PDA

Näytä tavallinen näkymä : Candenssi mikä mättää vai mättääkö?

jmjlaine
15.08.2015, 16.23
Olen tässä helmikuusta lähtien taas koittanut kuntoilla pyörällä. Nyt on sitten koittanut hetki kun pitkän aikaa on lihaskunto ja hapetus ollut balanssissa. Sykkeitä olen seuraillut koko ajan. Oma max varmaan lähellä 180 , peruslenkillä koittanut pitää keskisykkeen alle 140. Nyt sitten kiinnostuin tuosta candenssista. Yleinen käsitys kai on että 90rpm on hyvä lähtökohta. Minulla näyttäisi jalat pyörivän kevyesti 85/86rpm. Jos yritän tuota 90niin meno menee pomppimiseksi ja syke nousee 5-8 pykälää. Vaihteen vaihto ylös /alas vaikuttaa n.8rpm. Tässä on varmaan monta muuttujaa. Minä kun ajelen 29" maasturilla.

SammyB
15.08.2015, 16.33
Treenaat ja treenaat niin se 120rpm heilahtaa melko helponlaisesti.

CamoN
15.08.2015, 16.48
Eipä siinä oikein muu mätä kuin että suomeksi puhutaan kadenssista. Jokaisella on ominaiskadenssi, jolla jalat pyrkii pyörimään jos välitys sen sallii eikä tehovaatimus ole kohtuuton. Taloudellisen ja toimivan kadenssialueen laajentaminen eri kadensseilla harjoittelemalla on hyödyllistä, mutta selkeitä ja pysyviä muutoksia on hankala saada siihen ominaiskadenssiin.

Korkeilla kadensseilla pyöritystekniikka ja sopiva satulan paikka korostuvat. Jos tekniikka on heikko tai satula väärässä paikassa, korkeat kadenssit ovat hankalia ylläpitää. Peruskuntoilijalle laajan kadenssialueen kehittäminen tai ominaiskadenssin tarkoituksellinen muokkaaminen on toissijaista, ellei sitten esim. matala kadenssi aiheuta ylimääräistä nivelrasitusta tai haluaa viedä ajamistaan sopivaan tasapainoon jalkojen isojen lihasten voimakestävyyden sekä hengitys- ja verenkiertoelimistön hapenottokyvyn välillä.

Miellyttävä 90rpm pyörittäminen pitäisi olla täysin saavutettavissa kalustolla kuin kalustolla. Lähtisin tarkistamaan satulan paikkaa sekä korkeus- että pituussuunnassa yleisten mitoitusohjenuorien mukaan.

jmjlaine
15.08.2015, 22.01
Jaahas taas päästiin perusasioden pariin, kun jo luulin saaneeni ne kuntoon. 3 satulatolpaa, 7 satulaa, ja lukematon määrä asentoja kokeileena voin siis todeta että istumapaikka on taas väärä. Ei jaksa enää...nyt vaan poljen...viimeksi juuri laskin satulaa 5mm alemmaksi kun lantio kipeytyi lenkillä. Jos nyt loogisesti ajattelee niin satulan pitäisi kai olla edempänä ja ylempänä niin saisi kierroksia lisättyä ilman tuota pomppimista.

Lähetetty minun SM-P605 laitteesta Tapatalkilla

ViliA
15.08.2015, 22.43
Jos olet asentosi säätänyt siten että mihinkään ei satu ja ajo tuntuu mukavalta, niin älä nyt herran jumala ala sitä muuttamaan sen takia että saisit kadenssin 5rpm korkeammaksi, koska joku pyöräilywiki niin sanoo.
Niinkuin camon jo sanoi niin jokaisella on se ominaiskadenssi mikä hyvältä tuntuu.
Ja jos vielä ajelet maastossa niin mielestäni kadenssin merkitys ja sen laskeminen aika turhaa.

jmjlaine
15.08.2015, 23.25
Juu mittari mittaa kadenssin, ei tulisi mieleenkään alkaa laskemaan sitä. Halusin tämän vain selvittää itselleni mikä se on. Kun tarkoitus on minimoida paine polvilta. Olisi ollut hauska tietää mikä tuo rpm oli kun aloitin, vai onko se ollut koko ajan sama. No nyt se ainakin tiedossa ja se, että tässä asennossa en pysty sitä mielyttävästi nostamaan. Pitäisi varmaan joskus jonkun asiantuntijan kanssa käydä tuo ajoasento läpi. Itse en usko ,että siihen pystyy mitään muutosta tejemään. Sen verran paljon noita viilauksia tuli tehtyä, että on jo sokea kaikille omille tuntemuksille. Jo pelkän satulan kallistuksen kanssa meni monta lenkkiä ja hermot. Nyt en kyllä itse säädä mitään vähään aikaan. Nyt vain jäi vaivaamaan onko tuo 5rpm saavutettavissa vain ajoasentoa parantamalla vai onko kyseessä nyt tuo ominaiskadenssi joka on ja pysyy. Mäkisessä maastossa olisi hyvä saada kierroksia lisää..

hannupulkkinen
16.08.2015, 00.47
Kadenssi nousee vain harjoittelemalla. Jos pylly pomppii niin pyöritys ei ole kunnossa. En usko, että kyse on väärästä asennosta.

r.a.i
16.08.2015, 10.56
Eiiii, taas yks pyöritys, kadenssi, runttaaja -keskustelu!! Tästä asiasta on väännetty aika paljon tällä foorumilla aiemminkin...

Mun foorumi"neuvo": heitä se kampedenssianturi h......... ja ajele tyytyväisenä - jos muutaman reippaamman ajopäivän jälkeen vähän sattuu johonkin, pidä lepopäivä tai pari.

hannupulkkinen
16.08.2015, 11.32
Eiiii, taas yks pyöritys, kadenssi, runttaaja -keskustelu!! Tästä asiasta on väännetty aika paljon tällä foorumilla aiemminkin...

Sinä olit ensimmäinen tässä keskustelussa, joka mainitsi sanan "runttaaja".
Keskustelu ei ole koskaan pahasta varsinkaan keskustelupalstalla.;)

MTBVespa
16.08.2015, 12.34
Hannu "the cadence" Pulkkinen. Missä kadenssi, siellä Hannu. [emoji3]

r.a.i
16.08.2015, 14.17
Sinä olit ensimmäinen tässä keskustelussa, joka mainitsi sanan "runttaaja".
Keskustelu ei ole koskaan pahasta varsinkaan keskustelupalstalla.;)

Juu, mä vain ennakoin että mihin tää ketju kohta johtaa....:)

jmjlaine
16.08.2015, 14.50
Kadenssi nousee vain harjoittelemalla. Jos pylly pomppii niin pyöritys ei ole kunnossa. En usko, että kyse on väärästä asennosta.

No niin siten taas tietoa kiitos "pyöritys ei ole kunnossa". Missä siis vika.? Hitaat jalat , asento, muu?

Mun foorumi"neuvo": heitä se kampedenssianturi h......... ja ajele tyytyväisenä - jos muutaman reippaamman ajopäivän jälkeen vähän sattuu johonkin, pidä lepopäivä tai pari.
Ei näitä "neuvoja" kiitos. Sen parin lepopäivän jälkeen taas ajetaan ja sattuu, levätään. Ajetaan ja sattuu, levätään. Ajetaan ja......pitäisi ehkä tehdä jotain että tilanne paranisi. Tähän tähtään tällä omalla keskustelun aloituksellani. Minulla kilometrimäärät on sen verran pieniä, niin jos niillä jo sattuu ja tuntuu niin jotain on pielessä. Onneksi täällä on kuskeja joilla on tuhansia kilometrejä takana ja paljon kokemusta eri tilanteista. Miksi ei niistä voisi ottaa oppia jos joku sitä kokemusta on täällä avuliaasti jakamassa niin ei harjoittelijoiden tarvitse olla heti hajoittamassa itseään. Jos ei jaksa ottaa osaa keskusteluun niin ei tarvitse [emoji55]

r.a.i
16.08.2015, 15.44
Okei..heippa.

sledgehammer
16.08.2015, 16.07
Ei se kadensi oo mikään semmonen juttu, että tee näin, niin pyörii kovaa. Sitä pitää harjoitella. Jos nyt pyörii nahkeasti 90, niin kyllä sä kesän saat reenailla, että menee samalla sykkeellä 100 rikki. Ensin opettelet pyörittämään ja sitten opettelet pyörittämään nopeammin. Vaikka yhden jalan harjoituksista voi lähteä liikkeelle. Mitään oikotietä ei oo. Ei sulle kukaan pysty sanomaan, että tee näin, niin asia on kunnossa.

jmjlaine
16.08.2015, 16.18
Kiitos. Niin kuin sanoin nyt hapetus ja lihaskunto balanssisia. Eli kuntoa lisää niin kierrokset nousee. Eli pitääkö nyt harjoitella kevyellä vastuksella että saa koivet pyörimään vauhdilla. Vai nostanko vaan 86->90 kovemmille sykkeille? Noviisi voi katsokaas kysellä ihan tyhmiä 😊. Luultavasti molempia sopivasti niin sillä se hiljalleen nousee.

-jamo-
16.08.2015, 17.06
Itse sain kadenssin nousemaan kun viime talven ajelin trainerilla ja tietoisesti pidin kadenssin korkeana. Syy tähän on sökönä olevat polvet jotka ei kestä yhtään runttaamista. Nyt on koko kesä mennyt aika tiuhalla kadenssilla ja minulle luontevin tuntuu olevan 94. Jos tippuu alle 90 niin alkaa tuntua kummalliselle. Vuosi sitten kadenssi lieni minulla jotain 80 ja polvet koko ajan kipeänä. Maantiellä pääasiassa ajelen ja tänä kesänä ei tiuhan vimputtamisen ansiosta ole polvet oireilleet lähes ollenkaan.

PK1
16.08.2015, 17.36
^^Se syke varmaan nousee joka tapauksessa alkuun kun alkaa kadenssia nostamaan. Helpoin tapa reenata sitä on lienee ajella lenkit pykälä pienemmällä vaihteella kuin normaalisti, jolloin se pyöritysnopeus tuppaa kasvamaan.

jmjlaine
16.08.2015, 19.12
Kävin tuossa pienen pyrähdyksen rotaatiota harjoittelemassa ja kappas pomppiminen loppui kun sai tasaisen paineen polkimille. 95 näytti olevan se minulle seuraava sopiva kierrosalue. Keskituntinopeus putosi 4km/h se mikä oli hauska todeta syke tosin on korkeammalla mutta nähtävästi rasitus jaloille on kevyempää niin alamäessä syke laskee nopeammin niin keskiarvo lenkille jäi matalaksi, tosin sanohan se keskituntinopeuden laskukin että tehoja on vähemmän käytetty. Mielenkiinnolla odotan että pääsen kokeilemaan paria pidempää vakilenkkiä. Mikä niillä on lopputulema.

Markku Silvenius
17.08.2015, 22.01
Ei sulle kukaan pysty sanomaan, että tee näin, niin asia on kunnossa.

Mut justhan sä sanoit!? :D ("Ensin opettelet pyörittämään ja sitten opettelet pyörittämään nopeammin. Vaikka yhden jalan harjoituksista voi lähteä liikkeelle. Mitään oikotietä ei oo.")

Voi tietty sanoakin, kun tämä on keskustelufoorumi.

Jotkut ohjeet täällä on hyviä, jotkut ei niin hyviä. Näinhän se on ollut aina. Tämä foorumi on seulomaton sekalaari jossa on jyviä ja akanoita.

Kandenssiin vaikuttaa kuitenkin muutkin asiat kuin se itse pyörittäminen.

sledgehammer
17.08.2015, 22.57
Totta. En tullut ajatelleeksi asiaa noin. Nyt kun oikein muisteen, miten sitä itse opettelin, niin yks juttu tuli mieleen. Lueskelin jotain suomeksi käännettyä artikkelia Eddy Mercxin aika-ajon ennätyksestä, jossa herra kertoili pyörittämisestä, että oleellista on jatkuva kontrolli polkimeen. Se oli ehkä se juttu itselle, jonka koitin pitää mielessä. Talvisin ajelen kyllä edelleen rullilla semmosia nopean kadenssin treenejä, joissa koitan pitää itselle korkeaa kadenssia esimerkiksi tunnin.

Jopoman
18.08.2015, 08.42
...oleellista on jatkuva kontrolli polkimeen.

Tiheä totuus mestarismiehen suusta.

sledgehammer
18.08.2015, 09.09
No tuskin, mutta joku idea asiasta piti olla, enkä mitään mutakaan varsinaista asiaan liittyvää ohjetta/neuvoa löytänyt. Hiton hankala sitä on mitenkään erityisesti neuvoa, mutta kyllä sen sitten huomaa, kun se osuu kohdalleen. Siihen löytämiseen itsellä auttoi se idea, että edes jonkinverran painallusta/vetoa piti olla koko kierroksen ajan kammessa. Sinkulalla vähän löysillä ketjuilla kuuli heti, jos ketju pääsi vähän löysäksi.

Hääppönen
18.08.2015, 09.17
Jos on mahdollisuus testata esim. wattbikeä, siinä saa näyttöön tehonkäytön kampikierroksella ja vasemman/oikean jalan tuottaman voiman. Oli ihan herättävä kokemus, kun kesän ajan salilla löytyi moinen fillari ns. lämmittelyhuoneesta.

hkultala
18.08.2015, 09.51
Kiitos. Niin kuin sanoin nyt hapetus ja lihaskunto balanssisia. Eli kuntoa lisää niin kierrokset nousee. Eli pitääkö nyt harjoitella kevyellä vastuksella että saa koivet pyörimään vauhdilla. Vai nostanko vaan 86->90 kovemmille sykkeille? Noviisi voi katsokaas kysellä ihan tyhmiä ��. Luultavasti molempia sopivasti niin sillä se hiljalleen nousee.

Ei kyse ole varsinaisesti kunnosta vaan jalkojen hermonen kehityksestä. Hermot käskyttää lihaksia toimimaan, eivätkä hermot osaa toimia tasaisesti/optimaalisesti tavalla miten ne eivät ole ennen toimineet.

Kadenssin ei pitäisi olla "Lukittu" siihen 90:een, vaan se menee aina vähän tehon mukaan, teho on kuitenkin kadenssi * vääntö.

Jos todella pienellä teholla (hyvin kevyellä vaihteella) yrittää polkea suurella kadenssilla, ei siitä tule mitään (eikä pitäisikään tulla), mutta mitä suuremmalla teholla polkee, sitä enemmän haluaa käyttää suurempaa kadenssia että väännön ja sen kautta voimantarve pysyy inhimillisenä.

Itse olen huomannut että polkeminen tuntuu luonnolliselta kun kadenssi kasvaa suurinpiirtein kuutiojuuressa tehoon nähden. eli siis tehon kasvaessa 2/3 tehonlisäyksestä otetaan voimaa lisäämällä, 1/3 tehonlisäyksestä kadenssia lisäämällä. (tässä tosin pitää huomata että teho ei kasva nopeuden mukaan lineaarisesti, vaan selvästi enemmän, ilmanvastus jopa kolmannessa potenssissa)

Eli jos esim. 200 watilla luonnollinen kadenssi on 90, niin 140 watilla luonnollinen kadenssi on n. 80, 95 watilla n. 70,
275 watilla spurtatessa 100 ja 365 watilla spurtatessa 110.

Toki sen kadenssin kasvattamiseksi pitää tehdä nimenomaan niitä harjoituksia, joissa polkee "liian suurella kadenssilla".

Jopoman
18.08.2015, 11.25
No tuskin, mutta joku idea asiasta piti olla, enkä mitään mutakaan varsinaista asiaan liittyvää ohjetta/neuvoa löytänyt. Hiton hankala sitä on mitenkään erityisesti neuvoa, mutta kyllä sen sitten huomaa, kun se osuu kohdalleen. Siihen löytämiseen itsellä auttoi se idea, että edes jonkinverran painallusta/vetoa piti olla koko kierroksen ajan kammessa. Sinkulalla vähän löysillä ketjuilla kuuli heti, jos ketju pääsi vähän löysäksi.

En mä sua tarkoittanutkaan vaan Merckxiä��

Jokseenkin noin että pitää olla "veto" koko ajan päällä molemmissa jaloissa sitä itsekin fiilistellyt. Auttamatta vaatii pitkän lämmittelyn ja mieluiten kovan nousun pohjalle (pahimmat höyryt pihalle) että alkaa mennä edes sinnepäin. Yleensä herkkyys ja meno paranee lenkin loppua kohti.

Sinkula on kyllä armoton ja tehokas opettaja tuossa asiassa.