PDA

Näytä tavallinen näkymä : Nishiki 501 (2014) hydr jarrut vai 401 (2014) meka jarrut...?

Golem
11.03.2015, 05.15
Olen pitkän selaamisen päätteeksi päätymässä Nishikin hankintaan (isoksi osaksi sen takia että se on halvin pyörä jonka löysin jossa on Shimano Deore vaihtajat).

501 2014 olisi n. 650-670eur, siinä on Deore XT vaihtajat ja Tektro hydrauliset levyjarrut

401 2014 olisi n. 570eur ja siinä on Deore vaihtajat ja Tektro mekaaniset levyjarrut

Mulla ei ole aikaisemmin ollut levyjarruja niin ei kovin paljoa kokemusta niistä. Löysin että Tektroa on haukuttu netissä jonkin verran.

Hydrauliset tuntui paljon kivemmalta koeajossa, mutta mä teen ehkä tänä tai ens kesänä n. 2000km lenkin (Tallinnasta Berliiniin) ja vähän arvelluttaa et jos jarrujen kaa tulee ongelmia jossain harvaan asutussa osassa matkaa...

Onko mitään tietoa että kuinka vaikea noita jarruja (erityisesti Tektron hydraulista) on huoltaa ja korjata tarvittaessa...? Ilmeisesti hankalempaa kuin mekaanista, mutta jos etukäteen hankin oikeat osat, jne..

Golem
11.03.2015, 05.16
ainii toinen kysymys, mitä veikkaatte, jos mulla tulee ikävä etujousitusta (Scott Sportster P5:ssa on sellainen) nii pystyykö tohon pyörään jälkeenpäin vaihtamaan haarukan jousitetuksi etuhaarukaksi...?

orc biker
11.03.2015, 06.05
Olen pitkän selaamisen päätteeksi päätymässä Nishikin hankintaan (isoksi osaksi sen takia että se on halvin pyörä jonka löysin jossa on Shimano Deore vaihtajat).

Minun mielestäni tuo on aika epäolennainen syy valita pyörä. Ihan hyvin Alivion tai Acerankin vaihtajat toimivat. Ennemmin keskittyisin muihin ominaisuuksiin.

Haarukan voi vaihtaa. Se saattaa tosin muuttaa geometriaa pyörästä ja haarukasta riippuen. Tuskinpa siitä kuitenkaan ongelmaa tulee, vaikka muuttaisikin.

manu99
11.03.2015, 09.16
Tuollainen tuli vastaa. Ilmainen postitus, lähettävät lähimpään postihuoltoon. Ainakin 401 mallia kohtuuhintaan, saa myös muita roippeita asennettuna. Oli näköjään 20/22 runkoja jäljellä
http://www.polkupyorakauppa.fi/nishiki-hybrid-401-28-miesten-24v-22.html

nure
11.03.2015, 09.22
^Samaa mieltä, ei kummaa merkitystä jos takavaihtaja on Deore tai XT kun muut osat peruskuraa. Lisäksi kummatkin suhteettoman painavia, vaikka moni sanoo ettei sillä ole merkitystä mutta jos lähtee tuollaisellekin reissulle niin kevyempää kyllä osaa arvostaa.
Haarukkaa moiseen et tarvi ja tuskin kenelläkään tulee ikävä noita Suntourin haarukoita...

oem
11.03.2015, 09.38
^Samaa mieltä, ei kummaa merkitystä jos takavaihtaja on Deore tai XT kun muut osat peruskuraa. Lisäksi kummatkin suhteettoman painavia, vaikka moni sanoo ettei sillä ole merkitystä mutta jos lähtee tuollaisellekin reissulle niin kevyempää kyllä osaa arvostaa.
Haarukkaa moiseen et tarvi ja tuskin kenelläkään tulee ikävä noita Suntourin haarukoita...
Mikä olisi käyttäjän nure:n suositus vaihtoehdoksi noille Nishikin malleille?

nure
11.03.2015, 11.29
http://www.konaworld.com/dew_plus.cfm Esimerkiksi, nettihän on täynnä valikoimaa... Ei parane vain jämähtää ensinmäiseen vaihtoehtoon.
Kysyjälle vielä sen verran noista jarruista, jos et kaadu tai muuta vastaavaa niin kyllä surkeat jarrut jos tarvii noin lyhyellä kilometri määrällä korjausta mutta jos niin pessimisti olet niin mekaaninen ilman muuta.

Golem
12.03.2015, 23.56
Päätös piti tehdä nii ostin nyt sitten ton Nishiki Hybrid 501:n (2014). Oon sillä tänään ajanut n. 23km tms...

Ensivaikutelma on ihan hyvä, aika samalta tuntuu ku edellinenkin (Scott Sportster P5). Mutta yksi asia missä nyt mietityttää et teinkö virheen nii on se, että tossa ei ole joustokeulaa. 10 vuotta joustokeulallisella pyörällä ajaneena tuntui kyllä paljon rankemmalta ajaa tota, tuntuu et kaikki soranjyväset ja pienetkin muhkurat / katukiven ylitykset tuntuu paljon kovemmin. Vai onkohan se vaan tottumuskysymys...

Myyjä väitti mulle et tohon saa vaihdettua joustokeulan tilalle, mutta ajattelin vielä varmistaa täältä että onko se tosissaan näin että se onnistuu?

Jos yritän hankkia siihen uuden keulan nii mitä pitää/kannattaa ottaa huomioon ja mitä keulaa / kauppaa suosittelisitte (mulle riittää ihan halvimmasta päästä)...? Tarkoitus on parantaa yleistä ajomukavuutta katukivien muhkuroiden yli ja satunnaista hiekkatie/kevyt maastoajelua, mutta tuskin varsinaista maastoajelua tolla tulee juurikaan tehtyä... :)

Voisikohan toi Scott Sportster P5:n keula sopia tähän pyörään...? Se on se halpis jota käytetään monessa (en just nyt muista nimeä)..

JKK
13.03.2015, 00.00
ainii toinen kysymys, mitä veikkaatte, jos mulla tulee ikävä etujousitusta (Scott Sportster P5:ssa on sellainen) nii pystyykö tohon pyörään jälkeenpäin vaihtamaan haarukan jousitetuksi etuhaarukaksi...?

Ei sulla tule ikävä sitä pompotusta. Itsellä on pari Nishikin "jousihaarukalla" ollutta pyörää ollut. Nyt on 601 missä ei ole mitään "jousia" ja hienosti toimii. Nishikiin päädyin taas kun se sopii mitoitukseltaan minulle kuin hanska käteen.

orc biker
13.03.2015, 00.03
Ensivaikutelma on ihan hyvä, aika samalta tuntuu ku edellinenkin (Scott Sportster P5). Mutta yksi asia missä nyt mietityttää et teinkö virheen nii on se, että tossa ei ole joustokeulaa. 10 vuotta joustokeulallisella pyörällä ajaneena tuntui kyllä paljon rankemmalta ajaa tota, tuntuu et kaikki soranjyväset ja pienetkin muhkurat / katukiven ylitykset tuntuu paljon kovemmin. Vai onkohan se vaan tottumuskysymys...

Niinhän ne tuntuvatkin. Todellisuus on foorumitarua ihmeellisempää, vaikka miten vannoutuneet harrastajat täälläkin väittäisivät, että joustokeulalla ei tee asvaltilla mitään. Huomaan itsekin ihan selvästi eron, jos laitan keulan lukkoon. Ei tarvitse kummoisia kiviä, kuoppia tai poikittaisia routavaurioita huomatakseen menetetyn pehmeyden. Mutta älä vaivu epätoivoon, vaan vaihda ensiksi renkaat. Renkaat vaikuttavat pieneen tärinään enemmän kuin täysjousituskin. Big Apple. Jos ei mahdu, niin sitten on hankalampaa, ja pääsen sanomaan, miksi suosittelen useimmille 29eria hybridin sijaan. Jos se ei riitä, niin sitten Rockshoxin XC32/30 SA (tai mitä näitä ihan halvimpia ilmakeuloja TK-vaimennuksella heillä onkaan) on oikein sopiva tuollaiseen käyttöön. Se tekee n. 160 € + postikulut + vaihtajan vaivanpalkka. Ja totta kai keulan vaihtaminen onnistuu, mutta kuten jollekin jossain jo aiemmin sanoin, olisiko jopa sinulle, niin se saattaa vaikuttaa pyörän geometriaan. Ei välttämättä löydy ihan saman mittaista kuin se alkuperäinen.

Voisikohan toi Scott Sportster P5:n keula sopia tähän pyörään...? Se on se halpis jota käytetään monessa (en just nyt muista nimeä)..

Ei. Ei missään tapauksessa. Unohda koko ajatus. Sinulla on uusi pyörä, joten sitähän et häpäise tuollaisella vanhalla romulla.

JKK
13.03.2015, 00.06
Päätös piti tehdä nii ostin nyt sitten ton Nishiki Hybrid 501:n (2014). Oon sillä tänään ajanut n. 23km tms...

Myyjä väitti mulle et tohon saa vaihdettua joustokeulan tilalle, mutta ajattelin vielä varmistaa täältä että onko se tosissaan näin että se onnistuu?

Jos yritän hankkia siihen uuden keulan nii mitä pitää/kannattaa ottaa huomioon ja mitä keulaa / kauppaa suosittelisitte (mulle riittää ihan halvimmasta päästä)...? Tarkoitus on parantaa yleistä ajomukavuutta katukivien muhkuroiden yli ja satunnaista hiekkatie/kevyt maastoajelua, mutta tuskin varsinaista maastoajelua tolla tulee juurikaan tehtyä... :)

Ajat vaan, kohta et ikävöi sitä ns jousitusta. Renkaisiin vähemmän ilmaa tms toimii myös. Jostain syystä Nishiki on halpis fillarin maineessa. Mitäpä sillä on väliä jos itse tykkää. Kävin tyyppäämässä Konan, se ei istunut niin hyvin kuin tuo 601. Tänä vuonna Nishiki on luopunut rungon koon ilmoittamisena tuumina, nyt se on senteillä ilmoitettu.

orc biker
13.03.2015, 00.12
Ajat vaan, kohta et ikävöi sitä ns jousitusta.
Ai, tuohonko se ajatus jousituksen turhuudesta perustuukin? Ollaan kuin koko asiaa ei olisi olemassakaan. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png

Tuo mainitsemasi renkaiden ilmanpaineen vähentäminen on toki myös fiksua ja jos jotain Big Applea laittaa, niin siihenhän se mukavuus pitkälti perustuukin, että saa saman rullaavuuden parilla barilla vs. kapeamman ja vähemmän tilavan renkaan neljä.

noniinno
13.03.2015, 00.43
...saa saman rullaavuuden parilla barilla vs. kapeamman ja vähemmän tilavan renkaan neljä.

Oletko testannut kun kovin varma tunnut asiasta olevan..? Omat havaintoni eivät ole ihan noin suoraviivaisia. Tai sitten ihastuin kapeamman kumin keveyteen ja se vääristi kokemustani. Joka tapauksessa kapialla ja keveällä kumilla mäkinen reitti oman kokemukseni mukaan vaikuttaa kulkevan kevyemmin, herkemmin, mukavammin ja nopeammin.

orc biker
13.03.2015, 00.58
Oletko testannut kun kovin varma tunnut asiasta olevan..?

Olen "testannut", mutta en anna omille tuntemuksilleni olennaista merkitystä tämän asian arvioimisessa, koska rullaavuudet pitää testata mielellään laboratorio-oloissa, jolloin saadaan muuttujat vakioitua. Ei noita pysty luotettavasti tuntemaan. Tuo on empiirisesti havaittu ilmiö muutenkin ja sille löytyy ihan teoreettinen selityskin perustuen siihen, miten paljon energiaa hukkautuu renkaan (erilaisiin) muodonmuutoksiin.

Joka tapauksessa kapialla ja keveällä kumilla mäkinen reitti oman kokemukseni mukaan vaikuttaa kulkevan kevyemmin, herkemmin, mukavammin ja nopeammin.
Ylimääräinen paino toki aina hidastaa mäen päälle raahaamista, painoi sitten pyörä tai vatsalaukun sisältö. Jos 1,8 litraa vettä pyörän renkaissa hidastaa vauhtia Alpe d'Huez ylös kiivettäessä kaksi ja puoli minuuttia melkein tunnin suorituksessa, niin en pidä kovin olennaisena kilparatojen ulkopuolella ajamisessa, jos Big Applet painavat vaikka 300 g kappaleelta enemmän kuin tavan hybridin rengas. Ei tuollainen iso rengas rullaa asvaltilla kapeaa paremmin (paitsi, jos sen pumppaa samaan 4-5 bariin, jolloin se voittaa sellaiset 5-10 wattia verrattuna "tavalliseen" renkaaseen, mikä se sitten onkaan), mutta mukavammin kylläkin, koska saman rullaavuuden saa paljon alhaisemmilla paineilla. Sitten kun siirrytään pois asvaltilta esim. hiekalle, niin iso ja pehmeä voittaa helposti rullaavuudessa kovan ja kapean.

Golem
13.03.2015, 06.00
Selailinpa noita haarukoita, halvin jousitettu levyjarruille jota löysin tuolta nii on tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/rst-neon-28-1-1-8-with-lock-out-260mm-black-411757/wg_id-208

Mitä veikkaatte, sopisiko toi tohon Nishiki Hybrid 501 (2014):een.....?, ja pysyykö siinä pyörän geometria suunnilleen samana, vai muuttuu dramaattisesti? Mä en ite noista ymmärrä juuri mitään

Onko sekä hydraulisilla että mekaanisilla levyjarruilla samanlainen kiinnitys haarukkaan tai runkoon? Löysin tuolta vaan V-brake, IS/IS2000 ja postmount kategoriaa, mutta tarkemmin ei määritellä että minkätyyppinen levyjarru niihin menee.

orc biker
13.03.2015, 07.04
Selailinpa noita haarukoita, halvin jousitettu levyjarruille jota löysin tuolta nii on tämä: http://www.bike-discount.de/en/buy/rst-neon-28-1-1-8-with-lock-out-260mm-black-411757/wg_id-208

Ei tuollaisilla tee oikein mitään. Ei se noihin pieniin töyssyihin edes reagoi. Ja kun se reagoi, niin se ampuu takaisin ylös kuin tykin suusta, koska paluuvaimennuksen säädöstä ei ole tietoakaan. Eikä muistakaan säädöistä esim. sinun painollesi sopivaksi. Sijoita tuo raha niihin renkaisiin, jos ne nyt mahtuvat pyörääsi, niin saat paljon paremman vaimennuksen pieneen tärinään kuin vaikka ostaisit kolmen tonnin täpärin ja laittaisit siihen nykyiset renkaasi.

nure
13.03.2015, 08.51
Kiinnitys on sama, kahta eri tyyppiä löytyy ja orc:n kanssa nyt samaa mieltä että tuo haarukka täyttä kuraa ja tarpeeton. Tarpeesta asvaltilla taas eri mieltä mutta sen nyt varmaan kaikki tietää... Exän täysjäykkään maastopyörään joskus vaihtoin joskus rannevaivoista johtuen ergogripit ja Big Applen eteen ja vieläkin kiittää pehmeästä kyydistä.

JKK
13.03.2015, 08.51
Ai, tuohonko se ajatus jousituksen turhuudesta perustuukin? Ollaan kuin koko asiaa ei olisi olemassakaan. http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png

Tuo mainitsemasi renkaiden ilmanpaineen vähentäminen on toki myös fiksua ja jos jotain Big Applea laittaa, niin siihenhän se mukavuus pitkälti perustuukin, että saa saman rullaavuuden parilla barilla vs. kapeamman ja vähemmän tilavan renkaan neljä.

En ole jousitusta turhana pitänyt, mutta noi halvat haarukat jotka lähinnä pompottaa on kohtuullisen turhia.