PDA

Näytä tavallinen näkymä : Minkälaiset kiekot vanhaan Helkama Kuningaskulkuriin?

pinni
18.05.2015, 22.39
Hei,

osaisiko joku vinkata, minkälaisia kiekkoja lähden etsimään vanhaan Helkama Kuningaskulkuriin, jota olisi tarkoitus käyttää työmatkoilla sekä pidemmillä retkillä? En ole hakemassa huippunopeuksia.

Mitä tulisi siis ottaa huomioon? Sopivatko kaikki sopivan kokoiset kiekot pyörään vai tuleeko sen hyvintunnetun tuumakoon 28 lisäksi ottaa joitain muita ominaisuuksia huomioon? Mikä on mennyt pieleen, jos en saa uutta kiekkoa paikoilleen? Tarvitaanko jotain erikoistyökaluja?

En ole koskaan tehnyt mitään pyörähuoltoa, enkä tiedä pyöristä mitään, mutta jostainhan se on aloitettava.

Kiitos kovasti, jos joku viitsii vastata tai vaikka laittaa linkin jonnekin, mistä nämä asiat selviää!

pirkkalalainen
19.05.2015, 05.51
Sopivien vanteiden valintaan on varmasti yhtä paljon mielipiteitä kuin on antajiakin, mutta annanpa omat kaksi senttiäni.

Vanhemmissa pyörissä noin yleensä on käytetty kapeampia napoja kiekoissa, eli etu- ja takahaarukka on hieman kapeampia kun nykypäivän tyypilliset vanteet. (Jotka on edessä 100mm ja takana 130mm ?)
Eli haarukoiden leveys sisäpinnoista mitattuna kannattaa tarkistaa.

Jos Lontoo vaan millään taipuu niin tässä linkki, jossa asiaa käsitellään varsin perusteellisesti.
http://sheldonbrown.com/frame-spacing.html

Lyhyesti: vanhaa teräsrunkoista pyörää voi suht hyvin mielin taivuttaa 5-10mm. Jotta saadaan nykypäivän vanteet sovitettua.
Itelläni on käyttöpyörässä, Tunturi vm. miekka ja kilpi, juurikin tähän tyyliin mahdutettuna Shimanon WH-R501 kiekkosetti. Toistaiseksi rullannut loistavasti 2,5 kesää. *kopkop*

Toki vanteen leveys vaikuttaa myös siihen, minkä levyisen renkaan siihen voi turvallisesti laittaa.
Seuraavan sivun alalaidassa on näppärä taulukko.
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html

Tää on nyt sitten se kohta missä voidaan alkaa esittää erilaisia mielpiteitä maan ja taivaan väliltä. Ihan perus vanteita saanee Biltemasta/Motonetistä/vastaavista mestoista.
Ite tosiaan nappasin Rosebikesistä tuon Shimanon WH-R501 setin, koska sen sai sieltä mielestäni varsin mukavaan hintaan alle satkun kotiin kannettuna.
Ei, ei varmasti ole maailman parhaat kiekot, likimainkaan. Mutta itse olen ollut hyvin tyytyväinen, on ne aivan toiselta planeetalta verrattuna Tunturin vanhoihin ruosteisiin huoltamattomiin peltivanteisiin. :)
Budjetti on aina yksilöllinen, itse kykenin itselleni perustelemaan tuon hinnan käyttöpyörän parantamiseen.

Työkaluista, riippuu vähän niistä vanteista. Vanteiden vaihtoonhan ei tartte mitään erikoista. Jos vanne on kiinni muttereilla niin sitten lenkkiavaimet/hylsyt joilla saa auki. Lisäksi sitten uudelle vanteelle tarttee saada rataspakka jotenkin kiinni.
Taas aiheesta Lontooksi:
http://sheldonbrown.com/k7.html

Työkaluja saa jälleen Motonet/Prisma/Biltema.

Tää on sitten se kohta missä homma lähtee lapasesta, koska kun taakse tulee uuet rattaat niin pitäähän eteenkin saada uudet? -> kammet vaihtoon -> polkimet vaihtoon. Sitten päätät hommata lukkopolkimet ja tartteehan niihin kunnon kengätkin olla :P
Sitten rupee repaleinen satula harmittaan kun voimansiirto kiiltää. Tankoteipitkin on vähän kulahtaneet ja oikeestaan vaijeritkin vois uusia. Kampilaakeritkin rahisee ja ne ois kiva putsata ja rasvata, samalla kun aukoo niin ohjainlaakerit kanssa.
Pyörä on telakalla kuukauden. :) Tää voi toki olla ominaista lähinnä itelleni, mutta tykkään näpertää ja tästä syystä Tunturi onkin atm atomeina.

TERU
19.05.2015, 06.14
Minkälaiset kiekot vanhaan Helkama Kuningaskulkuriin?

Pistäpä tuo kysely Pyörätohtorille, ymmärtää tyylin, jos valmista haluat, osatkin saat, jos itse kasaat.

nure
19.05.2015, 10.15
^Pointseja pyörätohtorille, jos vanhaan tyyliin mennään niin kirkkaat aluvanteet ja navat... Ei tarkkaa muistikuvaa vaikka olikin aikoinaan 80-luvulla ehdokas ekaksi hieman paremmaksi pyöräksi... Takapakka taitaa olla 6-lehtinen ja saattaapi olla kierteinen, en varma. Uudessa navassa huomioitava että kutonen sopii, kasetti kylläkin ja kun tuossa nuo maailman parhaat vaihdevivut ilman pykäliä niin seiskakin saattaa toimia suoraan ilman vivun vaihtoa. Takapakan kiinnittämiseen ei kummia työkaluja tarvi, irroittamiseen kylläkin. Jos vanhat romutavaraa ja kierteiset niin deletoi ja osta kasettia varten avain ja ketjupiiskan voi hankkia sitten jos ja kun seuraavan kerran purat.

Huonommistakin aihioista alettu rakentelemaan, kolmio sentään Reynoldsin 531 putkea ja osat suht hyvää virvelitehtaan valmistetta. Itse aikoinaan päädyin Nishikin Trimmasteriin joka oli suht vastaavanlainen ja tuntui loistavalta Ruotsalaisen retkipyörän jälkeen. Ei muuta kuin onnea projektiin.

pirkkalalainen
19.05.2015, 11.24
^^
No sieltä tulikin vähän fiksummat vastaukset. Pyörätohtori varmasti osaa avustaa pitämään pyörän alkuperäisessä loistossaan ja arvossaan. :)

pinni
19.05.2015, 17.29
Kiitos vastauksista!

Otin yhteyttä Pyörätohtoriin.

Mitä tarkoittaa 6-lehtinen ja kierteinen takapakka? Ja mikä on kasetti?

nure
19.05.2015, 17.48
Tarkoittaa rataspakkaa joka tulee kiinni takanapaan, vanhemmat kierteisellä kiinnityksellä ja nykyisissä kaytetään ns. kasettipakkaa joka vain lukitaan lukkorenkaalla vapaarattaaseen, ennen kuin kysyt, vapaaratas on nimensä veroinen osa joka sallii pakan olla vapaana kun ei poljeta, vapaasti muotoillen...

Mitäs tohtori tiesi neuvoa?

TERU
19.05.2015, 18.55
Kierteinen pakka meinasi jäädä jo historiaan, sinne enempi itsekin kuulun, mutta on tullut takaisin 7-lehtisenä halvempiin pyöriin. Kierteinen pakka sisältää sekä vapaarattaan että pakan lehdet ja vaihtuu kokonaan kun pakka uusitaan.

Kasettipakkaan vaihdetaan vain uusi lehtipaketti, kuten nure tuossa kertoi.

pinni
19.05.2015, 19.56
Pyörätohtori ei lähtenyt neuvomaan, kun ei heillä kuulemma ole nyt mitä myydä (ja siellä ollaan myös sairaslomalla..). Suositteli ottamaan yhteyttä toisaalle.

Eli nuo rattaat voi sitten hommata erikseen, jos eivät pelitä enää... Ja senhän tietää sitten, kun pääsee kokeilemaan. :) Niin nuo rataslehdet, ovatko ne siis niitä eri kokoisia rattaita, "vaihteet"? Voisin siis päivittää viisi takaratasta vaikka kuudeksi tai seitsemäksi? Se sopisi kyllä. :)

Kiitos taas!

nure
20.05.2015, 09.37
Voi päivittää jos sopii ja toimii vipujen kanssa, se on sitten taas arvoitusjoka kannattaa ratkaista ennen kuin hankkii yhtään osaa. Biltsustakin löytyy alle 40€ seiskalle sopiva kiekko mutta kantsii miettiä että venyykö takahaarukka tarpeeksi.

Harryupp
20.05.2015, 22.28
Helkaman Kuningaskulkureissa oli vanhanaikaiset Weinmann A129 Concave 622 mm x 17 mm avovanteet ilman sitä L-profiilia joka paremmin pitää renkaat vanteella.
http://velobase.com/ViewComponent.aspx?ID=d6b12c29-2670-4edd-8d5d-fa6118ca15e8
Taka-akseliväli on 126 mm ja niissä oli 6 vahteinen kierrepakka Shimano navassa kiinni.
Sanoisin että sinne menee 130 mm kasettinapa ja siihen 7 lehtinen pakka. Jos pyörässä on lyhythäkkinen Shimano 600EX takavaihtaja se ei ehkä taivu 14 - 28 kasetille mutta saattaa se toimiakkin. Luulen että monella olisi nurkissa sopivia 6 - 7v kiekkoja.
Jos et tarvitse pikalukitusta kiekkoihin niin Bilteman etu + takakasettikiekko + 7v kasetti ja ketjut irtoaa 110 eurolla niihin vielä renkaat, sisärenkaat + vannenauhat 50 - 150 € riippuen rengaslaadusta. Suurin (paksuin) rengaskoko joka mahtuu takahaarukkaan on ehkä 42 X 622 mutta jos mielii lokasuojia pitää ehkä 32X622 riittää.

nure
21.05.2015, 06.47
^Harry, mitäs meinaat tuon vaihdevivun toimimisesta, itse luulisin että skaala riittää seiskallekin?

TERU
21.05.2015, 07.44
Tuo on hyvin käytännönläheinen ratkaisu ja jos ei vipu riitä seitsemälle niin käyttää ainakin kuutta. BT:n kiekot ovat vähän "kolsut" kuninkaaseen, mutta jos silmä sietää. Oulussa on mm. hyvin tehokas kierrätyskeskus vanhemmille osille. Tuollaisesta paikasta saattaisi löytyä vähälle ajolle jääneet kiekot, jotka olisivat tyyliltään sopivat. Uusia kierrepakkojahan saa myös pyörähuolloista, jos pakka ajettu loppuun. Nuo vahat kuutospakat ovat lujia kuin mitkäkin.

Harryupp
22.05.2015, 01.46
Se kitkavipu riittää seiskaan aivan mainiosti. Minä olin ajatuksissani vain funtsimassa miten 7 v sis-vipu pykälillä voisi toimia takavaihtajan kanssa jos ei päivitä SIS takavaihtajaan ja olin ehkä vähän huono ilmaisemaan mitä olin ajamassa takaa.