PDA

Näytä tavallinen näkymä : Leveät renkaat cyclocrossiin



Ettan
21.06.2015, 16.03
Viimeisin maastopyörä oli läski. Nyt ei oo maastopyöriä, mutta cyclo on, millä ajoin työmatkat. Työpaikka vaihtui ja nyt vois tehä cyclon ihan oikeeseen maastoajoon. Etsiskelen leveitä renkaita cycloon, ku jotenkin noi 33 pelottaa maastossa. Ainakin törmäsin Surlyn Knaardiin mikä on 41mm. Toi varmaan menee heittämällä mun Meridaan. Ton vois varmaan vääntää helposti tublesiksikin? Vanteet on Dt swissin tubless readyt.

Harryupp
21.06.2015, 20.43
Moneen cycloon menee ainakin 42X622 rengas mutta varmuus sen sopivuudesta saa vain kokeilemalla. Joskus etuhaarukkaan mahtuu leveämpi rengas kuin takahaarukkaan.

Tregård
22.06.2015, 12.43
Joskus etuhaarukkaan mahtuu leveämpi rengas kuin takahaarukkaan.

Taitaa ahtain kohta olla takahaarukan ja keskiön liitosalue.
42 mm Nokian nastaregas jätti jälkensä vm. 2010 Cannarin CX9:n haarukkaan. Se mahtui kyllä hyvin pyörimään kun paikallaan pyöräytti, mutta oikeassa ajossa kiekko, runko tai molemmat venkoilee sen verran, että osumaa tulee.

Nana
22.06.2015, 18.28
Mikä on kun en saanut cyclosta otettua Challenge Grifoa vaihdettua Escapeen? Escapen omassa renkaassa on ihan samat kokomerkinnät kuin Grifossakin, joten kaiken järjen mukaan pitäisi käydä, mutta se tuntui tosi levähtäneeltä, vaikkei sillä ole ajettu juuri mitään. En kertakaikkiaan saanut reunoja vanteeseen, ei siksi, että ois tiukkaa tehnyt, vaan siksi, että "teki liian löysää". Aina pulahti ulos joku kohta jos jonkun onnistui sisään saamaan. Lopulta oli pakko luovuttaa ja vaihtaa takas Escapen oma rengas.

Shimaani
22.06.2015, 20.45
Tuommoisissa tapauksissa auttaa kun laittaa sisärenkaaseen sopivasti ilmaa, sisärenkaan ulkorenkaan sisäpuolelle ja sit painelee ne ulkorenkaan reunalangat sopivasti vanteen kanssa kohilleen. Liikaa ilmaa - ei reunalangat istu, liian vähän ilmaa - langat karkaa.
Saattaa joutua muutaman kerran laskemaan ilmat veks mut kun sen kerran hoksaa niin jatkossa onnistuu ähräämäti.

Nana
23.06.2015, 18.04
Ok, ehkä koitan vielä joku kerta sitä uudelleen. Yritin kyllä useammalla tavalla, ensin ulkorengas eka toiselta puolelta, mikä sekin oli jo ihme tuhertamista (on muuten wired noi, joten sekin voi vaikuttaa), sitten pyöreäksi täytetyn sisurin kera, mutta tuntui kuin olisi tarvinnut jättisisurin, että saisi renkaan ohjattua vanteelle. Kokemattomuus näkyy näköjään tällaisten renkaiden/rengas-vanne-yhdistelmien kanssa. Osaan maantierenkaan jo aika tyylikkäästi (oma kehu haisee) ja ripeästi vaihtaa cyclon kapealle vanteelle, mutta tuohon ei vielä taidot riittäneet.
Joo, vähän offaria on kun ei tahdo löytyä aina sopivaa topikkia.

Halloo halloo
23.06.2015, 21.05
Mulla oli yhdet vastaavat reunalangalliset en-nyt-muista-mitkä, jotka olivat aivan liian löysät. Sisurin kanssa jumppaamalla sain pysymään vanteella, mutta varaston perukoille jätin painavina ja epäkäytännöllisinä. Ei renkaat niin suurta lovea lompakkoon tee, että viitsisi umpisurkeilla ajella.

Nana
23.06.2015, 21.34
^
Ei tuota Grifoa oikein erityisen huonosti rullaavana voi pitää, vaikka olisikin langoitettu. Noitahan en itse ostanut vaan ne tulivat cyclon mukana. Ostaisin kyllä mielelläni noita testattuani langattomat Grifot, jotka varmasti kevyemmätkin. Todella mukava rengas on ja on, varmasti ansaitusti, saanut kehuja monilla ulkomaisilla sivustoilla, joillain kisakuminakin ilm. cyclossa. Ehkä ne langat vaikuttaa renkaan käyttäytymiseen renkaanvaihtojen yhteydessä, venähtämiseen yms.

arctic biker
23.06.2015, 21.46
Nana, en nyt rengasongelmistasi mitään enempiä osaa sanoa mutta sinnikko tyvär ja ja mielenkiinnolla seuraan ja useimmiten oikein hyväntuuliseksi saat ainakin minut! Kyllä sinusta oikea pyöräilijä tulee.

Esa S
23.06.2015, 21.56
Kisakäytössä on lähinnä tuubiversioita Grifoista. Ne ainakin rullaa hyvin, erityisesti epätasaisella alustalla sopivan pienillä paineilla.

kuovipolku
23.06.2015, 22.34
Tuommoisessa tapauksessa voisin kuvitella turvautuvani narunpätkiin (tai koska mä säästän katkenneet kengännauhatkin, niin niihin) tai (irrotettaviin) nippusiteisiin.

Eli renkaan molemmat puolet jostain kohtaa vanteelle, kiristys ja kiinni, jatketaan toiseen suuntaan, kiristys ja kiinni, jatketaan, kiristys ja kiinni, ja tässä vaiheessa taiteillaankin jo viimeisten parinkymmenen sentin kanssa. Lopuksi irrotetaan kengännauhan/narunpätkät tai nippusiteet ja ihaillaan oman kätevyyden tulosta.

Nana
23.06.2015, 22.50
^^^Kiitos Arctic Biker, tässähän ihan hämmentyy, kun tuollaisia kohteliaisuuksia lukee. :)se on kyllä hauskaa kun oppii uutta pyörästä. Ihan käsittämättömän vähän niistä ymmärsinkin aiemmin, kun en muuta itse tehnyt, kuin ketjujen öljyämiset, mutta kyllä siinä väkisinkin innostuu opettelemaan muutakin, kun hoksaa, että ihan helppoja hommiahan nuo monet hommat on (jarrupalojen vaihto yms).

Esa S, joo niin varmaan monilla on kisoissa tuubit, mutta aion varmasti ostaa jossain vaiheessa tuon taittuvan. Hyvin oli pitoa noilla maastossakin ja rullaavat hyvin asfaltit, hiekat, nurtsit yms, joissa myös pitoa hyvin, ainoastaan ihan pahimmat/syvimmät mutamössöt ovat kuulemma huonompaa pitoa, koska nappula ei hirveän korkeaa, mutta näppärä kumi se on. Tosin minun mielipiteelläni painoa vain itselleni kun en ole muita cyclorenkaita edes testaillut vielä, hyvin rullaavia kumeja kyllä ehtinyt maistamaan.

Kuovipolku (pirskatti, kun ei osaa tupla tai tripla quotea) Hyvä idea! Tuota voisinkin koittaa, sillä ostin juuri irroitettavia nippusiteitä, kun tein niistä jarrukahvoihin lähennysviritykset (Nana on surffaillut youtuben brittiläisellä pyöräilyosastolla). Ne ovat riittävän pitkiäkin tuohon tarkoitukseen.

Nana
24.06.2015, 22.49
Tuli sitten hommattua CX Racet 35mm. XXLssä olivat tarjouksessa 29.90e. Ei ole kyllä hajuakaan mikä näiden normihinta on, mutta hinta vaikutti kohtuulliselta tuollaiselle renkaalle, joten otin mukaan, että olis CX renkaatkin yhdet langoittamattomina.
En tiedä vielä kumpaan päätyvät ensin, kun ei ole kaksia kiekkoja, cycloon vai Escapeen, mutta odotan innolla näiden testaamista.

Nana
25.06.2015, 13.24
Ovatko nuo Contin Cyclocross Racet 35mm edes leveät cyclorenkaat? Kun alla nyt 23mm maantiekumit niin toki pidin näitä leveinä. 😊

arctic biker
25.06.2015, 17.01
Continentalin Cyclocross Race ja Speed normivaantievanteilla eli sisäleveys 15mm, ovat kummatkin hyvin lähellä ilmoitettuja mittojaan. Hinta alle 20 ekua vaikka -discountilta niin parin vuoden kokemuksellani varsin ihquja eli mun ajosssa. Sillai lisääntyminen että näillä normihyötymatka ynnä ei niin kovin isoja ketunlenkkejä omaavilla herkästi laitan halvempaa käyttöön. Tämäkin viikko mennyt Zaffiro 23mm ja Rubino 28mm, kummatkin malliston halvimpia. Sekin hyöty kun saa oikeat renkaat alle niin huomaa erot! Tietysti mulla on kiekkosettejä kohtuullisesti.

Mika K
25.06.2015, 17.11
Se Speed on yllättävän monipuolinen rengas kuvioistaan huolimatta, hyvä muhkea ilmatila kokoisekseen ja rullaa sorateillä todella mukavasti. Yksi edullinen jokerivalinta hieman leveämmässä mitassa ovat nämä On Onen gravel BSC One 700x40 kumit. Toimineet mulla erittäin hyvin sorateillä ja satunnaisessa polkukaahailussa Crestien päällä.

Nana
25.06.2015, 17.18
22.90e näyttäisi olevan tällä hetkellä BDn tarjoushinta noille, ilmeisesti noussut hinta, ovh, 34.90e. Shippingeineen taitaa olla täysin samoissa hinnoissa kuin XXLssä.

Pumafi
25.06.2015, 18.14
Noista Contin cyclorenkaista pidän Speediä monipuolisempana ja karvan verran parempana. Race on mukava ajaa, mutta kuluu todella nopeasti vaarsinkin asfaltilla ja kovapohjaisilla teillä. Speed on kestävämpi ja sopii paremmin ulkoiluteillä, kuten esimerkiksi Keskuspuistossa, ajeluun. Pehmeällä alustalla Race parempi, mutta itsellä on muta-ajeluun siihen paremmin soveltuvat vehkeet. Fulcrum Racing 5 CX-vanteilla molemmat olleet ilmoitetuissa mitoissa 35 mm. Schwalbelta löytyy UCI-mitoissa (33 mm) hyviä CX-renkaita, Rocket Ron ja Racing Ralph.

Nana
25.06.2015, 18.51
Joo, mitä useamman kanssa juttelee, sitä enemmän tuntuu, että tuossa CX Racessa ja Speedissä vaihtelee makutottumusten mukaan se, kumpaa suosii. Pari kaveria tykkää ehdottomasti enemmän juuri Racesta, koska heistä se on monipuolisempi cyclokäytössä. varmaan riippuu just missä ajelee. Itse en kyllä nappulakumia tai edes korkeammalla kuviolla varustettua kumia ottaisi asfalttikäyttöön. CX Racekinhän on nimensä mukaisesti juuri cyclo kisarengas, jota voi toki käyttää myös treenirenkaana, mutta asfaltilla varmasti kuluvat nopeasti jos paljon ajelee kovalla pinnalla.
Nyt kun olen lukenut noista molemmista uskoisin, että tuo Race vastaisi omia tarpeitani paremmin. Asfaltille mulla on kuitenkin useampia maantiekumeja. Tätä tulisi käytettyä metsässä, poluilla, hiekka- ja nurtsipätkillä yms., toki myös keskuspuiston hiekkateillä, mutta uskoisin, että parempi pito pehmeämmälläkin alustalla on itsellä tarpeen kun en osaa ajaa vain teitä pitkin metsässä vaan poikkean tuon tuosta jos jonkinlaisia polkuja yms tutkimaan.

Nana
25.06.2015, 18.54
Racing Ralphit myös kiinnostaa, samoin Rocketit, mutta testailen nyt ensin nämä. Varmasti jossain vaiheessa tulee noitakin testattua.

Pumafi
25.06.2015, 19.19
Continental CX Racessa on kilparengasta vain markkinointinimeksi. Contin kisarenkaat löytyvät CycloXKing ja Mountain King CX-renkaista UCI-mitoissa. Noista löytyy BlackChili Compound ja RaceSport-herkut kisarenkaisiin. Se näissä rengashommissa on mukavaa, kun nämä ei yleensä maksa ihan omaisuuksia ja kiva on kokeilla erilaisia renkaita. Iloa kokeiluun ja etsintään.

arctic biker
25.06.2015, 20.54
Pois se minusta että ne renkaat jotka itte hyviksi koen oisivat ainoat oikeat kaikille muille! Ihan raadollisesti eihän minulla muista ole juuri kokemustakaan ja omilla kilsoilla ynnä pörsäni ohuudella olen ollut oikein tyytyväinen Contin Race/Speed/Xking taittuviin. Nää Ucikisatkin kun jäänyt vähiin. Termillä kunnen paremmista tiedä mutta sen tosiaan tajuan mikä on minulle riittävän hyvä!

Aamulla pitää lähteä semihyödylliselle reissulle Tarve-Metalliin, tommosen mutkien kaatta 50 kilsaa, tavaratelineen laitoin CrossCheckiin,vielä pitää viitsiä jaksaa vaihtaa kiekot joilla nää halvemmat sekunvaan Vittoriat. Asfaltilla Race/Speed kaksikko jollei silmissä sula muttei viiti turhaan kuluttaa.

slow
26.06.2015, 00.43
Se Speed on yllättävän monipuolinen rengas kuvioistaan huolimatta, hyvä muhkea ilmatila kokoisekseen ja rullaa sorateillä todella mukavasti. Yksi edullinen jokerivalinta hieman leveämmässä mitassa ovat nämä On Onen gravel BSC One 700x40 kumit. Toimineet mulla erittäin hyvin sorateillä ja satunnaisessa polkukaahailussa Crestien päällä.

Jossain huudeltiin ettei tämä toimisi täysin ongelmitta sisärenkaattomana. Onko moisesta kokemusta? Varsin houkutteleva rengas.

Mika K
26.06.2015, 08.30
Itsellä nuo BSC:t ovat toistaiseksi olleet käytössä sisurien kanssa eli en osaa tuohon puoleen vastata.

oem
26.06.2015, 09.03
Onkohan kukaan kokeillut tavallisia, yleispyörän, citypyörän renkaita?

JackOja
26.06.2015, 09.12
Varmasti joku, kui niin?

oem
26.06.2015, 09.15
Saattais rullata hyvin kestopäällysteellä ja löytyy leveyttäkin/joustoa.

JackOja
26.06.2015, 09.20
Mutta nehän on sellaista elotonta paksua painavaa kumiakin eivätkä edes taittuvia.

Ainakin vaimon hybridissä aivan kauheat kumit. Vaikka on käytännössä slicksit eivät rullaa mihinkään kun kyljet ei jousta yhtään.

oem
26.06.2015, 09.29
Tuttu ilmiö. Aikaisemmanssa pyörässäni poistui kun lisäsin paineen 5.5-6 bariin. Niissä luki max.9bar.

noniinno
26.06.2015, 09.30
Continentalin Tour ridellä jonkin verran työmatkaa tahkonneena en oikein lämpene noille "yleisrenkaille". Juuri tuo rungon jäykkyys tekee niistä tunnottomat ja "raskaan" oloiset. Vaikutukset nopeuteen ei ole yhtä dramaattisia kuin vaikutukset tuntumaan. Toisaalta rengastöihin ei luultavasti tarvitse kovin usein arkiajossa ryhtyä. Hassu juttu, vaimon sähköpyörässä vastaavat renkaat taas tuntuvat ihan mukavilta. Ehkä tässäkin on korvien välissä suurin syy, sähkömummiksella ei ole kiire mihinkään ja renkaat sopivat leppoisaan ajeluun. Cyclossa taas iskee tempomieliala kun ajoasento syvenee.

Greycap
26.06.2015, 11.23
Itse olen tässä vähän aikaa harkinnut "väärin virittämistä" ja crossirenkaita maasturiin kun hämmästyin siitä miten hyvin Cyclocross Speedit rullasi lainahybridin alla. Ajo on kuitenkin hankalimmillaankin hiekkateitä joten voisi toimia mutta ikävästi näyttää nuo leveämmätkin renkaat olevan alimittaisia, kyseiset Continentalit oli olevinaan 42 mm ja mitatessa hyvä kun 35 mm ylittyi jollain noin 20 mm vanteella. Saattaisihan ne ehkä kovalla pinnalla vähän paremmin kulkea, ehkä.

arctic biker
26.06.2015, 12.31
26" Tour Rideistä pientä kokemusta, Pirun raskaat ja jähmeät ajaa, alle viiden kilsan siirtymissä ilman kiirettä hommansa hoitavat mutta siihen sitten jääkin.

arctic biker
26.06.2015, 12.37
Ääh Greycap, mistä sie Continentalin Speedrenkaita löyvät 42mm??? Mun kaksi kipaletta 35mm mittaantuu kyllä aika lähelle nimelliskokoaan. Itse koestin piruuttani joko Speedejä tai sitten Race 35mm mummiksen varsin leveällä vanteella, eipä tuo renkaan koko juuri muuttunut.

Nana
26.06.2015, 13.24
Pois se minusta että ne renkaat jotka itte hyviksi koen oisivat ainoat oikeat kaikille muille! Ihan raadollisesti eihän minulla muista ole juuri kokemustakaan ja omilla kilsoilla ynnä pörsäni ohuudella olen ollut oikein tyytyväinen Contin Race/Speed/Xking taittuviin.

Se on just hyvä, että kerrotte omia lemppareitanne. Kyllä, kun ihmisten kanssa juttelee ja kuulee heidän rengassuosikeista ja ajotottumuksista se helpottaa kummasti renkaan valintaa itselle. Eli suurkiitos kaikille kommenteista näihin renkaisiin liittyen.

Pumafi, minähän en näitä tunne sen kummemmin, mutta mitä lueskelin eri sivustoilta niin kyllä jotkut ainakin väittävät näitä käyttävänsä kisarenkaina, ainakin Racea siis. En osaa itse ottaa tuohon kantaa kun olen ajanut vain Grifolla. ja tarkoitukseni oli tuossa asflattiasiassa painottaa sanaa cyclocross, ei race, eli että se on ennenkaikkea cyclorengas, joten sitä ei ole suunniteltu kestämään asfalttiajoja, joten jos maasto-tai cyclorenkaasta kuluu nappulat pois asfaltilla ajaessa, siitä ei minusta voi esim. huonolaatuiseksi moittia jos se kuitenkin kestää siellä, mihin se on suunniteltu. Toki siirtymiä tulee aina ja täytyy renkaan kuin renkaan jossain määrin kestää koviakin pohjia.

Greycap
26.06.2015, 13.43
Ääh Greycap, mistä sie Continentalin Speedrenkaita löyvät 42mm???
Mistähän minä ne viime vuonna kiskaisin, olisinko Cyclestoresta tilannut mutta niillä ei näköjään enää ole. Näillä kuitenkin näyttää olevan:

http://www.sjscycles.co.uk/continental-cyclocross-speed-tyre-700-x-42-42-622-prod19740/

...mutta ei noilla kuuhun mennä koska ei ne todellakaan 42-milliset ole. Muuten kyllä ilmeisesti ihan hyvät renkaat, äidin pyörään ne silloin laitoin ja kovasti on kuulemma tykännyt.

arctic biker
26.06.2015, 14.52
Samoilla nimellismitoilla X-King jota ei tosiaan enää tehdä 42koossa on oikeassa elämässään 38mm leveä, sillai sääli ja riesa että mun talviajoon eli oikeaan pakkaslumikeliin varsin hyvä.

Nana
28.06.2015, 00.32
Lienee muuten paras, jos noita langoitettuja Grifoja vielä yritän Escapen vanteelle ängetä, laittaa sisuri jo valmiiksi renkaan sisään pyöreäksi täytettynä ja samaan aikaan laitella sitten nippusiteillä vanteeseen. Se olisi vihoviimeistä kun saisi lopulta nippusiteillä koko renkaan vanteelle ja sitten pitäisi toinen puoli irroittaa, että saisi vielä sisurinkin heitettyä sisään, sen jälkeen se toinen puoli ei tietenkään enää suostuisi menemään mihinkään. :D
Jossain renkaanvaihtovideossa muuten joku vaihtoi tuolla tavalla ihan muutenkin, että sisuri suoraan renkaan sisään ja molemmat vanteelle. En tiedä onko käytännössä merkitystä kumminpäin tekee.

Nana
01.07.2015, 00.57
Contin CX Race on nyt edessä (olisi takanakin, mutta kun poropeukalo ei osaa vielä asetella kiekkoa ketjuille sun muille). Sisurina Contin cyclosisuri talkittuna. Paljonko mun kandee laittaa paineita noihin kumeihin maastoon, entäpä kaupunkiajoon (sis. myös mukulakiviä)?
Painoa oli kuskilla 48kg. Nyt siinä alle 4 baria.

Halloo halloo
01.07.2015, 01.16
Nana, laskemishommia tiedossa vähän:
https://www.google.fi/search?q=bike+tire+pressure+calculator&biw=1079&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LhWTVd3KBsKhsAHFhZaYCw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ

(https://www.google.fi/search?q=bike+tire+pressure+calculator&biw=1079&bih=799&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=LhWTVd3KBsKhsAHFhZaYCw&sqi=2&ved=0CAYQ_AUoAQ)http://problemsolversbike.com/blog/comments/optimal_bike_tire_pressure

Tai sitten suoraan tähän laittamalla jenkkilukemilla:

http://www.dorkypantsr.us/bike-tire-pressure-calculator.html

Nana
01.07.2015, 01.31
^
Kiitos, alle 4 baria on näköjään mulle riittävä, reilustikin alle tuohon eteen. Toi oli paljon helpompi laittaa kuin langoitetut. Kyllä sekin ihan lopussa jumitti, mutta kun kastoin sormia talkkiin ja vedin vähän voimakkaammin taaksepäin niin sieltähän se pomppasi. Hirmu helppo oli asetella vanteelle. Ois voinut viikonloppuna kauniina päivänä tossa pihalla esitellä taitojaan. :D

OJ
01.07.2015, 21.25
WTB Nano 40C voisi toimittaa leveän crossikumin virkaa.

Paineista sen verran, että tällä kuskilla on alla Challenge Grifo lenkkikiekoissa, painoa yli 80 kg ja paineita noin 3 bar. Kisakiekoissa on sitten erilaisia tuubeja ja paineita korkeimmillaan hitusen yli 2 bar. 4 bar paine on kyllä ihan liikaa ellei ajele jossain graniittilouhoksessa.

kuvioista suosin perinteistä clement nappulaa, eli Challenge Grifo, Dugast Typhoon yms. Tuntuu toimivan kelissä kuin kelissä.

Nana
05.07.2015, 23.23
Noi Grifot pitää kyllä joku kerta ostaa krossariin langoittamattomina.

Contin CX Race saa muuten ääneni. Melkein harmittaa, kun nyt ajamattomana tuo Escape, johon sen eteen vaihdoin. Minusta jo tuo eturenkaan vaihto lisäsi huimasti rullaavuutta. En tiedä miten paljon tästä vaan oman pään tuotosta, mutta kyllä näkyi vauhdeissakin. Tosi mukavan tuntuinen rengas on ja aion säilyttää sen krossarin metsäkumina.

slow
06.07.2015, 11.15
Tuota CX Racea saa monista liikkeistä melko edullisesti kun pyörien ensiasennuskumien tilalle vaihdetaan asiakkaan vaatimuksesta maantierenkaita jo kaupantekovaiheessa.
Itse ostin noita nipun Larunpyörästä, muistaakseni kympin kappale.

Nana
06.07.2015, 11.53
^
Hienoa! Vaihdelkaas ne Xkingit sun muut myös pois jo ostovaiheessa, että saan niitäkin jostain kympillä. :D

paaton
26.09.2015, 21.32
Mitä cyclorenkaita löytyy 38-45mm koossa? Saisi toimia pehmeässä mudassakin.
En vaan löydä, vaikka etsinkin.

tiaalto
26.09.2015, 21.38
Panaracer Fire Cross. Joskus näin Shocktherapyssa hyllyssäkin.

paaton
26.09.2015, 21.45
Tämän löysin, mutta tuo 750gr paino kuulostaa hurjalta, enkä äkkiä löytänyt rengasta verkkokaupoista.

paaton
26.09.2015, 22.01
No tuossahan noita 41mm surly knaardeja ensimmäisellä sivulla ehdotetaan. Varmaankin juuri se rengas mitä etsin. Saakohan tätä helsingistä? Tallinnaa ehdottaa surlyn sivusto.

Munarello
26.09.2015, 22.04
Minäkin olen jo tovin pyöritellyt mielessäni esim 29:n renkaan sovittamista krossariin talvea ajatellen. Joku 750 grammaa ei nyt välttämättä talviajossa tunnu missään kun vaihtoehtona on 'umpikuminen' nastarengas, joka nyt ei välttämättä ihan conti gp neljätonnisen tapaan rullaa..

paaton
26.09.2015, 22.09
Tuo knard on 465gr, eli kevyt.

http://www.bike24.com/p275950.html

Nappulat taitavat olla kohtuu matalia, mutta tuskinpa tuonne trekin runkoon muuta mahtuisikaan.

tiaalto
26.09.2015, 22.12
Tuo edellä mainittu Shocktherapy diilaa Surlya joten sieltä löytynee.

tiaalto
28.09.2015, 12.43
Eilen kävin cyclolla kurittamassa itseäni Nuuksiossa ja samalla siinä ihastelin Clement XPlor MSO 40C:n toimintaa aika haastavissakin paikoissa. n. 3 bar paineilla kulkee kepeästi kovalla pinnalla ja mukavasti ja turvallisen tuntuisesti pääsi myös kivien ja juurten yli. Bike24 näyttää saaneen 60 TPI mallia myyntiinkin ei-älyttömään hintaan (omani ovat Konan OEM 30 TPI).

http://www.bike24.com/p2108141.html

Silti jostain syystä nyt on ihme hinku testata Spessun Renegade 29x1.95:sta eturenkaana...

paaton
14.10.2015, 19.53
41mm knard mahtuu hyvin trekin crockettiin. Jää vielä melkein 5mm tilaa ketjun puolelle.
Todellinen leveys on 41.5mm xmd366 kehällä. Kumi oli myös todella helppo asentaa vanteelle, aiemmat 33mm vittoriat ja contit olivat uskomattoman hankalia. Nyt rengasrikko ei pelota pakkasellakaan.

Knardin kuvio on kyllä aika matala. Eteen täytyy vielä hakea 45mm panaraceri, joka on kuvioltaan selvästi rajumpi. Painoeroa on ihan turha miettiä. Väkisinhän tuo rengas painaa, jos nappulalla on oikeasti korkeutta.

d33b0
15.10.2015, 09.55
41mm knard mahtuu hyvin trekin crockettiin. Jää vielä melkein 5mm tilaa ketjun puolelle.
Todellinen leveys on 41.5mm xmd366 kehällä. Kumi oli myös todella helppo asentaa vanteelle, aiemmat 33mm vittoriat ja contit olivat uskomattoman hankalia. Nyt rengasrikko ei pelota pakkasellakaan.

Knardin kuvio on kyllä aika matala. Eteen täytyy vielä hakea 45mm panaraceri, joka on kuvioltaan selvästi rajumpi. Painoeroa on ihan turha miettiä. Väkisinhän tuo rengas painaa, jos nappulalla on oikeasti korkeutta.
Kiva kuulla että mahtuu hyvin Crockettiin ja että on myös oikeasti leveät muuallakin kuin pelkästään paperilla.
Täytyy pitää nämä nakit mielessä kun seuraavan kerran iskee kipinä tilata tämän tyyliset renkaat crossariini.

paaton
18.10.2015, 17.42
No nyt on sipoonkorpea kierretty knardeilla. Etunen alkoi pitämään juurakossa kohtuullisesti, kun pudottelin paineet niin, että puunjuuri otti omalla painollani vanteeseen kiinni. Ihme kyllä contin cyclocross sisuri kesti reissun.
Suuresta ilmatilasta on oikeasti hyötyä ja rengas rullaa hienosti kovallakin alustalla. Mudassa kuvio menee kyllä heti tukkoon, mutta tuo nyt oli tiedossakin.

Mutta, mutta... Kertokaapas viisaammat, mistä jarrutusefekti putkelta runtatessa johtuu? Tätä en maastossa huomannut, mutta siirtymällä paineiden noston jälkeen piti oikein pysähtyä ja katsoa laahaavatko jarrut.
Tunne oli täsmälleen sama jos olisi painanut jarrua polkaisun aikana, voima vaan katosi jonnekkin.
Mikä tämän aiheuttaa?
Suuri ilmatilavuus, kankea sisuri ja renkaan kasaan painuminen?
Suossa ajelun jälkeen kuivat ketjut ja taittopyörät?
Novatecin napa?
Jaloista loppu veto?

arctic biker
18.10.2015, 19.08
Painonjakautumasta tuo johtuu. Satulasta ajaessa on takarenkaalla eniten painoa, nyt putkelta ajossa taas massaa siirtyy eturenkaalle. Asfaltilla pitää olla selkeästi enemmän painetta jotta vierintävastus renkaan muodonmuutosten takia on pienimmillään. Kylmällä tämä vielä korostuu kun kumi on jähmeämpää. Tuon huomaa rengastöissäkin , se päälikumi joka asentuu huonelämmössä ihan sormivoimin niin onkin pirullisen jäykkä pakkasella. Kun nää fillarinrenkaat ei ajossa lämpene...

paaton
18.10.2015, 20.49
Painonjakautumasta tuo johtuu. Satulasta ajaessa on takarenkaalla eniten painoa, nyt putkelta ajossa taas massaa siirtyy eturenkaalle. Asfaltilla pitää olla selkeästi enemmän painetta jotta vierintävastus renkaan muodonmuutosten takia on pienimmillään. Kylmällä tämä vielä korostuu kun kumi on jähmeämpää. Tuon huomaa rengastöissäkin , se päälikumi joka asentuu huonelämmössä ihan sormivoimin niin onkin pirullisen jäykkä pakkasella. Kun nää fillarinrenkaat ei ajossa lämpene...

Etusen kasaan painumiselta tuo tuntuikin. Nämä knardit tuntuvat rullaavan tasaisella jopa paremmin mitä vittorian Cross XL Pro 33c renkaat, mutta tuo reilusti suurempi ilmatilavuus, tai siis hankaava sisärengas, taitaa tosiaan aiheuttaa tuon jarrutuksen. Kylmähän ei enää iltapäivällä ollut. En ole oikein uskonut latexi sisurin ylivoimaisuuteen, mutta kai se on vaan nöyrryttävä ja koetettava tubelesta tai latexia. Pitäähän sen vähäisen voiman nyt pentele välittyä tiehenkin.

arctic biker
18.10.2015, 21.35
Suosiolla tubelekset, noin käskopelolla kohmettuu latexikin.

jarit
19.10.2015, 09.02
Tänä aamuna ensimmäistä kertaa Challengen crossi latexit alla Cruxissa. Renkaana on takana elinkaarensa loppupuolella oleva Spessu Tracer ja edessä sama mutta vielä on käyttöikää jäljellä. Tracer on oikein pehmeäkylkinen loppun ajettuna. Paineet oli noin 2.8-3.0baria. Rullasi aivan erinomaisesti ja täytyi välillä ihan katsoa onko myötätuuli vai miksi kulkee näin hyvin. Tuntuma oli jotain samaa kuin ajaisi maasturilla litkujen kanssa.
Edellinen sisuri oli varmaan niitä heikoimpia vaihtoehtoja (Continental jotakin, se ainoa mitä naapurin XXL:ssä oli hyllyssä kun oli "tilanne päällä") kun ero tuntuu näin suurelle. Täytyy laittaa noita latexeja muutama tilaukseen heti. Toisessa sisurissa oli nimittäin hieman ohuempi kohta, joka näkyi pattina kun siihen laittoi painetta.

Pienenä nyanssina on opittu että talkin reilu käyttö latexin asennuksessa on sotkuisempi juttu kuin hyvän tubeleksen litkuttaminen :)

paaton
19.10.2015, 23.09
Pitääkö tubeless vaikka vanne olisi hieman lommolla? Ei näytä olevan riittävän vahva tuo bor366 kehä juurakoissa rymistelyyn. Toinen sivu näyttä jo painuneen montulle. Aika yllättävää, että vanne antaa periksi ennen sisuria.

arctic biker
20.10.2015, 20.14
Pitääkö tubeless vaikka vanne olisi hieman lommolla? Ei näytä olevan riittävän vahva tuo bor366 kehä juurakoissa rymistelyyn. Toinen sivu näyttä jo painuneen montulle. Aika yllättävää, että vanne antaa periksi ennen sisuria.
Tuotahan ei tiedä ennenkuin yrität. Omat 26" Borvanteet on maasturissa kestäneet hyvin,vissiin en aja niin rajusti!

arctic biker
20.10.2015, 20.20
oisessa sisurissa oli nimittäin hieman ohuempi kohta, joka näkyi pattina kun siihen laittoi painetta.jarit

Latexisisureissa nuo pullistumat tai pallukat ei haittaa. Ainakaan Michelineissä.

paaton
20.10.2015, 21.23
Tuotahan ei tiedä ennenkuin yrität. Omat 26" Borvanteet on maasturissa kestäneet hyvin,vissiin en aja niin rajusti!

Tuo cyclo taitaa olla aika raaka vanteille. Kohtu pieni ilmatilavuus ilman jousitusta.
Siihen vielä päälle se rauhallinen lauantailenkki sipoonkorvessa, jonka pääasiallinen tarkoitus on tiputtaa kaverin process merkkinen hirvi peesistä.

paaton
29.10.2015, 17.46
Eipä taida nuo surlyn knardit olla kovinkaan kestäviä tubeless käytössä. Nousivat kyllä hyvin vanteille, mutta toinen näyttää vuotavan litkua useasta kohtaa keskeltä kylkeä.
No, kai tuon kanssa uskaltaa lenkille lähteä, kun ottaa kaksi sisuria mukaan.