PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mikä kauppa pystyisi irrottamaan runkoon katkenneen ruuvin irti?

Flai
17.01.2015, 21.09
Moikka!

En tiedä että onko tämä paras paikka kysyä tätä, mutta.. kysynpä silti :P

Mulla kävi niin, että taka-tarakassa kiinni oleva ruuvi katkesi rungon sisään sellain, että siitä ei saa otetta millään. Googlettelin vähän ja ilmeisesti sen nyt kuitenkin pystyy saada sieltä pois jollain erikois-työkaluilla.

Onko kellään tietoa, että mistä liikkeestä kannattaisi käydä kyselemässä tälläistä? Ilmeisesti kanssa jotkut mekaanikot tai mitkälie pystyvät tekemään tälläistä, mutta pyöräkauppa tietysti olisi varmaan parempi siellä ollaan ehkä tietoisempia.
Joku liike ~pohjois- tai länsi-Helsingissä olisi ideaalisin :)

Kiitos!

EDIT: Vielä tarkennukseksi, se siis katkesi siihen sivulla alhaalla olevaan aukkoon. Siihen mikä on taka-renkaan keskiosan kohdalla :) !

pikkupoika
17.01.2015, 22.47
Ei tuoho tarvii välttämättä mitään erikoistyökaluja. Porakone ja Thorx avainsarja riittää. Poraa siihen katkenneeseen pulttiiin reijän joka on pari milliä sitä pulttia pienempi, että ei riko kierteitä. Sitten naputtelee vasaralla thorxsin (joka on hivenen isompi kuin se reikä) siihen reikään. Sitten käännetään rauhallisesti sitä Thorxsia ja volaa koko homma oli siinä. Kyllä tuon irroitus pitäisi onnistua missä vaan huoltoliikeessä tai tekniikasta kiinostuneelta ihmiseltä. Ei kuin kyselemään.

Flai
17.01.2015, 23.45
Ei tuoho tarvii välttämättä mitään erikoistyökaluja. Porakone ja Thorx avainsarja riittää. Poraa siihen katkenneeseen pulttiiin reijän joka on pari milliä sitä pulttia pienempi, että ei riko kierteitä. Sitten naputtelee vasaralla thorxsin (joka on hivenen isompi kuin se reikä) siihen reikään. Sitten käännetään rauhallisesti sitä Thorxsia ja volaa koko homma oli siinä. Kyllä tuon irroitus pitäisi onnistua missä vaan huoltoliikeessä tai tekniikasta kiinostuneelta ihmiseltä. Ei kuin kyselemään.

No mä en ainakaan itse osaa porata mitään, eikä työkalujakaan ole :) Pelottaa vaan pikkasen se että jos vien tän jonnekkin umpelolle niin se kuitenkin tekee jotain väärin ja sitten sitä ei enään saa mitenkään pois :) Nojuu, ehkä mä soitan sitten maanantaina läheisiin pyöräkauppoihin ja kysyn että onnistuuko niillä.

LJL
18.01.2015, 00.09
Veisin fillariosaan Uantaalle. Siellä on edullisesti saatu pelastettua kaikki katkenneet pultit yms mitä ei ole voinut itse tehdä työkalujen puutteessa. Fillariosa.fi

nure
18.01.2015, 13.19
Kyllä sitten on jo aika alkaa opettelemaan moisia perusasioita, kaiketi sentään kaverita on jolla jopa saattaa olla porakone? Joku 3 millin reikä ja vaikka jollakin piikillä vääntää irti... Ei tosiaan ole vaikeaa ja jopa voi tuntea ylpeyttä itsestään.

sledgehammer
18.01.2015, 14.39
Vastakierreterällä vaan reikää ja saattaa siinä poratessa pätkäkin tulla ulos. Ensin pieni reikä ja sitten toistetaan isommalla terällä. Automaattinen Pistepuiko kanattaa hakea biltsukasta, sillä sen avulla ekan reiän aloitus osuu paremmin keskelle katkennutta pulttia. Sitten vaan porailemaan. Jos se on oikeesti leiponut kiinni kunnolla sinne reikään, ei torx-temppu välttämättä toimi, varsinkin jos reiän poraa liian isoksi. Se pultinpätkähän vaan laajenee, kun sen sisään juntataan väkisin torxi.

pikkupoika
18.01.2015, 21.33
No ei varmasti toimi jos thorx juntataan väkisin sisään! Vaan HELLÄSTI naputellaan se sinne. Thorx:in ei tarvii olla kuin 0,jotain milliä isompi kuin reikä, niin se toimii. Niissä ammatilaisille tarkoitetuissa poisto tapaissa on neljä kanttia joilla pultin pätkä kierretään pois, thorxsissa niitä kantteja on enemmän joten sen kitka lähteä kiertämään se pultti auki on parempi. On tullu tehtyä konehommia 25 vuotta ja meiltä löytyy ammattilaisille tarkoitettuja sarjoja joiden hinta on noin 250€, mutta kyllä minä otan nykyisin mielummin noin 3€ maksavan thorxsin. Koska se vaan toimii paremmin. Mutta tämä nyt on vain pienen ihmisen pieni mielipide, noin 100 katkenneen pultin irroituksesta. Ja otan mielellään vastaan uusia keinoja ja taitoja, koska se kehittää ja monipuolistaa ammattitaitoja. Hommia tedään korvessa usein kaukana pajoista, joten siellä on pärjättävä sillä mitä on mukana( joten kaikki keinot on terve tulleita). Osa konekuskeista on oppinut pyörittämään sen pultin pois pelkällä ruuvimeisselillä ja toiselta se sama ei onnistu millään, maailma on ihmeellinen paikka!

VesaP
19.01.2015, 09.14
Onko kellään tietoa, että mistä liikkeestä kannattaisi käydä kyselemässä tälläistä?
Joku liike ~pohjois- tai länsi-Helsingissä olisi ideaalisin :)

Itse aikoinaan irroitutin hiilikuituseen etuhaarukkaan kävyn sisälle katkeen kevennyspulttini Malmin lentokentän vieressä olevassa Tammer Dieselissä. Tästä tosin on aikaa tyyliin vajaa 10 vuotta joten en tiedä onko ko putiikkia enää siellä olemassa edes, mutta ne pystyi helposti haarukkaa vahingoittamatta irroittamaan mulle sen pultin sieltä. Eikä muistaakseni maksanut paljon mitään.

Brynja
23.01.2015, 15.10
Mulla katkesi samaan paikkaan pultti kuin aloittajalla, ja se pultti oli kyllä niin kovaa terästä ettei siihen normi poranterä pystynyt, ja terä koetti kovasti vaeltaa sinne alurungon puolelle. Duunin konepajalla porattiin sitten kollegan kanssa pylväsporakoneella ensin pienempi ja sitten isompi reikä siihen pulttiin, kunnes se tuli rihmaleena ulos. Kierteet oli sen verran tuhoutuneet, että tehtiin vielä vähän isompi reikä ja laitettiin heli-coil alkuperäisen kokoisella kierteellä tilalle. Jos ei ole pylväsporakonetta saatavilla niin varmaan kannattaa johonkin pajalle viedä.