PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maastopyörän hankinta

kape
04.03.2015, 18.49
Mitä mieltä olette tuommosista pyöristä

http://www.bike-discount.de/en/buy/c...0484/wg_id-117 (http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attention-29-black-n-white-n-red-230484/wg_id-117),
http://www.cyclesurgery.com/trek%20x...-product/52778 (http://www.cyclesurgery.com/trek%20x-caliber%208%202014/trek-mtb-hardtail-bikes/bikes-components-bikewear/fcp-product/52778),
Trekkiä kävin kokeilemassa ja tuntui aivan hyvältä. trekki runko oli 19.5 tuumaa ja mietin että cuben taulukon mukaan pitäis olla 21 tuumanen. Itse olen 187 cm pitkä. Eli kysymys kuuluu onko noista pyöristä mihinkään ja tuo cuben koko, pitääkö paikkaansa? Ei tahdo uskaltaa tilata ennekuin saa jotain varmuutta asiaan. Pyörälle tulee sekalaista ajoa. Maantiepyörällä tulee ajeltua aika paljon kesäisin ja olisi tarkoitus ostaa kaveriksi joku maastopyörä.

noniinno
04.03.2015, 20.16
Suosittelen ostamista siltä pyöräkauppiaalta, joka tarjoaa pyörän kokeiltavaksi. Tämä on tietysti jokaisen oma asia, mutta minusta toimintatapa, jossa pyörää käydään liikkeessä testailemassa ja sitten tilataan halvimmasta nettikaupasta on vähän kyseenalainen. Ei ole tarkoitus moralisoida tai jeesustella, jotenkin vaan olisi ihan mukava että kivijalasta saisi pyöriä tulevaisuudessakin. Eipä minulla muuten mitään nettikauppatilauksia vastaan ole.

Jos Trekki tuntui hyvältä, osta se. Noista kahdesta kannattaa ottaa se, joka omaan silmään näyttää paremmalta. Messutarjouksia kannattaa kytätä, Hi5bikessä ainakin näyttäisi olevan Trekit halpuutuksessa.

Ulkorengas
04.03.2015, 20.24
Samaan hintaan tai halvemmalla saat Trekin X-Caliber 9:n Suomesta kuin linkistä tilaamalla 8:n.

nure
05.03.2015, 08.54
Tuossa kysymässäsi Trekissä suht surkea keula pointsit Cubelle ilman muuta. Noniinnon kanssa siihen asti samaa mieltä, jos ei ole kokemusta mitoista ja geometrioista niin kivijalka hyvä vaihto-ehto mutta jos tiedät mitä haluat niin netistä vaan. En tosiaan näe tuota testaamista moraalikysymyksenä vaikka ei ole pahemmin hytyä kun ei noita saksan merkkejä niissä paljon ole tarjolla. Tarjouksia kannattaa tosiaan kytätä ja vielä saattaa olla viimevuotisia kaupan...

kumiapina
06.03.2015, 01.42
En osaa sanoa noista kahdesta mallista juuta enkä jaata (tai no, cube taitaa viedä voiton osien suhteen) mutta kannattaa ottaa myös geometria huomioon.

Aikoinaan kun pyöräni hommasin, kävin kaupassa kokeilemassa sekä trekkiä että cubea. Trekki oli 19,5" cube taisi olla 21". Olen n. 185 cm pitkä.
Päädyin trekkiin, vaikka cube olisi ollut parempi diili osien ja hinnan suhteen. Ei ole kaduttanut.

nure
06.03.2015, 08.36
^Tuosta syystä kannattaa testata jos suinkin mahdollista, itse 180cm ja nopeasta ja teknisestä ajosta pitävänä ajan 18-19":n runkoisilla ja ovat kuin hanska itselle. Kaikki perustuu mieltymyksiin ja esim. itse koen esim.20":n rungon tosi suureksi.

izmo
06.03.2015, 08.40
Kyllä noissa halvoissa hiilikuitupyörissä on kompromisseja ja en ittekään tyytyväinen ovh 2290 e pyörään kun yhtä taistelua kiekkojen kanssa... hyvät kiekot varmaan maksais likellä tonnia

syklopaatti
06.03.2015, 17.48
Mitä mieltä olette tuommosista pyöristä

http://www.bike-discount.de/en/buy/c...0484/wg_id-117 (http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-attention-29-black-n-white-n-red-230484/wg_id-117),
http://www.cyclesurgery.com/trek%20x...-product/52778 (http://www.cyclesurgery.com/trek%20x-caliber%208%202014/trek-mtb-hardtail-bikes/bikes-components-bikewear/fcp-product/52778),
Trekkiä kävin kokeilemassa ja tuntui aivan hyvältä. trekki runko oli 19.5 tuumaa ja mietin että cuben taulukon mukaan pitäis olla 21 tuumanen. Itse olen 187 cm pitkä. Eli kysymys kuuluu onko noista pyöristä mihinkään ja tuo cuben koko, pitääkö paikkaansa? Ei tahdo uskaltaa tilata ennekuin saa jotain varmuutta asiaan. Pyörälle tulee sekalaista ajoa. Maantiepyörällä tulee ajeltua aika paljon kesäisin ja olisi tarkoitus ostaa kaveriksi joku maastopyörä.

Cubet on aina olleet lyhyitä. On hyvin mahollista että toi 19,5 trek on isomman tuntuinen kun 21 cube.

En lukenut ketjua alusta mutta onko sinulla jo pitkä kokemus maastoajosta ja oma mieltymys pyörän mitoista.

Kysyn siksi koska esim toi cube voi tulla 80-90 mmstemmillä ja nykyään marakisoja lukuunottamatta on kai selkeästi osoitettu lyhyen ohjainkannattimen(50-60mm) ja pitkähkön tangon (yli 720 tai jopa yli 740 mm hyödyt jopa 29 jäykkäperissä.

Hyöty tulee esiin mm helpottaen tekniikan hallitsemista ,vakauttaa pyörää alamäissä, antaa paremman painopisteen ja on myös selkeästi parempi teknisessä ylämäessä ym,,,,ym

Eli suosittelen ottamaan koon joka on mieluummin iso kuin pieni. <vaakaputken pituuden voit kompensoida lyhentämällä stemmiä.
tämä vaan tuli mieleen kun lukaisin ketjun.

Greycap
06.03.2015, 18.43
Eli suosittelen ottamaan koon joka on mieluummin iso kuin pieni. <vaakaputken pituuden voit kompensoida lyhentämällä stemmiä.

Tuosta mielipiteestä tulee foorumin virallisilta oikeassa olijoilta aivan varmasti itkuvinkua ja paljon mutta olen täysin samaa mieltä. Lisäksi pitkällä rungolla saa vielä pidemmän akselivälin tuoman vakauden joka sekin auttaa kaikissa noissa mainituissa kohdissa.

syklopaatti
06.03.2015, 19.07
Tuosta mielipiteestä tulee foorumin virallisilta oikeassa olijoilta aivan varmasti itkuvinkua ja paljon mutta olen täysin samaa mieltä. Lisäksi pitkällä rungolla saa vielä pidemmän akselivälin tuoman vakauden joka sekin auttaa kaikissa noissa mainituissa kohdissa.
Olen henkisesti valmistautunut.:D Ei siitä tosiaan kovin montaa vuotta ole kun maastureiden stemmit oli 130mm , tanko 580mm ja koko komeuden kruunasivat jokaisen oksan poimivat nousukahvat. Aika aikaa kutakin.

nure
06.03.2015, 19.50
Vieläkin nopeammassa 130 millin stemmi ja sopii itselle oikein hyvin.

Ulkorengas
07.03.2015, 06.35
Onko nykyiset 72 cm tangot oksien suhteen parempia kuin 58 cm nousukahvoilla?

Ehkä käyttötarkoitus ja omat mieltymykset on merkittävämpi tekijä kuin yleinen muoti.

syklopaatti
07.03.2015, 11.40
Ovat. Niissä ei ole koukkuja jotka nappaavat kiinni. Jos ajaa metsässä maastopyörällä poluilla joissa on edes vähän teknisyyttä niin ei se ole muodista kiinni
vaan sitä kutsutaan tieteeksi.

Laji kehittyy. Vähän niinkuin katsot jäkis molareiden varusteita vuonna 1980 vs. 2015
Jotkut jäärät jäävät asemalle ,mutta niin se on kaikessa muussakin kehityksessä. Jotkut vaan ei usko.:seko:

Pitkä tanko muuten toimii ylämäessä vähän kun nousukahvat. Se antaa vipuvartta kun oikein runttaa.:D

Jooseppi
07.03.2015, 12.49
Onko nykyiset 72 cm tangot oksien suhteen parempia kuin 58 cm nousukahvoilla?

Ehkä käyttötarkoitus ja omat mieltymykset on merkittävämpi tekijä kuin yleinen muoti.

Ennn kyllä ite nousukahvoja maastoajoon ottaisi...

Jotkut muutokset on hyvästä ja jotkut on turhanpäiväisiä. Leveämmät tangot on niitä hyviä uudistuksia. Tuo paljon uusia työkaluja pyörän hallintaan ja oman kropan käyttöön.

pturunen
07.03.2015, 13.28
Ei kyllä ole ollut ikävä nousukahvoja. 90-luvulla Marinin pyörissä oli tehdasasennettuna nousukahvat, 2000-luvulla olivat onneksi jo poistuneet. En oikein usko niiden etuihin edes pitkissä ja jyrkissä nousuissa (esim. Paloheinän laskurinne), koska nostavat otteen takia painopistettä. Leveällä tangolla saa painettua keulan paremmin kiinni. Sen kyllä muistan, että monta kertaa tarttuivat kiinni puihin ym. aiheuttaen jännittävoä hetkiä. 80 cm tangolla taasen olen yhden kerran joutunut puiden takia ongelmiin.

N-Man
07.03.2015, 17.29
Tuohon leveän tangon hyvyyteen toteaisin kuitenkin että pienempi ja varsinkin kapeaharteinen kuski voi kokea leveämmät tangot jo liian leveiksi. Niitäkin pitää siis sopeuttaa kuskin ja ajotyylin mukaan ja tarpeen mukaan napsaista vähän päistä pois. Sama pätee monesti myös juniori kuskeihin jotka voivat olla kyllä aikuisen pituisia mutta usein vielä yläpäästään kapeampia kuin aikuiset.
Omalta 15-vuotiaalta juuri otetaan tangosta leveyttä pois kun originaali tanko vain vei ajoasennon liian leveäksi.

Ulkorengas
08.03.2015, 07.12
Jos ajaa metsässä maastopyörällä poluilla joissa on edes vähän teknisyyttä niin ei se ole muodista kiinni
vaan sitä kutsutaan tieteeksi.

Sinä määrittelit käyttötarkoituksen, minä totesin sen vain vaikuttavan pyörältä vaadittaviin ominaisuuksiin. En kiistänyt leveän tangon etuja tietynlaisessa käytössä.

En tiedä jakaumaa, mutta veikkaan että katukuvissa näkyvistä maastopyöristä vain osalla ajetaan runsaasti teknisessä maastossa. Aloittaja ei määritellyt pyörälle tulevaa käyttöä kovin tarkasti, sanoi vain sen olevan sekalaista käyttöä. Toki esim. Trekin mallistosta 9 on hintaa lukuunottamatta parempi ominaisuuksiltaa kuin 8, mutta tarpeista ja rahatilanteesta riippuu, kumpi on järkevämpi hankinta. 8 voi olla riittävän hyvä, mitä tuo sekalainen käyttö sitten onkaan ja mihin pyörässä haluaa tulevaisuutta ajatellen varautua. Cubeen en ota kantaa, kun en sitä ole edes nähnyt.