PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörävarkaus Treen keskustasta

Pietu
15.09.2015, 17.56
Hei! Lieneekö näille joku oma palsta mutta havaittu ja hätäkeskukseen ilmoitettu mahdollinen pyörävarkaus tänä aamuna tampereen stockmannin lähettyviltä.

Joku epäilyttävä horjuva huppupää talutti valkoista maastopyörää ja vihreää jopoa pitkin tuomiokirkonkatua. Ei parempia tuntomerkkejä, bussista näin tilanteen.. Ei näyttänyt vähääkään siltä että henkilö olisi omistanut nuo kulkupelit mutta 100% varma en tietenkään voi olla..

Mutta jos ko. pyörän on tuonne huudeille jättänyt niin kannattaa tarkastaa tilanne. :/

Lähetetty minun SM-T110 laitteesta Tapatalkilla

nure
16.09.2015, 17.54
Jonkin sortin kyttäysperiaatetta Mansesta... Entä jos teetkin vääränlaisia johtopäätöksiä? Jos itse hoiput pyörää taluttaen kotiin baari-illan jälkeen kun et kännissä viitsi polkea niin haluatko jonkun idiootin soittavan hätäkeskukseen?

Dog
16.09.2015, 19.31
Nooh. Joskus kannattaa soittaa. Esim. Helsingin Citymarketin parkkipaikalla kaveri odotti kun vaimo käy kaupassa. No, siinä auton edestä meni nuorimies, kantaen polkupyörää.
Kaveri ajatteli että nuorella miehellä varmaan avain kadonnut, ja nyt kantaa fillaria himaansa. Hetken päästä sama nuorimies kantoi jälleen toista pyörää auton edestä.
Siinäkohtaa kaveri lähti katsomaan mikä on meininki. Selvisi että pyörät päätyivät nurkan takana odottavaan pakettiautoon. Ei muuta kun soitto poliisille, ja niin lähti yritteliäs isä ja poika poliisivankilaan. Oli nimittäin kymmenen kallista pyörää jo kerättynä pakun konttiin. Eikä ollut ensimmäistä kertaa kyseinen isä ja poika asialla muutenkaan. Ja suomen rangaistukset tietäen, ei varmasti viimeistä kertaa.

marmar
16.09.2015, 21.01
Jonkin sortin kyttäysperiaatetta Mansesta... Entä jos teetkin vääränlaisia johtopäätöksiä? Jos itse hoiput pyörää taluttaen kotiin baari-illan jälkeen kun et kännissä viitsi polkea niin haluatko jonkun idiootin soittavan hätäkeskukseen?

Ei mua ainakaan haittaisi poliisien kyselyt. Jos epäilyttävältä vaikuttavassa tilanteessa kyselisivät, niin kertoisin miten asiat on ja kiittäisin lopuksi siitä että tarkistavat asian.

nure
16.09.2015, 21.55
^Oletkos koskaan ollut kyselyn kohteena? Voi olla että suhtautuisit toisin tai onkos tullut katseltua noita "Tosi" Poliisisarjoja?

T_2
16.09.2015, 23.45
Hei! Lieneekö näille joku oma palsta mutta havaittu ja hätäkeskukseen ilmoitettu mahdollinen pyörävarkaus tänä aamuna tampereen stockmannin lähettyviltä.

Joku epäilyttävä horjuva huppupää talutti valkoista maastopyörää ja vihreää jopoa pitkin tuomiokirkonkatua. Ei parempia tuntomerkkejä, bussista näin tilanteen.. Ei näyttänyt vähääkään siltä että henkilö olisi omistanut nuo kulkupelit mutta 100% varma en tietenkään voi olla..

Mutta jos ko. pyörän on tuonne huudeille jättänyt niin kannattaa tarkastaa tilanne. :/

Lähetetty minun SM-T110 laitteesta Tapatalkilla

Tää vois hyvinkin olla meikäläinen taluttamassa omaa ja kaverin pyörää. Ainakin tuntomerkit natsaa.

kauris
17.09.2015, 06.55
Offtopic. Mikä saa ihmiset, lähinnä miehet, pitämään hupparin (isoa, kasvotkin puoliksi peittävää) huppua tiukasti päänyli. Aina tulee mieleen, että mikähän rikollinen, huumeidenkäyttäjä, sekoilija tuossa menee ja tätä korostaa toki hieman kumara asento, kulahtaneet farkut tms. Tyylikysymys varmaan mutta minulle antaa heti epäilyttävän vaikutelman.

marmar
17.09.2015, 07.57
^Oletkos koskaan ollut kyselyn kohteena? Voi olla että suhtautuisit toisin tai onkos tullut katseltua noita "Tosi" Poliisisarjoja?

Olen, 2 kertaa perättömän ilmiannon kohteena.

Ikävästihän noi tilanteet alkaa mutta ihan hyvässä sovussa ja yhteisymmärryksessä on päättyneet.

Jos osaa itse käyttäytyä, niin ei se poliisikaan jaksa loputtomiin meuhkata. Enempi noista on jäänyt hauskoja kuin ikäviä muistoja. ;) Poliisikin osaa pyytää anteeksi.

Toki täysin kuvaamaasi tilannettta nyt ei voi sattua kohdalle, kun en käytä alkoholia ...

kuovipolku
17.09.2015, 08.10
Aikuiset ihmiset pukeutuvat nuorisomuotiin ja yleisimmin vaatteisiin joiden ennen katsottiin kuuluvat ainoastaan vapaa-aikaan, mutta sukupolvien välinen kuilu on yhtä syvä kuin ennenkin. Wikipedia tietää kertoa seuraavaa:

Angela McRobbie, professor of communications at Goldsmiths College (https://en.wikipedia.org/wiki/Goldsmiths_College) in the UK, says the appeal of the hoodie is because of its promise of anonymity, mystery and anxiety. "The point of origin is obviously black American hip-hop (https://en.wikipedia.org/wiki/Hip-hop) culture, now thoroughly mainstream and a key part of the global economy. Leisure and sportswear adopted for everyday wear suggests a distance from the world of office suit (https://en.wikipedia.org/wiki/Suit_%28clothing%29) or school uniform (https://en.wikipedia.org/wiki/School_uniform). Rap culture celebrates defiance, as it narrates the experience of social exclusion (https://en.wikipedia.org/wiki/Social_exclusion). Musically and stylistically, it projects menace and danger as well as anger and rage. The hooded top is one in a long line of garments chosen by young people, usually boys, to which are ascribed meanings suggesting that they are 'up to no good'. In the past, such appropriation was usually restricted to membership of specific youth cultures - leather jackets, bondage trousers (https://en.wikipedia.org/wiki/Bondage_trousers) - but nowadays it is the norm among young people to flag up their music and cultural preferences in this way, hence the adoption of the hoodie by boys across the boundaries of age, ethnicity and class."[14]

(https://en.wikipedia.org/wiki/Hoodie#cite_note-guardian_2005-14)
Mulla on kokemus kyttääjän roolissa: istuin kahvilan terassilla saatoin tarkkailla kun eräs nuorison edustaja ilmestyi parkkeerattujen pyörien keskelle ja löydettyään etsimänsä kyykistyi ja rupesi pokkana hajottamaan lukkoa. Sen jälkeen hän irrotti satulan, laittoi sen reppuunsa ja lähti paikalta pyörää taluttaen. Sattui niin että minulla oli matka samaan suuntaan ja kun hetken päästä lähdin jatkamaan päivää tavoitin hänet parin korttelin päästä asentamassa satulaa takaisin. Tässä vaiheessa kulman takaa ilmestyi kuin kutsuttuna harvinainen näky: jalkautunut poliisipartio. Päätin kerrankin olla kunniallinen kansalainen, rohkaisin mieleni ja esitin poliiseille epäilykseni mahdollisesta pyörävarkaasta. Poliisit eivät näyttäneet erityisen ilahtuneilta aktiivisuudestani - taisivat olla menossa kahville - mutta menivät kyllä jututtamaan tyyppiä. Jäin seuraamaan tapahtumaa kauempaa ja kaverin selitys oli ilmeisesti sen verran hyvä että poliisit jatkoivat matkaansa ja kaveri nousi pyörän selkään.

Olen kerran myös nähnyt kun keski-ikäinen mieshenkilö jollaista yhteen aikaan olisi kutsuttu B-kansalaiseksi talutti maantiepyörää Etelä-Esplanadin jalkakäytävällä ohi pysäköidyn poliisi-Transitin ja siinä istuvien poliisien tarkkavaisten katseiden alta, mutta silloin tyydin vain hieman hymähtämään itsekseni.

nure
17.09.2015, 08.28
^Tuskin ketään kannattaa leimata B-kansalaiseksi, saattoi olla vain tyypillinen persujen kannattaja matkalla kotiin.

harmis
17.09.2015, 08.42
Noin 17 vuotta sitten jouduimme helsingin keskustassa mannerheimintiellä 4-5 poliisiauton piirittämäksi perättömän ilmiannon seurauksena. Ajeltiin kuulemma varastetulla autolla. Kyseessä oli tosin minun auto jota kaverini ajoi ja toisen kaverin kanssa nautittiin janojuomia. Tarjottiin konstaapeleillekin mutta eivät huolineet. Tilanteen selviydyttyä pyytelivät anteeksi ja toivottivat hyvää illan jatkoa. Meitä tilanne lähinnä huvitti ja viikonlopun vietossa olleet kansalaiset saivat ilmaista viihdettä.

Highlander
17.09.2015, 08.50
Varmaan vaan joku hipsteri käynyt stockalta ostamassa Jopon tyttikselleen;)

Jopoman
17.09.2015, 09.02
Offtopic. Mikä saa ihmiset, lähinnä miehet, pitämään hupparin (isoa, kasvotkin puoliksi peittävää) huppua tiukasti päänyli. Aina tulee mieleen, että mikähän rikollinen, huumeidenkäyttäjä, sekoilija tuossa menee ja tätä korostaa toki hieman kumara asento, kulahtaneet farkut tms. Tyylikysymys varmaan mutta minulle antaa heti epäilyttävän vaikutelman.

Noh, ainakin näin syksyn tullen ainakin tällaista kaljumman puoleista miestä alkaa helposti palelemaan niskasta ja muualtakin päästä. Pipon kanssa tulee näillä asteilla hiki, houkuttaa se huppu laittaa päähän mielleyhtymien uhallakin.

akvavitix
17.09.2015, 11.26
Noh, ainakin näin syksyn tullen ainakin tällaista kaljumman puoleista miestä alkaa helposti palelemaan niskasta ja muualtakin päästä. Pipon kanssa tulee näillä asteilla hiki, houkuttaa se huppu laittaa päähän mielleyhtymien uhallakin.

Miten olisi baskeri? Tai ehkä vähän.. ..öö.. ..katu(?!?)uskottavampi baretti? Kenttälakki? Lätsä? Jotenkin mielikuvat Jopomanin kuontalosta palstahabituksen perusteella on lähempänä tuuheaa rastatukkaa kuin kaljua.. :D Kai se on asenne joka ratkaisee.

Minua häiritsee hupuissa se, etten kuule ja näe ympärille riittävän hyvin. Vähänniinkuin laput silmillä ja napit korvissa.

kuovipolku
17.09.2015, 11.26
^Tuskin ketään kannattaa leimata B-kansalaiseksi, saattoi olla vain tyypillinen persujen kannattaja matkalla kotiin.

Silloin ei vielä ollut persuja. B-kansalainen oli aikansa humoristinen kiertoilmaus sellaisista kulkijoista joiden ulkoinen habitus viittasi voimakkaasti siihen että kyseessä oli asunnoton alkoholisti tai vähintään joku muu riittämättömän sosiaaliturvan varassa pitkään elänyt ja alkoholin suurkuluttajiin kuuluva henkilö. Eli ihminen joka tarvitsisi ensimmäiseksi ehjät kengät ja puhtaat vaatteet ja päihdehuollon palveluja ja vasta sen jälkeen hyväkuntoisen vaihdefillarin.

Vepa
18.09.2015, 00.30
^ Se huppu kulkee mukana samaan tapaan kuin napadynamo fillarissa ja on helppo ottaa tarpeen tullen käyttöön.

stumpe
18.09.2015, 22.25
Jostain luin että pyörävarkauksia ei saa ilmoittaa hätänumeroon? Terveytesi eikä omaisuutesi ollut uhattuna, jos olit vain silminnäkijä.

Läskimasa
18.09.2015, 22.38
^ Eipä oo poliisille omaa hätänumeroakaan, jonnekkin kanslian tiskin vaihteeseen vain. Hätänumeroon soitetaan kiireelliset poliisiasiat.

marmar
19.09.2015, 06.05
^ Eipä oo poliisille omaa hätänumeroakaan, jonnekkin kanslian tiskin vaihteeseen vain. Hätänumeroon soitetaan kiireelliset poliisiasiat.

Jos varas on itse teossa, niin on se kiireellinen ja tieto pitäisi saada välittömästi lähimmälle partiolle. Eri juttu jos huomaa aamulla, että fillari varastettu.

kauris
19.09.2015, 08.22
Jostain luin että pyörävarkauksia ei saa ilmoittaa hätänumeroon? Terveytesi eikä omaisuutesi ollut uhattuna, jos olit vain silminnäkijä.

Toisaalta poliisi kehotti soittamaan uber-taksin nähdessään asiasta hätänumeroon. Tämän taksitoiminnan laillisuutta ei ole edes oikeudessa vielä ratkaistu ja poliisi vain haluaisi saada muutaman esimerkin asiasta tietojen kanssa talteen. Jos tällaista pyydetään ilmoittamaan hätäkeskukseen ja vakuutetaan ettei se liikaa kuormita hätäkeskusta niin on se kumma jos näkee, että erittäin todennäköisesti joku varastaa parhaillaan pyöriä, niin sitä ei saisi ilmoittaa.

harmis
19.09.2015, 11.12
Ottaa kuvan taikka videoi tapahtuman ja lähettää iltalehteen sekä lataa youtubeen. Tietenkin feisbyykiin pitää laittaa myös. Eiköhän se aika nopeasti selviä oliko varkaissa vai talutteliko omaa fillaria :D

Pyörällä ja autolla
19.09.2015, 17.59
http://www.poliisi.fi/tietoa_poliisista/tiedotteet/1/1/polkupyoravarkaat_kiinni_itse_teossa_joensuussa_39 200

Polkupyörävarkaat kiinni itse teossa Joensuussa
19.09.2015
Itä-Suomi

Lauantaina klo 7.30 Joensuussa Suvantokadun ja Koulukadun risteyksen tuntumassa poliisipartio tapasi polkupyörävarkaat itse teossa. Pyörien lukkoja auki murtamassa olivat 30-vuotias joensuulaisnainen ja 33-vuotias joensuulaismies. Heidän hallustaan löytyi katkaistu vaijerilukko sekä lukkojen murtamiseen soveltuvia esineitä. Ilmoitus poliisipartiolle itse teossa olevista pyörävarkaista oli tullut sivullisen ilmoitettua kaksikon puuhista hätäkeskukseen.