PDA

Näytä tavallinen näkymä : MTB: tarpeeksi painoa eturenkaalle & agressiivinen ajoasento?

Ketjureaktio
12.02.2015, 10.32
Keskusteluista saa lukeakuinka maastopyöräillessä pitää saada painoa eturenkaalle että etusella on pitoa. Tähän törmää myös geometriakeskusteluissa, esim. nykyaikaisen pitkän ohjaamon osalta. En oikein ymmärrä tätä pointtia. Ymmärrän kyllä että jos kunnostetulla bike park-radalla haetaan nopeinta aikaa, pitää kuskin aktiivisesti pumpata vauhtia pump-track-malliin, mutta maastoajossa ja endurossa useimmiten tuntuu olevan tärkeämpää saada se keula helposti nostettua ja kevennettyä esteiden yli. Ei ole tarkoituksenmukaista syöksyä viistojuurakkoon paino eturenkaalla, eikä dropata kiven päältä paino eturenkaalla.
Itseasiassa, mitä enemmän painoa eturenkaalla, sen vähemmän hallintaa ja sen lähempänä vaanii etupään pidon äkillinen menetys joka johtaa täystuhoon. Juuri tästä syystä MTB-geometria on pikkuhiljaa suuntautunut motocross- tyyliin sieltä aerodynaamisuutta ja polkemistehokkuutta korostavasta makaavasta XC & maantietyylistä.

Ilmeisesti tästä syystä suositaan matalaa stack:iä? Vai onko se enemmän siitä syystä että matalammalla stackillä pyörä on helpompi kallistaa?

Iglumies
12.02.2015, 11.21
Kai tuo on ajotyylistä / -halusta kiinni, kuinka sinne mutkaan ja pattiin menee.
Itse tykkään nostella keulaa esteiden yli ja ohi, perä tulee sitten siellä jossain takana.
En minä kyllä lujaa edes yritä ajella.

LJL
12.02.2015, 11.28
Kai tuo on ajotyylistä / -halusta kiinni, kuinka sinne mutkaan ja pattiin menee.

"Me tullaan hyvin mutkiin, mutta meidän pitää päästä sieltä pois" (Stefa, kummelin rallimekaanikko)

anteeksi ot.

vuohi
12.02.2015, 15.31
Enduro/all-mountain pyörillä ajellessa eturengas meinaa tosiaan joskus luistaa alta vähäisen paineen takia, mutta itse ainakin olen törmännyt näihin tilanteisiin vain kun olen lasketellut laiskasti perse satulassa. Seisaalteen kun ajaa paremmin sijoittuneena pyörän päälle niin kyllä siellä eturenkaalla on ihan tarpeeksi painetta.

TuAn
12.02.2015, 16.01
Sitä painoa etupyörälle saa ns. jatkuvasti kun laittaa pitkän stemmin ja mahdollisimman alas. Painoa saa ihan samalla tavalla kun nostaa tankoa ja lyhentää stemmiä.
Totuus taitaa olla se että painoa pitää kohdistaa etupyörälle tarpeen mukaan.

perttime
12.02.2015, 18.26
Totuus taitaa olla se että painoa pitää kohdistaa etupyörälle tarpeen mukaan.
Jeesss---
Optimaalinen painopiste on takuulla ihan eri paikassa kiveä ylittäessä tai dropatessa, kuin vaikka nopeassa tai löysäpintaisessa kaarteessa.

JackOja
12.02.2015, 18.33
Eikö tuo B. Lopes opeta kirjassaan, että pidetään painopiste keskiöakselin päällä.

Tuntuis toimivan aina kun muistaa.

Toki vaatii aktiivista ajamista, ei vaan istu satulassa.

Itsok
12.02.2015, 18.37
Ja myös hyvä enduropyörä on luonnolliselta painopisteeltään keskiön seudussa. Sopiva ajoasento ja pyörän geomatria mahdollistaa painopisteen reilun siirtämisen tarpeen mukaan sitten.