PDA

Näytä tavallinen näkymä : Huolto

Polun tukko
02.09.2015, 21.16
Mistäs pitäisi lähteä liikkeelle kun olen miettinyt että kiinnostaisi huoltaa pyöriä? Tarkoitus olisi tehdä kotona, omassa tallissa, päivä töiden lisäksi/ohessa. Kuitenkin siten että olisi virallista ja ammattimaista eikä mitään räpellystä.

Järjestääkö sram ja shimano kursseja ja kuinka niille pääsee vai pääseekö? Vai pitääkö ensin perustaa yritys tai toiminimi tms?

Kaikki vinkit on tervetulleita.

Hääppönen
02.09.2015, 21.21
Ensimmäinen vinkki on se, että kerro otsikossa se, mitä haluat huoltaa/oppia huoltamaan! :cool:

perttime
02.09.2015, 21.27
Suurimmalta osalta pyörän huoltaminen ei ole mitään rakettitiedettä.

Parktool kertoo englanniksi: http://www.parktool.com/blog/repair-help
... samoin kuin miljoonat videot youtubessa. Tiettyjen osien kohdalla voi opiskella osien valmistajien sivuilla olevia oppaita.

Kirjastoissa on usein pyöränhuolto-oppaita, joissa ei useinkaan ole uusimmat osat, mutta ajatus selvinnee.

Polun tukko
02.09.2015, 21.37
Perus hommat onnistuu ja välineitä löytyy. Mutta se että kuinka noille kursseille pääsee, kiinnostaa.

miku80
02.09.2015, 22.35
Kyllä nuo koulutukset on suunnattu jälleenmyyjille..

VesaP
03.09.2015, 08.53
En minäkään perusta puutarhanhoitoyritystä jos osaan just ja just leikata LiIon akullisella ruohonleikkurilla nurmikon. Eli lähtökohta ehkä vähän huono olisi tuossa tapauksessa perustaa menestyvä puutarhanhoitoyritys.

Tekisin ehkä niin jos tuo olisi suunnitelmana, niin yrittäisin ensin hakea töihin johonkin puutarhanhoitoyritykseen, jossa hankkisin 5-10 vuotta rautaista kokemusta asiasta ensin, samalla kursseja työnantajan piikkiin käyden. Sitten kun olisin megaguru puutarhanhoidossa ja jengi tietäisi että "tuo äijä osaa kitkeä kukkapenkkiä perkele!" niin SIT perustaisin sen firman "VesaP:n rikkaruoho Oy". Ja kauppa eli työtilaukset kävisi tyhjää vaan! Ja pankkitili alkaisi pursuamaan €€€€€€ niin ettei paskalle taivu. Sit palkkaisin jonkun toisen sällin sinne tekemään niitä rikkaruohon kitkeämisiä, maksaisin sille jonkun säälittävän kk-liksan, ja lähtisin itte Malediiveille eläkeläiseksi johonkin omalle pikkusaarelle. Ja katsoisin satelliitin kautta Eurosportilta pyöräkisoja Pina Colada kädessä!

Silleen minä tekisin. Ehkä toimisi myös pyöräkorjaamon kohdalla?

Arskav
05.09.2015, 10.07
No minä perustaisin puutarhahoito yrityksen ja ensimmäisen aidan leikkaisin matalaksi..sen jälkeen toteaisin et perseelleen meni :) sama tieten koskee pyörähuoltoa. Sinne kumminki viedään aika paljon sellaista pyörää, minkä korjaukseen ei ehkä itsellä enää taidot riitä. Aika moni hoitaa perusasiat itse! Mutta on varmasti niitäkin jotka ei tee itse mitään. Eli varmaan pitää rajata asiakkaalle mitä huoltoa on mahdollista tehdä.

Lähetetty minun GT-I9195 laitteesta Tapatalkilla

YT
05.09.2015, 10.17
Perus hommat onnistuu ja välineitä löytyy. Mutta se että kuinka noille kursseille pääsee, kiinnostaa.
Kokemukseni on toiselta toimialalta, mutta homma yleensä toimii "don't call us, we'll call you" periaatteella. Maahantuoja arvioi omatoimisesti jälleenmyyjiä/huoltoja ja lähettää kutsut valitsemilleen ehdokkaille. Eli itse ei tarvitse olla aktiivinen.

Polun tukko
05.09.2015, 12.01
Onkos pyörien huoltotoiminta luvallista ilman että kurssit on käyty? Eli saako virallista huoltoa pitää vain siihen pätevöitynyt henkilö?

IncBuff
05.09.2015, 12.29
Miettisin nyt ihan tosissaan, että onko oikeasti energiaa päivätyön ohella alkaa pyörittämään tälläistä. Se kun ei voi mennä niin että tekee silloin kun nappaa, jos aikoo ihan oikeaa toimintaa pyörittää. Sitten kannattaa miettiä, että onko hommasta elättämään kokopäiväisesti jos sattuu tulemaan sieltä päivätöistä kenkää kun sen jälkeen olet yrittäjä ja päivärahat ei välttämättä lähdekään niin vain pyörimään.

kauris
05.09.2015, 13.09
Onkos pyörien huoltotoiminta luvallista ilman että kurssit on käyty? Eli saako virallista huoltoa pitää vain siihen pätevöitynyt henkilö?

Sä et taida olla ihan tosissasi tämän jutun kanssa. Ei polkupyörän korjaus nyt mitään apteekki- tai esim. liikennelentotoimintaa ole.
Toki et vo väittää olevasi esim. Shimanon virallinen service center jos et Shimanon kanssa ole niin sopinut olevasi.

Polun tukko
05.09.2015, 13.12
Ehkä sen markkinointi olisi vähän järkevämpää jos koulutus olisi käyty.

juho_u
05.09.2015, 13.18
Kannattaa miettiä, että onko mielenkiintoa korjata vanhoja romuja, mitä itse ei ole enää saatu ajokuntoon. Harvemmin ne huoltoon tulevat on niitä uusia puhtaita hiilikuituisia.

Polun tukko
05.09.2015, 13.45
Kannattaa miettiä, että onko mielenkiintoa korjata vanhoja romuja, mitä itse ei ole enää saatu ajokuntoon. Harvemmin ne huoltoon tulevat on niitä uusia puhtaita hiilikuituisia.

Kun asiakas maksaa niin miksi ei?

Iglumies
05.09.2015, 18.51
Ei ne mielellään maksa ja melkoinen suo on metsästää osia juuri näihin "vanhoihin romuihin", jotka pitäisi kumminkin saada ajokuntoisiksi sikspäkillä.

Polun tukko
05.09.2015, 18.54
Täälläpäin suomea jossa asun, on totuttu käyttämään maksuvälineenä muutakin kuin alkoholia :D Toki poikkeuksiakin löytyy.