PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiepyörän kokoaminen

Pete1970
27.04.2015, 22.13
Kyselen olisiko alan harrastajaa joka neuvoisi kuinka pyörä kasataan ja säädetään. Toki voin pyöräliikkeeseenkin viedä mutta itselläni olisi halu oppia pyrästä enemmän kuin vain ajaminen. Runko hiilikuitua ultegran osasarja ja hiilarikiekot. Annan toki korvauksen avusta.

T Pete Kirkkonummi Veikkola
puh: 0405554167

Anamies
27.04.2015, 23.01
YouTubesta löytyy paljon pyörän kasauksessa auttavia videoita. Ainakin välttävää englannin kielen taitoa niistä oppiminen tosin taitaa vaatia. Itse kasasin ja säädin niiden avulla cyclocrossi pyörän, johon löysin uuden edullisen rungon viime talvena. Muut osat tuli hankittua pääosin käytettyinä, joten melko edullisesti sain toimivan fillarin kasaan. Kasauksessa tarvitaan toki muutamia polkupyörä speciaaleja työkaluja, joita ilman sitä ei saa kasaan. Itse hommasin tarvittavat työkalut pääosin Motonetistä. Niille tuli hintaa yhteensä noin 50 €. Pyörän kasaamiseen meni muutama ilta rauhallisesti tehden ja asiaa opetellen.

Tarvittavia työkaluja ovat ainakin:
Keskiötyökalu
Ketjupiiska
Pakka-avain
Ketjunkatkaisin
Kunnon kuusiokoloavainsarja
Kunnon sivuleikkurit tai vaijeripihdit vaijereiden katkaisuun

Pyörän kasaaminen on mukavaa puuhaa, joten voin suositella sitä jos vain työkalut pysyvät kädessä.

Pete1970
28.04.2015, 06.16
Kiitos neuvoista, erikoistyökaluja ei ole joten täytyy hakea kaupasta. Millaista rasvaa suosittelette käytettäväksi laakereille kasaamisen yhteydessä? Edelleen jos joku innostuu näyttämään vaikeimmat kohdat kasauksessa niin otan oppia vastaan. Runko osineen kulkee kätevästi kontissa Pk-seudun ympärikuntiin !

jarit
28.04.2015, 07.41
Kun kyseessä on kuitu runko, ja pyörään tulee varmaan kuitua muuallekin, niin työkalu listaan on hyvä lisätä pieni momenttiavain ja siihen kuusiokolo hylsyt. Periaate on että hiilari osat kiristetään valmistajan ilmoittamaan momenttiin. Alu- ja teräs osat voidaan vetää enemmän näppituntumalla.

groovyholmes
29.04.2015, 07.56
Mulla on vaijerit lähtenyt purkautumaan pari kertaa sivareilla, et jos niitä käyttää niin tarkkaavaisuutta mukaan[emoji3]

nure
30.04.2015, 10.34
^Perus Bahcot kyllä riittää ja nippeli heti vaijerin päähän.

sledgehammer
30.04.2015, 14.36
Millaista rasvaa suosittelette käytettäväksi laakereille kasaamisen yhteydessä?
Motonetista vaan tuubi SKF:n laakerivaseliinia. Hyvin pelittää. Biltemasta vaijeri ja kuoripihdit. Toisaalta noita vaijerileikkureita ei edes tartte, kun kuoripihdeillä katkeaa vaijeritkin ihan nätisti. Bauhausista Weran kuusiokolot. Parempiin en oo törmännyt missään. Noilla ei oo ikinä mennyt kulmat pyöreäksi. Sitten vielä joku perus ruuvarisetti, niin niillä mennään jo tosi pitkälle. Keskiön laakereita varten tarvii mahdollisesti erikoishylsyn, jonka voi poimia vaikka motonetista mukaan. Kuituosien kiristelyssäkään ei välttämättä tartte momenttia, pitää vaan mielessä, että mielummin ensin liian löysälle, kuin liian kireälle (pätee kokolailla kaikkiin ruuveihin ja pultteihin fillarissa.) ja tahnaa kannattaa käyttää liitoksissa (satulatolppa ja sarvien kiinnitys stemmiin). Homma helpottaa todella paljon, kunnollinen huoltoteline. Esimerkiksi park toolin pcs10. Sitä voi sitten jatkossakin käyttää huolto ja korjaushommissa.

Pete1970
01.05.2015, 09.12
BB työkalun vuokraisin joltain kunhan on pk seudulta.

Warlord
01.05.2015, 12.24
Itsellä edessä syssyllä/talvella maantiepyörän kokoaminen. Pressfit bb:n meinasin asennuttaa liikkeessä, en katso järkeväksi hankkia tuhon työkaluja. Samalla asennutan myös SRAMin kammet, ne kun vaatii reilusti kovemman momentin kuin mihin oma momenttiavain yltää. Muutoin kasataan itse. Meinasin myös käyttää aikanaan "ensihuollossa" liikkeessä, ettei omat mahdolliset virheet asennuksessa kostaudu myöhemmin.

YocceT
01.05.2015, 15.33
BB työkalun vuokraisin joltain kunhan on pk seudulta.

Maksaa fillariliikkeessä tai Motonetissä muutaman kympin. Vuokra + matkat eestaas + ajankäyttö maksaa helposti enemmän.

Pete1970
07.05.2015, 06.52
Kiitos avusta, pyörä kasassa. Löytyi avulias kaveri Helsingistä jolla oli taitoa todella paljon ja halua jakaa oppia aloittelijallekin!

am8119
07.05.2015, 09.07
Kiitos avusta, pyörä kasassa. Löytyi avulias kaveri Helsingistä jolla oli taitoa todella paljon ja halua jakaa oppia aloittelijallekin!

Laitappa kuvaa pyörästäsi.

Pete1970
19.05.2015, 20.27
Moi Vesa joka autoit kasaamaan pyöräni, rikoin puhelimeni enkä ole voinut ottaa yhteyttä. Harmikseni en ollut ottanut puhelimeni sisällöstä varmuuskopiota. Sinulla on kuitenkin minun numeroni. T Petteri

huotah
12.08.2015, 22.18
Lainaan ja laajennan Peten topikkia;

Ajattelin päivitellä maantiefillarin osasarjan ja arvon että pitäisikö ryhtyä hommaan itse vai teettää paikallisella gurulla. Toisaalta tekisi mieli opetella homma itse, mutta toisaalta taas voisi olla parempi vaan suosiolla maksaa ammattilaiselle. Onko foorumilaisilla kokemusta vaihtotyön teettämisen kustannuksista tai valistunutta arviota ammattilaiselta työhön kuluvasta tuntimäärästä?

CamoN
13.08.2015, 08.07
Normaali asennus 2h jos kaikki menee kuin elokuvissa, 3h jos säätämiseen menee jostain syystä ylimääräistä aikaa. 4h jos haluaa kaikin puolin "täydellistä" siten, että kaikki vaijerikuoret on leikattu millilleen joka voi vaatia sovittamista/irrottamista/sovittamista yms.

sledgehammer
14.08.2015, 10.07
Itse vaan kasaan, samalla saa perstuntumaa siihenkin, mitä pitäisi tehdä, jos lenkillä ilmenee pientä rapinaa tai muuten vähemmän täydellistä vaihteiden toimintaa. Kuorien pituudet voit leikata vanhojen mukaan, tai koittaa hienostäätää lyhyemmiksi, jos sille on tarvetta. Ei oo mikään ameriikan temppu.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

huotah
14.08.2015, 10.25
Itse se täytyy varmaan kasata. Parin tunnin töillä homman voisi ehkä teettää pajalla, mutta jos menee enemmän niin hommassa ei ole enää taloudellista järkeä vaan tulee halvemmaksi vaihtaa koko pyörä, mitä en välttämättä halua.

Tuleeko osasarjoja yleensä syksyn/talven alennusmyynteihin?

Needleman
14.08.2015, 10.53
Itsellä kans haaveissa vaihtaa osa sarjaa kun jostain syystä en ole tottunu sramin vaihteisiin. Itse tarkoituksena vaihtaa ultegraan ja haaveissa olisi että sais ne vielä sähköllä. Mahtaako olla mahdottomuus laittaa mekaanisen 2x10 sram red vaihteiden tilalle sähkö ultegrat?
ja pitääkö tuolloin vaihtaa myös kammet ja jarrut koska kuulin että mekaaniseen ultegraa vaihtaessa pääsisi kahvojen ja vaihtajien vaihtamisella

Juha Lehtinen
14.08.2015, 11.08
Itsellä kans haaveissa vaihtaa osa sarjaa kun jostain syystä en ole tottunu sramin vaihteisiin. Itse tarkoituksena vaihtaa ultegraan ja haaveissa olisi että sais ne vielä sähköllä. Mahtaako olla mahdottomuus laittaa mekaanisen 2x10 sram red vaihteiden tilalle sähkö ultegrat?
ja pitääkö tuolloin vaihtaa myös kammet ja jarrut koska kuulin että mekaaniseen ultegraa vaihtaessa pääsisi kahvojen ja vaihtajien vaihtamisella
Ei pitäisi ongelmia olla. Shimanolta löytyy kaapelisetti myös rungon ulkopuoliseen asennukseen jos runko ei ole sopiva sisäiselle kaapelin viennille. Tuosta kampi jutusta en ole varma kuinka yhteensopiva/toimiva Shimano on Sramin kanssa.

Needleman
14.08.2015, 12.51
vaijerit kulkee rungon sisällä. Runkona 2013 focus izalco. Mihis akku asennetaan kun tehdään jälkiasennus sähkövaihteet?

sledgehammer
14.08.2015, 13.06
Vaikka pullotelineen jatkoksi sen ylä tai alapuolelle tai sitten ostat satulaputkeen menevän akun.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Bassopiste
14.08.2015, 13.12
vaijerit kulkee rungon sisällä. Runkona 2013 focus izalco. Mihis akku asennetaan kun tehdään jälkiasennus sähkövaihteet?

Riippuu minkä sarjan sähköt laittaa. Uudessa ultegra 6800 -sarjassa on mahdollista asentaa pitkulainen tolppa-akku satulaputken tai satulatolpan sisälle ja viedä kaikki kaapelit rungon sisällä. Mikäli tuo ei jostain syystä onnistu niin sitten on olemassa ulkoinen laatikkomallinen akku jonka voi laittaa viistoputkeen kiinni ulkopuolelle.

Needleman
14.08.2015, 13.18
Ymmärränkö oikein että jos laittaa satulatolppaan akun niin rungossa pitäisi olla johdon reikä jossain keskiön lähettyvillä? Ja jos tuota reikää ei löydy niin sitten ulkoinen akku ainut vaihtoehto.

sledgehammer
14.08.2015, 15.24
Joo. Kyllä siellä pitäisi olla joku aukko, mistä saa etuvaihtajan johdot pujoiteltua rungon ulkopuolelle. Tuossa akkutyypissä on muuten semmonen plussa, että ei tarvitse ostaa erikseen diagnostiikaan kaapelisettiä (jos semmosta kokee tarvitsevansa). Menee sillä samalla laturinjohdolla.

Juha Lehtinen
14.08.2015, 16.20
Itselläni on 2012 mallisessa Focus Cayossa vasemman puoleisessa chainstayssä akku kiinni, en tiedä löytyykö Izalcosta samasta paikkaa akulle kiinnityspaikka. Kieltämättä tuo satulatolppaan asennettava akku on kyllä siistimpi vaihtoehto.

JiiJiiKoo
15.08.2015, 09.41
Tein itse muutama viikko sitten tuon Sram->Ultegra Di2 päivityksen. Suurin haaste siinä oli löytää 10-vaihteiset Di2 osat.
Juutuubista löytyy tosi hyvät asennus ja säätöohjeet. Ne kannattaa katsella läpi niin samalla näkee mitä oheistarviketta täytyy hankkia.