PDA

Näytä tavallinen näkymä : Poljinten suunnat

kaisu
18.06.2015, 20.50
Suokaa anteeksi tyhmä kysymys, mutta kummin päin polkimet pitäisi asentaa?

Ostin juuri uuden pyörän eikä polkimissa ole merkintää, kummalle puolelle niiden pitäisi tulla. Olenko nyt ihan hakoteillä, kun kuvittelen, että polkimet eivät edes mene jengoihin, jos niitä yrittää asentaa väärille puolille?

Vaikuttaisi siltä, että oikean puolen poljin kiristyy oikealle käännettäessä ja se myös istuu jengoihin hyvin. Mutta toisaalta tuntuu epäloogiselta, että oikea poljin kiristyisi myötäpäivään, koska silloinhan polkeminen löystyttää poljinta, koska eteenpäin poljettaessa poljin kääntyy vastapäivään suhteessa kampeen. Vai enkö nyt vain tajua jotain?

Olisi tosi mukavaa, jos joku osaisi sanoa tähän jotakin :)

Ski
18.06.2015, 20.54
Oikea oikein, vasen väärin. Eli oikea kiristyy myötäpäivään ja vasen vastapäivään

Lähetetty minun SM-A700F laitteesta Tapatalkilla

kaisu
18.06.2015, 21.00
Kiitos! Eli ilmeisesti olin siis löytänyt polkimet oikeille puolilleen. Jotain epäloogista tässä minusta silti edelleen on, kun mielestäni näin päin polkimet löystyvät poljettaessa, mutta todennäköisesti vika on siis minun logiikassani eikä kierteissä :D

Hääppönen
18.06.2015, 22.04
Tulet hämmästymään, kun irroittelet aikanaan nyt asentamasi polkimet. Ei taida olla löystyneet. :)

kaisu
18.06.2015, 22.10
Saattaapi olla :D

Sitä mietin, olisiko tuonne pitänyt laittaa väliin jotain öljyntapaista jo tässä vaiheessa, kun nyt laitoin polkimet paikalleen ihan tehdasrasvaisina. Nyt ne vielä saisi irti, jos täytyisi jotakin lisätä.

Juipp4
18.06.2015, 22.15
Kyllä ne kuivanakin hyvin irti lähtee jos kunnon avaimella pääsee avaamaan. Jos vain kierteen päässä kuusiokololle tai vastaavalle paikka niin ehkä eri asia. Mutta on vanhoista ja uusista ja jopa ruosteisistakin lähtenyt helposti auki kun kunnon kiintoavaimella vääntää...

Hääppönen
18.06.2015, 22.44
Kyllä se tehdasrasvakin ajaa asian. Tilanteesi hallinnassa. Ei muuta kuin ajoa. :)

kaisu
19.06.2015, 08.12
Kiitos teille avustanne! Tää on mahtava foorumi, kun kaikkeen löytyy aina ratkaisu ja vieläpä tosi nopeasti :)

nure
19.06.2015, 08.24
Mitkähän polkimet kyseessä? Yleensä kaikissa joku merkintä puolesta.

kaisu
19.06.2015, 09.08
Ne oli sellaset merkittömät halpikset, jotka tuli kauppapyöräksi ostamani Kona Dew Deluxen mukana. Eivät siis mitkään lukkikset. Ihmettelin kyllä suuresti merkintöjen puuttumista, mutta kun viiden minuutin etsimiselläkään ei merkintää löytynyt, niin uskottavahan se oli.

Vaikuttaisi kyllä siltä, ettei polkimia edes saa väärin päin ilman voimankäyttöä, koska sisäänpäin johtaviin jengoihin menee luonnollisesti vain vastaavaan suuntaan olevat jengat.

perttime
19.06.2015, 09.10
Rasva on ihan hyvä aine sinne kierteisiin. Ei pidä kiristää hampaat irvessä. Tulee pian vaikeuksia irrottamisen kanssa, kun se aika tulee.

Kun laakerit on kunnossa, polkeminen pyrkii itse asiassa kiristämään. Joku insinööri varmaan osaa selittää....

kaisu
19.06.2015, 09.23
Joo, mä mietinkin tuota, että laakerit sen kiristymisen varmaankin selittävät. Järkeilyni mukaan ne toimivat ikään kuin ylimääräisenä rattaana polkimen ja kammen välissä, eli pyörivät eri suuntaan kuin poljin ja siksi kiristävät polkimen. Meni kyllä hetki tuon keksimiseen :)

Heikki
19.06.2015, 10.30
Ja jos polkimen laakeri hirttää kiinni, polkimen akseli kiertyy irti kammesta. Pelastaa lukkopolkimilla ajavan nilkkavammoilta.

noniinno
19.06.2015, 11.01
Mekaaninen prekessio Googleen niin löytyy tietoa ilmiöstä.

Tau
19.06.2015, 11.23
Mekaaninen prekessio Googleen niin löytyy tietoa ilmiöstä.

http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53221-polkimen-kiristys-meni-%F6veriksi&p=2362701#post2362701

Markku Liitiä
22.06.2015, 11.29
Ja jos polkimen laakeri hirttää kiinni, polkimen akseli kiertyy irti kammesta. Pelastaa lukkopolkimilla ajavan nilkkavammoilta.

:D:D:D

Tuskin edes Amerikassa kukaan on saanut poljintaan hirttämään kiinni niin, että saisi itselleen aikaan nilkkavamman.

perttime
22.06.2015, 12.09
:D:D:D

Tuskin edes Amerikassa kukaan on saanut poljintaan hirttämään kiinni niin, että saisi itselleen aikaan nilkkavamman.

Mulla oli muinoin avopolkimet, joissa pehmeä akseli taipui ja sai vähitellen polkimet jumittamaan sen verran, että kiertyivät irti. Aika äkillinen jumitus olisi, että sillä nilkan rikkoisi.