PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ohjaustangon vaihtaminen vs kokonaan uusi pyörä

LaukkaR
28.02.2015, 14.51
Alla on tällä hetkellä Nishiki Cross Road vuosimallia 2011. Tuolla on tullut nyt pari kesää ajettua ja todettua että käyrä tanko ei ole minun juttu. Paljonko pitää budjettia laskea jos tankoa lähtee vaihtamaan ja onko se edes järkevää tuollaiseen pyörään? Itse tanko, jarrukahvat ja vaihdevitut pitäisi ainakin ostaa.

Toinen vaihtoehto olisi vaihtaa pyörää (nykyiselle olisi jo ostaja valmiina). Katselin tuossa viime kesänä Tunturi Distancea mutta se jäi silloin koeajamatta kun kaikki sitä kilpaa haukkuivat. Mitä vaihtoehtoja olisi kapea renkaisella cyclocross tyyppisissä pyörissä jossa olisi kuitenkin suora ohjaustanko.

plr
28.02.2015, 14.59
Yhtäkkiä ajatellen en lähtisi vaihtamaan tankoa suoraan, koska siitä tulee suhteellisen kallis remontti kaikkien vaihdettavien osien kanssa eikä suora tanko välttämättä sovi pyörän geometriaan. Jos kerran pyörälle on ostaja valmiina, niin vanha myyntiin ja uusi suoratankoinen tilalle.

pturunen
28.02.2015, 15.12
Mitä vaihtoehtoja olisi kapea renkaisella cyclocross tyyppisissä pyörissä jossa olisi kuitenkin suora ohjaustanko.

http://www.specialized.com/us/en/bikes/multi-use/sirrus

tommi2
28.02.2015, 15.13
hommaa tohon lisäjarrukahvat ja aja siitä (tällä on varmaan joku virallinen nimikin) tangon suoralta osuudelta? ittelläkin yhdessä pyörässä kippuratanko ja ajan aika harvoin kahvoilta, alaotteelta en oikeastaan koskaan.. ajattelin vaihtaa suoraan tankoon, mut en näe siinä oikeastaan muuta lisäarvoa kun hitusen leveempi ote, mitä en tarvi.

tirsintarsi
28.02.2015, 15.52
Mitkähän moisen pyörän välityksen mahtavat olla? Pitääkö internetin ihmeellisen maailman tieto paikkaansa: edessä 3xTiagran vaihtajalla ja takana 9x XT:llä? Ja onko jarrut mekaaniset levyt vai vannejarrut?

Ymmärtääkseni etuvaihtajan vetosuhde on sama kaikissa vaihtajissa, joten esim. moinen (http://www.bike24.com/1.php?content=8;navigation=1;product=11862;page=1; menu=1000,2,116;mid=2;pgc=2112:2113;orderby=3) setti kävisi vaihtajiksi (33€) ja nämä (http://www.bike24.com/p228278.html) jarrukahvoiksi ()20€. Tuohon sitten vielä halutun levyinen ja mallinen suoramainen tanko päälle, niin satasen luokkaa lienee budjetti vaihdolle. Geometriaan en ota kantaa...

SRMA:lla näkyi olevan jotain muitakin flatbar-jarrukahvoja, joten en tiedä onko noissa eroja vanne- ja levyjarrujen välillä.

Toinen vaihtoehto, mihin olen törmännyt on joku erilainen tanko kuten tämä (http://www.on-one.co.uk/i/q/HBOOMI/on-one-midge-handlebar) tai bullhorn tms. viritys.

LaukkaR
28.02.2015, 16.19
Lisäjarrukahvat löytyy mutta tuolla nykyisellä tangolla ote on niin kapea että ajoasento ei ole mukava ja ajamisestä ei pääse nauttimaan kunnolla.

Nuo netistä löytyneet tiedot vaihtajista on oikeat. Jarrut ovat ovat mekaaniset levyt.

Tuon esitteen sivulla 14 oleva pyörä siis kysessää.
http://nishiki.fi/sites/default/files/kuvapankki/nishiki2011_lowres.pdf

TERU
28.02.2015, 17.59
Ei tuo noinpäin ole mahdoton juttu. Tein itselleni juuri tuollaisen muutoksen, kun oli 2 cm liian pitkä runko krossarissa. Eihän tuohon tarvise kuin tanko, kahvat ja vaijerit, kaikki muu entinen käy. Osat Saksasta ja itse muutostyö niin ei ole kalliskaan. Ajettavuus säilyy vähän kuin yläotteella ajaisi maantietangolla.

Krossarin kasasin sitten uuteen runkoon. Hyvä tuli molemmisata. Ihan kuin muualla tehty tuumi eräs ammattikoulun ope aina kun homma onnistui hyvin.

tirsintarsi
28.02.2015, 22.16
Ei tuo noinpäin ole mahdoton juttu. Eihän tuohon tarvise kuin tanko, kahvat ja vaijerit, kaikki muu entinen käy. Osat Saksasta ja itse muutostyö niin ei ole kalliskaan..
Juurikin näin

SRMA:lla näkyi olevan jotain muitakin flatbar-jarrukahvoja, joten en tiedä onko noissa eroja vanne- ja levyjarrujen välillä.
Tuo linkkaamani kahvasetti oli näköjään ainakin SRAM:n maantiesarjoille, joten ei liene kovin väärä, kun bb7:sta on kyse. Joku viisaampi voi toki valaista onko mekaanisten levyjen ja vannejarrujen vetoisuuksissa eroja.
Eli eikun tilailemaan ja kokeilemaan, mikäli onnistuu. Muussa tapauksessa suosittelen uutta pyörää.

Niin, vaimolle vaihdettiin taannoin myös käyräsarvi flatiksi, koska oli liian pitkä. Ja hänelle ainakin oli siitä etua.

Konan dew malleja on ainakin kovasti suositeltu vastaavassa pyöräluokassa. Itselläni oli maantiepyörämäiseksi tuunattu dr dew ja monta vuotta sillä tyytyväisenä ajelin, kunnes vaihdoin käyräsarvelliseen.

Saapas
28.02.2015, 22.32
Konan dew malleja on ainakin kovasti suositeltu vastaavassa pyöräluokassa. Itselläni oli maantiepyörämäiseksi tuunattu dr dew ja monta vuotta sillä tyytyväisenä ajelin, kunnes vaihdoin käyräsarvelliseen.

Vaimo hankki juuri tuollaisen Dr Dew:n ja haluaisi myös hieman sporttisempaa ajoasentoa. Saako kysyä millaisia muutoksia teit omaan pyörääsi?

kpyora
28.02.2015, 23.18
Onko pyörä oikean kokoinen, epäilen. Ennen tangon tai pyörän vaihtoa kannattaa miettiä stemmin vaihtoa niin. On kertaluokkaa halvempi toimenpide.

tirsintarsi
28.02.2015, 23.24
Vaimo hankki juuri tuollaisen Dr Dew:n ja haluaisi myös hieman sporttisempaa ajoasentoa. Saako kysyä millaisia muutoksia teit omaan pyörääsi?

Toki saa.
Ajoasentoon muutokset eivät sinällään vaikuttaneet mutta pyörän painoon ja ajettavuuteen sitäkin enemmän. No, lyhyillä nousukahvoilla sai vähän vaihtelua ajo-asentoon pidemmillä matkoilla.

Mikäli vaimosi pyörä on siis nyt vuoden 2014 mallia, niin siinä näyttäisi olevankin jo joitan samankaltaisia muutoksia valmiina, kuten marginaalisesti kapeammat kumi ja 2x10 välitys (Tosin aavistuksen kevyempi kuin mihin itse siirryin) . Minun oli vuoden 2007- mallia.

Vaihdoin:
- jarrut hieman kevyemmiksi ja tehokkaammiksi (Hayes 9 vs. Formula K24)
- renkaat hieman kapeammiksi maantierenkaiksi, alkuperäiset oli 37mm cityrenkaat
- alkuperäiset kiekot kevyemmiksi
- 3x9 sekavälityksen (maasto ja maantieosaa) täysin 2x10 maantievälityksiin (36/53 ja 10-23) ja osiin (SRAM Force ja Rival)

Loppujen lopuksi oikeastan runko ja putkiosat pysyivät samoina, kaikki muu vaihtui. Kerralla en kaikkia muutoksia tehnyt (paitsi voimansiirto, joka vaihtui kerralla, kun olin saanut haalittua osat kasaan) vaan ihan rauhassa ajan kanssa.

Saapas
28.02.2015, 23.52
Toki saa.
Ajoasentoon muutokset eivät sinällään vaikuttaneet mutta pyörän painoon ja ajettavuuteen sitäkin enemmän. No, lyhyillä nousukahvoilla sai vähän vaihtelua ajo-asentoon pidemmillä matkoilla.

Mikäli vaimosi pyörä on siis nyt vuoden 2014 mallia, niin siinä näyttäisi olevankin jo joitan samankaltaisia muutoksia valmiina, kuten marginaalisesti kapeammat kumi ja 2x10 välitys (Tosin aavistuksen kevyempi kuin mihin itse siirryin) . Minun oli vuoden 2007- mallia.

Vaihdoin:
- jarrut hieman kevyemmiksi ja tehokkaammiksi (Hayes 9 vs. Formula K24)
- renkaat hieman kapeammiksi maantierenkaiksi, alkuperäiset oli 37mm cityrenkaat
- alkuperäiset kiekot kevyemmiksi
- 3x9 sekavälityksen (maasto ja maantieosaa) täysin 2x10 maantievälityksiin (36/53 ja 10-23) ja osiin (SRAM Force ja Rival)

Loppujen lopuksi oikeastan runko ja putkiosat pysyivät samoina, kaikki muu vaihtui. Kerralla en kaikkia muutoksia tehnyt (paitsi voimansiirto, joka vaihtui kerralla, kun olin saanut haalittua osat kasaan) vaan ihan rauhassa ajan kanssa.

Kiitos vastauksesta. Juuri vuoden 2014 malli on kyseessä. Vaimo on ollut muuten tyytyväinen pyörään, mutta aavistuksen pidempi saisi ohjaamo kuulemma olla. Täytyy varmaan koittaa laittaa pidempää stemmiä paikalle ja katsoa miltä tuntuu. Nuo nouskahvat voisivatkin olla hyvä vaihtoehto, niin saisi vähän ajoasentoa vaihdeltua ajon aikana.

nure
01.03.2015, 10.19
Olis muuten hyvät pitkät nousukahvat joutilaana, ne ja pitempi stemmi toimii hyvin. myös voi auttaa jos nykysine kääntää nurin ja muuttuu miinus kulmaiseksi...

nure
02.03.2015, 13.20
Yhden maantiepyrän mys muuttanut suoralle tangolle osat löytyi nurkista ja loput halvalla noin päin ei kummoinenkaan homma kun ei turhaa välitä osien nimellisistä yhteen sopivuuksista. Käytin kasin maantievaihtajaan vanhat tri-gripparit ja maantiejarruille maastokahvat eikä kuskilla ollut valitettavaa, muutaman kympin tuli maksamaan.