PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräily ja lenkkeily

arkkimedes
26.06.2015, 21.05
Olen aloittanut pyöräilyn tänä kesänä koska halusin vaihtelua juoksun "yksitoikkoisuuteen". Nyt ongelmaksi on mudostunut lenkin jälkeinen olotila. Tarkoitan sillä sitä kun esim, olen käynyt juoksemassa nopean kakskymppisen niin sen jälkeen olo on todella mukavan rento. Pyörälenkin jälkeen kun käyn suihkussa niin tuntuu kuin ei olis käynyt liikkumassa juurikaan:( Pyörällä kuitenkin yritän ajaa todella kovaa ja pitkän matkan. Suosin myös mäkisiä maastoja. Tämä kirjoitus ei ole provo, en halua aliarvioida pyöräilyä, mutta minulta puuttuu siitä se jokin, vaikka nautin vauhdista kovasti kun maisemat vaihtuu.

Bensakeuhko
26.06.2015, 21.22
Ootkos kokeillu maastopyöräilyä? Siinä tulee liikettä vähän muuallekkin kehoon kuin vain jalkoihin. :)

pepper
26.06.2015, 21.42
Liian lyhyt lenkki ja liian hiljaa...
Ja jos oikeasti juokset liki puolikkaita peruslenkkinä niin älä aja alle 150km:n lenkkejä ☺

arkkimedes
26.06.2015, 21.53
Kirjoitin noin (Pyörällä kuitenkin yritän ajaa todella kovaa ja pitkän matkan) Kovempaa en pääse ja lenkin pituus yleensä 50-80km.

kolistelija
26.06.2015, 21.53
Käsitääkseni pyörällä pitää vähän yrittää ajaa mikäli haluaa juoksua vastaavan rasituksen. Jalat eivät silti kyllä tule samalla tavalla kipeäksi, kun pyöräilystä puuttuu iskutus (paitsi kisoissa, se on tosin vähän erilaista iskua...).

Onnistuneena suorituksena saa kyllä alle tunnissakin jalat lähes kävelykyvyttömään kuntoon. Aloitteleva pyöräilijä ei käsittääkseni saa kaikkea irti, vaikka olisi muuta kestävyysurheilutaustaa.

pepper
26.06.2015, 22.01
Kirjoitin noin (Pyörällä kuitenkin yritän ajaa todella kovaa ja pitkän matkan) Kovempaa en pääse ja lenkin pituus yleensä 50-80km.

Ei muuta kuin lenkkiin lisää mittaa ☺

Jim717
26.06.2015, 22.01
Olen harrastanut juoksemista jonkin verran ja pitkikset juuri noita yli 20 km lenkkejä. Pari vuotta sitten aloitin myös aktiivisemman maantiepyöräilyn. Juoksemisessa syke on korkeampi ja siinä saa jotenkin helpommin itsestä enemmän irti. Pitäisi varmaan ottaa pyöräilyssäkin enemmän muunkin tyyppistä treeniä, kuin vain pitkiä lenkkejä.
Kuinka pitkiä lenkkejä teet pyörällä. Ainakin minulla vasta yli satasen lenkit tuntuvat enemmän. Nekin tuntuvat lähinnä jalkojen lihaksissa. Kun juoksussa (matkasta riippuen) vauhdin nostamisen estää sykkeen nousu ja hapen saanti, estää vauhdin noston pitkillä pyörälenkeillä lihakset. Näin ainakin minulla.
Ehkä minulla ja sinulla eivät pyöräilyyn vaativat lihakset ole vielä riittävän kehittyneet, että itsestä saisi enemmän irti kuten juoksussa

Varmaankin maastopyöräily olisi kovempaa jos tuo vaan kiinnostaa

nure
26.06.2015, 22.27
Kuten Pepper sanoi ei 50-80km lenkki ole pitkä, tuplaa matkat ja opettele ajamaan! Aivan turha käsitys että jos juokset niin myös jaksat pyöräillä.

YT
26.06.2015, 22.33
Mistä se vauhti tuntuu jäävän kiinni? Loppuuko happi, meneekö syke rajoittimeen vai loppuuko jaloista voima?

IHD
26.06.2015, 22.38
Dr. Pepper puhuu asiaa, jos juoksee peruslenkkeinä 20 km (PK) niin 50-80 km on aivan liian lyhyt fillarilla tehtäväksi PK-lenkiksi. Itse juoksen 10 -12 km lenkkejä (toinen PK, toinen VK) muutaman viikossa ja fillarilla tulee ajettua 70-100 km viikonloppuisin suht. leppoisasti (jos aika antaa vaan myöten). Siirryin maantiepyöräilyyn viime syksynä kun kantapää ei enää kestänyt viikonlopun pitkiksiä (20 km) juosten. Noilla juoksupohjilla varmaan joku 120 km menee helposti PK-lenkkinä. Itsellä on sama ongelma kuin Jim 717:lla, jaloista loppuu ajaessa paukut- vaikka takana on 15 vuotta säännöllistä juoksemista fillarointi rasittaa hieman eri lihasryhmiä. Jos aika on kortilla niin maastofillarointi on erinomainen vaihtoehto. Maastossa temuaminen rasittaa kyllä huomattavasti nopeammin, 1.5-2 tuntia teknisessä maastossa vie aikalailla mehut ja laittaa keskivartalon lihaksetkin koville. Ajankäytön suhteen juoksu ja maastofillarointi on tehokas yhdistelmä, maantiellä saa kulutettu aikalailla enemmän aikaa.

a81
26.06.2015, 23.00
Pakko vastata kun vastaavia asoita on koettu... Painosta huolimatta, 1/2 mara / mara enkat 1.16/2.48 (v 2015/2014) ja pyöräilyssä aiemmin vaikeuksia saada rasitus toivotulle tasolle.

70-80k on ehkä pk lenkkinä aika lyhyt verrattuna 20k pk juoksuun. 100+ varmaan lähempänä tavoite tasoa. Itse käytän nyrkkisääntönä sitä että 1k juoksua = 4-5k pyöräily , ja ajassa 1min juoksua = 2min fillarilla.

Omasta kokemuksesta voin todeta että vaikka juoksu kulkee niin pyöräilyn "lajivoima" on edelleen puutteellinen.
Itse saan ainakin jalat hyvin hapoille seuraavan tyyppisellä treenillä:
15-20 kevyttä lämpöä sis. 2-3 lyhyttä spurttia
5 x (5min kovaa + 5min palautus)
+ palautelua kotiin

Treeni kestää noin 1h , reidet kivasti jumissa jälkeenpäin.
Nuo 5min kovat vedot vedän yleensä suht raskaalla välityksellä, kadenssi jossain 70-75 paikkeilla.

sledgehammer
26.06.2015, 23.31
Käsitääkseni pyörällä pitää vähän yrittää ajaa mikäli haluaa juoksua vastaavan rasituksen. Jalat eivät silti kyllä tule samalla tavalla kipeäksi, kun pyöräilystä puuttuu iskutus (paitsi kisoissa, se on tosin vähän erilaista iskua...).

Onnistuneena suorituksena saa kyllä alle tunnissakin jalat lähes kävelykyvyttömään kuntoon. Aloitteleva pyöräilijä ei käsittääkseni saa kaikkea irti, vaikka olisi muuta kestävyysurheilutaustaa.

Todellakin. Oma anakynnyksen lähellä menevä reeni kestää 50min ja sen jälkeen on jalat aivan p*skana. Vakioreitillä menomatka ajetaan niin,että syke on 150-155 haarukassa. Paluumatkalla pidetään huoli, ettei syke tipu alle 160, sen yli saa mennä ihan kuinka paljon vaan. Käytännössä ei juuri nouse enää 170 yli kuin hetkellisesti. Juoksu voi kulkea teepussinnaruillakin, mutta filon liikuttamiseen tarvitaan paukkua jalkoihin. Tällä hetkellä itselle tunnin veto juosten tai fillarilla menee aika samanlaisilla fiiliksillä. Ihan loppu sitä on molempien suoritusten jälkeen. Se ero on, että fillaroinnin jälkeen koivet ovat aivan turvoksissa ja täynnä verta mutta juoksussa ei tätä ilmiötä tule samalla tavalla. Se tuntuu käyvän enemmän hengityspuolen päälle. Juoksua en tosin oo tehnyt yhtä paljon.

Jos laji on uusi, niin ei kannata odottaa kuuta taivaalta heti ekana kesänä. Eikä toisenakaan. Juoksu ei niitä ajolihaksia jalkoihin tuo, ja kaikki me tiedetään, että lihas ei ole kovin nopea kehittymään. Itsellä käännekohta tuli kolmantena kesänä. Sitten alkoi keskarit olla säännönmukaisesti yli 30km/h lähes joka lenkillä vaikka ajelinkin yksin. Jos lenkin jälkeen ei tunnu miltään, lenkki on ajettu alitehoisena pyörittelynä. Viet vaan sykkeen vk alueelle, niin kyllä ne jalat joutuu tekemään töitä. PK1 tason pyörittely ei kyllä saa mitään suurta ärsykettä jalkoihin. PK2-VK välillä pyöriminen voisi olla ihan hyvä lähtökohta ja välillä voi sitten käydä revittelemässä ihan kunnolla. Sun tapauksessahan hengityspuoli on varmasti riittävällä tasolla, niin pyörän parissa pitäisi varmaan keskittyä siihen, että saat sitä voimaa niihin kinttuihin. 150km pk1 lenkit ei sitä kyllä tuo, tosin saattaa ne koivet saada kypsän oloiseen kuntoon niinkin.

Marsusram
26.06.2015, 23.42
Tuon mukautumisen lajiin voi todeta sykkeistä. Oma maksimisyke joskus muinoin oli juosten/hiihtäen 175 ja pyöräillessä 165.
Nykyisin joka lajissa samat 170 kun ikää on tullut ja pyöräillyt enemmän.

arkkimedes
27.06.2015, 11.12
Jos ne jalkalihakset on niin heikot ettei pääse kunnolla pyöräilyn ihmeelliseen maailmaan:) eli annetaan aikaa totuttautua ja mietitään sitten uudestaan. Pyöränähän minulla on cyclocross Focus Mares 2.0 ax. Eli ei sekään mikään maanteiden kiituri ole.

Vaihtaja
27.06.2015, 12.12
Muistan jostain kaavan, että pyöräilykilometrien kertominen luvulla 0,375 kertoisi vastaavat kilometrit 'juostuina'. 20 kilometrin juoksulenkkiä siis vastaisi noin 53 kilometrin pyöräily. Kaava voi tietenkin olla hevosmiesten tietotoimistosta. Mutta jos hommaan kuluu suurin piirtein sama aika ja syke pysyy suurin piirtein samalla tasolla, voiko tällaisen rinnastuksen tehdä? Polarin Pro Trainer -ohjelmassa pyöräilylle muistaakseni neuvotaan antamaan lajikerroin 1,1 - 1,2, mikä kaiketi tarkoittaisi että saman pituinen ja samalla sykkeellä tapahtunut fillarointi on itse asiassa rasittavampi harjoitus kuin vastaava juoksu.

Poy
27.06.2015, 12.52
Entäs maastopyöräily? Jos lähden kuntopainotteiselle mastopyöräily lenkille, niin välillä tulee tietämättään tehtyä intervalleja kun taas juoksussa ei. Juostessa tulee aina kovemmat lämmöt vaikka pyörällä menisi hitaassa maastossa. Miten se sitten vaikuttaa väsymykseen, varmaan nestettä kuluu ainakin enemmän. Juostessa mulla tulee joskus (ei aina) puolen tunnin kohdalla omituinen tunne (elimistö alkaa polttamaan rasvoja?) , kun taas pyöräillessä ei tule tommoista missään kohtaa.

orc biker
27.06.2015, 13.22
Huvittava ketjun avaus. Sopii kokeilla vetää reippaamman juoksuvauhdin sykkeillä pyörällä maantien laitaa vähänkin pidemmän matkaa. Sen jälkeen kannattaa vasta tulla sanomaan, että ei tunnu missään. Saa nimittäin tehdä ihan kunnolla töitä, että syke pysyy ylhäällä. Se taas tarkoittaa, että reidet meinaavat loppua.

El-Carpaso
27.06.2015, 16.31
Niin siis jos ei tunnu riittävän pahalta niin nostaa pyöritysnopeutta ja ihan fillaroinnin nopeutta. Kyllä mä saan itteni poikki siinä kohtaa kun yritän vähänkään pidempään vedellä jotain 35km/h vauhteja. Sit ko sprinttaa yli 50km/h ni onki aika nopeasti poikki. Kannattaa kokeilla mihin jalat riittää. Keskinopeudella voi sit lesoilla kun on esim vedellyt 180 kilsaa ~40km/h keskarilla.

sledgehammer
28.06.2015, 18.42
Keskinopeudella voi sit lesoilla kun on esim vedellyt 180 kilsaa ~40km/h keskarilla.
Kai siihen sentään vähän pienempikin riittää :D Viime vuonna triathlonin täyden matkan SM-kisoissa yleisessä sarjassa voittaja ajoi tuon 180km matkan 37,2km/h keskarilla. Voipi olla ne 180km@40km/h ukot aika harvassa... Kyllä mun mielestä jokainen hiljattain aloitellut fillaristi voi olla hyvinkin tyytyväinen itseensä jo siinä kohtaa, kun nuo 30km/h keskarit tulevat yksin lenkeillä ilman kamalaa punnertamista. Kyllä silloin on jo jotain loksahtanut kohdalleen, jos esimerkiksi 90km menee normaaleissa olosuhteissa 30km/h keskarilla. Itse ainakin onnittelin itseäni, kun eka 90km lenkki meni yli 30km/h kyytiä. Teki mieli ostaa itselle kakku, kun eka 70km lenkki meni +35 keskarilla. Kyllä itsensä ylittämiselle ja omille ennätyksille täytyy harrastelijan osata antaa arvoa. Nehän ovat juuri niitä merkkipaaluja, jotka ajavat hommassa eteenpäin. Se on yks v*tun maku, mitä joku toinen siihen sanoo, itselle ne omat enkat on ajettu, itse ne on tehty ja itse niitä pitää osata arvostaa. Toki mieltä lämmittää kovasti, jos siihen joku kanssaharrastajin tokaisee, että hyvin vedit.

ptaipale
28.06.2015, 22.09
Muistan jostain kaavan, että pyöräilykilometrien kertominen luvulla 0,375 kertoisi vastaavat kilometrit 'juostuina'. 20 kilometrin juoksulenkkiä siis vastaisi noin 53 kilometrin pyöräily. Kaava voi tietenkin olla hevosmiesten tietotoimistosta. Mutta jos hommaan kuluu suurin piirtein sama aika ja syke pysyy suurin piirtein samalla tasolla, voiko tällaisen rinnastuksen tehdä?

Tässä on tietenkin henkilökohtaista vaihtelua, mutta minä en kykene juoksemaan 20 kilometriä yhtään millään sykkeellä, enkä edes kymmentä kilometriä, mutta jaksan kyllä ajaa pyörällä 200 kilometriä putkeen (vaikka siihen menisikin varmaan yhdeksän tai kymmenen tuntia). (Riippuu vähän tietysti siitä, ajaako yksin vai samanvauhtisessa ryhmässä.) Joka tapauksessa kerroin pyöräilyn helppoudessa juoksuun verrattuna on mielestäni selvästi suurempi.

Halloo halloo
29.06.2015, 00.04
Itse ainakin onnittelin itseäni, kun eka 90km lenkki meni yli 30km/h kyytiä. .

Tämä ei ole oikeastaan sulle sledgehammer osoitettu, varsinkaan kritiikiksi, lainaan vain, jotta asia selkenee.

Mistä mittaatte keskarin? Kotiovelta vai "vapaan vauhdin" lähtöpaikasta?

rhubarb
29.06.2015, 00.42
Mikähän se ongelma oli? Täällä tarjotaan kovasti tavoitteellisen harjoittelijan ohjeita.

Jos haluaa hapotusta niin voisi kokeilla vaikka crossfittiä. Fillaritreeni riippuu siitä mikä fillarointitavoite ja aikabudjetti on.

nopsako
29.06.2015, 08.29
Sen mitä omia kokemuksia on niin kumpikaan ei palvele hirveästi kumpaakaan. Viime kesänä jäi juoksut nolliin ku pohjelihas repes. Pyörällä ajoin sit senkin edestä. Sit ku jalka kesti juoksua niin oletin, että pyöräilyn kautta olisin saanut hyvät pohjat juoksulle niin totuus oli se, että alusta sai aloittaa. Pelkästään tärinä ja iskut tekevät juoksusta raskaan eikä kestävyyttäkään hirveästi ollut. Hapetus toimi ja sykkeet pysyi matalina, mutta 10km lenkki oli tiukassa.

Tämä vuosi sit vedettiin juoksuohjelmaa niin pyöräilyyn liittyvä voima oli hävinnyt ja reidet huusi hoosiannaa ku tuli vähänkään vauhdikkaammin poljettua.

Mut helpompi on juoksijalla aloittaa pyöräily ku pyöräilijällä juoksu. Ihan vaan juoksun aiheuttaman rasittavuuden takia.

Sent from my iPhone using Tapatalk

kuovipolku
29.06.2015, 09.01
Ketjunavaaja puhui "lenkkeilystä". Tarkemmin määrittelemättömiä termejä käytettäessä kirjoittaja ja lukija hyvin usein ajattelevat hiukan eri asioita, mutta yleensä tehdään ero "lenkkeilyn" ja "juoksuharjoittelun" välillä. Edellinen on tavoitteettomampaa ja siinä liikutaan melko puhtaasti mukavuusalueella ja jotain tehneen tunne ja mukavan rento olo suihkun jälkeen ovat enemmänkin seurausta jalkalihasten hakkautumisesta ja normilenkkiä pitemmästä kestosta kuin ns. hapotuksesta. Jälkimmäisessä vauhdit ja rasitustasot ovat vaihtelevia harjoituksen luonteen määräämiä eikä pahalta tuntumista karteta silloin kun se on välttämätöntä.

Arkkimedeksen tekemä vertailu lajien välillä saisi kaivattua täsmällisyyttä syketiedoilla (prosentteina oikeasta, ei siis kaavanmukaisesti lasketusta, maksimisykkeestä). Jos muistan ensimmäistä pyöräilyvuottani, niin ylämäkiä lukuunottamatta ajoin yllättävän alhaisella syketasolla (vaikka vähensin maksimisykkeestä 10 lyöntiä kuten pyöräilevää juoksijaa opastetaan tekemään). Toisaalta vauhti (joka oli kova juoksun kokemukseen verrattuna, ei tottuneempiin pyöräilijöihin verrattuna) hämäsi eikä "normaalilla* rasituksen tunteella saanut sykettä yhtä korkealle kuin juostessa. Eli jotta rasitustaso olisi pysynyt suunnilleen samana kuin juoksussa, pyöräilyn piti *tuntua* rasittavammalta.

Koska en tunne harjoittelun kokonaisuutta enkä mahdollsia tavoitteita, on vaikea ellei mahdoton suositella mitään erityistä. Voi jatkaa samaan malliin eli ajaa lenkkejä, antaa vauhdin kehittyä jalkojen, lihasten ja hermojen sopeutuessa pyöräilyn vaatimuksiin ja vaihdella lenkkien pituuksia vähän laajemmalla skaalalla. Jos on halua kehittyä pyöräilijänä, kannattaa aloittaa lukemalla esim. Jussi Veikkasen "Aja kovemmin!", hankkimalla kadenssimittari ja hakeutumalla porukkalenkeille. (Ilman näitäkin pärjää, mutta kehitys voi olla hitaampaa ja kehityksen esteeksi voi kertyä huonoja tapoja.)

Santerius
29.06.2015, 09.17
Itse tein toisinpäin ja kokeilin lenkkeilyä pyöräilyn vastapainoksi.

Huomasin, että minkäänlaista synergia-etua ei ole, päinvastoin. Lenkkeilykunto oli laskenut parissa kuukaudessa merkittävästi, ja jalatkin tulivat niin kipeiksi, ettei pyöräilystä meinannut tulla koko viikolla mitään. Taidan pysytellä pyörittelijänä.

kuovipolku
29.06.2015, 10.46
Tyypillisellä pyöräilijällä ei yleensä ole malttia aloittaa juoksua niin lyhyillä lenkeillä kuin pitäisi eikä ehkä nöyryyttäkään pidentää lenkkejä niin vähitellen kuin pitäisi. 20 minuuttia on jo riittävä kesto ja 20 minuuttia juostuna lesim viisi kertaa viikossa edistää jalkojen juoksukunnon kehitystä yhtä paljon tai enemmän kuin yksi 40 ja yksi 60 minuutin lenkki - ja pitemmän päälle varmasti enenmmän mikäli joutuu jalkojen kipeytymisen takia pitämään juoksutaukoa.

Juoksu olisi tietysti välineriippumaton, aikatehokas ja luuston terveyttä ylläpitävä treenimuoto - ja ihan mukavakin silloin kun kulkee - mutta eihän se tosiaan ole kenellekään välttämätön tai pakollinen.

sledgehammer
29.06.2015, 13.53
Joo, juoksu on kyllä aika ankea laji, ennen kuin se alkaa kulkea ja se ei tapahdu välttämättä ihan hetkessä. Pyöräilystä on toki se hyöty, että hapenottokyky on varmasti parantunut pyöräillessäkin, mutta on se rasitus muuten ihan erilaista. Mulla kyllä toimii niin, että juoksemalla lähtee pyöräilyn jumit ja toisinpäin. Toki olen juossut nyt puolitoista vuotta fillarointien ohessa, ja tuossa ajassa juoksu on muuttunut ihan mukavaksi. Aloitin kympin lenkeillä pari kertaa viikossa ja tällä hetkellä juoksen 15km joka kolmas päivä. Enempää ei pysty, kun keväällä paskoista kengistä tullut varpaan koukistajalihakesen tulehdus vielä vähän kummittelee. Mulla juoksussa syke pysyy melkein alempana ,kuin pyörän selässä. Ehkä sitten vaan juoksen kevyemmin fillarointiin nähden. En kyllä ole mikään nopea menijä, 5min/km menee pk2-vk välimaastossa ja tuolla alueella tulee paljon juostua. Harvakseltaan teen vetoja ja joskus semmoisia reilu parituntisia alivauhtisia PK1 lenkkejä. Itse asiassa viime viikolla juoksin ekan 20km lenkin, jossa löytyi semmonen tahti, että sitä olisi voinut mennä vaikka maailman loppuun. Jalat vaan rullasi kevyesti. No ei ollut vauhtikaan kummooinen 6min/km, mutta syke oli todella alhaalla. Se oli jo melkein mediitatiivista. Oli pakko aina vaan pidentää lenkkiä, kun tuntui niin letkeältä.

jperala
29.06.2015, 13.58
Itse en juokse, pohjakuntoa jonkin verran kun töissä joutuu fyysisiä ihmiskontakteja harrastamaan, mutta reilun kuukuden fillaroinnilla ja noin 10km lenkeillä 5-6 kertaa viikossa on kunto noussut selkeästi, joskus juoksua kokeilin ja meinasin kuolla :) eli mielummin pyörällä. Pyöräily on "helpompaa" ainakin itselle.

maantienässä
29.06.2015, 15.41
juoksisin kyllä jos voisin, mutta kun välilevy ei anna myöten ja paino noussut 20 kg siitä ajasta kun pystyi juoksemaan eli ei pyöräily kyllä mikään painonpudotuslaji ole. Eikä minulla pyöräily kyllä mihinkään hapenottoon auta, päinvastoin juosta ei jaksa yhtään pelkällä pyöräilykunnolla.:cool:

orc biker
29.06.2015, 17.16
juoksisin kyllä jos voisin, mutta kun välilevy ei anna myöten ja paino noussut 20 kg siitä ajasta kun pystyi juoksemaan eli ei pyöräily kyllä mikään painonpudotuslaji ole. Eikä minulla pyöräily kyllä mihinkään hapenottoon auta, päinvastoin juosta ei jaksa yhtään pelkällä pyöräilykunnolla.:cool:
Pyöräily kuluttaa energiaa huomattavasti, kun ajaa paljon, mikä on pyöräilyssä varsin helppoa. Rasvan osuus käytetystä energiasta on yleensä varsin suuri, mikä on hyvä juttu laihduttajalle. Toki kovemmilla sykkeillä energiaa kuluisi enemmän ja usein rasvaakin absoluuttisesti, mutta rauhallista pyöräilyä jaksaa tehdä pitkään ja vielä seuraavanakin päivänä. Näin ollen pyöräily on erittäin hyvä laji painonpudotukseen.

Ja mitä hapenottoon tulee, niin Miguel Indurainin VO2max oli 88 ml/kg/min ja Gred Lemondilla 92. Että jos ei tunnu auttavan, niin aja kovempaa. Minä itse ajan niin isoja ja jyrkkiä mäkiä, että saa tasapainotella selälleen kupsahtamisen ja pidon riittämisen välillä, mikä on yllättävän haastavaa, kun sydän hakkaa kahta sataa.

Juoksu ei välttämättä tosiaan kulje hyvällä pyöräilykunnollakaan kummoisesti, mutta ei se välttämättä hapenotosta ole kiinni.

arkkimedes
29.06.2015, 20.35
Kuovipolku kirjoitti ( Ketjunavaaja puhui "lenkkeilystä". Tarkemmin määrittelemättömiä termejä käytettäessä kirjoittaja ja lukija hyvin usein ajattelevat hiukan eri asioita, mutta yleensä tehdään ero "lenkkeilyn" ja "juoksuharjoittelun" välillä)
Lenkkeily on minulle "harrastus" vaikka sitä teenkin 5-6 krt viikko ja juoksen kerrallaan noin 15-20 km ja sunnuntaisin 30km. Juuri yksitoikkoisuuden vuoksi aloitin nyt pyöräilyn. Talvella myös hiihdän juoksun lomassa. Olen aikoinani juossut myös kilpaa pitkää matkaa niin tiedän mikä on lenkkeilyn ja juoksuharjoittelun ero. Nykyään puolikas menee 1.25 ja se riittää.

arkkimedes
30.06.2015, 13.41
Eilen pyöräilin 80 km ja täytyy sanoa että sen jälkeen pääsi fiilistely tunnelmaan kun oli käynyt suihkussa:) Täytyy pitää kokoajan niin kovaa vauhtia ettei sykkeet pääse laskemaan kovin alas niin siinä oli se lääke. Pyöräilin alussa jotenkin väärin vaikka luulin meneväni itselleni sopivaa "vauhtia". Pyöräily tuntuu nyt mukavalta eikä oikein malta olla pyöräilemättä. Juoksu jää nyt tauolle ja keskityn tähän pyörä hommaan kunnolla. Kiitos kaikille vastauksista ja ei muuta kuin nokka kohti uusia onnistumisia.