PDA

Näytä tavallinen näkymä : Näyttöpäätelasit tai 2-teholasit



Ohiampuja
19.01.2015, 09.29
Tällä foorumilla kun on kokemusta ja osaamista vaikka miltä alalta, niin kysytäänpä silmälaseista.
Alkaa pikku hiljaa tuntua siltä, että tavalliset miinus-lasit ei enää riitä, vaan kohta pitää siirtyä kalliiseen 2-teho maailmaan.

Niin millaisia hankintavinkkejä teiltä löytyy? Eikös noissa käyttäjän kanssa yhdessä jotenkin valita ne hionta-alueet? Kauko-väli-luku, vai miten ne nyt nimetäänkään.


Ps. Koeta nyt sitten tuostakin valikoimasta päättää se sinulle paras ja sopivin vaihtoehto.
http://www.instru.fi/linssit/

mpk
19.01.2015, 09.59
Moro

Minulla on ns. toimistolasit, kumpikin linssi +1,25. Alareunan hionta on lukulasihionta, tarkka n. 50 cm saakka, keskivälillä on näyttöpäätehionta tarkka alue n. 70-150 cm ja yläreunan hionta on toimistohionta, joka on tarkka aina 10 metriin saakka.
Linssien korkeus on 35 mm. Olisin halunnut sirommat, mutta toimistolinssin ominaisuudet kärsivät jos linssistä halutaan matalampi.

dILETANTTI
19.01.2015, 10.12
Anteeksi, että huutelen omiani väliin, mutta onko jotain tietoa antifatigue-linsseistä. Itselläni ensimmäiset lasit tulossa ja erityisesti näyttöpäätetyöhön suositellaan noita. Hyvällä alennuksella 30 % kalliimmat linssit kuin ilman antifatiguea. Netissä on diipadaapaa asiasta, mutta myyvä optikko ei oikein osannut myydä linssin ominaisuuksia.

Ohiampuja
19.01.2015, 10.17
Ei tämä mitään väliin huutelua ole. Tällaista keskustelua tässä kaipaankin. :)

On noissa prillien hinnoissa iso hyppäys, jos 1-tehot ei enää riitä. Prkle!

lansive
19.01.2015, 10.33
Näyttöpäätelaseja olen harkinnut itsekin. Kuvaputkimonitorien aikaa sellaiset minulla olikin kun silmä rasittui muutenkin enemmän kuin littunäytöllä. Tai oikeastaan näytön näen ihan hyvin, mutta jos jotakin pitäisi muuten katsoa läheltä niin joutuu ottamaan kakkulat pois. Optikko minulle viimeksi sanoi, ettei tässä vaiheessa vielä välttämättä kannata monitehot, jos ei jatkuvasti pidä vaihtaa katseen kohdistusta tai lasien vaihtaminen tarpeen mukaan ei ole liian vaivalloista. Kehui kyllä näitä nykyisiä monitehoja jotka saa räätälöityä mieleisiksi kunhan omat tarpeet on selvillä.

tempokisu
19.01.2015, 10.34
Minulle kaupattiin moniteholaseja, mutten huolinu. Haluan koko alueella nähdä esim. tietokoneelle, ja kauas nään muutenkin.
Senjälkeen kun ekat lukulasit tuli 2007, on lähinäkö myös aika rajusti huonontunut. Ensin oli +1.5.
Nyt kävin Honkkarista ostaan valokuvaukseen ja käsitöihin +3.5. Tietokonetta katselen +2.5 "oikeilla" laseilla.
Fillaroidessa ei näe mittarista kilometrejä, ellei ole valoisaa ( tosin tämä ei haittaa).

Velogi
19.01.2015, 11.04
Anteeksi, että huutelen omiani väliin, mutta onko jotain tietoa antifatigue-linsseistä. Itselläni ensimmäiset lasit tulossa ja erityisesti näyttöpäätetyöhön suositellaan noita. Hyvällä alennuksella 30 % kalliimmat linssit kuin ilman antifatiguea. Netissä on diipadaapaa asiasta, mutta myyvä optikko ei oikein osannut myydä linssin ominaisuuksia.

Mulla oli edelliset nuo antifatiguet. Lähinäköä varten linssin alareunasta on vähennetty voimakkuutta jota tarvitset kauas katsellessa. Minulla ainakin auttoi hyvin orastavan ikänäön kanssa. Nyt kun joutui hommaamaan oikeat 2-tehot niin onkin pahemmin purjeessa.


Kehui kyllä näitä nykyisiä monitehoja jotka saa räätälöityä mieleisiksi kunhan omat tarpeet on selvillä. Tuossa on kyllä puolet myyntipuhetta. Varmaan on tekniikka kehittynyt ja toimisi jos joka työhön olisi varaa hommata eri lasit - kuten optikko kehui itse tekevänsä.

Ohiampuja
19.01.2015, 11.24
Varmaan on tekniikka kehittynyt ja toimisi jos joka työhön olisi varaa hommata eri lasit.
No joo, ei ole varaa hommata monia eri laseja. Mutta en halua kanniskellakaan useita eri laseja. Sen tietää että ne tarvittavat on sitten kuitenkin aina hukassa.

Eli olisi kiinnostunut laseista jolla hoitaa kaikki käyttötarpeet, mutta hirvittää että tuleeko siinä ostettua kombi-sukset. Teoriassa käy vaikka mihin, mutta käytännössä niillä ei tee mitään.

tempokisu
19.01.2015, 11.31
mutta hirvittää että tuleeko siinä ostettua kombi-sukset. Teoriassa käy vaikka mihin, mutta käytännössä niillä ei tee mitään.

Näin mä ajattelisin.

En myöskään usko että mikään firma pystyy 29eurolla tekeen yksilölliset hyvät silmälasit. Johon sisältyy näöntutkimus.

JiiH
19.01.2015, 11.34
No joo, ei ole varaa hommata monia eri laseja. Mutta en halua kanniskellakaan useita eri laseja. Sen tietää että ne tarvittavat on sitten kuitenkin aina hukassa.

Mulle tämä tuli ajankohtaiseksi runsas vuosi sitten - optikko sanoi että nyt joko monitehot tai sitten kahdet lasit (toiset näyttöpäätteelle ja toiset kaikkeen muuhun). Kahdet lasit olisivat tulleet vähän halvemmaksi kuin yhdet monitehot, mutta juuri tuon kanniskelun välttääkseni otin monitehot. Ei kaduta ollenkaan, mutta tottumiseen meni kyllä pidempään kuin olin varautunut. Ensimmäisen viikon ajan tuli matkapahoinvointia aina kun liikutti päätään, ja vielä kahden viikon päästäkin tuli paha olo kun liikkui paikoissa, joissa näkökentän alaosassa on jotain kirkkaasti valaistua (esim ruokakaupassa). Tämä taitaa olla hyvin yksilöllistä, joillain ei mene tottumiseen kuin päivä tai kaksi.

Nyt en vaihtaisi näitä mihinkään (paitsi varmaan pikapuoliin pitäisi hommata uudet ja vahvemmat).

dILETANTTI
19.01.2015, 11.37
Netistä saa muuten halpoja laseja, voi että. Voisi tilata ihan vaan läpällä.

http://www.zennioptical.com/

Ja tähän nyt sitten lista kaikista vaaroista, joita nettikaupassa on.

Ohiampuja
19.01.2015, 11.47
Ei kaduta ollenkaan, mutta tottumiseen meni kyllä pidempään kuin olin varautunut. Ensimmäisen viikon ajan tuli matkapahoinvointia aina kun liikutti päätään...
Kuinkahan tähän vaikuttaa se hionta-aluiden fyysinen koko? Itsekin ajatelin että reilu lukualue voi olla siinä lukiessa tietysti hyvä, mutta sitten muuten arjessa se voi haitata.

Tuo pahoinvointi alkoi mietityttää, kun itse olen sille kovin herkkä. En ole koskaan tykännyt mistään huvipuistolaitteista tai laivamatkoista.

Korreloikohan nämä mitenkään? Lasien fiilikset taitavat tulla kuitenkin pelkästä näköinformaatiosta ja ja tuo perinteinen pahoinvointi sisäkorvan tasapainoelimistä.

JiiH
19.01.2015, 11.51
Kuinkahan tähän vaikuttaa se hionta-aluiden fyysinen koko? Itsekin ajatelin että reilu lukualue voi olla siinä lukiessa tietysti hyvä, mutta sitten muuten arjessa se voi haitata.

Tuo pahoinvointi alkoi mietityttää, kun itse olen sille kovin herkkä. En ole koskaan tykännyt mistään huvipuistolaitteista tai laivamatkoista.

Korreilohan nämä mitenkään? Lasien fiilikset taitavat tulla kuitenkin pelkästä näköinformaatiosta ja ja tuo perinteinen pahoinvointi sisäkorvan tasapainoelimistä.

Sen ensimmäisen viikon aikana ehdin googlailla asiaa aika paljon, ilmeisesti jonkinlainen korrelaatio on sen kanssa, kuinka herkkä on matkapahoinvoinnille. Itse kärsin matkapahoinvoinnista lapsena enkä aikuisenakaan ole pystynyt lukemaan autossa. Huvipuistolaitteiden ja laivamatkojen kanssa mulla ei ole koskaan ollut ongelmaa, mahtaako olla syntymekanismiltaan erilaisia pahoinvointeja? Tuosta lukualueen koon mahdollisesta vaikutuksesta en osaa sanoa mitään.

Jälkikäteen ajateltuna se viikko tai kaksi oli kyllä ehdottomasti sen arvoista, sen verran huolettomat monitehot ovat (eivätkä todellakaan mitkään combi-sukset).

Markku Liitiä
19.01.2015, 13.42
Eli olisi kiinnostunut laseista jolla hoitaa kaikki käyttötarpeet, mutta hirvittää että tuleeko siinä ostettua kombi-sukset. Teoriassa käy vaikka mihin, mutta käytännössä niillä ei tee mitään.

Minä ainakin pärjään omilla moniteholinsseilläni joka paikassa ihan hyvin. Vain tietyissä erityistilanteissa ne ovat vähän hankalat, esim. kun pitäisi päätä kääntämättä vaivihkaa tiirailla sivuun (lukea lähijunassa naapurin sanomalehteä). Tai kun pitää katsoa lähietäisyydeltä jotain, joka on reippaasti silmien tason yläpuolella.

Hääppönen
19.01.2015, 14.10
Täällä eletty puolitoista vuotta monitehoilla. Specsaversiltä, todennäköisesti hyvää ja halpaa ei edelleenkään ole. Olivat kuitenkin heidän tarjonnastaan kalleimmat = laajimmat hionta-alueet. Pahin ongelma oli varsinkin alkuun Liitiän mainitsema "sivusilmällä" näkeminen. Varsinkin autolla liikkeellä ollessa piti oppia kääntelemään päätä enemmän, mihin oli tottunut. Kyllä noilla nöyrällä asenteella pärjää. Ns. välimatkat (yli n. 40 cm, alle muutama metri) parempi ottaa lasit pois päästä nähdäkseen selvästi.

lansive
19.01.2015, 14.35
Missähän foorumin optikot lymyilevät?

JackOja
19.01.2015, 14.44
Toinen on tulossa....

lansive
19.01.2015, 15.09
Specsaversiltä, todennäköisesti hyvää ja halpaa ei edelleenkään ole.

Kai opit kerrasta? Minä ainakin opin, eikä ollut edes monitehot.

arctic biker
19.01.2015, 15.32
No pitää tunnustaa jotta optikon hommaa olen tehnyt muutaman vuosikymmenen. Piruko pitkäaikainen työnantaja meni konkurssiin ja en sitten enää vanhalla iällä tähän ison ketjun mummon huijausideologiaan enää sopeutunut. Stenu tietenkin varoen kirjoittaa ettei Liitiä ala luutimaan.

Ohiampuja
19.01.2015, 15.43
Eihän tässä firmoja tarvitse mainostaa. Ainoastaan hiukan jeesata että 45 v laiskahko maastopyöräilijä osaisi ostaa sopivat lasit itselleen. :)

arctic biker
19.01.2015, 15.46
Melkein deletoin viestini mutta kun hölmöyttäni kirjoitin niin menköön. Näitten maallikoiden pulmiin vastaaminen ilman edes verbaalista kommunikointia on varsin pirullista, varsinkaan kunnen ole kuuteen vuoteen ammattiani muistellut edes hyvällä. Toisaalta en ole työsuhteessa mihinkään niin sillai neutraali.

ajelee
19.01.2015, 16.07
Reilu vuoden ajan on ollut käytössä ns. näyttöpäätelasit ja on kyllä hyvät. Mulla on linssien yläosa (tai suurin osa linnssiä) sovitettu näytön etäisyydelle ja alaosassa on lukualue. Eli lievät monitehot, vai onko ne sitten 2-tehot. Firma avustaa, kun on ikää tarpeeksi. Sen verran tyytyväinen olen ollut, että meinasin ostaa kotiin samanlaiset. Hintaa oli kuitenkin sen verran, että ostin kotiin vain näytön etäisyydelle tehdyt 1-tehot. Toki tämä tarkoittaa sekä töissä että kotona pientä silmälasien vaihtelua edestakaisin, kun "normaalit" silmälasit on 1-teho kaukolasit. Optikko aina kauppaa mulle monitehoja, mutta en ole huolinut. Vielä.

Markku Liitiä
19.01.2015, 16.11
Firma avustaa, kun on ikää tarpeeksi. Sen verran tyytyväinen olen ollut, että meinasin ostaa kotiin samanlaiset.

Onko työnantajasi tosiaan noin niuho, ettei anna sinun vielä työrillejä duunin jälkeen kotiin? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

lansive
19.01.2015, 16.24
Onko työnantajasi tosiaan noin niuho, ettei anna sinun vielä työrillejä duunin jälkeen kotiin?

Pokat niin rumat, ettei kehtaa julkisella paikalla liikkua?

arctic biker
19.01.2015, 17.19
Reilu vuoden ajan on ollut käytössä ns. näyttöpäätelasit ja on kyllä hyvät. Mulla on linssien yläosa (tai suurin osa linnssiä) sovitettu näytön etäisyydelle ja alaosassa on lukualue. Eli lievät monitehot, vai onko ne sitten 2-tehot. Firma avustaa, kun on ikää tarpeeksi. Sen verran tyytyväinen olen ollut, että meinasin ostaa kotiin samanlaiset. Hintaa oli kuitenkin sen verran, että ostin kotiin vain näytön etäisyydelle tehdyt 1-tehot. Toki tämä tarkoittaa sekä töissä että kotona pientä silmälasien vaihtelua edestakaisin, kun "normaalit" silmälasit on 1-teho kaukolasit. Optikko aina kauppaa mulle monitehoja, mutta en ole huolinut. Vielä.
Eli vanhan ajan syväterävät, ne on hyvät tai ainakin ne versiot mitä minä tiedän. Jos tv-etäisyydelle ja lukemiseen tarviit plussan vahvuisia niin oikia homma. Näillä arvausspekseillä optikkosi on aivan oikeassa. Lasien, oikeitten taikka vähemmän , käyttäminen ei silmien näköä tai lähinäön hiipumista estä eikä hidasta.

stenu
19.01.2015, 17.22
Kannattaa Ohiampujan marssia johonkin omasta katsantokannasta katsoen mukavalta tuntuvaan optikkoliikkeeseen. Kyllä siellä osataan.

Näin yrittäjänä yksityistä tietenkin suosittelisin. Nykyisessä kilpailutilanteessa jo se, että yksityinen on edelleen olemassa, kelpaa jonkinnäköiseksi referenssiksi asiakastyytyväisyydestä. Lisäksi toimitusajat ovat yleensä yksityisillä lyhyemmät, koska linssien asennustyö tehdään Suomessa, jolloin myös mahdollisten tottumistakuu- yms. juttujen hoitaminen on joustavampaa. Jos kehysten ulkonäöllä on merkitystä, yksityiseltä voi löytyä mielenkiintoisemmat valikoimat. Pidemmällä tähtäimellä näköasioiden hoitamista helpottaa se, että on oma luotto-optikko ja tämä ei yleensä ketjuissa toteudu. Tietenkin on myös se pointti, että yksityisellä asioimalla rahat jäävät Suomeen. Isot ketjut ovat suurimmaksi osaksi ulkomaisessa omistuksessa.

Ketjuista sanoisin neuvoksi, että luultavimmin Synsamilla ja Silmäasemalla on vielä kaikki parhaatkin linssit valikoimissaan. Tiukimman ketjuohjauksen volyymimyymälöissä voi linssivalikoima olla rajatumpi ja niissä myytävät "parhaatkaan" linssit eivät välttämättä ole todellisuudessa valmistajiensa tai markkinoiden parhaita tuotteita.

Nykyaikaiset moniteholinssit ovat useimmille erinomaisen hyvin toimiva ratkaisu. Silti jotkut perushalvat lähilasit erikseen monitehojen kaverina voivat olla hintansa arvoiset, jos lukee paljon ja varsinkin siinä vaiheessa, kun lukulisän tarve alkaa olla suurempi. Jos on normaalit yleislasit olemassa ja ne eivät syystä tai toisesta näyttöpäätteen äärellä töissä toimi ja työpistettä ei pystytä järjestämään, niin että yleislasit toimisivat, on työnantajalla lakisääteinen velvollisuus hankkia eriliset näyttöpäätelasit.

Moniteholinsseissä yksinkertaistetusti perusajatuksena on se, että mitä yksilöllisemmin asiakkaan mittojen mukaan ne tehdään, sitä helpommat ne ovat käyttää, mutta sitä kalliimmat ne ovat valmistaa. Tärkeintä on tämä: mitä uudenaikaisemmat ja yksilöllisemmät linssit, sitä olennaisempaa on se, että näöntarkastus on tehty mahdollisimman tarkasti, mieluummin optikon kuin silmälääkärin tekemänä, kaikki mahdolliset hajataitot ja piilokarsastukset huomioiden ja että linssiä varten oikeasti otetaan kaikki muut linssin optisen rakenteen määrittämistä varten tarvittavat mitat. Muuten linssien yksilöllisyydestä ei saa mitään hyötyä. Joissain paikoissa myydään "yksilöllisiä" linssejä, joita varten ei kuitenkaan oteta mitään perusasennusmittoja kummosempia mittoja. Oikeasti yksilöllissä linsseissä huomioidaan aina vähintään linssin takapinnan etäisyys silmästä, kehyksen kaltevuus kasvoihin nähden ja kehyksen kaarevuus. Joitain linssejä varten tehdään asiakkaasta myös näköprofiili, jossa huomioidaan näkötarpeet niin töissä kuin vapaa-ajallakin. Yleensä lopputulos on myös parempi, jos näöntarkastus on tehty samassa paikassa kuin mistä lasit hankkii. Silloin linssien valintaa ja mitoitusta varten on käytettävissä enemmän sellaista tietoa, mikä tarkastustilanteessa tulee ilmi, mutta mikä ei silmälasireseptissä näy.

Näyttöpäätemonitehot ja syväterävät lähilasit ovat moniteholinssejä, joissa optinen rakenne on yleismonitehoista poiketen käännetty lähipainotteiseksi. Nissä voi olla auttavasti toimiva kaukoalue tai sitten se on jätetty pois kokonaan. Näin lukualue ja näyttöpäätteelle tarvittava välialue saadaan leveämmäksi ja korkeammaksi.

Essilorin Antifatigue ja Hoyan Active -linssit ovat periaatteessa vanhemmanaikaisen teknologian yksinkertaisia moniteholinssejä, joihin on valmiiksi määriteltty pieni lukulisä. Yleensä jotain 0.5 ja 0.8 dioptrian väliltä. Koska lukulisä on niin pieni, monitehoisuuden lieveilmiöt ovat niissä myös aika pienet.

arctic biker
19.01.2015, 18.04
Kävin tossa pikaisesti apteekissa, 100 Nitrocidia kiitos ja kerkesin miettiä mitä ny naputan. Stenu jo kirjoitti mutta minä vähän inhorealistisesti samaa taustoitan.

Monitehot on ammatillisesti hankalimpia, niissä niin lasinmäärääjän kuin asemoijan ammattitaito eli kokemus näkyy. Refraktio eli mitä sinne yläosaan määrätään ei ollut mun tuntemissa linsseissä se ja sama, tarkkaan piti tietää linssin rakenne ettei erehdy liikaa plussaa eli liian vähän miinusta laittamaan.
Ja tää linssien kehykseen asemointi eli mittojen otto. Viimeisimmäksi jääneessä työpaikassani merkonomien mukaan kaikki myy ja mitoittaa. Voi fittu, mistäs se peruskoulun käynyt söpö Marjaana (nimi keksitty) tietää kuin tää nimenomainen moniteholinssi ois kiva asemoida, varsinkaan kunnei tajua mitä eroa on 160 tai 190senttisellä asiakkaalla. Ja kun tulee mittavirhe, reunahiomo joka linssit kehykseen laittaa, niillä sitten pieni moka samaan suuntaan, kumuloiva virhe ja
Ja söpö Tiina, käynyt lukion (nimi keksitty) hymyilee laupiaasti jotta UUSIIN SILMÄLASEIHIN PITÄÄ TOTTUA. Paskanmarjat, ne mitkä uusissa laseissa on pielessä niihin joutuu adaptoitumaan. Kärjistys toki, mutta totta liiankin kanssa.

Luin ny kesken kaiken Stenun tekstin, mullon 10v paussi tässä moniteholinssien kehityksen seuraamisessa, empä pysty eli en osaa noista mitään sanoa mutta kirkkaana tässä hommassa synteesi on. Jos monitehoja haluatte, ne on hyviä niin sitten ammattimiehen tai naisen tykö, semmoisen joka hoitaa koko homman, refraktiota myöten. Jos on silmälääkärin resepti niin ei se mitään kiveen hakattua totuutta ole, asiansa osaava optikko mieluusti tarkistaa ja hienosäätää. UGH.

tempokisu
19.01.2015, 18.17
Silmälasit on mun mielestä sellainen asia jossa ei kannata miettiä "mistäs sais halvimmalla". Äitee näin yritti, ja lopputulos oli että tuli halpa muttei toimiva. Niillä laseilla pitää katsoa kohdetta kahden sentin etäisyydeltä, ja sehän nyt ei toimi. Sanoin että mä ostan vaikka synttärilahjaa uudet lasit ja näöntarkastuksen "oikeasta" optikkoliikkeestä.
Ite sain niin hyvät lukulasit yhdestä ehkä kalliimmasta liikkeestä, että jatkan samassa liikkeessä asiointia.
Käsittääkseni lasit pitää olla heti hyvät, eikä minkään "tottumisen" jälkeen. Aina olen saanut juurikin hetihyvät, ainoa että seuraavalla kerralla otan lasten kehykset, kun kaikki aikuisten koot tuppaa oleen liika isot, elikkä liika väljät kehys+ sangat.

ps. arctic, sata nitroa????? oi voi..

via
19.01.2015, 18.26
vähän offtopic - mulla on nyt päässä Specsaversilta ostetut -6 lukulasit, hintaan 29 - toimii kun en tuo tekstiä liian lähelle, tässä näytön edessä ihan kivasti, monitoimilla ei enää teksti oikein näy - tässä vahvuudessa näillä pystyy myös elämään auttavasti eli kävelemään, jopa pyöräilemään vähän sumussa

arctic biker
19.01.2015, 19.07
Luin nyt kolmanteen kertaan Stenun, erityisesti monitehoista kirjoittamansa kappaleen ihan oikeasti ajatuksen kera ja empä nyt voi muuta sanoa kuin että monitehorintamallakin näemmä on kehitystä tapahtunut. Tää pintaväli eli linssin takapinnan etäisyys silmästä... Kuhan mie joskus rikastun niin istun junaan. Ja vaikka kuin nättejä kehysmyyjiä mahtaa olla niin jotenkin luulen tietäväni että isäntä itse hoitaa nää tähellisemmät hommat.

Kuparinen
19.01.2015, 19.10
Yksitehoista monitehoihin siirtyessä piti kyllä totutella jokunen päivä, ei olleet "heti hyvät". Niskaa piti kierrellä paljon enemmän ison monitorin edessä, samaten portaiden kulkeminen oli outoa. Pään kääntäminen kallellaan tuotti outoja huimausilmiöitä horisontin taipuillessa. Parin päivän päästä loppuivat. Lasien laittaminen päähän kytkee samantien aivoon uudet asetukset, eikä ympäristö taipuile yhtään.

khe
19.01.2015, 19.24
Kukin maksaa mistä tykkää, mutta tuolta http://www.favoptic.fi/?gclid=CKSr-pPJoMMCFSSQcgodzw4ANw saa ohuet monitehot viidesosalla Suomen hinnoista.

Jopotuinen
19.01.2015, 19.35
Mulla onnistui Vietnamissa "aurinkolukulasit" täydellisesti. Lasien alaosaan laitettiin +1,75 "fensterit" hintaan 45$, sisältäen siis myös uudet aurinkolasit.
Nämä Philipsin logon muotoiset ovat lähes huomaamattomat, sormin tunnustellen omat lasien ulkopinnassa. En hoksannut kysyä, että onko tehnyt kokonaan uudet linssit, vaiko lisännyt nuo "fensterit" alkuperäisten lasien pintaan.
Laseja valitessani vaihtoi valintani hieman toisenlaisiin, jotta ei olisi liian kaarevat. Kertoi, että muutoin voi tulla pulmia sivulle katsellessa.

Lasit osoittautuivat täydelliseksi. Mulle jäi hämäräksi, mitä tarkoitti sillä, että niiden käyttöön liittyy totuttautuminen. Sivusuunnassa toimii täydellisesti, ei tartte päätä käännellä, silmien muljauttelu riittää. Lukualue kattaa täydellisesti koko alueen, ei näytä rajoja. Myös korkeussuunnassa mitoitus täydellistä. Parhaiten tämä realisoitui ravintolan pöydässä istuessa, jolloin ruokalista ja lautanen osuivat lukualueelle ja katseen nosto vastakkaiseen henkilöön, lukualue jäi katseen ulkopuolelle ilman mitään rajoja! Portaissa toki saa olla varovainen.

Veneilykäyttöön nuo hommasin, nyt sujuu kartanluku, kivetkin löytyy taas pitkästä jo hieman ennen osumista :)
Kannelle mentäessä lienee syytä pudottaa pois nenältä, ettei kompuroi sieltä päistikkaa. Ehkä laitan niihin kaulanarun.

Jopotuinen
19.01.2015, 20.03
Yksitehoista monitehoihin siirtyessä piti kyllä totutella jokunen päivä, ei olleet "heti hyvät". Niskaa piti kierrellä paljon enemmän ison monitorin edessä, samaten portaiden kulkeminen oli outoa. Pään kääntäminen kallellaan tuotti outoja huimausilmiöitä horisontin taipuillessa. Parin päivän päästä loppuivat. Lasien laittaminen päähän kytkee samantien aivoon uudet asetukset, eikä ympäristö taipuile yhtään.

Juu, se on toi korvienvälinen komentokeskus aika kummamallinen. Mulla silmämunissa sellanen vika, että kun kallistaa päätä sivulle, niin Excel taulukon pystyviivat alkaa aaltoileen. Oletan kyseessä olevan silmämunan muotovirhe, jonka toi komentokeskus osaa sitten korjata normaaliasennosa. Tarttis kai käydä silmälääkärissä.

Saakos tuolta "kokonaisvaltaisesta 29 €" tutkimuksesta mukaan ne silmämunankuoren valokuvat mukaan? Meinaan, että jos passittaa oikealle tohtorille, niin saa sitten sille lyödä valmiit kuvat nenän eteen? Ja voikohan niitä kuvia ihmetellä sitten vaikkapa omalta kuvaruudulta?

stenu
19.01.2015, 21.27
Duunista kotiin polkiessa tuli muuten mieleen, että monitehot on tietenkin silmälasien cyclocrossari. Yhden koon markettikrossarilla pääsee eteenpäin, mutta ei se varsinaisesti hyvä ole missään. Jos käy tuuri, koko sopii ja satula käy persiin muotoon, voi pitempikin matka sujua pahemmin puutumatta. Huonolla tuurilla se on pelkkää tuskaa. Nykyaikainen huippukrossari, joka on speksattu kuskin toiveiden mukaan, on sekalaisessa yleiskäytössä jo todella hyvä pyörä ja voi olla yllättävän hyvä vähän mukavuusalueen ulkopuolellakin. Ei se silti huippumaantiepyörän veroinen ole tiellä eikä maasturille pärjää maastossa, koska se on kaikesta tekniikasta huolimatta kompromissi. Siitä huolimatta eteneminen on sillä huippukrossarilla huomattavasti vaivattomampaa ja fiilis polkijalla parempi. Täysin sama pätee moniteholaseihin :)

Ohiampuja
19.01.2015, 22.43
Näyttöpäätemonitehot ja syväterävät lähilasit ovat moniteholinssejä, joissa optinen rakenne on yleismonitehoista poiketen käännetty lähipainotteiseksi. Nissä voi olla auttavasti toimiva kaukoalue tai sitten se on jätetty pois kokonaan. Näin lukualue ja näyttöpäätteelle tarvittava välialue saadaan leveämmäksi ja korkeammaksi.
Tämän kaltaista tietoa minä hiukan kaipasinkin. Ymmärsinkö oikein että noiden luku- ja PC-ominaisuuksien parantaminen sitten heikentää tuota kaukoaluetta? Meikeläisellä on miinusta kaikenkaikkiaan aika vähän, jotain hajataittoa visiin korjataan noilla enemmän. Ja nyt tosiaan tilanne on mennyt sellaiseksi, että lukeminen onnistuu parhaiten ilman laseja, mutta töissä tietokoneen näyttö on siinä rajoilla että onko parempi lasit päässä vai ilman. Niin ja digipokkarin näyttöäkin tulee tiirattua linssien ali, niin sen sen näkee paremmin. :)

alli
19.01.2015, 23.35
Ite ostin ekat monitehoni reilu pari vuotta sitten Tallinnasta (nyt olisi varmasti aika taas uusia). Mukana oli suomalaisen silmälääkärin resepti, mutta koska se oli jo yli puoli vuotta vanha, tekivät näöntarkastuksen ihan uudelleen. Suomalaisessa silmälasimääräyksessä oli virhekin, kaukonäkövahvuus oli merkitty plussaksi.

Liikkeessä oli tosi hyvä palvelu, ja ainakin sellainen vaikutelma tuli, että lasit räätälöitin ihan itselle, mm. hajataittoasioita ja lasien poikkeavuutta silloisista laseista pohdiskeltiin ajan kanssa, eikä meitä kaverin kanssa mitenkään hoputettu, vaikka taisi sulkemisaikakin tulla vastaan ennen kuin kaikki oli selvää. Myös laseihin totuttelemisesta ja portaissa kulkemisesta yms. muistuteltiin.

Tätä edellisen kerran kävin Virossa näkötarkastuksessa, joka käsitti lähinnä kirjainten tiirailua omien lasien läpi, että on näissä liikkeissä toki isoja eroja.

Lasit lähettiin postitse ja ekat päivät ajattelin, että meniköhän nämä jotenkin hutiin, mutta sen jälkeen olen kyllä ollut tyytyväinen, ja suuntaan tuonne myös jatkossa.

ajelee
20.01.2015, 09.46
Onko työnantajasi tosiaan noin niuho, ettei anna sinun vielä työrillejä duunin jälkeen kotiin? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

No ei nyt sentään ole, mutta kun niitä rillejä tarvitsee töissä joka päivä ja jos niitä alkaa kuskaamaan edestakaisin, on ne kuitenkin joskus unohtuneet väärän osoitteeseen. Kyllä esim. lomalla käytän työlaseja kotona.

Monitehoissa minua arveluttaa oikeastaan kaksi asiaa. Toisessa harrastuksessa haluan ja kaipaan mahdollisimman laajaa näkökenttää ja pelkään, että monitehoissa tämä ei toteudu. Pään kääntely ei ole sama asia, koska katseen reuna-alueilla havaitaan parhaiten liikettä ym. Ehkä. Toinen juttu on se, että ne yksilölliset monitehot ovat todella kalliit ja kuitenkin kyseessä on tuote jota ei voi palauttaa, jos ne eivät sovikaan ja niihin ei totu. Vai voiko palauttaa ja perua kaupan ?

stenu
20.01.2015, 10.29
Tämän kaltaista tietoa minä hiukan kaipasinkin. Ymmärsinkö oikein että noiden luku- ja PC-ominaisuuksien parantaminen sitten heikentää tuota kaukoaluetta?

Piirsin karrikoidun kaavion monitehojen ja näyttöpäätteelle suunniteltujen linssien eroista:
(rasteerattu alue on enemmän tai vähemmän epätarkasti kuvaavaa)

https://farm8.staticflickr.com/7535/15701678634_bde0c80719_z.jpg

@ajelee: Tavallaan totta, mutta ei kokonaan kuitenkaan. Totta on se, että hyvienkin monitehojen kanssa joutuu päätä kääntelemään jonkin verran kaukolaseja enemmän, mutta ero näköalueiden leveyksissä on selvästi suurempi lähelle katsottaessa. Lisäksi perifeerinen näkö, eli se, mitä havitset näkökentän reuna-alueiden kautta, on epätarkkaa näkemistä joka tapauksessa. Liikkettä näkökentän reuna-alueet havaitsevat hyvin, mutta liikkeen havainnointi ei edellytä tarkkaa näkemistä. Tarkan näkemisen alue on ihmisellä muutenkin aika kapea, noin 20% näkökentän leveydestä.

Jotkut ihmiset ovat tottuneet "pyörittelemään silmiään" pään kääntämisen sijaan, eli silmä kääntyy luontaisesti tosi paljon ennen kuin pää kääntyy mukana. Yleensä se näyttää vähän hassulta. Tällaiset ihmiset tottuvat huonommin monitehoihin. Yleisemmin silmä kääntyy yllättävän vähän ennen kuin pää jo seuraa mukana. Tämä johtuu juuri tarkan näkemisen alueen kapeudesta.

Eiköhän kaikilla vamistajilla ja liikkeillä ole ihan kattavat tottumis- ja tyytyväisyystakuut monitehoillensa. Eli ei tarvitse pelätä ostavansa kalliit lasit, jotka sitten huonolla tuurilla jäävät käyttämättä.

Ohiampuja
21.01.2015, 21.38
Kiitokset kaikille vastanneille. Nyt enää se pikku juttu. Repiä itsensä sinne optikon puheille...

dILETANTTI
21.01.2015, 23.05
Minä tilasin eilen ensimmäiset lasit. Aika näyttää mikä on vaikutus.

Ohiampuja
16.05.2015, 12.09
No niin. Nyt on ekat monitehot päässä ja totutteluvaihe menossa. Katsotaan kauanko tähän menee. :)

via
16.05.2015, 17.36
mä laitan lukulasit naamalle kun istahdan koneen ääreen, muuten monitehot - toisaalta vahvuutta on sen verran paljon että näilläkin voin lähteä liikenteeseen, vahingossa

Lauttis
16.05.2015, 18.46
Käännyin lääkärin puoleen, kun alkoi lukuhommat tehdä tiukkaa, ja leikkautin kaukonäön kohdilleen, ettei tarvinnut hankkia monitehoja. Väitin itselleni, että säästän rahaa, kun monitehot maksaa maltaita. Ei se ehkä ihan äkkiä tule takaisin, mutta melkoisesti helpotti, kun ei tarvitse ostaa kuin lukulaseja. Muuten olisi pitänyt olla taskut pullollaan erilaisia laseja. Helpottui myös pyöräilyharrastus, kun ei tarvinnut pitäytyä vain laseissa, missä on vahvuudet. Ja nyt voi huurtuneet lasit tunkea reppuun ja silti näkee.

fob
17.05.2015, 21.09
No niin. Nyt on ekat monitehot päässä ja totutteluvaihe menossa. Katsotaan kauanko tähän menee. :)
Jos optikko on tiennyt mitä tekee, pitäisi alle viikossa tottua.

Ohiampuja
18.05.2015, 10.17
Jos optikko on tiennyt mitä tekee, pitäisi alle viikossa tottua.
Muuten menee ihan jees, mutta 24" näytön edessä on ongelmia. Tuo alareunaan hiottu lähialue ei riitä millään tuon ruudun yläreunaan ja päätetyö menee niskojen saahamiseksi...

via
18.05.2015, 11.34
käy Specsaversilta lukulasit

Ohiampuja
15.10.2015, 14.07
Nyt on päätetyölasit olleet käytössä muutaman viikon.

Loistavat, ainut harmi taas kerran on se että miksi en hommaut aikaisemmin. :)

Cyclooppi
16.10.2015, 11.12
Millaiset; toimistomonitehot, syväterävät? Näkeekö niillä kulkea vähän muuallakin vai pitääkö aina koneen äärestä lähtiessä vaihtaa kakkuloita?

Nimim. Ensi viikolla optikolle samassa asiassa :)

mk
16.10.2015, 11.18
Nisseniltä hankin 2-3v sitten näyttöpäätelasit, joissa lukuetäisyys ~50cm .. Tarve lukulaseille alkoi iän ollessa +45v :o Työsuojelusta kävi mittomassa työpistettä ja lähete optikolle .. Hemmetin hyvät on olleet vaikki kokemuksia 2-tehoista olekaan (eli ei vertailupohjaa siihen suuntaan) -2 -3 on korjausta kaukolaseissa ja näyttöpääte lähikorjaus taitaa olla +0,5 tienoilla . Pitäis tarkistaa varmaan näitäkin ja käydä itsekin optikon juttusilla taas ..

Voin suositella oikein lämpimästi .. Hyvin näkee pikku totuttelun jälkeen eikä eroa normilaseihin ole.. Tietty tää lukualue aiheuttaa hieman hankaluuksia aluks esim. TV:n katselussa, jos sattuu sohvalla rönöttämään :) ... Aluks käytin pelkällä kaukokorjauksella olevia tv laseja , mutta nyt jo tottunut eikä jaksa vaihdella :)

mpk
16.10.2015, 11.42
^^
Mulla on nyt parisen vuotta ollut työfysoterapeutin määrittelemillä spekseillä ns. tstolasit. Alareuna ~50cm (näppis), keskialue ~100cm (näyttö) ja yläreuna -1000cm (huone).
Optikko oli sitä mieltä, että jos halutaan em. speksit, niin linssin korkeus tulisi olla min. ~30mm että saadaan toimivat.

Oon tykännyt!

Cyclooppi
16.10.2015, 11.53
Mulla on kyllä monitehot olleet jo 5-6 v. käytössä, mutta jos nyt saisi tuota lukualuetta isommaksi, niin ei tarvitsisi päätä niin keikutella oikeaan asentoon. Nuo eri termit vain vähän hämäävät, mutta eiköhän tuo tiistaina selviä mitkä on sopivat.

brilleaux
16.10.2015, 12.15
Eilen oli optikkokäynti ja saldona tilaukseen lukulasit.
Onneksi selvittiin niillä; monitehojen hinnat yllätti..

Ohiampuja
16.10.2015, 15.17
Millaiset; toimistomonitehot, syväterävät? Näkeekö niillä kulkea vähän muuallakin vai pitääkö aina koneen äärestä lähtiessä vaihtaa kakkuloita?
En minä näiden nimeä tiedä, mutta tähän 30-40 cm etäisyydelle ja siitä jonnekin 1-2 metriin asti nämä on tehty.

Ja pitää vaihtaa laseja kun kahville lähtee. Ihan työkaverin suosituksesta, kuulemma haittaa arki-monitehojen käyttöä jos liikaa totuttaa itsensä näihin päätelaseihin.

Jula
29.06.2017, 19.07
Pitäis tässä saada hommattua monitehot ja lisäksi jonkinlaiset työ-/näyttöpäätemonitehot. Tästä ketjusta löytyikin jo vähän vinkkejä.

Työmonitehoja näyttäis olevan erilaisia. Esim yhden liikkeen valikoimassa löytyy reader-malli 40cm–1m alueelle lukemiseen ja tietokoneelle sekä office-malli 40cm–3m alueelle, eli niillä näkis vähän pitemmällekin. Vaikea valita näiden kahden välillä kun ei ole aiempaa kokemusta. Lähialueen työskentely olisi tärkeintä ja laseja tulee käytettyä omassa rauhassa. Siksi mietin että paljonko lähialueen näöstä joutuu kompromissaan jos ottaa mukaan tuota vähän pitempääkin aluetta.

Millaisia versioita ja kokemuksia teillä on?

Ohennuksen määräkin pitäis vielä valita: 1.6, 1.67 tai 1.74. Ohennus vissiin parantaa optiikkaa, mutta missähän vaiheessa tulee raja vastaan? Onko esim 1.74 enää automaattisesti parempi kuin 1.67?
Reseptissä lukee Sf +1.00 Cyl: 0.00 Add: 1.75

Köfte
29.06.2017, 22.36
No, noin pieniin numeroihin en ota kantaa, mutta nämä omat luku/päätekakkulat
paransivat kyllä elämänlaatua. R-versio toimii, jos pidät kaukolaseja; Office, jos et.
2-tehot ovat kallis kokeilu, jos näet kaupassa lukea hintalaput laseitta. Tuo oli
silmälääkärin neuvo 52-v äijälle. Tämä toki yksilöllisyysvarauksella.

Jäsen Stenu voinee kommentoida lisää asiaan, hänellä on vankkaa tietotaitoa.

JackOja
30.06.2017, 09.02
2-tehot ovat kallis kokeilu, jos näet kaupassa lukea hintalaput laseitta...


Siltä minusta ainakin tuntuu. Parisen kuukautta sitten sain ekat (50v) 2-tehot vaikka optikon mukaan "omissa silmissä tuntuis olevan hyvin potkua vielä". Ilman laseja näen siis hyvin lähelle. Mutta lasit päässä karttoja tai GPS:ää katsellessa on pitänyt kurkkia lasien yli. Samaa yrittää vaistomaisesti piilarit päässä :)

Noh, nyt olen yrittänyt totutella, eikä näihin vain totu. Sekä lähi- että kaukonäköalue on kovin pieni ja reunoilla vääristymiä. Päätä pitää ihan kääntää ja kallistaa nähdäkseen "jotain muuta" eikä vain voi vilkaista sivusilmällä juttuja, vaikkapa autossa soittimen/navigaattorin näyttöä. Ja otin siis kalliit ja hyvät linssit.
Sellainen puolilähialue, esim. Hesari pöydällä aamukahvia juodessa tai monitorit töissä, ovat suttua. Ärsyttävää.

Voi olla, että palaan pelkkiin kaukonäkölaseihin kohta.

sähköläski
30.06.2017, 10.02
^mulla kesti silmien tottua uusille 2-teho laseille kanssa tosi kauan. muutamaan otteeseen kävin narisemassa optikolla, ei ne sielä kauheesti osanneet auttaa. näissä uusissa on jotenkin terävä lähiluku alue kauempana kuin entisissä. Linssit kuitenkin maksoi MONTA sataa. Täytyy seuraavalla kerralla vaatia enemmän ja parempaa.

kuovipolku
30.06.2017, 10.41
Voi olla että sellaiselle joka on tähänastisen elämänsä selvinnyt ilman varsinaisia silmälaseja totuttelu on hankalampaa. Tai voi olla että meissä on eroja tässäkin suhteessa. Itse en ole vielä suostunut opettelemaan moniteholasien käyttöä vaikka rillipäinen olen ollut jo ennen kouluikää.

Laseja on siis useita, puhtaat lukulasit (kirjaa tai lehteä lukiessa parhaimmillaan, näyttöpäätekin menee lähempää istuen), näyttöpäätetyölasit (lukee hyvin tekstin niin istuen kuin seisten, sujuvasti lähempää ja etempää näytöltä tai paperilta lukien) ja kaukolasit (näkee kaiken muun, television tekstityksineen, muttei lehtitekstiä kuin hankalasti kättä pidempää ja pientä tekstiä ei ollenkaan).

Ajolasit ovat (ehkä hieman yllättäen) viimeisen "tavallisen" eli vuosien takaisen reseptin mukaiset. Näen niillä riittävän tarkasti muun liikenteen ja tien pinnan sekä Garminin numerot. Jälkimmäiset vain jos en laita suurinta mahdollista määrää kenttiä näkyviin...


PS Silmälääkäri antoi sen vihjeen että kun joskus rupean monitehoja pitämään, kannattaa hankkia kokeiltavaksi useampia erilaisia erilaisilla näköalueilla varustettuja eli käytännössä halvimpia mahdollisuuksia vääristymistä ja heikkolaatuisemmasta optiikasta piittaamatta. Se on paras tapa löytää juuri sellaiset joita tarvitsee ja jotka todella itsellä toimivat. Sitten kun ne on löytänyt voi hankkia muuten samanlaiset, mutta laadukkaammat tai jopa hinnasta piittaamatta laadukkaimmat mahdolliset. (Varalaseille/kakkos- tai kolmoslaseille on aina jotain käyttöä.)

Jula
30.06.2017, 18.47
Ongelmana on ikänäkö joten tarvis lähinäköön apua. Kauemmas näkyy kohtuudella mutta optikon mukaan mitä aiemmin alkaa totutella monitehoihin sitä helpompaa se on.

Monitehoissa vaan on kuulemma se ongelma että kauko- ja lukualueen välinen alue on kapeampi ja juuri sitä aluetta tarvii esim tietokoneella työskennellessä. Ois tarvetta siis lisäksi myös työlaseille.

Kun tässä on pallotellut syväterävien (40cm-1m) ja toimistomonitehojen (40cm-3m) välillä, niin vaaka on kallistumassa syväteräviin päin. Ajatuksena on että silloin maksimoisi sen tärkeimmän alueen ja joutuisi mahdollisimman vähän kompromissaan rajoittuneen näkökentän ja vääristymien kanssa sillä alueella.

Lueskelin vähän linssien ohennuksista / taitekertoimista. Ohennetut linssit on tietysti kevyemmät ja paremman näköiset kuin paksummat. Ilmeisesti ohennettujen linssien materiaali on myös tiiviimpää ja ne on siksi jonkin verran lujempia. Luin kuitenkin että ohuempien eli suurimpien taitekerrointen linssien heijastuksenestopinnoitteet voi olla herkempiä vaurioitumaan. Lisäksi niissä tulee enemmän värihajontaa, mikä ei olisi toivottavaa kun laseja on tarkoitus käyttää graafiseen työhön.

Valinta taitekertoimen kohdalla on siis varmaan 1.6 ja 1.67 välillä. Kuinkahan suurta eroa noilla on kun reseptissä lukee Sf +1.25 Cyl: 0.00 Add: 1.75? Hintaero näiden kahden välillä ei ole ratkaiseva tekijä vaan kumpi on parempi ratkaisu. Ominaisuudet on muuten samat.

arctic biker
30.06.2017, 19.14
Tää ois Stenun aluetta vastata. Mun osaaminen on jo yli kymmenen vuotta vanhaa... Ilman muuta 1,6, mitä isompi taitekerroin niin huonompi optiikka.Abben luku.
Syväterävät ainakin ne mitä itte muistan ja tiedän oli ihanaisia linssejä, moni piti niitä ainoina laseinaan. Nuo ekaksi ja sitten yleiskäyttöön normi monitehot.

Köfte
30.06.2017, 19.15
Graafinen ala huomioiden kallistuisin syväteräviin lähelle.
Ohennettuina ehdottomasti IMO, koska käyttömukavuus.
Kaksien lasien taktiikka ei ole poissuljettu? Itse totuttelen
juuri moiseen, enkä koe hankalaksi... aina. Likinäkö on kyllä
parantunut iän myötä, mutta kasvava hajataitto ja ikänäkö
muuttivat asiaa; pyöräillessä käytän fotokromaattisia ilman
vahvuuksia ainakin toistaiseksi

arctic biker
30.06.2017, 19.32
Toki kun on ammattiura kaukana takanapäin niin silloin ja nykyään sanon painavan sanani. Ei silmälaseissa tarvii tottua niihin mitkä niissä oikein ja kohillaan on, niihin mitkä pielessä ja vaikka linssien asemoinnissa virhettä niin toki. UGh.

Jula
30.06.2017, 19.32
Joo, ideana ois siis että yleiskäyttöön tulis normi monitehot.

Lisäksi sitten työlaseiksi ne 40cm-1m syväterävät. Lienevät järkevämpi ratkaisu kuin 40cm-3m toimistomonitehot?

Yleislaseihin ois mietteissä myös tuo fotokromaattisuus niin ne menis sitten ulkonakin. Onko tästä kokemuksia / mielipiteitä?

Molempia laseja koskisi tuo joko 1.6 tai 1.67 ohennus.

Jula
30.06.2017, 23.59
Yleislaseihin ois mietteissä myös tuo fotokromaattisuus niin ne menis sitten ulkonakin. Onko tästä kokemuksia / mielipiteitä?
Perehdyin aiheeseen lisää: fotokromaattiset linssit eivät muutu täysin kirkkaiksi sisätiloissa vaan ovat aina vähintään 5-10% tummentuneita, joten ne eivät siitä syystä tulekaan kyseeseen.

Hippo04
01.07.2017, 04.14
Hommasin ekoiksi laseiksi monitehot. Oli kallis virhe. Näkeehän niillä, mutta kun nuppi pitää olla aina tietyssä asennossa ja vääristymät tympäisi. Lasien käyttö ei ollut "rentoa" . Nyt on kauko- ja lukulasit erikseen. Paljon, paljon parempi. Ja ihan paras ostos oli aurinkolasit kaukovahvuuksilla.

Coasting
01.07.2017, 08.50
Fotokromaattiset on kyllä kehittyneet. Nykyään ne on niin kirkkaita ettei huomaa tummennusta. Kysyin kokeeksi kaverilta huomaatko eroa kahdessa prillissä. Huomasi että on eri taitto mutta ei että mulla on fotokromaattiset. Eli sen puolen voin suositella. Mutta ne ei kyllä tummene aurinkolasien veroisiksi ulkona ja autossa ei ole UV säteilyä jolloin eivät tummene lainkaan. Silti, hintaero niin pieni että aina otan railot tummenevina kun silmät on aika valoherkät.

Jula
01.07.2017, 09.48
Hommasin ekoiksi laseiksi monitehot. Oli kallis virhe. Näkeehän niillä, mutta kun nuppi pitää olla aina tietyssä asennossa ja vääristymät tympäisi. Lasien käyttö ei ollut "rentoa" . Nyt on kauko- ja lukulasit erikseen. Paljon, paljon parempi. Ja ihan paras ostos oli aurinkolasit kaukovahvuuksilla.
Tämäkin vaihtoehto on kyllä käynyt mielessä, kun joka tapauksessa on aikomuksena hommata lähityölasit erikseen.

Millaiset vahvuudet sulla on kauko- ja lukulaseissa?

Toisaalta sitä lähialuetta tarvii kuitenkin jatkuvasti päivän mittaan. Moni asia tapahtuu sillä etäisyydellä mihin kädet yltää ja aina on jotain pientä luettavaakin.

Optikon mukaan olisi myös helpompi totutella monitehoihin kun ei ole vielä liikaa ikää eikä progressiivisuus ole vielä kovin suurta (tällä hetkellä Add: 1.75 lukuosaan).


Fotokromaattiset on kyllä kehittyneet. Nykyään ne on niin kirkkaita ettei huomaa tummennusta. Kysyin kokeeksi kaverilta huomaatko eroa kahdessa prillissä. Huomasi että on eri taitto mutta ei että mulla on fotokromaattiset.
Mietin enemmänkin että häiritseekö se fotokromaattisuus omaa näköä verrattuna kirkkaisiin linsseihin. Molempia laseja tulisi käytettyä myös graafisessa työskentelyssä niin saisi mielellään olla mahdollisimman kirkkaat. Lisäksi tuo vuodenaikojen valovaihtelu vaikuttaa vireystilaan niin epäilyttää jatkuva ylimääräinen himmennys talvella.

Hippo04
01.07.2017, 11.03
Millaiset vahvuudet sulla on kauko- ja lukulaseissa?


Lukulaseissa +1.5. Kaukolaseissa hajataiton korjausta, en muista arvoja. Aika maltilliset arvot ja tulenkin vielä hyvin toimeen ihan ilman laseja. Kaukolasit toimivat jo n. metrin matkalta mulla joten ajaminen sujuu niillä enemmän kuin hyvin. Lasit hommasin 45v nuorena. Yritin kyllä noiden monitehojen kanssa mutta se oli yhtä tuskaa. Mutta tosiaan jotkut pitkään laseja pitäneet käyttävät noita ihan sujuvasti. Kannattaa varmistaa optikolta että voi palauttaa/vaihtaa ne lasit jos niiden kanssa ei tule toimeen.

stenu
01.07.2017, 19.32
Ongelmana on ikänäkö joten tarvis lähinäköön apua. Kauemmas näkyy kohtuudella mutta optikon mukaan mitä aiemmin alkaa totutella monitehoihin sitä helpompaa se on.

Monitehoissa vaan on kuulemma se ongelma että kauko- ja lukualueen välinen alue on kapeampi ja juuri sitä aluetta tarvii esim tietokoneella työskennellessä. Ois tarvetta siis lisäksi myös työlaseille.

Kun tässä on pallotellut syväterävien (40cm-1m) ja toimistomonitehojen (40cm-3m) välillä, niin vaaka on kallistumassa syväteräviin päin. Ajatuksena on että silloin maksimoisi sen tärkeimmän alueen ja joutuisi mahdollisimman vähän kompromissaan rajoittuneen näkökentän ja vääristymien kanssa sillä alueella.

Lueskelin vähän linssien ohennuksista / taitekertoimista. Ohennetut linssit on tietysti kevyemmät ja paremman näköiset kuin paksummat. Ilmeisesti ohennettujen linssien materiaali on myös tiiviimpää ja ne on siksi jonkin verran lujempia. Luin kuitenkin että ohuempien eli suurimpien taitekerrointen linssien heijastuksenestopinnoitteet voi olla herkempiä vaurioitumaan. Lisäksi niissä tulee enemmän värihajontaa, mikä ei olisi toivottavaa kun laseja on tarkoitus käyttää graafiseen työhön.

Valinta taitekertoimen kohdalla on siis varmaan 1.6 ja 1.67 välillä. Kuinkahan suurta eroa noilla on kun reseptissä lukee Sf +1.25 Cyl: 0.00 Add: 1.75? Hintaero näiden kahden välillä ei ole ratkaiseva tekijä vaan kumpi on parempi ratkaisu. Ominaisuudet on muuten samat.

Yritän yleensä malttaa pysyä näistä duunijutuista erossa täällä. Ihan aina en malta ja nyt vastaan, koska minua henkilökohtaisesti pyydettiin vastaamaan:

Fillaristeille on helppo puhua monitehojen eroista, koska niissä on eroja suunnilleen yhtä paljon kuin fillareissa. Kaikilla fillareilla pääsee eteenpäin, joillain se eteneminen on vaan huomattavasti kivempaa, helpompaa ja mukavampaa. Monitehojen käyttö kannattaisi aina aloittaa viimeistään siinä vaiheessa, kun lukulisän tarve eli add:n määrä on siinä +1.0 paikkeilla. Silloin hyviin monitehoihin tottuminen on useimmille vielä helppoa. Yleensä likinäköisille eli myoopeille eli "miinusihmisille" on monitehoihin tottuminen ja niiden käyttäminen helpompaa kuin kaukonäköisille eli hyperoopeille eli "plusihmisille". Toki näkeminen on yksilöllistä ja ihmiset kokevat asioita eri tavoin. Niin kuin fillarien kanssa se, mikä on jollekin ihan se maailman paras, ei toiselle ole kummoinenkaan. Valitettavasti ei ole olemassa mitään poppakonstia, jolla pystyy selvittämään, mikä fillari tai moniteho on kenellekin se oikein, vaan molemmat on asioita, jotka selviävät kokeilemalla. Osaava optikko kykenee kuitenkin opastamaan valinnassa oikeaan suuntaan ja nykyteknologia on helpottanut asioita myös. Linssiä valitessa pitäisi aina huomioida ainakin kehys, vahvuudet ja sekä työn että harrastusten näkötarpeet.

Yleensä oikeasti yksilölliset monitehot hankkimalla ei mene pahasti vikaan. Oikeasti yksillisiin moniteholinsseihin otetaan enemmän ja tarkempia asennusmittoja esimerkiksi ipadin kautta toimivan ohjelmiston avulla ja lisäksi asiakkaasta saatetaan tehdä esimerkiksi sähköinen näköprofiili, jossa käydään läpi yleisimmät lasien käyttötilanteet ja nakötarpeet ja näille annetaan tärkeysarvot. Valitettavasti monitehokauppa on sellaista, että asiakkaita aika sumeilematta myös viilataan linssiin tietyissä paikoissa ja myydään "yksilöllisinä" sellaisia linssejä, joissa ei todellisuudessa ole mitään yksilöllistä. Kannattaa pitää mielessä myös se, että oikeasti hyvät moniteholinssit ovat teknisesti ja optisesti todella monimutkainen tuote ja niiden myyminen myös vaatii aika paljon asiantuntijatyötä ja -aikaa ja sen vuoksi ne ovat aina suhteellisen arvokkaita. Jos saat tarjouksen, joka mielestäsi kuulostaa liian hyvältä, on se yleensä liian hyvä :)

Nykymonitehot toimivat myös sitä paremmin, mitä tarkemmin tehty refraktio on pohjalla. 0.5 dioptrian sylinterikorjauksen korjaamatta jättäminen saattaa kaventaa lähinäköalueet puoleen. Sen vuoksi itse suhtaudun aina vähän epäilevästi Julan reseptin kaltaiseen pelkkään sfääriseen vahvuuteen ja mielelläni tsekkaan tuollaiset reseptit varmuuden varmistamiseksi. Käytäntöjä sen suhteen, että kuinka tarkasti esimerkiksi pienet sylinterikorjaukset korjataan on paljon ja hajonta eri optikoiden ja silmälääkärien välillä suurta.

Summasummarum: hyvät ja oikein tehdyt monitehot toimivat useimmilla vähintään ihan hyvin ja monilla erinomaisesti, kunhan niiden käyttö on aloitettu riittävän aikaisin ja aivoille on annettu mahdollisuus soputua pikkuhiljaa kasvavaan lukulisään, mutta monitehojen kanssa on mahdollista myös mennä pieleen monessakin kohtaa.

Mitä nimimerkki Julan linssiongelmaan tulee, niin kokeile ensin monitehoilla työskentelyä, olet sen jälkeen itsekin viisaampi, mitä ongelmia sinulla niiden kanssa työskennellessä on - jos on - ja silloin oikeanlaisten työlasien suositteleminen tarvittaessa on paljon helpompaa. Mahikset siihen, että hyvin tehdyt monitehot toimivat töissäkin sinun vahuuksillasi ja addillasi on ehkäpä fifty/sixty luokkaa ja jos eivät toimi, niin sen jälkeenhän työnantajasi on velvollinen hankkimaan sinulle työlasit. Niiden edellytyksenä on kuitenkin se, että sinulla on refraktiosi mukaiset yleislasit eli sinun tapauksessasi ne monitehot olemassa. Jos addisi määrä on määritetty oikein ja se on jo se 1.75, niin toinen ääripää on se, että aivosi ei enää sulata monitehoja lainkaan ja sekin vaikuttaa myös työlasien valintaan.

Jos kehys ei ole todella suuri, ei +1.25-vahvuudella 1.5, 1.6, 1.67 ja 1.74 -taitekertoimisten linssien paksuudessa tai painossa ole kuin hyvin marginaalisia eroja. Pieneen tai pienehköön kehykseen 1.5-taitekertoimisenakin linsseistä tulee jo todella siistit, kunhan ne tehdään oikean kokoisella halkaisijalla eli ei liian isoina, mikä plussapuolella vaikuttaa linssien paksuuteen paljon taitekerrointa enemmän. Joillain valmistajilla pinnoitteiden kestävyys huononee radikaalisti taitekertoimen kasvaessa, samoin materiaalin optinen laatu heikkenee aina, valmistajasta riippumatta ja varsinkin, kun mennään yli 1.6-taitekertoimisiin materiaaleihin. Joillain valmistajilla taas 1.6-taitertoimisten pinnoitteet ovat kaikkein kestävimmät sekä naarmujen että lämmön suhteen ja sen vuoksi 1.6 taitekertoiminen linssi voi olla ihan suositeltava valinta pienilläkin vahvuuksilla.

Toivottavasti jeesasi jotain eikä vaan sekoittanut lisää.. Vinkkinä vielä sen verran, että kannattaa koittaa löytää sellainen optikko, jonka kanssa tulet hyvin toimeen ja jolta koet saavasi oikeasti hyvää palvelua. Kaiken alan halparummutuksen myötä palvelun vaatiminen on unohtunut valitettavan monelta asiakkaalta. Ja kun olet löytänyt sen oikean, pidä kiinni siitä. Se helpottaa silmälasielämääsi tulevaisuudessa.

Nyt jatkan kesälomaa http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/cool.png

Köfte
01.07.2017, 19.46
^ Tuota juuri kaivattiin. Kiitos ja anteeksi.

juuha
01.07.2017, 21.36
Omat kokemukseni ensimmäisistä moniteholaseista: taittovirheeni on lähinnä hajataittoa kauemmas katsoessa, hajataittokorjauksella ja -0,5 korjauksella näen kauas hyvin, ja nyt on tullut päälle ikänäkö, silmät keskenään aika identtiset, ja sopiva lähinäkökorjaus n. +1,3.

Tilasin Oakleyn aurinkolasit, sangen kuperat linssit, ja vähän jännitti, miten sylinterikorjaus ja moniteholinssi toimii tuon kaarevuuden kanssa. Lisäksi tilasin kahdet kirkkaat moniteholasit, Instrun kalleimmilla ja hienoimmilla yksilöllisillä linsseillä, jossa piti olla kaikkein levein lukualue leveyssuunnassa. Linssit lähes suorat ja kohtuullisen isot, neliskanttiset muovikehykselliset.

Käyttökokemukset: Molempiin olen tottunut aika nopeasti. Instrun laseista en kuitenkaan oikein tykkää. Oakleyn aurinkolasilinssit ovat paljon paremmat kuin Instrun parhaat silmälasilinssit. Lukualue on paljon leveämpi Oakleyllä, ja Instrun lasien lukualueen kapeus on ollut pettymys. En pidä laseja jatkuvasti, vaan ainoastaan silloin, jos on jotain erityisen tähdellistä nähtävää, kuten Uma Thurman nuorempana. Mutta että sitä minä vain, että onkohan nuo ihan huiputusta, kun myydään erityishienoja laseja kalliimmalla, voiko niissä halvemmissa muka olla vielä kapeampi lukualue?

Jula
02.07.2017, 17.18
Kiitos Stenulle perinpohjaisesta vastauksesta! Ja kiitos kaikille muillekin neuvoista ja kokemuksien jaosta. Niistä on ollut paljon hyötyä, eivätkä suinkaan ole sekoittaneet lisää. Asia on iteroitunut jo siihen pisteeseen että alkuviikosta vois käydä tilaamassa lasit.

Näillä näkymin hankinnassa on siis monitehot yleiskäyttöön ja lisäksi luku- ja työlaseiksi syväterävät 40cm-1m alueelle. Monitehot mallia vähän tyyriimmät, että saa sitä yksilöllisyyttä niihin kun se on vaativampi linssi. Lukulasit sellaista keskitasoa, peruslinssejä paremmat. Molempiin 1.6 taitekertoimen linssit.

Tummentuvat linssit saa jäädä väliin, jotta lasit olisivat mahdollisimman kirkkaat sisällä. Aurinkolasit vahvuuksilla saa myös odottaa kunnes selviää, miten niihin monitehoihin sopeutuu. Molemmat sangat tulee olemaan samanlaista pyöreää mallia, niin vois hommata sellaiset clip-on aurinkolasit niihin; nehän vaikuttais olevan muotiakin tällä hetkellä.

Jula
02.07.2017, 17.21
Tilasin Oakleyn aurinkolasit, sangen kuperat linssit, ja vähän jännitti, miten sylinterikorjaus ja moniteholinssi toimii tuon kaarevuuden kanssa.
Mistä tilasit ne Oakleyn aurinkolasit monitehoina?

juuha
02.07.2017, 20.07
Mistä tilasit ne Oakleyn aurinkolasit monitehoina?

Instrun kautta nekin tulivat. Instrun Oakley-aurinkolasimalleihin saa kaikkiin tilattua mittatilauslinssit, ja ne tulevat sitten Oakleyn linssitehtaalta. Erittäin hyviä aurinkolasilinssejä ovat olleet kaikin puolin, yksitehoja olen tilannut ennenkin, nyt tulivat ekat monitehot. Olisin halunnut kirkkaatkin linssini Oakleylta, mutta ei onnistunut ainakaan Instrun kautta.

stenu
02.07.2017, 21.53
Sellainen juttu vielä, että moniteho- tai oikeastaan ihan mitä vain silmälasilinssejä ostaessa kannattaisi aina kysyä, minkä valmistajan mikä linssityyppi on kyseessä ja jos on kyse yksilöllisenä myytävästä linssistä myös se, että mikä siitä tekee yksilöllisen. Jos näihin kysymyksiin ei saa yksiselitteisiä vastauksia, kannattaa lasit jättää kauppaan tai sitten hyväksyä se, että on ostamassa sikaa säkissä. Ylimalkaisiin hyväparempiparas-tyyppisiin jaotteluihin perustaen päätöksen tekeminen on ihan sama kuin ostaisi polkupyörän niin, että pyöräliikkeen myyjä osaa kertoa sinulle, että kyseessä on "paras" pyörä, mutta ei osaa kertoa minkä merkkistä pyörää olet ostamassa ja millaiset osat siinä on kiinni.

Siltä varalta, että joku asia epäilyttää jo olemassa olevissa silmälaseissa; ihan kaikista moniteholinsseistä ja kaikista yksilöllisistä yksiteholinsseistä löytyy mikrokaiverrettuina asennusmerkit ja tunnisteet, joiden perusteella linssin merkin ja tyypin sekä yleensä myös taitekertoimen pystyy päättelemään.

Nimimerkki juuhan kokemuksiin sellainen kommentti, että moniteholinssit voidaan jaotella karkeasti "koviin" ja "pehmeisiin" linsseihin. Todellisuudessa design voi olla mitä vaan näiden väliltä, mutta tällä jaottelulla pystyy vähän avaamaan maallikolle, mistä moniteholinssien suunnittelussa on kyse. Koville linsseille on tyypillistä laajat keskeiset näköalueet, mutta voimakkaat reunavääristymät. Pehmeissä linsseissä puolestaan on miedot reunavääristymät, mutta täysin tarkat näköalueet saattavat olla kapeammat, koska niitä vääristymiä on tavallaan pakattu jonkin verran myös keskeisille alueille luottaen siihen, että silmä on optisena kojeena aika epätarkka ja tarkka näkeminen tapahtuu vasta aivoissa. Ei välttämättä ihan tarkat mutta kuitenkin käyttökelpoiset näköalueet pehmeissä linsseissä on kuitenkin leveämmät kuin kovissa linsseissä, joten ne toimivat esim. päätetyöskentelyssä yleensä kovia linssejä paremmin. Esimerkiksi aurinkolaseissa, joiden käyttö on pääasiassa kaukopainotteista saatetaan taas suosia kovia designeja.

Kaarevissa aurinkolaseissa linssien ulkoreunat istuvat niin lähellä silmää, että niissä reunavääristymät yleensä häiritsevät vähemmän kuin suorissa silmälaseissa. Muutenkin kaikkien linssien optiikka toimii aina sitä paremmin ja vääristymättömät näköalueet pysyvät sitä laajempina, mitä lähempänä linssi on silmää. Yksilöllisiä linssejä mitoitettaessa yleensä mitataan ja huomioidaan linssin designissä myös pintaväli eli linssin takapinnan etäisyys silmän etupinnasta. Sillä tavalla pintavälieroja pystytään kompensoimaan jonkin verran, mutta siitä huolimatta mahdollisimman lähellä silmää oleva linssi on aina paras.

Moniteholinsseissä on myös eri mittaisia kanavia eli vahvuuden muuttuminen tapahtuu eri mittaisella matkalla linssissä. Mitä lyhyempi kanava on, sitä nopeammin lukualueen saa käyttöön, mutta sitä kapeammat lähinäköalueet ovat ja päin vastoin. Joissain monitehoissa kanavapituuksia on yksi, joissain kaksi ja joissain kaikkein yksilöllisimmissä linsseissä molemmille silmille määritetään oma kanavapituus millin kymmenesosan tarkkuudella. Kanavapituuden valintaan vaikuttaa mm. asiakkaan näkötarpeet, kaukovahvuus, kehyksen korkeus, linssien pintaväli, kehyksen kallistuskulma, lukulisän määrä ja lähityöetäisyys.

Jos yllä olevan pohjalta vertaat lasejasi ja edelleen tuntuu siltä, että tavallisten lasien näköalueet on selvästi huonommat kuin aurinkolaseissa, kannattaa silmälaseista mennä reklamoimaan. Pelkästään jo lasien taivuttelu voi auttaa asiaa ja jos ei muuta ratkaisua löydy, niin yleensä kaikkien merkkivalmistajien moniteholinsseissä on tottumis- ja tyytyväisyystakuu.

juuha
03.07.2017, 13.57
Jos yllä olevan pohjalta vertaat lasejasi ja edelleen tuntuu siltä, että tavallisten lasien näköalueet on selvästi huonommat kuin aurinkolaseissa, kannattaa silmälaseista mennä reklamoimaan. Pelkästään jo lasien taivuttelu voi auttaa asiaa ja jos ei muuta ratkaisua löydy, niin yleensä kaikkien merkkivalmistajien moniteholinsseissä on tottumis- ja tyytyväisyystakuu.

Suuret kiitokset mielenkiintoisesta ja ilmeisen asiantuntevasta valistuksesta! Taitaa vain tuo tyytyväisyystakuu mennä umpeen, kun en normaalielämässä koe yleensä tarvitsevani laseja, ja etenkin kesän valoisuudessa niitä tulee käytettyä tosi harvoin. Laseitta on helpompaa, kun ei tarvitse nähdä kaikkea ihan niin tarkasti. Tosin olen kuullut väitettävän, että kannattaisi totutella käyttämään laseja joka tapauksessa, kuulemma on olemassa mm. sellainen sääntö, ettei rillipäisiä saa lyödä naamaan, ja minulla on taipumusta viisastella snägärin jonossa aamuöisin siihen malliin, ettei tuo suojavaikutus olisi yhtään pahitteeksi.

Hippo04
03.07.2017, 15.51
Hyvää juttua stenulta. Mutta samalla ikävää että pitää olla optikon tietämys että saa varmasti hyvät lasit. Mistä edes tavis voi tietää mikä optikkoliike on hyvä? Ite ostin instrusta ja oli vähän kallis tyhjä arpa monitehot.

Ohiampuja
03.07.2017, 17.10
Täällä on kanssa yksi foorumin ohjeilla monitehot hommannut. Ja tyytyväinen olen niihin yleiskäytössä. Ja tottuminen vei kyllä aikansa, aika monta viikkoa siihen meni.

Ainut ongelma on yläviistoon lukemisessa, silloin joutuu niskoja taivuttamaan aika reippaasti että se osuu siihen lukualueelle. Esim kirjaston hyllyjen välissä.

Ja toimistohommiin on päätetyölasit erikseen, ne on ihan parhaat. Muuten ei hommista tulisi mitään.

Jula
03.07.2017, 21.47
Hyvää juttua stenulta. Mutta samalla ikävää että pitää olla optikon tietämys että saa varmasti hyvät lasit. Mistä edes tavis voi tietää mikä optikkoliike on hyvä?
Monitehosilmälasien kohdalla tuntuu tosiaan valinnan tekeminen paljon hankalammalta kuin muissa asioissa. Moniteholinssien hinnat näyttävät liikkuvan 80–1500 euron haarukassa ja joka liikkeellä on omat tapansa mallien nimeämiseen. Vertailu on maallikolle vaikeaa, kun mitään yhteistä standardia ei alalla vaikuta olevan. Jos ostaa vaikkapa kolmet monitehot (yleis-, työ- ja aurinkolasit) niin siinä tulee jo hintaa ja uusiminen on edessä parin kolmen vuoden välein. Silti valinnan joutuu tekemään aika mututuntumalla.

Jos monitehojen onnistuminen riippuu vielä paljon optikosta, niin valinta hankaloituu entisestään. Keskustelin kolmessa eri liikkeessä optikoiden kanssa työlaseista: jokaisella oli erilainen näkemys, mutta kaikki olivat tavallaan vakuuttavia. Hammaslääkärin valintakin tuntuu helpommalta, kun netistä voi lukea arvosteluja. Näkö on kuitenkin tärkeämpi asia kuin hampaat.

Pipo
04.07.2017, 07.50
Tulisiko kenties silmien leikkauttaminen kysymykseen...? Noilla hinnoilla voisi tulla aika nopeasti jopa halvemmaksikin.

Jula
04.07.2017, 10.33
Tulisiko kenties silmien leikkauttaminen kysymykseen...? Noilla hinnoilla voisi tulla aika nopeasti jopa halvemmaksikin.
Ikänäkö on tällä hetkellä kehittymässä aika vauhdilla, niin ei tiedä vielä mihin se sitten päätyy. Jos nyt leikkauttais niin muutaman vuoden päästä ois taas tarvetta uudelle leikkaukselle tai silmälaseille. Leikkauskaan ei ole täysin riskitön.

Leikkauksessahan tehdään kai toiseen silmään kaukonäkö ja toiseen lähinäkö. Pitäisköhän kokeilla samaa ideaa piilolinsseillä..?

Coasting
04.07.2017, 10.48
Piilareilla on todella helppoa kokeilla tuota kikkaa jättää toinen linssi heikommaksi. Helpottaa kyllä lukemista ja eroon tottuu aika helposti. Olen kokeillut "moniteho" piilareita mutta näen lähelle tasan yhtä huonosti kuin normaaleilla (jotka maksavat noin kolmanneksen). Parempi itselle tuo halpa piilari ja toinen heikko.

Leikkaus kiinnostaisi ja ottaisin heti ja ehdottomasti JOS...
Ei sen jälkeen tarttisi lukulaseja (moni kaveri tarvii leikkauksen jälkeen)
Pimeänäkö ei heikkenisi entisestään (myös muutaman tutun ongelma)
Silmät ei kuivuisi niin että olisi käytettävä silmätippoja

Jula
04.07.2017, 11.22
Piilareilla on todella helppoa kokeilla tuota kikkaa jättää toinen linssi heikommaksi. Helpottaa kyllä lukemista ja eroon tottuu aika helposti. Olen kokeillut "moniteho" piilareita mutta näen lähelle tasan yhtä huonosti kuin normaaleilla (jotka maksavat noin kolmanneksen). Parempi itselle tuo halpa piilari ja toinen heikko.
Tarkoitatko siis, että kyseinen ratkaisu toimii yhtä hyvin vai paremmin kuin monitehopiilarit?

Entä onko kukaan kokeillut vastaavaa ratkaisua silmälaseilla: yksi linssi lukemiseen ja toinen kaukonäköön?

juuha
04.07.2017, 11.43
Ajattelen itsekin niin, että kirurgia tulee kysymykseen, jos muut temput eivät auta, mutta ei ennen, ei vain silmien osalta, vaan muutenkin. Leikkauksissa on aina riskinsä, ja leikkauksista taitaa lähes poikkeuksetta jäädä myös ei-toivottuja vaikutuksia, jotka tulevat vastaan joko heti tai joskus myöhemmin.

Silmien taittovirheiden korjaaminen laserilla on ilmeisesti kehittynyt aika paljon siitä, kun sitä alettiin tekemään, kuten on kehittynyt muukin laserteknologia. Kaverilla leikattiin suunnilleen nelikymppisenä, ja pari vuotta sai olla ilman laseja, jonka jälkeen lasit ilmestyivät taas nokalle. Itselläni on nyt ikää mittarissa 48, ja ikänäkö on alkanut kehittyä voimakkaammin pari vuotta sitten, nyt vasta tuli eteen tosiasia, että moniteholasit on pakko saada, pienempää tekstiä ei näe ilman lukulaseja lukea etenkään hämärässä. Mutta sen verran nopeasti tuo muutos on tapahtunut, että tuntuisi senkin vuoksi pöljältä leikkauttaa silmät nykytilan mukaan.

Kaikkein tyytyväisimpiä taittovirhekirurgiaan näyttäisivät omassa tuttavapiirissä olevan ne, joiden taittovirhe on ollut aina tosi voimakas, eli ilman pullonpohjalaseja ei näe juuri mitään. Kun siinä tilanteessa korjataan näkö kuntoon, elämänlaatu paranee, ilman laseja voi tehdä vaikka mitä, mikä ei ennen tullut kysymykseenkään. Mutta kun itselläni on näkö kuitenkin niin hyvä, etten käytä laseja kuin harvakseltaan, taittovirheleikkaus ei tuntuisi fiksulta. Jos siinä vielä tosiaan tehdään niin, että silmät leikataan tarkoituksella eri parisiksi, tuntuisi, että tilanne vain heikkenisi nykyisestä, kun silmät ovat nyt keskenään niin samanlaiset, ja lasikorjauksilla kumpikin silmä näkee kaikille etäisyyksille.

Moniteholaseissa minua on häirinnyt paitsi näköalueen kapeus, myös se, että vaikkapa lentokonetta lentäessä ei näe päätä kääntämättä mittareita, kun katse on suunnattu ulos lähestymistä tehtäessä. Mittaritaulu on liian kaukana lähinäköä ajatellen. Toisaalta ei se lähinäköalue paljon alempaakaan linssissä voisi alkaa, jos haluaa, että lasit ovat miellyttävät myös lukemisessa. Eli lienee pakko vain opetella liikuttelemaan päätä niissä tilanteissa, joissa ennen on liikutellut vain silmiä. Ja sohvalta telkkaria katsellessahan nuo moniteholasit ovat myös ihan hanurista. Onneksi nykyään saa niin isoja telkkareita, että pärjää ilman laseja.

stenu
04.07.2017, 14.51
..Joka liikkeellä on omat tapansa mallien nimeämiseen...Vertailu on maallikolle vaikeaa, kun mitään yhteistä standardia ei alalla vaikuta olevan.

Kyllä kaikilla vakavasti otettavilla linssivalmistajilla on ihan yksiselitteiset mallinimet linsseilleen. Aakkosjärjestyksessä Essilor, Hoya, Rodenstock ja Zeiss on ainakin kaikki sellaisia. Kaikilta noilta löytyy eri mallinimillä ja erilaisilla ominaisuuksilla varustettuja, erihintaisia moniteholinssejä ja niistä löytyy netistä mielestäni ihan hyvin tietoa. Ainakin joistakin myös suomeksi. En jaksanut ihan kaikkea googlailla. Valmistajien omiltakin sivuilta löytyy yleensä tietoa siitä, millaisia linssejä heillä on valikoimissaana miten eri nimiset linssit sijoittuvat toisiinsa nähden.

Ketjut saattavat käyttää myös kaukoidän No-name-linssejä ja ajoittain myös merkkivalmistajien vanhentuneita mallisarjoja omilla mallinimillään varustettuina. Tälläisten tuotteiden vertaileminen onkin sitten jo toinen juttu ja sen vuoksi suosittelenkin aina kysymään, minkä valmistajan mistä linssityypistä on kyse. Jos siitä ei löydy tietoa mistään muualta kuin kyseisen liikkeen sivuilta, niin ainakin siinä vaiheessa pitäisi hälytyskellojen soida. Linssibisness on kuitenkin kansainvälistä ja ainakin Euroopan tasolla samat tuotteet lanseerataan suunnilleen samanaikaisesti.

E: sorry erikoiset ääkköset. En tiedä, mistä noi tupsahti..

Jula
04.07.2017, 18.45
Kyllä kaikilla vakavasti otettavilla linssivalmistajilla on ihan yksiselitteiset mallinimet linsseilleen. Aakkosjärjestyksessä Essilor, Hoya, Rodenstock ja Zeiss on ainakin kaikki sellaisia.
Onko jollakin mainitsemistasi linssinvalmistajista selkeästi parempi hinta-laatusuhde kuin muilla?

Minkä hintaluokan moniteholinssit on best-bang-for-the-buck jos voimakkuudet on ihan normaalia luokkaa?

Kävin kolmessa eri optikkoliikkeessä. Nyt jälkikäteen internetistä selvisi että yksityinen liike sekä kalliimpi ketju myivät Essilor-linssejä. Molemmilla oli oma hyvä/parempi/paras -systeeminsä, joten jäi epäselväksi mistä linsseistä olen saanut tarjoukset. Edullisemman ketjun linssit on edelleen täysi mysteeri.

arctic biker
05.07.2017, 18.56
Silloin kun olin ammatillisestikin voimissani niin aika tarkkaan tiesin jo lasinmääräysvaiheessa minkä tehtaan monitehot tulen laittamaan tai myymään. Sitä mukaa pieni räätälöinti reseptiin. Näistä yksilöllisistä ei mulla ole mitään tietoa. Eivät varmaan aivan huonoja, mutta kelle on lisähinta järkevää ja kuka taas saa yhtä hyvän tuloksen peruslinsseillä ,lue paljon halvemmalla onkin toinen juttu.

python
07.07.2017, 10.40
Kävin tilaamassa Specsaversilta perus yksiteho lukulasit. Maksoivat 19€. Linssien vahvuudet +4.0 ja +4.75. Myyjä myrtsinä, kun en ottanut ohennuksia tms kalliita hienouksia. Väitti, että llinsseistä tulee kamalan paksut. Lasit eivät ole vielä saapuneet, joten kohta nähdään, kuinka käyttökelvottomat lasit tulee. :)

Concorde
22.10.2020, 12.51
Nostetaans tätä aihetta, kun tulee ajankohtaiseksi itsellenikin...

Eli lähinäkö on huonontunut viimeisen vuoden aikana sen verran, että lukemiseen / atk-jumppaan tarvii hommata lasit. Aattelin kytätä nyt singles day / black friday nurkilla tarjouksia... Kertokaas nyt tämän alan aloittelijalle, mitä kaikkea pitää ihmisen tietää tonne kaupoille mennessään, ettei mua viedä kun litran mittaa?

Töllöstä tulee jatkuvasti optiikkoliikkeiden -70% tarjouksia tai lasit sulle ja kaikille sun kavereille 19eur, mutta kun juttelee laseja käyttävien kanssa, niin ihmiset tuskailevat lasien maksavan 500e tai jotain.

Jos jättää keskustelun merkkikehyksistä ym pois (toki niillä on hintaan vaikutus, isokin...) ja pitäydytään linsseissä, niin mitä ne kaikki kevennetyt, ohennetut, heijastamattomat, naarmuuntumattomat ym on ja mitä niistä ihminen tarvii oikeesti teidän kokemuksien perusteella.

Yleisesti kalliimmat on paremmat/mukavammat/toimivammat monessa asiassa (esim aurinkolaseissa), mutta onko sama "näkölasien" kanssa?

brilleaux
22.10.2020, 13.06
Yleisesti kalliimmat on paremmat/mukavammat/toimivammat monessa asiassa (esim aurinkolaseissa), mutta onko sama "näkölasien" kanssa?

Pätee. Ne on sun silmät, melko oleelliset kapineet. En alkaisi pihtaamaan tuossa asiassa.

Omat lukulasit maksoi sen vajaat 500e ja vielä paremmat ois voinu kyllä hionnaltaan ottaa. Mullahan ei siis ole noissa vahvuutta kuin lähinäölle, kaukonäkö on kuin haukalla vielä.
Työn puolesta saaduissa näyttöpäätelaseissa taas on joku erikoishionta, toimii todella hyvin yleiskäytössäkin.

Concorde
22.10.2020, 13.21
Eli kaikki noi alle satasen tarjoukset, mitä pyörii telkkarissa, on pääasiallisesti kuraa?

Jos sii löytyy joku tarjous "lasien loppusummasta xx% pois" , niin sellaista kannattanee kytätä? Onkos sitten jotain laatu- ym eroja marssiiko sitä minkä merkkiseen optikkoliikkeeseen, vai hiotaanko kaikki kuitenkin lopulta samassa kiinalaisessa pajassa?

brilleaux
22.10.2020, 13.23
Onkos sitten jotain laatu- ym eroja marssiiko sitä minkä merkkiseen optikkoliikkeeseen, vai hiotaanko kaikki kuitenkin lopulta samassa kiinalaisessa pajassa?

Tuosta en tiedä, marssin sinne missä oli miellyttävin ja asiallisin palvelu. Jyväskylässä se oli Synsam.

OKS
22.10.2020, 13.50
Omat lukulasit maksoi sen vajaat 500e ...

Työnantaja kustansi vielä näin uran loppuvaiheessa uudet lähilasit, vanhoihin sankoihin uudet linssit, hinta myös tuon vajaat 500€.

Samalla uusin omat käyttölasit, linssit käsittääkseni lähes kaikilla herkuilla, hinta sankoineen 1190€. Näiden uusien lasien kanssa täytyy pitää itsensä kurissa linssien puhdistamisen kanssa. Nyt saa jäädä paidan helmaan ja joillain paperipyyhkeillä pyyhkimiset ja niiden sijaan otettava käyttöön asianmukaiset puhdistusaineet.

Oatmeal Stout
22.10.2020, 14.04
Eli kaikki noi alle satasen tarjoukset, mitä pyörii telkkarissa, on pääasiallisesti kuraa?
Viimeeksi joskus työaikana hankin kahdet moniteholasit yhsien hinnalla, toiset peruslinssit ilman mitään ja toiset ns parasta mitä liikkeestä saa ja ero lähinäköön oli noin kaksi kirjaikokoa siinä läpyskässä jolla katsellaan kädestä pitäen.
Sittemmin olen päätynyt yksiin laseihin yksien hinnoilla.

Eri ketjut ja liikkeet tarjoavat eri valmistajien linssejä, joten niissäkin on eroja.

TERU
22.10.2020, 14.28
Vaikea toiselle rillejä näin etänä suositella, mutta omat silmät tasan yhtä huonot ja teknikko tutki paineet ja mitä lienee, myi halvalla hyvät lukulasit +2,5 molempiin silmiin, hain näyttölasit marketista vielä halvemmalla, joissa tuo plus on yksi. Molemmat toimivat hyvin kun silmissä ei muuta.

lansive
22.10.2020, 14.44
Eli kaikki noi alle satasen tarjoukset, mitä pyörii telkkarissa, on pääasiallisesti kuraa?

No ei, jos pokat sopii pään mallille. Useimmiten ne on jotain pygmien kokoja ja heti joutuu ottamaan normaalihintaiset pokat jolloin mennäänkin tuplasti kalliimpiin. Näyttöpäätelaseihin ehdottomasti heijastuksen esto, tai muuten pää räjähtää toimiston hajavalojen takia. Ja taas nousi hinta.

Silmälaseja ei myydä koskaan normaalihinnalla, vaan aina on jotain "toinen linssi ilmaiseksi", "kehykset puoleen hintaan" jne tarjouksia. Näöntarkastuksesta ei varmaan 80-luvun jälkeen ole peritty maksua.

fob
22.10.2020, 14.59
Päätelasit Specsavers-mallistoa ja hyvin toimii etäisyyksillän 25-90 cm. Alle satasen maksoi, työnantajan piikkiin.

Yleislasit omalla rahalla Hi-Fi linsseillä.

Molemmat monitehoina.

stenu
22.10.2020, 15.46
Eli kaikki noi alle satasen tarjoukset, mitä pyörii telkkarissa, on pääasiallisesti kuraa?

Jos sii löytyy joku tarjous "lasien loppusummasta xx% pois" , niin sellaista kannattanee kytätä? Onkos sitten jotain laatu- ym eroja marssiiko sitä minkä merkkiseen optikkoliikkeeseen, vai hiotaanko kaikki kuitenkin lopulta samassa kiinalaisessa pajassa?

Jos meinaat linssien muotoonhiontaa kehykseen, niin ketjuilla se tapahtuu sektorilla Latvia-Thaimaa. Yksityisillä optikkoliikkeillä joko paikanpäällä tai jollain muutamasta suomalaisesta reunahiomosta. Työn laatu on keskimäärin parasta viimeksi mainitussa vaihtoehdossa.

Linssien valmistus voi tapahtua Kiinassa, Thaimaassa, Japanissa, Ranskassa, Saksassa jne. riippuen linssien valmistajasta. Noin yleisesti ottaen varastovahvuisissa perusyksiteholinsseissä ei ole juurikaan optisia eroja ja niiden suurimmat laatuerot ovat pinnoitteiden ulkonäössä, kestävyydessä, putsattavuudessa jne.

Yleinen synti alalla on myydä ohennetuimpia linssejä parhaana vaihtoehtona kaikille asiakkaille, mutta se on väärin. Linssien kestävyys ja optiset ominaisuudet alkavat heikkenemään, kun ”ohennus” eli taitekerroin kasvaa yli 1.6:n (= ”kertaalleen ohennettu” = todella epäammattimainen termi). Sitä korkeataitekertoimisempia linssejä ei kannata ostaa ellei siihen ole perusteltua syytä.

Yksilöllisissä yksitehoissa ja kaikissa monitehoisissa linsseissä (varsinaiset monitehot, näyttöpäätemonitehot, syväterävät jne.) näkemisen laatuun ja käytön miellyttävyyteen vaikuttavia eroja onkin sitten ihan oikeasti ja ne voivat olla todella isojakin. Essilor, Hoya, Rodenstock, Zeiss -akselilla kun pysyt ja valitset sellaisen hintahaarukan, mikä ei hirvitä liikaa, niin yleensä voit olettaa saavasi vastinetta rahoillesi. Mitä yksillöllisemmin linssit on valmistettu, sitä miellyttävämmät ne on käyttää ja sitä enemmän ne maksaa.

Joissain ketjuissa on valitettavasti tapana myydä linssejä vain jollain epämääräisellä hyvä, parempi, paras kategorisoinnilla ja silloin ne voivat olla ihan mitä hyvänsä ja varmasti voi sanoa, että kyseisen liikkeen ”paras” on eri asia kuin markkinoiden paras. Pahimmassa tapauksessa ne voi olla kaukana siitä. Jos tiskin toisella puolella oleva henkilö ei osaa kertoa, mitkä ja minkä valmistajan linssit on kyseessä, unohtaisin sellaiset tarjoukset kokonaan. Yleensä linssivalinta osuu paremmin tarpeita vastaavaksi, kun linssit myyvä henkilö on optikko, ei pelkkä myyjä.

Noiden periaatteiden mukaan kun lähdet ostoksille, et luultavasti erehdy ostamaan halvimpia laseja tai isointa aleprosenttia, mutta suuremmalla todennäköisyydellä saat lasit, joissa viihdyt.

Concorde
22.10.2020, 17.14
^ Hyvän kuuloista faktaa. Kiitos tästä.

Muistan joskus kasarilla oli telkussa mainos, jossa joku ukkeli hakkas karatella linssiä... Hoya - hard...

Edit: internet ei unohda


https://www.youtube.com/watch?v=yUb9mwOQPSc

Pekka L
22.10.2020, 17.31
Heitänpä oman viisi senttiä tähän.
Noin vuoden päivät on lähinäkö huonontunut, aika pitkään näin hyvin lukea, kun nyt on 48 taulussa.
Pärjäilen ilmankin edelleen mainiosti, mutta aletaan olla siinä pisteessä, että jos pitää lukea vaikkapa joku tuoteseloste kaupassa, niin lukematta jää ilman laseja. Puhelimen näyttöä voi sentään zoomailla... Kauas näen virheettömästi.
Eli jos/kun laseja tarvii pitää koko ajan, niiden on oltava monitehot (=kalliimmat)
Ja nyt tullaan siihen hintaan. Kalliimmissa monitehoissa (omien listahinta jotain +930€) lähialue on laajempi sivusuunnassa ja siten miellyttävämpi, kun tarkan lukunäön alue ei ole liian kapea. Muuten pitäisi liikuttaa päätä silmien sijaan.
Keveys tarkoittaa että niitä viitsii pitää nokalla pidempään.
Ja ne kehykset. Makuasioita, mutta kannattaa miettiä haluaako julkisella paikalla näyttäytyä niissä tiimarilasien näköisissä kehyksissä.
On mulla pelkkinä lukulaseina myös cittarista ostetut 9,50€ lasit ja mainiosti näen niilläkin lukea.

Mulla oli myös töissä työnantajan maksamat monitehot, mutta heivasin ne helvetin kuuseen kun juuri tuo lukualue oli kapeaakin kapeampi enkä tottunut edes ajan kanssa niiden näköalueelle aiheuttamiin vääristymiin. Töissä on nyt monovisiolasit eikä nekään häävit ole, mutta paremmat kuin halvat monitehot.