PDA

Näytä tavallinen näkymä : Hiilikuiturungon hankintaan tipsejä?

KingOfTheRoad
15.07.2015, 10.42
Olen tullut siihen tulokseen, että tulevana talvena kasaan itse maantiekiiturin. Onko jollain tietämystä näistä edullisista randomi merkkien hiilikuiturungoista, joissa olisi potentiaalia kovempaankin käyttöön? Tulen maalaamaan rungon välittömästi yli haluttuun väriin, jolloin siitä häipyy tunnistettavuus (ainakin tekstien perusteella). Osasarja ja muut silput on jo tiedossa, mitkä siihen laitan. Ja jos totean sen rungon sitten loppuviimein paskaksi, sillähän voi sitten viskata vesilintua ja hommata paremman tilalle.

noniinno
15.07.2015, 11.04
Kannattaisiko ensin kuitenkin testata runko ilman maalausta. Kukaan ei oikein halua ostaa ylimaalattua hiilikuitutrunkoa, jos se osoittautuukin paskaksi. Tietty jos haluaa pennosillaan leveillä, niin sittenhän sillä ei ole niin väliä. Luulenpa että minkä tahansa merkkirungon ostaja ei tule pettymään. Luen merkkirungoiksi Cubet, Radonit, Canyonit, Focukset ym. joita "oikeat" kuskit ei kai juuri arvosta.

KingOfTheRoad
15.07.2015, 11.09
On se rungon koko tiedossa ja saahan sitä hienosäätöä sitten kaiken maailman stemmeillä ja kemmeillä haettua. Mutta kyse olikin siitä, mistä niitä kannattaisi katsella ja mitkä näitä kohtuu hyviä halppismerkkejä on?

juho_u
15.07.2015, 11.11
Ehkä olisi järkevämpi käydä kokeilemassa valmiita pyöriä ja ostaa mikä tuntuu parhaalta. Sinun ehdottamalla tavalla tehtyä pyörää tuskin kukaan haluaa ostaa pois, jos et tykkääkkään siitä.

KingOfTheRoad
15.07.2015, 11.16
Saahan osasarjan ym.. kamat rungosta irti, niinkun ne laitetaan siihen kiinnikkin. Jos tolla mun tyylillä säästää 1-2 tonnia tai jopa enemmän, niin miksi maksaisin valmiiksi kootusta ns. ylimääräistä?

noniinno
15.07.2015, 11.31
...mun tyylillä säästää 1-2 tonnia tai jopa enemmän, niin miksi maksaisin valmiiksi kootusta ns. ylimääräistä?

Olisi mielenkiintoista nähdä nuo laskelmat. Itse kun olen asiaa pyöritellyt vaikka miten päin, niin säästöä ei juurikaan saa aikaiseksi, kun hyödyntää alennuksia ym. Toki itse speksatessa saa juuri sellaisen kuin tarvitsee.

Mutta itse lähtisin Ebaysta liikkeelle.

paskalokki
15.07.2015, 11.38
Minusta tuntuu nyt jotenkin siltä, että tässä koitetaan säästää väärässä päässä ja ostetaan halpa kiinankuiturunko jostakin ja siihen lyödään kalliimpaa osaa. Eikö noista halvoista ja huonoista kuiturungoista ole paljon juttua, miten menevät rikki helposti vs. laadukkaat kuiturungot?

KingOfTheRoad
15.07.2015, 11.42
Minusta tuntuu nyt jotenkin siltä, että tässä koitetaan säästää väärässä päässä ja ostetaan halpa kiinankuiturunko jostakin ja siihen lyödään kalliimpaa osaa. Eikö noista halvoista ja huonoista kuiturungoista ole paljon juttua, miten menevät rikki helposti vs. laadukkaat kuiturungot?

Meinaakko että kannattaa ostaa ennemmin tyyriimpi ns. merkkirunko ja sitten päivittelee parempiin ajan mittaan noita osasarjoja ym...?

IncBuff
15.07.2015, 11.43
Ei se paska runko siitä kullaksi muutu vaikka mitä Super Recordia siihen pulttaa kiinni.

paskalokki
15.07.2015, 11.45
Meinaakko että kannattaa ostaa ennemmin tyyriimpi ns. merkkirunko ja sitten päivittelee parempiin ajan mittaan noita osasarjoja ym...?
Ostin 1300 eurolla Canyonin kuiturunkoisen maantiepyörän täydellä 105-osasarjalla ja olen ollut erittäin tyytyväinen. Tuohon selkeä parannus olisi jonkun mielestä kiekkojen vaihto ja saahan vaikka takapakan sekä -vaihtajan vaihdettua Ultegraan mikäli ei tuo riittäisi enää. Ero on tosin pieni enää nykyään kahdella mainitulla. Tuo runko on hyvä eikä isommankaan kuskin (110kg) alla ole notkunut niin, että olisi haittoja näkynyt. En välttämättä lähtisi selkeästi halvemmalla ja tuntemattomammalla kiinankuiturungolla runttamaan tuonne ylämäkiin.

KingOfTheRoad
15.07.2015, 11.54
No mitäs runkoja jengi sitten suosittelee? Italiaanoja vai jenkkivehkeitä?

KingOfTheRoad
15.07.2015, 11.55
Jos haluaa semmosen mikä normaalisti käytettynä kestää ainakin 5 vuotta ja jopa yli?

Farina
15.07.2015, 12.02
On se rungon koko tiedossa ja saahan sitä hienosäätöä sitten kaiken maailman stemmeillä ja kemmeillä haettua. Mutta kyse olikin siitä, mistä niitä kannattaisi katsella ja mitkä näitä kohtuu hyviä halppismerkkejä on? Muuhun en ota kantaa, mutta tuolta kannattaa alkaa katselemaan, jos kohtuuhintaista hiilarirunkoa maantielle haeskelet: https://www.salden.nl/en/bikes-and-frames/roadracing/roadframes/where/dir/asc/frame/carbon/order/price.html

nure
15.07.2015, 17.26
Useimmat pyörät jotka olen koonnut ovat (Melkein) kaikki tulleet kalliimmiksi kuin hyllystä revityt. Toisaaltaan ollut myös periaate ettei hyvää saa aikaiseksi paskoista...

nopsako
15.07.2015, 17.39
Saldenille myös ääni!

Edit: miks et vaihda biatchiin vaan runkoa? Sit ne osat mitkä tarvii päivitystä. Myyt sit Biatchin jollekin onnelliselle.

Sent from my iPhone using Tapatalk

KingOfTheRoad
15.07.2015, 17.53
Niin no... Viikon ollu toi tonnin biankki vasta ja aattelin sillä kyllä tän kesän ajella. Talvella sit kasaan uuden, kun selviää mistä kannattaa osat hommata ja sitten ripustan ton vanhan kattoon😁

T_2
15.07.2015, 17.55
randomia ja potentiaalia ketjun aloittajan projektiin: urgestalt
(http://lightweight.info/gb/en/components/urgestalt)
Mattapinta, helppo ylimaalata.

supertele
15.07.2015, 17.56
Viime kesänä kokosin itselleni maantiepyörän, koska tärkeinä kriteereinä oli ulkonäkö ja se, että vastaan ei tule samanlaista. Lisäksi speksaaminen on kivaa.
Tämän(kin) kokemuksen pohjalta sanoisin, että itse uusista osista kasaamalla päädytään _aina_ kalliimpaan lopputulokseen kuin ostamalla valmiin paketin. Tai laittakaapas linkki pyörään, jonka hinta on enemmän kuin osiensa summa...

Kiinan rungon saa muuten Super Recordeilla ihan valmiinakin (http://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXSLP80TH/planet-x-pro-carbon-super-record-80th-anniversary-road-bike) - ei tarvi kasata itse.

FillaRilla
15.07.2015, 18.45
Jos haluaa semmosen mikä normaalisti käytettynä kestää ainakin 5 vuotta ja jopa yli?

Trekissä on 100 vuoden takuu (ikuiseksi takuuksi sanovat, mutta takuutodistoksessa seisoo sata vuotta).
Kyllä johonkin tunnettuun luotan ennen, kuin johonkin kiinalaiseen tuntemattomaan kuttaperkaan. Enkä nyt suosita Trekkiä sen kummemmin, vaikka itellä sattuukin oleen. Kiinanpaska on vaan niin suuri arvoitus, etten kyllä laittais mokomaan rahojani.
Paikallinen kauppias, joka kasaa maantiepyöriä omalla merkillään, ei kuulemma uskaltanut ja kehdannut ottaa kiinalaisia, vaikka oli saanut tarjouksen 80€/kpl. Siinä pääsis tekeen tiliä tommosella hinnalla. Onhan noi Kanjonit hinta/laatu-suhteeltaan melkoisen ylvoimaisia. Eikä se tonnin Piankkikaan kiinalaisia kehnompi ole, vaikkei hiiltä olekaan.
Tonnilla muuten viime syksynä sai Englannista Ridley Orionin 105- osilla.
Vaikutat nöösiltä muutenkin, kuin foorumistatukseltasi. En itse luottaisi fillari-insinöörin taitoihini tuolla kokemuksella. Ei nää mitoitusasiat rakennussarjoissa ihan simppeleitä kuitenkaan ole, joten parempi olisi löytää kokolailla sopiva peli kokeilemalla ja jos se ei ole juuri se oma ja kelpaava jostain syystä, voi etsiä vastaavaa mitoitusta muista merkeistä. Paljon helpompaa, kuin ynnäillä kokonaa rakennussarjoista.

YT
15.07.2015, 18.51
Minun trekin rungolla on vain elinikäinen takuu. En tiedä tarkoittaako se minun elinikääni vai pyörän.

FillaRilla
15.07.2015, 19.12
^:) Tärkeä pointti. Vaatikaamme selvitystä.

PaPa
15.07.2015, 21.39
http://velonews.competitor.com/not-all-frames-are-created-equal-a-look-deep-inside-the-carbon-in-counterfeit-bikes

Fjälle
16.07.2015, 00.34
100 vuotta ? Ensimmäiselle omistajalle. Ei huono.

LJL
16.07.2015, 00.45
...itse uusista osista kasaamalla päädytään _aina_ kalliimpaan lopputulokseen kuin ostamalla valmiin paketin.

Se on juurikin näin. Nimimerkillä rakentelen tässä 26" täpäriä joka tulee maksamaan enemmän kuin uusi Canyonin 29" - vaikka ei edes kaikki osat ole uusia. Helekkari. Mutta speksaaminen on kivaa ja siitä saa eroottisia tuntemuksia!

Jumo
16.07.2015, 07.23
Ihan semmonen kevyt peikon tuoksu...

Mikset osta suoraan sitä kolmen tonnin fillaria millä muita kyykyttelet ? Senverranhan sun mukaan kaikilla taskunpohjalla ja kalliimmat sitten velaksi ?

PatilZ
16.07.2015, 08.22
Myös minulta ääni Saldenille, Probikeshopille, Planet X:lle, Hi5bikesille, Velo-Motionille ja kaikille saksalaisille tai englantilaisille kaupoille, joista saat alennusmyynnistä / poistomyynnistä / muuten vaan selvästi edullisesti pyörän kasaamiseen tarvittavaa osaa ja härpäkettä. Kustannustaloudellisuuden lisäksi itse kasaaminen on mukavaa.

Kannattaako hankkia halparunko ja ylimaalata se, ei välttämättä.
Tuleeko _aina_ kalliimmaksi kasata itse, ei välttämättä.

Jos haluaa hyvän, just sellaisen mitä haluaa ja vieläpä halvemmalla kuin valmiiksi kasatun pyörän, pitää olla malttia ja aikaa etsiä runkoa ja kilkkeitä. Itse ostin useampi vuosi sitten Saldenin syksy-alesta Bianchin Infiniton rungon alle 1k€. Vaihtoehtona oli probikeshopista Cervelo RS, mutta kokeilun perusteella päädyin Bianchiin. Probikeshopista lähtisi muuten nyt tällainen: http://www.probikeshop.com/en/fi/viper-verbier-road-frame-grey-red-2013/107594.html. Sitten aloin speksailla osia sieltä täältä. Mielessä oli, että tähänkin pyörään laitetaan sielukasta 10sp osasarjaa (ja mahdollisimman paljon hiilikuitua pl. ohjaamo). Pääsääntönä oli, että tavoittelen Record-Chorus -tasoa kahvoja lukuunottamatta. Niihin halusin ergonomialtaan paremmat eli uutta muotoilua, jolloin tiedossa oli tyytyminen Centaurin hiilikuitukahvoihin. Tässä mielenrauhaa toi se, että tuon uuden ergonomian ensimmäinen vuosimalli piti sisällään pääsääntöisesti samat sisuskalut kuin vanhat chorus-recordit (yhdellä napsulla useampi vaihto).

Osien hankinta vei noin neljä kuukautta. Yksi osa sieltä, toinen täältä. Tarkkana sai olla postimaksujen kanssa, eli piti arvioida kannattaako kylkeen hankkia jo jotain toista osaa, vai odottaako vielä. Eli sellaista laskelmointia, vieläkö odotan vai joko ostan. Oli niitä selviäkin tapauksia, kuten Velo-motioinista hiilikuituset Chorus UT kammet 110€ tai ne Centaurin kahvat 50€ Probikekitistä. Muistaakseni Sellen SLR 135 lähti Hi5bikesistä muutamalla kympillä. Tai kun sain FFWD:n FR5 uloskantohintaan (muistaakseni jopa niin edullisesti kuin 600€. Tosin merkin omilla navoilla). Eastonin EC90 satulatolppa, Ritcheyn WCS ohjaamo ja Lookin hiilikuitupolkimet oli yhteensä ehkä noin 150€, Recordin (nyt jo edesmenneet) 10sp vaihtajat myös yhteensä noin 150€.

Ite kasasin paitsi ajomies rotsasi keskiön ja katkaisi kaulaputken. Keväällä oli alla oman mittapuun superpyörä, joka oli maksanut karvan yli 2k€ - uusilla osilla. Ilman kiekkojen päivitystarvetta.

Tänä päivänä tuostakin kokoonpanosta on jäljellä runkosetin lisäksi kiekot, satula, kammet, polkimet ja kahvat. Muu on mennyt vaihtoon, joko rikkoutumisen tai vain vaihtamisen halun seurauksena. Satulakin pitäisi vaihtaa, koska alkaa olla tiensä päässä.

sledgehammer
16.07.2015, 09.23
Joo, kyllä kasaamallakin voi vähän säästää, mutta se on pidempi polku kulkea ja vaatii vähän taitoa kasaamisen osalta. Mä oon metsästellyt osat alennusmyynneistä ja jotain haalinut käytettynä. Sillä tavalla on vähän sästynyt rahaa. Tällä taktiikalla pyörä ei valmistu tänään, eikä huomenna ja väliaikaisia osia olis hyvä löytyä aarrevarastosta, tai sitten peräti toinen pyörä, jolla ajetaan paremman valmistuessa pikkuhiljaa.

Maantiepyörän osiin meni tähän tapaan rahaa:

Runko 700e (sis kammet)
Ultegrat 150e
3t sarvet ja stemmi 300e
citec kiekot käytettynä uusilla tuubeilla 560e
fizik arione vs satula 50e
muuhun pikkutilpehööriin varmaan joku 60e

Samalla kaavalla valmistui myös tri-pyörä.

KingOfTheRoad
16.07.2015, 10.50
Tossa vaan mietin, että mikä siinä pyörän kasaamisessa on niin haastavaa? Kun on tässä tullut autojen ja moottoripyörien moottoreitakin purettua ja koottua. Ja toisaalta voisihan sitä sitten talvella suolistaa ton biankin niinkun joku mainitsi. Mutta kannattaako sitä laittaa joku tiakran osasarja ja retardi korsen silppuja tyyliin n. 1000-1500€ mun mielestä parempaan hiilikuiturunkoon? Saahan niitä toki päivitettyä myöhemmin kun lisää rahhaa saa mutta...

IncBuff
16.07.2015, 11.04
Ei siinä mitään haastavaa ole, mutta halvemmaksi se ei tule kuin kokonaisen ostaminen.

noniinno
16.07.2015, 11.04
Ei se mitään rakettitiedettä olekaan, mutta jonkin verran osien yhteensopivuuksiin joutuu tutustumaan. Tiagraa ei kannata laittaa, kun nuo paremmat osasarjat ovat kuitenkin niin edullisia. Kiekot, satula ja runko, niihin minä panostaisin, 105 tai Rivalin osilla pärjää maailman tappiin.

Juha Lehtinen
16.07.2015, 11.24
Yhden fillarin olen itse ostanut osina ja koonnut sen itse, ei ole halvaksi tullut. En välttämättä enää noin tekisi vaan ostaisin fillarin kokonaisena. Aika kohtuullisia tarjouksia kun löytyy, esim. Larun pyörästä löytyy aika hyviä tarjouksia 2014 kauden Focuksista. Itselläni ei ainakaan Focuksesta ole pahaa sanottavaa.

pesuman
16.07.2015, 14.05
Juuri valmistunut Storck Scentron Di2 palikoilla, Rotorin kammilla ja DTSwissin RR Dicut vanteilla. Tuli halvemmaksi kuin ostaa vastaava kaupasta.
Vaan onhan se tyhmää ajaa Haikara-merkkisellä fillarilla.