PDA

Näytä tavallinen näkymä : Commencalin vaihteita ei saa säätöihin

köpä
03.05.2015, 14.42
Löytyiskö täältä jeesiä, kun kaikki mahdollinen jo koitettu?
Pyörä commencal meta 55 carbon ja alan epäileen että rungossa olisi vikaa, vaikka mitään isoja pannuja ei ole vedetty fillarilla. Kaikki käyty läpi, eikä halkeamia tai muutakaan epäilyttävää löytynyt.

1×10 vaihteisto ja nämä kaikki uutta:
Takapakka 10 shimano ja eturatas (raceface nw)
ketju kmc 10 ketju
korvake
vaijeri ja kuori, kuori riittävän pitkä
kiekot vaihtuneet ongelman aikana leveempiin
keskiö uuden karhea ja pyörii smuutisti
ketjupituus ok, testattu kaksilla ketjuilla
ketjulinja ok
ei jäykkiä linkkejä ketjussa

Huoltopukissa säätämällä saa säätöihin hyvin, voimalla polkiessa toimii hyvin. Ongelma: kevyellä pyörityksellä ajossa, pitää ratisevaa ääntä lähes kaikilla rattailla, mutta ei hypi rattailta toiselle. Kevyellä pyörityksellä ketju ei siis tunnu asettuvan takapakalle. Kaikki kuitenkin uutta. Jotku vaihdettu jopa kaksi kertaa.

Samaa vikaa oli jo 1x9 setillä, mutta lievempänä. Koitettu myös toisen pyörän 200 km ajetuilla rattailla ja ketjuilla, ei toiminu.

Olen rakennellut ja säädellyt 8,9 ja 10 vaihteita monilla eri pyörillä, monen vuoden ajan ongelmitta.
Nyt pyörä vei voiton?

Lisäksi vaihdoin kaikki perän laakerit uusiin (isb merkkisiin) ja kiristin pultit momenttiin, silti pieni klappi perässä? Onko tähän vinkkiä?

Onko ko. runko tosiaan viidessä vuodessa loppuunajettu ja siirränkö sen koristeeksi? Hermot menee

Iglumies
03.05.2015, 15.34
Ja vaihtajan korvake on suora?

köpä
03.05.2015, 16.12
Juu, oon kokeillut kahdella uudella vaihtajan korvakkeella. Kaikki näyttää aivan suoralta myös asentamisen jälkeen.
Aloin epäileen rungon kieroutta kun pakasta vedetyt korvakkeet ei vaikuttanu mitenkään.

CamoN
03.05.2015, 16.26
Kokeilisin laskea takaiskarista paineet pois pyörän ollessa huoltopukilla ja sitoisin linkuston johonkin muuhun kuin normaaliin asentoon säädön ajaksi. Siltähän tuo kuulostaa että joku linja tai vaijerin kireys muuttuu aavistuksen kun pyörän päälle tulee ajaessa painoa ja linkusto hakeutuu normaaliin painumaan.

nure
03.05.2015, 17.04
Mitenhän yhtäkkiä runko kieroksi vetänyt...?

köpä
03.05.2015, 17.10
Tuota voisin koittaa juu.
Toisaalta olen moneen otteeseen koittanut ajossa säätää vaijerin kireydellä, mutta ei ala toimimaan edes keskivaiheilla. Tuolloinhan on normaali painuma päällä, joten luulisi edes keskivaihteiden toimivan tuolloin, vaijerin kireyttä säätämällä, mutta ei.
Vaijerin kuori on myös riittävän pitkä eikä ota mistään kiinni. Olen vaihtanut kuoren myös yhtenäiseksi, kun ennen oli kahdessa palassa.

köpä
03.05.2015, 17.20
Mitenhän yhtäkkiä runko kieroksi vetänyt...?
Älä muuta sano. Alkaa vaan oleen sen verran epätoivossa, että en keksiny muuta.
Pikku kaatumisia totta kai tullut, mutta mitään havaittavaa ei rungosta löydy. Mutta jos korvake ja vaihtaja näiden kaatumisten jälkeen vaihdettu uuteen, niin en keksiny muutakaa.

e-tracker
03.05.2015, 18.04
Mulla sama ongelma uuden Haibiken xduro e-täpärin kanssa, poljettaessa ratisee enemmän tai vähemmän kaikilla vaihteilla(1x10), pukissa melko ok. Itsellä ei näistä juuri kokemusta mutta mielestäni säädön perusperiaatteet hahmotan, eikä niillä ratkea, osat ehjiä, vien joku päivä diilerille ihmeteltäväksi, vai eikö nää vaan toimi?

AnttiL
03.05.2015, 18.39
Ottaako ketju vaihtajan rissojen välissä olevaan rautaan kiinni?
Omassa menee ainakin melko lähellä ja saattaa aiheuttaa ääntä.

e-tracker
03.05.2015, 20.10
^Ei osu ketju häkkiin, hyvin on ilmaa välissä.

troh
03.05.2015, 20.23
Takapäässä klappia? Päänivelessä on rugon molemmin puolin ohuet prikat rungon ja laakerien välissä. jos nämä puuttuu, jää perään välystä ja siten vaihteiden säädöt ei pysy kohdillaan. Päänivelen laakerit on aika isoja ja siten sovitus on tiukka. Onhan laakerit paikoilaan kunnolla.

köpä
03.05.2015, 22.24
Takapäässä klappia? Päänivelessä on rugon molemmin puolin ohuet prikat rungon ja laakerien välissä. jos nämä puuttuu, jää perään välystä ja siten vaihteiden säädöt ei pysy kohdillaan. Päänivelen laakerit on aika isoja ja siten sovitus on tiukka. Onhan laakerit paikoilaan kunnolla.
Joo katoin tarkkaan että laakerit asettui hyvin paikoilleen. Laitoin myös prikat paikoilleen.
Aika kireelle sai vääntää että sain välyksen pois. Lyhyen testilenkin jälkeen pieni välys kuitenkin palasi.
Ja vaihteisto toimi koko ajan huonosti.

troh
04.05.2015, 09.38
Mun kokemukset on alumiinisesta etukolmiosta, mutta takahaarukkaa on ollut vanhaa alumiinista, uutta alumiinista ja hiilikuituinen. Käytännössä kaikissa päänivel on ollut klapiton, kun laakerit ja prikat on paikoillaan. Akselin päähän tulevat korkit/ruuvit ovat olleet lähinnä koristeita. En ole niitä kovin kireälle vääntänyt ja siksi olen käyttänyt ruuvilukitetta. Purkaessa päänivelen akseli on ollut aina tiukassa. Sitä saa takoa ihan huolella, että lähtee irti. Mitään sivuttaisklappia ei saisi tuntua. jos tuntuu, tarkistaisin vielä kerran päänivelen laakerit ja niiden asennuksen.

Pystysuunnassa on helposti pieni klappi. Iskarin alempi holkki väljistyy vuoden ajoilla niin, että välyksen tuntee. Sen alkaa kuullakin jouston aikana tulevasta narinasta. Tämä lienee hyvin yleistä monessa joustopyörässä ja se samalla muistuttaa takaiskarin huollosta.

köpä
04.05.2015, 17.48
Joo no tuo viimeisin klappi oli juuri pystysuuntaista ja sain sen pois kun kiristin takahaarukan ja alumiininlinkun niveltä lisää. Saa nähä pysyykö tuolla poissa.

Vaihteita en vieläkään saanut pelaamaan. Ollut koko kevään tarkotus myydä fillari pois kun saan sen kuntoon. Turha toivo, täytynee myydä epäkuntoisena halvalla, jos jotain kiinnostais osat fillarin ympärillä.

N.T
06.05.2015, 10.30
Juu, oon kokeillut kahdella uudella vaihtajan korvakkeella. Kaikki näyttää aivan suoralta myös asentamisen jälkeen.
Aloin epäileen rungon kieroutta kun pakasta vedetyt korvakkeet ei vaikuttanu mitenkään.

Niin korvake on suora, mutta onko linjassa takakiekon kanssa?
Ei tarvitse paljoa olla sivussa niin ei pelitä niin kuin pitäisi.
Tarkista myös vaijerikuorien ja ketjun riittävä pituus.
Perän asento on kuitenkin pukissa vähän eri kuin ajaessa.

Nappulakenka
06.05.2015, 11.31
Mitenkä olet säätänyt ketjun pituuden? Jos ketju on säädetty "oikeaan" mittaan jousituksen ollessa kokonaan ulkona, niin voisiko ketju kiristyä liikaa kun joustus painuu kasaan. Minulla ei ole kokemusta Metasta, mutta esim. omassa Spessussa ketju kiristyy huomattavasti kun joustus painuu kassaan.

köpä
06.05.2015, 11.52
Niin korvake on suora, mutta onko linjassa takakiekon kanssa?
Ei tarvitse paljoa olla sivussa niin ei pelitä niin kuin pitäisi.
Tarkista myös vaijerikuorien ja ketjun riittävä pituus.
Perän asento on kuitenkin pukissa vähän eri kuin ajaessa.

Toi on hyvä huomio. Silmällä näyttää aivan suoralta kaikki.
Tosin sen toisen korvakkeen kanssa testailin jakoavaimella väännellä hieman eri asentoihin korvaketta. Ei vaikusta hyvään eikä huonoon.
Pitäs olla joku mittari millä näkis luotettavasti korvakkeen suoruuden pyörässä. Mutta ei kyllä ole intressiä sijoittaa penniäkään tohon vian hakuun enää.

köpä
06.05.2015, 11.56
Mitenkä olet säätänyt ketjun pituuden? Jos ketju on säädetty "oikeaan" mittaan jousituksen ollessa kokonaan ulkona, niin voisiko ketju kiristyä liikaa kun joustus painuu kasaan. Minulla ei ole kokemusta Metasta, mutta esim. omassa Spessussa ketju kiristyy huomattavasti kun joustus painuu kassaan.
Juu oon joutunu painiin tonkin asian kanssa vuosi sitten. Jouduin vaihtaan zeen vaihtaja xt vaihtajaan kun ko.fillarissa ei lyhyen häkin pituus riitä. Ketjun pituus on nyt hyvä myös iskarit pohjassa.

N.T
06.05.2015, 12.47
Tuohon korvakkeen suoristukseen löytyy tosiaan ihan oma työkalu.

FillaRilla
06.05.2015, 19.09
Tuohon korvakkeen suoristukseen löytyy tosiaan ihan oma työkalu.
Täällä foorumilla on kerrottu, että siihen korvakkeeseen voi akselistaan kiinnittää kiekon (kierre on sama), jota hyväksi käyttäen voi sitten mittailla suoruuden suhteessa takapyörään. Suoristamiseen voi käyttää sitä kiekkoa taivutuskaluna.

köpä
09.05.2015, 15.59
Täällä foorumilla on kerrottu, että siihen korvakkeeseen voi akselistaan kiinnittää kiekon (kierre on sama), jota hyväksi käyttäen voi sitten mittailla suoruuden suhteessa takapyörään. Suoristamiseen voi käyttää sitä kiekkoa taivutuskaluna.
Nyt koitettu tota kiekko kikkaa.
Mittalla todettu että on millin sisään suoruus neljästä eri kohdasta eli korvake on siis suora myös pyörässä kiinni.
Lyhensin myös kuorta vähän toista aihetta luettuani ja ei vaikutusta.
Vaihteisto alkanut pitää nyt myös naksuvaa ääntä maastossa ajaessa. Nakse kuuluu myös vaikka perän liike olisi pientä.