PDA

Näytä tavallinen näkymä : Transition 2015 mallisto

troh
07.01.2015, 15.43
Odottelen uutta runkoa - odottelen varmaan vielä jonkin aikaa. Transition (http://transitionbikes.com/2015/Home.cfm) Scout (http://transitionbikes.com/2015/Bikes_Scout.cfm?Token={ts_2015-01-07_06:41:11}-6f48f7b114db746f-33214837-C714-C1BF-262811613DDE3889) on tulossa. Löytyykö foorumilta muita samassa tilassa olevia Scout, Smuggler, Patrol odottajia? Oletettavasti muutama muukin on heikkona hetkenä laittanut tilauksen sisään.

Fillarit näyttää suurin piirtein tältä:
http://transitionbikes.com/2015/images/Bike_Complete_Scout_2.gif
Siis modifioituja FSR-nelilinkkuja. Huomattavaa on päänivelen sijainta, joka poikkeaa useimista FSR-ratkaisuista. Loiva ja matala geometria. Joihinkin malleihin sopii etuvaihtaja, mutta tehdas-buildeissa niitä ei ole. Pike keulana ja rokkaria myös takaiskarina. Sisäiset kaapelivedot. Ja kaikki tämän vuoden pakko-olla jutut, paitsi että ovat alumiinia. Malleja löytyy kaikissa rengaskoissa ja keskikokoisena parilla eri joustomatkalla.

Transitioneja saa tilattua Manfredbikesilta (http://mfb.fi/) Porvoosta. Toimituksista ei ole tietoa. Myös Varuste.net (https://varuste.net/Maastopy%C3%B6r%C3%A4t?_tr=8129)on listannut Transitionin fillareita, mutta webissä ovat vielä viimevuoden malleissa.

Itsok
07.01.2015, 16.29
Jaa, vai vihdoinkin Meta vaihtuu myös merkiltään.
Mansestahan myös Kangasalalainen http://www.movego.fi/ (http://www.movego.fi/tuotteet.html) toimittaa Transitionia...

slow
07.01.2015, 17.03
Varuste.netissä oli ainakin viime vierailulla pyöräilystä jotain tietäviä myyjiä tasan nolla. Valittelivat tätä itsekin.

marko.k
07.01.2015, 23.39
Komea laitehan tuo olisi,joskus aikasemmin teki kovasti mieli tilata transition.

Mike
08.01.2015, 00.09
Itseä on himottanut jo pitkään Smuggler 29er. Pari kertaa ollut jo melkein liipasimella. Toi ja samoin kun muutkin 2015 mallit ovat saaneet pelkkää suitsutusta eri testeissä. Itsellä nyt trailipyöränä Smugglerin edeltäjä, 29 Bandit ja siitä ensimmäinen pitempijoustoinen versio. Ollut todella tyytyväinen joten voiko olla vielä parempi...?

Transition on pirteä pieni fillarimerkki näiden kaikkien muiden "globaalijättien" joukossa. Firman videoilta välittyy hyvin kavereiden asenne. Tekevät juuri sellaisia fillareita mistä itse tykkäävät ja myös ajavat niillä. Uudet fillarit ei ole lokeroitu hienosti kuten (XC-trail-enduro...). Ne on "Up and down mountains..." :)

slow
08.01.2015, 00.28
Täpäreistä en mitään ymmärrä mutta viime talvena piti rakentaa TransAm. Jostain syystä oli hankaluuksia löytää runkoa järkevällä toimitusajalla niin päädyin toiseen vamistajaan. Tuo uusi väri on kyllä pirteä..

http://cdn3.volusion.com/mahum.bntrq/v/vspfiles/photos/2015-Transition-TransAM-27.5-2.jpg

niilo
09.01.2015, 11.35
Mulle on tulossa Smuggler kakkonen Real Teal värisenä sitten joskus. Odotukset on kyllä kovat, jos tässä nyt olisi sellainen pyörä millä olisi helpompaa ajaa vähän aggressiivisemmin. Tällä hetkellä mulla on alla kokoa liian pieni Rumblefish ja vaikka se nyt on suht ok 90mm stemmillä, niin silti se tuntuu todella kiikkerältä ajossa. Hauska päästä tekemään vertailua sitten kun Smuggler saapuu.

Marsusram
09.01.2015, 12.19
Onkos tuo Transition Rapture (http://www.transitionbikes.com/2015/Bikes_Rapture.cfm)nyt sitten vanhojen Traitor mallien perillinen, ainakin samaa näköä seatstay taivutuksissa?
Lieneekö enempi CX vai GG?

troh
16.01.2015, 11.01
Paikallinen maahantuoja lähestyi sähköpostilla ja arvio nyt toimitusajaksi Maaliskuun lopun. Se jäi vielä epäselväksi, mistä ne fillarit silloin lähtee, vai saapuuko ne asiakkaalle täällä Suomessa silloin. 2015 Transitioneja ei kuitenkaan nähdä vielä hetkeen täkäläisillä poluilla. TransAmeja saattaa saada aiemminkin.

niilo
05.02.2015, 14.54
Viimeisin minulle ilmoitettu aikataulu, jolloin pyörä pitäisi olla hallussa, on huhtikuun loppu.. Mistä tulikin mieleen, että onko uusien mallien hiilikuituversioista kuulunut huhuja? Nyt kun tässä joutuu odottelemaan niin miksei samalla odottelisi kuituversiota.

Mike
24.02.2015, 23.29
Tänään näin uusia Transitioneita paikallisessa Manfredbikes pääkonttorissa. Aika siistejä pelejä... Olisiko pitänyt sittenkin tilata...?

troh
25.02.2015, 12.47
Vaikka olenkin kuulemma tilannut Scouttini niin hitaasti (arvoin ehkä viikon), niin täytyy antaa positiivista palautetta MFB:n toimituksille. TransAm29 runko tuli itse kauppiaan toimittamana, eikä millään ninjakuriirilla. Tiettävästi Tampereen seudulle tuli joku muukin Transition. Scouttia odotellessa menen nyt pajalle rakentamaan TransAmista työmatkakommuutteria, jolla voi käyttää myös "oikopolkuja". Täytynee myös päivittää Fillaritorilla Commencalin pyyntihintaa.

j0nttu
25.02.2015, 17.48
Tällänen palapeli oli ilmestynyt työpäivän aikana:
http://i59.tinypic.com/dpxwuv.jpg

Kiitokset vaan MFB:n kavereille loistavasta palvelusta :cool:

Polun tukko
25.02.2015, 18.01
^ iso peukku! On varmasti mahtava peli. Viime kesän ajoin covertilla ja on nuo transitionit kyllä premium pyöriä, isolla p:llä.

juho_u
26.02.2015, 19.54
Mulle on tulossa Smuggler kakkonen Real Teal värisenä sitten joskus. Odotukset on kyllä kovat, jos tässä nyt olisi sellainen pyörä millä olisi helpompaa ajaa vähän aggressiivisemmin. Tällä hetkellä mulla on alla kokoa liian pieni Rumblefish ja vaikka se nyt on suht ok 90mm stemmillä, niin silti se tuntuu todella kiikkerältä ajossa. Hauska päästä tekemään vertailua sitten kun Smuggler saapuu.

Kannattaa kokeilla tuohon Trekkiin stemmin vaihtoa, jos tuossa on sama kuin 2011 fuel ex, superfly yms. Orkkis stemmi on niin lötkö, että hävittää vakauden fillarista. Useampi rekki on stemmin vaihdon jälkkeen vakautunut.

niilo
02.03.2015, 13.01
Kannattaa kokeilla tuohon Trekkiin stemmin vaihtoa, jos tuossa on sama kuin 2011 fuel ex, superfly yms. Orkkis stemmi on niin lötkö, että hävittää vakauden fillarista. Useampi rekki on stemmin vaihdon jälkkeen vakautunut.

Joo orkkis Bontragerin stemmi oli 105mm ja vaihdoin sen 90mm RF Deusiin joskus vuosi sitten. Tulihan siitä parempi mutta ei sitä liian pientä runkoa vaan voi mitenkään kompensoida sopivaksi.

Tuli muuten MFB:ltä lasku äsken, pyörä on kuulemma jenkkilässä valmiina lähtöön :)

pturunen
12.03.2015, 23.54
Mikähän logiikka Transulla on kohtuullisen pienen tyre clearencen suhteen? Esim. Smuggleriin (joka tällä hetkellä kiinnostaa eniten) mahtuu maksimissaan 2.3 rengas, jolloin putoaa mm. Spessun Butcher valikoimista (2.35", joka oletettavasti hankaa).

troh
13.03.2015, 10.05
Renkaan mahtuminen on vähän epämäärinen käsite. Smuggleria minulla ei ole, eikä nyt ole tulossakaan. TransAm on nyt ajossa. Sillekin luvataan 2.3" renkaan mahtuvan, mutta ainakin Maxxis Ardent 2.4" mahtuisi hyvin. 2.25" Ardentin ympärille jää hyvin tilaa. Viitaten MTBR:n keskusteluihin (http://forums.mtbr.com/transition-bikes/smuggler-build-thread-948139-post11772472.html#post11772472), Sumgglerissa näyttäisi seatstayn silta olevan lähinnä rajoittava tekijä, eli rengas ei saisi olla määrättömän korkea.

pturunen
13.03.2015, 17.35
1/8" on pirun nafti tila. Löytyykö mistään jotain dataa erilaisten renkaiden korkeuksista? Hyvä tieto on tuo 140 mm Piken toimiminen.

niilo
13.04.2015, 09.47
Sain Smugglerin etuajassa ja nyt on muutama lenkki jo takana. Tässä vähän ensivaikutelmia verrattuna Rumblefishiin.

Plussat:
- Takarenkaan pito on aivan mieletön. Tämän huomasin heti ensipolkaisuilla, rengas tuntuu kaivautuvan maahan ihan eri tavalla.
- Mutkien ajaminen on helpompaa, pyörä kääntyy herkemmin ja linjan vaihtaminen onnistuu vaivattomammin.
- Etupään nostaminen esteiden yli on helpompaa.

Miinukset:
- Paino, ylämäissä varsinkin huomaa. Uudet kevyemmät kiekot on tosin jo tilattu..
- Jyrkkien ylämäkien ajaminen on vaikeampaa keulimisen takia. Tämä voi kyllä olla ajotekniikkakysymyskin, pitää koittaa saada enemmän painoa eteen. Stemmin alta otin jo spacerit pois ja se auttoi asiaa.
- Takarenkaalla ei tosiaankaan ole paljon tilaa. 2.35" Maxxis Ikon mahtuu korkeuden puolesta parin millin marginaalilla ja vanhempi 2.35" NN mahtuu myös. Mutuna sanoisin, ettei nämä uudet isot enskakumit kyllä mahdu, ja nimenomaan siis korkeuden puolesta. Siinä mielessä tämä on huono juttu, että alamäissä vauhtia on nyt enemmän ja taaksekin olisi hyvä saada joku rajumpi kumi. Ikon ei kauaa takana kestänyt, ennenkuin puhkesi keskeltä nappuloiden välistä.

Kokonaisuutena olen erittäin tyytyväinen Transitioniin. Halusin pyörän, jolla on helpompi ajaa kovempaa ja sellaisen sain. Haastavampien paikkojen ajaminenkaan ei nyt kuumota niin paljon kuin ennen. Esim. viime lenkillä sain ajettua neljännellä yrittämällä sellaisen jyrkän kivikkolaskun, mitä en koskaan aiemmin ole päässyt jalkautumatta alas. Seuraavaksi täytyy sitten mennä Teijon enskapätkille testaamaan tuleeko siellä uudet enkat joka pätkälle ;)

Mike
20.12.2015, 03.15
Itsellä ollut nyt pari kuukautta 2016 Smuggler alla. Mun edellinen pitkäjoustofillari oli Smugglerin edeltäjä eli Bandit 29 v1. Tykkäsin siitä todella paljon ja vähän pelotti että kannattaako vaihtaa. Parin kuukauden kokemuksella voin sanoa että kyllä! Smuggler on aivan helkutan hyvä pyörä. Vaikka joustot lyheni (keula 140->130 ja perä 130->115) niin sitä ei edes huomaa. Transitionin uusi "giddy-up" linkku toimii. Pyörä kiipee todella hyvin ja pitää hyvin takarenkaan kiinni maassa. Tekniset kivikot menee heittämällä ja selvästi parempi se on silloin kun teknisissä paikoissa joutuu ajamaan putkelta. Alaspäin menemiseen toi on tehty ja silloin se loistaa. Eihän se mikään höyhen ole, mutta sellaista en hakenutkaan. Oma taitaa olla reverbillä ja raffeilla Minion renkailla ajovalmiina 14kg? Maailmalla noita on rakennettu jotain 12.x kilosiksi. Taakse -16 malliin on tehty lisää tilaa renkaalle ja esim. just Maxxis Minion pyörii hienosti. Ehkä ainoa kritiikki tulee matalasta poljinkeskiöstä. Polkimet lyö jonkin verran kiviin. Itse tuli hätäisesti ostettua 175 kammet vaikka noihin suositellaan 170. Lyhyemmät kammet voisi vähän helpottaa. Toisaalta matala geometria tekee tosta pyörästä just sen mikä se on. Suosittelen!

http://images.tapatalk-cdn.com/15/12/19/b25ec2a3d255a9dfa5f38b16cfc7250d.jpg

Polun tukko
20.12.2015, 10.37
Sama homma oli 2014 covertissa. Kammet hakkas aika paljon maahan. Mutta muuta pahaa ei ollut pyörässä. Laatu pelejä.

TimoF
20.12.2015, 11.52
Kuitu-Covertissa ei moista ongelmaa ole :seko:

Eli voisi kysyä että pitääkö niitä sinne maahan hakata. Vai onko se vaan koska Plastic is fantastic!

Polun tukko
20.12.2015, 12.15
Kumma homma kun edeltäjässä ja kolmessa pyörässä covertin jälkeen tuota oiretta ei ole ollut [emoji849]

troh
20.12.2015, 13.31
Scoutissa on keskiö alhaalla ja kampia voisi hakata maahan, jos haluaisi. Vaan mitäpä turhaan. Ei se ole minun ajoa häirinnyt.

Jukhaha
13.02.2016, 17.56
Nostellaas ketjua.

Onko kellään kokemusta tuosta Patrolista? Kiinnostaisi lähinnä tietää minkämoinen se on polkea, tai että mitä fillaria se eniten muistuttaa? Olisi kiinnostavalla geolla ainakin.

yksinteoin
15.02.2016, 09.04
Kiinnostaisi myös vähän laajemmat arviot ja kokemukset Scoutista.

troh
15.02.2016, 09.53
Yksi kausi takana Scoutilla, eikä minkäänlaista aikomusta laittaa sitä vielä kiertoon.
-Geometria on minun makuun. Hyvä ajoasento, helppo ajaa alamäkeen, polkemistehokas, ketterä, leikkisä.
-Maailman foorumeilla keskiön mataluutta on moitittu. Minusta sen kuuluukin olla noin. Ajan 175mm kammilla, enkä ymmärrä tarvetta lyhyemmille.
-Jousitus kantaa hyvin. Se on polkemistehokas, eikä notku pahemmin. Joustomatkan lyhyys ja kantavuus teke kuitenkin sen, että nopeissa alamäissä se ei syö isoja epätasaisuuksia ihan eduropyörän tyyliin.
-Kaapelien vedot keskiön alta ei ole mielestäni optimaalinen ratkaisu. Rungon sisäisiä kaapelinvetoja ei kannata pelätä, mutta ettei ne liikkuisi rungon sisällä, kannattaa jarru ja vaihdevaijeri teipata yhteen jääkiekkoteipillä, tjsp.
-Takahaarukan muodot tuntuu leveiltä, vaikkei Scoutissa ole boost-mitoitusta. Kenkä on hionut jo maalit pois jarrun puolelta seatstaysta.
-Loput kommentit koskee komponentteja, mitä pyörään olen laittanut. Ostin runkosetin ja kasasin fillarin itse, joten todetaan nyt vain, että olen tyytyväinen
-Erikoismaininta kuitenkin Ryde Trace Enduro-vanteista. En vaihtaisi kapeampiin.

pturunen
15.02.2016, 11.06
Mitä 2016 Trans Amille on oikein tapahtunut kun osat ovat oleellisesti menneet huonommiksi ja hinta on sama? Suntour RS Piken tilalle ei ole ihan sitä mitä olisin toivonut. Saiskohan jostain vanhaa mallia...