PDA

Näytä tavallinen näkymä : hapottaa ja voima kadonnut, mitä avuksi. Kisat viikon päästä....

EsaJ
22.05.2015, 10.33
Eipä ole vuosiin hapottanut, kuin viime lenkillä eilen ja itseasiassa viitteitä tähän oli havaittavissa jo tiistain maastofillarilenkillä. Cyclolla eilen siis liikkeellä 35km lenkki ja jokainen lenkkipolun mäki toi hapotukset jalkoihin ja oli voimaton olo jaloissa, sisulla mentiin, mutta ei ollut semmoinen kaikkivoipainen olo mäissä. Valmistaudun nyt Korson kisaan. oon ihan ulalla, koska kunto on ollut nousujohteista tähän asti.

Reenaan aina kun vapaata tulee kalenteriin, eli about seuraavina päivinä eli 3-4krt viikossa.

tiistai - torstai - lauantai - sunnuntai

Lenkit menee fiilispohjalla, mutta aina niistä intervallit tulee. Pragmaattisuutta ei siis ole. 1-2 krt viikossa mäkivetosessio jyrkässä mäessä maksimilla on ollut kuviossa nyt useamman viikon.
Lenkkien jälkeen protsku ja hiilari tankkaus. Syön monipuolisesti.

PK kausi alkoi jo viime vuoden kesällä maantielenkeillä. Sitä jatkui syksy ja talvi vautikestolla ja intervalleilla.

Mitäköhän tässä pitäisi tehdä, levätä vai reenata jotenkin toisin??

Tunnen olevani ihan normaali terveessä kunnossa, työ on ollut tosin viime viikkoina stressaavampaa...

Enempää en osaa kertoa, kysyä saa....

Nimim huolestunut....

JackOja
22.05.2015, 10.43
Eikö suorituskyvyn lasku ole yksi merkki ylikunto-oireyhtymän synnystä.

EsaJ
22.05.2015, 10.46
No kun se ei tällä treenimäärällä tunnu mahdolliselta... Lepopäiviä on ja ne on täysin passiivisia löhöilypäiviä...

jaska
22.05.2015, 11.27
Jos nuo treenit on käytännössä enemmänn tai vähemmän tehotreenejä, niin pitäisin väsymystä todennäköisimpänä selityksenä. Myös tuo treenien monotonisuus voi edesauttaa urvahtamista. Itse tekisin niin, että ajelisin lenkit korostetun kevyesti kunnes vauhti alkaa karkaavan ihan itsekseen. Itselläni vähän sama tilanne. Olen vetänyt koko talven tehoja aikaisempaa enemmän ja kisojen kynnyksellä homma alkoi tökkiä. Keventelyn kautta homma on alkanut taas rullata. Harvoin, jos taustalla on kovahkoa treeniä, niin vielä sitä koventamalla tilanne paranee. Tai silloin pitää osasta treeneistä tehdä kovempia ja lopuista vielä kevyempiä. Joka tapauksessa ensin pitää levätä, jotta kroppa alkaa ottamaan taas myllyystä vastaan.

kolistelija
22.05.2015, 11.30
Ei ne passiiviset löhöilypäivät ja levot, vaan se kokonaisrasitus. Kovilla mäkivedoilla saa rasitusta vähän eri tavalla kuin perus pk:ta ajamalla. Kyllä tollanen 3-4 kertaa viikossa "aina intervalli tulee" ja "sisulla mentiin" kuulostaa siltä että ehkä sittenkin...

Ei viikon lepo ole kenenkään kuntoa tuhonnut.

EsaJ
22.05.2015, 12.07
No eilen oli just toi, että sisulla mäkiin ja huutoa jaloille että "herätkää perkeleet". Yksi ulkoilija tais saada traumat, kun luuli että hänelle huusin ;)......

Taidan siirtyä väkisin kevennettyyn lenkkiin tässä ennen kisaa. Mun motto on se että lenkillä on oltava kivaa ja vauhti on se kiva. Eli temmoksihan se menee aina kun polulle pääsee. Samalla hoituu psyykekseen se illuusio, että kisoissa sit kulkee ja oon eka... No kisat onneksi tuo takas maanpinnalle kun en ollu eka ;). Nyt vaan on toi psyykepuoli näistä parista lenkistä lysähtäny alhaalle .....

Tossa on toukokuun reenit ja niiden sykepainotukset summary:

https://lh4.googleusercontent.com/-cEEAOguseIQ/VV8H0FQm_vI/AAAAAAAADCo/fnFBuxqzWN0/w244-h187-no/Toukokuun%2Breenit.jpg

IncBuff
22.05.2015, 13.50
Kyllä tuo nyt vähän näyttää siltä että liian kovaa on menty. Ylikuntomies voi kertoa lisää..

EsaJ
22.05.2015, 13.58
No niinhän tuo näyttänee olevan. Aeimmat kuukaudet on menty samalla painosuhteella...

Onko mitään vinkkiä, miten rakentaa tästä 31.5. asti reeniohjelma ja missä kohden tehdä ns. tyhjennysharjoitus tankkausta varten??? Sunnuntaina seuraava kerta mahdollista reenata....

E

Mara I
22.05.2015, 14.04
Minulla ainakin Polar arvottaa tason 4-5 harjoituksen rasitusta huomattavasti kovemmin kuin pk-harjoitusta. Esimerkiksi vajaan tunnin lenkki rasitusprofillilla viidennes tasoa 5 (yli ank), 40% tasoa 4 (VK2), viidennes tasoa 3 (VK1) ja viidennes tasoa 2 (PK) antaa palautumisajaksi 14 tuntia. Sama lenkki pk-sykkeillä (sykkeet välillä 65-80% maksimista) antaa palautumisajaksi 5 tuntia => 12 tuntia sinun rasitusprofiililla vastaisi minun spekseillä yli 30 tuntia treeniä sykealueella 65-80% max eli noin 1,5h/päivä. Kyllähän tuo aikamoinen rasitus olisi...

minun 5c

msuomal
22.05.2015, 14.11
Kyllähän sä aika kovalla rasitustasolla treenaat. Mulla vastaavat:
5 0% 00:05:24 (MK)
4 12% 02:30:534 (VK2)
3 22% 04:41:113 (VK1)
2 22% 04:42:082 (PK2)
1 44% 09:38:240 (PK1)

Näistä 59% maastopyörällä, 35% maantiepyörällä ja 6% juosten. Mukaan mahtui yksi kisakin.

msuomal
22.05.2015, 14.32
missä kohden tehdä ns. tyhjennysharjoitus tankkausta varten???

Tyhjennysharjoitus on historiaa :). Tutkimusten mukaan kroppa kerää glykogeenivarastot "ihan yhtä täyteen" teitpä tyhjennysharjoituksen tai et. Taitaa helposti käydä vielä niin, että tämmösen harrastelijaurheilijan valmistautuminen kisaa varten vain kärsii rajusta repisimestä. Hiilaritankkausta vaan pari päivää ja viimenen viikko ennen kisaa kevennettynä.

pulmark
22.05.2015, 14.46
No niinhän tuo näyttänee olevan. Aeimmat kuukaudet on menty samalla painosuhteella...

Onko mitään vinkkiä, miten rakentaa tästä 31.5. asti reeniohjelma ja missä kohden tehdä ns. tyhjennysharjoitus tankkausta varten??? Sunnuntaina seuraava kerta mahdollista reenata....

E

Yleisenä periaatteena kisoihin valmistumisessa on että treeneihin käytetty aika/määrä vähitellen pienenee, mutta tehot säilyy. Kenties siis ajelisin su, ti hyvin kevyttä, lyhyempää lenkkiä sykealueilla 1-2 tai sitten ihan lepoa vaan. To sitten vois ajaa myös tehoja (sykealue 4-ylä, 5), mutta niiden kesto/määrä huomattavasti vähemmän kuin aikaisemmin. La vois myös käydä ajamassa lyhyen lenkin, jossa mukana vaikka pari lyhyttä (2-3min), hapottavaa vetoa. Hiilareita vois sitten popsia enemmän to-pe ja la palata normaaliin ruokaan. Varsinaista rankkaa, pitkäkestoista, puntit tyhjäksi tyhjennysharjoitusta en tekisi ollenkaan.

Yleisenä periaatteena jatkossa treeneihin liittyen, sykealueilla 3-4 vietetty aika pienemmäksi eli paljon enemmän kevyttä lenkkiä sykealueella 1 - 2. Kunnon tehotreenit hyvin palautuneena vois olla esim. 4-5 päivän välein eli vaikka tehoja ti - la - to - ti - la - to rytmityksellä. Muina päivinä kevyempää lenkkiä.

Oireet ja sykkeen aikajakauma näyttää nyt siltä että tehoja on treeneissä ollut liikaa peruskestävyyden kustannuksella. Jos kehityskäyrä on kuitenkin tuntunut nousevalta, en usko että olet missään ylikunnossa vaan kyseessä on hetkellinen ylikuormitus joka paranee ja varsinainen suorituskyky nousee esille kun kuormitusta keventää ja lepää.

Lisäksi ihminen on kokonaisuus, joten myös muu stressi kuin harjoittelu vaikuttaa ja lisää kokonaiskuormitusta. Omat tuntemukset, mieliala, unen laatu on kenties paras mittari arvioida koska alkaa mennä liikaa punaiselle ja on aika "löysätä rusettia" eli pitää uskaltaa levätä.

EsaJ
22.05.2015, 15.21
Kiitos tästä. Se kumma juttu, kun tuntemukset on olleet hyvät tähän asti. Jaksamista on ollut, pyörä kulkenut kuin eläin ja kuin höyryveturi menty pitkin polkuja (ainakin aiempiin vuosiin verrattuna) ikävää tosin, että vasta 44v tuntee olevansa elämänsä kunnossa...

MTBVespa
22.05.2015, 15.50
Sillo ku on se fiilis et jumalauta nyt kulkee! Sillon olet piikissä. Eli sillon lepoo. Yksi reeni lisää, nii voi mennä väärälle puolelle. Sen oppii kyl tuntemaa ku pari kertaa on vääräl puolel, et missä raja menee. Ite oon lentovaihees pitäny pari kolme päivää totaalilepoa. Jaksotus on kunnon rakentamisen aa ja oo. Koko kautta ei voi olla huippukunnos. Jaksotus kuukausi tasolla, ja jaksotus vuositasolla. Sillä pärjää jo pitkälle. Monipuolista reeniä ja ei liikaa tehuja.

tapna
22.05.2015, 16.42
Mitenkäs jalkojen ulkopuolinen lihaskunto? Heikot pakarat, lonkat, vatsa- tai selkälihakset voivat hyvinkin aiheuttaa jalkojen hapotuksen kaukana omista limiteistä. Yläselässä ja hartioissa jaas heikot lihakset ja kudoskalvon kireys voivat haitata hengityksen kulkua ja jopa tuottaa ylirasitustilan kaltaista hermoston liiallista kuormitusta.

EsaJ
22.05.2015, 17.28
Pakaralihaksia vaikka muille jakaa, my hips dont lie. Six päk ja selässä kyttyrät ;). Ylemmäs mentäessä ei oo paljoo ollu aikaa tehdä mitää spesifististä. Joskus hartiajumppaa punteilla. Kokonaiskuormituksen näkökulmasta lepopäivänä lepää koko mies ;). Maastoajossa pysyy tietty yläkroppakondis päällä aktiivisessa ajossa. Mutta otan nämä huomioon analyysissä, jos ei tämä tästä.

pätkä
22.05.2015, 18.18
Ei kai tuossa muuta voi olla kuin, että jalat on tukossa jos äijä on muuten kunnossa eikä esim. sykkeet hypi missä sattuu verrattuna normaaliin. Omalla kohdalla on ainakin käynyt juuri kuten aloitusviestissä ja siitä on selvitty ajamalla muutama lyhyt 30km maantiepyörälenkki/vko oikein löysästi kevyillä vaihteilla ja löhöilemällä aktiivisesti loppuaika. Voi tuota löysäilyä jatkaa vaikka toisellekin viikolle ja kokeilee sitten välillä josko ne koivet olisivat heränneet taas henkiin.

haedon
22.05.2015, 18.50
Ei kai tuossa muuta voi olla kuin, että jalat on tukossa jos äijä on muuten kunnossa...
Tätä mäkin epäilisin.

tapna
22.05.2015, 20.07
Siltä vaikuttaa joo. Kisaa ajatellen ässäveto voisi olla täyslepo sinne asti.

-mustikka-
22.05.2015, 20.24
Se on aina hyvä ratkaisu kun vetää äärilaidasta toiseen. Vrt. ylikuormitus ja totaalilepo, monta vinkkiä jo keventämisestä on mainittu joten niitä miettimällä pääsee parempaan kuntoon.

pikkupoika
22.05.2015, 21.48
Sulla on 71% reeneistä tuolla 3 ja 4 tasoilla. Siirrä niistä 20% 1 tasolle ja 5-10% 5 tasolle. Sulle on käynyt nyt klassiset, eli treeneissä kulkee kovaa ja kisoissa ollaan väsyneitä ja ei päästä mihinkään. Lähes jokaisellle kuka nauttii treenamisesta käy noin jossakin vaiheessa. Mutta kun siirrät vähän tuota harjoittelua kevyemmäksi ja vastapainoksi vähän noita tosi kovia, niin treeneissä menee vähän hitaammin mutta kisoissa paljon kovemmin. Mtb Vespan ohje oli hyvä, silloin kun tuntuu että per... nyt kulkee niin silloin jarrut päälle. Lepo kannatta myös hyödyntää, sanoit jotta työ ressiä on ollut. Kannatta tehdä levon aikaan asioita mistä nauttii, niin saa henkisen kapasiteetin kuntoon. Se taas auttaa itse kisasuoritusta, harjoituksista palautumista, kokonaisrasitusta laskevasti, eli levossakin voi treenata sitä henkistä pääomaa. Ei mee lepo hukkaan, vaan se on periaatteessa yksi harjoitus. Sullahan ei oo tuossa mitään mikä ei korjautuisi minun mielestä pikku levolla ja pienellä harjoittelun muutoksella. Kaikki jotka treenaa tavoitteellisesti painii noiden samojen asioiden kaa.

EsaJ
22.05.2015, 22.18
Kiitos paljon!!!

Tarkennos sykerajoista
5 161-179
4 143-160
3 125-142
2 107-124
1 90-106

Onko toi 1 taso ns. Palauttava alue? Tuntuu joskus, että ei pyörä liikahdakaan noin matalilla sykkeille eteenpäin ;)

haedon
23.05.2015, 07.38
...Onko toi 1 taso ns. Palauttava alue?...
Ykkös- ja kakkostaso ennemminkin.

arctic biker
23.05.2015, 13.25
Mulle kävi justiinsa samoin kun viimeiseksi jääneelle puolimaralle treenasin vuosituhannen alussa. Aktiivisessa hölkässä oli ollut "pientä' paussia. Juokseminen oli kivaa ja helppo nakuttaa 5.20 min/km Rovaniemen aika mäkisiä maastoja eikä ihan lyhkäisiä lenkkejä. Mulla kuiten oli 50v ikää , eli tein kaikki klassiset virheet. Tavoiteaika oli 1,30-1.40 välille. Töin ja tuskin pääsin 1.52 eikä ollut yhtään kivaa! Siirryin pyöräilyyn.

EsaJ
23.05.2015, 13.47
Eihän tätä uskonut ennenkuin kohdalleen sattuu. Viisas oppii kerrasta.... Lupaan olla se viisas ;). Käytetään järkevämmin hyödyksi ne tunnit jotka saa vapaaksi arjen oravanpyörässä niin että se näkyy myös tuloksissa...

Mutta onhan se euforista paahtaa 2 tuntia kotipolkuja talla pohjassa vailla väsymystä ja uupumusta ja mäen kohdalla irtoo vielä spurtti ;)

LJL
23.05.2015, 13.59
Eikö suorituskyvyn lasku ole yksi merkki ylikunto-oireyhtymän synnystä.

Enemmänkin ns. non-functional overreaching noin ensi alkuun, eli lievempi ylirasitustila. Jos pidempään jatkaa pään hakkaamista tiiliseinään, eli jatkaa vaan väkisin vaikka tuntuu pahalta ja suorituskyky polkee paikallaan tai menee koko ajan huonompaan, voidaan ja päästään viimenään overtraining syndromen puolelle (ylikunto).

Noi Esan sykealueet on kyllä sellaiset että itse ottaisin viikon tauon pyöräilyyn, ja jos edelleen tuntuu huonolta vaihtaisin noilla oireilla niin pitkäksi aikaa pelkästään Pk1-alueelle kun alkaa tuntua paremmalta. Hissutelu on ankeaa, mutta totaalilepo ei välttämättä ole paras ratkaisu, se tuli huomattua kun itse olin 6kk ajamatta. Palauttava harjoittelu auttaa tutkitusti ylirasituksesta palautumista.

EsaJ
23.05.2015, 21.00
Tänään oli lepo ja huomenna PK lenkki ja Polarin RC3 GPS on ohjelmoitu rääkymään, jos sykkeet karkaa...

EsaJ
24.05.2015, 20.17
Ekan kerran tänä vuonna Polarin mittarissa lukee reenin jälkeen "basic training". Meni helposti 1:39. Keskisyke 114, maximit 136. Lenkin loppupuolella vaan heräs ihan mahdoton pihvilihan himo kesken lenkkiä, ettei tosi. Juuri ennen lenkkiä olin syönyt 3 tuhtia tortilla lettua jauhiksella. Viimeksi 90 luvulla kisatessa muistelen, että samat ongelmat oli silloinkin pk lenkeillä. Ihan tajuton pihvinhimo iski yli tunnin jälkeen joka pk lenkillä. Nuorena söinkin kuin hevonen. 5lämmintä ateriaa päivässä lihomatta.

Viisaammat, jos tää pihvilihanhimo alkaa taas toistua pk lenkeillä, mitä tolle voisi tehdä? Miksi himo ei iske vk lenkeillä??

YT
24.05.2015, 20.19
^Syömällä pitäisi lähteä.

Johan Moraal
24.05.2015, 20.35
Viisaudesta en tiedä mutta nälkä kertoo mikä lenkki on ollut. Pk jälkeen on heti kova nälkä. Kovemman lenkin jälkeen on nälkä esim vasta puolen tunnin tai tunnin jälkeen. Maksimilenkin jälkeen kestää vielä kauemmin että edes pystyy syömään. Tai suunnilleen noin. Eli aika hyvin on nyt mennyt. :)

Hääppönen
24.05.2015, 20.51
Viisaammat, jos tää pihvilihanhimo alkaa taas toistua pk lenkeillä, mitä tolle voisi tehdä?
En ole viisaampi, mutta kysy Contadorilta pihvin toimittajaa. Kyllä lähtee! :cool:

EsaJ
24.05.2015, 20.55
Mistä tuo johtuu? Raavanpoltosta?

YT
24.05.2015, 21.03
Nälkä on kehon tapa kertoa, että se on valmis prosessoimaan ruokaa.

Johan Moraal
24.05.2015, 21.21
Varmaan nykyään ajatellaan että liittyy kaikennäköisiin hormoneihin,mm greliini. Nähty se on, että jos haluaa laihduttaa niin kova intensiteetti on monesti tehokkaampi kuin matalaa. Mutta Esana en nyt sitä mietittaisin vaan ajelisin tota peekoota vähän enemmän noin yleensä vaikka ehkä se ei auta ensiviikon kisaan enää tässä vaiheessa...

MTBVespa
24.05.2015, 22.00
Yks kesä testasin sellasta toimimallia et joitakin tunteja viikossa max vetotreenejä mäkeen. Vedot 1-6min ja reilut palautukset. Tehollista tuli ehkä vajaa tunti viikkoon, alkulämpät, väli pyörittelyt ja loppuverkat päälle. Ja ei mitään muuta. Ei toiminu. Lihaksien hiusverisuonisto kai tarvii paljon kevyttä peekoota jos hakkaa paljon tehoja. Ja taas kaikki puhasta mutua, omalla kohalla epäonnistumisen ja onnistumisen kautta testattua.

TomiKoo
24.05.2015, 22.54
Jos Esa ei pahastu, niin lainaan keskustelua omaan ongelmaan. Eli vähän vastaavat vivahteet, jalat tukossa ja suorituskyky hämmästyttävän heikko. Olevinaan on ollut lepoakin, mutta silti ei meinaa kyetä, maastofillarin selässä putkelta runtaten on heti jalat hapoilla.

Taustana vuosien löhöilyn ja ylipainon kerryttämisen päälle nyt reilu 6kk liikuntaa vaihtelevalla aktiivisuudella ja noin 10kg pudotus, edelleen on 20kg ylimääräistä. Ongelmana arvioida sopivaa liikunnan määrää ei niin kummoisella kokemuksella ja sekailaisen liikunnan rasituksella. Lähinnä tällä hetkellä rasitus tulee maastopyöräilystä ja moottoripyörä-endurosta. Siihen lisäksi satunnaisesti vesijuoksua ja vesijumppaa. Talven ajan pelasin lisäksi sählyä lauantaisin, joka meni vahvasti intervallin puolelle.

Maastopyöräily on noin 10km/h vauhdilla polkuja pitkin etenemistä sekä teknisessä maastossa seikkailua kävelyvauhdilla. 1-2 tunnin lenkit kai ovat melko normaalia, Suunnon näyttämä PTE on tasolla 2,5-3. Vesijuoksua ja -jumppaa tulee satunnaisesti, ehkä kerran viikkoon ja uimahallissa vierähtää aina 2 tuntia. Siellä ei ole sykemittari mukana, mutta parin kokeilun pohjalta mennään noin PTE 2,5 tasoa noin tunnin verran. MP-enskaa on nyt ollut aika paljon, joka kyllä selittäisi tätä tilaa. Olen vuosien tauon jälkeen vasta hetken aikaa ajanut ja lenkkien rasittavuus on todella kovaa, 5 tunnin lenkillä palaa noin 3000kcal ja PTE on reilu 4. Sählyssä PTE oli aina noin 3-3,5 tasoa, viimeinen sähly oli reilu viikko sitten.

Sinänsä viimeisen 30 päivän kertymä (kuvassa) painottuu PTE mukaan 2-3 tasolle ja sykkeiden mukaan treenit olisi kevyessä päässä. Toki tuosta puuttuu nyt kaikki vedessä tehdyt jutut sekä yksi noin 2 tunnin enska-lenkki ja kaksi parin tunnin fillarointia. Eli todellisuudessa PTE 3 ja 4 on hieman enemmän ja syketasoissa hardia ja veryhardia olisi vähän lisää.

http://tomikoo.kuvat.fi/kuvat/Uusi+Tomi+-+Tomin+projekti/ptekaappaus.jpg/_smaller.jpg

Loppusyksystä sain ehkä vähän vastaavan tilanteen aikaan paljon kevyemmällä liikunnalla, silloin syynä oli varmasti aloituksen vimma ja tottumattomuus. Homma korjautui joulun ajan levolla ja ylensyönnillä. Sen jälkeen hokasin, etten ole tehnyt riittävästi pk-lenkkiä tai vastaavaa matalasykkeistä treeniä. Sitä lisäsinkin kevään puolelle ja mielestäni kehityin hyvin. Fillarilenkkien sykkeet laskivat ja jaksoin matalammilla sykkeillä paremmin. Kunnes nyt sitten tuli tämä tilanne ja olen vähän avuton.

Olen nyt jokusen viikon koittanut hakea kolmijakoista treeniä: kevyt viikko, raskas viikko, lepoviikko. En kylläkään ole tässä aivan onnistunut, vaan olen tehnyt aika pitkälti "aina kun mahdollista jotain kivaa". Esim viime viikolla kolmena päivänä ajoin enskaa, yhteensä reilu 8 tuntia ja 5000kcal. Siihen vielä päälle sähly ja vesijuoksu. Ja piti olla kevyt viikko... Tällä viikolla piti olla raskas viikko, jolloin ajoin 14km maastofillarilenkin ja kävin noin 2 tunnin enskalenkin ilman sykemittaria. Ei enää irronnut enempää. Tänään koitin yhden lepopäivän jälkeen lasten kanssa hieman maastofillaroida, mutta reidet ovat aivan happoilla. Mieli tekisi, mutta jalat ei vaan jaksa. Sama oli jo perjantain enska-lenkillä, pohkeet olivat jo lähtiessä aivan jumissa.

Kysymyksenä: Kuinka näiden lähtötietojen pohjalta olisi hyvä jatkaa? Tätä kirjoittaessa ja Esan tekstit luettua tulee itselle mieleen pitää hieman taukoa. Vaikka pari kevyttä viikkoa hyvin kevyesti puuhastellen. Toisaalta taas itselle tuo yllä oleva kuva kertoo, etten ole vetänyt ns maksimi-treeniä juuri ollenkaan. Kuinka paljon sitä pitäisi olla? Onko treeniä liikaa matalilla sykkeillä ja liian vähän maksimeilla? Pitäisikö minun ottaa levon jälkeen rajummin intervallia vai kuinka?

Tahkolle tässä nyt periaatteessa tähdätään ja ekaa kertaa ikinä olisi tarkoitus 45km selviytyä MTB-kisassa. Toisaalta 7.6. on 2,5 tunnin enskakisat, jossa on jo rasitukset tapissa. Niin ja onhan se Syöte 60km myös tulossa elokuussa...

Hyvät vinkit ovat nyt tarpeen! :eek:

YT
25.05.2015, 06.55
^MP enskassa reidet on staattisessa jännityksessä. Ainakin jos ajaa paljon seisaaltaan niinkuin minä. Yritä rentouttaa ajaessa koipia aina kun pystyt maaston muotoja hyödyntäen. Kokeile vaikka siirrellä painoa jalalta toiselle siten, että se lepäävän jalan reisi on rentona.

tero76
25.05.2015, 09.16
4h treeniä viikossa, ei kai tuolla nyt ylikuntoon mennä? Oikeesti. Ellet nyt sitten millään laihiksella ole. Tai tee jotakin kehonrakennustyylistä kymppisarjaa punteilla tappiin asti.
No eilen oli just toi, että sisulla mäkiin ja huutoa jaloille että "herätkää perkeleet". Yksi ulkoilija tais saada traumat, kun luuli että hänelle huusin ;)......

Taidan siirtyä väkisin kevennettyyn lenkkiin tässä ennen kisaa. Mun motto on se että lenkillä on oltava kivaa ja vauhti on se kiva. Eli temmoksihan se menee aina kun polulle pääsee. Samalla hoituu psyykekseen se illuusio, että kisoissa sit kulkee ja oon eka... No kisat onneksi tuo takas maanpinnalle kun en ollu eka ;). Nyt vaan on toi psyykepuoli näistä parista lenkistä lysähtäny alhaalle .....

Tossa on toukokuun reenit ja niiden sykepainotukset summary:

https://lh4.googleusercontent.com/-cEEAOguseIQ/VV8H0FQm_vI/AAAAAAAADCo/fnFBuxqzWN0/w244-h187-no/Toukokuun%2Breenit.jpg

TomiKoo
25.05.2015, 10.37
Ajan enskassa varmaan 80% ajasta seisaaltaan. Aika vähän kruisaillaan ja seisotaan vain suorin jaloin, eniten jalkoja kuormittaa reisillä pumppaaminen ja painon siirto pyörän päällä. Vähän vastaavasti kuin keppi kädessä, kädet suorana edessä istuisi "näkymättömälle tuolille" ja nousisi jalat lähes suoraksi useita kertoja. Välilä tasapainoilisi jumppapallon päällä hetken. Ja sitä sitten tunti putkeen vaihdellen. Vähän siellä on aikaa ottaa rentoutumisia, ellei sitten pidä enemmän taukoja.

LJL
25.05.2015, 10.49
4h treeniä viikossa, ei kai tuolla nyt ylikuntoon mennä?

Eikö tuosta tule suunnilleen 12,5h/vko treeniä, jos on hh:mm:ss..?

Mika A
25.05.2015, 10.58
Tuli vaan mieleen sellainen mahdollisuus, että voiko olla kyse jostakin piilevästä jumista esim. alaselässä? Silloin kun itselläni on alaselkä jumissa, niin jaloissa ei ole voimaa, hapottaa, pyöritys on kulmikasta eivätkä jalat ota kierroksia. Eikä pumppukaan. Eli jos saat sykkeet normaalitaselle, niin täsätä ei varmaankaan ole kysymys...? Itselläni vain jumitus aikoinaan rakentui niin hitaasti, ettei sitä tajunnut pitkään aikaan, koska muutos olotilassa taphtui niin pitkän ajan kuluessa. Tai sitten rakentui talven aikana niin, ettei keväällä enää muitanut, miltä kropassa pitäisi tuntua.

Markku Silvenius
25.05.2015, 14.30
Niinno..'Korson kisaan' voi valmistautua niin monella tavalla. Joku voi valmistautua viikon rakennusurakkatyö- tai ryyppyputkella, joku jollain muulla tavalla. Riippuu ihan tavoitteista. Jos aikoo voittaa jonkun vähääkään enempää kilpaillun luokan, sit ei ehkä 12h/22pv ole ihan nappiin, mutta silloin ei varmaan täällä kyselisikään suuria suuntaviivoja vaan ottaisi asioista enimmäkseen itse selvää ja järkkäisi aikaa ulkoilulle riittävästi.

Ei noilla lähtötidoilla voi sanoa mitään. Se kuntohan on tehty talven aikana, mut talvi on jo mennyt. 'Hirveet hapot' tulee yleensä ylipitkästä levosta/liiallisesta palautumisesta, puutteelisesta kunnosta, liian kovasta tehonnoususta suhteessa omaan laktaatin puskurointiin/poistoon, huonosta lämmittelystä.

caplake
25.05.2015, 17.33
Menee vähän aiheen ohi mutta mutkan kautta osuu aiheeseenkin. Mikäli käytössä garminin mittari niin millä katsotte viikko/kuukausi tasolla nuo sykealueet millä treenattu. En löytänyt uudesta connectista tuollaista.

Grugi
25.05.2015, 17.55
Menee vähän aiheen ohi mutta mutkan kautta osuu aiheeseenkin. Mikäli käytössä garminin mittari niin millä katsotte viikko/kuukausi tasolla nuo sykealueet millä treenattu. En löytänyt uudesta connectista tuollaista.

Siis etkö saa raportit osiosta haettua keskisykettä ja maksimisykettä, raportit osiossa on myös yhteenveto edistymisestä sivulla näkee keskisykettä.
Suoritukset osiostahan näkee sitten ajetun reitin datan eli jos haluat tietää missä kohtaa reittiä on syke ollut mitäkin.

Markku Silvenius
25.05.2015, 18.41

Jos yhtäänkään tavoitteellista treeniä teet niin kannattaisi dl GoldenCheetah. Sit alkaa saamaan_ihan kaiken_mitä tarvitsee. Ohjelmahan on ihan valtava analyysikaivos ja ellet ole 'in to it' ts vähän datailuun vinksallaan, saattaa pieni paniikki iskeä oletuksena tulevassa käyttöliittymässä. Sitä on kuitenkin helppo kustomoida aivan vapaasti vaikka ääriniukaksi ja ohjelma ymmärtää about kaikkien markkinoilla olevien mittalaitteiden datan. Suosittelen vilpittömästi:

www.goldencheetah.org

Tuolla sivuilla myös muutamia hyviä käyttötilannedemoja youtubeen tehtynä sekä perusteita urheilufysiologiaan.

hannupulkkinen
25.05.2015, 19.52
Tässä (http://shop.firstbeat.com/all-products/firstbeat-athlete.html#.VWNSzaiBVng)on edullinen ja luotettava sykevälimittauksen pioneerien kehittämä ohjelma palautumisen seurantaan.

caplake
25.05.2015, 20.09
Siis etkö saa raportit osiosta haettua keskisykettä ja maksimisykettä, raportit osiossa on myös yhteenveto edistymisestä sivulla näkee keskisykettä.
Suoritukset osiostahan näkee sitten ajetun reitin datan eli jos haluat tietää missä kohtaa reittiä on syke ollut mitäkin.

Jep kyllä nuo löytyy mutta ajattelin esim kk tasolla minkä verran vietetty aikaa pk vs vk alueilla yms...

Kiitos tuoltahan tuli muutama suosituskin...

CamoN
25.05.2015, 20.37
Jep kyllä nuo löytyy mutta ajattelin esim kk tasolla minkä verran vietetty aikaa pk vs vk alueilla yms...

Garmin Connect ei tällä hetkellä esitä noita syke- ja tehoalueiden käyttöaikoja mitenkään. Pistin kehitysehdotuksen juuri tästä asiasta joskus talvella. Ylipäänsä kaikki syke- ja tehoalueisiin liittyvä on GC:ssä ihan lapsenkengissään.

Liikuva shikaani
25.05.2015, 20.39
Tämä http://www.omegawave.com/individual voi olla myös hyödyllinen tavoitteellisessa treenamisessa, ei tosin enää Esaj:n tapauksessa.

izmo
27.05.2015, 07.12
Kyllä tota samaa vikaa ittellä myös kun ollut työ päivät raskaita ja unet vähäsiä niin ei palautunut töistä ja jalat herkästi hapoilla

msl
27.05.2015, 10.05
Tomikoo... itse en ainakaan pysty maastossa mitenkään ajamaan PK-lenkkiä tai rauhallista repimätöntä lenkkiä. Maastonmuodot ja juurakot ja kivikot vaan harvemmin antaa siihen mahdollisuutta.