PDA

Näytä tavallinen näkymä : Avautumista vaikeasta elämästa fillarifoorumilla sissimarkkinoinnin keskellä.

HC Andersen
28.12.2015, 11.12
Pidetäämpäs muut keskustelut puhtaana juupas eipäs väittelystä koskien mikä on sissimarkkinointia ja mikä ei.

kolistelija
28.12.2015, 11.17
Saako tänne ilmiantaa kaikki kauppiaiden kaverit, serkut ja ajokaverit? Olisiko sidonnaisuuslista paikallaan?

HC Andersen
28.12.2015, 11.23
Saa. Mun kehuja ei kannata ottaa tosissaan foorumilla koska tunnen ison osan kauppiaista.

Mika K
28.12.2015, 11.46
Meikäkin on hommannut kovalla rahalla kotimaassa väännettyjä teräsrunkoja ja keuloja, ja kehun niitä estottomasti aina kun mahdollista. Lisäksi saan niiden omistamisesta ja niillä ajamisesta monenlaisia hyötyjä sielun hoidollisista tuntemuksista pakaroihin saakka, niin ei kannata noistakaan välittää.. :D

J.Kottenberg
28.12.2015, 11.57
Kyse on vakavasta asiasta. Kavalat sissimarkkinointiin erikoistuneet keplottelijat yrittävät keinoja kaihtamatta riistää rehellisen pyöräilijän työllä ja hiellä ansaitsemat eurot.
Onneksi foorumilla on rehellisyyden pelottomia ja taitavia esitaistelijoita jotka aikaansa ja vaivaansa säästämättä paljastavat toiminnan ja varoittavat kokemattomia ja liian hyväuskoisia.

Ongelmahan liittyy lähinnä kotimaisiin yrityksiin. Sellaisen takana on useimmiten henkilö jonka voi tavata kasvokkain tai ainakin puhelimessa ja tämä voi käyttäytyä miellyttävästi jolloin voi syntyä tuttavuus tai jopa ystävyyssuhde. Myös erilaisten etuuksien saaminen on tässä yhteydessä riski. Esimerkiksi kahvikupillinen tai jopa pullakahvien tarjoaminen. Törkeimpiin tapauksiin voi liittyä jopa alennusten antamista.

Olisiko esitaistelijoiden aiheellista ottaa yhteys vaikkapa omaan kansanedustajaan että saataisiin rikoslakiin pykälät sissimarkkinarikoksesta? Olisiko myös poliisiin aiheellista perustaa oma yksikkö tämän vakavan uhan torjuntaa varten? Siis: Sissimarkkinapoliisi. Lyhennys voisi olla vaikkapa: SIPO.

Kuitenkin tämän rikollisuuden tädellisempi kitkeminen näyttää vaativan sen että kotimaassa liiketoimintaa harjoittavat liikkeet lopetetaan ja kaikki kauppa siirtyy nettikauppoihin joissa yhteydenpito hoidetaan kasvottomasti ilman henkilötietoja niin että esimerkiksi sähköposteissa ei ole allekirjoitusta vaan koodinumero joka vaihtuu epäsäännöllisin välein ja puhelinkeskustelut tapahtuvat robottipuhelimen kanssa.
Nettikaupat ovat myös siinä mielessä hyviä että ne eivät tavoittele voittoa vaan ostavat itse tavaran kalliimmalla ja myyvät halvemmalla kuluttajille eli ovat nykyajan Robin Hoodeja.
Kotimaiset liikkeet sen sijaan yrittävät saada aikaan tulosta. Tämän voi lukea osakeyhtiölaistakin. Tällainen kavala ja rehellisten ihmisten vähiä rahoja tavoitteleva toiminta ansaitsee tulla lopetetuksi. ;-)
;-) ;-) ;-) ;-) ;-) ;-)

ps Muista että kuka tahansa saattaa olla sissimarkkinamies. Naapurisi, työkaverisi, pyöräilykaverisi tai jopa vaimosi. (silloin tietenkin kyseessä sissimarkkinanainen) joten epäile aina kaikkia. Vain näin voit säästyä tältä törkeältä toiminnalta.

Esuli
28.12.2015, 12.03
On turvallista tilata saksasta.(kaikki) Ihekkin ostin eräät nimeltämainitsemattomat vedenpitävät pyörälaukut ja annoin anteeksi holokaustit, lapinpoltot (VW) ja muut pikku rötökset.
On niin hyvät. (laukut)

Grr
28.12.2015, 12.46
Tää on ainoa syy miksi olen koskaan ikinä laittanut ketään killifileeseen. Harmittaa kun livenä mukavat tyypit muuttuu taalanhimoisiksi konsulenteiksi. Tai no osa on kyllä markkinointimulkkuja ihan tosielämässäkin. Signaali/kohina taso menee niin huonoksi ettei enää jaksa.

kuovipolku
28.12.2015, 12.50
Voiko sellaista naiivia foorumeiden, blogien tai muun sosiaalisen median seuraajaa enää ollakaan joka ei olisi täysin tietoinen siitä että on hyvin mahdollista että jostain tuotteesta posittivisesti kertova tai siitä myönteistä kuvaa välittävä henkilö saa jossain muodossa jonkinlaista hyötyä siitä että hän tekee niin ja on jollain lailla sitoutunut "markkinoimaan" tuotetta? Itse en oikein jaksa uskoa että ketään tarvitsisi enää erityisesti varoittaa esim siitä että A on saanut tuotteen X huomattavan edullisesti tai että B on kauppias Y:n vanha kaveri ja sitä paitsi saa liikkeestä kaiken sopuhintaan tai että C:n seuraa sponsoroi pyörämerkki Z.

Nyt ajankohtaisessa tapauksessa IncBuffin tuntema huoli ja/tai moraalinen närkästys vaikuttaa huomattavan ylimitoitetulta, mutta voihan olla että hän haluaa aidosti pitää kiinni siitä ideaalitilanteesta jossa kaikki kirjoittajat ovat ehdottoman pyyteettömiä ja tyystin vailla intressiristiriitoja. Ja olisihan Kemizti voinut noudattaa semmoista etikettiä että olisi jo ensimmässä viestissään avoimesti ja yksiselitteisesti julkaissut "full disclosuren" eli kertonut suhteestaan Poleen.

Mutta niin tai näin, kunkin lukijan on joka tapauksessa tykönään itse arvioitava Kemiztin integriteetti eli punnittava johtuvatko hänen kehunsa siitä että hän on saanut jonkinlaista rahallista hyötyä, siitä että hän muista syistä kokee tarvetta kehua pyörää tai olla moittimatta sitä tai siitä että hän on normaalifillarifoorumilaisen tapaan niin innostunut uudesta pyörästään ja sen ominaisuuksista että hänen objektiivisuutensa kärsii huolimatta hänen kokeneisuudestaan.

PS Minä en ole alan miehiä, mutta eikö sissimarkkinoinnilla ymmärretä jotain ihan muuta kuin tämmöistä (livenä ja sosiaalisessa mediassa suoritettavaa) peer-to-peer marketingia (eli mitä se nyt onkaan, vertaismarkkinointi?)?

IncBuff
28.12.2015, 13.10
Meikäkin on hommannut kovalla rahalla kotimaassa väännettyjä teräsrunkoja ja keuloja, ja kehun niitä estottomasti aina kun mahdollista. Lisäksi saan niiden omistamisesta ja niillä ajamisesta monenlaisia hyötyjä sielun hoidollisista tuntemuksista pakaroihin saakka, niin ei kannata noistakaan välittää.. :D
Et liene sitoutunut markkinoimaan niitä mitenkään kuten minäkään en ole noita taiwanilais-brittiläisiä rautaputkiromuja joita on nurkat väärällään :)

J.Kottenberg
28.12.2015, 13.17
Sissimarkkinointi vaatii onnistuakseen sellaisen kohdehenkilön joka tekee hankintapäätöksen pelkästään tuntemattomien henkilöiden kehujen perusteella. Esimerkiksi hankkiessaan polkupyörää ei vaivaudu perehtymään asiaan muuten, vaikkapa koeajamalla vaikka siihen olisi helppo mahdollisuus. Tai selvittämällä referenssejä joka nettikaudella on aika helppoa. Eli kansanomaisesti ilmaistuna yksinkertaisen hölmön.
Vähänkään valveutuneemmalle henkilölle on aivan sama mistä hän saa vinkin jostain tuotteesta. Asiaan perehtymällä voi laatua ja sopivuutta itselle selvittää. Ja henkilöiden mielipiteet on aina lopulta mielipiteitä, olivatpa he keitä tahansa. Riippumatta intresseistä tai asemasta. Tämän pitäisi olla selvää kaikille.
Sissimarkkinoinnista näyttävät olevan huolissaan eniten ihmiset jotka kuvittelevat kaikkien olevan johdateltavissa olevia yksinkertaisia hölmöjä.

brilleaux
28.12.2015, 13.24
^+1. Ei lisättävää.

kolistelija
28.12.2015, 13.37
Raja menee minusta siinä että ollaan jonkinsortin testikuskia tai vastaavaa. Siis raja jonka jälkeen olisi kohteliasta kertoa suhteestaan (vaikka romanttisesta, jos ollakseen) kauppiaan/valmistajan kanssa.

Paskaa ei tosin kannata kehua vaikka sais silkkaa rahaakin kouraan, koska sillon joku voi jo vähän nauraa ja se ei oo kivaa.

Nana
28.12.2015, 13.42
Ehkä olisi auttanut jos olisi heti huomannut mainita suhteestaan Poleen, ehkä siitä huolimatta asia olisi jotakin häirinnyt. Ei täällä silti kukaan lukija tiedä toisten vaikuttimista heidän kehuessaan jotakin tuotetta. Itseäni ei häiritse yhtään jos joku saa pyörän vähän edullisemmin ja kertoo vastineeksi kokemuksistaan ja antaa koeajettavaksi. En minä ainakaan purematta niele kenenkään suosituksia vaan tahdon niille järkevät perustelut ja jos sellaiset löytyy, ihan sama paljonko pyörä sinulle maksoi. Jos on vielä kyse kotimaisesta firmasta, sitä vähemmän. Jos kotimaiset pyörät menevät myynnissä suurten ulkomaisten merkkien ohi Fillarifoorumilla annettujen suosittelujen vuoksi syön hattuni.

Antza44
28.12.2015, 16.31
Ei sperskele ny tajusin perheineni joutuneeni harskisti sissimarkkinoinnin uhriksi. Kesällä minulle tungettiin kourallinen yhden carbooni kauppiaan logolla varustettuja heijastimia ja minä annoin pahaa aavistamatta, niitä perheeni jäsenille. Nyt niitä roikkuu minun juomarepuissa, kakaroiden vaatteissa, avovaimon ja koiran fleksissä JOPA 2 KAPPALETTA. Minusta ja perheestäni on siis tullut salaa pahaa aavistamatta SISSIMARKKINOIJIA:eek:. Onneksi:) tämä ketju on perustettu ja minäkin heräsin, että kuinka karua ja röyhkeää tämä sissimarkkinointi on.

Tank Driver
28.12.2015, 16.59
Mä en nyt ymmärrä termiä sissimarkkinointi Polen kohdalla. Kemizti on joka käänteessä kertonut olevansa prototyypin testikuljettaja, aivan avoimesti ja kirkkain silmin. Joo, kuvia on pyörästä otettu ja postattu. Niin on munkin romuista. Se on semmoista kun tykkää pyörästään. Koeajoja on tarjottu avoimesti. Kokemuksia ja havaintoja on kerrottu.

Herra Pole on tullut itse esiin kertomaan tuotteestaan ja ajatuksista sen taustalla. Aika poikkeuksellista. Mielelläni vaihtaisin ajatuksia esim. Borealiksen edustajien kanssa näin foorumiolosuhteissa, mutta siellä ne mököttää jossain Alaskassa.

Ei pojat, ei tuo mitään sissimarkkinointia ole. Se on ihan vain markkinointia. Ei teitä ole kukaan kusettanut, ihan itse olette sen tehneet.

Paska meininki. Vaan senhän te nillittäjät jo tiesittekin.

Edit: Ja Kemizti ei ole mun kaveri. Se vaan luulee niin.

J.Kottenberg
28.12.2015, 17.10
^^Aivan. Ovelan ja röyhkeän huijauksen tajuaa usein vasta jälkeenpäin.

Ja nyt kun vielä kerroit asiasta, vaikkakin rehellisesti, ovat mielipiteesi varmasti monen mielestä kyseenalaisia ja epäiltävästi tarkoitettu ainoastaan hyväuskoisten foorumilaisten vaivalla ansaittujen rahojen viemiseen;-)

ps noista nettikaupoista puheenollen, voihan hyvin olla että vaikka Hans, Kruger ja Rainer ovat palkanneet Suomenkielen taitoisia henkilöitä hehkuttamaan tuotteitaan foorumilla. Aivan hyvin mahdollista ja vieläpä helppo järjestää. Palkkioina voi saada esimerkiksi ilmaisia tai edullisia komponentteja ja tarvikkeita.
Pitäisikö nyt kaikkien nettikauppojen lähetyksiä saaneiden mainita nämä mahdolliset sidonnaisuudet aina kun kirjoittavat kokemuksistaan?

Juha Jokila
28.12.2015, 17.13
Kaiken sissitoiminnan perussääntö on, ettei saa jäädä kiinni tai kuolema tulee.

Grr
28.12.2015, 18.13
Sissimarkkinointi vaatii onnistuakseen sellaisen kohdehenkilön joka tekee hankintapäätöksen pelkästään tuntemattomien henkilöiden kehujen perusteella. -- Eli kansanomaisesti ilmaistuna yksinkertaisen hölmön.
Täähän näissä eniten närästää, potentiaalisten asiakkaiden aliarviointi.

noniinno
29.12.2015, 10.55
Ainakin Pole on saanut nyt viisitoistaminuuttisensa. Eiköhän tämäkin säie alkuinnostuksen jälkeen vaieta foorumin perukoille. Ainoita oikeasti on merkityksellisiä ketjuja ovat läskipyörien rengasspekulointi, tissit ja maantiepyörien levyjarrut.

petjala
29.12.2015, 11.50
^toikin lista on ylipitkä. Renkaalla kuin renkaalla voi ajaa jotenkin ja toisaalta aika sama vaikka laahais kengällä piennarviivaa. Siispä jäljelle jää vain tissit (ja ehkä vielä kiinnostavampana pyrstöt) :)

IncBuff
29.12.2015, 11.59
Raja menee minusta siinä että ollaan jonkinsortin testikuskia tai vastaavaa. Siis raja jonka jälkeen olisi kohteliasta kertoa suhteestaan (vaikka romanttisesta, jos ollakseen) kauppiaan/valmistajan kanssa.

Tähän se +1. Siihen asti kun ei ole sitoutunut markkinoimaan tuotteita niin rajaa ei ole ylitetty.

J.Kottenberg
29.12.2015, 12.29
.

Eli tämän mukaan käytännössä kaikkien kanta-asiakkaidenkin, siis henkilöiden jotka ovat useamman kerran käyneet joissain liikkeissä ja tuttu henkilökunta ja kauppias antaa esimerkiksi alennusta, pitäisi tällä foorumilla ilmoittaa suhteistaan ja saamistaan eduista?? Nimittäin ainakin minä olen huomannut että useammallakin foorumilaisella on läheiset asiakassuhteet johonkin liikkeeseen ja he usein sitä suosittelevat. Eihän eroa tee se saako edun istumalla tuotteen päällä ja kehumalla tuotetta tai että kehuu sitä tai niitä ilman istumista. Käytännössähän tämä vaatisi jonkunlaisen taulukon ylläpitoa joltain/joiltain.

Onko tällainen oikeasti jonkun mielestä järkevää? Siis jos heitetään läppää foorumilla siitä onko joku asia niin vai näin ja onko simppa vai ram parempi??

Ei siis olla edes tekemässä mitään hankintapäätöksiä esimerkiksi pyöräilyseurassa tai jossain vastaavassa jossa voisikin muodostua tilanne että periaatteessa voidaan ollakin esteellisiä vaan vain ainoastaan mielipiteenvapauden sallimissa rajoissa kerrotaan mitä mieltä ollaan.

Vaikuttaa siltä että tässä asiassa on kyse enemmän joistain suomalaiskansallisista luonteenominaisuuksista kuin mistään järjellisestä asiasta.

Tankki on minusta oikeassa ja siteeraankin häntä ja totean että minusta on kyse vain ja ainoastaan: Nillityksestä.

IncBuff
29.12.2015, 13.17
Eli tämän mukaan käytännössä kaikkien kanta-asiakkaidenkin, siis henkilöiden jotka ovat useamman kerran käyneet joissain liikkeissä ja tuttu henkilökunta ja kauppias antaa esimerkiksi alennusta, pitäisi tällä foorumilla ilmoittaa suhteistaan ja saamistaan eduista??
Jos on sitoutunut markkinoimaan ko. kauppaa niin kyllä siinä vaiheessa kun kehuu ko. kauppaa.

HC Andersen
29.12.2015, 14.08
Jos on sitoutunut markkinoimaan ko. kauppaa niin kyllä siinä vaiheessa kun kehuu ko. kauppaa.

Mun käsityksen mukaan kukaan ei ole velvoittanut kehumaan, ainoastaan luovuttaa koeajolle ja auttaa pyörän valinnassa. Kehut on tulleet kaupan päälle.

IncBuff
29.12.2015, 14.17
Mun käsityksen mukaan kukaan ei ole velvoittanut kehumaan, ainoastaan luovuttaa koeajolle ja auttaa pyörän valinnassa. Kehut on tulleet kaupan päälle.
Herra Pole kirjoitti näin.

Lähettiläs saa pyörän edullisemmin ja vastineeksi sitoutuu raportoimaan / antamaan testiin / markkinoimaan pyörää.

Markkinointi harvemmin on tuotteen arviointia täysin objektiivisesti...

Mattia
29.12.2015, 14.26
Jos tarjoan Kemitsille kalian, lähetän Pole Bicyclesille kirjaamattomassa kirjeessä viitosen ja lupaan molemmille sekä koeajaa, että kehua retostella saaneeni, annettaako minullekin tuo himoitsemani titteli "Sissimarkkinoija". Olisi hienoa olla jotain noin juhlallista ja oikein nimitettynä.

Ai nii, oonha mie syöny makkaraa Karpoonikeisarinki kanssa ja saanu messuilla heijastimen. Ommuute saaaatanan hyvä heijastin, iha älyttömän kirkas ku aurinkossa heiluttelee. Muitakaa ei kannattais kenenkää jättää käyttämättä.

kolistelija
29.12.2015, 14.34
Eli tämän mukaan käytännössä kaikkien kanta-asiakkaidenkin, siis henkilöiden jotka ovat useamman kerran käyneet joissain liikkeissä ja tuttu henkilökunta ja kauppias antaa esimerkiksi alennusta, pitäisi tällä foorumilla ilmoittaa suhteistaan ja saamistaan eduista?? Nimittäin ainakin minä olen huomannut että useammallakin foorumilaisella on läheiset asiakassuhteet johonkin liikkeeseen ja he usein sitä suosittelevat. Eihän eroa tee se saako edun istumalla tuotteen päällä ja kehumalla tuotetta tai että kehuu sitä tai niitä ilman istumista. Käytännössähän tämä vaatisi jonkunlaisen taulukon ylläpitoa joltain/joiltain.

Onko tällainen oikeasti jonkun mielestä järkevää? Siis jos heitetään läppää foorumilla siitä onko joku asia niin vai näin ja onko simppa vai ram parempi??

Ei siis olla edes tekemässä mitään hankintapäätöksiä esimerkiksi pyöräilyseurassa tai jossain vastaavassa jossa voisikin muodostua tilanne että periaatteessa voidaan ollakin esteellisiä vaan vain ainoastaan mielipiteenvapauden sallimissa rajoissa kerrotaan mitä mieltä ollaan.

Vaikuttaa siltä että tässä asiassa on kyse enemmän joistain suomalaiskansallisista luonteenominaisuuksista kuin mistään järjellisestä asiasta.

Tankki on minusta oikeassa ja siteeraankin häntä ja totean että minusta on kyse vain ja ainoastaan: Nillityksestä.
Lue vaikka lainaamasi osa uudestaan. Voin kyllä vielä paksummasta langasta vääntää: Olisi ihan kohteliasta kertoa jos valmistaja/kauppias on ihan tarkoituksella antanut tuotteen joko ilmaiseksi tai huomattavasti halvemmalla hinnalla, tarkoituksena että sitä etua vasten sitten markkinoidaan tuotetta.

Pitääkö tuo vielä jotenkin selvemmin kertoa? Vai oliko vaan pakko yrittää vääntää asia mielessäsi sellaiseksi että halusit välttämättä päästä harrastamaan sitä... nillitystä?

brilleaux
29.12.2015, 14.52
Olisi ihan kohteliasta kertoa jos valmistaja/kauppias on ihan tarkoituksella antanut tuotteen joko ilmaiseksi tai huomattavasti halvemmalla hinnalla,

Miten määritellään esim. proton hinta vs. tuotantomalli? Milloin se on huomattavasti halvempi kuin tuontantomalli?

On se niin helvetin väärin, että harrastaja rakkaudesta lajiin kehittää meille kotimaisia hienoja pyöriä.
Ja joku vielä niitä testaa, jotta tuote joskus saadaan kuluttajille asti toimivana pakettina.
Ja että kehtaa kertoa tuotteesta ihan harrastajien foorumilla. Ja jopa itse suunnitelija astuu keskuutemme avamaan filosofiaansa.

On se ennennäkemättömän räävitöntä.
Melkein voisin raapustaa tuonne "vituttaako"-ketjuun jo.

kolistelija
29.12.2015, 15.00
Miten määritellään sen proton hinta vs. tuotantomalli? Milloin se on huomattavasti halvempi kuin tuontantomalli?

On se niin helvetin väärin, että harrastaja rakkaudesta lajiin kehittää meille kotimaisia hienoja pyöriä.
Ja joku vielä niitä testaa, jotta tuote joskus saadaan kuluttajille asti toimivana pakettina.
Ja että kehtaa kertoa tuotteesta ihan harrastajien foorumilla. Ja jopa itse suunnitelija astuu keskuutemme avamaan filosofiaansa.

On se ennennäkemättömän räävitöntä.
Melkein voisin raapustaa tuonne "vituttaako"-ketjuun jo.
Kohta varmaan jo vituttaa niin paljon että menet kirjoittamaan sinne... :D

Jos tosiaan luet viestini niin huomaat etten ole sitä mieltä että tuo olisi mitenkään väärin, mutta olisi ihan kohteliasta kertoa heti alkuun ja selvästi tuosta kytköksestä. :rolleyes:

brilleaux
29.12.2015, 15.05
Jos tosiaan luet viestini niin huomaat etten ole sitä mieltä että tuo olisi mitenkään väärin, mutta olisi ihan kohteliasta kertoa heti alkuun ja selvästi tuosta kytköksestä. :rolleyes:

No jos oletetaan, että jokainen meistä osaa ajatella itse(mä uskon näin, en aliarvioi kanssaihmisten älykkyyttä); kun henkilö ajaa esim. pyörällä joka on tietyn merkkinen, mutta malli ei ole vielä tuotannossa, mistähän hän on sen saanut käsiinsä?
Tarviaako "kytköksestä" erikseen mainita? ;)

J.Kottenberg
29.12.2015, 15.35
Minäkin olen kehunut Canyonin Dudea ja varsinkin Unlimited 9.0:aa ja olen saanut etua joutumatta maksamatta siitä. Jonkun hoodin lähettivät. Tämä etuhan on voitu saada em kehumisen perusteella. Täysin mahdollistahan se on. Canyonilaisillahan on tunnukset ja varmaan lukevat foorumia, joten voinko minäkin saada "Sissimarkkinoija" -tittelin? (vaikka tuo edellä kuvallisesti esitetty tissi-vai oliko se sissimarkkinointi, olikin paljon kiinnostavampaa)

Ai niin, toivottavasti en ole johdattanut ketään yksinkertaista ja hyväuskoista foorumilaista harhaan niin että hän katuu katkerasti mielestään huijattuna ja silmäänvirtsattuna tekemiään kauppoja.

mutanaama
29.12.2015, 15.36
Kohta varmaan jo vituttaa niin paljon että menet kirjoittamaan sinne... :D

Mutta jos se kytkös on jo monen tiedossa, eikä sitä ole koskaan salailtu, niin mikä on foorumilla hyväksytty ilmoitustaajuus omista kytköksistä?..

Eiku nyt mä keksinkin, jokainen sissimarkkinoija voi laittaa omat kytköksensä omalle sivulleen, sieltä voi sitten kaikki käydä erikseen katsomassa.

Kuntoilija
29.12.2015, 15.39
Jos ei kytköksestä mainitse, niin silloin on turha ihmetellä meitä nillittäjiä. Polen ilmoittaman sitoutumisen perusteella en itse ainakaan olisi protosta maksanut kuin ½ tulevasta listahinnasta. Onhan myynninedistäjä hoitanut asiat verottajan suuntaan kuntoon ;).

kolistelija
29.12.2015, 15.39
No jos oletetaan, että jokainen meistä osaa ajatella itse(mä uskon näin, en aliarvioi kanssaihmisten älykkyyttä); kun henkilö ajaa esim. pyörällä joka on tietyn merkkinen, mutta malli ei ole vielä tuotannossa, mistähän hän on sen saanut käsiinsä?
Tarviaako "kytköksestä" erikseen mainita? ;)
Niin joo, otsikossa ei tosiaan lukenut että tässä ketjussa on kyse jostain tietystä tapauksesta. Ehkä HC voi editoida ekaan viestiin tarkat speksit ja sit voidaan märistä onko se oikein vai ei.

Nana
29.12.2015, 15.39
On se ihan hyvä mainita jos on jotain soppareita tms, mutta tosiasia on, että osaa nämä häiritsisi varmaan silti ja tulisi ehkä kommentteja tyyliin ei sun kommenteilla nyt mitään painoa ole kun sullahan on se diili. Toisaalta samaan aikaan täällä voi olla moniakin, joilla eri tavoin kytköksiä valmistajiin tai myyjiin, jopa siten, että se vaikuttaa heidän pyörä- ym valintoihin paljonkin, muttei mitään selvää "sopimusta", ainakaan sanallista sellaista. Jos esim jonkun vaimolla/miehellä/veljellä/tyttöystävällä jne on pyöräliike ja hän saa sieltä aina pyörät ja tarvikkeet spesiaalihintaan. Ei varmaan kaikki tilitä kaikkia kytköksiään, vaikutti ne valintoihin tai ei. Siksi täällä on melkein pakko vaan käyttää omaa harkintaansa viestejä/suosituksia yms lukiessaan.

Jos on pienehköjä firmoja uusine tuotteineen niin yleensä markkinointikapasiteetti ei yllä lähellekään suurimpien firmojen vastaavaa. Tuote pitää kuitenkin jotenkin saattaa asiakkaiden tietoisuuteen. Tällöin tällaiset lähettiläät lienevät melkoisen tärkeässä osassa antaessaan tuotetta koeajoon ja ylipäätään kertoessaan kokemuksiaan siitä ja laittaessaan kuvia.

IncBuff
29.12.2015, 15.42
Minäkin olen kehunut Canyonin Dudea ja varsinkin Unlimited 9.0:aa ja olen saanut etua joutumatta maksamatta siitä. Jonkun hoodin lähettivät. Tämä etuhan on voitu saada em kehumisen perusteella. Täysin mahdollistahan se on. Canyonilaisillahan on tunnukset ja varmaan lukevat foorumia, joten voinko minäkin saada "Sissimarkkinoija" -tittelin? (vaikka tuo edellä kuvallisesti esitetty tissi-vai oliko se sissimarkkinointi, olikin paljon kiinnostavampaa)

Ai niin, toivottavasti en ole johdattanut ketään yksinkertaista ja hyväuskoista foorumilaista harhaan niin että hän katuu katkerasti mielestään huijattuna ja silmäänvirtsattuna tekemiään kauppoja.Onko kiva nillittää?

mutanaama
29.12.2015, 16.06
Hyvin sä pysyt asiassa.

J.Kottenberg
29.12.2015, 16.10
Onko kiva nillittää?

Niin. Kukakohan tämän kitinän näistä Sissimarkkinamiehistä aloitti? Muistatko vielä? Jos et niin voin neuvoa mistä näitä valitusvirsiä löytyy. Samalla löytyy se ketä tämä on eniten närästänyt.
Ja mun puolesta voidaan kyllä lopettaa jos esimerkiksi sinäkin pystyt ymmärtämään että aina on maailmassa kaupantekoa ja sitä edesauttamassa on markkinointia ja mainostusta jne. Tämä foorimikaan ei ole näistä ilmiöistä mitenkään irrallinen saareke.

IncBuff
29.12.2015, 16.16
Niin. Kukakohan tämän kitinän näistä Sissimarkkinamiehistä aloitti? Muistatko vielä? Jos et niin voin neuvoa mistä näitä valitusvirsiä löytyy. Samalla löytyy se ketä tämä on eniten närästänyt.
Ja mun puolesta voidaan kyllä lopettaa jos esimerkiksi sinäkin pystyt ymmärtämään että aina on maailmassa kaupantekoa ja sitä edesauttamassa on markkinointia ja mainostusta jne. Tämä foorimikaan ei ole näistä ilmiöistä mitenkään irrallinen saareke.Miten tämä diipa daapa liittyy kysymykseeni johon et vastannut?

YT
29.12.2015, 16.17
Ja mun puolesta voidaan kyllä lopettaa jos esimerkiksi sinäkin pystyt ymmärtämään että aina on maailmassa kaupantekoa ja sitä edesauttamassa on markkinointia ja mainostusta jne.
Tarkoititko, että olet valmis lopettamaan, kun muut ovat samaa mieltä kanssasi tai lopettaneet keskustelun omalta osaltaan?

kolistelija
29.12.2015, 16.53
Mutta jos se kytkös on jo monen tiedossa, eikä sitä ole koskaan salailtu, niin mikä on foorumilla hyväksytty ilmoitustaajuus omista kytköksistä?..

Eiku nyt mä keksinkin, jokainen sissimarkkinoija voi laittaa omat kytköksensä omalle sivulleen, sieltä voi sitten kaikki käydä erikseen katsomassa.
Niin, siis enhän minä kuulu siihen porukkaan joka ei kytköksestä tiennyt. Ymmärrän vaan mistä joku on hermostunut. En mä nyt niin innoissani ole että mitään puolia valkkaisin ja kaivelisin poteroita... ;)

Itsehän olen ihan varauksetta markkinoinut mm. mutiscarbonia ja monia muitakin asiallisia liikkeitä. Enkä oo hyötynyt muuten kun että oon lenkillä saanu katella mutiksen hanuria. Mut siinä se ero onkin, mä mielelläni kerron sitten erikseen jos joku liike on mua erikseen pyytänyt markkinoimaan. Nää on näitä juttuja jotka tietäjät tietää ja vihaajat vihaa, mut mielellään sillai hyvän maun puolella oli sitten tietäjä tai vihaaja. (tällä en siis viittaa mihinkään tiettyyn tapaukseen, vaan ihan muuten vaan sellanen kiva tapa toimia)

Kannatan hihamerkkejä ja mustia listoja joista asian voi tarkistaa. Ehkä voisi olla joku sellanen otsaan laitettava merkki josta näkee onko joku sissimarkkinoija vai ei?

Jukis
29.12.2015, 17.15
Tuota.. Mitenkähän se pitäis vielä kertoa että mä nyt olen saanut tämän pyörän erityisen halvalla ja en ole puolueeton kun mainitaan että tässä on kuva prototyypistä ja nämä on kokemuksia prototyypistä? Tuskin tuosta kukaan olettaa olevan kyseessä jonkun erikoisen puolueettoman testiajajan jolle eri valmistajat toimittavat prototyyppejä ajettavaksi vaan kaikille pitäisi olla selkeää että prototyyppejä testaavat henkilöt ovat jotenkin kytköksissä tuotteen myyntiin/valmistajaan.

Enemmän kyllä näkee kehuja ja suosituksia annettavan ihan ulkomaisille pyörille vaikka kyseessä on täysin kopioituja geometrioita omaavat postimyyntipyörät, Eikä kukaan siitä mussuta vaikka isompi ongelma se kopiointi on kuin sissimarkkinointi. Nykyaikana aika monen tuotteen hinnasta suurin osa on suunnittelukuluja.

Mr_Garth
29.12.2015, 17.40
Mulle vois kyllä lähetellä heijastimia, renkaita ja tissejä. Lupaan käyttää ja polkea mitään puhumatta!

-Garth

Sent from my NSA monitored iPhone using Tapatalk

Tank Driver
29.12.2015, 17.54
Onhan Kemizti kertonut suhteestaan Poleen ja vieläpä omasta aloitteestaan. Toistan sissikauppiaan kysymyksen: Mikä on hyväksytty ilmoitustaajuus?

Verottajan suhteen asiat kunnossa..?! Töttöröö! Oletan -korostan, oletan- asian toimivan laskutusperiaatteella. Herrat sissimarkkinoijat saavat sissikauppiaalta laskun, jossa on määritelty tuotteelle hinta. Maksettu lasku siirtynee sissikauppiaan kirjanpitoon ja aikanaan tositteet verottajalle. Moniko teistä nillittäjistä on kiinnostunut vaikkapa On Onen, Canyonin tai Santa Cruzin tilinpäätöksistä?

Jami2003
29.12.2015, 18.19
On täällä saatana ongelmat. Valmistaja käy aktiivista keskustelua palstalla, joku testaa ja se on sitten hirveä ongelma. Eikö se ole hienoa että valmistaja käy täällä aktiivista keskustelua. Soisin että muidenkin pyörämerkkien edustajat kertoisivat avoimesti miksi erilaisia valintoja on tehty.

Pitäis varmaan kieltää kaikki keskustelut koska kukaan ei tiedä kenenkään motiiveista. Taidan seuraavaksi ostaa Polen ihan periaatteesta. Ja postaan sitä ihan helvetisti ja kehun. Mutta hei, niillähän oli se osakeanti. Entäs jos oonkin omistaja ?!? Fuck.

Suomi on kyllä itkijöiden paratiisi. Tai sitten jotku valittaa vain ajankulukseen. Aikuiset ihmiset.

mutanaama
29.12.2015, 18.46
Helppoa, jokainen vain laittaa oheisen kuvan sissimarkkinoinnin perään.

https://lh3.googleusercontent.com/-Y2hoj3pPgX4/VoKqNnjQZ-I/AAAAAAAAEtg/UF-aDYglG6o/s112-Ic42/P1090143.JPG

kuovipolku
29.12.2015, 19.01
Onhan Kemizti kertonut suhteestaan Poleen ja vieläpä omasta aloitteestaan. Toistan sissikauppiaan kysymyksen: Mikä on hyväksytty ilmoitustaajuus?

Virallinen "Hyväksytty" -leimasin ei ole hallussani, mutta voisin ajatella että riittäisi että tekee sen hiivatin full disclosuren (1) kun ensimmäisen kerran esittelee tai kommentoi pyörää/liikettä/muuta johon on sitoumussuhteessa ja (2) kun tekee niin uudessa ketjussa eli kun on otettava huomioon että joku viaton ja herkkäsieluinen ei välttämättä ole seurannut aikaisempaa ketjua eikä tämän vuoksi ole perillä ko suhteesta.

Siis jos haluaa ehtiä foorumin ns nillittäjien edellle.(Eli kuten ennen sanottiin eli silloin kun ruotsi oli vielä yleinen keskustelukieli paremmisssa piireissä: "Bättre förekomma än förekommas.")

asb
29.12.2015, 19.28
Täällä on sitte ihan jokaisella hukassa se mitä sissimarkkinointi on.

Sissimarkkinointi on kaikkea tavanomaisesta poikkeavaa markkinointia. Heikastinten jakelu on tavallista markkinointia. Omista tuotteista kertominen foorumilla myös. Lehtimainokset. Fillarijoukkueen sponssaaminen. Jne.

Mistä nyt lienee kyse on astroturffaus. Tai mitä tästä luen niin normaalin sponsorointimarkkinoinnin luuleminen astroiluksi. Astroturffaus siis on tekaistun kansanliikkeen muodostaminen. Eli tehään kasa tavallisen käyttäjän näköisiä tunnareita, joilla kilpaa ylistetään jotain tuotetta tekaistuilla käyttäjäkokemuksilla.

Yksi ekoja sissimarkkinointitempuista suomessa taisi olla tuulilasinpyyhkijöiden alle laitetut mainokset kampanjasta 120km/h rajoituksen nostamisesta. Se oli mainostoimiston mainos...

J.Kottenberg
29.12.2015, 20.44
Tämänkertainen sissimarkkinajupakkahan sai alkunsa niin että ao foorumilainen ja yhteistyökumppani rehellisesti kertoivat yhteistyöstään. Tällainen rehellisyys on ainakin minusta arvostettavaa.

Esille on tuotu erilaisia keinoja ilmoittaa sidonnaisuuksistaan muille keskustelijoille. Varmasti ihan asiallisia ja toimivia menettelytapoja kaikki.

Mutta kaikki nämä vaativat tekijälleen sen ominaisuuden, josta metakka on aina tähän mennessä alkanut:

Rehellisyyden

Oletteko miettineet että entä semmoinen tilanne jossa joku foorumilla tuotteita kehuva ei salakavalasti sano mitään suhteistaan tai sidonnaisuuksistaan.
Siis luikkii takaoven kautta liikkeen sulkemisajan jälkeen sisään Edenhattu silmille vedettynä ja työntää riihikuivia euroja sisältävän pullean kuoren tiukasti vyötetyn popliinitakin käänteiden välistä syvälle povitaskuun ja saa kehut kauppiaalta hyvästä sissimarkkinoinnista ja sen myötä mojovasta lisästä liikevaihtoon ja toivomuksen jatkaa samaan malliin, poistuu samaa tietä ja joka asiasta kysyttäessä olisi KRP:n tiukimmassakin kuulustelussa yhtä vähäpuheinen kuin eräs hiihtovalmentaja.

Tuskinpa foorumilaistenkaan käytössä olevilla keinoilla tällaista saataisiin paljastettua. Eikä ainakaan todistettua.

Olisiko siis pyydettävä ylläpitoa lisäämään sellainen Amerikkalaistyylinen tuotevastuulaiseke jokaisen keskustelun aloitukseen.
Siis jotain sellaista että:

"Seuraava keskustelu saattaa sisältää jonkin tuotteen myyntiä edistävää informaatiota, mainostusta, tai muuta vastaavaa sellaista toimintaasi vaikuttavaa asialliseksi tiedoksi naamioitua manipulaatiota jonka seurauksena voit menettää rahasi. Jos epäilet olevasi hyväuskoinen tai tietämätön tai muuten vaan helposti vedätettävä niin älä jatka lukemista pidemmälle vaan sulje tämä sivusto välittömästi."

putki
29.12.2015, 20.49
Mielensäpahoittajia. Ei vastaus kellekään. Jotain rajaa haha.

onko fillarista mihinkään?

edit: relevantti kysymys
Edit2: eipä taida ulkomailta parempaa löytyä
Saa haastaa.

Kemizti
29.12.2015, 22.57
IncBuff, pointtisi on tullut selväksi, mutta vannon ja vakuutan, että tuotetestaajasopimuksen päätyttyä (ilmoitan kyllä sitten, älä huoli) kuvaspämmi ja vuolas kehuminen tulee saletisti lisääntymään, ihan sinun iloksesi !! ;)

Katila
29.12.2015, 22.57
Lisää poppareita!! :D

P.S. Mielennepahoittajat: älkää vaan hankkiko Elämää :D

J.Kottenberg
29.12.2015, 23.13
Sanoo mies joka ajaa Canyonilla. Hah. Jos olet kotimaisista yrittäjistä noin huolissasi niin kai nekin kuituläskejä myy. Ai maksaa enemmän. No elämä on..

En tiedä maksoiko enemmän vai vähemmän kuin kotimaisten toimijoiden koska en maksanut siitä mitään. Lahjaksi sain. Elämä on laiffia.
Mutta sen tiedän että Canyonin uudet 2016-mallit maksaa huomattavasti enemmän kuin 2015-mallit.

Xizor
29.12.2015, 23.15
Eiköhän olisi helpoin perustaa mtbr:n tyyliin valmistajakohtaisia alifoorumeita, joissa voi fanit ja merkin edustajat (ja sissimarkkinoijat) keskustella ja kilpaa kehua tuotteita. Sinne ei sitten itkupillitkään eksy niin helposti...

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

VSS
29.12.2015, 23.24
Wanha mutta sopii ketjuun:
http://ep1.pinkbike.org/p4pb12782793/p4pb12782793.jpg

J.Kottenberg
29.12.2015, 23.27
Tosi hyvähän ton Polen täytyy oikeasti olla kun sen mainostaminen näin suuren huomion saa. Vaikka, kuten olen todennut, en ole läskiä hankkimassa niin kyllä koeajolle täytyy jossain vaiheessa päästä.
Voi sitten kehua sitä kun tietää mistä puhuu.

J.Kottenberg
30.12.2015, 00.07
Lisää poppareita!! :D

P.S. Mielennepahoittajat: älkää vaan hankkiko Elämää :D

Ei kai jostain fillarin kehuista nyt kukaan oikeasti pahoita mieltään? Ei kai nämä nyt niin vakavia asioita ole että näistä mitään lämpöjä kannattaa ottaa.
Lämmöt kannattaa ottaa lenkillä. Tänäänkään ei ollut yhtään kylmä.

asb
30.12.2015, 10.14
Eiköhän olisi helpoin perustaa mtbr:n tyyliin valmistajakohtaisia alifoorumeita, joissa voi fanit ja merkin edustajat (ja sissimarkkinoijat) keskustella ja kilpaa kehua tuotteita. Sinne ei sitten itkupillitkään eksy niin helposti...

MTBR:n ja Fillari-lehden tulonhankkimistavat poikkeavat toisistaan jonkin verran. Siksi saitteja ei voi suoraan verrata toisiinsa.

Ski
30.12.2015, 10.54
Pyörä-Suvala, Cannondale, TREK Farley, TREK Boone 7, MCarbon 65mm Black Eagle, AbsoluteBlack ovals, Shelby Oulussa, Shimano XT, Bontrager OMW, Bontrager Gnarwhal, Bio Racer Spitfire Jacket, Merinokalsari kaikenmerkkiset, Norrona, Scarpa-telemark varusteet, Black Crows sukset (ei oo mutta tykkään), Rottefella Cobra Telemark siteet, Saab Aero, Chianti viini, Mozzarella juusto, Pecorino juusto, Vin Santo, Akkutalo Oulussa, Suutari Raittinen Porvoo, Tykkyläinen Kari, Iso-Syöte, Hotelli Iso-Syöte, Syötteen Kansallispuisto, Tunturi-Market Syöte, Syötteen Eräpalvelut.
https://lh3.googleusercontent.com/-Y2hoj3pPgX4/VoKqNnjQZ-I/AAAAAAAAEtg/UF-aDYglG6o/s112-Ic42/P1090143.JPG

J.Kottenberg
30.12.2015, 12.05
Sanoo mies joka ajaa Canyonilla. Hah. Jos olet kotimaisista yrittäjistä noin huolissasi niin kai nekin kuituläskejä myy. Ai maksaa enemmän. No elämä on.

Sinähän ymmärtääkseni ajat Whitellä. Eikö se ole halvemman pään läskejä? Eli viittaa alhaisemman sosioekonomisen statuksensa kautta kustannusten säästöön?

Vai oletko verrannut sitä kaikkiin muihin Suomesta saatavilla oleviin ja päätynyt siihen että se on paras? En mä muuten kysy mutta jos saa ystäviä ja sukulaisia innostumaan niin voi vinkata mistä saa laatua halvalla.

Vai saitko säkin läskin synttärilahjaksi?

Oulunjulli
30.12.2015, 12.27
Pyörä-Suvala, Cannondale, TREK Farley, TREK Boone 7, MCarbon 65mm Black Eagle, AbsoluteBlack ovals, Shelby Oulussa, Shimano XT, Bontrager OMW, Bontrager Gnarwhal, Bio Racer Spitfire Jacket, Merinokalsari kaikenmerkkiset, Norrona, Scarpa-telemark varusteet, Black Crows sukset (ei oo mutta tykkään), Rottefella Cobra Telemark siteet, Saab Aero, Chianti viini, Mozzarella juusto, Pecorino juusto, Vin Santo, Akkutalo Oulussa, Suutari Raittinen Porvoo, Tykkyläinen Kari, Iso-Syöte, Hotelli Iso-Syöte, Syötteen Kansallispuisto, Tunturi-Market Syöte, Syötteen Eräpalvelut.

Lisään tuohon BMW nahkaisen pyöräilyvyön ja Göremen Kebab Görzone lisäravinteen.

kmw
30.12.2015, 12.44
Tämmönen hieno ketju päässy multa ohi. Nyt luin alusta ja täytyy sanoa notta ootta te aikamoisia. Lääketieteestä voi olla apua kestomenstruaatiovitutukseen tai sitten ei.

tv. nimim. mielensäpahottajasissinillittäjä

brilleaux
30.12.2015, 12.49
Kyllä täällä yksi sankari on ylitse muiden. Aivan käsittämätön narisija. Se en ole minä. Imo.

Ei mulla muuta. Menen vaikka paskalle. Siitä sentään tulee hyvä mieli.

kmw
30.12.2015, 12.54
^ oikein. Paskantaminen on ainoita nautintoja johon ei synny intohimoa.

Mattia
30.12.2015, 13.21
Sosioekonominen statukseni ei kuulu sinulle tai kenellekään muulle, mutta kun kerran nyt halusit henkilökohtaisuuksiin mennä...

Sinun statuksestasi ei ymmärtääkseni kukaan olekaan ollut kiinnostunut.

Grandi66
30.12.2015, 13.31
Hyvää viihdettä. *ottaa popparit esille*

Mattia
30.12.2015, 13.32
Häh ! Eikö hän viittaa Whiten statukseen, eikä sinun...?

Kivikontakanenjuurakko
30.12.2015, 13.55
Enempää mielipahan lähteestä tietämättä lyön oman lusikkani aiheeseen. Luulin että vuonna 2015 jokainen internetin käyttäjä omaisi jonkinlaista kritiikkiä lukemiansa tuotearvosteluja kohtaan (muotiblogeja lukevia 13v teinejä lukuunottamatta). Nykyäänhän jokainen paikka on täynnä mainontaa ja omien tuotteiden ylistämistä sillä ilmainen tavara ja alennukset on jeesjees. Mielestäni vain hölmö nojaa mielipiteensä tuotetta kohtaan yhden tai kahden käyttäjän arvostelujen/kehujen mukaan sillä kyseinen arvostelija saattaa olla juurikin A) sissimarkkinoija, B) muuten silmittömästi jotain tuotetta kannattava huuru jonka mielestä kaikki muu on paskaa. Ja nykyään kun sitä tietoa on melko helppo etsiä useasta lähteestä ja jos vielä jää jotain epäilyksiä mielipiteiden objektiivisuudesta voi valita muualta vastaavan tuotteen josta on useampia arvosteluja ja kokemuksia. Ps. Kyllä, pidän kaikkia foorumeille kirjotettuja mielipiteitä jonkin asteisina tuotearvosteluina.

J.Kottenberg
30.12.2015, 14.31
Viestissäni tarkoitin juurikin kyseisen kestokulutushyödykkeen sosioekonomistista statusta, kuten lauseyhteydestä selviää. Henkilökohtaisuuksiin, kuten nimittelyyn, ei tietenkään tämmöisissä kevyissä vapaa-ajan välineitä koskevissa keskusteluissa pitäisi koskaan mennä. Eikö niin?

Voi miten harmillinen väärinkäsitys. Toivottavasti tästä ei aiheutunut mielipahaa.

Bensakeuhko
30.12.2015, 14.39
Itselleni on jäänyt vähän hämäräksi se asia, miksi tämä sissimarkkinointi on ongelma. Itse en olisi koskaan kuullutkaan koko pyörästä jollei Kemizti siitä alunperin kuvia ja juttua tänne palstalle laittanut. Muutenkin Kemizti on aika maltillisesti "markkinoinut" kyseistä mankelia. Mitä nyt kuvia laitellu jne... Muutenkin pitää olla aika urpo tyyppi, jos sattuu ostamaan pyörän vain parin foorumin kommentin perusteella.

Ski
30.12.2015, 22.37
Lisään tuohon BMW nahkaisen pyöräilyvyön ja Göremen Kebab Görzone lisäravinteen.

Totta perkules ku unohtu listasta !

Pannaan kuva vielä piristämään tunnelmaa:
https://lh3.googleusercontent.com/-IUvcDYPL4s4/VoQvdn07hLI/AAAAAAAALBk/BtJNfJsdOwg/w848-h636-n/IMG_0152.JPG

PMoi
30.12.2015, 23.08
https://lh3.googleusercontent.com/-IUvcDYPL4s4/VoQvdn07hLI/AAAAAAAALBk/BtJNfJsdOwg/w848-h636-n/IMG_0152.JPG

Kenen kirstuun kolahtaa Muc-off:in roposet???

usko juntunen
30.12.2015, 23.14
^
^
Entäpä Bontrager stemmin roposet:D

e: kuva Toraslammen tuvalla?

Ski
30.12.2015, 23.41
Voitin kisan, sain lahjakortin, ostin MucOffia. Pakkauksessa oli tarrat. Laitoin tuohon.
Hmmmm.... hankala yhtälö, minnehän roposet kirstuun kolahti ?

Ski
30.12.2015, 23.42
^
^
Entäpä Bontrager stemmin roposet:D

e: kuva Toraslammen tuvalla?

Nöyrimmät pahoittelut, listaan lisätään Usko Juntunen. :)
Jes, sieltä Toraslammen mahtavalta tuvalta. Lämmin oli kamiina, istuttiin ja höpötettiin PXn ja AOn kanssa tänään siellä.

rjrm
31.12.2015, 00.03
Printtaan koko ketjun värillisenä ja lähetän kansallisgalleriaan.

Esuli
31.12.2015, 00.05
Kannattaa perustaa oma yritys. Se on helppoa, vain yksi paperi. Verottajalle voi ilmoittaa tuloiksi alkuun vaikkapa 300 000€/vuosi. Työvoimaa on, saa valita ja ilmaista. Sitten vain ostamaan veneitä, autoja, paljon polkupyöriä. Messumatkoja vegasiin, saksaan ja kiinaan tietenkin, ne voi vähentää verotuksesta.
Sitten kun on sitä firmaansa muutomanvuoden pyörittänyt niin oikeesti tietää mitä on sissimarkkinointi. Sitä paitsi laskujen kirjoittaminen on pirun hauskaa.

px
31.12.2015, 00.32
Jep, Toraslammen tuvalla oltiin. Oli mahtia! Ja kulki muuten pyörä kuin lentäen Pyörä-Suvalasta hommatulla keulalla ja Kuroshiron heliumiakin kevyemmillä vanteilla ;)

Frosty
31.12.2015, 09.20
Tämänkin ketjun takana on ihan vakava aihe. On mielestäni aivan aiheellista keskustella, miten vertaismediassa toimitaan, ja missä menee sallitun ja kielletyn raja. Kritiikin esittäminen ja mielensä pahoittaminen eivät myöskään ole sama asia. Yleisenä trendinä näyttäisi olevan epämieluisan kritiikin leimaaminen itkemiseksi, nillittämiseksi tms. Tällä sitten luontevasti perustellaan itselle, ettei kritiikkiin tarvitse asianmukaisesti vastata. Lähdekritiikkiä kannattaa aina olla mitä tahansa julkaisua lukiessa, mutta siihen vetoaminen ei tee asiallista keskustelua pelisäännöistä turhaksi.

Olisi muuten mielenkiintoista nähdä miltä tämä ketju näyttäisi, jos esim. Spessu päättäisi aloittaa kampanjan, jossa vaikkapa vain viisi henkilöä sitoutettaisiin aktiivisesti kertomaan tällä foorumilla heidän uusista tuotteistaan.

HC Andersen
31.12.2015, 10.05
Olisi muuten mielenkiintoista nähdä miltä tämä ketju näyttäisi, jos esim. Spessu päättäisi aloittaa kampanjan, jossa vaikkapa vain viisi henkilöä sitoutettaisiin aktiivisesti kertomaan tällä foorumilla heidän uusista tuotteistaan.

Kyllä tuon kokoisella organisaatiolla on noita maksettuja hehkuttajia toimittajista lähtien, se että pieni valmistaja tekee saman pienemmässä kaavassa ja avoimesti kertoo asiasta on hyvä asia.

IncBuff
31.12.2015, 10.11
Yleisenä trendinä näyttäisi olevan epämieluisan kritiikin leimaaminen itkemiseksi, nillittämiseksi tms. Tällä sitten luotevasti perustellaan itselle, ettei kritiikkiin tarvitse asianmukaisesti vastata..Se on tuo yks pelle, joka on tekee näin kaikille vastakkaisille mielipiteille ja on saanut näköjään monta asiallistakin kirjoittajaa mukaansa.

Sissikauppias kavereineen on ilmeisesti vieläkin katkera edellisestä sissimarkkina(?) casesta ja siksi pitää perseillä. En kyllä muista yhtään mistä siinä oli kyse :rolleyes:

kolistelija
31.12.2015, 10.16
Kyllä tuon kokoisella organisaatiolla on noita maksettuja hehkuttajia toimittajista lähtien, se että pieni valmistaja tekee saman pienemmässä kaavassa ja avoimesti kertoo asiasta on hyvä asia.
Siinä on vissi ero kun verrataan mainostuloilla pyörivää keskustelupalstaa lehtiin. Lehtiin on vaikeampi kirjoitella mainoksia ilmaiseksi.

Mulle siis edelleen aivan sama, mut pitää väittämissä olla johdonmukainen pointti.

Nimimerkillä:
"Tuokaa nyt hitto lisää pilkkuja hoideltavaksi"

brilleaux
31.12.2015, 10.29

Samaa mieltä. Harrastajafoorumilla olisin odottanut pelkkää kannustusta ja selkääntaputtelua tapaukselle.
Iso positiivinen asia kuitenkin, meille harrastajille.
Sensijaan puukot heiluu.
En ymmärrä. En kertakaikkiaan.

HC Andersen
31.12.2015, 10.43
IncBuffi yrittää vissiin viitata CuitukehäGateen, missä eräät asiakkaat/kaverit hehkutti tuotetta jolla sai reilun kilon pois pyörivästä massasta. Ainakin minä olisin kyseisiä kehiä kehunut olisin sitten ostanut ne mistä tahansa.

Vai harmittaako se asia että myyjä kertoi tuotteiden erosta nimimerkin takaa, mainitsematta samassa kommentissa olevansa myyjä, vaikka hän jätti mainitsematta mistä kyseisiä tuotteita voi ostaa?

Kerro nyt ihmeessä mikä suo oikeesti harmittaa, sillä mä en viitsi julkisesti ruveta arvaamaan.

IncBuff
31.12.2015, 10.46
IncBuffi yrittää vissiin viitata CuitukehäGateen, missä eräät asiakkaat/kaverit hehkutti tuotetta jolla sai reilun kilon pois pyörivästä massasta. Ainakin minä olisin kyseisiä kehiä kehunut olisin sitten ostanut ne mistä tahansa.

Vai harmittaako se asia että myyjä kertoi tuotteiden erosta nimimerkin takaa, mainitsematta samassa kommentissa olevansa myyjä, vaikka hän jätti mainitsematta mistä kyseisiä tuotteita voi ostaa?

Kerro nyt ihmeessä mikä suo oikeesti harmittaa, sillä mä en viitsi julkisesti ruveta arvaamaan.Mä en siihen gateen ole osallistunut mitenkään eikä siinä mikään harmita enkä edes tosiaan tiennyt mistä oli kyse, mutta jatkuvasti te näytätte jaksavan edelleen asiasta vinkua sissikauppias-merkkeinenne.

Grandi66
31.12.2015, 11.00
Käyn hakemassa lisää poppareita. Jatkakaa

noniinno
31.12.2015, 11.46
Kyllähän arviointeja ja kokemuksia tulee puolueettomalla ja kaupallisuudesta vapaaksi mainitulla foorumilla luettua hieman eri linssien läpi, a) jos tiedän kirjoittajan tehneen sopimuksia jonkin tahon kanssa, jonka ensisijainen tavoite on vain päästä hyötymään onnettoman pankkitilini sisällöstä.

Tai on kyse b) kirjoittajan pyyteettömästä halusta jakaa tietoa tai ilosanomaa eteenpäin muiden vertaistensa joukossa. Jos ilosanomaan kuuluu kokemus positiivisesta kauppatapahtumasta niin aina parempi.

Kumpikin on ok, jos vaan tiedän alusta lähtien, kummasta tapauksesta on kysymys.

Nuo sissimarkknointimerkit on kyllä lapsellisia, mutta varmaankin ihan hauska sisäpiirin juttu. Niin, ja minä olen tosikko.

MTBVespa
31.12.2015, 11.50
Huomaan taas kerran olevani nimimerkki noniinnon kanssa hyvin paljon samaa mieltä.

MTBVespa
31.12.2015, 11.59
Minustakin on hyvin kyseenalaista kun tällä foorumilla on, niin kauan kun minä olen täällä ollut, hyvin kriittinen suhtautuminen mainostamiseen ja tavaran kauppaamiseen. Pikku hiljaa tavaran myyminen on yleistynyt "laita yv:tä" ilmotusten myötä. Mutta minustakin mopo karkas käsistä ku mutanaama kavereineen alkoi pitämään tätä foorumia mainospaikkanaan. Tämä on siksi arvelluttavaa koska tällä foorumilla on ollut perinteisesti kielteinen suhtautuminen mainostamiseen. Sen rajan pitäisi olla sama kaikille, vaikka kuinka tsihihii koittaa olla hauskaa ja hyvää tyyppiä. Ei mulla muuta.

brilleaux
31.12.2015, 12.15
^Eli oletko kannalla jotta Kemitzi ei olisi saanut julkaista pyörästään kuvia, saati kertoa siitä tällä foorumilla?
Saati että suunnittelija/valmistaja jakaa tietoa tulevasta pyörästä?

Ketä koet tuolla ko toiminnalla sumutettavan?

EDIT: ja mitä tulee mainitsemaasi Mutiksen "mainostamiseen", hyppäsin itsekin takajaloilleni aluksi.
Kunnes ymmärsin toimiminnan palvelevan harrastajaa. Tiedon, saatavuuden, hintojen, käyttäjäkokemusten jakaminen on vain plussaa.
Miten muuten tässä pääsee tutustumaan erilaisiin mahdollisuuksiin muokata omaa harrastustaan tai harrastusvälinettään?

Edelleen; meistä jokainen osaa varmasti henkilökohtaisella tasolla tehdä tarpeelliset suodatukset interwebistä hankimaansa informatioon.
Ei siihen tarvita armollisia "kaitsijoita" katsomaan peräämme. En edes kiitä yrityksestä, lähinnä se on loukkaavaa. :)

MTBVespa
31.12.2015, 12.20
Saa. Mutta hyviin tapoihin kuuluisi mainita sidonnaisuudet.

brilleaux
31.12.2015, 12.32
Vielä kerran: se suodatus.
Jos esim. Kemizti laittaa kuvan protosta/kertoilee pyörästä; eikö jokaiselle ole selvää mistä hän on sen hankkinut/mitkä ovat sidonnaisuudet?
Vai millä keinoin hän protolla päästelee?

Kyllä mä väitän, että tässä Polen ja Kemiztin tapauksessa tällä foorumilla niitä hyviä tapoja voi penätä aivan muilta tahoilta?
Herrat on olleet hyvinkin herrasmiehiä kun huomioidaan paskan määrä mikä tulee niskaan kun hyvää hyvyyttään levittää ilosanomaa läskikansalle. Imo taas.

J.Kottenberg
31.12.2015, 12.34
Kyllähän arviointeja ja kokemuksia tulee puolueettomalla ja kaupallisuudesta vapaaksi mainitulla foorumilla luettua hieman eri linssien läpi, a) jos tiedän kirjoittajan tehneen sopimuksia jonkin tahon kanssa, jonka ensisijainen tavoite on vain päästä hyötymään onnettoman pankkitilini sisällöstä.

Tai on kyse b) kirjoittajan pyyteettömästä halusta jakaa tietoa tai ilosanomaa eteenpäin muiden vertaistensa joukossa. Jos ilosanomaan kuuluu kokemus positiivisesta kauppatapahtumasta niin aina parempi.

Kumpikin on ok, jos vaan tiedän alusta lähtien, kummasta tapauksesta on kysymys.

Nuo sissimarkknointimerkit on kyllä lapsellisia, mutta varmaankin ihan hauska sisäpiirin juttu. Niin, ja minä olen tosikko.

Jos em on yleinen ajattelutapa ihmisten keskuudessa niin minä olen sitten erilainen nuori. Jos joku, vaikka kuinka aidon ja pyyteettömän tuntuisesti ja perustellen jotain asiaa kehuu niin en minä sitä tietoa sellaisenaan käytä. Esimerkiksi netistä voi asiaa selvittää muualta. Jos vähän on kielitaitoa niin ulkomaiset foorumit on hyviä.

Syynä menettelyyni on:

-koska en tunne henkilöitä nikkien takaa, en mitenkään voi olla varma heidän sidonnaisuuksistaan.
-meillä voi olla ihan eri käsitykset asioista, esimerkiksi siitä mikä on kovaa käyttöä.
-nettikeskusteluissa on myös ihan tahallista kusetusta, siis henkilöitä jotka nauttii voidessaan vedättää.
-en muutenkaan missään muuallakaan pidä kaikkea esitettyä totuutena. Esimerkiksi uutisia seuratessa tämä pätee.

Mutta ymmärrän kyllä ihmisten halun tietää sidonnaisuuksista. Tosin tässäkin asiassa on sellainen vaikeus että esimerkiksi Kemiztin tapauksessa ainakaan minä en voi sanoa että onko ensisijainen motiivi päästä hyötymään foorumilaisten pankkitileistä vai onko hän ensisijaisesti innoissaan hyvästä ja mieluisasta pyörästä ja siksi kehuu sitä, kaupallisen intressin ollessa pienempi vaikutin.

Kannattaa kuitenkin muistaa sellainen asia että tälläkin foorumilla on varmasti puheenvuoroissa seassa piilomarkkinointia. Se voidaan helposti tehdä niin ettei se kiinnitä huomiota tai tekijä paljastu. Siis todellisella sissitaktiikalla.

kolistelija
31.12.2015, 12.37
Monilla muilla foorumeilla keskustelu on käyty jo aikavuosia sitten. Niillä ratkaisu on kaupallinen alue, jolla yrityksillä on omat alueensa. Se ei kyllä ole yritykselle ilmaista, niin kuin ei mainostaminen yleensä muutenkaan.

Kemizti
31.12.2015, 12.58
@j.kottenberg (ja muutkin)

Mä en kenenkään pankitilille tässä Pole proto asiassa pyri, vaan ennekaikkea olen innoissani tästä(kin) uudesta pyörästäni, jota pirun pitkään jouduin odottelemaan ennen kun käsiini sain..

ps. Jatkakaa jos koette tarpeelliseksi.

Kuntoilija
31.12.2015, 12.59
Herrat on olleet hyvinkin herrasmiehiä kun huomioidaan paskan määrä mikä tulee niskaan kun hyvää hyvyyttään levittää ilosanomaa läskikansalle. Imo taas.

Mulla purskahti kahvit näppikselle. Kaupallinen toiminta ei ole koskaan hyvää hyvyyttään.

YT
31.12.2015, 13.10
Kaupallinen toiminta on aina vastiikkeellista, koska siinä vaihdetaan myyjän ja ostajan kesken. Vastiikkeellinen ei ole pyyteetöntä, koska pyyteettömässä toiminnassa ei edellytetä vaihdantaa.

Jami2003
31.12.2015, 13.13
Eniten mua harmittaa Polen puolesta. Jotain niin peri suomalaista siinä on että kun saadaan valmistaja joka selvästi intohimosta (toki kaupallisilla perusteilla) kehittää pyöriä ja kertoilee avoimesti mihin suunnittelu perustuu niin heti tulee paskaa tuulettimeen kilo kaupalla :(

CamoN
31.12.2015, 13.14
Kannattaa kuitenkin muistaa sellainen asia että tälläkin foorumilla on varmasti puheenvuoroissa seassa piilomarkkinointia. Se voidaan helposti tehdä niin ettei se kiinnitä huomiota tai tekijä paljastu. Siis todellisella sissitaktiikalla.

Näinhän se on, eikä selkeää linjanvetoa sen piilomarkkinoinnin tahallisuudesta saa tehtyä millään. Kun on jonkun ajokauden seurannut tätä foorumin meininkiä, tuntuu että trendejä syntyy aika helposti kun joku ajatelma saa vähän tuulta alleen ja useampi virtuaalipeukku nousee pystyyn. Ensin kysytään suosituksia pyörän ostoon, sitten asiaa väännellään ja käännellään, lopputulema on jonkinlainen sen hetken aallonharja ja aikaa vierähtää vähän seuraavan tilipäivän yli, kunnes sama aallonharja alkaa näkyä Pyöräsi kuva -ketjussa. Joskus se oli cyclocross, sitten enduromaasturi vähän ylipitkällä vaakaputkella, joskus täysjäykkämaasturi ja tällä hetkellä ilmeisesti fatbike. Suoraa markkinointtihyötyä on hankala osoittaa, mutta ainahan se kauppias hyötyy jolta sattuu löytymään sitä sen hetkistä aallonharjatuotetta kuluttajan näkökulmasta sopivassa hintaluokassa.

Henkilökohtaisesti koen että aika vähän täällä kunnioitetaan foorumilla vierailevia muita nimimerkkejä, jos ei luoteta kunkin media- ja internetlukutaitoon sen vertaa että osataan löytää ne omaan harrastamiseen sopivat välineet tästä sillisalaatista. Kyllä internetiin merkkijonoja mahtuu, loppuviimein vastuu on aina lukijalla.

J.Kottenberg
31.12.2015, 13.24
Kemiztille:Juuri tuota tarkoitin. Ihmisillä ei, ainakaan monilla, ole kykyä tällaisten asioiden enempään harkintaan vaan on vain jako:

a)Pyyteetön rehellinen harrastaja joka jotain suosittelee b)Ahne ja kiero ainoastaan toisen rahoja hamuava kapitalisti.

Eli henkilö voi olla vain jompaa kumpaa. Ja kun selviää että jollain henkilöllä on jokin kaupallinen sidonnaisuus, näyttää siltä että monen mielestä häntä ei voi mikään pelastaa joutumiselta ryhmään b. Silloin häneen suhtaudutaan tämän mukaisesti.

Minusta Kemiztin viesteissä on ollut enemmän pyöräharrastajan sanomaa kuin kaupallista puolta.

Mutta, päätelmän informaatiolähteen luonteesta jokainen tekee tietenkin itse.

Kukaan ei kai ole vielä kauppoja Polen läskistä tehnyt joten rahassa mitattavia vahinkoja ei onneksi ole päässyt syntymään. Ainoastaan psyykkisistä vaurioista lienee siis kyse. Ja niitähän voi illalla lääkitä vaikka enemmänkin.

Hyvää ja onnellista uutta vuotta kaikille foorumilaisille!

brilleaux
31.12.2015, 13.37
Mulla purskahti kahvit näppikselle. Kaupallinen toiminta ei ole koskaan hyvää hyvyyttään.

No en mäkään niin usko, tietenkään. :)
Muotoilin asian kai sitten (jälleen) huonosti. Toivottavasti pointti tuli esille kuitenkin.

Toki Kemizti vois olla kokonaan kertomatta uudesta lelustaan?
Samoin Pole voisi olla avaamatta suunnittelufilosofiaansa ja olla kertomatta tulevasta?
Hyödyttäisikö se meitä harrastajia jollain tapaa?
Musta on erittäin mainiota tämä esilletulo. Osaan suodattaa siitä kaiken tarpeellisen. Ja uskon edelleen että kaikki muutkin osaavat.

IncBuff
31.12.2015, 13.48
Vielä kerran: se suodatus.
Jos esim. Kemizti laittaa kuvan protosta/kertoilee pyörästä; eikö jokaiselle ole selvää mistä hän on sen hankkinut/mitkä ovat sidonnaisuudet?
Vai millä keinoin hän protolla päästelee?

Kyllä mä väitän, että tässä Polen ja Kemiztin tapauksessa tällä foorumilla niitä hyviä tapoja voi penätä aivan muilta tahoilta?
Mä oon tässä tunnin miettinyt kannattaako sulle vastata mitään kun olet kaivautunut niin syvälle poteroosi ja keskittynyt lähinnä kommentoimaan kirjoittajia etkä kirjoituksia.

Mutta joo ehkä sittenkin vaivaudun. Sinä, minä ja muut hörhöt jotka on opetelleet foorumin ulkoa ovat kyllä nähneet maininnan protosta. Mutta entäpä ne jotka on olleet viikon pari lueskelemassa fatbike-aiheita hankinta mielessä. Ovat nähneet kuvia ja hehkutusta (jossa kaikki vastaväitteet tyrmätään hymynaamoin sen kummemmin perustelematta) Polen pyörästä ja surffaavat Polen sivuille josta se jopo löytyy. Mistä he tietävät että kyseinen hehkuttaja onkin valmistajaan sitoutunut testikuski protoineen? Vastaus: ei mistään. Silleensäkin vähän hankala case kun tuosta joposta ei mistään muualta löydy mitään tietoa tai kommenttia ja koeajomahdollisuudetkin on jonkun mystisen verkoston tiedossa eikä julkisessa jakelussa. Jonkun Spessun tai Trekin saa kojolle kun kävelee kauppaan ja pyytää niin voi muodostaa oman mielipiteensä, mutta tän kanssa pitää tietää joku mystinen "testikuski" jolta kojot saa ja silloinkin jollain customoidulla versiolla.

Mää kyllä jaksan edelleen vähän epäillä, että Herra Pole olisi tälläkin foorumilla vain hyvää hyvyyttään eikä mielessä olisi vähääkään edistää oman tuotteensa myyntiä. Ja se on sitten ylläpidon asia onko se foorumin säännöissä kiellettyä kaupallista toimintaa.

Grandi66
31.12.2015, 14.05
Tuolla periaatteella ei juurikaan paljoo jäis ihmisiä tänne foorumiin.

IncBuff
31.12.2015, 14.08
Tuolla periaatteella ei juurikaan paljoo jäis ihmisiä tänne foorumiin.Kuinka niin? Minä kyllä jaksan edelleen uskoa, että suurin osa täällä on vaan harrastajia, jotka ovat hankkineet laitteensa itse sitoutumatta niiden valmistajiin tai laitteidensa markkinointiin yhtään mitenkään.

Grandi66
31.12.2015, 14.15
Entäs sitten ku kehuvat pyörää ja mainitsevat mistä ostivat, niin ollaan tahtomatta mainonnan puolella, vaikka ei oltaisi sitouduttu merkkii/kauppaan/myyjään.

IncBuff
31.12.2015, 14.22
Entäs sitten ku kehuvat pyörää ja mainitsevat mistä ostivat, niin ollaan tahtomatta mainonnan puolella, vaikka ei oltaisi sitouduttu merkkii/kauppaan/myyjään.
Niin se on sitä pyyteetöntä ja vastikeetonta kehumista ja muiden harrastajien auttamista eikä markkinointia kaupallisin tarkoitusperin.

brilleaux
31.12.2015, 14.22
Toivotaan ettei Kemizti ja Pole tuskaannu tästä yhdenmiehen taistelusta.
Toivotaan että tiedon ennakkojakelu Suomalaisille harrastajille jatkuu edelleen.
Harmittaa jos käytänössä yksi turhanitkijä vie edun meiltä muilta asiasta kiinnostuneilta.

Kaikenlaista ihmeellistä on maanpäällä, huomaa vielä tässäkin iässä. Oppia ikä kaikki.

Hyvää uutta vuotta tahollensa! Poletaan! ;)

mutanaama
31.12.2015, 14.25
Se mun sissimarkkinointi lähti siitä, kun kehuin 65mm kehää muihin verrattuna. Joku sai siitä käsityksen että yritän edistää sillä omaa myyntiä, eikä tiennyt että myymme myös muita kokoja, niin kuin ihan kaikki muutkin. Siksi toisekseen valtaosaa ostajista en ole henkilökohtaisesti tavannut ennen ostopäätöstä jos silloinkaan. Jos nämä sitten kertovat jälkikäteen kokemuksistaan, niin tuskin heitä voi sissimarkkinoijiksi moittia. Vähän tässä on kuitenkin hankalaa kertoa tuotteista joista on tullut positiivinen kokemus, kun niitä alkaa sitten itse tuomaan maahan tai ryhtyy jämyksi. Pitäisikö siis poistaa kehut myymistään tuotteista myös ajalta ennen kuin niitä alkoi myymään. Vai pitäisikö kysyttäessä kertoa tuotteista edelleen, koska joistakin tuotteista saattaa myyjällä olla se paras tieto. Nythän ne hoituu yyveenä, spostilla tai naamakirjassa henk koht viesteinä.

Jami2003
31.12.2015, 14.31
Oleellinen kysymys on onko foorumin sisältö parempaa vai huonompaa tällaisella määrällä kaupallisuutta kuin nyt on. Itse näen että sisältö menee parempaan suuntaan kun valmisjat/suunnittelijat/protojen testaajat ottavat myös osaa keskusteluun. Toki edistääkseen myös myyntiä. Se että tällä myynnin edistämisellä saataisiin jotain vahinkoa aikaan on naurettava. Jokainen vähänkin markkinointia työkseen tekevä tietää että lupaukset on pystyttävä myös lunastamaan. Sosiaalisessa mediassa varsinkin kun saa myös sitä mitä ei ole tilannut ja on äärimmäisen lyhyt tie ostaa kehuja tuotteelle mikä niitä ei suuren yleisön mielestä ansaitse.

IncBuff
31.12.2015, 14.31
Vai pitäisikö kysyttäessä kertoa tuotteista edelleen, koska joistakin tuotteista saattaa myyjällä olla se paras tieto. Nythän ne hoituu yyveenä, spostilla tai naamakirjassa henk koht viesteinä.
Emmä nää tossa mitään ongelmaa, jos kertoo rehellisesti myyvänsä kommentoimiaan tuotteita. Se on sitten foorumin ylläpidon asia katsoa onko se foorumin säännöissä kiellettyä toimintaa.

Kuten en näe myöskään Mr. Polen kommentointia ongelmana, koska hän esiintyy ko. firman edustajana. Tämä ei näytä menevän eräille kaaliin, mutta se siitä.

latuman
31.12.2015, 14.32
En kyllä aivan ymmärrä mistä puhutaan, mutta kyllä pösilö pitää olla jos sillä on jotain väliä onko jonkun mielipide maksettu vai ei, niin kauan kun ne ei ihan oikeasti valehtele. Jos on järkeä päässä ja ymmärtää luettua ja osaa kritisoida ihmisten mielipiteitä, ei pitäs olla kyllä mitään väliä mistä se mielipide kumpuaa; tuskin kuitenkaan mitään mullistavia väittämiä pyöristä tai kiekoista on esitetty.

E-Cruiser
31.12.2015, 14.34
Kehun usein netissä erästä pyöräfirmaa, jolta olen saanut hyvää palvelua ja hyviä tuotteita hyvään hintaan.
Itse asiassa jopa tunnen ko. firman omistajan. Silti en koe olevani kaupallinen toimija, koska en saa kehuistani mitään korvausta.

Frosty
31.12.2015, 14.54

Nimimerkki noniinno on yksi niistä, jotka kovin usein puristavat tänne palstalle nätiksi paaliksi sen, mitä olisin itse halunnut sanoa. Niin tälläkin kertaa.

J.Kottenberg
31.12.2015, 15.08
Mä oon tässä tunnin miettinyt kannattaako sulle vastata mitään kun olet kaivautunut niin syvälle poteroosi ja keskittynyt lähinnä kommentoimaan kirjoittajia etkä kirjoituksia.

Mutta joo ehkä sittenkin vaivaudun. Sinä, minä ja muut hörhöt jotka on opetelleet foorumin ulkoa ovat .

Jos käytit tunnin aikaa miettimiseen ja sen tuloksena aloitat viestisi nimittelyllä niin eipä ollut kovin tuloksellista toimintaa.

Silloin kun argumentit loppuvat tai menee itsehillintä, alkaa yleensä nimittely.

Aina voi pysyä asiallisena.

IncBuff
31.12.2015, 15.41
Jos käytit tunnin aikaa miettimiseen ja sen tuloksena aloitat viestisi nimittelyllä niin eipä ollut kovin tuloksellista toimintaa.

Silloin kun argumentit loppuvat tai menee itsehillintä, alkaa yleensä nimittely.

Aina voi pysyä asiallisena.En miettinyt viestiä tuntia vaan sitä että kannattaako ylipäätään kirjoittaa vastausta ko. herralle. Melko herkällä pitää olla jos tuon otti haukkumisena.

Onneksi ko. herra ei ole kovinkaan paljoa keskittynyt muiden kirjoittelijoiden kommentoimiseen.

mutanaama
31.12.2015, 15.45
Hankkikaa huone 😁.

Katila
31.12.2015, 16.24
*Rrrreppsss* :D

Oulunjulli
31.12.2015, 16.26
Oleellinen kysymys on onko foorumin sisältö parempaa vai huonompaa tällaisella määrällä kaupallisuutta kuin nyt on. Itse näen että sisältö menee parempaan suuntaan kun valmisjat/suunnittelijat/protojen testaajat ottavat myös osaa keskusteluun. Toki edistääkseen myös myyntiä. Se että tällä myynnin edistämisellä saataisiin jotain vahinkoa aikaan on naurettava. Jokainen vähänkin markkinointia työkseen tekevä tietää että lupaukset on pystyttävä myös lunastamaan. Sosiaalisessa mediassa varsinkin kun saa myös sitä mitä ei ole tilannut ja on äärimmäisen lyhyt tie ostaa kehuja tuotteelle mikä niitä ei suuren yleisön mielestä ansaitse.

Tuo on minusta hyvin asiallisesti muotoiltu. Avoimet kortit ja pidetään kunnioittava sävy kirjoituksissa niin kaikki hyötyvät.

Hissitolppa
31.12.2015, 16.46
Olisi kiva kuulla mielensä pahoittaneiden ajatus siitä, että mikä olisi tässä keskustelun aiheuttaneessa Kemiztin tapauksessa ollut se oikea toimintamalli? Jokainen postaus pitäisi aloittaa jollain "sisältää tuotesijoittelua" kaltaisella varoituksella? Tai että "minulla on tämä prototyyppi ajossa josta olen tehnyt sopimuksen pyörän valmistajan kanssa"?

Ymmärrän kyllä mitä Incbuff ajaa takaa, ostettu mainonta yksityishenkilöiltä on eettisesti vähän kyseenalaista, mutta en kyllä näe, että tässä olisi toimittu mitenkään salaa. Kyllähän nyt jokainen ymmärtää, että jos arvostellaan ja tuodaan esille prototyyppiä jota ei ole saatavilla mistään, niin jokin suhde siihen valmistajaan löytyy.

Se mikä pikkasen särähti korvaan, mihin Incbuff myös tarttui, on Polen tekstissä maininta kuinka proton ajajat sitoutuvat markkinoimaan tuotetta. Tuo kuulostaa hassulta ja äkkiseltään voisi ajatella, että sillä meinataan juurikin spämmimistä foorumeille ym. Epäilen hyvin vahvasti, että siitä olisi kyse, vaan tuo meinaa varmasti ennemminkin sitä, että proton ajaja sitoutuu oikeasti käyttämään laitetta eikä vaan seisota sitä olohuoneessaan. On ne sitten jotain tapahtumia, skaboja tai mitä ikinä, mutta luulisin tuon viittaavan yleiseen näkyvyyteen eikä foorumille spämmäämiseen.

Arvostan aivan suunnattomasti sitä, että Polen Leo löytää aikaa tulla foorumille kertomaan visiotaan ja vastaamaan kysymyksiin omalla äidinkielellä. Tämmöistä ei monen pyörävalmistajan kanssa pääse kokemaan, että pääset suunnittelijan kanssa jopa vänkäämään asioista. En missään nimessä näkisi tuota minään markkinointina, vaikka sitähän se tavallaan myös onkin, vaan erittäin ainutlaatuisena mahdollisuutena.

J.Kottenberg
31.12.2015, 17.32
Silleensäkin vähän hankala case kun tuosta joposta ei mistään muualta löydy mitään tietoa tai kommenttia ja koeajomahdollisuudetkin on jonkun mystisen verkoston tiedossa eikä julkisessa jakelussa. Jonkun Spessun tai Trekin saa kojolle kun kävelee kauppaan ja pyytää niin voi muodostaa oman mielipiteensä, mutta tän kanssa pitää tietää joku mystinen "testikuski" jolta kojot saa ja silloinkin jollain customoidulla versiolla..

Kun palstalla tuli puhe Polen koeajosta, muistini mukaan harmittelit että et voi lähteä Etelä-Suomeen koeajolle ja Kemizti sitten mainitsi että Oulussakin on yksi Pole koeajettavana ja olisi varmaan tarvittaessa yvnä lähettänyt yhteystiedot. Et kuitenkaan ollut kiinnostunut. Jotenka ei kai se koeajosysteemi tällöin niin kovin mystinen ole, varsinkin kun sitä vielä tarjotaan.
Ja onhan Polen sivuilla yhteystiedot, varmaan aika pienellä vaivalla asia selviää sitäkin kautta.

Silloin kun olin ensimmäistä läskiä katselemassa niin keskustelin koeajomahdollisuuksista Helsinkiläisen yläfemman, siis Hi5bikes, liikkeessä ja silloin sanottiin että kannattaa etukäteen soittaa ja kysyä onko ko merkin sopivan kokoista pyörää liikkeessä koottuna jos haluaa koeajon. Aina ei ole mutta muutaman päivän varoitusajalla voivat useimmiten hankkia. Joten ei se koeajo muillakaan merkeillä ihan sillä välttämättä mene että vaan kävelee kauppaan. Kaikissa liikkeissä ainakaan.

Ymmärtääkseni on monia pyöriä joista koeajo on Polea paljon hankalampi järjestää. Verkkokauppa.com esimerkiksi. Ja eipä nykyistä läskiäni, Canyonin Dudeakaan, missään ollut myyjän taholla koeajettavana.

Ymmärrän kritiikin, mutta pitäisi pysyä totuudessa kun sitä esittää. Muuten on kyse ihan muusta.

IncBuff
31.12.2015, 18.01
Kun palstalla tuli puhe Polen koeajosta, muistini mukaan harmittelit että et voi lähteä Etelä-Suomeen koeajolle ja Kemizti sitten mainitsi että Oulussakin on yksi Pole koeajettavana ja olisi varmaan tarvittaessa yvnä lähettänyt yhteystiedot. Et kuitenkaan ollut kiinnostunut. Jotenka ei kai se koeajosysteemi tällöin niin kovin mystinen ole, varsinkin kun sitä vielä tarjotaan.
Ja onhan Polen sivuilla yhteystiedot, varmaan aika pienellä vaivalla asia selviää sitäkin kautta.

Silloin kun olin ensimmäistä läskiä katselemassa niin keskustelin koeajomahdollisuuksista Helsinkiläisen yläfemman, siis Hi5bikes, liikkeessä ja silloin sanottiin että kannattaa etukäteen soittaa ja kysyä onko ko merkin sopivan kokoista pyörää liikkeessä koottuna jos haluaa koeajon. Aina ei ole mutta muutaman päivän varoitusajalla voivat useimmiten hankkia. Joten ei se koeajo muillakaan merkeillä ihan sillä välttämättä mene että vaan kävelee kauppaan. Kaikissa liikkeissä ainakaan.

Ymmärtääkseni on monia pyöriä joista koeajo on Polea paljon hankalampi järjestää. Verkkokauppa.com esimerkiksi. Ja eipä nykyistä läskiäni, Canyonin Dudeakaan, missään ollut myyjän taholla koeajettavana.

Ymmärrän kritiikin, mutta pitäisi pysyä totuudessa kun sitä esittää. Muuten on kyse ihan muusta.
Kylläpä sitä nyt tulkitaan, käännetään ja väännellään, että päästään syyttelemään eri mieltä olevia ties mistä. Ei kovin asiallista. En tietenkään tarkoittanut koeajokysymyksessä vain itseäni vaan ihan yleisesti.

Sekin on tietenkin selvää, että kaikilla merkeillä koeajo ei onnistu sen kummemmin. Siksi mainitsin nuo kaksi suurta joiden pyöriä löytyy helposti kojolle varmaankin kaikista suuremmista kaupungeista. Se tietenkin on ongelma jos asuu jossain Turengissa niin sieltä ei varmaan löydy mitään kojolle.

Itseähän tuota koeajon merkitystä olet korostanut. Minäpä muuten olen koeajonut Duden, mutta ei siitä sen enempää.

Mitä Polen koeajoon tulee niin tiedot siitä, että runko tulee vielä kulmiltaan yms. muuttumaan on entisestään vähentänyt kiinnostusta ajaa protoa. Mistä sen tietää miltä se tuotantoversio lopulta sitten tuntuu. Lisäksi se Oulun pyörä on mulle vääränkokoinen ja olen aiemminkin todennut että väärän kokoisella pyörällä ajamisesta ei saa oikeata kuvaa.

usko juntunen
31.12.2015, 18.13
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50176-Moderaattorien-toiminta-palstalla
Kovin poukkoilevalta vaikuttaa foorumin moderointilinja. Millähän perusteella noita poikkeuslupia myönnetään? Joku saa ihan vapaasti "avata filosofiaansa" ja joku taas ei. Yllä yksi esimerkki. Siellä on muuten jotain kommenttia myös sissimarkkinoinnista...
Miltähän f-foorumi näyttäisi, jos kaikki valmistajat/kauppiaat avaisivat oman "toimintafilosofiansa" Varmaan loppuis popparit kaupoista;) Eli tasapuolisuutta tässä yritän jälestää. Tämä siis kysymyksenä ylläpidolle.

Sissimarkkinointipäällykäiset vois nimimerkin sijaan esiintyä ihan omalla nimellään. Ois avointa ja reilua, eikö?

Tuostapa tulikin mieleen, josko perustais sivupersoona-nikin, ja sillä kirjottelis kaikki uittuilupostaukset. Varsinaisella nikillä sit kaikki jees jees-viestit, nii ois kaikkien kaveri ja säilys humaanin jannun julkisivu:rolleyes:

IncBuff
31.12.2015, 18.24
Tässä toinen jossa selkeästi ilmoitetaan että edes kaupan nimellä ei parane markkinoida vaikka tuostakin taatusti on harrastajille hyötyä :rolleyes:

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54240-Fatbike-erikoisliike-auki-varkauteen

jakkok
31.12.2015, 18.35
^ Tuo on ihan totta.
Juuri tuota olen ihmetellyt vaikka en ole jaksanut aiemmin kommentoida. Tämä getfat nimimerkki teilattiin heti mainostamasta omia tuotteitaan, mutta Pole saa kirjotella omistaan...
Olisi erittäin hyödyllistä ja toimivaa, että foorumilla olisi kauppias joka tilailisi tavaraa joille on täällä kysyntää.

Vaikka sitte niitä bestgrip nastoja kunnon tukkuerä😉

Jakkok, sitoutumaton😐

mutanaama
31.12.2015, 19.26
http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50176-Moderaattorien-toiminta-palstalla
Kovin poukkoilevalta vaikuttaa foorumin moderointilinja. Millähän perusteella noita poikkeuslupia myönnetään? Joku saa ihan vapaasti "avata filosofiaansa" ja joku taas ei. Yllä yksi esimerkki. Siellä on muuten jotain kommenttia myös sissimarkkinoinnista...
Miltähän f-foorumi näyttäisi, jos kaikki valmistajat/kauppiaat avaisivat oman "toimintafilosofiansa" Varmaan loppuis popparit kaupoista;) Eli tasapuolisuutta tässä yritän jälestää. Tämä siis kysymyksenä ylläpidolle.

Sissimarkkinointipäällykäiset vois nimimerkin sijaan esiintyä ihan omalla nimellään. Ois avointa ja reilua, eikö?

Tuostapa tulikin mieleen, josko perustais sivupersoona-nikin, ja sillä kirjottelis kaikki uittuilupostaukset. Varsinaisella nikillä sit kaikki jees jees-viestit, nii ois kaikkien kaveri ja säilys humaanin jannun julkisivu:rolleyes:

Jos joku kysyy tai esittää väitteen, niin eikö kauppiaan pidäkin vastata. Polelta suorastaan vaadittiin tietoja, ja oli erittäin hyvä, että suunnittelija avasi sanaisen arkkunsa.

Hissitolppa
01.01.2016, 07.16

^ Tuo on ihan totta.
Juuri tuota olen ihmetellyt vaikka en ole jaksanut aiemmin kommentoida. Tämä getfat nimimerkki teilattiin heti mainostamasta omia tuotteitaan, mutta Pole saa kirjotella omistaan...
Olisi erittäin hyödyllistä ja toimivaa, että foorumilla olisi kauppias joka tilailisi tavaraa joille on täällä kysyntää.

Vaikka sitte niitä bestgrip nastoja kunnon tukkuerä

Jakkok, sitoutumaton

Ettekö te siis oikeasti näe eroa sillä, että mainostaako jälleenmyymiään tuotteita, vai vastaako polkupyörän suunnittelijana suunnittelemansa fillarin geometriaa koskeviin kysymyksiin ja kertoo visioistaan miksi semmoiseen on päädytty?

Ei sillä, kumpikin noista esimerkki tapauksista on omasta mielestä täysin naurettavia. Jos ja kun tuolla kerran on tuo kaupat osio, niin miksi ihmeessä siellä ei saisi kaupustella? Millä ihmeellä sitä kukaan valvoo, että kuka sinne kirjoittaa ja mitä ja millä tarkoitusperällä?

Tässä saattaisi olla foorumin ylläpidolle hyvä paikka käydä läpi yhteisiä pelisääntöjään ja mahdollisesti päivitellä sääntöjä tälle vuosituhannelle samalla. Esim. monella foorumilla kaupallinen alue on maksullinen ja siellä saa liikkeet mainostella omassa ketjussa just niin paljon kuin lystäävät.

brilleaux
01.01.2016, 09.31

Näitäkin varmasti löytyy. Mun mielestä tänne vois vaikka jokainen kirjoitella ihan omalla oikealla nimellään.
Joissain tapauksissa saattaisi loiventaa linjoja.

Täältä ja sieltä nikin takaa kun on niin helppo huudella.

usko juntunen
01.01.2016, 11.43
.... *nips*

Tässä saattaisi olla foorumin ylläpidolle hyvä paikka käydä läpi yhteisiä pelisääntöjään ja mahdollisesti päivitellä sääntöjä tälle vuosituhannelle samalla. Esim. monella foorumilla kaupallinen alue on maksullinen ja siellä saa liikkeet mainostella omassa ketjussa just niin paljon kuin lystäävät.

+1

Juuri tätä yritin kärjistetyllä esimerkillä kertoa. Miksi laatia sääntöjä, joita kukaan ei pysty/ehdi valvomaan? Loppus tämä(kin) nillitys siihen paikkaan.

IncBuff
01.01.2016, 11.45
Jep ja laittaa se säännöt selvästi esille etusivulle. Nyt joutuu vähän kaiveleen. Ja vetää selkeä linja kaupallisten tahojen edustajien toimintaan foorumilla.

Tämähän ei enää tähän ketjuun kuulu, koska kysehän ei ole sissimarkkinoinnista tai muustakaan piilomainonnasta. Ei Polen tai getfatinkaan osalta, kun on esiinnytty rehellisesti firman nimellä.

Munamankeli
01.01.2016, 15.14
Viestissäni tarkoitin juurikin kyseisen kestokulutushyödykkeen sosioekonomistista statusta, kuten lauseyhteydestä selviää. Henkilökohtaisuuksiin, kuten nimittelyyn, ei tietenkään tämmöisissä kevyissä vapaa-ajan välineitä koskevissa keskusteluissa pitäisi koskaan mennä.

Tuo on aivan puutaheinää. Sosioekonominen asema viittaa nimenomaan henkilöön, ei koskaan esineeseen. Jotkut väittävät sen olevan hienompi ja ehkä tarkempi luokitus ja termi käsitteelle yhteiskuntaluokka.

Ai niin, ja asb vastailikin jo sissimarkkinointia koskevaan väärinkäsitykseen, joka suurella osalla näyttää olevan.

J.Kottenberg
01.01.2016, 17.52
Ikävä kyllä useat henkilöt, mm tuttuni, joiden kanssa olen ollut puheissa, ovat puhuneet juurikin jonkin tavaran tai asian sosioekonomisesta statuksesta. En ole tiennyt että se on epäkorrektia. Tuttuni eivät kylläkään kuulu fillarifoorumin keskustelijoihin joten se varmaan selittää heidän vakavaa sivistymättömyyttään.

Olipa hyvä että tämmöinen laajaa pahennusta aiheuttanut epäkohta tuli havaituksi ja asia voidaan korjata ja näin poistaa tällainen sopimattomuus foorumin muuten hiotun kohteliaasta keskustelusta.

Toivottavasti tällainen brutaali ja karkea kielenkäyttö ei aiheuttanut kenellekään isompia sielullisia vaurioita.

TimoF
02.01.2016, 21.03
Miä oon luullu että läskipyörät on jo out, kun niitä myydään Prismoissakin. Väärässäpä olen ollut :rolleyes:

...varmuuden vuoksi muokkasin allekirjoitustani, koska saatan kehua tai haukkua käyttämiäni tuotteita...

OJ
03.01.2016, 22.03
Ainoita oikeasti on merkityksellisiä ketjuja ovat läskipyörien rengasspekulointi, tissit ja maantiepyörien levyjarrut.
Voidaanko myös jutella takapuolista, että myös peppuporukalle löytyy juteltavaa? En mä itseni vuoksi, mutta kaveri on enemmän peppumiehiä.

Hieno ketju tämäkin kuitenkin on, mutta ei välttämättä ainesta klassikkojen kategoriaan.

usko juntunen
03.01.2016, 22.18
Voidaanko myös jutella takapuolista, että myös peppuporukalle löytyy juteltavaa? En mä itseni vuoksi, mutta kaveri on enemmän peppumiehiä.

...
Mennäänpäs aiheeseen:cool:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSWxA31BTTlW-3FmG-zC9dgu6DS-5FBNfeOEAwUKITxw1sG1u97

msuomal
04.01.2016, 11.37
Musta yksi selkeä ongelma ilman sissimarkkinointiakin vertaismarkkinoinnissa (eli arvosteluissa ja kokemuksissa) on objektiivisuuden puute. Porukka tuntuu kehuvan sitä hankkimaansa pyörää vuolaasti ja tämähän on tietysti melko luonnollista, kun laitteessa on rahaa kiinni tuhansia euroja. Ei sitä halua itselleenkään myöntää, että nyt tuli varmaan tehtyä virhe. Tai ehkä ei osata ajatella, että haluaisin sen toimivan eri tavalla. Vasta todelliset viat huomioidaan jutuissa. Useammin haluaisin lukea, että: "Oikeastaan tämä pyörä onkin paljon huonompi kuin toivoin" tai "En ole mitenkään saanut säädettyä ajoasentoa sellaiseksi, ettei pyörän X keula kevene jyrkässä mäessä liikaa. Se vaan taitaa olla suunniteltu liian korkeaksi suhteessa lyhyeen chainstayhin". Käytännössä tästä syystä pidän näitä ihan tavisostajien ja sissimarkkinoijien lausuntoja pyöristä, tarvikkeista, renkaista jne. täsmälleen yhtä "luotettavina". Molemmista pystyy ehkä poiminaan jonkun yksityiskohdan, jonka sulloo sinne oman mielikuvan syövereihin.

Koeajot parkkipaikoilla on ihan turhia. Koeajot väärin säädetyllä pyörällä on ihan turhia, yhden 10mm spacerin siirtäminen stemmin ylä- tai alapuolelle tai 20mm riserin vaihtaminen flättiin tai iskareiden paineiden säätäminen voi vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen niin paljon, että se tuntuu ihan kokonaan eri fillarilta. Pyörien vertaaminen 3kk välillä tehtyjen koeajojen perusteella on ihan turhaa. Pyörä, jolla voitetaan XC World Cup ei ole välttämättä sunnuntaiajelijan ykkösvalinta. Sama runko eri komponenteilla voi olla ihan erilainen ajaa varsinkin täpäreissä.

Mielikuva, geometriasta tiettyjen tekijöiden etsiminen, komponentit, fiilis, useille ulkonäkö... mistä ne valintakriteerit sitten koostuu? Mitä enemmän pystyy niitä tiedonjyviä sinne oman harkinnan varaan keräämään sitä parempi. Kaikkien kirjoittamat kokemukset on omalla tavallaan arvokkaita ja se mikä on toiselle hyvä ei kolmannelle ole.

asb
05.01.2016, 08.27
Mennäänpäs aiheeseen:cool:

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSWxA31BTTlW-3FmG-zC9dgu6DS-5FBNfeOEAwUKITxw1sG1u97

Ah, tämä! Suosittelen lukemaan em. opuksen, vaikka markkinointi ei kuuluisikaan työnkuvaan.

SvaR
05.01.2016, 10.47
Käytännössä tästä syystä pidän näitä ihan tavisostajien ja sissimarkkinoijien lausuntoja pyöristä, tarvikkeista, renkaista jne. täsmälleen yhtä "luotettavina". Molemmista pystyy ehkä poiminaan jonkun yksityiskohdan, jonka sulloo sinne oman mielikuvan syövereihin.

Koeajot parkkipaikoilla on ihan turhia. Koeajot väärin säädetyllä pyörällä on ihan turhia, yhden 10mm spacerin siirtäminen stemmin ylä- tai alapuolelle tai 20mm riserin vaihtaminen flättiin tai iskareiden paineiden säätäminen voi vaikuttaa pyörän käyttäytymiseen niin paljon, että se tuntuu ihan kokonaan eri fillarilta. Pyörien vertaaminen 3kk välillä tehtyjen koeajojen perusteella on ihan turhaa. Pyörä, jolla voitetaan XC World Cup ei ole välttämättä sunnuntaiajelijan ykkösvalinta. Sama runko eri komponenteilla voi olla ihan erilainen ajaa varsinkin täpäreissä.

Mielikuva, geometriasta tiettyjen tekijöiden etsiminen, komponentit, fiilis, useille ulkonäkö... mistä ne valintakriteerit sitten koostuu? Mitä enemmän pystyy niitä tiedonjyviä sinne oman harkinnan varaan keräämään sitä parempi.

Itsellä luotettuvuus jako menee; harrastaja, sissi ja itse valmistaja pahnanpohjimmaisena.

Lievää erottelua tekisin kuinka pitkään harrastaja on marinoitunut jo lajin parissa, eli kun harrastusta takana jo pitkä pätkä niin tieto mitä haluaa/tarvitsee lisääntyy. Nöösi taas menee vaan luotujen mielikuvien perässä ja se kuka tai mikä ne on luonut niin on oma lukunsa.

Niin ne valintakriteerit ja mielikuva... no pistetääs soppaan lisää aineksia ja otetaan esimerkki mitä itselle tulee mieleen siitä mistä tämä ketju sai alkunsa. Ja otettakoon huomioon että tämä on tämmöinen julkinen keskustelufoorumi niin sallittakoon vaikka pieni lyöminen.

Lievästi tulee mielikuva ylimielinen, toisekseen heidän "hidas alku" on pari vuotta ja pari henkilöä suunnittelee, kasaa, myy, koeajaa tai toisinsanoen tekee ihan kaiken niin herää mielikuva jostain on pakko tinkiä, mutta mistä... Kotisivut ei ainakaan varmaan persuja innosta. Mielikuvaa kotimainen en osaa tästä muodostaa, tuo edellinenkin sitä latistaa.

Nyt välillä tulien tekoon...

Semmonenkin ajatus käynyt mielessä että onko täällä osakkeenomistajia ja millä tasolla?

IncBuff
05.01.2016, 10.58
Ikävä kyllä useat henkilöt, mm tuttuni, joiden kanssa olen ollut puheissa, ovat puhuneet juurikin jonkin tavaran tai asian sosioekonomisesta statuksesta. En ole tiennyt että se on epäkorrektia. Tuttuni eivät kylläkään kuulu fillarifoorumin keskustelijoihin joten se varmaan selittää heidän vakavaa sivistymättömyyttään.

Olipa hyvä että tämmöinen laajaa pahennusta aiheuttanut epäkohta tuli havaituksi ja asia voidaan korjata ja näin poistaa tällainen sopimattomuus foorumin muuten hiotun kohteliaasta keskustelusta.

Toivottavasti tällainen brutaali ja karkea kielenkäyttö ei aiheuttanut kenellekään isompia sielullisia vaurioita.On tietenkin mukava käyttää internet- ja muussakin keskusteluissa hienoja termejä ja sivistyssanoja. Antaahan niiden käyttäminen keskustelijasta fiksun ja sivistyneen kuvan, mutta kannattaa varmistaa, että ymmärtää käyttämiensä termien ja sanojen oikean merkityksen erityisesti, jos on kuullut ne muissa keskusteluissa. Näin voi välttyä ikäviltäkin seurauksilta.

TheMiklu
05.01.2016, 11.03
Lievästi tulee mielikuva ylimielinen, toisekseen heidän "hidas alku" on pari vuotta ja pari henkilöä suunnittelee, kasaa, myy, koeajaa tai toisinsanoen tekee ihan kaiken niin herää mielikuva jostain on pakko tinkiä, mutta mistä... Kotisivut ei ainakaan varmaan persuja innosta. Mielikuvaa kotimainen en osaa tästä muodostaa, tuo edellinenkin sitä latistaa.

Aika jännä! Ite taas aatellu, että ompa harvinaisen avointa porukkaa. Kertovat noin reilusti&informativiisesti suunnittelustaan.
Lisäks jäbillä on koko prosessi hallinnassa alusta loppuun eikä sekaan tule kukaan sotkemaan :D
Ehkä näkemus johtuu siitä, että suunnittelupainoitteista tämä omakin duunini on.

J.Kottenberg
05.01.2016, 11.36
On tietenkin mukava käyttää internet- ja muussakin keskusteluissa hienoja termejä ja sivistyssanoja. Antaahan niiden käyttäminen keskustelijasta fiksun ja sivistyneen kuvan, mutta kannattaa varmistaa, että ymmärtää käyttämiensä termien ja sanojen oikean merkityksen erityisesti, jos on kuullut ne muissa keskusteluissa. Näin voi välttyä ikäviltäkin seurauksilta.

Juuri näin.

Tässä kun päästiin juttuun ja kun luin toisesta keskustelusta suunnitelmistasi nostaa sosioekonomistista statusta, em sanaa ainakin käytit, ja olit tässä tarkoituksessa hankkinut uusia osia pyörään niin, oletko harkinnut ryhtymistä Polen testikuskiksi? Kuten joku keskustelija sanoikin, niin pyörä vaikuttaa huomattavasti enemmän kuin jotkin osat.

Sinulla on pitkä harrastustausta ja hyvät tiedot, ajotaidotkin varmasti ovat hyvät. Optimistisesti asioihin suhtautuvana ja hyvin sosiaalisena sujuisi esittelyt epäilemättä juoheasti ja kauppakin kävisi varmasti. Tunnettuus foorumillakin olisi huomattava etu.
Ja näin myöskin saisit laatupyörän edullisesti, joka jotain irto-osia huomattavasti enemmän kohottaa juurikin omistajansa sosioekonomistista statusta.
Ja mikä parasta, tuommoinen sivuhomma liittyy mieluisaan harrastukseen. Iso etu tämäkin.

Tietysti heti mainiten että on testikuski, niin ei tule kiusallisia sissimarkkinapuheita.

SvaR
05.01.2016, 12.21
Aika jännä! Ite taas aatellu, että ompa harvinaisen avointa porukkaa. Kertovat noin reilusti&informativiisesti suunnittelustaan.
Lisäks jäbillä on koko prosessi hallinnassa alusta loppuun eikä sekaan tule kukaan sotkemaan :D
Ehkä näkemus johtuu siitä, että suunnittelupainoitteista tämä omakin duunini on.

Eikö! Ja hienoa että heti ensimmäinen ei ollut linjalla: mitä nillität joka sanana ei kuulu varastooni.

Se on joskus pienestä kiinni mihin suuntaan mieli lähtee kallistumaan ja oma persoona ohjaa sitä. Kaikkia ei voi miellyttää ja turha edes yrittää. Itse lakannu yrittämästä sitä edes itseni kohdalla, en onnistu siinäkään vaan pettymys iskee kumminkin isolla moskalla ja vastapalloon.
Kaikkein parastahan ihmisissä on tämä erilaisuus...mm. osa selälle taputtelijoita ja osa haastaa ja on kriittisempiä. Kumpi muuten ajaisi sinua työssäsi kohti parempaa lopputulosta?

TheMiklu
05.01.2016, 13.03
Se on joskus pienestä kiinni mihin suuntaan mieli lähtee kallistumaan ja oma persoona ohjaa sitä.

Erittäin totta. Lähtisin kuitenki positiivisuuden kautta kun tuo pyöräily(tai no melkein mikä tahansa) on niin paljon fiilistä ja intohimoa, että sellanen saa kaikenlaisia tunnetiloja aikaan. Tehdäänkö ostopäätöksiä sitten enemmän tiedon vai tunteen varassa riippuukin yksilöstä.

Kaikkein parastahan ihmisissä on tämä erilaisuus...mm. osa selälle taputtelijoita ja osa haastaa ja on kriittisempiä. Kumpi muuten ajaisi sinua työssäsi kohti parempaa lopputulosta?

Se riippuu ihan siitä onko itse oikeassa visionsa kanssa vai ei! ;)

IncBuff
05.01.2016, 13.19
oletko harkinnut ryhtymistä Polen testikuskiksi?En ole.

Munamankeli
06.01.2016, 10.53
Musta yksi selkeä ongelma ilman sissimarkkinointiakin vertaismarkkinoinnissa (eli arvosteluissa ja kokemuksissa) on objektiivisuuden puute.

Totta joka sana. Siksi en ole koeajanut ostamiani autoja, pyöriä tai juoksukenkiä. Autolla pitää ajaa satoja kilometrejä, jotta huomaa mukitelineen olevan väärässä paikassa, ristiseläntuen huonoksi ja ohituskiihtyvyydessä toivomisen varaa. Kaikki uudet autot tuntuvat hyviltä autotalon parkkipaikkaa kiertäessä. Koeajo on vain turha välivaihe, jolla asiakas koettaa tuoda ostoon asiantuntijuuden vaikutelmaa - ja sopivasti itsepetosta.

Sama pätee käänteisesti pyöriin. Kaikki tuntuvat oudolta kylmänä satulaan hypätessä, mutta omilla säädöillä, sopivammalla stemmillä, polkimilla, spacereila ja muilla virityksillä pyörä alkaa vähitellen istua kuin hanska.

Typerin ehdotus, minkä urheiluvälinekauppias voi tehdä: "Joo, vedä ne tossut jalkaan ja ota tuossa kassan edessä muutama juoksuaskel." Ja tämä tehdään aina. Kaikki, siis aivan kaikki juoksukengät tuntuvat arkikenkien jälkeen kevyiltä, mukavilta ja kivasti vaimennetuilta. Tällä ei kuitenkaan ole mitään tekemistä juoksemisen kanssa.

Itse asiassa fillari taitaa olla ainoita vehkeitä, joita voi ostamisen jälkeen hyvinkin paljon säätää omaan makuun sopivaksi. Kaikki muut joko ovat sopivia tai eivät. Siksi ei suuremmin kannata uskoa, mitä muut ovat mieltä tuotteen "istuvuudesta" ja muista mutu-ominaisuuksista. Paitsi tietenkin siitä, että Campan osat ovat ainoat sopivat ja pätevät.

noniinno
06.01.2016, 11.53
^ No mutta jos testaa useita lenkkareita peräjälkeen muutamalla juoksuaskeleella...kai niistäkin selkeästi huonot karsiutuvat heti... tai koeajaa useampia autoja peräkkäin. Koeajo on aina parempi kuin ei koeajoa. Pitkä koeajo on lyhyttä parempi. Kun koeajaa riittävän monta uutta fillaria, niin voi jo pikkuisen vertailla niitä keskenään. Lievästi epäsopivan pyörän voi yrittää muokata itselleen paremmin sopivaksi, siitä voi oppia jopa tykkäämään ja säkällä saattaa saada jopa parempaa. Tuollaisen personoinnin jälkeen kaikki muut pyörä muuttuvat kummallisiksi. Mutta valmiiksi sopivaa pyörää ei tarvitse juuri viilata. Itselläni on aika paljon kokemuksia molemmista tapauksista. Merkittäköön pöytäkirjaan, että olen siis eri mieltä kuin edellinen kirjoittaja.

Miten tämä liittyy sissimarkkinointiin? No sissimarkkinoinnissa tuote ei aina oikeasti ole niin hyvä kuin "voideltu" kirjoittaja antaa ymmärtää. Tällä foorumilla kuin muissakin sosiaalisessa kanssakäymisessä saattaa sissimarkkinoinnin tai sen jonkinmoisen esiasteen palkkiona toimia myös tunne yhteenliittymisestä, eli kai voisi puhua "oikeasti isojen poikien kerhoon" pääsemisestä tai sellaiseen haluamisesta. Älkööt kukaan nyt loukkaantuko, en viittaa näihin muutamaan paljon puhuttuun Fillarifoorumin esimerkkiin, jossa tuotteet ovat kai oikeasti tietyillä mittareilla suorastaan loistavia, vaan koko touhuun yleensä. Onhan se kiva kun voi virtuaalisesti lyödä kättä ja tokaista "We are Specialized" - pussatkaa muut hanuria. Voi olla että Spessu saattaa kirjoituksissakin esiintyä parempana pyöränä kuin se oikeasti onkaan. Siksi Spessufoorumilla kirjoitettavaan tarinaan tulee suhtautua myös hieman eri tavalla kuin puolueettomalla maaperällä toimitettaviin koeajo- ja käyttökokemuksiin. Toimii myös käänteisesti. Muistan jostain lukeneeni, että "en koske sen tehtaan tuotteisiin" pitkällä tikullakaan. Atrribuutioteorioiden mukaan ihmisen valintojen jälkeistä toimintaa ohjaa myös tarve selittää omat valintansa parhain päin sekä ulkoistaa epäonnistumisensa. Eli en tarkoita , että F-foorumilla jostakin tuotteesta kirjoittavan tarvitsee luetella konkekeliinsa ripustamiensa palikoiden merkkiä tai kalsareidensa ostopaikkoja, mutta lukijalle tämä asettaa tietynlaisen vastuun suodattaa tarinat. Aina helpompaa se on jos tietää kirjoituksen/kirjoittajan taustoja ja raporttiin vaikuttajia tekijöitä.

Ai mistä näin päättelen? I´m Specialized!

J.Kottenberg
06.01.2016, 13.24
^ Aina helpompaa se on jos tietää kirjoituksen/kirjoittajan taustoja ja raporttiin vaikuttajia tekijöitä.

!

Minustakin asia on juurikin noin. Vaikutus voi olla sama jos kirjoittaja on "sumuttanut itsensä" tai asiantuntemus on heikko tai jos kirjoittajan asiantuntemus on liian kova. Liian kovalla asiantuntemuksella tarkoitan vaikkapa sitä että ao on esim 10 vuotta kovaa kilpaillut maastopyöräilyssä. Silloin liittymäkohtia kuntoilu-tai hupitarkoituksessa tehtävään maastopyöräilyyn ei välttämättä paljon ole. Em olen itse todennut.
Edelleen kaupallisten motiivien vaikuttaessa voi kirjoitus tai viesti myös olla harhaanjohtavaa.
Voi varmaan olla muitakin syitä.

Mutta koska esimerkiksi tällä foorumilla ei monenkaan taustasta, arvostelukyvystä tai motiiveista ainakaan minulla ole selvää käsitystä(sen paremmin kuin muilla minunkaan taustastani tai motiiveista), suhtaudun kaikkeen kiinnostavaan ja mahdollisesti itselle sopivaan suunnilleen samalla tavoin: Voi olla hyväkin juttu, selvitetään asiaa. Nykyisellä nettikaudella tiedon hankinta on aiempaa oleellisesti helpompaa.

Pole Bicycles
09.01.2016, 14.05
Herra Pole kirjoitti näin.

Markkinointi harvemmin on tuotteen arviointia täysin objektiivisesti...
Markkinointia on myös asiasta keskustelu. Sen voi tehdä myös objektiivisesti. Esimerkiksi pyörän asettaminen näytille ja sen tarjoaminen koeajolle ovat markkinointia. Markkinointi ei tarkoita liiottelua.

Meidän periaatteena ambassadoreille on rehellisyys. Semmonen suoraselkäinen suomalainen toiminta. Retoriikan on oltava maltillista, kuten varmaan olette huomanneet.

Pole Bicycles
09.01.2016, 14.11
Jos ei kytköksestä mainitse, niin silloin on turha ihmetellä meitä nillittäjiä. Polen ilmoittaman sitoutumisen perusteella en itse ainakaan olisi protosta maksanut kuin ½ tulevasta listahinnasta. Onhan myynninedistäjä hoitanut asiat verottajan suuntaan kuntoon ;).
Myynninedistäjä maksaa tuotteesta, josta menee arvonlisäveroa ;)

Pole Bicycles
09.01.2016, 14.28
@j.kottenberg (ja muutkin)

Mä en kenenkään pankitilille tässä Pole proto asiassa pyri, vaan ennekaikkea olen innoissani tästä(kin) uudesta pyörästäni, jota pirun pitkään jouduin odottelemaan ennen kun käsiini sain..

ps. Jatkakaa jos koette tarpeelliseksi.
Otit kaiken lisäkso riskin ja maksoit etukäteen. Pyöräkin tuli melkein puoli vuotta myöhässä kaikkien kommellusten jälkeen.

Lähetetty minun SM-N9005 laitteesta Tapatalkilla

vuohi
09.01.2016, 14.58
Omasta mielestäni "sissimarkkinointi" on ihan järkevällä tasolla foorumilla eikä siittä pitäisi olla kenellekkään haittaa. Suurin vaara hövelille rahan käyttäjälle on foorumilla esiintyvä joka vuotisten muotijuttujen yletön rummutus, olivat ne sitten rengaskokoja tai jotain uusia geometrioita. Vaikka tietenkin ihmiset innostuvat kun ostavat jonkun arvokkaan pyörän ja kirjoittavat siittä vain kaikki hyvät puolet foorumille, oltiin sitä sitten jotain testikuskeja tai ei, niin ei ihan kaikkea tarvitse suoraan uskoa mitä netissä lukee.

Pole Bicycles
09.01.2016, 15.49
Huh. Olipa pitkälti tullut tähän ketjuun avautumista ja näkökulmia. Luulin, että asia oli lähinnä vitsi, mutta eipä ollut.

Tasapuolisuuden nimissä olen tietyn kontrollin kannalla. Facebookissa alkaa ärsyttää omassa feedissä asiaankuulumattomat mainokset ja jotkut sponssihenkilöiden asiaankuulumattomat väliintunkemiset. Keskustelu om lährokohtaisesti foorumin oletus. Tiedottaminen voisi olla toinen juttu. Sille voisi varata oman osoitteen. Esim. Tapahtumat, testipäivät jne. Tästä on hyötyä käyttäjille.

Mainos ja tuotteesta keksustelu on mielestäni eri asia.

Tiedottaminen ja mainostaminen ovat mielestäni kaksi eri asiaa.

Oikeassa ympäristössä otettujen kuvien jakaminen on mielestäni myös ok. Kunhan tosiaan ei ole tekstiä tai yliampuvaa love love matskua ;)

Jos saatte esim. Norcon pääsuunnittelijan tänne juttelemaan, niin en tule mustasukkaiseksi.

Jos jostain syystä keskusteluun osallistuminen firman nimimerkillä on väärin, voin keksiä jonkun nimimerkin.

Saa epäillä, haastaa ja kyseenalaistaa. En kuitenkaan arvosta perätöntä teilaamista tai kivittämistä. Eletään kuitenkin sivistyneessä yhteiskunnassa.

Pole Bicycles
09.01.2016, 15.59
Tästä oppimateriaalia itse kullekin foorumilaiselle. Itse koitan pitää näitä omana realitycheckinä. Argumentoinnin alkeita luen myös usein.

http://static6.businessinsider.com/image/55ddd6f7bd86ef1e008b6051-1200-2247/bi_graphics_20-cognitive-biases-that-screw-up-your-decisions.png

http://uk.businessinsider.com/cognitive-biases-that-affect-decisions-2015-8?r=US&IR=T

TimoF
09.01.2016, 16.12
Myynninedistäjä maksaa tuotteesta, josta menee arvonlisäveroa ;)

"Älä nyt vaan väitä että sä oot antanu laittaa ilmaseks nää tarrat tähän autoon?"

"En, kyllä mä niistä maksoin"

Pole Bicycles
09.01.2016, 17.17
"Älä nyt vaan väitä että sä oot antanu laittaa ilmaseks nää tarrat tähän autoon?"

"En, kyllä mä niistä maksoin"
Juurikin näin. Kylmästi sanottuna artisti maksaa -diilistä on kyse. Artisti saa keskeneräisen tuotteen halvemmalla ja on velvoitettu ruumiilliseen testiin ja antamaan vielä lisäksi palautetta. Kaiken päälle saa osakseen kateutta ja leimataan porvarin kätyriksi ;)

Ei sovellu kaikille.

Ps. Tämä teksti saattoi olla sarkasmia tai sitten ei.

Munamankeli
09.01.2016, 22.08
Tästä oppimateriaalia itse kullekin foorumilaiselle. Itse koitan pitää näitä omana realitycheckinä. Argumentoinnin alkeita luen myös usein.

Haha, kohdassa 14 on Nokian Ngage ja silti siinä puhutaan Piilaaksosta. Jotain "kunniaa" tamperelaisillekin.

VSS
10.01.2016, 14.03
IMHO tämä meni mainoksen puolelle: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54642-Jousituksen-toiminta-ilman-ketjua&p=2480983#post2480983

mhelander
10.01.2016, 14.20
IMHO tämä meni mainoksen puolelle: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?54642-Jousituksen-toiminta-ilman-ketjua&p=2480983#post2480983
Näin itsekin rakentajana ja jousituksista kiinnostuneena olisin pääosin eri mieltä, yritys on kiertoa miten polen jousitukset toimii ja suhtautuu muihin.

Sent from my Nexus 5X using Tapatalk

Grandi66
10.01.2016, 14.23
Niinhän suurin osan kertoo teknisillä sivuillaa miten heidän jousitus pääosin toimii.

Pole Bicycles
10.01.2016, 18.38
Lähimpänä mainosta on mielestäni Fillariosan testipäivästä kertominen.

...hups! Nyt se tuli taas...

Koitetaan uudestaan: Lähimpänä mainosta on ollut eräästä testipäivästä tiedottaminen ;)

usko juntunen
17.01.2016, 13.24
Jouni se hallitsee sissimarkinoinnin! :cool: https://www.youtube.com/watch?v=i8NBoiJgGTo

Odottakaa
17.01.2016, 16.11
Jouni se hallitsee sissimarkinoinnin! :cool: https://www.youtube.com/watch?v=i8NBoiJgGTo

Voiku foorumissa olisi tykkää/peukuta/whatever -toiminto. Alkuperäinen video oli jo aikanaan ihan helmi, mutta niin oli tämäkin. Loistavat tekstit :D