PDA

Näytä tavallinen näkymä : Brain toimivuus Specialized pyörissä

TuTu
06.04.2015, 09.28
Harkitsen Specializedin ostoa ja tuo BRAIN purkin tuoma ominaisuus melkolailla pääsyy pyörämerkkiin. Onko Teillä kokemuksia huollon tarpeesta / kestosta eli ostanko itselleni ongelmia vai pelaako hienosti vai miten ? ? ?

miku80
06.04.2015, 09.43
Onhan noissa brain-iskareissa 5 vuoden takuu sillä ehdolla, että sen huollattaa kerran vuoteen. Huoltokin on vaivatonta, tilaat huolletun iskarin lähimmälle spessun jälleenmyyjälle johon käyt vaihtamassa oman huoltoa kaipaavan iskarisi ja ajot jatkuvat ilman turhia odotteluita..

CamoN
06.04.2015, 12.32
mikun viestiin vielä lisäyksenä että niitä Brain-takaiskareita seurataan pyörän runkonumeron perusteella ja ainakin omalla kohdalla jälleenmyyjä on tyypillisesti käsitellyt rungon alkuperäisen iskarin vaihdon takuuhuoltona. Eli ensimmäisen huollon on saanut ilmaiseksi kunhan sen on tehnyt vuoden sisään ko. pyörärungon myyntipäivästä, vaikkei iskariin olisi ilmaantunut mainittavaa vikaa. Sen jälkeen huolto kustantaa muistaakseni 150-180€ kerralta. Omalla kohdalla kerran vuoteen huoltaminen on riittänyt ihan hyvin normaaliin toimintaan, ajotunteja vuodelle 100-150.

Kokemukseni mukaan Brain-iskarit kestää pakkasta aivan yhtä huonosti kuin muutkin Foxin iskarit, ihan samalla tavalla alkavat kurlaamaan ja lukitus muuttuu pehmeäksi jos ajoa tulee myös kovissa pakkasissa. Mutta kun tilaa huollon keväällä, varsinaisen ajokauden ajan käytössä on taas hyvin toimiva iskari. Brain itsessään on mielestäni hyvin toimiva värkki ja sen saa säädettyä omia mieltymyksiä vastaavaksi vähintään ajan kanssa.

Brain-keuloista ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muistaisin kuulleeni että niistä vaihdetaan Brain-huollossa pelkkä vaimenninpatruuna, eli Hollannin välivarastolta ei tule kokonaista vaihtokeulaa.

rjrm
06.04.2015, 14.10
Siinä on liiketoimimtamalli viilattu kuntoon :) Eikö brainia voi itse huoltaa mitenkään?

CamoN
06.04.2015, 19.33
Eikö brainia voi itse huoltaa mitenkään?

Eiköhän sen saa atomeiksi siinä missä minkä tahansa muunkin iskarin. Uskoisin että Brain-iskarissa nimenomaan se iskunvaimennin on se osa kokonaisuutta joka vaatii eniten huoltoa, ei niinkään se Brain-sylinteri.

Kun viikkoa ennen tilaamalla saa jälleenmyyjältä tehdashuolletun iskarin edellisen tilalle, en oikein keksi miten huoltopalvelua voisi parantaa verrattuna muihin iskarihuoltoihin. Jälleenmyyjälle voi viedä joko pelkän iskarin jolloin mahdollista ajoaikaa ei mene odottelun takia haaskiin ollenkaan tai koko pyörän, jolloin iskarit vaihtanee paikkaa puolessa tunnissa.

8_pallo
09.09.2015, 20.51
Olen tässä etsimässä ensimmäistä täysjousto pyörää. Yksi olisi tuommoinen spessu http://www.specialized.com/us/en/bikes/archive/2011/sjfsr/sjfsrelite
Muutama kysymys tuosta Foxin brain systeemistä.. Paljon mahd. maksas tuommonen uutena tai voiko korvata jollain toisella.

thm
09.09.2015, 21.48
^Joskus uudesta Brainista on pyydetty jotain tonnia eli ei ilmeisesti kovin mielellään myydä erikseen. Ebaystä löytyy edullisemmin käytettyjä. Tuohon 2011 Stumpjumper FSR Eliteen voi laittaa Comp -versiossa olevan iskarin, jossa ei ole Brainia, mutta muuten samanlainen kiinnityssysteemi. Muita korvaavia ei taida löytyä.

Mulla on ollut nyt neljä kesää just tuollainen linkin 2011 Stumpjumper FSR Elite. Oon kyllä tykännyt tuosta Brainista, vaikka ongelmiakin sen kanssa on ollut. Mun kokemusten perusteella iskari+brain kannattaa huollattaa Spessun liikkeen kautta, jolloin uusi iskari tulee liikkeeseen ja viet vain vanhan tilalle. Huollatin omani kerran Suomessa, mutta siitä ei tullut koskaan toimivaa kapistusta, vaikka meni takuuhuoltoon kaksi kertaa.

8_pallo
09.09.2015, 22.10
^Joskus uudesta Brainista on pyydetty jotain tonnia eli ei ilmeisesti kovin mielellään myydä erikseen. Ebaystä löytyy edullisemmin käytettyjä. Tuohon 2011 Stumpjumper FSR Eliteen voi laittaa Comp -versiossa olevan iskarin, jossa ei ole Brainia, mutta muuten samanlainen kiinnityssysteemi. Muita korvaavia ei taida löytyä.

Mulla on ollut nyt neljä kesää just tuollainen linkin 2011 Stumpjumper FSR Elite. Oon kyllä tykännyt tuosta Brainista, vaikka ongelmiakin sen kanssa on ollut. Mun kokemusten perusteella iskari+brain kannattaa huollattaa Spessun liikkeen kautta, jolloin uusi iskari tulee liikkeeseen ja viet vain vanhan tilalle. Huollatin omani kerran Suomessa, mutta siitä ei tullut koskaan toimivaa kapistusta, vaikka meni takuuhuoltoon kaksi kertaa.

Moi

Ok. Jep tuosta lukasinkin jo jostain että huolto toimisi tuohon tapaan. Mitäs tuommonen huolto / vaihto kustantaa. Mites onnistuukos tuo tarvittaessa hoitaa m-huolto / posti välityksellä kun ei ole noita spessua myyviä liikkeitä ihan lähettyvillä. Tosiaan ensimmäistä täysjoustoa ollaan etsimässä. Miel sais olla semmoinen perusvarma ja yksinkertainen paketti.

thm
09.09.2015, 22.26
^Joo, itekki olen Matkahuollon kautta hoitanut tuon vaihdon, kun lähin Spessun liike on yli 200 km päässä. Useammasta liikkeestä olen kysellyt hintoja ja joka paikasta saanut hinnaksi 200 € + Matkahuollon kulut. 200 h noille on luvattu huoltoväliksi, mutta kerran vuoteen kait kaikki iskarit olis suositeltavaa huoltaa.

8_pallo
09.09.2015, 22.34
Moi

Ok. Kiitoksia näistä selvennyksistä. Tuo spessu ois kyllä muuten kaikinpuolin kiinnostava vaihtoehto tässä, lähinnä just tuo brain systeemi on tässä mietittänyt. Tuossa mistä sain ilmoituksen pitäs olla tehty huolto tänä kesänä.

thm
09.09.2015, 22.59
Mun kokemus tuosta pyörästä on ihan positiivinen, tosin taitaa vaan olla kaikki kulutusosat vaihdettu parikin kertaa ja muutenkin päivitelty. Iskari+brain toimii hyvin, kunhan linkuston laakerit on kunnossa ja ei aja kovilla pakkasilla.

S.S
11.11.2015, 22.59
Tykkään hitosti brainin toiminnasta, kunhan on kunnossa. Kerran olen huollattanut iskarin, jolloin sain uuden tilalle. Huolto toimi kohtuullisesti.

Nyt oli pidempi kuukauden tauko pyöräilystä. Kun otin pyörän varastosta, niin iskarin paineet oli hävinnyt. Laitoin paineet sisään ja iskari toimii normaalisti, lukuunottamatta brainia. Ei toimi ollenkaan kyseinen ominaisuus. Huollosta noin 80h ja 15kk. Laitoin kysymystä takuuhuollosta liikkeeseen ja sain vastaukseksi, että takuu 1v tai 100h. Kun huollatin iskarin aiemmin, kysyin huoltovälistä ajallisesti. Eivät osanneet kommentoida, kuin "1-1,5v on varmaan sopiva". Eli kannattaa huollattaa ajallaan, niin ei tule yllätyksiä.

thm
17.12.2015, 13.27
Mulla tammikuussa 2015 vaihdettu brain lakkasi toimimasta syksyllä ennen ekoja pakkasia. Lenkillä brain lopetti toimimasta ja ei enää pitänyt iskaria jäykkänä. Otin yhteyttä huoltoliikkeeseen ja laitoin kapistuksen takuuhuoltoon. Huoltoliikkeestä sitten kerrottiin, että Spessulla on ollut jotain ongelmia miehityksen kanssa tuohon aikaan, kun minunkin iskari oli vaihdettu ja useampia braineja on palautettu takuuseen tehtaalle. Mulla iskari kesti noin neljän kuukauden käytön, kun vasta toukokuun lopussa asensin sen pyörään. Nyt pitäisi olla sitten taas kunnollinen brain pyörässä.