PDA

Näytä tavallinen näkymä : Rungossa vikaa, Nishiki Bigfoot K-29

Mankelist
03.04.2015, 12.35
Oli pyörähuollossa viime syksynä ja samalla kiristivät ohjainlaakeria vai mikä ohjaustangon ja rungon yhdistävä laakeri on nimeltään. Nyt, kun pesin pyörää niin näkyi railo siinä rungossa ohjainlaakerin kohdalla. Pyörä on 2008 vuodelta, joten runkotakuuta ei enää ole (käsittääkseni 5 vuotta Nishikillä?) En osaa kuvia netin kauttta latailla, mutta lisäsin omakuvaksi profiiliini runkoviasta kuvan, kun sen pystyi lataamaan suoraan koneelta.

A)Mitä tuollaiselle voi tehdä, korjaako joku ja mihin hintaan?
B)Voiko ajaa ongelmitta muutamia kymmeniä kilsoja, kunhan seurailee ettei hajoa pidemmälle.
C)Pysäyttääkö hajoamisen joku patenttiratkaisu tuossa esim. iso letkuklemmari.
D)Kannattaako ruveta rutiseen pyörähuoltoon, jossa tuota laakeria kiristetty, eli voiko ne tehdä jotenkin vituilleen? Tiettävästi ennen kiristystä ei ollut railoa, kun kai olisivat sen huomanneet ja infonneet?
E) Voi prkl.

J.Kottenberg
03.04.2015, 12.59
Runkojen korjaamisen asiantuntija en ole mutta sanoisin:

A)Kyllähän alumiinia hitsaillaan. Vaatii kyllä sopivat laitteet ja ammattitaitoa. Itse kyselisin jäähdyttäjäkorjaamoista, siellä joudutaan korjailemaan ohutseinäisiä alumiiniosia. Selvitä ensin mikä alumiini, siis miten seostettu, on kyseessä ja kysy. Hinta selviää samalla. Tietty purkaa täytyy ja maalit ja rasvat hyvin pois. Luulisin että kympeistä puhutaan jos vaan hitsauksella menee. Kysele.
B) En ajaisi. Jos on väsymismurtuma, niin voi helposti aiheuttaa yhtäkkisen hajoamisen.
C) Ei ikinä tuommoisessa paikassa jossa hajoaminen aiheuttaa pahimmasta päästä olevan kaatumisen. Myös vakuutusyhtiön kanssa tulee luultavasti kädenvääntöä jos olet lähtenyt ajamaan rikkinäisellä ja valmiiksi vaarallisella pyörällä.
D) Kysyä voi asiasta mutta jos alat jotain vaatimaan niin näyttökysymys on vaikea. Pitäis voida todistaa että oli virheetön ennen fillaripajan toimia. Käytännössä aika mahdoton juttu. Mutta kysyä voi asiallisesti niin voit samalla saada vihiä jostain hyvästä korjauspaikasta.
E) Samaa mieltä. Huono mäihä.

pepper
03.04.2015, 13.11
Tuskin on asennusvika ollut, ei tuota ohjauslaakeria voi liikaa kiristää tai väärin asentaa jottei sitä huomaa.
Samoilla linjoilla kottenbergin kanssa, väsymismurtuma eikä kannata ajaa(voi tulla kipeää melko yllättäen)

YT
03.04.2015, 13.20
Minä repisin ajohousuni ja sirottelisin tuhkaa päälleni. Runko on pilalla ja kelpaa enää kaljatölkin raaka-aineeksi.

maapaa
03.04.2015, 13.29
Kyllä tuo hitsaaminen on siinä ja siinä, että kannattaako lähteä kokeilemaan. Ehkä sekin raha kannattaa sijoittaa uuteen runkoon tai fillariin.

Mankelist
03.04.2015, 13.35
Kyllä tuo hitsaaminen on siinä ja siinä, että kannattaako lähteä kokeilemaan. Ehkä sekin raha kannattaa sijoittaa uuteen runkoon tai fillariin.

Eilen jo aloitin uuden viestiketjun, kun on tarkoitus ostaa maantiepeli Nishikin kaveriksi: http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?53064-Maantiepy%F6r%E4-isolle-aloittelijalle

Tää sijoitus uuteen runkoon vois kuulostaa järkevältä, kun maantiepyörä kiikarissa ja nishikillä voisi ajella muut ajot. Mihin hintaan tähän sopiva vastaavilla mitoilla oleva runko irtoaisi ja mistä niitä kannattaa hankkia, linkkiehdotuksia? Kirves, rautakanki ja jakoavain pysyy kädessä sen verta, että itse aion vaihtaa rungon.

nure
03.04.2015, 15.46
Klemmari ympärille niin kyllä tukee ja jos joku hitsaa parilla kympillä niin mikäs siinä, alumiinirungothan seosta niin hitsaaminen saattaa tuottaa ongelmia vaikkei ylitse pääsemättömiä. Toisaaltaan tuollaisen rungon korjaamiseen ei paljoa kannata panostaa, kannattaa harkita uutta runkoa jos muut palikat toimivia...

PK1
03.04.2015, 16.31
Kyllä noita hitsaamaan pystyy jos pinnat vaan saadaan riittävän puhtaaksi. Onhan ne hitsattu tehtaallakin. Puhdistus on isompi homma kuin pienen sauman vetäminen.
Mutta tommonen ohutseinämäinen alsaputki muuttaa varmasti sen verran muotoaan hitsatessa että jonkunlaisen koneistuksen joutunee tekemään hitsauksen jälkeen, koska kyseessä on laakeripesä.

IncBuff
03.04.2015, 16.37
Saksasta saa satasella uuden alurungon. Ei kannata korjata.

J.Kottenberg
03.04.2015, 19.55
Saksasta saa satasella uuden alurungon. Ei kannata korjata.

Kun korjausta neuvoin niin luulin että parin sadan pahemmalle puolelle mennään varmasti uuden raamin kanssa mutta jos satasella uutta alkaa saamaan niin silloin tosiaan korjaaminen ei enää paljon kannata. Yllättävän halvalla lähtee.

Mankelist
03.04.2015, 21.47
Runkokoko tuossa tosiaan 24, eli isoin mitä nishikiä aikanaan sai. Olisi iso apu, jos laittaisitte linkkiä geometrialtaan vastaavaan runkoon saksanmaalla tai suomessa, joka lähtee satasella.

juho_u
03.04.2015, 21.50
Käviskö nämä? https://www.bike-components.de/en/Vortrieb/MTB-29-Advanced-Rahmen-Auslaufmodell-p38658/ Suurin koko 22.5"

IncBuff
03.04.2015, 21.50
http://www.bike-discount.de/en/shop/hardtail-29-8670/l-24 löytyiskö näistä sopivaa?

Mankelist
03.04.2015, 22.47
http://www.bike-discount.de/en/shop/hardtail-29-8670/l-24 löytyiskö näistä sopivaa?

No oho vaikuttaapa edulliselta. Käykö noista ihan mikä vaan 23" (isompaa ei vissiin ollu) ja mikä kannattais hinta-laatusuhteeltaan noista valkata? Esim. sopiiko satulatolppa/etuhaarukan osat kammet ja kaikki muu heittämällä tuohon? En ole runkoja ennen vaihdellut niin olen sormi suussa osien valintaa tehdessä, vaihtotyö kyllä onnistuu. Onko Saksassa noi rungot miten paljon halvempia kuin Suomessa? Nyt jos rungon tilaa saksasta niin samalla voisi päivittää ratakset ja ketjutkin (vaihtajan pikkurattaatkin kannattanee vaihtaa, kun nekin kuluneena syö uuden ketjun pilalle?)kun on jo vähän kulahtaneet, onko nekin järkevää tilata Saksasta, taitaa olla deore lx malliltaan osasarja tuossa omassa, miten nekin valitsen tuolta Saksanmaalta? Itse asiassa hieman hävettää kysellä kaikenlaiset yksinkertaisetkin asiat, mutta mukavaahan se on, että tämänkin verran jo tullut apuja :).

nure
04.04.2015, 07.24
Paljon saattaa osia mennä vaihtoon, keskiö ja sen mukana kammet, satulatolppa sekä etuvaihtaja tulevat ensiksi mieleen. Saattaa olla niin kallis projekti ottaen huomioon pyrän tason ja iän mutta jos niin ainakin hauskaa touhuahan tuo kokoilu on...

Slimi
04.04.2015, 08.49
Pyörätohtorilla taitaa olla myynnissä tasan samanlainen runko.

wex4
04.04.2015, 08.54
Kaverin pyörässä on samanlainen halkeama , metallimies sorvasi siihen rst rinkulan, hyvin mennyt kolme vuotta, siisti hitsaus ei olisi ollut kuulemma takuuvarma .

Pyörällä ja autolla
04.04.2015, 09.45
Pyörätohtorilla taitaa olla myynnissä tasan samanlainen runko.

http://www.pyoratohtori.fi/

nishiki x-29 runko, uusi. rungossa ei ole maalivikaa, kuvassa näkyvät täplät ovat salaman heijastuksia. hinta 199€ runko on 24 tuumainen

Olli L
04.04.2015, 10.35
1. Oletko kysynyt maahantuojalta? Vaikka takuu on 5 vuotta, sopuhintainen ratkaisu voi löytyä. www.nishiki.fi

2.
Kirves, rautakanki ja jakoavain pysyy kädessä sen verta, että itse aion vaihtaa rungon.

Ohjainlaakeri voi olla vaikea osa (korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä), sen asennuksen voisi pyörätohtorilta tinkiä pakettiin.

EsaJ
04.04.2015, 10.42
Olen nähnyt tapauksen, jossa ohjainlaakerin asennuksessa on saatu hiushalkeama rungon kaulaputkeen.. Ohjainlaakeria kiristäessä ei tule moista

Kaikki osat lähtee oikeilla työkaluilla irti ja saadaan myös paikoilleen helposti, myös ohjainlaakeri.

Jopoman
04.04.2015, 11.30
Ohjainlaakeri voi olla vaikea osa (korjatkaa viisaammat, jos olen väärässä), sen asennuksen voisi pyörätohtorilta tinkiä pakettiin.

Ei ole paha rasti.

Olli L
04.04.2015, 13.01
Kaikki osat lähtee oikeilla työkaluilla irti ja saadaan myös paikoilleen helposti, myös ohjainlaakeri. (lihavointi minun)

Tuota minä oikeastaan hain, kirjoitin vain kuten ajattelen eli sekavasti. Jos noita laakereita ei ihan vuosittain vaihda, taitaa erikoistyökalujen hankinta olla vähemmän mielekästä.

nure
04.04.2015, 17.59
Ohjauslaakerin vaihto/asennus helppo nakki itse duunatuilla työkaluilla, pikkusen vaatii vain ajattelua... Asentaessa tuota ei kyllä saa rikki millään.