PDA

Näytä tavallinen näkymä : Jousituksen toiminta ilman ketjua.

Havington
02.01.2016, 19.25
Onko kukaan paremmin jousitusten sielunelämää tunteva tutustunut kuinka paljon ketjulla on vaikutusta perän toimintaan? Asiaa olen sillon tällöin pohdiskellut Aaron Gwinin voitettua Leogangin osakilpailun ketjun katkettua lähtöportille. https://www.youtube.com/watch?v=DEfbkHrjvjo

Tietysti erilaiset jousitusratkaisut reagoivat ketjuttomuuteen erilailla, mutta voiko ketjuttomuus edes teoriassa lisätä jousituksen herkkyyttä ja toimivuutta? Vai onko vaikutus käytännössä täysin psykologinen, eli vältetään jarrun käyttämistä, jolloin vauhti pysyy maksimaalisena.

Tässä vielä jotain pohdintaa asian tiimoilta. http://www.mtb-downhill.net/aaron-gwin-chainless-how-did-he-do-it-dirttv/

nure
03.01.2016, 18.09
Ei taida olla mitään merkitystä, jos olisi niin kuka niitä ketjuja sitten käyttäis?

Kemizti
03.01.2016, 19.19
Mtb-enduro Finland ryhmässä asiasta suomeksi ja tekniikka-murteella piiiitkät jutut facebuukisa..

maalinni
04.01.2016, 15.23
Kyllähän se vähentää jousittamatonta massaa. Taidankin ottaa ketjun pois omasta työmatkapyörästä, niin sujuu duunireissut mukavammin.

Pole Bicycles
09.01.2016, 13.55
Ketju lisää yhden varren takarenkaalle. Lisävarsi vastustaa varsinaisen varren liikettä, mikäli painoa on pedaalilla.

Vastaus on kyllä. Ketjun poistaminen herkistää jousitusta ja joillain pätkillä pääsee kovempaa ilman ketjua.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

TimoF
09.01.2016, 16.50
Entäs anti-squat? :eek:

Pole Bicycles
09.01.2016, 16.58
Entäs anti-squat? :eek:
Tämä on juuri se ilmiö ;)

Havington
09.01.2016, 21.33
Eli Gwin on saattanut hyötyä ketjuttomuudesta kyseisessä kisassa, kun radalla ei ollut tasaisia kohtia joissa olisi pitänyt polkea. Hyvä, jos siitä hyötyi. Muutenhan ketjuton fillari on melko haastava kulkupeli.

Pole Bicycles
09.01.2016, 21.47
Eli Gwin on saattanut hyötyä ketjuttomuudesta kyseisessä kisassa, kun radalla ei ollut tasaisia kohtia joissa olisi pitänyt polkea. Hyvä, jos siitä hyötyi. Muutenhan ketjuton fillari on melko haastava kulkupeli.
Itse asiassa Leogangin radalla on aika pitkä suora, jossa voi polkea.

Neko Mulally tuli edellisellä kaudella MM kisoissa neljänneksi ilman ketjua Norjassa. Siellä on monta paikkaa, missä "pitäisi" polkea, koska on niin tasaista tai muuten nihkeää.

Olen suunnitellut Polen EVOLINKIN siten, että ketjun vaikutus on suurin nimenomaan alkujoustosta ja ketjun vaikutus joustoon katoaa jouston edetessä. Samalla jouston vipusuhde laskee, joten ajossa jouston fiilis on lineaarisesti progressiivinen ja aktiivinen.

Polelinkkihän oli konsentrinen ja siten alamäessä tosi tehokas. Kihdytyksissä emme huomanneet juurikaan eroa testeissä pyöriin, joissa oli anti-squattia. Ero tuli siinä, että polkimet meinasivat ottaa usein maahan ja monta kammen pyöritystä jäi tekemättä. Tosin pumppaamalla eteneminen on miltei aina tehokkaampaa jos siihen on mahdollisuus.

Evolinkissä on yhdistetty kahden eri systeemin hyödyt ja esim. Rene Wildhaber kehui pyörää Italiasda parkkispumppailun jälkeen. Saa nähdä, mitä Bikeradarin ja MBUKin testaajat ovat mieltä, koska he ovat ensimmäinen ulkopuolinen ammattitestaajaporukka. Minulla ei oikein ole lisättävää toistaiseksi. Olen todella tyytyväinen lopputulokseen. Itku meinasi välillä tulla kun ei meinannut mekaanisesti olla mahdollista tuon systeemin tekeminen. Pään hakkaaminen seinään kannatti. Meni sitä suunnitellessa viime vuoden joulujen pyhätkin yötä myöten.

SaamiBoy
04.02.2016, 12.21
Jossain viisaassa lehdessä osattiin kertoa, että Giantin maestrossa pedaling efficiencyä kasvattaakseen vedon ilmaantuessa jousitus jäykistyy merkittävästi. Mene ja tiedä miten paikkaansapitävää juurikin tuon kohdalla tilanne oikeasti on, mutta kyllähän sillä on varmasti jokin merkitys jousitusratkaisussa kuin -ratkaisussa.