PDA

Näytä tavallinen näkymä : Comfort Bike Specialized Expedition Sport Low Entry

Markku K
12.04.2015, 11.37
Olen jo pari vuotta odotellut näiden Comfort Bike pyörien invaasiota Suomeen. Etsin kaupunki kruisailuun ja työmatkapyöräilyyn sopivaa fillaria. Tuntuu että nämä Comfort pyörät ovat Suomessa täysin tuntemattomia. Myykö näitä kukaan tai mistä näitä voisi tilata Euroopasta? Antakaa vinkkejä. Hakusessa on esim. Specialized Expedition Sport Low Entry tai Trek Shift tai jokin muu vastaava. Yhteistä näille on pysty ajoasento, etujousitus, vaihteisto, alumiinirunko, pehmeä jousitettu satula ja 26" renkaat.
http://shebikeshebikes.co.nz/wordpress/wp-content/uploads/2010/01/expeditionsport_lowentry.jpg

Greycap
12.04.2015, 12.27
Eiköhän tuollaisen saa jokaiselta Specializedin jälleenmyyjältä viimeistään tilaamalla. Eikä muuten maksa paljoa, menee samoihin kuin yksivaihteinen Jopo.

Kyllä, minulla on kokemusta kyseisestä mallista. Se nyt on varmaa että kohta yksi nettiaddikti tulee haukkumaan keulan paskaksi ja lyttäämään koko vehkeen muutenkin mutta kyllä sillä ajaa nimenomaan noita ajoja joihin sitä ajatteletkin. Äidilläni on ollut '13 mallinen Expedition Sport reilut kaksi vuotta lähinnä talvikäytössä ja ainoa varsinainen heikko kohta joka siitä on löytynyt on jarrut. Mitä lie kiinatinaa ne alkuperäiset, jatkuvasti enemmän tai vähemmän jumissa ja palat ei kestäneet paljon mitään, mutta hain Motonetistä uudet Shimanon kahvat sekä länget yhteiskustannuksella jotain 40€ ja sen jälkeen ei ole ongelmia ollut. Vaihteet on halvimmat mahdolliset mutta näköjään ne kestää surutonta rääkkiä kelissä kuin kelissä ympäri vuoden (äidillä ei ole autoa, se menee pyörällä oli keli mikä vaan) eikä edes sitä Suntourin keulaa ole vielä saatu jumiin tai muutenkaan hajalle. Ylläpidon kannalta ehkä huonoin puoli on jumalattoman pitkä ketju jonka vaihtoon ei yksi tavallinen riitä vaan pitää ostaa kaksi tai hankkia metritavarana sekä kierrepakka mikä estää välityksien helpon muuttamisen tai takapakan uusimisen muuten vaan.

nure
12.04.2015, 15.12
Luojan kiitos ja toivomus että pysyisivätkin tuntemattomina, miksihän tuo pomppukeppi pitää kaikissa olla?

miku80
12.04.2015, 16.27
Yllättävän suosittuja olivat ainakin Turun suunnalla vaikka itse olinkin melko skeptinen kyseisen mallin suhteen..

Markku K
12.04.2015, 19.48
Eiköhän tuollaisen saa jokaiselta Specializedin jälleenmyyjältä viimeistään tilaamalla. ...
Kiitos - hyvä postaus. Pitääpä käydä paikallisessa liikeessä. Täällä Pk- seudulla en koskaan törmännyt kyseisiin kulkupeleihin. Testaisin mielelläni ennen ostoa. Eniten kiinnostaa ajotuntuma ja runko. Kaiken muun voi rakennella / parannelle itse myöhemmin.

Yllättävän suosittuja olivat ainakin Turun suunnalla vaikka itse olinkin melko skeptinen kyseisen mallin suhteen..
Onko Turussa liikettä, jossa noita olisi "hyllytavarana"?

Luojan kiitos ja toivomus että pysyisivätkin tuntemattomina, miksihän tuo pomppukeppi pitää kaikissa olla?
Miten tollanen pas*anjauhanta vie keskustelua eteenpäin. Haista * itse.

Munarello
12.04.2015, 20.13
Miten tollanen pas*anjauhanta vie keskustelua eteenpäin. Haista * itse.

No kun luultavasti se pitkän linjan ketjunpyörittäjänä(?) mielestään tietää kaiken kaikesta niin hänen oma mielipiteensä on olevinaan absoluuttinen suuri totuus. Samaa linjaahan tuo jauhaa kaikissa pyörän suosittelu-ketjuissa. Ulosannissaan olisi kyllä paljonkin petrattavaa, sillä "minä_tiedän_että_tää_on_näin" ilman mitään perusteluita on informatiiviselta tasoltaan aika lähellä nollaa. Jättäisi nuo pomppukeppi-tason rölöttelyt sikseen ja perustelisi argumenttinsa, niin olisi ehkä annettavaa yhteisölle.

pepper
12.04.2015, 21.16
Tuota en ymmärrä että miksi helvetissä noihin on tungettu tuo joustohaarukka, eihän siitä ole kuin haittaa kadulla ajellessa...

IncBuff
12.04.2015, 21.23
Tuota en ymmärrä että miksi helvetissä noihin on tungettu tuo joustohaarukka, eihän siitä ole kuin haittaa kadulla ajellessa...
Joku voi olla toista mieltä...

pepper
12.04.2015, 21.30
No perusteluita miksi tuommonen on mukavampi eikä taas mitään vitun vänkäämistä...
Tuo painoa eikä todellakaan poista mitään värinöitä eikä tien epätasaisuuksia eli mitä hyötyä se tuo?

Munarello
12.04.2015, 22.01
Nyt vänkäämättä kysyisin, miksi jousitus ei olisi mukavampi vai meneekö tämä jälleen siihen, että TosimMaastomPyöräilijäm mielestä liian halpa keula on iham paskam iham kaikessa käytössä?

pepper
12.04.2015, 22.08
^Ei, itelläkin on ns paska keula maasturissa.
Vaan yleensäkkin noiden keulojen herkkyys ei riitä kadulla, ei edes parempien.
Aivan turha kapistus kadulla joka tuo liikaa painoa.
Niin ja en ole TosiMaastoPyöräilijä, pidän vaan liikunnasta monissa sen eri muodoissa...

Jami2003
12.04.2015, 22.19
Mulla on vanhassa maasturissa joku elastomeeripaska keula eikä sekään lyö käsille siten kuin jäykkä keula routa yms tievaurioissa.

Eli kyllä, huonostakin joustokeulasta on iloa jos tarkoituksena on suodattaa pahimmat montut pois. Ja tuollaisessa pyörässä joustokeula vs tavallinen keula painoerolla ei ole mitään merkitystä.

Jännä muuten että alumaantiepyöräänkin laitetaan hiilari keula mukavuutta tuomaan mutta sitten joustokeulalla ei ole muka mitään merkitystä kauppa-ajossa.

Uskoisin että ajossa mihin ko pyörät on suunniteltu huonostakin joustokeulasta on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Greycap
12.04.2015, 23.46
Uskoisin että ajossa mihin ko pyörät on suunniteltu huonostakin joustokeulasta on enemmän hyötyä kuin haittaa.

Juurikin näin. Ihmisillä ei vaan tunnu mahtuvan kaaliin että kaikkien pyörien valintaperusteena ei ole polkemistehokkuus, keveys, absoluuttinen nopeus tai mikään muukaan vastaava. Nuo on vehkeitä joilla ajetaan muutaman kilometrin matkoja leppoisasti 10-15 km/h maisemia katsellen ja ne on suunniteltu sen mukaan. Käytännössä tuollainen on huomattavasti keskimääräistä ripeämpi Jopo.

On aivan eri asia pitääkö keulan poistaa sentin korkuista tärinää kolmenkympin vauhdissa vai kolmen sentin korkuista kympin vauhdissa. Ensinmainittuun ei pysty mikään muu kuin ilmatyynyalus, jälkimmäiseen pystyy nuo halvatkin. Toisin kuin ammattivänkääjät, minä olen kokeillut. Tuota nimenomaista keulamallia tuossa nimenomaisessa runkomallissa. Mutta eihän sekään kelpaa ja mielipide on ilmeisen väärä koska olen foorumin virallista kantaa vastaan.

Tottahan se on että tuollainen pyörä on koottu halvalla ja halvoista osista mutta aivan yhtä totta on että siitä huolimatta se toimii käyttötarkoitukseensa. Kahden talven ja osittain kesän ajojen jäljiltä se äidin yksilö kulkee edelleen, huoltoa ei ole tehty juuri muuta kuin mainittu jarrujen parantelu ja ketjujen rasvausta silloin tällöin. Halvin mahdollinen Tourneyn vaihtaja vaihtaa edelleen siististi, navoissa ei ole havaittavissa rahinaa eikä klappia, keula ei ole jumissa eikä väljä, ja sitten kun siihen tulee jotain vikaa niin sitten korjataan. Tai jos vika on jotain kalliimpaa niin viedään koko vehje vaihdossa ja ostetaan mahdollisesti jotain vastaavaa tilalle.

Ja ennen kuin joku ehtii väittämään että sanon toimivaksi kun en tiedä paremmasta niin joopa. Minun oman pyörän pelkkä keula maksaa saman kuin tuo koko Expedition, jarrut toisen mokoman ja kiekot vähän reilun kolmannen. Silti voin hyvällä omallatunnolla sanoa että tuollainen ei ole huono kunhan tajuaa mihin se on tehty.

alteregoni
13.04.2015, 00.19
Juurikin näin. Ihmisillä ei vaan tunnu mahtuvan kaaliin että kaikkien pyörien valintaperusteena ei ole polkemistehokkuus, keveys, absoluuttinen nopeus tai mikään muukaan vastaava. Nuo on vehkeitä joilla ajetaan muutaman kilometrin matkoja leppoisasti 10-15 km/h maisemia...

Juuri näin. Hienoa kommentointia! (tämä ei sarkasmia)

nure
13.04.2015, 18.11
Greycap, ei ole mitään virallista kantaa, vain mielipiteitä... Päälle 30 vuotta aktiivisesti pyöräilleenä on tullut hyviä ja huonojakin keuloja kokeillut. Huonoa en suosittele edes pahimmille vihamiehille ja en ainakaan omaan laittaisi tai senttiäkään moiseen vähiä rahojani sijoittaisi. Itse luopunut paremmistakin sillä aivan hyvin tulen toimeen täysjäykillä pyörillä, oppinut sentään ajamaan ettei joka töyssystä tarvi välittää.
Loppupeleissä kuitenkin jokaisen ongelma mihin rahansa laittaa, täytyyhän noilla markkinamiehillä opetuslapsia olla!