PDA

Näytä tavallinen näkymä : Oletko saanut kaverisi fillaroimaan?

Reippailija
25.10.2015, 19.55
Pyöräilyhän on selkee homma täällä foorumilla.
Mutta mieleeni tuli että oletteko saaneet viekoiteltua tuttua, tai muuta tähän puuhaan?
Kovasti harmittaa, kun megapikselit ja prosessorit ovat monilla ainoa tekniikan kohde ja fillarin tuntemus on melkoisen huonoa. Onkohan fillarointi jotenkin omituista kun hiihtämisestäkin höpötetään enemmän kuin pyörällä kulkemisesta?
Havainnoin että tyhjentyneen renkaan pumppaaminen on monella syy olla ajamatta.
Autoin taloyhtiön ihmisiä pyörää huoltaessani pumppaamaan renkaat sopiviksi jalkapumpulla ja nyt on kavereita!
Heittäkäähän ajatuksia, kuinka saadaan ihmiset satulaan!

SSGT-92
25.10.2015, 21.53
Velipojan aikanaan sain "hurautettuu" fillarontiin.Siitäkös sen rouva "kiittelee" aina välillä.Lopetti sauhuttelunki sen myötä.Aloitti kokeilun multa lainatulla cressun harkkarilla,nyt sil on 3 omaa filoo ja muit tarpeellisii releit,ja päivitys kuumehan ei hellitä,helpottaa vaa välil...
Siis,olen saanut.

Dind
25.10.2015, 22.39
Yksinään aloitin, nyt on päivästä riippuen jopa 3 kaveria mukana. Pienen kunnian siivun otan välistä, oli se sitten ansaittua tai ei. Nostaa myös omaa motivaatiota reilusti, kun on joku joka "pakottaa" lenkille, silloinkin kun ei huvittais.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla

Reippailija
25.10.2015, 22.52
Kiva kuulla että olette viekotuksillanne ukkoja satulaan. Viimeisin kotkotukseni on täämmöinenn http://www.fahrrad-sofort.de/media/image/thumbnail/50010430_720x600.jpg
Se on mulla auton takaluukussa. Ajoasento on ihan reipas. Kavereita naurattaa, mutta kokeilleet ovat tykänneet!

Reippailija
25.10.2015, 23.00
Yksinään aloitin, nyt on päivästä riippuen jopa 3 kaveria mukana. Pienen kunnian siivun otan välistä, oli se sitten ansaittua tai ei. Nostaa myös omaa motivaatiota reilusti, kun on joku joka "pakottaa" lenkille, silloinkin kun ei huvittais.

Lähetetty minun GT-P5100 laitteesta Tapatalkilla
Kyllä sulle reilu kunnia kuuluu -siitä lähdetään!

Ulkorengas
26.10.2015, 08.29
Heittäkäähän ajatuksia, kuinka saadaan ihmiset satulaan!

Omalla esimerkillä. Olen ajanut muutaman kerran reilun 50 kilsan työmatkan pyörällä, kun siihen on ollut mahdollisuus (en tarvinnut autoa päivän aikana ja aikataulut antoi periksi käyttää matkoihin tavallista enemmän aikaa). Kovasti tuo on herättänyt huomiota työkavereissa ja uskon, että 10 kilsan työmatkaa autolla päivästä toiseen ajavat ovat saneet tuosta uusia ajatuksia. Ainakin mittakaavat tuli laitettua kohdilleen. Yksi jopa alkoi kulkea satunaisesti pyörällä töihin, mutta en tiedä, kuinka jatkuvaa tuo nykyään on. Uskon kuitenkin siihen, että kun ihmiset saa itse keksiä asiat, niillä saadaan tuloksia. Asioiden keksimistä täytyy vain vähän auttaa. Oman esimerkin lisäksi voi kahvipöydässä kertoa omista pyöräilyyn liittyvistä hyvistä kokemuksista ilman toisten ratkaisujen (autolla kulkeminen) moittimista.

Gaastra
26.10.2015, 09.03
En, mutta työkaveri sai minut muutama vuosi sitten. Vaimoa olen koittanut saada kiinnostumaan pyöräilystä, mutta toistaiseksi huonolla menestyksellä...

Kiovan Dynamo
26.10.2015, 09.44
Joskus väitetään, että olisin joitakin ihmisiä viekoitellut lajin pariin ja huonoille poluille. Kiistän kaiken.

Puskis
26.10.2015, 12.12
Puolison. Ei siitä mitään harrastajaa varmaan ikinä tule, mutta työmatkat polkee talvellakin, ellei keli ole ihan mahdoton. Viisi vuotta sitten tuommoinen ei olisi tullut kysymykseenkään. Nopeemman kesäpyörän myötä alkanut kyllä vihata kurjaa talvipyöräänsä entistä enemmän, joten maastopyörä olisi varmaan seuraava vaihe.

seppo_taalasmaa
26.10.2015, 12.24
Parhaiten toimii varmaan se kun kaverin saa koittamaan parempaa pyörää. Pyöräily on aika erilaista 17kg teräsruoskalla jossa vaihteet sekä jarrut ovat rikki. Verrattuna vaikka 12kg maasturiin kunnon palikoilla tai 8 kiloiseen maantiepyörään. Näihin siis pääsee käsiksi jokaisen budjetilla jos vain tahtoa riittää. Vein vaimon koeajolle ja nyt pyöräily kiinnostaa ihan eritavalla kun huomasi miltä pyörä voi tuntua.

tunkkari
26.10.2015, 13.51
Rouvan sai houkuteltua maantiepyöräilyyn muutaman vuoden väsytystaktiikalla ;)

JackOja
26.10.2015, 13.54
Olen. 3 kpl.

Tosin yksi heistä joutui aivokasvaimen uhriksi eikä pyöräile enää.

crcm
26.10.2015, 14.18
Olen saanut. Kaveri ostanut melkein perän jälkeen aina vastaavan pyörän kuin minulla. Etujousto, sinkula, läski...jne. 29:n perkele kerkes ostaa ennen minua. Frisbeegolf on myös laji mikä on mainio tartuttaa toiseen. =D

LJL
26.10.2015, 14.25
En tietääkseni ole mutta kaverini on saanut minut fillaroimaan

Ohiampuja
26.10.2015, 14.31
Kovasti harmittaa, kun megapikselit ja prosessorit ovat monilla ainoa tekniikan kohde ja fillarin tuntemus on melkoisen huonoa. Onkohan fillarointi jotenkin omituista kun hiihtämisestäkin höpötetään enemmän kuin pyörällä kulkemisesta?
Vastaukseni on jyrkkä ehkä. :)

Mutta aloitusviesti on kyllä oikein hyvä. Minullakin on sellainen tunne että työpaikkojen kahvipöydissä hiihdosta puhuminen on jotenkin tavallisempaa ja arkisempaa kuin pyöräilystä. Pyöräilystä ei juttele kuin "todelliset hevijuuserit" :)

seppo_taalasmaa
26.10.2015, 21.01
Vastaukseni on jyrkkä ehkä. :)

Mutta aloitusviesti on kyllä oikein hyvä. Minullakin on sellainen tunne että työpaikkojen kahvipöydissä hiihdosta puhuminen on jotenkin tavallisempaa ja arkisempaa kuin pyöräilystä. Pyöräilystä ei juttele kuin "todelliset hevijuuserit" :)

Ja kun menet kahvipyötäkeskustelussa mainitsemaan pyöräsi hinnan niin menee pullat väärään kurkkuun. Opiskelijabudjetilla ostettu tontun maasturi oli jo vaikeaa ymmärtää, että miten pyörä voi maksaa niin paljon. Koitin siinä selittää, että kyseessä on "hinnat alkean" harrastetason pyörä. Kunnon maastopyörä kun maksaa helposti vaikka 3 tonttua. Tämän jätin mainitsematta, koska en halunnut leimautua kylähulluksi.

Ulkorengas
26.10.2015, 21.34
Puhumattakaan, että alat puhua pyörien merkeistä. Mulla oli mennä pulla väärään kurkkuun, kun eräs kaveri kehui ostaneensa todella hyvän pyörän. Helkama, oikein napavaihteilla.

IncBuff
26.10.2015, 21.38
Tietääkseni minulla ei ole kavereita.

Ferguson
26.10.2015, 21.42
En ihmettele yhtään.

Smo
26.10.2015, 21.47
Järjestämällä fillareita ja pitämällä niitä kunnossa pääsee yllättävän pitkälle .. sitten vielä retkiehdotuksia mielekkäisiin riittävän lähellä oleviin kohteisiin.

PK1
26.10.2015, 22.59
Aktiivisen ja provokatiivisen facebook-spammauksen jälkeen ainakin yksi kaveri on ostanut uuden fillarin ja aloittanut tyhjästä harrastuksen. Ehkä muutama muukin saatu jos ei muuta, niin harkitsemaan fillarointia. SOME:n voima on mahtava :D

Velogi
27.10.2015, 22.12
En tietääkseni. Mutta taitaa olla niin että oma fillariharrastus on kaverin syytä, taustatarinan kerroin aikanaan videolla https://www.youtube.com/watch?v=7yMMxc3ogdY&list=PLsDJucv3JYFWuPQP7ICgFZ3kA8e4Q_xt1

Reippailija
28.10.2015, 22.08
Kiva kuulla moisesta. Monenlaista lähestymistapaa tuntuu olevan. Joillekin kunnon ylläpito on tärkein ja toisille tekniikan tuoma lisämauste tuo voita leivän päälle.
Hyvänä pidän kuitenkin seikkaa, ettei hienoinpien pyörien haltijat karkottaisi pienemmällä budjetilla aloittavia.
Useat arkipyörillä kulkevat päästelevät kuitenkin ihan mukavia matkoja -kunnia heillekin!

Hääppönen
28.10.2015, 22.23
Kyllä. Jokusen.

J.Kottenberg
29.10.2015, 10.52
Hyvä jos/kun saatte kavereita innostumaan hyvään harrastukseen.

Nykyihminen on, ainakin aikuisikään ehtineenä, jo valinnut itselleen parhaan tavan liikkua paikasta toiseen. Myöskin liikuntatottumukset, tai useimmiten liikuntatottumattomuus(=ei halua ponnistella) on jo ehtinyt muovautua ja mielestäni nämä seikat tekevät aika haasteelliseksi saada ihminen innostumaan pyöräilystä. Seuraavassa kuulemiani vastauksia ja niiden herättämiä ajatuksia.

"En mä viitsi sen takia pukeutua." -henkilö pukeutuu kuitenkin aina joihinkin muihin vaatteisiin, ei liiku munasillaan.
"Pitää olla kaksikymmentä astetta lämmintä." -viime kesänä esimerkiksi oli suhteellisen vähän lämpimiä päiviä.
"Maastopyörä? Sillä ei tee mitään tiellä." -henkilö ei edes ole kokeillut maasturia ja silti "tietää."
"Mulla on vanha hieno Peugeot maantiepyörä ja se on samassa kunnossa kuin 10 vuotta sitten." -pyörä ei saa kulua.

Nuorisoa usein vaivaa paha älylaiteriippuvuus. Se näyttää olevan kuin huumausaine. Irti pääsy onnistuu harvoilta. Ja monista syistä johtuva fyysisistä ponnistuksista vapaa elämä on tehnyt monista sellaisia että ponnistelu tuntuu pahalta ja vieraalta.

Ai niin, yksi poikkeus sentään on. Vaimon olen saanut välillä tulemaan maastoon ajokaveriksi. Mutta hänellä onkin jo lapsesta asti ollut pyörä ja on liikkunut sillä.

Mika K
29.10.2015, 11.11
Joskus väitetään, että olisin joitakin ihmisiä viekoitellut lajin pariin ja huonoille poluille. Kiistän kaiken.
Mä menen kans tällä :D

sledgehammer
29.10.2015, 12.10
Mä en tiedä, oonko saanut ketään suoranaisesti aloittamaan lajia, mutta monenpyörän olen huoltanut ajokuntoon ja antanut ehkä alkusysäyksen hommaan. Itse löysin lajin kaverin esimerkin kautta. Vuosia sitten kaveri löi kaikki lomarahat lapierreen ja mä kauhistelin. Vuotta myöhemmin ostin Fujin, enkä enää kauhistellut hintaa.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Reippailija
30.10.2015, 16.24
Kaverin pyörän kunnostus ja sitten kannustus! - joo, taitaakin kannattaa aloitaa siitä?!

usko juntunen
30.10.2015, 20.06
Muutaman, ja nimenomaan maastopyöräilyn pariin. Samalla oon päässyt kätevästi eroon vanhoista romuista, kun siinä agiteerauksen kylkiäisenä antanut pyörän "lainaan":)
Yllättäen lainapyörät ovat jääneet sille tielleen...:cool:

svheebo
31.10.2015, 09.34
Muutaman olen saanut houkuteltua maastopyöräilyn pariin.

Reippailija
01.11.2015, 22.24
Muutaman, ja nimenomaan maastopyöräilyn pariin. Samalla oon päässyt kätevästi eroon vanhoista romuista, kun siinä agiteerauksen kylkiäisenä antanut pyörän "lainaan":)
Yllättäen lainapyörät ovat jääneet sille tielleen...:cool:
Toi on hyvä keino kierrättää pyöriä. Uusi omistaja tietää että tukea saa jos tekniikan kanssa menne sormi nenään...