PDA

Näytä tavallinen näkymä : Canyon vs. Trek naiselle

Laempa
05.01.2015, 18.45
Elikkäs ihka ensimmäinen jäykkäperäinen maastopyörä hankinnassa. Katsellut Trek Superfly 5:sta ja Canyon yellowstone al 4.9. Osaisiko joku auttaa valinnassa vai olisiko joku muu vaihtoehto parempi? Koko olisi varmaankin 15,5"/S. Pituutta minulla 165cm

Tässäpä kolmantena vaihtoehtona vielä tämmöinen: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-ltd-29-green-n-blue-20925/wg_id-117. Saisko asiantuntijoiden kommenttia avuksi?

FillaRilla
05.01.2015, 22.01
Mun mielestä Cube ja Kanjoni on hinta/ laatusuhteessa Trekkiä reilusti edellä. Samantasoista osaa mutta reilusti halvempia. Mukaanluettuna keula. Kaikissa näyttää sentään olevan ilmasellainen. Cube on tietojen mukaan karvan keveämpi. Ja sen keula lie jonkinverran parempi. Kanjonin XC- keula oli kaiketi aiemmin ainoastaan halpismallinen teräsjousimalli. Nyt näköjään saatavana ilmaversiona.
Taitaisin itse valita Cuben. Toivottavasti löytyy se oikea...

PaPa
05.01.2015, 22.05
Linkit olisi kivoja... Trekit tuppaavat olemaan ylihinnoiteltuja ainakin osiin nähden, mutta voihan rungot olla sitten niin paljon parempia ja hintansa väärti. No ei ne oikeasti ole. Cube vie Canyoniin nähden mielestäni voiton selvästi, erityisesti etuhaarukan mutta myös vaihdeosien suhteen. Kannattaa tosin varmistaa, ettei Cube ole liian pieni. Siis se BD:ssä myynnissä oleva. Muualta toki löytynee isompiakin kokoja.

Munarello
05.01.2015, 22.14
Tämä on juuri sitä samaa sarjaa kuin omalla kohdallani uutta pyörää hommatessa. Postimyyntipyörän saa samaan hintaan paremmilla osilla, mutta jos et tiedä varmasti mitä ja minkä kokoista haluat niin sitten on parempi mennä kivijalkaan trekkejä ja spessuja jne koepolkemaan. Noh, itse hommasin Trekin ja vaikkei se ollutkaan maailman parhaimmalla hinta/laatu-suhteella tehty ostos niin ei haittaa pätkääkään. Kehnompikin pyörä on parempi kuin ei pyörää lainkaan.

CamoN
05.01.2015, 22.14
Jos Trekin sattuisi löytämään jonkun jälleenmyyjän varastosta viime vuoden mallina, hintaero tasoittunee Saksan postimyyntipyöriin verrattuna koska eihän sellaisesta mitään ohjehintaa makseta, varsinkaan tähän aikaan vuodesta.

Vaimolla on ollut vuoden 2011 alusta Canyon Yellowstone, muistaakseni 5.0 W. Erinomaisen hyvin se on palvellut pääasiassa ympärivuotisessa arkiajossa. Alkuperäiset palikat oli kohtuullista tasoa, mutta ne ovat vaihtuneet pikku hiljaa pääasiassa elinsiirtoina minun pyörästäni. Viime keväänä melkein loppuunajettu 3x10 voimansiirto vaihtui 1x10:ksi ja nyt vuoden vaihteessa löytyi hyvät kiekot tarjouksesta. Vanhoista alkoi olla alunperinkin huonot laakerit melkein kypsät, mutta ne jatkanee elämäänsä vielä usean talven yli nastarengaskiekkoina.

orc biker
05.01.2015, 22.24
Ääni Cubelle. Se on kuin tonnin Canyon 800 euroon. Luonnollisesti, kun se on ilman tarjousta tonnin pyörä. Kannattaa toki selvittää nuo mitat. 15" kuulostaa numerona aika pieneltä, mutta todelliset mitat tietysti ratkaisevat.

FillaRilla
05.01.2015, 22.28
Koko on tosiaan kriittinen, mutta jos olit ajatellut Kanjonista pienintä, ei heitä Kuutiokaan kauas. Jos on kuitenkin liian pieni, niin parempi karvan pieni kuin iso. Stemmilläkin voi hiukan pelata jos ei ole pyörässä jo valmiiksi oikein pitkä. Geometria tiedoista ei mittaa stemmille löydy...
Jos olet yhtään enempi pitkäjalkainen- kuin selkäinen, veikkaisin että uskallat ottaa tarjolla olevan 15":n Kuution verrattuna S-kokoiseen 16½":n Kanjoniin. Tähän vastuuvapautuslauseke :)

Laempa
05.01.2015, 22.59
Kiitos vinkeistä ja rohkaisusta oikeaan suuntaan valinnan kanssa! Tuota kokoa tosiaan mietin. Olen nimenomaan pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen; insem 78cm, jonka mukaan kokolaskurit antaa pyörän kooksi hurjat 17-18". Täytyneen lähteä putiikista etsimään 15" koeajolle ennen kuin uskaltaa tilata.

IncBuff
05.01.2015, 23.26
Niin no sillähän ei ole väliä, josko se hieman matalampi ja pidempi geometrinen Trek soveltuisi paremmin geometrialtaan kuin korkeat ja lyhyet sakemannit kunhan vaan takavaihtajassa lukee XT eikä SLX.

Munarello
05.01.2015, 23.34
kunhan vaan takavaihtajassa lukee XT eikä SLX.

Voisitko järkiperäisesti perustella, miksi näin? Entä jos takavaihtajassa oleva teksti alkaa A-kirjaimella niin voiko sillä edes ajaa? En sviduile vaan ihan oikeasti kiinnostaa.

FillaRilla
05.01.2015, 23.36
Ei se SLX ole mikään huono. Sanottu hinta/laatusuhteeltaan jopa parhaaksi Simpan tuotteeksi. Ja on oikeesti niin hyvä, ettei kalliimmissa juuri eroa käytössä huomaa.
Aalla alkavat on kyllä sen verran kehnompia, että eron silleen ikävästi havaitsee. Ja kestokin on kalliimmissa eri luokkaa. A-alkuiset taitaa painaa sen verran enempi, että ravistavat maastossa itsensä väljiksi. Tämmöstä diagnoosia oon tehnyt. Tiässitte...
edit: Niin, siis olen ite TREKkikuski, joten en tuota Kuutiota omaa kehuakseni kehunut

IncBuff
05.01.2015, 23.52
Voisitko järkiperäisesti perustella, miksi näin? Entä jos takavaihtajassa oleva teksti alkaa A-kirjaimella niin voiko sillä edes ajaa? En sviduile vaan ihan oikeasti kiinnostaa.
Oletko nyt aivan tosissasi?

FillaRilla
05.01.2015, 23.59
En sviduile vaan ihan oikeasti kiinnostaa.
^Jos kaveri ei oikeesti tiedä ja asiallisesti kysyy, niin tarviiks sitä tolleen...?

Munarello
06.01.2015, 00.04
Oletko nyt aivan tosissasi?

Ihan oikeasti kiinnostaisi kokemusperäiset faktat siitä, mihin mikäkin osasarja _oikeasti_ kelpaa ja miksi huonommat ei käy. Olen uusi maastopyöräilyn kohdalla joten en tiedä.

FillaRilla
06.01.2015, 00.29
SLX ja XT on lähes kaikkeen kelpaavia. Taso verrattuna maantieosiin kaiketikin luokkaa105 ja Ultegra, jos ne sulle enempi kertoo. Ihan kuin maantiellä Dura-aasista maksat keveydestä saamatta Ultegraan juuri muuta etua kuin statusta, pätee sama XT:stä XTR:ään siirtyessä. Eli kolme parasta/ kalleinta kelpaa melkein mihin vaan. Kalleimmat XTR ja D-A on mun mielestä turhia harrastekäyttöön. Hintaa pomppaa enemmän kuin grammat putoo.

Munarello
06.01.2015, 00.33
SLX ja XT on lähes kaikkeen kelpaavia. Taso verrattuna maantieosiin kaiketikin luokkaa105 ja Ultegra, jos ne sulle enempi kertoo. Ihan kuin maantiellä Dura-aasista maksat keveydestä saamatta Ultegraan juuri muuta etua kuin statusta, pätee sama XT:stä XTR:ään siirtyessä. Eli kolme parasta/ kalleinta kelpaa melkein mihin vaan. Kalleimmat XTR ja D-A on mun mielestä turhia harrastekäyttöön. Hintaa pomppaa enemmän kuin grammat putoo.

Ok, kiitos selvennyksestä.

FillaRilla
06.01.2015, 00.54
Laempalle vielä:

Jos Trekin sattuisi löytämään jonkun jälleenmyyjän varastosta viime vuoden mallina, hintaero tasoittunee Saksan postimyyntipyöriin verrattuna koska eihän sellaisesta mitään ohjehintaa makseta, varsinkaan tähän aikaan vuodesta.

Tuota kokoa tosiaan mietin. Olen nimenomaan pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen; insem 78cm, jonka mukaan kokolaskurit antaa pyörän kooksi hurjat 17-18". Täytyneen lähteä putiikista etsimään 15" koeajolle ennen kuin uskaltaa tilata.

Itse olen sua nelisen senttiä sua pidempi, in seam on sentin pienempi ja ajan TREKin 17":sella EX:llä, joka on vähän iso minulle. Lyhyttä stemmiä ja satulan siirtoa eteen on joutunut laittaan kehiin. On sopiva mutta ei hyvä.

Camonin pointti on tähdellinen noiden ylivuotisten hinnoista. En tiedä missä asut, mutta käyppä vaikka Lundbergilla Keravalla, jos sopivalla etäisyydellä on. Siellä jos saat sopivan kaupan aikaan, on myös loppuelämän pyöräkauppa löytynyt. Palvelu on omalla tasollaan tutuille naamoille.

orc biker
06.01.2015, 01.31
Niin no sillähän ei ole väliä, josko se hieman matalampi ja pidempi geometrinen Trek soveltuisi paremmin geometrialtaan kuin korkeat ja lyhyet sakemannit kunhan vaan takavaihtajassa lukee XT eikä SLX.
Jos on kerrotulla tavalla lyhytselkäinen ja pitkäjalkainen, eikös se tuolla kuvauksella puoltaisi enemmän niitä saksalaisia? Mielestäni kyllä.

orc biker
06.01.2015, 01.36
Ihan oikeasti kiinnostaisi kokemusperäiset faktat siitä, mihin mikäkin osasarja _oikeasti_ kelpaa ja miksi huonommat ei käy. Olen uusi maastopyöräilyn kohdalla joten en tiedä.
Kaikki vähintään Deore on hyvää ja täysin käyttökelpoista. Sen alla Alivio-sarja on myös ihan mukiinmenevä: löytyy jo RapidFire Plus -vaihtajaa yms. Yksittäisistä osista puhuttaessa esim. jo Aceran jarrut ovat nykyisin oikein hyvät. Rajoituksena noissa alle Deoreissa on maksimissaan 9 takaratasta, että se rajoittaa niitä osia nykyaikaisessa setupissa vaihteiston osalta.

Greycap
06.01.2015, 02.53
Entä jos takavaihtajassa oleva teksti alkaa A-kirjaimella niin voiko sillä edes ajaa? En sviduile vaan ihan oikeasti kiinnostaa.

Omat Shimano-kokemukset on '11 pyörässä olleesta Acerasta, '12 pyörässä olleesta SLX:stä, '14 mallisesta erikseen ostetusta Zeestä ja '15 pyörässä olleesta Acerasta. Noista Zee on paras mutta kakkospaikan, ainakin uutena, ottaa tuo uusi Acera siinä missä vanha Acera pitää perää suuren eron turvin eli ilmeisesti kehitys kehittyy sikäli paljon että nuo ns. halpissarjatkin alkaa jo olla takavuosien keskitason tasolla ellei ylikin. Kestotestiä en ole tehnyt kun Acerat ei ole olleet omia ja toki keskitaso on myöskin parantanut mistä todisteena tuo uusi Zee mutta jos viisi vuotta sitten SLX:illä pystyi ajamaan huoletta niin väitän että tämän päivän Aceralla pystyy samaan. Tämän päivän SLX varmaan pätkii jo viisi vuotta vanhan XT:n ellei XTR:ää.

orc biker
06.01.2015, 03.46
Minun ymmärtääkseni materiaalit alkavat parantua kummasti siinä Alivion tienoilla. Kuka noita jaksaa muistaa? Käytännössä vähän enemmän harrastavan pyörässä nuo ovat ihan riittävän hyviä, vaikka mitä lukisi, koska ihan halvimmat pyörät sivuutetaan jo niiden keulan takia, joka on tietysti ihan asiallinen peruste, jos pyörän hallinta on tärkeää. Minä en huomannut mitään eroa edes melkein vuosikymmenen vanhan Deoren ja viime vuoden XT:n vaihtajan välillä. Ihan yhtä napakasti vaihtuvat. Paitsi, että pidin enemmän siitä vanhasta, kun liipasimet sopivat paremmin sormilleni (peukku-Deore vs. peukku+etusormi-SLX. Vaikka tuota SLX:ää voi käyttää myös pelkästään peukuilla, niin ei sen ergonomia siinä minulla toimi yhtään.) ja ehkä tykkäsin jopa 9-lehtisestä takapakasta tätä nykyistä enemmän.

Ulkorengas
06.01.2015, 05.47
Kiitos vinkeistä ja rohkaisusta oikeaan suuntaan valinnan kanssa! Tuota kokoa tosiaan mietin. Olen nimenomaan pitkäjalkainen ja lyhytselkäinen; insem 78cm, jonka mukaan kokolaskurit antaa pyörän kooksi hurjat 17-18". Täytyneen lähteä putiikista etsimään 15" koeajolle ennen kuin uskaltaa tilata.

Huomaathan, että Trekin geometriataulukossa 17,5" malli on oikeasti 16,5". Pykälää pienempi 15,5" malli onkin oikeasti 15,5". Tosin rengaskoko muuttuu 29 > 27,5".

Kerrothan sitten koeajon yhteydessä putiikin pitäjälle, että haluat vain kokeilla pyörää, jotta voit tilata netistä sen sopivan kokoisena.

IncBuff
06.01.2015, 13.33
Jos on kerrotulla tavalla lyhytselkäinen ja pitkäjalkainen, eikös se tuolla kuvauksella puoltaisi enemmän niitä saksalaisia? Mielestäni kyllä.
Juu, mutta tuo oli enemmän tuohon osasarjarunkkaukseen liittyvä kommentti ettei kannata ostaa Trekkiä.

Sanotaan nyt kaikille, että viestini yritti olla sarkastinen tähän pelkkään osasarjoihin tuijottamiseen liittyen. Mulla on itselläni kahdessa maasturissa pelkkää SLX:ää ja hyvin pelaa.

Frosty
06.01.2015, 14.02
Vaikka tietäisi aivan tarkalleen mitä haluaa, saattaa kivijalka olla silti kilpailukykyinen vaihtoehto. Ainakin itse olen saanut samoista pyöristä parempia diilejä kivijalasta kuin netistä. Uskoisin asiantuntevien liikkeiden nykyään tunnistavan myös nettikaupat kilpailijoikseen.

juho_u
06.01.2015, 14.05
Eikös trekiltä kannattaisi katsella naistenmalleja?

Laempa
06.01.2015, 19.02
Trekin naistenmallit ei ole oikein ruvenneet viehättämään. Kuinkahan tuo Cube pelittää ympärivuotisessa ajossa? Sitä kun tulee rääkättyä sekä itseä että pyörää lumi- ja räntäsateessa sekä yli -30c pakkasessakin, kun niitä sattuu tulemaan. Haluttais löytää heti semmoinen peli, ettei tarvis aivan parin vuoden välein olla vaihtamassa.

via
06.01.2015, 20.33
Trekin naistenmallit ei ole oikein ruvenneet viehättämään. Kuinkahan tuo Cube pelittää ympärivuotisessa ajossa? Sitä kun tulee rääkättyä sekä itseä että pyörää lumi- ja räntäsateessa sekä yli -30c pakkasessakin, kun niitä sattuu tulemaan. Haluttais löytää heti semmoinen peli, ettei tarvis aivan parin vuoden välein olla vaihtamassa.

kuinka ketjuvaihteinen pelittää yllämainitun kaltaisissa ääriolosuhteissa - kysymys on sinänsä offtopic ja silkkaa uteliaisuutta - itsellä napavaihteinen vaihdettavilla öljyillä

CamoN
06.01.2015, 21.55
Tietysti riippuu paljon vuodesta, kuinka paljon niitä vaikeimpia höttölumipäiviä sattuu kohdalle. Veikkaisin että pakkavaihteillakin pääsee aina kotiin, välityksiä voi vaan olla vähän nihkeästi käytettävissä. Ja jos sellaisia päiviä on vaikka 10 vuodessa, niiden loppujen 355:n aikana pakkavaihteet on kuitenkin melkoisen monikäyttöiset ja näppärät.

Ulkorengas
07.01.2015, 06.10
Eikös trekiltä kannattaisi katsella naistenmalleja?

Jos vertaa vaikka malleja Skye SLX (ovh 949 €) ja X-Caliber 9 (ovh 999 €), vaikuttaa naisten mallin hinta hieman kovalta. 50 eurolla saa kautta linjan aavistuksen parempaa osaa.