PDA

Näytä tavallinen näkymä : Teeketju

LJL
12.02.2015, 13.34
Höh! Kahvinjuojilla on oma ketju! Jotta elämä ei menisi epäreilummaksi kuin mitä se jo on, avataan myös meille teen litkijöille oma ketju.

Ennen meni kohtuuttomat määrät kahvia. Kyllästyin ja vaihdoin vuosi sitten kahvista teehen, enkä ole kaivannut takaisin. Nyt menee Liptonin mustaa ja vihreää pussiteetä, mitä työpaikan kahvihuoneesta löytyy, ei pahaa mutta ei erityisen säväyttävääkään. Aika paljon menee. Kotona Reilu Luomunen musta tee on suosikki.

Mitä teetä juodaan, suositellaan tai ei totisesti suositella?

El-Carpaso
12.02.2015, 14.15
Huh... En nyt lähde listaamaan kaikkia kun tuolta kaapista löytyy varmaan lähes 30 eri sorttia.

Turun kauppahallista ostetaan yleensä kerralla kunnon satsi niin riittää sit pidemmäks aikaa rovaniemellä. Mukaan lähtee yleensä pari maustettua mustaa, ehkä yks tai kaks maustamatonta mustaa ja sit aina useampi paketti erilaisia roiboksia. Mun henkilökohtainen ristiretki pyörii sellaisen roiboksen ympärillä kuin Hot Moments. Tämä oli joku naisen tukholmasta rahtaama rooibos joka oli maustettu ainakin chilillä ja kookoksella. Sen loputtua ei ole löytynyt mistään vaikka jokaisessa käymässäni teekaupassa suomessa ja ruotsissa olen kysellyt. Jos jostain löytyis verkkokaupasta niin tilaisin kilon heti...

Teet tehdään yleensä teekannussa sihvilän kanssa. Pussiteetä menee vähemmänlaisesti. Keitetään yleensä min. 2 kannua päivässä, joskus huomattavasti enemmän.

Sit on tietenkin noita erikoisempia eli vihreitä, sinisiä ja valkoisia plus muutamat Aasiasta saadut jännemmät (esim. aukeava vihreä 'teekukka') mutta niitä menee aika harvoin. Pääsääntöisesti pyörii mustan ja rooiboksen ympärillä. Aamukofeiinit mustasta ja sit kofeiinitonta rooibosta illemmalla.

Kahviakin juodaan kyllä, mut se on enempi luksustuote jota juodaan vaan jos sattuu tekemään mieli tai on jotain kivoja leivoksia tarjolla.

YT
12.02.2015, 14.18
Lidlin harmaata teetä menee muki päivässä.

lansive
12.02.2015, 14.42
Mitä teetä juodaan, suositellaan tai ei totisesti suositella?

Itse en noista maustetuista perusta, joten minulle sopii oikein hyvin Taylors of Harrogate: Yorkshire Tea (http://www.yorkshiretea.co.uk/)

Tuosta ei musta tee juurikaan parane. Tilaan British Cornershopista aina kolme kilon pussin kerralla, kun maksaa siellä olemattoman vähän.

Jake_Kona
12.02.2015, 15.37
Tännekin lataan... Vihreä tee ja pikkupojan kourallinen mynthonia.

LJL
12.02.2015, 15.39
Itse en noista maustetuista perusta, joten minulle sopii oikein hyvin Taylors of Harrogate: Yorkshire Tea (http://www.yorkshiretea.co.uk/)

Tuosta ei musta tee juurikaan parane. Tilaan British Cornershopista aina kolme kilon pussin kerralla, kun maksaa siellä olemattoman vähän.

Hoo! Mielenkiintoista! Pitäisiköhän tilata kokeeksi vähän teepusseja, saisin ne varmasti tissuteltua tässä työhuoneessa tehokkaasti..

Juniper
12.02.2015, 15.42
Rooibos ilman lisämausteita. Mitä täydellistä muuttamaan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

M. Ouvinen
12.02.2015, 15.55

Yorkshire Gold -pussitee on kyllä parasta. Tuhtia tavaraa. Saa ihan Stockalta tai K-supermarketista. Ja on todellakin "proper tea".

E-Cruiser
12.02.2015, 16.16
Kahvia ei ole mennyt koskaan, kuin joskus kuppi työpaikoilla kohteliaisuudesta korkeintaan. Nykyään standardi on Liptonin Lemon kolmiopusseissa. Kaksi palaa ruskeaa sokeria per puoli litraa.
Samovaarikin on, mutta ei käytössä.

Greycap
12.02.2015, 17.54
Kaapissa tällä hetkellä "päivittäiskäyttiksenä" Lipton Russian Earl Grey, huvikseen juotavaksi saman firman Indian Spice ja sitten reiluhkosti isän vaimon siskon miehen tms. sumujen saarilta roudaamaa aitoa brittiläistä aamiaisteetä. Earl Greyhin yksi makeutusainenappi puoleen litraan, Indian Spiceen kaksi, brittiläiseen ei tarvitse välttämättä ollenkaan.

MV
12.02.2015, 20.17
No jo on teet. Omassa kaapissa pyörii yleensä aina jotain hyvää Himalajan molemmilta puolilta. Assamia, Keemunia, Yunnania. Hyvän Assamin tunnistaa siitä että seassa on kullan värisiä lehtiä. Keemuneissa ja Yunnaneissa on se hyvä puoli, että samaan satsiin voi keittää useamman kannullisen. Maku jopa paranee. Myös Keniasta tulee hyvää mustaa teet. Erikoistilanteisiin Darjeelingia. Vihreää menee vähemmän, vaikka hyvältähän sekin maistuu oikein tehtynä. Rooiboksisksista en välitä, enkä maustetuista, vaikka duunissa meneekin pari kuppia Earl Greytä päivässä, ihan logistisista syistä.

Helsingissä on paljon hyviä kahviloita joista saa paskaa teetä. Muutama hyvä teehuone josta ei saa kunnon kahvia. Ainoa paikka mistä saa hyvää molempia on Bon Temps Manskulla. Kohtalaisia kompromisseja löytyy jonkin verran, esim Fazerit on ihan OK.

Harryupp
13.02.2015, 10.20
Earl Grey tai Russian Earl Grey on hyvää joka päivä, mutta kyllä välillä kelpaa Roiboosteekin.

lansive
13.02.2015, 10.25
Tämä on teeketju, joten keskustellaan sitten teestä ja perustetaan muille lehtihauteille omat säikeensä. Rooibos nyt vain ei ole teetä. Tee uutetaan teepensaan lehdistä eikä mistään haravointijätteistä! Nih.

Heli
13.02.2015, 10.39
Vahva English Breakfast tee aamuisin, muuten ei meinaa lähteä päivä käyntiin, päivällä ja illalla sitten muita perinteisesti maustettuja: Earl Grey, Lady Grey, Russian Earl Grey ja sitruunaversiot. Kotimaista hunajaa mausteeksi aina kun on mahdollista. Kaikki eksoottiset (vanilja yms mustikkapiirakat) aiheuttaa jo hajullaan puistatuksen. Joskus menee minttu- tai mustaherukkatee, jos on kipeä olo, mutta muuten kyllä kierrän kaukaa.

Täytyypä hakea Yorkshire Goldia testiin seuraavaksi!

Ohiampuja
13.02.2015, 11.24
Melkein samoilla mennään. English Breakfast ja Earl Gray. Mutta ei mitään liptoneita. :)

Sitten tästä vinkistä pisteet Lansivelle. Täältä olen tilannut Skotti-teetä. :)
http://britishcornershop.co.uk/yorkshire-taylors-tea-drinks

E-Cruiser
13.02.2015, 11.50
Whittardin Russian Caravan oli ehkä paras tee, mitä olen juonut. Sisko tuo toisinaan Lontoosta. On Liptonilla parempiakin laatuja, ei ne kaikki ole sitä keltaista halpishuttua.
Vihreää tuli juotua vähän aikaa kunnes pelästyin kun luin sen olevan maksamyrkkyä. Sukulaisten luona juotiin aina isosta samovaarista, mutta ei itse yleensä jaksa hifistellä, teenkään suhteen.

greenman
13.02.2015, 12.51
Kiinalainen savustettu Lapschang souchon on maistunut jo monta vuotta.
Vaihteluna jotain vihreetä välillä.

Matijas
13.02.2015, 20.09
Teetä menee jonkin verran. Mustaa ja maustettua mustaa. (Ämpärimitalla)

Marsusram
13.02.2015, 20.24
Kahvia tulee enempi juotua, kun teen laitossa pitää oikeasti olla kiehuvaa 100°C vettä, mitä yleensä ei ole tarjolla. <OT tabletilla tää editointi tökkii /OT>
Earl Grey ja Lapsang Souchong ja niiden sekoitus menee maustetuista, muut ovat sitten yrttihauteita.
Darjeeling noista perinteisistä ja sitten mustat brittiläisen imperiumin breakfast teet Lipton ym..

Kemizti
13.02.2015, 21.02
Kiinalainen savustettu Lapschang souchon on maistunut jo monta vuotta.
Vaihteluna jotain vihreetä välillä.

Tuo on todella hyvää teetä! toki monia muitakin löytyy, jopa perus pussiliptonia..

Edits: Köh, läheskään kaikkea teetä ei todellakaan pidä uittaa 100*C veteen, huh.. Faktat haltuun..

MV
13.02.2015, 21.19
Edits: Köh, läheskään kaikkea teetä ei todellakaan pidä uittaa 100*C veteen, huh.. Faktat haltuun..

Niinpä. Ja nykyisin melkein jokainen vedenkeitin osaa keittää veden toivottuun lämpöön ja pitää siinä.

veekoo
14.02.2015, 15.11
Minäkin olen juuri siirtynyt pitkästä aikaa pusseista takaisin irtoteen käyttäjäksi. Vielä ollaan peruskokeiluasteella, mutta eiköhän se tästä laajene kunhan päästään vauhtiin. Erilaiset mustat teet ovat nyt kierroksessa, aromatisoidut jätän muiden nautittavaksi. Aikaisemmin mainittu Yorkshire Tea olisi kiinnostanut, mutta sitä löytyi Stockalta vain pussiteenä, vaikka muuten saman valmistajan teet olivat hyvinkin esillä.

Ensimmäinen kokeilu uudella pannulla ja irtoteellä oli Taylors Pure Assam, jota annostelin kannuun reippaalla kädellä ja annoin hautua kunnolla. Teepussien kanssa ei oikein koskaan tarvinnut varoa yliannostusta, mutta tämä ensimmäinen Assam satsi jäi juomatta :-) Nyt alkaa pikku hiljaa olla annostus tuollakin kohdallaan

Mistäs Tampereelta löytyy nykyään hyviä teekauppoja? Lapsang Sauhong:a tekisi mieli, mutta se ei tunnu olevan ihan ruokakauppatavaraa.

Lauttis
14.02.2015, 15.24
Lapsang souchong on mustista suosikki. Edellä mainittu Yorkshire on kyllä tuhtia ja riittoisaa, parasta mitä pussiteenä löytyy. Nyt kun on keitin (https://www.hobbyhall.fi/web/store/stollar-btm800-one-touch-teenkeitin), millä saa oikean lämpötilan niin oolong tee on alkanut maistua. Samoin vihreä maistuu paljon paremmalta oikeassa lämpötilassa haudutettuna.

Kemizti
14.02.2015, 15.28
Koskilinnan kahvikaupassa nimestään huolimatta myös huikea teevalikoima.. Myös Lapsang löytyy hyllystä (tai ainaki viimeks oli ku kävin)

Tampereella siis..

El-Carpaso
14.02.2015, 16.29
Juu voin sanoa että valkoinen / vihreä tee kiehuvaan veteen on vähintäänkin mielenkiintoinen kokemus... Sit ku sen litkun vielä lämmittää mikrossa jälkeen päin ni Avot!

Muistan kanssa että ensimmäisessä vaihtoperheessä keiteltiin jäätävä kasa teetä kattilassa pienessä määrässä vettä (siis keiteltiin, ei hauduteltu) ja sit laitettiin kuumaa vettä päälle. Oli kuulemma nopeampaa...

Mut Semmoinen lämpötilan näyttävä vedenkeitin olisi näppärä. Vois juoda enemmän vihreää. nykyisin en jaksa kun se on niin herkkä lämpötilalle. Pitäisi olla mittari mut ei pysty. Mieluummin sit juo niitä joihin käytetään lähes kiehuvaa

Kemizti
14.02.2015, 17.06
Hyvissä teenkeittimissä pystyy säätään lämpötilaa.. Kvg ;)

veekoo
28.03.2015, 22.29
Aikaisemmassa jutussa mainittu peruskokeilu on edennyt, ja nyt voisikin olla jonkinlaisen välitilinpäätöksen aika. Testailu on toistaseksi pysynyt mustan teen piirissä. Teen lähteenä ovat olleen lähinnä Tampereen Stockman ja Koskilinnan kahvikauppa.

Minun makuuni sopii nähtävästi parhaiten Darjeeling, ei kuitenkaan hienoimmat sellaiset vaan vähän robustimmat.

Tässä muutamia huomioita
- Forsman Darjeeling FOP: Tämän hetken suosikki. Tätä on hyvä tehdä .5l kannullinnen ja lipitellä pikkuhiljaa iltasella
- Darjeeling Badantam SFTGPFOP: Mitä enempi kirjaimia sitä hienompaa ja kalliimpaa:-) Minun makuuni kuitenkin turhan "fiiniä" ja kevyttä. Tästä ei oikein tahdo saada haudutettua riittävän vahvaa. Jossain tilanteissa tämä voi kuitenkin olla hyvä vaihtoehto.
- Taylors Darjeeling: Ei paha, tätä minulla on teepusseina työaikalla. Ei kuitenkaan vedä vertoja tuolle Forsman:ille
- Taylors Irish Breakfast ja Yorkshire gold: Mun makuuni nämä tahtovat olla turhan tanniinisia, joskus kuitenkin tahtoo jotakin vahvempaa ja silloin tulee kaivettua näitä esiin. Yorkshire gold:in kitkeryys tuntuu vahvistuvan kun tee seisoo, joten tuota ei voi oikein tehdä koko kannullista yksin juotavaksi.
- Taylors Pure Assam: Tämähän on sitten pelkkää tanniinia, joten ei minulle.

Sitten vielä muutama extra:
- Lapsang Souchong: Suosikki vuosien (20v?) takaa, välillä unohtunut kokonaan. Yllätys oli se, että tämä ei eää uponnut ollenkaan, savun maku tökki oikein kunnolla. Mutta toisaalta sama on tapahtunut myös viskin kanssa, tuolla osastolla olen siirtynyt konjakkiin.
- Forsman Pu Erh: Kokeilin tuota juuri äsken ensimmäisen kerran. Navetan tuoksu oli tyrmäävä, enkä päässyt siitä yli, joten kannullinen meni haaskuun. Saas nähdä missä vaiheessa uskallan kokeilla uudestaan.

Jani73
29.03.2015, 10.28
Pirkko Arstila on muuten teeyhdistyksen puheenjohtaja. Taitaa olla kirjoittanut jonkin kirjankin teestä.

http://www.teenystavat.fi