PDA

Näytä tavallinen näkymä : Millainen sähköpyörä sopisi molemmille?

Hapro
26.04.2015, 09.15
Ajatuksena on hankkia vaimolle sähköpyörä työmatkalle (9km suuntaan). Mutta mielelläni ajaisin sähköpyörällä silloin tällöin itsekin.

Millainen pyörä voisi sopia kohtuullisesti molemmille? Maastopyörä? Vaimo on 170 cm, itse olen 183 cm.

Toinen vaihtoehto on, että hankin sähköistyssarjan, joka olisi helppo siirtää pyörästä toiseen: vaimolla on Nishikin 401 -hybridi ja itselläni Nishikin HR80 (molemmat joustokeuloilla). Ideoita?

pepper
26.04.2015, 09.40
Jompikumpihan tuossa kärsii, pituusero teillä on kuitenkin aika iso jotta saman pyörän käyttäminen olisi molemmille mielekästä.

Hääppönen
26.04.2015, 11.00
Pyörä vaimon mitoilla ja hissitolppa? Hieman joutuu omasta ajomukavuudesta tinkaamaan, mutta sähköavustus paikannee.

YT
26.04.2015, 11.04
Ne kuluttaa niin vähän sähköä etten näe mitään syytä olla hankkimatta molemmille omaa sähköpyörää.

Hapro
26.04.2015, 11.49
Omiin työajoihin on jo maantiepyörä, joten sähköllä tulisi ajeltua lähinnä muuta huviajoa tai jos vaimo menee julkisilla sään takia. Pohdiskelin, että olisiko hyvä ratkaisu ostaa omilla mitoilla sähkömaastopyörä, jolla vaimo ajelisi tyytyväisenä rauhallista työajoa, mutta pääsisin itse tarvittaessa vähän seikkailemaan polulle? Ymmärtääkseni maastopyörän runko omilla mitoilla olisi reilusti esim. hybridiä pienempi, joten se voisi olla vaimollekin sopivan kokoinen, ja sähköavustuksen ansiosta koon optimointi olisikin rauhallisessa ajossa vähemmän tärkeää.

Mieluummin maksaisin vähän enemmän laadukkaasta sähköpyörästä jolle on monipuolista käyttöä, kuin kahdesta keskiluokan sähköistyssarjasta.

stumpe
26.04.2015, 11.59
Mun mielestä kantsii tehä just toisinpäin. Pientä pystyy ajamaan, liian iso on pyllystä. Vaihdat siihen pitkän stemmin kun lähet ite ajaan, ei vie kauaa..

cobbo
26.04.2015, 12.23
Meillä menee yksi 26" sähköistetty "urbaanifillari" kahden erikokoisen ihmisen käytössä, ja se on kohtalaisen toimiva kompromissi. Fillari on alunperin minulle eli isommalle hankittu, joskin runkokooltaan ehkä pyöristetty ennemmin alas kuin ylöspäin. Vaimon käytössä se menee satulaa reilusti pudottamalla, mutta jonkin verran joutuu kurkottamaan tangolle (voi olla tottumiskysymyskin, vaimon normifillari on ajoasennoltaan aika mummo). Jos olisi tullut otettua isompirunkoinen versio omasta pyörästä niin tuskin toimisi yhtä hyvin, nyt sillä kuitenkin voivat molemmat ajaa <10 kilsan työmatkaa. Sähköavustus piilottaa vähän ajoasennon puutteita, ja toisaalta satulan pudotus pienentää tangon ja satulan välistä matkaa.

Sähköistyssarjaa en lähtisi vekslaamaan edestakaisin, käytännössä tuo satulan korkeuden säätö on maksimi mitä arkiajossa viitsii tehdä. Stemmiä tms. jos pitäisi vaihtaa ennen ajoa niin ei tulisi tapahtumaan...

noniinno
26.04.2015, 12.26
Meillä on tuommoinen, ja tuolla ajaa varmaan 160-190cm kuskit. Sporttinen se ei ole, mutta sitäkin kätevämpi moneen arkiajoon. Ajoasento on mallia letkeä, mutta sillä ei ole käytännön merkitystä kun moottori avustaa.
http://www.bikepartner.no/resampler.aspx?type=big&src=61061.jpg

Alottelia-14
26.04.2015, 14.44
Toinen vaihtoehto on, että hankin sähköistyssarjan, joka olisi helppo siirtää pyörästä toiseen: vaimolla on Nishikin 401 -hybridi ja itselläni Nishikin HR80 (molemmat joustokeuloilla). Ideoita?

No jos budjettia on ostaa kokonaan uusi valmis sähköfillari, niin eikö samalla rahalla ostais noihin kummallekin omat sähköt?

Osta ens vaimolle. Kyllä varmaan pystyt sen fillarilla ajamaan sen vertaa koelenkkiä, että saat päätettyä haluatko itelleskin?

Mieluummin maksaisin vähän enemmän laadukkaasta sähköpyörästä jolle on monipuolista käyttöä, kuin kahdesta keskiluokan sähköistyssarjasta.

Eli ostat laadukkaan sähkösarjan. Ei niitä kuitenkaan käytännössä jaksa montaa kertaa vaihdella pyörästä toiseen. Akuissahan säästää hyvin, jos oikeasti molemmilla ei ole koskaan ajoa samaan aikaan.

nure
26.04.2015, 17.20
Miksei saman tie osta mopoa tai skootteria...?

Hapro
26.04.2015, 18.26
Sähköpyörän hankinta alkoi kiinnostaa, koska verrattuna sarjoihin, siinä saisi lisäetuna kokonaan uudenlaisen pyörän - taloudesta löytyy jo hybridi ja maantiepyörä, ja esim. (sähkö)maastopyörä toisi lisää ulottuvuuksia harrastukseen.

Lisäksi alle tonnin sähkösarjat on jotenkin epäilyttäviä virityksiä, vai onko suosituksia? Laadukkaammat ja fiksummat, kuten BionX ja Ansmann (?), ovatkin sitten jo puolestatoista tonnista ylöspäin...

jperala
26.04.2015, 18.41
Miksei saman tie osta mopoa tai skootteria...?

Olisiko sähköpyörä kevyempi polkea ?

Alottelia-14
26.04.2015, 18.49
Olisiko sähköpyörä kevyempi polkea ?

Ei kai tohon nyt joka aiheessa kannata lähteä. Antaa dissaajien dissata. :)

jperala
26.04.2015, 19.14
Ei kai tohon nyt joka aiheessa kannata lähteä. Antaa dissaajien dissata. :)

Ne ei kannata, tuon becel (kevytlevite) miehen irvistelyitä on vaan vähän liikaa :)

Tilley
26.04.2015, 19.16
Sähköpyörän hankinta alkoi kiinnostaa, koska verrattuna sarjoihin, siinä saisi lisäetuna kokonaan uudenlaisen pyörän - taloudesta löytyy jo hybridi ja maantiepyörä, ja esim. (sähkö)maastopyörä toisi lisää ulottuvuuksia harrastukseen.

Lisäksi alle tonnin sähkösarjat on jotenkin epäilyttäviä virityksiä, vai onko suosituksia? Laadukkaammat ja fiksummat, kuten BionX ja Ansmann (?), ovatkin sitten jo puolestatoista tonnista ylöspäin...

Meillä pari "alle tonnin" (900 e) Greencyclen etumoottorikittiä, ja joku muukin sähköpyörätopicissa kertoi niistä hyviä kokemuksia. En osaa sanoa mitä niissä kalliimmissa olisi sitten paremmin. Hyvin ovat toimineet. Bilteman sähkömaastopyörän toki saisi jo sillä tonnilla, tosin siinä on kyllä pieni akku, vain 8,8 Ah.

Tilley
26.04.2015, 19.29
Ajatuksena on hankkia vaimolle sähköpyörä työmatkalle (9km suuntaan). Mutta mielelläni ajaisin sähköpyörällä silloin tällöin itsekin.

Millainen pyörä voisi sopia kohtuullisesti molemmille? Maastopyörä? Vaimo on 170 cm, itse olen 183 cm.

Ainoa helposti siirrettävä sähkösarja taitaa olla Copenhagen Wheel, mutta se on tilanteessa "expected to begin shipping later this spring". Kyseessä siis takanapamoottorilla ja siihen kiekkoon integroidulla akulla varustettu systeemi, joten taitaa olla ainoa setti, jonka siirtäminen pyörästä toiseen on oikeasti järkevää: pelkkä kiekko pitää siirtää. Saatavissa sinkula- ja kasettinavalla. Hinta 950 dollaria. (Ja 6-kiloisen-kiekon-kiihdyttäminen-matkavauhtiin-kestää-ainakin-vuoden -tyypit voi pysyä poissa tästä topicista.)

Parjattu joustokeula-hybridi on mielestäni hyvä sähköpyörän aihio, etenkin etunapamoottorilla. Painavalla keulalla ja kovalla vauhdilla hybridi-joustokeulasta on ihan oikeasti hyötyä kaupungissa. Toki saman edun saisi maastopyörälläkin ja sitten pääsisi vielä maastoon...

Ensimmäistä sähköpyörää ostaessa on haasteellista tehdä oikeita valintoja, koska sitä on vaikea sanoa, miten pahasti sähköpyöräilyyn hurahtaa. Ulkopuolisenkaan on vaikea sanoa, mikä se käyttöaste tulisi teillä sitten olemaan kummankin osalta. Kuitenkin tehtävänanto "vaimolle sähköpyörä työmatkoille, itse silloin tällöin", antaisi ymmärtää, että varmaan vaimon mitoilla pyörä, jossa vain on tarpeeksi pitkä satulatolppa sinullekin? Meillä vaimon kanssa 27 cm pituuseroa, ja on pari pyörää joilla kumpikin yltämme ajamaan, mutta eihän se ajoasento kovin optimaalinen voi olla molemmille.

cobbo
26.04.2015, 20.05
Niin, nyt vasta itse huomasin että AP:lla käyttöä olisi sekä työmatka-ajossa että maastossa. Suoraviivainen työmatka-ajo ei imo ole setille läheskään niin vaativaa kuin maastoajo. Esimerkkinä vaikka polku/vääntösensorin reagointinopeus ja muutenkin moottorin vääntö.

Varsinaisesti en ole maastoajaja, joten tämän voi laittaa kokemattomuudenkin piikkiin; mutta joka kerta kun oikopoluilla tulee kurjempaa maastoa vastaan niin samantien polkemisen pysähtyessä stoppaava ja isolla viiveellä taas vetämään lähtevä moottori meinaa tehdä tepposet. Kelvillä ajaessa riittää kunhan motti joskus tulee mukaan, maastossa olisi kiva että avustus olisi mukana heti. Settinä siis Crystalyten City Basic joka menee melko pitkälti samaan kategoriaan kuin Greencyclenkin edullisimmat setit.

Enemmän maastossa sähköllä ajaneet voivat puhua fiksumpia.

pmw
26.04.2015, 20.34
Yksi näkökulma lisää täältä:

13cm pituusero ei ole yhtään mitään. Pyöriin on keksitty nostettava satula tätä varten. Turha ton kanssa stressata.

Tommonen hybridipyörä on varmaan ihan ok, sähköistys on järkihommaa jos pyörä on hyvä. Maastopyörän ja hybridin ero ei paljo kadulla pääse näkyyn, eikä pakosti metsässäkään jos ajaa pururataa / siistejä polkuja.
Taitaa kaikki sähkömoottorit tulla viiveellä..mutta, hyvä puoli on se, että viive on aina looginen. Sen oppii aika äkkiä kun mettässä rytyyttää. Toki mitä enemmän voimaa moottorissa, sitä nopeemmin se voi hyökätä kuskin kimppuun... Mutta kun ajaa hetken, sähköpyörä menee äärettömän hauskasti ja helposti mettässä.

Ja noista metsäpolun stopeista ja ongelmista, ei voi kun todeta että vauhti korvaa virheet. Se on vaan totuus, pitää vaan kehittyä ja uskaltaa ajaa lujempaa.

Ja nuren viestiin..imho noita skootterikommentteja voi heitellä, mutta ne on kyllä täysin turhia. Ei liity sitten mitenkään aiheeseen. Ei millään tasolla.

Smo
26.04.2015, 20.55
M-koon maasturi menis molemmille tuossa käytössä .. itseäkin alkanut perverssisti sähköt kiinnostamaan.

pepper
26.04.2015, 21.04
^Jep tasapuolisesti molemmille väärän kokonen...

Hapro
26.04.2015, 21.17
... Copenhagen Wheel...

Jotain tällaista integroitua ratkaisua odotin löytävänikin, mutta taitaa olla vielä konseptiasteella.

Parjattu joustokeula-hybridi on mielestäni hyvä sähköpyörän aihio, etenkin etunapamoottorilla.

Olen muutamasta paikasta lukenut, ettei sähkömoottoria kannattaisi laittaa alumiiniseen tai joustokeulaan: vääntö voi rikkoa haarukan?

Kävin aikoinani koeajamassa BH-Motionin NEO Cross -sähköpyörän, ja momentintunnistukseen perustuva avustus kyllä vakuutti tuntumallaan. Liekö noista sähköistyssarjoista kykenee mikään samaan tuntumaan?

Hääppönen
26.04.2015, 21.23
Pyörä vaimon mitoilla ja hissitolppa? Hieman joutuu omasta ajomukavuudesta tinkaamaan, mutta sähköavustus paikannee.
Nostan alkupään näkemykseni keskusteluun. :)

pmw
26.04.2015, 22.44
Olen muutamasta paikasta lukenut, ettei sähkömoottoria kannattaisi laittaa alumiiniseen tai joustokeulaan: vääntö voi rikkoa haarukan?

Riippuu moottorista. Puhutaanko etumoottorista? Ehkä jos on joku todella hepponen keula ja voimakas moottori +750W niin ehkä sitten voi jotain käydä. Mutta jos on vähänkään moderni ja järkevämpi keula niin tuskin on mitään.
Keski- ja takamoottorilla toki sitten ei tartte miettiä ollenkaan tollasta. Mielestäni keskimoottori on ylivoimasesti paras ratkasu polkupyörään, toki, se on pari pinnaa kalliimpi. Mutta hyödyt on radikaalisti paremmat kun muissa.

marmar
26.04.2015, 22.57
M-koon maasturi menis molemmille tuossa käytössä .. itseäkin alkanut perverssisti sähköt kiinnostamaan.
+1
Pikkasen iso maasturi ei ole paha työmatkalla ja pikkasen pieni maasturi menee hyvin maastossa, varsinkin sähköavusteisena.

Jukis
26.04.2015, 23.46
Mul on 19" eli taitaa olla M koon maastopyörä 29 renkailla ja oon 180cm.. 170cm nainen ajoi täysin identtisellä pyörällä ja tykkäsi kovin eikä omaan silmään näyttänyt asento pahalle, Mulla on ehkä hieman rennon pysty asento mutta en kyl haluis isompaakaan runkoa.. Tuskin sinäkään tarviit L koon runkoa jollet ole todella pitkäjalkainen(mulla jalan sisämitta 86cm)

marmar
27.04.2015, 09.45
Mul on 19" eli taitaa olla M koon maastopyörä 29 renkailla ja oon 180cm.. 170cm nainen ajoi täysin identtisellä pyörällä ja tykkäsi kovin eikä omaan silmään näyttänyt asento pahalle, Mulla on ehkä hieman rennon pysty asento mutta en kyl haluis isompaakaan runkoa.. Tuskin sinäkään tarviit L koon runkoa jollet ole todella pitkäjalkainen(mulla jalan sisämitta 86cm)

19" on monilla merkeillä L-koko, 18" M koko.

Mulla pituutta 184 ja olen tykännyt L-koosta tai 19" rungosta. 18" runkoja olen pitänyt liian peinenä.

Feltin M-koon sähkötäpäri meni kuitenkin ihan kivasti. Sähköillä meno on erilaista ja pienen pyörän ketteryyttä voi kaivata maastossa sähköjen "kömpelyyden" vastapainoksi, johon tuo mun kommentti perustui.

Itse en lämmennyt sähköavusteiseen maastopyörään maastokäytössä, mutta esim. ympärivuotiseen työmatkaan, hiekkateille, metsäautoteille ja helpoille poluille huolisin kyllä. Oikeastaan kaikkialle, missä voi ajaa täpärillä penkistä.

Kun aletaan menemään teknisempään, niin sähköistä vain harmia. Ja tämä on sitten van mun mielipide, saa olla vapaasti eri mieltä.

Hapro
27.04.2015, 13.39
Keskimoottori vaikuttais fiksuimmalta, ja katselin Bafangin 8Funia jo sillä silmällä, mutta asennus vaikuttaa aika työläältä. Lisäks kun noissa hybrideissä vaihteet ja jarrukahvat on yhdistetty, niin ylipäätään sellaisten sähkösarjojen asentaminen, joissa myös jarrukahvat pitää vaihtaa, on vähän taas hankalampaa.

Tilley
27.04.2015, 14.16

Alumiinihaarukan välttäminen tulee siitä, että alumiiniset dropoutit eivät ole niin kestäviä. Tämä ongelma ratkaistaan asentamalla lisätueksi ns. torque arm, joka välittää momenttia haarukanpäästä ylemmäs haarukkaan.

Joustohaarukat taas, no, eihän huonoimmat hybridijoustohaarukat kestä oikein mitään. Kuten moottoritonta maastossa ajoa. Tai että 100+-kiloinen jarruttaa kunnolla. Mutta kyllä suurin osa kestää. Eli sanoisin, että tavallinen joustohaarukka kestää kyllä laillista sähkötieajoa.

Tilley
27.04.2015, 14.17
Keski- ja takamoottorilla toki sitten ei tartte miettiä ollenkaan tollasta. Mielestäni keskimoottori on ylivoimasesti paras ratkasu polkupyörään, toki, se on pari pinnaa kalliimpi. Mutta hyödyt on radikaalisti paremmat kun muissa.

Joo, keskimoottorihan on sähköpyörien luksusta. Momentintunnistus tekee hitaissa paikoissa ajamisesta helppoa. Lisäksi renkaita ja kiekkoja voi vaihdella entiseen tapaan helposti. Jälkiasenteiset keskimoottorisetit eivät oikein sovellu maastoon, moottori törröttää niin ulos, mutta valmiiksi maastoon tehdyissähän on jonkinmoiset iskusuojat valmiina.

cobbo
27.04.2015, 14.54
Keskimoottori vaikuttais fiksuimmalta, ja katselin Bafangin 8Funia jo sillä silmällä, mutta asennus vaikuttaa aika työläältä. Lisäks kun noissa hybrideissä vaihteet ja jarrukahvat on yhdistetty, niin ylipäätään sellaisten sähkösarjojen asentaminen, joissa myös jarrukahvat pitää vaihtaa, on vähän taas hankalampaa.

Noissa voi saada magneettikytkimen jonka saa kiinni olemassaoleviin jarrukahvoihin. Omassa setissä oli kolmipiikkinen liitin jonka päähän sai joko integroidun e-brakekahvan, tai sitten tällaisen switchin jossa magneettinen prikka liimattiin jarruvipuun ja sensori kahvan kiinnityskohtaan: http://cdn.shopify.com/s/files/1/0514/3481/products/fad5ea1810fefa68d4b37e7deb8d4afa_1024x1024.jpeg?v= 1428948775

Kiovan Dynamo
27.04.2015, 15.05
Mun mielestä sähköavusteisen kanssa ei ole niin älyttömän tarkkaa, että se raami osuu justiin kohdilleen. Me koeajoimme Cannondalen Tramountia (http://hikisetsiivut.blogspot.fi/2014/06/vatasen-jalat-ja-omat-kadet.html) vaimon kanssa ja meillä on sentään pituuseroa 26 cm. Tottahan se oli minulle jo pienehkö, mutta silti sillä pystyi välttävästi ajamaan maastossakin.

Eli, jos se tulee kadulle, niin ehkä tuon muutaman sentin takia ei kannata alkaa jumittamaan aivan älyttömästi. Sen kokoinen fillari, että vaimo pystyy ajamaan sillä sopivasti ja siitä sitten sovittamalla isommalle käyttäjälle.

pmw
27.04.2015, 15.15

Asennus on ehkä työläs, itse vein Bafangin asennetuttavaksi, meni 100 euroa, mutta sain avaimet käteen -paketin, suosittelen. Bafangin jarrukahvoja ei tartte asentaa. Mullakin on pyörässä alkuperäset jarrut, bafangin jarrut makaa laatikossa.

Jälkiasenteiset keskimoottorisetit eivät oikein sovellu maastoon, moottori törröttää niin ulos, mutta valmiiksi maastoon tehdyissähän on jonkinmoiset iskusuojat valmiina.

En lähtisi tuomitsemaan noin nopeasti. Jos katsoo tarkemmin esim. tota Bafangin moottoria, se ei tule yhtään sen alemmaksi kun normaalit eturattaat pyörässä. Eli jos kolautat moottorin maastossa solmuun, sillon olisi normipyörästä mennyt jo eturattaat soikeeksi. Toki, jos vertaa etu/takanapamoottoreihin, iskuherkkyys on helpossa. Ja pohjapanssaria vaan moottorille. Enduromoottoripyörissäkin moottori on keskellä ja sitä suojaa pohjapanssari, voi ajaa todella lujaa kiviin moottori edellä eikä käy mitään.

Etu/takapäähän tulevat sähkömoottorit muuttaa pyörän painojakaumaa aika paljon. Ja toki jos moottori on etupäässä, se on jo heti alkuunsa virheellinen vetotapa maastoon. Toi että moottori on keskellä ja akku siinä yläpuolella, on aika 10+ homma. Painojakauma pysyy tasasena ja pyörä toimii täysin samanlailla kuin ilmankin moottoria, on normivaihteet jne.

ps. toi Bafangin moottori tuntuu todella järeeltä, en usko että ilman suojaa edes rikkoutuu helposti. Vrt. esim. Bosch joka tuntui siltä että pieni kosketus ja laite on halki.

Hapro
27.04.2015, 20.42
Nyt löytyi mielenkiintoinen sarja, joka ei tosin vielä ole saatavilla:

http://www.sunstarvirtus.com

Hintaa ei löydy mistään, ja saatavana Saksassa ja Italiassa tämän vuoden aikana.

Hapro
28.04.2015, 08.33
Asennus on ehkä työläs, itse vein Bafangin asennetuttavaksi, meni 100 euroa, mutta sain avaimet käteen -paketin, suosittelen. Bafangin jarrukahvoja ei tartte asentaa. Mullakin on pyörässä alkuperäset jarrut, bafangin jarrut makaa laatikossa.

Toimiiko Bafang momentintunnistuksella? Bafang voisi olla hyvä vaihtoehto päästä alkuun, niin saa tuntumaa miten sähköpyöräily käytännössä toimii työmatkalle.

marmar
28.04.2015, 12.00
Toimiiko Bafang momentintunnistuksella? Bafang voisi olla hyvä vaihtoehto päästä alkuun, niin saa tuntumaa miten sähköpyöräily käytännössä toimii työmatkalle.

Jos ajelee n ormaalisti tasaisella alle 25 km/h nopeutta, niin alamäessä ei oikein mikään muutuu merkittävästi, tasainen muuttuu loivaksi alamäeksi, jyrkemmänt nousut on kuin olisi tasaista. Vastatuuli vain tuntuu kovempana suhinana korvissa. Ikäänkuin näkymätön käsi työntäisi vähän vauhtia.

Jos matkassa harmittaa hikoilu, vastatuuli tai ylämäet, niin luultavasti toimii hyvin.

Hapro
28.04.2015, 13.45
Jos matkassa harmittaa hikoilu, vastatuuli tai ylämäet, niin luultavasti toimii hyvin.

Juuri nämä on mielestäni ne pyöräilyn ainoat haittapuolet. Sade ja kylmä ei oikeastaan haittaa, mutta erityisesti vastatuuli ottaa kupoliin. Ja tuntuu, että nykyajan tuulee koko ajan.

marmar
28.04.2015, 16.56
Juuri nämä on mielestäni ne pyöräilyn ainoat haittapuolet. Sade ja kylmä ei oikeastaan haittaa, mutta erityisesti vastatuuli ottaa kupoliin. Ja tuntuu, että nykyajan tuulee koko ajan.

Se mistä tykkäsin sähköfillarissa oli aina ennustettavissa oleva matka-aika. Vaikka olisi minkäläinen vastatuuli, niin sillä ei ole oleellista vaikutusta aikaan, jos matka-ajan on laskenut 25 km/h matkanopeuden mukaan.

Hapro
28.04.2015, 19.56
Se mistä tykkäsin sähköfillarissa oli aina ennustettavissa oleva matka-aika. Vaikka olisi minkäläinen vastatuuli, niin sillä ei ole oleellista vaikutusta aikaan, jos matka-ajan on laskenut 25 km/h matkanopeuden mukaan.

Tuota pohdiskelin itsekin, että olisi yksi suurimmista hyödyistä.

Täällä foorumillahan saa hyvää keskustelua aikaiseksi, kiitos vain kaikille osallistuneille. Tässä on tullut paljon uutta ajateltavaa päätöksenteon tueksi.

Tilley
28.04.2015, 20.20
En lähtisi tuomitsemaan noin nopeasti. Jos katsoo tarkemmin esim. tota Bafangin moottoria, se ei tule yhtään sen alemmaksi kun normaalit eturattaat pyörässä. Eli jos kolautat moottorin maastossa solmuun, sillon olisi normipyörästä mennyt jo eturattaat soikeeksi. Toki, jos vertaa etu/takanapamoottoreihin, iskuherkkyys on helpossa. Ja pohjapanssaria vaan moottorille. Enduromoottoripyörissäkin moottori on keskellä ja sitä suojaa pohjapanssari, voi ajaa todella lujaa kiviin moottori edellä eikä käy mitään.

ps. toi Bafangin moottori tuntuu todella järeeltä, en usko että ilman suojaa edes rikkoutuu helposti. Vrt. esim. Bosch joka tuntui siltä että pieni kosketus ja laite on halki.

Okei, tarkennetaan. Jälkiasennettavat keskimoottorit, esim. Bafang, eivät soveltuisi omaan käyttööni, mutta monen muun käyttöön varmasti hyvinkin. Maasturissani oli alunperin triplakammet, ja kyllä mä sain suurimmasta eturattaasta monta piikkiä irti kiviin kolistelemalla. Kyllästyin ja vaihdoin tilalle bashringin. Tietty ehkä jos ajaisi varovaisemmin, mutta aika paljon se kuumottaisi tollasen moottorin kanssa ajella, koska ei sitä oikeasti pysty niin tarkkaan arvioimaan, milloin on osumassa tai ei. Parinkympin rattaalla tai kestävällä bashringillä ei vaan oo niin väliä jos vähän osuu.

pmw
28.04.2015, 21.06

Miten momentintunnistus näkyy käytössä? En ole pro näissä asioissa. Bafang on toiminnaltaan samanlainen kun lähes kaikki keskimoottorilliset. Poljet niin se tulee mukaan. Ja lakkaa pienellä viiveellä kun polkemisen lopettaa.

Yksi hyvä puoli myös sähköpyörässä on, mitä moni ei ehkä koe tarpeelliseksi tai ei ole sanottu. Itse tykkään pitää satulaa kovin matalalla, ilman sähköä se käy pidemmän päälle raskaaksi, mutta sähköllä ei. Voi aina pitää mukavan alhaalla satulaa eikä tunnu missään.

oem
28.04.2015, 21.09
Toisaalta, saattaa ajokausi mennä säätämiseksi, jos ite alkaa asentelemaan.
Onhan pyörät syksyllä kyllä halvempia. Paras olis molemmille oma niin voisitte tehdä yhteislenkkejä.

jj-60
19.10.2017, 19.31
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/59596/hjvrt/Corratec-Life-Performance-10S-500-Nyon-sahkopyora-47-cm-matt.
Tuli hankittua sopii molemmille mut ittelleni ostin muija ajelee Helkaman sähköpyörällä.

via
21.10.2017, 14.44
olette kovin samanmittaisia - meillä on käytössä asteikon ääripäät. hän sai jo S, 170 kg kantavuudella ja Nuvincilla mä odotan kevättä. isot on loppuun myyty

Niilo Gardajärvi
29.01.2018, 01.58
TILAPÄISESTI LOPPU KERTOO PRISMAN VERKKOKAUPPA TUOTTEESTA 29.1.klo21:36.

Laitetaan nyt tänne vaikka aikaa on jo vierähtänyt kysymyksen aloituksesta ja tarjolla oleva pyörä taitaa olla vähän liian pieni yli 180cm:lle. (tai mistäpä sen tietää)

Mutta prisman verkkokaupassa on tarjouksessa Shimanon steps 6-sarjaa 418wh akulla, 28" renkailla ja 46cm:n Helkaman rungolla.
Valo, lukko, pedaalit ainakin ja ilmeisesti lokkaritkin kuuluu hintaan.

Helkama se10l 28" 10v. Sähköpyörä musta 46cm 1390e. Tarjouksen kestosta ei tietoa ja kotiinkuljetus noin 19,90e.

https://www.prisma.fi/fi/prisma/helkama-se10l-28-10v-sahkopyora-musta-46cm

Hensy
29.01.2018, 11.41
Kiitos vinkistä. Aika hyvät speksit ja aika hyvä alennus! Pistin vaimolle fillarin tilaukseen!

Niilo Gardajärvi
30.03.2018, 04.33
Lisätään nyt tänne vielä yksi tarjous.
XXL:ssä White 1399e
Naisten mallissa kokoja löytyy S ja M. Miesten mallissa L.
Moottori Sihmano Steps 6 sarjaa
Akun teho: 417,6 Wh
Tomitus ilmainen.

https://www.xxl.fi/search?q=1132061%2C1132062&Categories=Polkupy%C3%B6r%C3%A4t

Tarjous voimassa 4.4. asti jos tavaraa riittää. Niille, jotka haluavat pientä jännitystä elämään odottavat tilauksen teossa sunnuntaihin asti, jotta saavat mahdollisesti hyväkseen sähköpyörille suunnitellun ostotuen. Eli jos tuki on alkuperäisen suunnitelman mukainen 400e niin Whiten saisi silloin alle tonnilla. Jos tuki on prosentuaalinen niin 20% tuella hinnaksi muodostuisi 1120e. Päätöksiä asiasta on luvassa joskus kesällä eli koko kesän joutuisi jännittämään minkä hintaisella pyörällä sitä ajelee.