PDA

Näytä tavallinen näkymä : Voihan p*rse - apua hanuriin

veturi
15.06.2015, 11.34
Moikkis!

Tässä nyt useamman vuoden ajelemisen jälkeen tuli viikonlopun jäljiltä vihdoin vastaan ns. "saddle sore" persauksessa (onkohan näille jotain vakiintunutta kotimaista termiä?). Ei siis varsinaista hiertymää jossa iho olisi rikki, vaan oikeassa kankussa reiden ja berberin yhtymäkohdassa on nyt jonkinmoinen rypäs finnin näköisiä kavereita. Ja voi juku kun osaavatkin olla kipeitä. Satulassa ei voi edes kuvitellakaan istuvansa tällä hetkellä.

Olen ajanut tällä kaudella noin 4000 kilometriä eikä näistä veijareista ole ollut aavistustakaan tähän mennessä. Lenkkien pituudet on ollut välillä 50-300km ja kaikki on mennyt ongelmitta, kunnes nyt jostain syystä nämä hirvitykset nostivat päätään. Vedin pari reilun satasen lenkkiä peräkkäisinä päivinä (done before) ja siitähän se sitten lähti. Ajan aina puhtailla kamoilla ja pyörä on sopivassa fitissä (oletettavasti, kun aiemmin ei ole ongelmaa ollut).

No, anyway, tasan viikon päästä pitäisi lähteä viikoksi ulkomaille huristelemaan. Matkat on maksettu ja kaikki hoidettu, eli sinne mennään vaikka väkisin. Tarkoitus olisi vetäistä tuhatkunta kilometriä viiteen päivään. Eli ihan parhaimpaan aikaan nämä hanuriongelmat ei tosiaankaan tulleet.

Siis tämän lyhyen alustuksen pohjilta kyselenkin: onko muilla ollut vastaavaa ongelmaa ja miten näistä pääsee eroon mahd. pian? Kokemuksia ja vinkkejä otetaan vastaan. Mieluiten pian :)
Kiitos jo etukäteen jeesistä!

Terveisin, perspaniikki.

Vicina
15.06.2015, 11.45
Jos olisin vastaavan ongelman edessä, tarkoituksena lähteä ajamaan tuhat kilometriä ulkomaille matkalle, johon on panostettu paljon, panostaisin ihotautilääkäriin ja kävisin kysymässä häneltä, miten paiseista pääsisi eroon mahd. pian plus ettei sama ongelma uusiutuisi reissussa. Ehkä jotain antibioottivoidetta tms.

JackOja
15.06.2015, 11.46
Voi olla karvatupen ja/tai talirauhasten tulehdusta. Antibioottia + hoitovoidetta.

Vaikeat tapaukset voivat vaatia avauksen.

MacKonte
15.06.2015, 11.47
En tiedä, auttaako sun vaivaan, mutta omalle kohdalle iski vähän vastaava tapaus parina viime kesänä useamman päivän tiivimmän ajelun jälkeen. Oma vaiva hoitui pesemällä peräpeili useaman kerran päivässä ja rasvaamalla akuutti alue ja reilusti ympäriltäkin kunnon satsilla Bepanthenia (saa vapaasti apteekista), joka levitetään ja hierotaan ihoon, ei siis jätetä kovin kauheeta rasvakerrosta pintaan. Kolmen - neljän päivän jälkeen alkoi olla taas ajokuntoinen.

Toivotaan, että saat kaverit kuriin!

Edit: kannatan edellisiä kirjoittajia lääkärissäkäynnin puolesta, kun tärkeä reissu kuitenkin edessä.

EsaJ
15.06.2015, 11.57
Komppaan edellisiä, lekuriin lomps...

oem
15.06.2015, 12.19
Pesu vesisuihkulla ja Helosan voidetta perään vähän laajemmalti ja toisellekin puolelle, tekisin itse.
Voit tietysti soittaa hoitoarvioon ja kysyä sieltä neuvoa ja varata ajan tarvitessa.

Gargamel
15.06.2015, 12.32
Offtopicin puolelta löytyi tämä (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?50431-Finnit-kannaksilla), on siinä ihan asiaakin välissä.

Viime viikko meni edellistä paisetta parannellessa, sehän oli juuri siinä kankun ja reiden taipeessa istumaluun kohdalla. Se tulee aina samaan paikkaan, mutta syy tai olosuhteet eivät vielä ole selvinneet. Ehkäisevät toimenpiteet perushygienian ja kamppeiden puhteuden jälkeen ovat vielä haussa. Nyt on kokeilussa säämiskärasva, jos vaikka se auttaisi.

JackOja
15.06.2015, 12.38
Kattokaa ne teidän ajohousujen kunto.

Mulla oli viimekesänä ongelmaa yksien suosikkibyysien kanssa. Sitten huomasin, että pehmusteen ommel oli hieman irronnut ja tietenkin nirhasi ihoa ja kaiketi "kiskoi" karvoja ja seurauksena oli karvatupen tulehdusta. Paljon ajetut pöksyt lähtivät tutustumaan roskikseen ja parit muutkin samalla ja uusia tilalle.

VesaP
15.06.2015, 12.43
Kattokaa ne teidän ajohousujen kunto.

Mulla oli viimekesänä ongelmaa yksien suosikkibyysien kanssa. Sitten huomasin, että pehmusteen ommel oli hieman irronnut ja tietenkin nirhasi ihoa ja kaiketi "kiskoi" karvoja

Täysin sama. Muuten täysin soivalta näyttäneet vanhat Castellin Free Aerot muuten, mutta säämiskän sauma oli yhdestä kohtaa irronnut/revennyt noin puolen sentin matkalta niin eiköhän sit koko perkeleen housut ole about käyttökelvottomat heti! Aattelin kuitenkin pihinä vielä säästää ne ja kokeilla talvella alimmaisena housuna muiden lämpimämpien välihousujen jne alla. Tosin sama reikähän se siellä hinkkaa ihoa vasten sittenkin, mutta satulan sijaan sentään joku merinovilla tms sit toiselta puolelta.

veturi
15.06.2015, 13.59
Täytyypä tutkia ajokamat vielä läpi. Varasin huomiselle vinkkien mukaisesti iholääkäriajan nyt varmuudeksi, joten katotaan jos sieltä irtoaisi jotain faktaa (ja toivottavasti myös taikavoiteita). Toistaiseksi mennään pesulla ja kourallisella Bebanthen -voidetta, joten ans katsoa jos huomenna jo olisi olo helpompi. Perinteinen hiertymä olisi varmaan helpompi voitaa, mutta finnit hanurissa on itselle aivan uutta aluetta, jonka vuoksi nyt on hieman peukalo keskellä kämmentä.

Tosiaan, näitä "finnejä" ei ole vain yhtä kappaletta, vaan koko oikean puolen pakaran ja reiden liittymäkohta melko koristeellinen. Arviolta 10 suurempaa tai pienempää. Persettä kun tirkistelee näyttää siltä, että joku olisi haulikolla peräpäähän lasauttanut. Osa on kipeitä kosketukselle, osa ei. Toivottavasti tämäkin informaatio oli kaikille mieluisaa kuultavaa. Hetken ajattelin referenssikuvan toimittamista, mutta säästettäkööt kaikki siltä ;)

EsaJ
15.06.2015, 13.59
Käsirasvavoidellut pehmusteet on pop....

VesaP
15.06.2015, 14.05
Hetken ajattelin referenssikuvan toimittamista, mutta säästettäkööt kaikki siltä ;)

Utelias eetu googlettaa tietysti googlen kuvahaussa hakusanoilla "tulehtuneet karvatupet perseessä"

Ei olis pitänyt. :rolleyes:

Mvu
15.06.2015, 15.17
Mulla oli viime kesänä, kiitos huonojen housujen, paise persiissä. Ei auttanut antibiootti voiteena tai pillerinä. Apu tuli kuusenpihkavoiteena, kolme päivää voidelappua housuissa ja poissa oli.

kuovipolku
15.06.2015, 15.54
^ Ei ole huuhaata:

http://www.repolar.com/pages/abilar-10-pihkasalva/abilar---tietoa.php
http://yle.fi/uutiset/pihkasta_tuli_huippulaake/5069722
http://www.laakarilehti.fi/uutinen.html?type=1/news_id=13479/Pihkasalva+nopeuttaa+haavojen+paranemista+

MacKonte
15.06.2015, 16.01
Kuusenpihkavoidetta kannattaa kokeilla varoen. Lääkäri määräsi (!) sitä kollegalle, jolle se aiheutti erittäin voimakkaan allergisen ihoreaktion. Ihotautilääkäri kirosi hartaasti tutkiessaan kollegaa ja määrätessään antibiootteja. Kuulemma joka kymmenes suomalainen on yliherkkä kuusenpihkavoiteelle.

ilmoitteles Veturi, mitä tohtori diagnosoi ja määrää hoidoksi.

Code
15.06.2015, 16.05
Jos on finnin näköisiä ryppäänä, voi olla myös ruusu... Eli lääkäriin!

sledgehammer
15.06.2015, 16.19
Voipi olla myös stafylokokin aikaansaannoksia. Siihen tepsii perseen ja naaman pesu avecydillä + sieraimien ja aunuksen seudun rasvaaminen Bactrobanilla. Jos Stafylokokki mönkii vaikka tuollaiseen näppylään, se ei mee kiinni ikinä. Tulee kraateri josta lopulta paistaa valokin läpi. Kandee tosiaan mennä lääkäriin.

Nana
15.06.2015, 22.06
Naisille tämä saattaa olla hieman tutumpi aihe, kun ajelemme keskimääräisesti useammin ihokarvojamme. Ihokarvojen ajelu nimittäin aiheuttaa joskus pieniä finnin tapaisia näppyjä erityisesti nivusalueella,missä alusvaatteiden saumat vielä sopivasti hankaavat, toisilla myös kainaloissa ja periaatteessa niitä voi tulla mihin vain missä ihoa on. Kai nuo sheivauksen jälkeisetkin näpyt jonkinasteisia karvatuppitulehduksia ovat ja lisäksi joskus karvat voivat kasvaa sisäänpäin.
Yleensä nämä eivät vakaviksi äidy vaan häviävät pesulla/happihyppelyllä, mutta joskus, uskoisin, että vielä helpommin kovalle paineelle (pitkä pyöräily/pitkäaikainen hankaus) altistuessaan ne voivat kehittyä ihan paiseiksi asti tai muuten vain tulehtua pahemmin ja olla kivuliaita. Minulla on elämäni aikana 1 karvatuppi tulehtunut pahemmin ja olen kyllä sheivaillut ihan "normaalisti". Aloittajalle suosittelen pikaista lääkärireissua jos iho pitää saada vielä pian kuntoon. Jos tosi ärtsy saat ehkä antibioottivoidetta tms, mutta yleensä nuo paranevat onneksi aika hyvin, ellei niihin ole päässyt joku sitkeämpi pöpö pesimään.
p.s. Älkää sheivailko ainakaan nivus/sisäreisialueelta juuri ennen fillaroimaan lähtöä, säärillä ei niin väliä, koska niihin ei kohdistu hankausta.

Nana
15.06.2015, 22.15
ja vielä semmoinen, että, siis sen lisäksi, että menet lääkäriin heti, laitat mahdollisimman löysät ja hengittävät vaatteet (esim puuvillaiset). Mitä paremmin ne näpyt saavat ilmaa, sitä nopeammin ne paranevat. Vesisuihkuttelu myös jees. Eli vettä ja happea, ne parantavat kummasti, lääkärin määräämään antibioottivoiteen tmv. tukena. Bokserit nurkkaan siis ja löysät verkkarit tms jalassa löhöilemään.

LJL
15.06.2015, 23.36
Tuohon tuuletteluun varmaan sopii hyvin myös sellainen itsensäpaljastajien suosima "mä oon näiden vaatteiden alla jo valmiiksi alasti" -popliinitakki

Antza44
15.06.2015, 23.40
Sitten ennalta ehkäisynä puhtaiden kamojen lisäksi hanurin ja ym. pesu ennen lenkkiä, niin on puhdas iho mitä sitten hankailla, eikä mikään päivän esim toimistojakkarassa kiehunut.
Puhdas iho hengittää muutenkin paremmin. Joskus kun on päivällä jo hikoillut ja lähtee illalla lenkille on aika tukkosen tuntuinen olo, kun iho on ns tukossa.

Nana
16.06.2015, 13.23
^
Joo, mutta on hyvä muistaa, että liian innokas pesu saippuoilla aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Intiimialue on herkempää aluetta sekä miehillä, että naisilla ja siksi juuri se reagoi usein ensimmäisenä antibioottikuureihin (hiivatulehduksia ainakin naisilla), ahkeraan saippuapesuun (sama homma) ja sheivauksiin (karvatuppitulehdukset/sisään kasvaneet ihokarvat). Siellä kuuluukin olla tietty bakteerikanta ja liialla saippuapesulla se häviää, mikä voi aiheuttaa sitkeitäkin sieni(hiiva ym)tulehduksia. Kerran päivässä pesu miedolla saippualla ja sen lisäksi tuulettelu (löysemmät vaatteet tms.) tai pelkällä vedellä suihkuttelu ovat ihan riittäviä. Yleensä ongelmia tulee vain lisää kun halutaan putipuhdasta ja pestään kaikki hyödyllisetkin pöpöt pois.

LJL, Kotona kukin laittaa mitä huvittaa, ulkona voi tulla sanomista. :D

Antza44
16.06.2015, 13.31
^Totta vesisuihku ennen lenkkiä riittää ja riittäis monesti muutenkin, mutta taitaa olla keskimäärin tapana kaikilla tunkea saippuaa aina vaikkei tarvi. Mökillä varsinkin huomaa, kun saunoo ja käy järvessä eikä käytä moneen päivään saippuaa on silti ihan yhtä puhdas olo, kuin olisi saiuppualla kiillottanut:).

VesaP
16.06.2015, 14.29
Miten palstan kuumin puheenaihe voi, eli veturi-nimimerkin pers-näppylät? Mitkä oli lekurin kuningasvinkit asiaan?

oem
16.06.2015, 14.42
Eli mitenkä veturin näppylät jaksaa tänään ja mitä lääkäri sanoi?

ISO-O
16.06.2015, 18.35
Saippuan sijaan pesunestettä X :Erittäin riittoisa, innovatiivinen koostumus sisältää uudistavaa pantenolia, hoitavaa allantoiinia, runsaasti kosteuttavia vitamiineja sekä aminohappoja. Pesun jälkeen iholla on puhdas, miellyttävän raikas ja pehmeä tunne. pH 5.5 ylläpitää ihon luonnollista tasapainoa.

•Dermatologisesti testattu.
•Puhdistaa kasvot ja koko kehon. Myös intiimipesuun.
•Suositellaan normaalille sekä rasvaiselle iholle. Ei kuivata.
•Sopii erilaisten ihosairauksien hoidon tueksi kuten akne- ja psoriasisiholle sekä atoopikoille.

Nimim. on iho kovilla muutenkin ml. filoilu.

JackOja
17.06.2015, 10.51
Miten palstan kuumin puheenaihe voi, eli veturi-nimimerkin pers-näppylät? Mitkä oli lekurin kuningasvinkit asiaan?

Eli mitenkä veturin näppylät jaksaa tänään ja mitä lääkäri sanoi?

Taisikin olla isompi ongelma. Otettu sisään osastolle eikä ole nettiyhteyttä?

VesaP
17.06.2015, 11.22
Taisikin olla isompi ongelma. Otettu sisään osastolle eikä ole nettiyhteyttä?

Joo, kyllä tässä alkaa jo foorumikolleegaakin vähän pelottaa että miten massiivisesta asiasta olikaan kyse. Toivottavasti kuulemme tilannepäivityksiä näppyjen suhteen asap!

tunkkari
17.06.2015, 11.37
Ahteri amputaatio?? ;)

EsaJ
17.06.2015, 11.52
kunhan nyt vaan ei ois menny sekasin kivekset ja näppylät.....

LJL
17.06.2015, 12.53
Ahteri amputaatio?? ;)

Perseettömyys voisi ottaa koville, pyöräillessä, ja muutenkin esim. kaupassa lapset nauraa

janne kuivakangas
17.06.2015, 15.12
Linola suojaava balsami sitä kannattaa kokeilla. .tai sit jos pahemmin päässy jo niin Pimafucort voide/salva. .ja tehoa on..Itse käytän välillä...✌☺.

Lähetetty minun SM-T335 laitteesta Tapatalkilla

tunkkari
17.06.2015, 15.41
Kyllä täällä nyt pidetään hulluja jännityksessä... ;)

noniinno
17.06.2015, 17.19
Vanha sanonta kuuluu, "Lainaisitko naamaasi, mulla on perse remontissa"

LJL
17.06.2015, 18.01
Vanha sanonta kuuluu, "Lainaisitko naamaasi, mulla on perse remontissa"
http://www.kryptonitekollectibles.com/media/catalog/product/cache/1/small_image/175x/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/3/1/31Gy9o9afjL/South-Park-We-Have-Buttocks-Where-Our-Heads-Should-Be-Butt-Heads-Keychain-21.jpg

veturi
17.06.2015, 22.22
Noniin, pahoittelut venyneestä vastauksesta. Perse on yhä kehossa kiinni, mutta työkiireet pakotti olemaan internetissä normaalia vähemmän :)

Pääsin eilen ihotautilääkärin vastaanotolle ja tuomio oli karvatuppitulehdus (follikumikälie). "Finnien" lisäksi lääkärin mukaan ihossa oli hankaumavahinkoa, joten se selittänee ongelman synnyn. Omalla hanurianalyysillä en tuota hankausta ollut huomannut, joten olipa hyvä että joku pääsi tiiraamaan lähempää! Mukaan apteekista tuubi antibioottivoidetta ja sitä onkin sitten hanuriin uponnut tasaista tahtia. Sibicortia olisi kuulemma saanut apteekista ilman reseptiä (jonka pitäisi tähän myös jeesata useimmissa tapauksissa), mutta pyysin tuhdeimmat mahdolliset mömmöt varmuuden vuoksi. Lisäksi kuten monet täällä ehdotti, niin lääkäriltäkin tuli ohjeistusta viettämään aikaa munasillaan mahdollisimman paljon. Treenasin sitä tänään etätöiden merkeissä ja hyvin jo sujuu!

Tutkin vinkkien mukaisesti vielä ajokamat kotosalla läpikotaisin ja huomasin, että käyttämissäni ajohousuissa pehmuste oli hieman nuhraantunut juuri tuon kipeän persposken puolelta. Pökät löysivätkin siitä sitten tiensä suoraan roskiin.

Tänään jo hanukka tuntuu huomattavasti kevyemmältä istua, joten ehkä tässä on vielä toiveita saada takamus ajokuntoon ennen reissua. Vielä ei satula varsinaisesti luokseen houkuttele, mutta sohvalla sentäs kärsii jo istuakin. Alasti.

EsaJ
18.06.2015, 09.15
Kandee reissulla voidella säämiskä (vaikka ois keinosäämiskä), niin pienenee riski hiertymistä. Itse oon käyttänyt decubalia runsaasti säämiskään ennen pitkiä lenkkejä. Paljon mukavampi on ajaa. Nivusiin ehkä baby oilia vielä hieman, luo pikantin fiiliksen....

LJL
18.06.2015, 10.17
Pylly-Assos on hyvää

Mika K
18.06.2015, 14.03
^ Komppaan ja taidankin itseasiassa sipaista sitä tänään hanuriin, kun pian on lähtö pienelle randosojotusreissulle.. :)

VesaP
18.06.2015, 14.19
Pylly-Assos on hyvää

Riippuu. Itse kokeilin aikoinaan ja en tykännyt. Jotenkin lismasempi perse tuon kanssa kuin ilman rasvaa. Housu jopa tarttui hanuriin tiukemmin muistaakseni mitä ilman rasvaa? Joten itse ajan ainakin ihan naturellina.

Tein tosin löydön vuosi sitten tms. Brooks oli paljon parempi perseelle mitä tuommoset rasvat! :) Ja Castellin ProgettoX2 tietysti.

Hyvä että veturin perse on nyt parantumassa. Persevaivat on perseestä, pyöräilijälle.

Markku Silvenius
18.06.2015, 15.09
Assos on kyllä hyvää hiertymille ohuesti sipaisten myös lenkkien välillä, niinku hoitomielessä.

janne kuivakangas
18.06.2015, 15.54
Ite en oo hirveesti tarvinnu maastopuolella Mitä nyt nivuset välillä vaatii rasvaa..ja käytän alushousu mis vaippoja parit bibsit pehmustettu on käytän niitäkin..kun lämpenee kelit..et pärjätään 🆒😊

Nana
18.06.2015, 16.41
Hyvä kuulla, että aloittajalla helpottanut jo. Jos muuten tulee esim sheivailun jälkeen pieniä punaisia, yleensä melko kutiavia näppyjä, niihin auttaa ihan hydrokortison voide tai muu kortisoni ja vähän väljemmät vaatteet ja muutamassa vrk:ssa ovat hävinneet. Jos niitä raapii tai muuten hankaa vaatteilla tai pitkillä pyörälenkeillä ne voivat tulehtua ihan kunnon karvatuppitulehdukseksi/paiseeksi, joten kannattaa ainakin hankautuvilla alueilla pitää lyhyt tauko (jopa vrk voi riittää) jos näppyjä ilmenee, sillä ne häviävät yleensä tosi nopeasti jos saavat happea.

EsaJ
18.06.2015, 17.29
Kun sheivaa naaman kun niin pitäähän jollain desata, ettei tuu näppyjä. Käsidesi on mun aftershave.... Miksei muualekin....

Markku Silvenius
18.06.2015, 17.41
Toi on varmaan yksilöllistä..itse en ole koskaan menneeseen 50 vuoteen tehnyt moista parranajon jälkeen. Ei mitään ongelmia koskaan.

Ehkä pitäis kokeilla Assosta :D

Nana
18.06.2015, 19.44
^
Harva paikka meillä hengittää niin hyvin kuin kasvot, eikä niihin siksi yleensä mitään tule, mutta koitapa ajella vaikka kainaloitasi, mitä naiset usein tekevät säännöllisesti. Ennemmin tai myöhemmin onnistut sheivatessa hankaamaan sen verran, tai sitten kainalon ihon hankautuminen kylkeen aikaansaa, että saat pari-muutaman punaisen, pienen, mutta isosti kutiavan näpyn kainaloosi, jossa ne käden alhaalla ollessa hankautuvat vielä lisää.

Velogi
18.06.2015, 20.01
Hyvähän täällä on hihitellä, mutta Veturin tilanne on totinen paikka kenelle vain - mutta etenkin pyöräilijälle. Kerran olen saman sorttisessa liemessä ollut, sen episodin jälkeen olen käyttänyt >100 km lenkeillä assoksen salvaa. Ja hygienia on A&O.

LJL
18.06.2015, 20.08
Minä hihittelen ja kärsin parhaillaan samasta vaivasta. Pylly-Assosta olisi puoli purkkia jossakin mutta wife on piilottanut sen muutossa jemma-nimiseen paikkaan

Nana
18.06.2015, 20.22
Hyvähän täällä on hihitellä, mutta Veturin tilanne on totinen paikka kenelle vain - mutta etenkin pyöräilijälle. Kerran olen saman sorttisessa liemessä ollut, sen episodin jälkeen olen käyttänyt >100 km lenkeillä assoksen salvaa. Ja hygienia on A&O.

Totta, mutta niin se tuppaa olemaan, että mitä intiimimmästä alueesta kyse, sitä enemmän hihittelyä ja syy siihen lienee, että jo intiimialueen tulehtuneiden pattien ajatteleminen on aika stressaavaa ja hermostuneena ihmiset tuppaavat joskus naureskelemaan.
Onhan meillä suojarefleksit muutenkin paljon voimakkaammat intiimialueella. Esim. mies, joka katsoo telkusta, kun toinen mies saa potkun nivusiin suojaa usein omansakin vaistomaisesti, ihan vaan varmuuden vuoksi.

Markku Silvenius
18.06.2015, 21.20
Yks juttu tosta parranajosta tuli mieleen..Jos ajaa karvoja nivusalueelta niin partaterällä ajettu karvan pää on terävä & saattaa satulan ja ihon välissä pujahtaa takaisin ihon sisään aiheuttaen ongelmia. Trimmerillä tai kotiparturityyppisellä koneella leikatun karvan pää on suora eikä niin suuri riski em. skenaarioon.

Antza44
18.06.2015, 23.08
^Mutta trimmerillä ym. ei saa posliiniksi:(.

PK1
19.06.2015, 00.08
^Mutta trimmerillä ym. ei saa posliiniksi:(.

Sit pitää ottaa vahaus :D

EsaJ
19.06.2015, 10.28
Vahauksela vasta saa ongelmia kun karvat saattaa alkaa kasvaa ihon sisällä...

Nana
19.06.2015, 11.15
Kyllä ne voi kasvaa ihon alle yhtälailla sheivauksen jälkeen. Vahaus ja esim epilaattorit pitää karvat vain hieman pitempään pois, mutta ne on kivuliaampia vaihtoehtoja. Karvanajokoneita en suosittelisi käytettävän intiimialueella. Niillä, jos nyt edes onnistuu, saa ajaa monta kertaa jos posliinia haluaa ja herkemmällä ihoalueella tekevät helposti haavoja, voi iho jäädä väliin yms. ja muutenkin aroissa paikoissa, joihin näkyvyys vielä huonompi ne ovat ihan mahdottomia välineitä.

MacKonte
19.06.2015, 11.21
Puoliapinan tyhmä kysymys: miksi pitää sheivata alapäätä?

Nana
19.06.2015, 11.32
^
Haha, eihän sitä pidä sheivata, mutta jotkut haluavat pitää karvattomana. Sinänsä, jos miettii hygienian kannalta, niin kyllähän se karvaton iho on helpompi pitää puhtaanakin, naisilla on kerran/kk tulva yms. ja toiset taas esteettisistä syistä tykkäävät ajella/vahata.

Enemmänkin se on minusta makuasia, toiset vaan tykkää karvattomasta ihosta. Itse en kyllä pystyisi käydä vähän väliä jotain brassivahausta ottamassa, auts.

marko.k
20.06.2015, 08.54
Ensimmäinen kerta menee jännittäessä ja siksi ehkä kivulias,siihen tottuu 😉

janne kuivakangas
25.06.2015, 17.41
Niin tottuu 🆒😊

Nana
25.06.2015, 18.27
Ei kaikki totu. Lisäksi toisilla on herkempi iho, joka voi reagoida voimakkaastikin vahaukseen mm. erikokoisilla punaisilla pateilla, mutta toki se on ihan tehokas ja toimiva ja siten hyvä karvanpoistomenetelmä niille, joiden iho sen kestää.
Kannattaa sitä ainakin kokeilla jos haluaa karvat jostain pois. Epilaattoreista myös osa tykkää, mutta niissä sama ongelma herkkäihoisille, voi iho reagoida nostaen pitkäänkin säilyvät punaiset patit. Ei nämä vaarallisia ole, häviävät usein itsestään ja jos on niin herkkä iho, että näitä tulee vahauksesta tai epistä niin kannattaa sheivailla, tai käydä vaikka laserilla poistattamassa karvat, jos alue pieni tai kukkaro iso.

yannara
12.06.2016, 20.47
Itselläni oli joskus paise 16v ikäisenä, juurikin rankemman pyöräilyn ja huonon hygenian myötä. Kesti monta päivää ja lopuksi leikattiin ilman puudutusta, eli viiltoa kehiin ja nesteet ulos.

No nyt, about 15v jälkeen tuli toisen kerran, sama kohta. Olen ehtinyt jo 2v ajaa päivittäin pyörällä, ja nyt vasta tuli eteen. Kaapista löytyi Pimafucort, kattoo jos auttais tai sit lääkäriin huomenna sopivampaa reseptiä hakemaan.

ketti
03.07.2016, 17.36
Peräpuolen rastatukan poistoon en ole vielä tähän ikään mennessä keksinyt hyvää keinoa. Sytkärillä tee-sekin-itse-mies ne näppärästi polttaa pöntöllä istuskellessa, mutta oikea kuuma liekki sokkona jossakin pallien takana limakalvojen lähellä on sangen tarkkaa puuhaa.

Surisevan partakoneen tunkeminen takalistoon tuntuu myös arveluttavalta, entä jos se näykkää ja veri lentää mahdollisista pukamista? Vieläkö samalla koneella ajaisi partansa?

Muokkaus: tämähän ei ole edes OT:tä, ryhmän otsikkohan on (kuntoilu ja) ajotekniikka !

ellmeri
03.07.2016, 20.25
Jäämeren-vaellus reissuilla D.Arduin muistutti,laittakaa rasvaa perseisiiin,ranskalaisittain murtaen.:rolleyes:

Joka raswassa säästää se persettään wihaa.

JKK
03.07.2016, 22.01
Menet jonnekin kosmetologille vahapoistoon. Ei edes satu kun repäisevät ne karvat pois :(

noniinno
04.07.2016, 00.28
Kaikkeen täällä on oma topicinsa. Jopa edellä kuvattuihin ongelmiin. Tabuja ei ole. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?t=37680

Jenkka
08.10.2016, 23.15
Jostain ne nyt tulivat....paiseen perhanat ja vielä tuplana. Takana nyt 6 ns. aktiivivuotta pyöräilyä ilman vastaavaa ongelmaan. Olen töissä alkanut istua satulatuolilla ja olisikohan pikemminkin niin, että umpihautominen siinä olisi saanut nämä paisoset intoutumaan...

Moska
09.10.2016, 11.40
Satunnaisesti käytän satulatuolia töissä ja ainakin tuo malli hautoo niin etten kelpuuttaisi jatkuvaan käyttöön.

Lähetetty minun D6603 laitteesta Tapatalkilla

90kg
03.05.2018, 13.06
Liityin Bebanthen -kerhoon.

Jo kevään ensilenkeillä tuntui vaikeammalta kuin yleensä ja siitä asiat ovat hiertyneet sille mallille että persukset alkaa olla tulessa jo tavallisella kovalla tuolilla istuessa sisällä.

EDIT: Bebanthen nyt hoitoon, mutta onko kukaan kokeillut Assos Chamois Creamille korvikkeita? Mikä olis paras kotimainen korvike joka löytyy apteekista tai marketista? Vauvaöljyistä jotain luin että jotkut käyttävät. Se on aika halpaa jotain 3 euroa 200 ml ja löytyy läheltä retkipyöräilyreittejä jos pysyy ihmisten ilmoilla. Assoksen rasva vaikuttaa styrdimmältä. Sitä tuossa pohdin Bebantheniäkin ostaessa kun piti valita emulsio vs. voide versio. Päädyin voiteeseen.

hsr
03.05.2018, 21.25
Liityin Bebanthen -kerhoon.

Jo kevään ensilenkeillä tuntui vaikeammalta kuin yleensä ja siitä asiat ovat hiertyneet sille mallille että persukset alkaa olla tulessa jo tavallisella kovalla tuolilla istuessa sisällä.

EDIT: Bebanthen nyt hoitoon, mutta onko kukaan kokeillut Assos Chamois Creamille korvikkeita? Mikä olis paras kotimainen korvike joka löytyy apteekista tai marketista? Vauvaöljyistä jotain luin että jotkut käyttävät. Se on aika halpaa jotain 3 euroa 200 ml ja löytyy läheltä retkipyöräilyreittejä jos pysyy ihmisten ilmoilla. Assoksen rasva vaikuttaa styrdimmältä. Sitä tuossa pohdin Bebantheniäkin ostaessa kun piti valita emulsio vs. voide versio. Päädyin voiteeseen.

Tätä mainostetaan pyöräilijöillekin https://www.yliopistonapteekki.fi/linola-suojaava-balsami-tuubi-50-ml-53660.html

90kg
03.05.2018, 21.49
Tätä mainostetaan pyöräilijöillekin https://www.yliopistonapteekki.fi/linola-suojaava-balsami-tuubi-50-ml-53660.html

Juu huomasin. Ja sen että Bepanthenistä on olemassa Plus versio joka on antiseptinen. Suomessa ei myydä Plussaa apteekeissa mutta just lähdössä Puolaan jossa näköjään apteekkitavaraa.

travelleroftime
04.05.2018, 18.14
Vähän mietyttää kun perseenhinkkausesta kyse joka ei siis ole normaalia kun mitoitus oikein. Onkohan tässä tapauksessa kuskin ja pyörän välinen suhde toisiinsa optimaali eli säädöt varmasti kohillaan ?

90kg
04.05.2018, 19.27
Vähän mietyttää kun perseenhinkkausesta kyse joka ei siis ole normaalia kun mitoitus oikein. Onkohan tässä tapauksessa kuskin ja pyörän välinen suhde toisiinsa optimaali eli säädöt varmasti kohillaan ?

Hikoilu ja piereskely ja liian pitkät lenkit heti kauden avauksessa ja sen päälle kun vielä ottaa epähuomiossa ne pesuun menevät housut toisellekin lenkille niin alkaa olla keitokset kasassa. Itsellä ainakaan mitään erityistä pientä hiertymäkohtaa, vaan koko takalisto tulessa so to speak. Tosin kyllä tuntee että se Bepanthen on alkanut auttaa bebaan.

Laroute
04.05.2018, 21.41
Eikös englannin pyöräilyliitto taannoin kehottanut kaikkia pyöräilijöitä olemaan ajamatta karvoja, jotta moisilta vaivoilta säästyttäisiin ennen olympialaisia. Tuo karvojen ajelu jalkovälistä on ongelmien kerjäämistä.

Makke
05.05.2018, 07.13
Itsellä hanuri kanssa pidemmillä reissuilla ottaa välillä itseensä ja tulee kipeitä "paukuroita". Monenlaista kokeiltu, mutta yllättäin nopeiten tehoava on ollut pihkasalva. Rauhalantilan pihkasalvaa olen käyttänyt koska siinä on pihkaa enemmän kun apteekin tuotteilla. Tuon avulla voi jo seuraavana päivänä käydä lenkillä ilman että tarvii ajaa putkelta iso osa lenkistä:)

kuovipolku
05.05.2018, 07.33
Eikös englannin pyöräilyliitto taannoin kehottanut kaikkia pyöräilijöitä olemaan ajamatta karvoja, jotta moisilta vaivoilta säästyttäisiin ennen olympialaisia. Tuo karvojen ajelu jalkovälistä on ongelmien kerjäämistä.

Muistaakseni British Cycling ohjeisti erityisesti naisten joukkueen ajajia ja sikäli kuin olen ymmärtänyt, naiset sangen yleisesti käyttävät karvanpoistomenetelmiä joita miehet eivät juurikaan harrasta ja taitaa naisten anatomiassakin miehiin verrattuna olla sellaisia eroja jotka saattavat asiaan vaikuttaa.

Mutta on varmasti niin että jos karvojen ajelu jo sellaisenaan aiheuttaa ihoärsytystä tai -oireita kannattaa silloin ainakin välttää pitempää lenkkiä heti perään. (Kuuluisalta klassisen kitaran mestarilta kysyttiin kerran miksi hän ei koskaan soittanut maanantaisin. Vastaus oli että hän leikkaa sormenkyntensä kerran viikossa.)

British Cyclingin ohjeista vielä sen verran että naisten joukkue käytti voidetta jonka vaikuttavat aineet olivat isopropyylimyristaatti ja parafiiniöljy, joten kiinnostuneet voivat tiedustella vastaavaa valmistetta apteekissaan.

Mikkomoe
31.10.2020, 10.57
Nyt ensimmäistä kertaa ajokausi on jatkunut minulla lokakuun loppuun asti, kelien viilentyessä ja sateiden alkaessa aloin käyttämään työmatkoilla kolmia housuja päällekkäin, eli säämiskäbibsit, päälle ohut urheilukerrastohousut, päällimäiseksi sadehousut. Viime aikoina ollu muutamia näppylöitä joihin sattuu kun istun satulassa väärässä asennossa. Sibicorttia menee nyt usein. Täytyy miettiä miten vaatetan jalat jatkossa, ilmeisesti kolmen housun yhdistelmä ei ole hyvä takapuolelle..

kurvaaja
31.10.2020, 16.19
^Kelien viilentyessä (satoi tai paistoi) "thermo"bibsit + irtolahkeet. Sittenkun menee pakkaselle niin kesäbibsit + päälle pitkät trikoot ("bib tights")

vihtis83
31.10.2020, 17.19
Housuissa on tärkeää että ne eivät ole liian löysät haaroista, muuten menevät kurttuun hanurin ja satulan välissä mikä aiheuttaa helposti hiertymiä. Useampia housuja päällekkäin pitäessä tämä vielä tuntuu korostuvan. Tämä tuote tuntuu myös toimivan aika hyvin hiertymien ehkäisyyn eli tätä hanuriin ennen lenkkiä ja miksei vielä sen jälkeenkin: Tummeli emulsiovoide (https://www.tummeli.fi/tuotteet/tummeli-emulsiovoide/)

hsr
31.10.2020, 18.52
Kyselenpä taas, onko joku nähnyt tuota Tummeli emulsiovoidetta myynnissä jossain muualla kuin Kärkkäisellä? Netistä ei löydy.

Mikkomoe
31.10.2020, 21.14
Kyselenpä taas, onko joku nähnyt tuota Tummeli emulsiovoidetta myynnissä jossain muualla kuin Kärkkäisellä? Netistä ei löydy.

Samaa olen minäkin ihmetellyt, viikkojen ajan tarkistanut apteekin ja citymarketin hyllyiltä et joko on tullu myyntiin mut ei..