PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä jaloissa vialla?

LoivaMäki
03.12.2015, 01.14
Tietäisikö joku täällä neuvoa mistä työmäärään nähden kova kipu jaloissa voisi johtua? Voin tehdä 10 kyykkyä kehon painolla, eikä tämä tunnu missään. Sitten minuutti taukoa ja menen kyykkyyn, enkä tahdo päästä ylös. Lihakset aivat jumissa ja kipeät. Kipua kestää pahimmillaan 5-6 päivää, kävely on hankalaa töpöttämistä. Ongelma vaivaa painoilla ja ilman painoja. Kipu on kuin paha DOMS-särky ( ei niinkään tunnu krampilta), mutta tulee siis välittömästi ja kestää kauan. Lämmittely etukäteen ei ole auttanut. Onko tässä vain tullut vanhaksi (40)

hannupulkkinen
03.12.2015, 01.52
Lääkäriin varmistamaan, että kyse ei ole fibromyalgiasta (http://www.reumaliitto.fi/reuma-aapinen/reumataudit/fibromyalgia/). Monta muutakin mahdollisuutta on. Ylikunto, hermotus ei toimi kunnolla. Et syö oikein jne. Mutta lääkäriin ja jos seillä ei löydy mitään niin sitten menisin laillistetulle osteopaatille. Ne osaavat auttaa.

tempokisu
03.12.2015, 03.14
^ Tuo fibromyalgia-diagnoosi ei kyllä varmistu ensimmäisellä lääkärikäynnillä. Eikä toisellakaan. Se on yleensä sitten kun kaikki tavallisimmat syyt on poissuljettu.
En minäkään sitä ihan heti noiden oireiden perustellaa epäilisi, todennäköisemmältä tuntuisi jonkilainen hermopinne tai vastaava, kokeilisin ensin esim. fysioterapeutin käsittelyä.
Itellä on usein kesäaikaan lenkin jälkeen melko pahoja lihaskramppeja ( ns. suonenvetoja) ja kun semmoinen iskee reisilihakseen niin saattaa olla kauankin kipeä.
Eli auttaisiko magnesium ja B-vitamiini?

znood
05.12.2015, 20.48
Olisko kihdin oireita. Juotko paljon olutta ja onko munuaiset muuten kondiksessa?
Eli virtsahappoa kertyy paikkoihin. Tuntuu kivuliaalta urheillessa ja muuten rasittaessa. Vähän niinkun paikat olis täysin hapoilla, vaikka ei ole tehty mitään.

Esim. juostessa tämä ilmenee siten että juokset niin aluksi tuntuu hyvältä ja vaan hapottaa. Sitten hapottaminen muuttuu polttavaksi jumiksi. Liikunnan jatkuessa kevyenä kipu helpottaa tunnin jälkeen.
Pyöräily ei laukaise kihdin oireita.

Jalkojen kipuilu voi johtua myös diabeteksesta.

izmo
05.12.2015, 22.44
Työtoveri sano että älä syö lohikalaa nahkoineen ettei tuu kihti enkä oo sen jälkeen uskaltanut syödä nahkaa

orc biker
06.12.2015, 05.52
Olisko kihdin oireita.
Ei. Kihdissä kiteet nivelessä aiheuttavat tulehdusreaktion. Ei se lihaksissa tunnu, vaan se tulee tyypillisesti levossa ukkovarpaaseen tai vastaavaan.

TERU
06.12.2015, 12.03
Olisko piilevä tulehdus, tai peräti pehmytkudosreumaa? Verikokeilla selviäis, aihetta olis tavata tohtoria livenä, tuntuu. Arvaluahan tämäkin.

LoivaMäki
07.12.2015, 01.57
Kiitos vastauksista. Verikokeita on otettu ja kaikki arvot on ollut hyviä. Reuma-arvo oli koholla, mutta reumalääkärin mukaan ei ole reumasta kysymys. Tosin en tiedä paljonko tuohon verenkuvaan voi luottaa kun oli myös paha keuhkoputken tulehdus ja sitten keuhkokuume ja crp oli lähellä nollaa koko ajan. No, eipä noussut kuumekaan.

Vaikka kävely on vaikeaa kun jalat on kipeät, on aina kuitenkin helppo pyöräillä. Olisiko tuo liikarasitus sitten kuitenkin syyllinen? Olin kyllä pitkään tekemättä mitään, tosin sairaana, eikä homma levolla korjaantunut. Olisko kyseessä ominaisuus eikä vika?

TERU
07.12.2015, 08.20
Nuo taudit ovat vaatineet vahvan lääkekuurin, palautuminen vie aikansa ja olisi hyvä auttaa elimistöä palautumaan. Ennen kaikkea suoliston mikrobien elpyminen normaaliksi auttaisi palautumista. Maitohappobakteereita vaikka tavallisesta AB piimästä, monivitamiinikuuri tai ainakin lisäravinnekuuri, jota ylempänä jo suositeltiinkin, pientä salapoliisin työtä omaksi hyödyksi. Semmoista arvuuttelua kaikkiaan nämä.

tempokisu
08.12.2015, 15.06
Kihdistä aika paljon kokemusta, ikävä kyllä ( ja syy on täysi mysteeri, miksi se minulle tulee, varmaan kiusallaan..). Varvas tai useampia "tulessa", mutta talvipyöräily on helpompaa koska sen jälkeen kun varpaat alkaa jäätyä, ei tunnu kipuakaan.
Ei ole kuitenkaan kivaa, ei voi kävellä. Ei vaikuta ainakaan mulle muuten, mutta kipu kyllä vie voimia koko kropasta, tavallaan.

Keuhkokuumeen jälkeen pitää ihan kunnollisesti levätä, ja kuunnella omaa elimistöä. Jos tuntuu ettei jaksa niin sitten lepoa, ja kevyttä liikkumista vaan.
Lisäravinteet ei sinänsä ole välttämättömiä jos pystyy muuten syömään kaikkea, mutta tuossa aiemmin suosittelin B-vitamiinia ja magnesiumia.
Tässä on sitten useampaa koulukuntaa, miten antibioottikuuri vaikuttaa - omasta mielestäni se ei vaikuta kovastikaan ( jos on kuuri satunnaisesti joskus) eikä ainakaan ole niin vaarallista kuin jossain pelotellaan että suoliston bakteerifloora tuhoutuisi useaksi vuodeksi..., mutta tämä on vain mun mielipiteeni. Maitohappobakteereja voi syödä jos siltä tuntuu, pakko ei ole.

orc biker
08.12.2015, 18.02
Kihdistä aika paljon kokemusta, ikävä kyllä ( ja syy on täysi mysteeri, miksi se minulle tulee, varmaan kiusallaan..). Varvas tai useampia "tulessa", mutta talvipyöräily on helpompaa koska sen jälkeen kun varpaat alkaa jäätyä, ei tunnu kipuakaan.

Kylmyys heikentää selvästi uraatin liukenemista eli tulee enemmän niitä kiteitä, jotka sitten sen tulehduksen aiheuttavat. Eli koeta pitää jalkasi lämpimänä, vaikka pyöräilyhän on siihen aika tosi huono laji... Kylmä voi turruttaa kipua, mutta se voi sitten lenkin jälkeen kostautua kahta kauheammin, joten ei kannata kuin käyttää kylmähoitoa ihan akuuttiin tulehdukseen.

Oletko käynyt mittaamassa uraattiarvon? Onko sitä mahdollista pienentää? Ruokavalio, eli puriinin välttely (yleisluonteiset suositukset, kuten "viljatuotteita voi käyttää vapaasti", ovat roskaa, kuten itse käytännön esim. leivän syöntimääriä laskiessa voi helposti nähdä), ja ylipainon välttäminen. Ruokavaliolla voi pienentää virtsahappopitoisuutta yli 15 % ja laihduttamalla (kellä on ylimääräistä sen verran) toisen mokoman. Ja tosiaan tuo jalkojen pitäminen lämpiminä. Lääkitys on tietenkin sitten yksi vaihtoehto, mutta silti nuo omat konstit ovat tärkeitä.

TERU
09.12.2015, 08.12
Ei ole kuitenkaan kivaa, ei voi kävellä. Ei vaikuta ainakaan mulle muuten, mutta kipu kyllä vie voimia koko kropasta, tavallaan.

Kihdistäkö lienee kysymys vai kylmän vaurioittamista varpaiden hermoista, kun omatkin varpaat ja oikeastaan sääretkin kipuilee. Pottuvarpaat kylmän palelevat sisälläkin. Pyöräily on ollut niin nautinnollista kylmälläkin, varpaatkaan ei ole valittaneet. Nyttemmin on tullut pahoja lepokipuja, liikkuessa onneksi eivät haittaa, kaikki omat ja lääkärin keinot yritetty käyttää, mutta paranemista ei ole havaittavissa. Tässä omakin salapoliisin työ meneillään.

LoivaMäki
11.10.2016, 13.45
Olisko piilevä tulehdus, tai peräti pehmytkudosreumaa? Verikokeilla selviäis, aihetta olis tavata tohtoria livenä, tuntuu. Arvaluahan tämäkin.

Vihdoin lääkäriin, CK-arvo oli 1900 ja jatkotutkimus ENMG, joku hermoratatutkimus. CK voi kai kohota tohon harjoittelullakin. ENMG:ssä ei mitään viitteitä lihassairaudesta. Ainoa löydös oli, että oikean jalan hermo nilkassa toimii hitaammin. Tämä selkäviasta johtuva hermoärsytys on ollut jo tiedossa.

Työkaveri epäili penikkatautia. Taitaa jäädä mysteeriksi.

TERU
12.10.2016, 06.51
Suolaa hyvin yleisesti kehoitetaan välttämään, joten kokeile Antti Heikkilän suosittelemaa Aitoa Atlantin karkeaa merisuolaa. Olen käyttänyt runsaan kaksi vuotta kaikkeen ruuanlaittoon ja välillä vesilasilliseenkin varttiteelusikallisen tuota ihmeainetta. Sillä on ollut (vai onko se kuitenkin uskon vaikutus) koko kehoon isompi vaikutus kuin useimmilla lääkkeillä, niukasti olen noita koskaan käyttänytkään. Verenpaine on normaalimpi kuin koskaan, tosin nyt kotimittauksena tuon suolan käytön alusta, aiemmin harvakseltaa hoitajien mittaamana. Varpaiden, kinttujen yleisemminkin, lepokipuja ei ole parantanut, linee "juoksuhautajalat" nämä omani. Jatketaan etsimistä vaivoihimme.

EsaJ
14.10.2016, 09.44
Suolaa hyvin yleisesti kehoitetaan välttämään, joten kokeile Antti Heikkilän suosittelemaa Aitoa Atlantin karkeaa merisuolaa. Olen käyttänyt runsaan kaksi vuotta kaikkeen ruuanlaittoon ja välillä vesilasilliseenkin varttiteelusikallisen tuota ihmeainetta. Sillä on ollut (vai onko se kuitenkin uskon vaikutus) koko kehoon isompi vaikutus kuin useimmilla lääkkeillä, niukasti olen noita koskaan käyttänytkään. Verenpaine on normaalimpi kuin koskaan, tosin nyt kotimittauksena tuon suolan käytön alusta, aiemmin harvakseltaa hoitajien mittaamana. Varpaiden, kinttujen yleisemminkin, lepokipuja ei ole parantanut, linee "juoksuhautajalat" nämä omani. Jatketaan etsimistä vaivoihimme.

Kannattaa varmistua, että sitä jodia saa sitten jostain muualta, jos ei ruoanlaitossa käytetty suola ole jodioitu

keskinopeusmies
14.10.2016, 10.07
Lisää suolaa.

Sent from my iPad using Tapatalk

Markku Silvenius
14.10.2016, 11.30
Ilman erityisruokavaliota tämän päivän sekaruoasta tulee helposti huomattavan paljon yli vuorokausitarpeen suolaa.

TERU
15.10.2016, 07.27
Kannattaa varmistua, että sitä jodia saa sitten jostain muualta, jos ei ruoanlaitossa käytetty suola ole jodioitu

Hyvä huomioida tuo, possuille ja kotieläimille yleensäkin syötetään tarkasti kaikki ravinteet, ihminen voi ne jättää syömättäkin, jos suppea ruokavalio. Kaikki menee mitä eteen kannetaan ja vaimo ihmeissään kun en liho, tuumin hänelle, että vilkas aivotoiminta kuluttaa paljon.

orc biker
15.10.2016, 16.47
Verenpaine on normaalimpi kuin koskaan, tosin nyt kotimittauksena tuon suolan käytön alusta, aiemmin harvakseltaa hoitajien mittaamana.
Natrium nostaa verenpainetta. Luuletko, että 5 %-yksikköä tekee kummoisenkin eron? Se vieläpä usein tasoittuu sillä, että ihmiset laittavat enemmän sellaista suolaa, jossa on vähemmän natriumia, koska se natrium antaa siihen sen maun.

Jos haluaa oikeasti vähentää natriumia, niin ostaa sellaista suolaa, jossa sitä on n. 30-50 % (natrium korvattu kaliumilla ja/tai magnesiumilla) ja totuttaa itsensä vähempisuolaiseen makuun. Sehän on tottumuskysymys. Siitä vähäisemmästä tulee uusi normaali, minkä jälkeen aiemmat suolamäärät tuntuvat niin pahoilta, että ei pysty edes oikein syömään.

TERU
29.10.2016, 06.11
Suolaa hyvin yleisesti kehoitetaan välttämään, joten kokeile Antti Heikkilän suosittelemaa Aitoa Atlantin karkeaa merisuolaa. Olen käyttänyt
runsaan kaksi vuotta kaikkeen ruuanlaittoon ja välillä vesilasilliseenkin varttiteelusikallisen tuota ihmeainetta. Sillä on ollut (vai onko se kuitenkin uskon vaikutus) koko kehoon isompi vaikutus kuin useimmilla lääkkeillä, niukasti olen noita koskaan käyttänytkään. Verenpaine on normaalimpi kuin koskaan, tosin nyt kotimittauksena tuon suolan käytön alusta, aiemmin harvakseltaa hoitajien mittaamana. Varpaiden, kinttujen yleisemminkin, lepokipuja ei ole parantanut, linee "juoksuhautajalat" nämä omani. Jatketaan etsimistä vaivoihimme.

Etsiminen jatkuu.
Taisi jotain löytyä, jälleen tämän palstan kautta, PUTKIRULLA! Saa nyt nähdä toimiiko plasepovaikutusta pidempään. Hommasin tuollaisen kokeilumielessä halpakaupasta, pakaroiden, jakojen ja muidenkin kehon osien käsittelyyn. Vaikutus isompi kuin lääkärin, fysioterapeutin tai hierojan, joita kokeiltu. Kun luu ei poikki, vaivojen hoito ei helppoa ammattilaisille. Pitää hommata kunnolline putkirulla, tuollaista voi hyvin kokeilla epämääräisiin lihas/hermovaivoihin.
Valtakunnan päättäjät puhuvat kaikkien kivien kääntämisesta ongelmissaan, myös näissä mikrotason ongelmissa pitää kääntää viimeinenkin kivi!

hannupulkkinen
29.10.2016, 12.20
Etsiminen jatkuu.
Taisi jotain löytyä, jälleen tämän palstan kautta, PUTKIRULLA! Saa nyt nähdä toimiiko plasepovaikutusta pidempään. Hommasin tuollaisen kokeilumielessä halpakaupasta, pakaroiden, jakojen ja muidenkin kehon osien käsittelyyn. Vaikutus isompi kuin lääkärin, fysioterapeutin tai hierojan, joita kokeiltu. Kun luu ei poikki, vaivojen hoito ei helppoa ammattilaisille. Pitää hommata kunnolline putkirulla, tuollaista voi hyvin kokeilla epämääräisiin lihas/hermovaivoihin.
Valtakunnan päättäjät puhuvat kaikkien kivien kääntämisesta ongelmissaan, myös näissä mikrotason ongelmissa pitää kääntää viimeinenkin kivi! Rullailu on pätevää hommaa. Sillä sain jalkojeni puutumisen kuntoon. Se ilmeni vain vapaan hiihdossa ja ylämäkeen puskiessa vauhdilla. Reisien ulkosyrjien(tensor fascia latae) jäykkyys oli syynä. Niitä ei pidä kuitenkaan rullailla liikaa. Parikertaa viikossa riittää. Kuukauden päästä alkoi tuloksia tulla.

Rullailu

TERU
29.10.2016, 13.18
Laakista lähti helpottamaan, jotain todella pielessä, vanhoja työstä johtuvia ja viimevuosina ylen paljon pyöräilyä. Mikä olis kunnon rulla, kova sen pitänee olla kovalle miehelle?

tommi2
29.10.2016, 13.28
viemäriputki. ihan totta, mä käytän. normirullat liian pehmeitä ja liian korkeita, kun selkää pääasiassa rullailen. täytyy olla vähän sirkusakrobaattia veressä että niiden päällä taiteilee. viemäriputki jos on liian kova, niin vaatetta väliin. lisäksi monilla löytyy tällainen ihan omasta takaa jostain varastosta. on mulla pehmeä rulla, jotain piikkipallojakin, mutta viemäriputki saa eniten käyttöä. nyt vaan jäädään odottamaan miksi en saisi käyttää sitä :P

hannupulkkinen
29.10.2016, 13.33
Laakista lähti helpottamaan, jotain todella pielessä, vanhoja työstä johtuvia ja viimevuosina ylen paljon pyöräilyä. Mikä olis kunnon rulla, kova sen pitänee olla kovalle miehelle?
Mulla on tämmönen (https://www.budgetsport.fi/eco-body-hierova-pilatesrulla/6420613981970/dp) ja tämmönen. (https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/6438114802243/Pilatesrulla%2061x15cm%20hierova%20lime) Kaikkia kehon osia ei voi hieroa kovalla ja jos on oikein hapoilla niin pehmeällä ensin ja sitten kovemmalla. Mikä tahansa kova käy, mutta kaikki halvimmat pehmeät eivät kestä.

ellmeri
29.10.2016, 13.51
viemäriputki. ihan totta, mä käytän. normirullat liian pehmeitä ja liian korkeita, kun selkää pääasiassa rullailen. täytyy olla vähän sirkusakrobaattia veressä että niiden päällä taiteilee. viemäriputki jos on liian kova, niin vaatetta väliin. lisäksi monilla löytyy tällainen ihan omasta takaa jostain varastosta. on mulla pehmeä rulla, jotain piikkipallojakin, mutta viemäriputki saa eniten käyttöä. nyt vaan jäädään odottamaan miksi en saisi käyttää sitä :P

Mä tein myös parikesää sitten myös 110mm viemäriputkesta,hyvin on jalat ja selkä ja etureisiäkin muokattu.
Vanha retkialunen putkessa ilmastointiteipillä kiinni.

ellmeri
29.10.2016, 13.56
Mulla on tämmönen (https://www.budgetsport.fi/eco-body-hierova-pilatesrulla/6420613981970/dp) ja tämmönen. (https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/6438114802243/Pilatesrulla%2061x15cm%20hierova%20lime) Kaikkia kehon osia ei voi hieroa kovalla ja jos on oikein hapoilla niin pehmeällä ensin ja sitten kovemmalla. Mikä tahansa kova käy, mutta kaikki halvimmat pehmeät eivät kestä.

Töissä samanlaiset mutta kääntyvät selän alla? Omatekemä ei ei wenkoile.

puppy
29.10.2016, 14.40
Uintinoodelit on hyviä aloittelijalle, kipu rullaillessa ei ole mikään merkki positiivisesta muutoksesta, kannattaa aloittaa rauhallisesti.

tommi2
29.10.2016, 14.46
Mä tein myös parikesää sitten myös 110mm viemäriputkesta,hyvin on jalat ja selkä ja etureisiäkin muokattu.
Vanha retkialunen putkessa ilmastointiteipillä kiinni.

joo, tota tosiaan voi virittää pehmeämmäksi jos tarvii. mulla on paikat niin jumissa et täytyy käyttää ihan pehmustamatonta.

TERU
29.10.2016, 14.56
Uskoisin myös tarvitsevani melkoisen kovan rullan, sen verran kuikelo olen. Pehmeä rulla jo onkin. Tätä olen katsellut sillä silmällä.

http://www.foamroller.fi/product/1/proroller-nahkarulla-musta

keskinopeusmies
29.10.2016, 21.30
Vanha viemäriputki on ihan jees kunhan se ei oo valurautainen.

tommi2
29.10.2016, 21.49
on mulla pehmeäkin, mutta tosiaan sen suurin vika on korkeus. tollanen vinkattu uimanoodeli vois olla sopivampi minulle kooltaan.

TERU
30.10.2016, 07.23
Vihdoin lääkäriin, CK-arvo oli 1900 ja jatkotutkimus ENMG, joku hermoratatutkimus. CK voi kai kohota tohon harjoittelullakin. ENMG:ssä ei mitään viitteitä lihassairaudesta. Ainoa löydös oli, että oikean jalan hermo
nilkassa toimii hitaammin. Tämä selkäviasta johtuva hermoärsytys on ollut jo tiedossa.

Työkaveri epäili penikkatautia. Taitaa jäädä mysteeriksi.

Kun ei löydy mitään lääketieteellisesi todistettua selitystä, niin jää oman "salapoliisityön" varaan. Apua vaivoihin saattaa löytää B-vitamiinista, sopivista ravinnesuloista, putkirullauksesta, ties mistä. Minulla suolat oli lorisseet pyykinpesukoneen putkesta jätevedenpuhdistamolle eikä noita ollut korvattu sopivasti, kun oli vesi pelkkä juoma aina, myös pitkillä pyöräretkillä. Saunassakaan ei enää hiki tullut pintaan. Nyttemmin nuo jutut lienee tulleet kuntoon. Jatketaan kivien kääntelyä.

TERU
30.10.2016, 08.05
Putkirullauksesta yksi löydös,

http://www.trainer4you.fi/blogi/tom-myers-foam-rolling-ja-faskian-omatoiminen-vapautus/

TERU
01.11.2016, 07.35
Halpakauppa Tokmannin puna-musta 10x50 pehmeähkö rulla, jolla pakaroiden tienoon käsittely on helpottanut vuosia kestänyttä jalkojen lievää kylmä ja muutakin lepovaivaa, ainakin jonkinlaisiksi jaksoiksi. Joku lonkkahermopiuha lienee jossain hankalassa raossa. Rinnalla tosin aikansa laatikossa lojunut Pallukka (http://www.wilmainterior.fi/fi/verkkokauppa/1708-tempur-pallukka-hierontavaline.html). Voi olla että näillä pärjääkin, nuo viemäriputkirullat nyt ei oikein. Pyöräänkin melko kevein perustein uudet renkaat tai takavaihtaja, joiden hinta samaa muutaman kympin luokkaa, mikseipä sitten kuskillekin aitoa rullaa.
Jatketaan kivien kääntelyä.

tommi2
01.11.2016, 12.06
niin, mä luulin että haluat kovan rullan...

TERU
01.11.2016, 14.21
... niin tämä on se kokeilurulla, josta aiemmin...kova kalu vielä harkinnassa...

TERU
09.11.2016, 21.58
No nyt on kova kalu miehellä. Oiken nahkallapäällystetty. Koeajo tehty ja kova on niinkuin pitikin, tuskin nuo viemäriputket pärjäävät muutenkaan. Jyrsitäänpä tuolla nyt kinttuja ja persauksia.

TERU
19.12.2016, 09.55
Oireitten hoitoa kaikki konsanaan, perusvaivaksi paljastumassa krooninen ylihengittäminen, jota viisitoista+ vuotta jatkunut runsas pyöräily vielä tehostanut. Hapen siirtyminen veren mukana lihakseen vaatii hiilidioksidia toimiakseen, sitä nyt häipynyt suu ammollaan pyöräillessä keuhkoista niin paljon, että vähintään 6,5 % lienee alittunut. Yksi oire ainakin somen lisäksi viittaa tähän suuntaan - kylmät jalat jokseenkin koko ajan. Muitakin lepovaivoja koipien lihaksissa. Pika-apuna kokeilussa ruokasooda omasta kaapista, jonkinmoinen kuuri kuitenkin.

hcfreak
19.12.2016, 10.04
perusvaivaksi paljastumassa krooninen ylihengittäminen.

Tohon vois joku hengitysmaski tepsiä.
Ihanko tohtorin diagnoosi vai oma?

Meikäläisen jalkavaivat yleensä poistuu vähä isommalla magnesium kuurilla ja venyttelyllä. Syön kyllä jo ennalta ehkäsevästi 150mg magnesiumia (sitraatti) joka ilta .

TERU
19.12.2016, 10.52
Ei oma eikä lääkärin, tiukaa etsimistä vaivoihin, joita ei tunnu muilla tapaamillani lajitovereilla olevan. Lääkärin kanssakin keskusteltu, tutkittukin hänen toimestaan, ei mitään, terve poika hän totesi. Omin keinoin omien elämäntapojen aiheuttamien vaivojen kanssa, hakeminen jatkuu...
Yritän seuraavassa lääkäritapaamisessa esittää tätä keuhkojen ylituulettamisen epäilyä. Netistä löytyy kaikenlaista.

Aerkank
19.12.2016, 14.20
Oireitten hoitoa kaikki konsanaan, perusvaivaksi paljastumassa krooninen ylihengittäminen, jota viisitoista+ vuotta jatkunut runsas pyöräily vielä tehostanut. Hapen siirtyminen veren mukana lihakseen vaatii hiilidioksidia toimiakseen, sitä nyt häipynyt suu ammollaan pyöräillessä keuhkoista niin paljon, että vähintään 6,5 % lienee alittunut.
Ehkä spiroergometrillä toteutettu suora testi, jossa seurataan myös PetCO2:n vastetta kuormitukseen, hengitysreserviä, VE/VCO2 sekä VD/VT -vasteita, voisi tuoda selkeyttä tuohon hyperventilaatioepäilyyn.

Läskimaha
19.12.2016, 15.46
Laita sipsipussi päähän kun ajelet niin riittää hiilidioksidi eikä oo kesällä suu täynnä kärpäsiä... ja villasukat jalkaan niin ei varpaitakaan palele.

tempokisu
19.12.2016, 16.05
Meikäläisen jalkavaivat yleensä poistuu vähä isommalla magnesium kuurilla ja venyttelyllä. Syön kyllä jo ennalta ehkäsevästi 150mg magnesiumia (sitraatti) joka ilta .

Hienoa, mutta tuo 150mg magnesiumia on vähän yhtä tyhjän kanssa ikävä kyllä, normaalisti tabletissa on 375mg. En kehtaa sanoa paljonko ite syön, mutta en jalkojen vaan masun takia.
Noi kylmät jalat on hivenen yksinkertaisempi asia, huono verenkierto ääriosissa. Tuttu tunne.

En mitenkään valita, kun kerta pääsen pyöräilemään ja pystyn käymään kuvaamassa ( toki ajan paikalle autolla)...mutta olisiko palstan experteillä mitään ehdotusta mikä voi olla jalkapöydässä:
kolautin ns. vaivaisenluualueen 1-2 varpaiden alueen, jouluaattona 2014 pahvisen matkalaatikon kulmaan. Jalkapöytä turposti ja oli mielettömän kipeä.....ja nyt 2 vuotta myöhemmin, jalalla ei voi kävellä. Poissuljettu: vanha murtuma, nivelrikko, kuluma, osteoporoosi.
Ei ainakaan itelle tule mieleen mitään, toisekseen jos kerta pyöräillä voi ja pienet kuvausrupeamat hoitaa joten pärjäilen ja ei ole aikomustakaan jos olisi joku leikkausta vaativa... Mutta jos jollain olisi ideaa mikä voisi olla...

VesaP
19.12.2016, 16.10
Mutta jos jollain olisi ideaa mikä voisi olla...

Mene Tapio Kallion juttusille. Tietänee paremmin mitä "palstan expertit" täällä. :rolleyes: Muistaakseni olen vuosia sitten saman ohjeen yrittänyt kertoa sulle mutta et tainnut uskoa neuvoa.

Edit: Itse EN olisi odottanut kahta vuotta jalalla jolla ei voi kävellä. Olisin laittanut homman kuntoon (tai aloittanut ainakin kuntoon laiton) noin 1h päästä siitä kun jalka meni kipeäksi. Tai sanotaan nyt ainakin 24h sisällä.

tommi2
19.12.2016, 17.06
^^ mihin mahavaivaan magnesium auttaa? nimim. "vaivoja on"

hcfreak
19.12.2016, 17.17
On sillä ainaki laksatiivia vaikutuksia jos huonolaatusta magnesiumia syö (oksidi yms).
Auttaa ummetukseen :D

tommi2
19.12.2016, 17.38
okei, mulla tarvis olla just päinvastoin ...

keskinopeusmies
19.12.2016, 23.48
Kuivalihaan suolaa

TERU
22.12.2016, 06.23
Pannaanpa tähän vielä liikahengittämisestä yksi juttu, jos vaikka aloittaja löytää jotain omiin jalkavaivoihinsa sopivaa. Netistä löytyy kaikelaista.

http://duodecimlehti.fi/web/guest/arkisto?p_p_id=Article_WAR_DL6_Articleportlet&viewType=viewArticle&tunnus=duo91753&_dlehtihaku_view_article_WAR_dlehtihaku_p_auth=

TERU
22.12.2016, 07.21
Tabletti ei muodostanutkaan nyt linkkiä toimivaksi, laitan myöhemmin uudelleen, kun pääsen pöytäkoneen ääreen.

Nyt toiminee.

Tassa toinen linkki ph- juttuihin

http://www.alexojasti.fi/Pascoe.html

TERU
24.12.2016, 00.00
Ei oma eikä lääkärin, tiukaa etsimistä vaivoihin, joita ei tunnu muilla tapaamillani lajitovereilla olevan. Lääkärin kanssakin keskusteltu, tutkittukin hänen toimestaan, ei mitään, terve poika hän totesi. Omin keinoin omien elämäntapojen aiheuttamien vaivojen kanssa, hakeminen jatkuu...
Yritän seuraavassa lääkäritapaamisessa esittää tätä keuhkojen ylituulettamisen epäilyä. Netistä löytyy kaikenlaista.

Ei ruvennut TK lääkäri väittämään vastaa ollenkaan tätä teoriaa eikä ruvennut psykiatriakaan samalla tapaamisella suosittelemaan.

Samalla ihmettelen voiko maassamme koskaan toistua tällainen, tai onko koskaan aiemmin tällaista tapahtunut, potilas (tässä tapauksessa allekirjoittanut) on asunut 13+ vuotta samassa osoitteessa ja potilaalla on ollut sama TK lääkäri koko ajan!

TERU
29.12.2016, 09.33
Pascoe sentään, emäsjauheesta tuntuu löytyvän jelppiä koipivaivoihin, hapannaamaksi olen itseni usein nimennytkin, huitaisut joskus osuvat maaliin.

TERU
29.12.2016, 09.39
Liikahengittämisen vaikutuksista tuollainen kansantajuinen artikkeli:

http://hoitavahengitys.fi/hyperventilaatio/

Jotain tuossa loksahtaa kohdilleen...

TERU
02.01.2017, 08.09
Jatkanpa yksinpuhelua, kun ei muilla ole mitään vaivoja. Kun hikoilu alkaa haista urheilukerrastosta lähinnä eläimelliseltä omaankin nenään, on aika kokeilla emäsjauhetta. Vajaan kuukauden kuuri hoiti tuonkin.

stumpe
12.01.2017, 14.19
Jatkanpa yksinpuhelua, kun ei muilla ole mitään vaivoja..

Mulla on. Useina aamuina alaselkää särkee pyöräillessä, ei kuitenkaan joka aamu. Hirveä väsymys, aamupäänsärky (ei joka aamu). Tuntuu kuin jalat kokoajan maitohapoilla, poljen töihin kuin vanha nainen aamulla, iltapäivällä kun pääsee töistä pyörä kulkee ihan eri tavalla eli reippaammin (ei kuitenkaan parhaiten).

Outoa..

hcfreak
12.01.2017, 16.48
Mulla on. Useina aamuina alaselkää särkee pyöräillessä,

Outoa..
Pikkusen kallista satulaa taaksepäi. Jos meni liikaa niin kipu siirtyy ylemmäs selkää

Voi olla kyl että nukut liian pehmeellä patjalla niin alaselkä on jumissa aamulla

keskinopeusmies
12.01.2017, 21.33
Mulla on. Useina aamuina alaselkää särkee pyöräillessä, ei kuitenkaan joka aamu. Hirveä väsymys, aamupäänsärky (ei joka aamu). Tuntuu kuin jalat kokoajan maitohapoilla, poljen töihin kuin vanha nainen aamulla, iltapäivällä kun pääsee töistä pyörä kulkee ihan eri tavalla eli reippaammin (ei kuitenkaan parhaiten).

Outoa..

Kuulostaa siltä että olis huono tai epäsopiva sänky..

stumpe
13.01.2017, 09.00
Kiitoksia, kaikki vinkit tervetulleita. Aluksi patjaosaston vaihto ainakin.. Nyt siis patjoja kolme kpl päällekkäin (perus + sijaus + sijaus). :rolleyes:

keskinopeusmies
18.01.2017, 01.15
Kiitoksia, kaikki vinkit tervetulleita. Aluksi patjaosaston vaihto ainakin.. Nyt siis patjoja kolme kpl päällekkäin (perus + sijaus + sijaus). :rolleyes:

Patjojen määrällä ei oo mitään tekemistä laadun kanssa.
Pistä patjat kiertoo ja hanki kunnollinen patja mikä sinulle sopii, kyllä asiallisissa liikeissä neuvotaan.

hcfreak
25.01.2017, 00.48
Nilkassa ollu vaivaa täs jonkuaikaa. Tuntuu ku joku iskis puukolla tohon ulkosyrjään jossa "luu patti" on. Kipu tulee ihan random tilanteissa ja menee ohi muutamassa sekunnissa. Olettasin että siellä joku hermo puristuksissa tai jotain.
Onkos joku kokenut samankaltaita?

tempokisu
25.01.2017, 03.10
Jatkanpa yksinpuhelua, kun ei muilla ole mitään vaivoja. .

Älä viitti. Vasemmalla tassulla ei ole voinu kävellä sitten 24.12.2014 kolhaisun jälkeen. Mitään ei ole, mutta kipee vaan on.

mutanaama
25.01.2017, 10.26
Nilkassa ollu vaivaa täs jonkuaikaa. Tuntuu ku joku iskis puukolla tohon ulkosyrjään jossa "luu patti" on. Kipu tulee ihan random tilanteissa ja menee ohi muutamassa sekunnissa. Olettasin että siellä joku hermo puristuksissa tai jotain.
Onkos joku kokenut samankaltaita?
Joo, tuohon vaivaan on auttanut venyttely, jumppa ja hieronta. Kipu voi olla pitkään rampauttavan kova, ja mennä ohitse hetkessä. Mulla se taisi lähteä reisilihaksen jostain jumista, joka johti yhteen sitten toiseen.
Kävin viime syksyn method putkistossa ja vaivaa ei sinä aikana esiintynyt ollenkaan, eikä vieläkään ole tullut takaisin. Täytyykin muistaa venytellä.

TERU
25.01.2017, 10.37
Älä viitti. Vasemmalla tassulla ei ole voinu kävellä sitten 24.12.2014 kolhaisun jälkeen. Mitään ei ole, mutta kipee vaan on.

Tuollainen mitään ei ole vaiva on niitä aika hoitaa vaiva. Samankaltaisen kolhaisun sain polveeni, lunta jään päällä nastarengas ei pitänyt, luulin jo polvikipua ikuiseksi, vuoden vei, mutta sitten katosi kokonaan. Toivon samaa molemmille nilkkakivuille.

hcfreak
25.01.2017, 10.49
Joo, tuohon vaivaan on auttanut venyttely, jumppa ja hieronta. Kipu voi olla pitkään rampauttavan kova, ja mennä ohitse hetkessä. Mulla se taisi lähteä reisilihaksen jostain jumista, joka johti yhteen sitten toiseen.
Kävin viime syksyn method putkistossa ja vaivaa ei sinä aikana esiintynyt ollenkaan, eikä vieläkään ole tullut takaisin. Täytyykin muistaa venytellä.

Joo kuulostaa tutulta. Häätyy lisätä tuota venyttelyä joka on kyllä ollu vähän heikonlaista talven aikaan.