PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mitä maassa/kaupungissa "pitää tehdä" voidakseen sanoa käyneensä siellä?

Sanna04
15.01.2015, 16.43
Kuuluu vähän matkailuaiheeseen, mutta kun ei ole pyörämatkailua niin olkoon offtopicia.

Tuli mieleen kun radiossa mainitsivat jostain bloggarista, joka ilmeisesti keräilee maita käymällä niissä, niin mikä on teidän mielestä kriteeri sille, että jossain maassa tai kaupungissa "on käynyt"? Lasketaanko Australian lennolla välilasku ja 8 tuntia Bangkokin lentokentällä käynniksi Thaimaassa? Vai pitääkö ihmisen olla asunut kuukausi vieraassa maassa, jotta voi sanoa käyneensä siellä?

Voi heitellä vähän kliseisiäkin juttuja, kuten juo iso tuoppi Münchenissä, syö patonkia ja punaviiniä Pariisissa jne. Pitäisikö ottaa selfie jonkun Eiffel-tornin edessä, käydä syömässä paikallisessa ravintolassa jotain muuta kuin pizzaa (paitsi jos ollaan Italiassa), päästä käymään paikallisen kodissa, tehdä kävelylenkki kaupungilla...

Kotimaakin kelpaa. En tosin tiedä olenko käynyt Pieksämäellä, kun siellä juna-asemalla taisin kerran tunnin viettää vaihtoyhteyttä odotellessa, ehkä jopa kävin jostain lähikioskista lehden ostamassa.. lasketaanko se?

LJL
15.01.2015, 16.47
Pitää hartaasti asioida vessassa (?)

lansive
15.01.2015, 16.55
Käy syömässä Big Macin?

kolistelija
15.01.2015, 16.57
Pitää hartaasti asioida vessassa (?)
Tämä. Kyllä silloin on käyny maassa jos on vääntänyt pitkää kankea siellä. Nopea lentokenttäpissa ei siis riitä.

Toinen on se että on kokenut tukevan humalan ja sitä seuraavan krapulan kyseisessä maassa.

Concorde
15.01.2015, 17.26
Olla jokunen tunti muuallakin kuin lentokentällä/juna-asemalla,junassa,autossa kyseisessä maassa.

syte
15.01.2015, 17.37
Kerran piti lentää Zürichin kautta Venetsiaan. En kerennyt jatkolennolle ja konetta olisi pitänyt odottaa 5 tuntia.

Vuokrasin auton Zürichistä ja ajoin Milanon pohjoispuolta Vicenzaan. Hölmön hommaa, en vaan jaksanut jäädä odottaa konetta.

Matkalla kävin syömässä jonkun leivän ja juomassa kupin kahvia. Sveitsin maaperällä kävelin ehkä 5 min ja autolla ajoin about 3 h. Siinä ja siinä onko Sveitsissä tullut siten käytyä, ehkä kriteerit täyttyy.

Xieppo
15.01.2015, 18.09
Vaimon mukaan pitää yöpyä. Itse hyväksyisin päiväretken mittaisen oleskelun.

bici74
15.01.2015, 18.32
Vuorokausi maassa (muualla kuin kentän transit-alueella) ja maan saa laittaa käytyjen listalle. Suurella todennäköisyydellä tulee syötyä, yövyttyä ja nähtyä muutakin kuin hotellihuonetta.

Esuli
15.01.2015, 19.45
Taitaa olla niin kovat vaatimukset että jää Pieksämäki monelta käymättä. Minun mielestä jossain maassa on käynyt kun ajaa sen läpi polokupyörällä. Jukka S. Liene jotain asiasta tietää.

nure
15.01.2015, 19.53
Jokainen kai määrittää itse sen mukaan kuinka tärkeäksi moisen tuntee, itsekin kerran käynyt Italiassa syömässä ja Teneriffalle tehnyt teknisen pakkolaskun.

ilmora
15.01.2015, 20.12
Olen ajanut yöllä läntisen Saksan halki Hollannin rajalle ja yöpynyt pakussa motarin levähdysalueella - en siltikään sanoisi olleeni Saksassa tai Hollannissakaan, jossa pysähdyttiin vain tankkaamaan. Kyllä se on minusta oltava vähintään päiväreissu. Aika harva meistä on yöpynyt Tukholmassakaan, mutta käynyt siellä silti monta kertaa. Mutta onko yhdessä kaupungissa käyminen riittävää? Voihan sitä sanoa käyneensä Ruotsissa, mutta kyllä todellinen maan tunteminen vaatii enemmän aikaa ja jonkinlaisen road tripin tai reilaamisen.

aaltju
15.01.2015, 20.22
Pyrin siihen että juoksen kympin lenkin ja etsin muutaman geokätkön... oli reissu sitten kuinka lyhyt tahansa, oli reissun tarkoitus sitten mikä tahansa ja suuntautui se sitten mihin tahansa. Noilla tempuilla takaa sen että työreissuissakin näkee muutakin kuin mitä taksin ikkunasta näkee ja kokee muutakin kuin hotellin aulabaarin.

Hulluksihan työkaverit leimaavat, mutta onneksi tämä ei ole ainoa syy :)

via
15.01.2015, 20.38
olen yöpynyt muualla kuin hotelleissa ja syönyt pääasiassa muualla kuin ravintoloissa valtaosassa manner-Euroopan valtioista, myös Brittein saarilla, ml Orkney ja Shetland - suuressa osassa pyöräillytkin, melko paljon mm Maltalla

Concorde
15.01.2015, 20.47
Mun thaikkuvisiitistäkään ei jäänyt paljoa kerrottavaa, kun ainoa kosketus maahan on toistaiseksi 3h odotus Bangkokin uudella lehtokentällä jatkolentoa HongKongin ja Hesan välissä. Eipä tullut ikäviä tuliaisiakaan... :D

Juha_H
15.01.2015, 21.39
Mun mielestä vähintään yöpyminen. Kolmisen vuorokautta on käytännön minimi että paikkaan pääsee vähääkään sisälle.

Tuo Tukholma oli hyvä vertaus. Tullu tehtyä varmaan kymmenkunta päiväreissua, mutta toissa vuonna tuli vietettyä kaupungissa pari hotlayötä ja kaupunkiin tutustui ihan eri tavalla.

Helpompi kysymys olisi monessa maassa olet pyöräillyt, ja tuossa olen pitänyt rajana vähintään 100km ajoa :) Tällä hetkellä tullu pyöräiltyä 11 maassa.

usko juntunen
15.01.2015, 21.54
Kaljalla Kiinassa ? http://www.iltasanomat.fi/matkat/art-1421135342457.html

FillaRilla
15.01.2015, 22.14
^Hö. Ei riitä pelkkä yhellä käyminen.
Maassa/ kaupungissa on selkeesti käyny, kun vetää kokokomeen kaljaillan, yöpyy ja sitten voi jo poistuakkin.

tempokisu
15.01.2015, 23.21
Käy ottamassa valokuvan. Ostaa sieltä matkamuiston tai kortin, lähettää sen kortin kotiväelle/kaverille tai vaikka itelleen.

Harryupp
16.01.2015, 13.40
Olishan se kivaa jos voisi viettää ainakin muutama päivä jossain maassa niin että voi sanoa käyneensä siellä, mutta matkustaessa ajatellaan usein että aika on rahaa ja jää varaamatta tutustumisaikaa matkan varrella oleviin maihin ja paikkoihin. Mutta toisiin paikkoihin riittää muutaman tunti tutustumiseen ja toisissa paikossa tekis mieli viettää viikko lisää koska vielä olisi paljon lisää johon haluaisi tutustua.

usko juntunen
16.01.2015, 17.20
Käy ottamassa valokuvan. Ostaa sieltä matkamuiston tai kortin, lähettää sen kortin kotiväelle/kaverille tai vaikka itelleen.
Helepommalla pääsee tilaamalla vaikka huutonetistä matkamuistoviirejä ;) http://kuvat2.huuto.net/1/9c/bec871cdca4c6e0b988181d4ac34f-orig.jpg

runcis
17.01.2015, 18.46
Maassa pitää halata puuta tai käydä uimassa.
Kaupungissa tutustua johonkin paikalliseen ihmiseen.

tempokisu
17.01.2015, 18.49
^ ei käy. Vertaa tätä valokuvaukseen; kuva pitää olla ite otettu, ei netistä kopioitu.

BONK
17.01.2015, 19.03
Silloin kun tuli ahkerasti matkustettua työn puolesta niin kaikista hapokkain sisään-ulos -keikka on tullut tehtyä San Franciscoon. Helsingissä check-innissä kyselivät matkatavaroita ja kun todettiin vain, että mukana on pelkästään käsimatkatavarat (= nahkasalkku) kun vain piipahdetaan pikavisiitillä niin hieman katseltiin kulmien alta. No paskaakos sitä enempää tavaraa ottamaan mukaan kun käytiin lentokentällä vääntämässä viimeiset hintaväännöt, lyömässä nimet pahviin ja eikun ensimmäisellä koneella kotia kohti. 3h30min perillä toisella puolella maapalloa ja edestakainen matkustaminen välilaskuineen kesti ihan helvetin kauan... Tuosta ei voi kyllä muuta sanoa kuin saaneensa leiman passiin, muilla keikoilla tosin on samainen paikka tullut sitten tutuksi.

E-Cruiser
17.01.2015, 19.28
Olen ollut Pariisissa kuusi tuntia. Kävin Eiffel-tornin huipulla ja matkustin kaksi pysäkinväliä metrolla, ja sitten taas bussiin. Mukava kaupunki.

Pekka L
17.01.2015, 20.08
Appiukko (ihan suomalainen...) asuu Tallinnan kupeessa. Sinne suoraan satamasta eräänä kesäisenä iltapäivänä. Aamulla lähdettiin ajamaan Latviaan Riikaan. Latvian rajalla naishenkilö bongasi Suomen kilvet ja kysyi voimmeko vastata pariin matkailuaiheiseen kysymykseen. Jo vain.
-Kauanko viivyitte Virossa?
-Vajaan vuorokauden
-Käytittekö majoituspalveluita?
-Emme.
-Käytittekö ravintolapalveluita?
-Emme.
-Paljonko käytitte rahaa vierailunne aikana Virossa?
-Emme yhtään.

Täti kiitti lievästi hämmentyneen oloisena:p

syte
17.01.2015, 20.25
Olen ollut Pariisissa kuusi tuntia. Kävin Eiffel-tornin huipulla ja matkustin kaksi pysäkinväliä metrolla, ja sitten taas bussiin. Mukava kaupunki.

Olen ollut Pariisissa 5 tunnin vaihdon ajan matkalla Rioon. Tuossa ajassa kävimme junalla Notre Damen kirkolla ottamassa kerrassaan dorkia kuvia. Ei tarvii Notre Damea enää nähdä.
Ranskassa haluan vielä nähdä TdF:n ja useasti. Jossain viinitiloilla kävisin mielelläni.

Markku Liitiä
29.01.2015, 11.01
Miten valtioiden yhdistyminen ja hajoaminen otetaan lukuun käytyjä maita laskettaessa?

Jos ja kun olen käynyt aikoinaan esimerkiksi Itä-Saksassa ja Länsi-Saksassa ja nyttemmin Saksassa, olenko käynyt kolmessa, kahdessa vai yhdessä maassa?

Tai kun vietin joskus Jugoslavian aikaan pari yötä Belgradissa, voinko sanoa käyneeni myös Serbiassa? Entäs viihtyisä Moskovan-visiittini 80-luvun Neuvostoliitossa: olenko käynyt myös Venäjällä vai pelkästään Neuvostoliitossa vai en missään, kun Neukkula on lopetettu?

Smo
29.01.2015, 11.07
Muinoin interreilatessa tuli jossain vaiheessa aina nukuttua yöt junassa matkalla kaupungista / maasta toiseen .. päivä maassa / kaupungissa

bici74
29.01.2015, 12.18
Mulle tuli 90-luvulla eräällä kostealla reissulla passiin leimoja maista joissa en muista käyneeni...

Smo
29.01.2015, 12.47
Mä heräsin Espanjasta kun piti herätä Italiasta .. olivat prkleet katkaisseet junan matkalla ja toinen osa meni Italiaan. No ei Barcelonassakaan kovin kauheaa ollut ensijärkytyksestä toivuttua :D

LJL
29.01.2015, 13.30
^ Hyvä että kuitenkin itse säilyit yhtenä kappaleena. Olisi perin ikävää herätä, että alaruumis on Madagaskarilla ja yläruumis Ahvenanmaalla

Vaihtaja
30.01.2015, 21.54
Viime kesänä Chamonix'ssa köysiradalla Aiguille du Midin huipulle, sieltä köysiradalla edelleen panoraama-ajelulle. Kääntöpaikalla koppero meni Ponte Helbronnerin betonibunkkerin sisään ja teki siellä u-käännöksen takaisin. Mieli tekisi sanoa että viime(kin) kesänä kävin Italiassa, mutta ehkä sitä ei lasketa.

fiber
31.01.2015, 00.08
Sanoisin notta en ole käynyt Ranskassa. Viime vuonna CdG:llä laskeutunut yhdellä lennolla, vaihtanut terminaalia bussilla, vaihtanut tällä kertaa oikeaan terminaaliin toisella bussilla ja noussut seuraavaan koneeseen. Näillä näkymin tämäkin patonkikulttuurin puutos tulee korvattua parin viikon kuluttua.