PDA

Näytä tavallinen näkymä : Vaarallista pyöräilyä

anssijokunen
24.08.2015, 10.37
Nyt pakko hiukan avautua täällä. Aamuisin kun olen poikennut kahvilla noissa Hämeenkadun kuppiloissa, niin on ollut aikaa pällistellä ohikulkijoita. En voi ymmärtää miksi jotkut ajavat siinä jalankulkijoiden seassa niin hillitöntä vauhtia pyörillä. Nämä kuskit ovat yllätyksekseni olleet aika usein nuoria naisia - tätä havaintoa vasten, en enää yhtään ihmettele sitä arvostelua ja suuttumusta jota pyöräilijät saavat osakseen... jonkinlainen nopeusrajoitus varmaan olisi paikallaan, ainakin keskustassa.

Toista viikkoa nyt ajelen hiukka nopeammalla pyörällä, niin potentiaalisia vaaratilanteita on ollut joka reissulla, joko autojen, jalankulkijoiden tai toisten pyöräilijöiden toimesta. Toki paljon ajavat pyöräilijät osaavat kyllä otta muutkin huomioon, mutta näillä keleillä tuntuu olevan liikkeellä paljon myös kokemattomampia pyöräilijöitä'.

JuPu80
24.08.2015, 12.04
Onneksi en joudu poljeskelemaan kantakaupungissa. Oma maalaisempi (Vantaalainen) fiilikseni on, että pyöräilyinfra ja pyöräilylainsäädäntö eivät ole ajan tasalla. Se tapa, millä pyöräilijä on eri väylillä ja lansäädännössä jonkinlainen kevyen liikenteen ja moottoriajoneuvojen välinen kummajainen, ei vaan toimi eikä ole turvallinen. Lopputuloksena on sekasotku, jossa iso osa kevyestä liikenteestä ei joko osaa tai halua noudattaa liikennesääntöjä. Ongelma koskee nimenomaan "hyötypyöräilyä" kuten työmatkoja. Kun pyöräilen lenkkejä kuntoillakseni, voin hakeutua metsään tai sellaisille väylille, jotka ovat turvallisia. Osan työmatkoistani joudun sen sijaan polkemaan kevyen liikenteen väylillä, jotka ovat tosi pelottavia paikkoja muun kevyen liikenteen arvaamattoman käytöksen vuoksi. Autoilijoiden käytös sen sijaan on paremmin ennakoitavaa eikä läheskään niin pelottavaa kuin laput silmillä liikkuvien jalankulkijoiden ja jopoteinien meno.

brilleaux
24.08.2015, 12.21
Osan työmatkoistani joudun sen sijaan polkemaan kevyen liikenteen väylillä, jotka ovat tosi pelottavia paikkoja muun kevyen liikenteen arvaamattoman käytöksen vuoksi. Autoilijoiden käytös sen sijaan on paremmin ennakoitavaa eikä läheskään niin pelottavaa kuin laput silmillä liikkuvien jalankulkijoiden ja jopoteinien meno.

Tämä on kyllä totta. Älypuhelintaan räpläävä jalankulkija napit korvissa on rinnastettavissa sokeaan ja kuuroon tuolla liikenteessä.
Paitsi että sokeat ja kuurot havainnoivat kaiketi ympäristönsä tapahtumat paremmin..
Pääasia on muistaa itse varoa ja olla valppaana.

EDIT: autoilijoiden käytös ainakin täällä Keskisessä Suomessa on siinä mielessä ennakoitavaa, että he eivät väistä tai anna tietä.
On kyseessä sitten jalankulkija tai pyöräilijä.
Sen kun myös muistaa niin pärjäilee. :)

Toki autoilijoiden kanssa tulee paremmin juttuun läskillä; tuntunevat antanevan paremmin tilaa.
Luultavimmin säälistä. Eihän läskiä saa enää vauhtiin jos joutuu stoppaamaan.

oem
24.08.2015, 12.31
Pimeällä tiellä valoton ja heijastimeton pyöräilijä on vaaraksi itselleen ja muille.

brilleaux
24.08.2015, 12.38
Pimeällä tiellä valoton ja heijastimeton pyöräilijä on vaaraksi itselleen ja muille.

Joutavat sakotettaviksi. Kunnolla. Noita ninjoja taas kohta vilisee poukkoilemassa sinne ja tänne.
Käsittämätöntä sakkia.

EDIT: Yleensä vielä jostain sattuman oikusta pukeutuvat mustaan.

anssijokunen
24.08.2015, 12.38
Älypuhelimesta tuli mieleen tänä aamuna rantatiellä kevlillä tuli vastaan nuori nainen luurit korvilla ja toisella kädellä ohjaten ja toisella puhelinta räpläten hymy huulilla ja ajoi kokolailla keskellä väylää... vähän jännitti kohtaaminen ja väistin ihan nurmikon reunaan...

JackOja
24.08.2015, 12.41
Mopot pois klv:ltä...

VesaP
24.08.2015, 13.05
Mopoautot klv:lle autoteiltä!

IncBuff
24.08.2015, 13.07
Mopoautot klv:lle autoteiltä!Succikset myös.

brilleaux
24.08.2015, 13.13
Jyväskylän satamassa kulkee kaksi väylää; toinen kapeampi ihan laitureiden vieressä, toinen hiukan leveämpi puilla erotettuna siinä vieressä.
Molempiin päihin on maalattu mustalle asfaltille valkoisella kapeamalle väylälle jalankulun kuva. Leveämpään väylään vastaavasti pyöräilyyn kehoittava kuva.

Mutta ei.
Ei vaan ilmeisesti mene ymmärrykseen ihmisille mitä ne kuvat mahtais tarkoittaa...

Edit: Tämä siis vain esimerkkinä kevyenliikenteen toimivuudesta yleensä, johon käyttäjät itse voisivat omalla toiminnallaan vaikuttaa.
Mutta ei niin ei..

rhubarb
24.08.2015, 13.40
Älkää vain lukeko Avautumista vaikeasta elämästä kevyen liikenteen väylillä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?47134-Avautumista-vaikeasta-el%E4m%E4st%E4-kevyen-liikenteen-v%E4ylill%E4-vol-2-0)-ketjua, tulee pahempi mieli ;)

brilleaux
24.08.2015, 20.32
Tänään kävikin sitten lähellä, hyvin lähellä ettei käyny huonosti.
Suhteellisen kookas naispyöräilijä meinas teilata mut alamäessä kotimatkalla. Onneksi vilkaisin taakseni enkä näyttänyt käsimerkkiä ennen kääntymistäni kelviltä suojatielle.
Ois nimittäin katkennu käsi.
Tultiin nimittäin lujaa takaa ohi. Oikealta. Mun ja autotien välistä. Itse olin jo lähes pysähtynyt.
Jos oisin kääntyny alle viettäisin varmaan nyt aikaa päivystyksessä.
Ilman kypärää kaahannut naikkonen ties missä..

Helvetin pelottava tilanne näin jälkikäteen, vieläkin. :(
Tästä lähin on silmät niskassakin.

que2
24.08.2015, 21.04
Älypuhelimesta tuli mieleen tänä aamuna rantatiellä kevlillä tuli vastaan nuori nainen luurit korvilla ja toisella kädellä ohjaten ja toisella puhelinta räpläten hymy huulilla ja ajoi kokolailla keskellä väylää... vähän jännitti kohtaaminen ja väistin ihan nurmikon reunaan...

Samoin täällä Turussakin, paitsi että pyöräili jalkakäytävällä, eikä tarvinnut väistää kun ajoin ajoradalla. Aikuinen kyllä selviää hengissä, mutta pelottaa vain koska jostain porttikäytävästä tai kulman takaa ilmestyy 3-4 -vuotias lapsi joka jää alle.

Tämä tapaus pysähtyi sitten liikennevaloihin viereen ja osasi kertoa että hän on niin monta vuotta ajanut sitä jalkakäytävää että kyllä tietää miten siitä kuuluu ajaa...

Illalla sitten kierrettiin kortteli jalkakäytävällä pikkupojan kanssa ja siinä ajassa kaksi miestä ajoi melkein päin (hipaisi minun hihaa) ja yksi ajoi ohi hieman paremmalla marginaalilla.

nopsako
24.08.2015, 22.15
Tänään veti joku fillaristi nojakilla motorin reunaa. Onneksi oli rauhallinen liikenne, mut meinasin paskoa autossa housuun kun olin poistumassa motarilta ja tämä oli just poistumiskaistan reunassa. Eikö porukalla yhtään soi kellot päässä? Se jatkoi kylmästi kaistan yli kohti etelää ja seuraavia liittymiä.

Sent from my iPhone using Tapatalk

latuman
25.08.2015, 09.35
Elin jännityksen hetkiä kun ei ollut lamppua tullut mukaan ja pimeä yllätti kello kymmenen illalla. Ei nähny sitten mitään, eikä muakaan nähny kukaan. Tänään jos ottais mukaan.

kuovipolku
25.08.2015, 11.07
"Talvi yllätti autoilijat"

"Pimeä yllätti pyöräilijät"

tapna
25.08.2015, 11.58
Tarvitaanko tätä topicia vai riittääkö vaikeasta elämästä avautuminen ja törttöilystä kyselevä ketju?

No joka tapauksessa lienee syytä mainita puhelinta ajaessa räpläävät tyypit, joihin myös nimimerkki anssijokunen viittasi. Monilla on naama kiinni puhelimen näytössä eivätkä he vaikuta aistillakaan havainnoivan ulkopuolista maailmaa ja monessa tapauksessa vetelevät siksakkia koko väylän leveydellä. Onko tällainen ilmiö lisääntynyt aivan viime vuosina räjähdysmäisesti vai olenko vain sattunut kohtaamaan tällaisia poikkeuksellisen paljon?

litku
26.08.2015, 06.39
Succikset myös.

Elä jaksa.

maantienässä
26.08.2015, 08.52
Succikset myös.

Mikähän tuossa asiassa sinua riepoo, käyppä ostamassa succikset jos se helpottaa ja tule maantielle.

IncBuff
26.08.2015, 08.58
Mikähän tuossa asiassa sinua riepoo, käyppä ostamassa succikset jos se helpottaa ja tule maantielle.
En tule kun se on sitä vaarallista pyöräilyä.

maantienässä
26.08.2015, 09.30
kelvillä se vasta vaarallista on rollaattorien, lastenvaunujen, koiran taluttajien sun muiden seassa.

IncBuff
26.08.2015, 09.32
kelvillä se vasta vaarallista on rollaattorien, lastenvaunujen, koiran taluttajien sun muiden seassa.Ne ei sentään aja takaa päälle, mutta en minä kelveilläkään juuri lenkkeile.

anssijokunen
26.08.2015, 13.12
No eilein kyllä oli taas yksi huippusuoritus. Ajelin uudella hiilari Ridleylläni kevliä Lielahdesta lamminpäähän päin loivaa alamäkee niin huomasin edessäni kolmipyöräisen tavarafillarin - siis sellaisen kuin niitä joskus aikanaan oli, melko levee. No pakko oli hiljentää kun nuori likka siinä polki ja meni hiukan niinku keskikaistaa kuitenkin puolelta toisella - hiljensin ja soittelin plingplingiä jo sitten likan takana aika lujaa, mutta ei mitään reagointia - sitten oli pakko karjaista ja likka käänsi päätään ja näin nappikuulokkeet korvilla...!!!
Että sillälailla.

substitute
26.08.2015, 13.23
No eilein kyllä oli taas yksi huippusuoritus. Ajelin uudella hiilari Ridleylläni kevliä Lielahdesta lamminpäähän päin loivaa alamäkee niin huomasin edessäni kolmipyöräisen tavarafillarin - siis sellaisen kuin niitä joskus aikanaan oli, melko levee. No pakko oli hiljentää kun nuori likka siinä polki ja meni hiukan niinku keskikaistaa kuitenkin puolelta toisella - hiljensin ja soittelin plingplingiä jo sitten likan takana aika lujaa, mutta ei mitään reagointia - sitten oli pakko karjaista ja likka käänsi päätään ja näin nappikuulokkeet korvilla...!!!
Että sillälailla.

Lisää kännykkäsurffaajia: Tossa joku päivä ylitti autotien nuori nainen rullaluistimilla, kuulokkeet päässä, silmät kännykässä, ilman mitään suojuksia. Aattelin että herran siunausta vaan. Vieläpä vähän pimeä risteys Tammelan stadionin kulmalla.

maantienässä
27.08.2015, 09.46
Ne ei sentään aja takaa päälle, mutta en minä kelveilläkään juuri lenkkeile.

Maantiepyöräilijöillä kun ei ole sitä harjoituspaikkaa niin kuin yleisurheilijoilla yu-kenttä vaan se on se tienlaita. Kahdesta vaarallisesta on se toinen valittava.

IncBuff
27.08.2015, 09.48
Maantiepyöräilijöillä kun ei ole sitä harjoituspaikkaa niin kuin yleisurheilijoilla yu-kenttä vaan se on se tienlaita. Kahdesta vaarallisesta on se toinen valittava.
No se on oma valinta. Itse mieluiten määrään itse riskitason enkä jätä sitä jonkun tuntemattoman rattisankarin tehtäväksi, joten en tule maantielle.

Oatmeal Stout
27.08.2015, 10.31
Ja juuri siksikö ei maantiepyöräilijät harjoitellessaan käytä huomiovalojakaan?

rhubarb
27.08.2015, 14.29
Tarvitaanko tätä topicia vai riittääkö vaikeasta elämästä avautuminen ja törttöilystä kyselevä ketju?

Sarkasmini taisi olla liian hienovaraista aiemmin.

Yo. ketjut siis ovat jo olemassa, pliis niihin :)

ketti
28.08.2015, 12.35
OT anteeksi, mutta jos joku toimeenpanee keräyksen "ostetaan incbuffille succicset" niin osallistun heti kympillä!

Kun rahaa jää pomminvarmasti yli, niin ostetaan sille vielä bussi- tai junaliput oulu-hki-oulu. Viedään kimppalenkille succicsissa ja ajelutetaan maantiepyörällä maantietä, ei päästetä klv:lle. Paitsi kunnon pääkaupunkiseudun kanttareita ylittelemään.

Tarjoan pullakahvit.

maantienässä
28.08.2015, 13.28
Ja juuri siksikö ei maantiepyöräilijät harjoitellessaan käytä huomiovalojakaan?

En oikein ymmärrä kysymystäsi. Mutta en minä pimeällä aja maantiepyörällä enkä talvella ulkona, joten en tarvitse siinä valoja. Pimeällä ajan maastopyörällä valojen kanssa.

Oatmeal Stout
28.08.2015, 14.04
En oikein ymmärrä kysymystäsi. Mutta en minä pimeällä aja maantiepyörällä enkä talvella ulkona, joten en tarvitse siinä valoja. Pimeällä ajan maastopyörällä valojen kanssa.
Siis laki ei velvoita Sinua käyttämään valoja, mutta kyse onkin siitä, että parantaisivatko ne näkyvyyttäsi ja siten myös turvallisuuttasi harjoitellessasi.
Ihan samoin raskaan kaluston osalta peilien säädökset muuttuivat tuossa vuosikymmenen vaihteen tienoilla ja laki ei velvoita hankkiman vanhaan kalustoon lisäpeilejä, mutta parantaisivatko ne kuljettajan havainnointia ja pienentäisivät katvealueita ja siten parantaisivat turvallisuutta?

maantienässä
28.08.2015, 14.44
en minä kyllä tunne ketään ainakaan meidän seudulla kuka ajaisi maantiepyörällä pimeässä ?

ptaipale
28.08.2015, 14.49
Häh? Miksi maantiepyörällä ei ajettaisi pimeässä? Esimerkiksi näin syksyllä työmatkakin taitetaan usein pimeässä.

akvavitix
28.08.2015, 14.50
^ Kyllä minä ainakin ajan. Keski-Uudellamaalla siis. Valot on pyörässä, lisäheijastimet käsissä ja jaloissa, huomioliivi päällä. Pyöräilykausihan loppuu lyhyeen muuten, kun hämärä tulee jo syyskuussa niin aikaisin. Märän asfaltin kelejä välttelen mahdollisuuksien mukaan. Vauhtiahan on toki pimeällä tiputettava, koska valosta huolimatta paljon jää näkemättä.

Oatmeal Stout
28.08.2015, 14.54
en minä kyllä tunne ketään ainakaan meidän seudulla kuka ajaisi maantiepyörällä pimeässä ?
Et siis ymmärrä, että valoja voi käyttää päivällä?

aerosol
28.08.2015, 14.59
Ei nykyautoissakaan pala päivänvalossa takavalot, en ymmärrä miksi pyöräilijän pitäisi moista käyttää, tai mitä hyötyä siitä olisi? Jos et näe maantiepyöräilijää maantien laidassa päivänvalossa, suosittelen silmälääkärillä käyntiä ja mielellään myös autoilusta luopumista.

JackOja
28.08.2015, 15.01
Ei nykyautoissakaan pala päivänvalossa takavalot...

Niiden kyllä pitäisi edelleen palaa, mutta liikennesääntöjä tai kuljettamiensa autojen tekniikkaa tuntemattomat autoilijat eivät niin tee.

IncBuff
28.08.2015, 15.03
Niiden kyllä pitäisi edelleen palaa, mutta liikennesääntöjä tai kuljettamiensa autojen tekniikkaa tuntemattomat autoilijat eivät niin tee.
Ei tarvitse takavalojen palaa valoisalla.

maantienässä
28.08.2015, 15.08
sotkettekohan te cyclot ja maantiepyörät, ne eivät kyllä ole samoja. En ymmärrä päivällä valojen käyttöä pyörässä, käytän kyllä työmatkalla hämärässä ja pimeässä, mutta silloin on alla erilainen pyörä

SeKo
28.08.2015, 20.08
Mää oon huomannu valollisen pyöräilijän näkyvän paremmin päivälläkin. Itse käytän ajovaloa pääsääntöisesti, toisessa pyörässä sähköä lampulle tekee dynamo ja toisessa pyörässä käytän akusta sähkönsä saavaa valaisinta. Lisäksi käytän pääsääntöisesti näkyviä vaatteita.