PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pitkänmatkanpyöräilyn ongelmat

StantheMan
10.09.2015, 15.09
Ketti kyseli ja VesaP ehdotti, joten uusi aihe.

Keskeyttäminen

No, minähän olen kahdesti keskeyttänyt 600km ja kerran 1000km. LEL2013 keskeytin myös 600km jälkeen. Ranskassa olin myös jo (melkein) päättänyt, että keskeytän.

Suurin syy keskeyttämishetkellä keskeyttämiseen on ollut tähän asti uskon puute eli sen loppuminen JA JÄRKI. Täysin totaalista fyysistä uupumista en ole keskeyttämishetkellä kokenut. Niitä olen kuitenkin usein kokenut, mutta en ole silloin keskeyttänyt vaan odotellut toipumista ja jatkanut.

Eka keskeyttäminen tapahtui Kuopio-Oulu-Kuopio reissulla. Oli sattumoisin sykemittari mukana (en käytä enää). Sykkeet alkoivat olemaan niin matalat, että hirvitti ja vauhti meni mateluksi. Laskeskelin, että ehdin sunnuntaina kotiin niin myöhään, että töissä maanantaina "*tuttaa. Niinpä tilasin Kestilään hakunaisen 400km kohdalle. Olo oli voimaton, mutta ei mikään erikoisen huono.

Toinen 600km keskeyttäminen tapahtui myös 400km kohdalla. Päivä oli ollut kuuma ja vastatuuli 9 m/s 80km verran. Siinä paloi energiat. Olin suunnitellut tauon kotiin ja sepä oli aika turha yrittää jatkaa loppua 200km ajamaan, vaikka aikaa olisi ollut. Oli aika munatonta hommaa, mutta niin sillä kertaa.

1000km hyytyi myös vastatuuleen ja kylmyyteen. Aikaa 500 km kohdalla olisi ollut runsaasti, mutta kaksi yötä kolmannen jälkeen Oulusta Saariselälle ilman huoltoa ja sisätaukopaikkaa (olihan yksi, mutta hitaalle se ei olisi sattunut yöajalle) oli henkisesti aivan liikaa. Päiväajona ehkä olisin jatkoa voinut harkita.

LELliä ennen olin telakalla rasitusvamman takia ja valmistautuminen oli nolla. Lähdin silloin keskeyttämään ja vain osallistumaan. Siitä ei sen enempää.

Jos sattuu helevetin kuuma keli, niin ei taida meikäläisen fysiikka kestää. Lisäksi mäet syövät minusta aika hyvin viimeisetkin tahdon riippeet. Nyt onneksi ruoka on alkanut maistumaan. Syömättömyys tekee olosta voimattoman, mutta kyllä vedelläkin aika pitkään hiljaa ajaa jos on tahtoa. Fyysistä kipua ajaessa kestää, kunhan ei pidä liian pitkää taukoa, että ajon jatkaminen on mahdotonta.

Näillä pitkillä matkoilla, jos kuten minä ajaa (liian) hiljaa, ei ehdi nukkumaan ja se varmaan uhkaa jatkossakin 1000km+ ajojen onnistumista. PBP meni siis 88h ja 2,5h unilla. Aika loppuu -perkele.

VesaP
10.09.2015, 15.24
Siirrän tänne tuolta LEL ketjusta...

=============================================

No, anyway, itsellä tämän kesän ainut brevettikeskeyttäminen johtui selästä. Ei kestänyt enää istua satulassa kun alaselkään sattu niin maan perkeleesti. Toinen on aikataulutus, 600:lle en enää kerennyt aikarajojen (siis niiden deadline päivien) puitteissa vaikka paukkuja tuntui vielä jäävän 400:sen jälkeen ja tonnia uskalla edes ajatella.

Eli itse sanoisin yhtenä tärkeänä vinkkinä pitkien matkojen ajoon, huolehdi noista core lihaksistasi! Eli vatsa- ja selkälihakset kuntoon. Ja hartiat/kädet toki myös. Jotta ne kestää sen tuntikausien staattisen paikallaanistumisen. Jos selkä menee huonoon kuntoon, siitä tuntuu olevan perkeleellisen työn ja tuskan takana saada enää kunnolla ajamista kestävää versiota, eikä tunnu välttämättä työ ja tuskakaan auttavan.

Jos 200 tuntuu peruslenkiltä, ja 300 menee iisisti kaveriporukassa, kunto kyllä kestänee vaikka sun ajaa 600:sen yksinään. Se on enemmän pääkopasta kiinni kuin kunnosta tuossa tapauksessa. Kun paikkoihin alkaa kolottaa, täytyy osata vastustaa sitä pyyhkeen kehään heittämistä, tiettyyn pisteeseen asti toki. Terveydellä ei saa tai ainakaan kannata leikkiä!

Hebe
10.09.2015, 17.37
4 keskeytystä tullut tässä vuosien varrella.

1. pari vuotta sitten lähdin keväällä koittamaan soolo-300km. Kylmälänkylään asti kerkesin, kunnes totesin että menee liika myöhään maanantai-aamun askareita ajatellen. -> lähdetään liikkeelle aikasemmin tai lorvitaan vähemmän tauoilla. Parempi kuntokin autaa vastatuuleen painaessa.

2. LEL:ssä tosiaan keskeytin. Syyksi olen sanonut nukkumisongelmat ennen tapahtumaa, sattu olemaan kesän parhaita kelejä eikä majoituksessa jäähdytystä ja huone vilkaahkon kadun puolella. Matkaan lähdettiin porukkalenkkimeiningillä. Ensinmäisellä nukkumistauolla en saannut nukutta eikä yöhön ollut "asiaa" liianpienellä tulostetun tiekirjan vuoksi. -> majoitutaan jäähdytetyssä huoneessa -> matkataan omaan tahtiin parempien tielistojen/navin avulla.

3. Tänä keväänä keskeytin ensinmäisen 600km yrityksen. Pää eikä kunto kestäneet maaliin asti kestävää sadetta ja vastatuulta. Aikaakin oli aika naftisti. -> parannetaan kuntoa, harden the f*ck up (https://www.youtube.com/watch?v=mh6pZQX22CQ).

4. Viime kesänä lähdin koittamaan 1000km brevettiä kesän kuumimpaan aikaan. Jalat sain veteläksi jo Paljakan mäissä kun aurinko paahtoi asfaltin 36°C:n. ja kun oli kuumaa, meni juomahuollon kanssa aikaa hukkaan. Olo ei parantunut edes yön aikana niin kroppa oli loppu jo 400km kohdilla, niin vaihdoin retkivaihteen päälle. Nukkumistauko olisi voinut auttaa, mutta seuraavalle päivälle luvattiin huonompaa (kuumempaa) keliä, niin aloin retkeilemään.Aikasemminkin ollut ongelmia kuumien kelien kanssa, vissy auttaa kramppeihin mutta veteläksi mene. Veteläksi menemiseen en ole löytänyt muuta apua kuin polkea öisin.

Kesällä meinas jäädä toinen 600km yritys kesken, kun matkaa oli 100km/8h jäljellä. Jäi syöminen ja juominen kun kaikki makia alkoi oksettaan. Kun kaiveskelin eväspussista suolapähkinöitä ja join puhdasta vettä, niin toivuin ja pääsin ajoissa maaliin. -> muistetaan syödä ja juoda riittävästi koko ajan ja mukana suolastakin urheilujuomien ja geelien lisäksi.

kevään 400km ja osin myös 600km lähin ajamaan liian lujaa alkuun. 400km sain taisteltua loppuun, mutta 600kmllä tosiaan loppui pää ja kunto kesken -> ajetaan omaan tahtiin.

Tammikuussa olin heittää 180km matkalla pyörän Oulujokeen, mutta se ollutkaan brevetti niin ajelin vain kotia ja laitoin pyörän narikkaan pariksi kuukaudeksi.

Hebe
10.09.2015, 17.40
Ja brevetit aikanaan kehittäneen Paul de Vivien "käskyt" on ihan toimivia edelleenkin

1. Keep your stops short and few.
2. Eat before you're hungry, drink before you're thirsty.
3. Never get too tired to eat or sleep.
4. Add a layer before you're cold, take one off before you're hot.
5. Lay off wine, meat and tobacco on tour.
6. Ride within yourself, especially in the first hour.
7. Never show off.

StantheMan
10.09.2015, 21.03
Suomessa ei ole muut brevettejä keskeyttäneetkään, kun VesaP, Hebe ja minä. Muut ovat kovia jätkiä ja likkoja ;) No ijh myös ;)

ijh
10.09.2015, 21.41
^ Jaksa tänne mitään raamattuja ruveta kirjoittamaan. Eikö näissä viesteissä ole joku maksimimittakin? :D

Esa S
10.09.2015, 22.20
Me brevettinoviisit, jotka emme ole vielä joutuneet keskeyttämään, luemme mielellämme kokeneempien kertomuksia.

Nimim. viime vuonna yksi ja eka brevetti. No tänä vuonna on tullut toistakymmentä ajettua, lauantaina seuraava.

mkpaa
11.09.2015, 03.28
Ennakkoon varautuminen ja rauhallisesti ajo lienee ne parhaat tavat ehkäistä ongelmia. Heben lista on aika hyvä. En kyllä tiedä miksi normaalista ruokavaliosta pitäisi poiketa brevetillä.

tempokisu
11.09.2015, 08.04
Jokusen pitkän lenkin ajaneena, keskeyttänyt kaksi kertaa. Kai "tavallisetkin lenkit" lasketaan, ei vaan "brevetit"...

Toisella kertaa polvi niin kipee ettei vaan voinu.
Ja toisella kertaa en enää tajunnu missä oon ja minne tästä pitäisi nyt mennä, tuli sellainan ajatuskatko etten uskaltanu jatkaa. Lisäksi oksennutti.

Aina kun lähdin pitemmälle rupeamalle, informoin kotiväelle niin että isä oli ikäänkuin hakuvalmiudessa, siksi mä siinä lähikuntien ympärillä ajelinkin, että on huoltoauto siinä suhteellisen lähellä.
Matkat oli vasta alle puolivälissä. Jos matkaa olisi enää 100km niin kyllä se on mennyt vaikka on huimannu ja päässä suhissu. Varsinaisesti "sippausta" ei näillä pitkillä ole koskaan tullut, aika hyvin on osannut ne kahvitauot laittaa.

VesaP
11.09.2015, 08.31
Suomessa ei ole muut brevettejä keskeyttäneetkään, kun VesaP, Hebe ja minä.

Vaimo ajaa eniten autolla vuodesta yleensä mun brevettikauden aikaan. Kun noukkii äijää milloin mistäkin talteen. :D No, tänävuonna onneksi vain kerran, mutta toisaalta eipä noita montaa tullut ajettuakaan joten ei kovin montaa kertaa olis voinut edes keskeyttää. Ensivuonna jos saisi 200-300-400-600-200-300-400-600 sarjan :) Riippuu selän kondiksesta tosin. Ajokuntohan kestää taatusti! Ainakin tuohon ekaan 4-sataseen asti. Sen jälkeen ole enää varma. :rolleyes:

The flying Chocobo
11.09.2015, 14.13
Tämä onkin mielenkiintoinen ketju. Itse kun olen hiukan harkinnut että ensi vuonna kokeilisi brevetin ajoa, tai ainakin tarkoitus on kokeilla pidempiä matkoja. Itsellä keväinen 300km ajo (josta n180km porukassa ja loppumatkan hiukan reilu 120km yksin) jätti jokseenkin positiivisen mielijäljen (vaikka mökille päästyäni olinkin aika horkassa kun alussa oli kylmimillään alle 5 astetta ja satoi, sitten välillä paistoi aurinko ja oli mukavasti 18 lämmintä, lopussa viilentyen taas) kunhan hiukan tokenin.
Olen tunnistavinani että minulla haastetta on vauhdinjaon kanssa, tuppaa alun hyvä olo nostamaan vauhtia liikaa alussa siten että loppu menee tuskaillessa. Sitten on vielä haasteena se, että myötätuuli viettelee liian reippaaseen vauhtiin ja sisu ei anna periksi ajaa tarpeeksi hiljaa vastaiseen. Mäet olen sentään oppinut kohtuullisest himmaamaan. Vinkkejä/kokemuksia vauhdinjaon sovittamiseen? Laaditteko miten tarkkoja speksejä ajoituksen/vauhdin suhteen etukäteen?
Ravinnon osalta olen sen oppinut että jotain pitää syödä, pelkällä vedellä alkaa 3h jälkeen minulla tuntua ja silloin on helposti myöhäistä enää ravintoa nauttia. Nestettä minulla menee aika vähän, parilla litrallakin mennään pitkälle jos ei ole helle. Olen kokeillut reilumpaakin juomista, mutta silloin meni minusta turhan paljon aikaa puskakäynteihin.
On vielä tutkimatta taukojen vaikutus, mutta tuolla keväisellä ajolla tuli ehkä hiukan liikaakin pidettyä niitä - reilu lounas piristi kyllä hyvin vaikka aikaa menikin. Yksin ajetulla osuudella pidin sitten lyhyitä taukoja noin tunnin (25-27km) välein. Jos jollakin on näkemystä tähän, miellellään otan tietoa vastaan.
Takamus kestää hyvin ajoa, mutta hartian seutu rasittuu aika paljon pitänee siis vahvistaa keski- ja yläkroppaa ainakin?

VesaP
11.09.2015, 14.49
Itsellä aikaisemmilta kesiltä useamman kerran joutunut keskeyttämään kun kertakaikkiaan ei ole itseään saanut pidettyä lämpimänä yöllä kun lämpötila muistieni mukaan pahimmillaan tippunut jonnekin -5 asteeseen. Hikisenä, väsyneenä, voimat vähissä jne, niin tuo on aika toivoton tehtävä jos kroppa kylmenee liikaa eikä pääse mihinkään sisälle lämmittelemään. Siinä ei auta vaikka pukee kaikki kamat päälle mitä jossain satulalaukussa sattuu olemaan mukana. Ei auta vaikka kuinka yrität hyppiä paikallaan bussipysäkkiä ympäri tasajalkaa jne.

Eli kantsii ottaa mahdollisessa yönyliajossa huomioon myös yöllä auki olevat taukopaikat. Toisaalta, ei sekään välttämättä auta. Yhdelläkin 400:lla noin 250km kohdalla taivas repesi aamuyöstä nollakelissä, ja lunta/räntää alkoi tulla vaakatasossa päin naamaa. 300km kohdalla pääsin jollekin 24h ABC:lle sit lopulta Lahteen ja sinne hyytyi. Iso kasa lämpimiä kaakaomukeja kumoessa kyytiä odotellessa. Mutta ilman tuota ABC:ta olis ollut aika pulassa kyllä, kroppa oli jo niin hyhmässä läpimärissä vaatteissa aamuyöstä.

Mulla kulkeekin nykyään mukana aina (kun muistaa vaan ottaa) semmonen pelastusfoliokaapu. Sen voi hätätilassa heittää kropan ympärille kun istuu vaikka bussipysäkille/ojaan/tms odottamaan kyytiä jossain pimeässä korvessa jos ajaakaan ei enää voi.

mäkinen
11.09.2015, 14.56
En oo vielä keskeyttänyt, mutta joskus on ollut tiukassa polvi- ja akillesjännekipujen kanssa. Tuntuis että nuo on ajan myötä jäänyt pois, vaikken mikään veteraani näissä olekaan.

Kipuja tuntuisi ilmestyvän myös helpommin kun tulee väsy, nälkä tai lakkaa olemasta hauskaa. Ja kaikkiin kolmeen on auttanut usein syöminen, usein ja paljon. Tai tälläsiä huomioita oli ensimmäisiä brevettejä ajaessa yms., nyt on kai rasva-aineenvaihdunta sopeutunut paremmin, kun syödä tarvitsee vähemmän ja nälkä ei tule yllättäen. Samaa viestisi se, että ennen pitkillä lenkeillä oli lopuksi varsin tyhjät jalat ja ajon jälkeen uupunut, kun nyt palautuu ajaessa paremmin eikä varastot niin tyhjene, kai.

Eli etäisyyden kasvattamista asteittain, paljon ruokaa ja kohtuullinen vauhti, ei turhaa stressaamista. Tunnin tauko voi tuoda paljon voimia takaisin, jos tarvetta. Polvikipukin voi kadota tauolla. Toisaalta esim. keväällä kuussatasella pidin vain yhden varsinaisen tauon, jolla ihan istuin pöytään juomaan kahvin, kun ei tuntunut olevan tarvetta muuten, paitsi parin leiman pyytämisen verran, hyvin toimii noinkin.

Yleisimmät fyysiset syyt keskeyttämiseen on kai polvet, akillesjänteet ja perse? Eli täytyy vain löytää se, mikä noidenkin osalta kullekin sopii.

ijh
11.09.2015, 18.24
Fyysisistä syistä bongasin tuoreen opuksen TransContinental Racen FB-ryhmästä: http://www.murray-white.net/tcr/TCR_Injury_Prevention.pdf

Pätee varmaan yleisestikin pitkänmatkan pyöräilyyn sitä paremmin mitä pitempi matka ja mitä kovemmin yrittää ajaa.

tempokisu
11.09.2015, 21.04
Vaimo ajaa eniten autolla vuodesta yleensä mun brevettikauden aikaan. Kun noukkii äijää milloin mistäkin talteen. :D No, tänävuonna onneksi vain kerran, mutta toisaalta eipä noita montaa tullut ajettuakaan joten ei kovin montaa kertaa olis voinut edes keskeyttää. Ensivuonna jos saisi 200-300-400-600-200-300-400-600 sarjan :) Riippuu selän kondiksesta tosin. Ajokuntohan kestää taatusti! Ainakin tuohon ekaan 4-sataseen asti. Sen jälkeen ole enää varma. :rolleyes:

Jos jaksaa 400, jaksaa mitä vaan. Se on henkisistä ominaisuuksista sen jälkeen kiinni, jos päättää jaksaa 600 - jaksaa sen mutta ei yhtään enempää ja jos päättää että seiska menee niin se menee.
Valitsee tietysti hyvät kelit, että on takuuaurinkoista...tai ei sadetta siis. Eikä mitään myrskytuulta.
Olen yleensä suunnitellut sen alkumatkan reitin hyvin, ja myös kahvipaikat ja vaatevaihtopaikat - loppumatka menee sitten tilanteen mukaan, ja ehkä myös tuulen suunnan mukaan. "Vapaalenkit" on siittä parempia kuin nämä "brevetit" että voi mennä fiilingin mukaan ...eikä tartteta niitä "leimoja" ( eikös ne ollu tärkeitä?)

Itsellä ei koskaan ole tuntunut pahalta tai ikävältä, kun kilometrejä alkaa kerääntyä, siitä tulee tsemiä ja mun mielestä kesäyö ja auringonnousun aika on upeaa ajella; olen lähtenyt aamuyöstä, ja paluu on ollut sitten joko ihan illalla, yöllä tai aamulla. Maisemat on silloin mielenkiintoisia, ja voi nähdä kaikkea jännittävää. Kun on viimene satanen jäljellä, tulee hieno fiilis että tämä vielä ja sitten KOTIA, uinti ja lepoa! alkaa ajatella, miten hienolta se sitten tuntuu kun hommat on hoidettu. Olen myös saanut lenkillä vastaantulleilta eläimiltä paljon tsemiä.

Viimeisimmän ennätyslenkin ( vuonna 2010, 711km) pahin ongelma oli kämmenet- ihan hiertyneet ja ei meinannu pystyä pitään tangosta kiinni. Ihan viimeisen kympin aikana vastaan tuli jänis, ja löysin maasta viiden sentin kolikon. Siinä oli "merkit" että nyt tulee ennätys. ( tein kolikosta itelleni "mitalin")
Tosi paljon häiritsi kuitenkin jännittäminen ennen Pitkiä Lenkkejä. Olin kuin henkinieverissä, ja yritin vaan ajatella "hyvin se menee"...mutta alussa sitä huohotti kun heikkopäinen ja joku ihmeellinen "pelkotila". Vuosien myötä tämä jännittäminen kävi niin häiritseväksi, joskus ei päässyt lähtemään sitten ollenkaan kun tuli niin voimaton ja huono olo, ei pystyny nukkumaan ja jalat sekä kädet vapisi ennen lenkkiä...että päätin ajaa vain normaaleja Valkeakosken lenkkejä ja jos siltä tuntuu vähän pidennettyä. Ja jännitän usein näitäkin.

ketti
14.09.2015, 09.26
Kysynpä nyt suunnistusteknisen sääntökysymyksen, oikein esimerkin voimalla. For dummies, siis minulle.

Ajo päätietä hieman päätiestä eroavan samansuuntaisen pyörätien sijasta.

Tutkin joutohetkinäni kauden päätösbrevetin (Tuopin Jäljet, Helsingistä) tielistaa https://docs.google.com/spreadsheets/d/1zjjmNEWgbpCwk4skEYY-q3-Oj2B0ZWCnIQ4gfv3FHMU/edit?pli=1#gid=0 ja karttaa rinnakkain. Kohdassa 67,9 km on käännös pyörätielle hetkeksi pois vilkkaalta tieltä. Vastaava käännös lienee helppo missata jos ei keskity huolellisesti ihan koko ajan. Voisin kuvitella ajavani isoa tietä vauhdikkaasti eväitä syöden ja jättäväni tielistan ja jopa navigaattorin nuolen huomioimatta. Onhan edessä selvä suora tie kohti määränpäätä. Garminini antaa silloin tällöin noita "pyörätielle eiku.." -nuolia turhaan kuitenkin.

Tuleehan poikkeamailmoitus pian garminiin, mutta kuvitellaan että juuri silloin väsyneenä räplää laitetta, niin poikkeamailmoitus kuittaantuu ja katoaa. Teoreettista mutta mahdollista minulle.

Sitten se kysymys vihdoinkin: Voisiko tuon tapaisessa paikassa muutaman kilometrin rinnakkaispyörätiellä olla salainen kontrolli, josta vahingossa suoraan ajo johtaisi hylkäykseen? Tai seuraavalta kontrollilta ajoon takaisin korjaamaan erhe? (tarjoilija syönkin sen tilaamani pitsan joskus kahden tunnin päästä.)

Tulkitsen kyllä, koska en perustetta muulle tuomiolle keksi. Poikkeaminen järjestäjän antamasta tielistasta.

Täytynee siis olla varma toimintamalli huithapeleille kuten minä: pidä garminissa skaala niin tarkkana, että näet oletko reittiviivan päällä vai etkö ole. Jos et ole viivan päällä, pysähdy, mieti, katso kilometrit ja vertaa tielistaan ja totea pitikö jostakin kääntyä. Käänny takaisin. Etsi reitti ja jatka. Jotenkin näin?

Pimeällä garminin taustavalo päällä, garminihan ladataan napadynamosta heti kun ajovalon voi sammuttaa?

Yksin ajettu suomipoikkeuksen mahdollistama omatoimibrevetti lienee tässä asiassa helpompi, kirjoita tielista jälkikäteen missä sitä tuli oikein tulikaan pyörittyä? Eikä sitäkään, eikös linkki gps-jälkeen riitä?

Fuuga
14.09.2015, 11.14
En usko, että reitin tekijä on tehnyt tuollaisen kierouttaan.
Kontrollit ovat aina paikassa, josta voi saada kuittauksen.

Esim. GPSies (http://www.gpsies.com):n automaagi tekee tuollaisia poikkeamia ja joskus isompiakin.
Poikkeamia ei näe ellei zoomaa reittiä isolle ja käy sitä tarkasti läpi.

Itselläni kävi tämän kesän parisuhdepyöräilyssä niin, että välillä Pohja-Mustio ohjelma reititti Bilnäsin kautta vaikka siinä poikkeama on jopa satoja metrejä pois päätieltä.
Vähän ihmeteltiin kun Garmini käski kääntyä, mutta toteltiin ja tultiin muutaman kilometrin lenkin jälkeen takaisin päätielle.

mkpaa
14.09.2015, 14.35
Reitiltä poikkeamisesta ei yleensä rokoteta etenkin, jos se oli tahatonta eikä se lyhentänyt matkaa. Joka tapauksessa ajojen rekisteröinti perustuu lähinnä luottamukseen ja tapahtuman hengen noudattamiseen. Kuten Talvipäivänseisauksen haastattelussa mainitsin niin odotan innolla, että joku yrittää tosissaan huijata brevetillä. Siitä tulisi hyvä naurunaihe vähäksi aikaa. :)

Myös kontrolleja joudutaan Suomessa toisinaan soveltamaan eli käyttämään esim. kuitteja tai vastaavia, jos esimerkiksi varsinainen kontrolli on kiinni. Samoin tien ollessa syystä tai toisesta poikki, voi joutua ajamaan vaihtoehtoista reittiä.
Toisessa ääripäässä on Britit, jossa reitti on aina vapaa, eli vain kontrollit ovat pakollisia, ja toisessa PBP salaisine kontrolleineen. Suomessa salaisia kontrolleja ei tähän mennessä ole ollut, mutta ei mikään estä sellaista järjestämästä.

StantheMan
14.09.2015, 15.22
Pitkillä reissulla kannattaa olla tarkkana, että vehkeet ovat kunnossa ja ojennuksessa. Yksi kevät ajoin 300 km ja loppumatkasta huomasin, että klossi pahus oli ollut hieman vinossa koko matkan. Toinen pohje tulehtui ja oli tosi ilkeä koko alkukesän. Kyllä *itutti. Satula on joskus ajaessa kääntynyt vinoon ja eipä sitäkään tule huomattua kovin helposti. Pieni heitto jossakin "mitoituksessa" ja pitkäaikainen toisto saa paikat kivuliaaksi pitkäksi aikaa. PBP:tä lähdin ajamaan löysillä kengillä. Kantapää liikkui kengän sisällä. Onneksi huomasin asian yhden pohkeen kramppauksen jälkeen. Vaiva ei pahentunut eikä se enää yhden kerran jälkeen vaivannut. Nyt vielä kun nämä kädet saisi kuntoon.

Hebe
14.09.2015, 15.31
Tosiaan, kannattaa ajaa kaikki kauden ajot samoilla varusteilla. Edellisen PBP:n aikaan ajoin 200, 300 ja 400km brevetit paksummilla kevät kelin kengillä ja 600km:lle vaihdoin kevyemmät kengät. Kumpaisillakin kengillä olin jo edellisenä vuona ajanut ilman vaivoja. Mutta 600:lla tulehtui akillesjänne, kun ei ollutkaan aivan samassa asennossa klossi kuin kevät kengissä. Siinnäpä sitten tuli ajokieltoa ja jäi PBP:hen lähtemättä.

tempokisu
15.09.2015, 12.21
Kysymys: Jos ajat kuitenkin omaa ajoa, miksi ihmeessä kukaan "oikasee" tai "huijaa"? Jos pitää ajaa 600km niin oikasemalla ei auta yhtään. 600km on 600km, mutta tietysti kivempi ajaa vähän laajempaa rinkulaa kun kympin kierrosta. Näkyyhän kilometrit mittarissa? ( ehkä mä nyt en tiedä jotain, mutta itse katson siitä omasta mittarista mitä on tullu ja mitä pitää vielä, tosin hämärässä en enää näe mittarilukemia)
Eihän sitä voi sanoa ajaneensa 600, jos on ajanu 550? ( paitsi ehkä jos Stan haluaa antaa "lahjuksen itelleen").

VesaP
15.09.2015, 12.33
Eihän sitä voi sanoa ajaneensa 600, jos on ajanu 550? ( paitsi ehkä jos Stan haluaa antaa "lahjuksen itelleen").

Jos Stänin pitää ajaa 600, se ei aja 550 vaan 800. Ihan vittuillakseen. Pakkasessa. :cool:

tempokisu
15.09.2015, 13.45
Ihan asialliseen kysymykseen toivoisin myös asiallista vastausta. Miksi joku näissä pitkiksissä huijaisi? ja miten se tapahtuu, mittariasetuksia muuttamalla ehkä?
Mutta silti, ei. Koska tärkeintähän on itelle hyvä mieli, ja se tulee vain ajamalla oikeesti kilometrit.

Tarkennus: hyvä mieli tulee pienemmistäkin lenkeistä, mutta oman tavoitteen tekemisestä. Mulle tällä hetkellä satanen.

Highlander
15.09.2015, 13.55
Ihan asialliseen kysymykseen toivoisin myös asiallista vastausta. Miksi joku näissä pitkiksissä huijaisi? ja miten se tapahtuu, mittariasetuksia muuttamalla ehkä?
Mutta silti, ei. Koska tärkeintähän on itelle hyvä mieli, ja se tulee vain ajamalla oikeesti kilometrit.

Tarkennus: hyvä mieli tulee pienemmistäkin lenkeistä, mutta oman tavoitteen tekemisestä. Mulle tällä hetkellä satanen.
Niin en tiedä...itse en kyllä satulassa istu max viittä tuntia kauempaa vaikka siitä maksettaisiin, mutta huvinsa kullakin :)

Oatmeal Stout
15.09.2015, 14.03
Niin en tiedä...itse en kyllä satulassa istu max viittä tuntia kauempaa vaikka siitä maksettaisiin, mutta huvinsa kullakin :)
En minä putkeen noinkaan pitään satulassa istu, välillä putkelta ja välillä jopa pensaskusella.

mkpaa
15.09.2015, 14.11
Miksi joku näissä pitkiksissä huijaisi? ja miten se tapahtuu, mittariasetuksia muuttamalla ehkä?

Sepä se. Tapahtunee huijaukset ovat siis (breveteillä) olleet tyyliä autolla ajaminen, toisen nimissä ajaminen tai oma huolto. Tavoitteena esimerkiksi osallistuminen tapahtumiin ajamatta karsintoja tai mitalien kerääminen ajamatta täyttä matkaa. Saavutettua hyötyä voi jokainen arvioida itse. :)

ketti
15.09.2015, 14.12
Tunnin välein kävely "fillarin ympäri." Samalla eväiden siirto syöntitaskuun.

Onko typerää? Liian usein? Jättääkö hyvä peesi? Miten nämä mikrotauot?

Vai onko paremmaksi rytmiksi osoittautunut "neljä tuntia putkeen ja baariin syömään" tai jotakin?

mkpaa
15.09.2015, 14.13

Minä istun kyllä ihan ilmaiseksikin, jos 5 tunnin päästä en vielä satu olemaan perillä. Mitä sitä lopettaa kesken matkan. :)

StantheMan
15.09.2015, 14.15
No, oikaisu on aika usein mielessäni. Näitä kuukausittaisia kakssatasia on tullut ajettu aika paskassa kelissä ja säässä. Lähellä kotia puuttuu esim. 3 km. Ajanko sen puolikuolleena vai ajanko suoraan kotia. Koska itselleni kysymys on lähinnä teoreettinen. Pystyn molempien päätöksien kanssa elämään ;) Olen kyllä kaupungin keskustan korttelit aika tarkalleen kiertänyt - näin tiedoksi ;)

Breveteilllä on meikäläisen normi 300km reitti eli ns. Ylämyllyn kierros aika tarkalleen ja metrilleen 300km. Joskus siitä yllättäen puuttuu kilometri käytössä olleesta mittarista. Käynkö sen ajamassa vai päätänkö, että se nyt on sen 300km, kun on ollut ennenkin. Sinänsä ei mitään merkitystä. Mutta näitä tulee joskus pohdittua.

mkpaa
15.09.2015, 14.16

Peesi on sinänsä ihan hyvä peruste, mutta muuten aika turhaa. Ensinnäkin taukoja tulee muutenkin tarpeeksi (eväs, vessa, liikenne, yms.) ja toiseksi niistä ei ole mitään havaittavaa hyötyä. Mielummin panostaa kehonhuoltoon satulassa ja oikeaan ajoasentoon.

StantheMan
15.09.2015, 14.17
Ja tuolla PBP:ssä tuli mieleen, että ei kyllä kaikki kiinalaiset ym. aasialaiset (yleistämättä stereotyyppisesti liikaa) eivät olleet kyllä karsintoja ajaneet. Niin onnetonta taaperrusta se joillakin oli. Ja niinpä heillä keskeyttämisprosentti aika huikea onkin.

ketti
15.09.2015, 14.45
Lisää tyhmiä kysymyksiä:

Välitykset?

Hifistelyä muutta olkoon. Aja millä ajat? Hinta on kuitenkin tässä konkurssissa takapakalla sangen pieni. Turha kiusata itseään enempää kuin tarpeellista.

Lisäksi olen kuitenkin älyttömän laiska ja järjettömän hidas.

Mitä laitetaan suomeen / LEL:iin / PBP / johonkin muuhun, jos wattimittari näyttää perin vaatimattomia lukemia. Tavoitteena pelkästään voimia säästellen tapahtuva hidas läpäisy. Kompaktikammet on. Mitä taakse suurimmaksi rattaaksi?

Millä teräsjalat itse ajatte, paljonko hitaasti ajavan kannattaa laittaa piikkejä lisää? 28:aan vai enemmän?

Mieluummin niin, että suurin ratas jää vaikka käyttämättä, kuin että hapottaa? Jää 10 vaihdetta silti takapakkaan jäljelle vielä, jos siirrynkin ajamaan tuolla uudemmalla 11 takavaihteisella pyörälläni.

Muokkaan: tähänkin käy: "aja ensin se kuussatanen senkin mopo ja vastaa itse itsellesi, äläkä ruikuta!" Oikea vastaus!

Esa S
15.09.2015, 15.21
Suomessa esim. Saariselän tonnilla 39/23 pienin välitys, vaikka pohjoisessa oli vähän mäkiäkin, mutta sen verran lyhyitä kutenkin.
PBP:ssa 39/28, ja oli ihan tarpeen, mäet on sen verran pitkiä. Tosin Raimo ajoi viimeiset 400-500 km 53/29 pienimpänä vaihteena, kun pikkuratas vaurioitui vähän, eikä voinut käyttää. Pisin mäki oli silloin onneksi jo takana.
LELlistä ei kokemusta. MilleMiglian välitykset kiinnostaisi myös.
Eikun 1001Migliaa tarkoitin, autoilla ajetaan vain tuo tuhat mailia.

StantheMan
15.09.2015, 15.37
Olisikohan minun pienin (compact-kammet) 34/25. Ranskassa olisi pitänyt olla takana 28. Meikäläisen kadenssi on aika matala, mutta silti kevyempää saisi jo tässä "iässä" olla. Talvipyörässä on tripla ja takana ns. maastopakka. Hitaalla vauhdilla ja väsyneenä ko. kokoonpano tuntuu aika mukavalta. Jos nyt laittaisin pyörää, niin saattaisin triplaa hyvinkin harkita.

ijh
15.09.2015, 16.07
Minulta löytyy 34/30 ryömintävaihde, joka on ollut ihan asiaa kunhan mäestä löytyy tarpeeksi prosentteja. Kyllä triplakampiakin käytetään joista löytynee vielä pienempää. Että juu, oman maun mukaan :).

Pordoi
15.09.2015, 18.47
Ensimmäinen brevet-sarja 200-600 ajettu tällä kaudella, ns. heikkojalkainen ikämieskuski. Triplakammet 46-39-26 (ihan totta). Takana ysipakka 11-30. Kuusisatanen meni 34 tuntiin, ja siinä käytin pikkuratasta esim. Palojoen nousussa reilu neljäsataa takana. Vertailun vuoksi Tuopin jäljet B200 lauantaina ajoittain hyvin haastavalla reitillä pikkuratas ei ollut käytössä. Mutta voin kyllä suositella noin yleisesti ottaen sellaista kokoonpanoa, jossa muutama "pelastusrengas" varmuuden vuoksi.

Hebe
15.09.2015, 19.27
Tehän ajatte kauheilla kisävälityksillä.

Mulla oli LEL:ssä edessä 39/29 ja takana 12-28 enkä nopeampaa välitystä kaivannut enkä kyllä enää pienempääkään. Samana kesänä muuten ajoin 46/36 12-28 välityksillä ilman suurempia ongelmia, tosin ei ollut mäkiä kuin Pikku-Syötteelle noustessa.

Tämä ja viime kesän välityksinä on ollut 48/34 12-28 ja välillä on mm. Paljakan ja Iso-Syötteen mäissä kaivannut pienempääkin.

Olisko porukalla kiinnostusta ajaa 600km brevetti hieman mäkisimmissä maisemissa; Syötteellä ja Paljakalla. Nousua olisi äkkiä katottuna n. 3000m. Voisi onnistua yhdellä omalla miehitetyllä kontrollilla.

mkpaa
15.09.2015, 19.36
Kyllä näitä toki sinkulallakin voi ajaa, mutta PBP:ssä oli 34x29 pienin ja maantietä Suomessa ajaessa 39x26 taitaa olla pienin.

ATS
15.09.2015, 23.02
Heikkotehoinen ikämieskuski itsekin. Ainoa ylikoko lukema on BMI. 34-28 on riittänyt Suomessa, PBP:ssä ja Mallorcan mäissä. Kokemukseni mukaan tuo voisi olla hyvä perusvalinta, josta voi sitten säätää sopivaksi kokemuksensa mukaan.

ATS
15.09.2015, 23.15

Vai onko paremmaksi rytmiksi osoittautunut "neljä tuntia putkeen ja baariin syömään" tai jotakin?

Ensimmäisinä vuosina taukoja tuli pidettyä enempi. Nykyisin veden täydennys, tyhjennys ja kortinleimaukset riittävät tarvittaessa. Toisaalta kaikki aikahan on käytettävissä, joten kauniiden maisemien katseluunkin tulee joskus pysädyttyä ja samalla venyteltyä.

Mkpaa:lla mielenkiintoinen ajatus "kehonhuoltoon satulassa". Miten olet Mikko tuota toteuttanut?

mkpaa
15.09.2015, 23.42
Ensimmäisinä vuosina taukoja tuli pidettyä enempi. Nykyisin veden täydennys, tyhjennys ja kortinleimaukset riittävät tarvittaessa. Toisaalta kaikki aikahan on käytettävissä, joten kauniiden maisemien katseluunkin tulee joskus pysädyttyä ja samalla venyteltyä.

Mkpaa:lla mielenkiintoinen ajatus "kehonhuoltoon satulassa". Miten olet Mikko tuota toteuttanut?

Ranteiden, käsien ja hartioiden venyttely (liikeratojen availu ja ravistelu) sekä selän asennon vaihtelut (ei aina vain kyyryssä). Sinänsä perus asioita, mutta ne tulisi vain aloittaa ennen kuin ne alkaa vaivata.

Mattia
16.09.2015, 02.00
Tuuli. Yleensä kylläkin vain vastainen, menee ihon alle ja muodostaa korvienväliin ongelman.

ATS
17.09.2015, 13.11
Ranteiden, käsien ja hartioiden venyttely (liikeratojen availu ja ravistelu) sekä selän asennon vaihtelut (ei aina vain kyyryssä). Sinänsä perus asioita, mutta ne tulisi vain aloittaa ennen kuin ne alkaa vaivata.
Täytyykin ottaa agendalle jo treeneissä, jotta niistä tulee luonteva tapa. Noitahan voi hyvin tehdä vetojen välillä samalla kun vetää henkeä. Kiitos vinkistä.

StantheMan
17.09.2015, 14.12

Nyt vaivaa ja pahasti. 600 km eli 36h reissuilla ei mitään käsivaivoja ole tullut (tai vain ohimenneitä), joten en ole kokenut hirveän tärkeäksi mitään säännöllistä "jumppaa". 88h sai sitten kädet ihan paskaksi. Ei näistä taida enää oikeita käsiä tulla :( Tästä eteenpäin, jos nämä joskus paranee, niin lupaan muutaman ranteen pyöräytyksen silloin tällöin tehdä ja harkita venyttelyä.

mkpaa
17.09.2015, 14.23
Täytyykin ottaa agendalle jo treeneissä, jotta niistä tulee luonteva tapa. Noitahan voi hyvin tehdä vetojen välillä samalla kun vetää henkeä. Kiitos vinkistä.

Tuo "lautasvenytys", jonka olen maininnut aiemminkin, on mielestäni parhaita. Tosin toisin kuin videolla (n. 5 min kohdalla) niin yläkroppa mahdollisimman suorana eli suoristaa selän venytyksen ajaksi. https://www.youtube.com/watch?v=d85QKyWvrbI

Sitä on helppo tehdä ajaessakin ja yhdistettynä ihan vaan ranteiden pyörittelyyn tuntuu oikein mukavalta. Se avaa hartioiden liikeratoja, jotka yllättäen jumittuu oikein tehokkaasti pyöräillessä.

VesaP
28.09.2015, 10.20
88h sai sitten kädet ihan paskaksi. Ei näistä taida enää oikeita käsiä tulla :(

Mikä on legendan käsien tilanne nyt? Onko parantuneet vai vieläkö on ihan rikki? Toivottavasti ovat jo kunnossa!

StantheMan
28.09.2015, 13.45
Legendasta en tiedä, mutta samassa jamassa kätöset ovat. Kyllähän näihin tottuu. Kiitos kysymästä. Ja en ole käynyt lääkärissä.

ketti
28.09.2015, 20.02
Pitkää matkaa koskeva lainaus ryhmäajokeskustelusta vuodelta 2013 copypastena tähän:

"Ehkä suurin virhe, mitä ryhmänä teimme, oli ajaminen ryhmänä.

Joku ajaa nousut hitaammin, joku laskut varovaisemmin, osa haluaa pitää ajonaikaisia taukoja, osa viipyä kontrolleilla pitkään ja kun ryhmänä ajetaan, niin helposti käy niin, että mennään nousut hitaasti, laskut hitaasti, pidetään runsaasti ajonaikaisia taukoja ja lisäksi viivytään kontrolleilla pitkään eli kaikki hitaus maksimoituu."

Mielenkiintoista.

(Lihavoinnin ja kappalejaon tuohon lainaukseen tein minä.)

Hebe
28.09.2015, 20.33
Pitkää matkaa koskeva lainaus ryhmäajokeskustelusta vuodelta 2013 copypastena tähän:

"Ehkä suurin virhe, mitä ryhmänä teimme, oli ajaminen ryhmänä.

Joku ajaa nousut hitaammin, joku laskut varovaisemmin, osa haluaa pitää ajonaikaisia taukoja, osa viipyä kontrolleilla pitkään ja kun ryhmänä ajetaan, niin helposti käy niin, että mennään nousut hitaasti, laskut hitaasti, pidetään runsaasti ajonaikaisia taukoja ja lisäksi viivytään kontrolleilla pitkään eli kaikki hitaus maksimoituu."

Mielenkiintoista.

(Lihavoinnin ja kappalejaon tuohon lainaukseen tein minä.)

Ja on aivan totta. Liian isossa ryhmässä alkaa aikaa palamaan tauoilla ja teknisten vikojen kanssa. Kovakuntoiset kyllä voi ajaa menetettyä aikaa kiinni nostamalla vauhtia. Mutta tämmönen joka käyttää aina lähes maksimiajan, pitää käyttää jokainen hetki tehokkaasti hyödyksi. Pitkällä matkalla peesistäkään ei ole loppuun asti iloa jos kunto loppuu ja vauhtia pitäisi lisätä.

Kuitenkin parhaita ajoja olleet jotkin 300 ... 400km brevetit, miksei ehkä 600km, kun on ajettu 3-4 kuskin voimin ja taukotarpeet on sattunut just sopivasti ja vauhdin jako kanssa. Isommassa ryhmässä alkaa sitten tulemaa ajossa enemmän elämistä, tauoilla ruuan saanti hidastuu ja muuta semmoista yleistä sähläämistä tulee lisää.

StantheMan
28.09.2015, 20.45
Pitkät matkat kannattaa opetella ajamaan yksin.