PDA

Näytä tavallinen näkymä : Eka harrastefillari yleiskäyttöön ja kuntoiluun, 29er?

yyri
30.12.2014, 00.06
Eli kuntoiluun ja koulu/ tulevien työmatkojen ajamiseen fillaria hakusessa. Ajoasento saisi olla kohtuu pysty, mutta sporttinen (lol). Eniweis, eka ajattelin konan dew plussaa mutta toisella foorumilla suositeltiin suoraan 29er maasturia. Ja nyt mitä siitä olen lukenut niin kiinnostus heräsi, mahdollisuus käydä poluilla ja hiekkateillä kuulostaa kieltämättä houkuttavalta. Tietty asvaltillakin pitää pystyä ajamaan, mutta mitään katupyörävauhteja ei ole haussa. Suositus tuli tälle fillarille, harmi vaan että sitä saa vaan tilaamalla eikä pääse testaamaan. Itse olen 173cm ja aina on ollut vaan peruspyörää käytössä.

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/

Hintaluokka siinä 700e pintaan, mieluiten alle.

orc biker
30.12.2014, 00.14
www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28815-Koeajopankki/ (http://www.fillarifoorumi.fi/forum/showthread.php?28815-Koeajopankki/)

Tuossa ketjussa voi huudella Radonia koeajoon. Niitä on lähes joka nurkan takana, niin luulisi onnistuvan, jos et asu jossain korvessa susien syötävänä. Ei tuosta voi laittaa paremmaksi tuolla rahalla. Oikeastaan toinen vaihtoehto on tämä: http://www.canyon.com/en/mountainbikes/bike.html?b=3601

Itse ottaisin Radonin mm. johdotuksen ja vähän paksummilla liukuputkilla olevan etuhaarukan vuoksi. Ja värityksen. Tuo harmaa on tosi tyylikäs verrattuna Canyonin geneeriseen mustaan. Tosin tuo Canyon punaisena on myös aika ärtsy. Aika identtisiä pyöriä ovat. Muita ei oikein tuohon hintaan kannata edes katsella.

yyri
30.12.2014, 00.28
Okei, kiitos! Jos radonia nyt ei löydy koeajoon, niin varmaan jostain liikkeestä löytyy 29er jota voi testata, ei kai nuo aivan hirveästi voi erota geometrioiltaan? Unohtui se vielä sanoa että lokarit olisi hyvä olla ettei selkä ole aina koulussa ihan paskan peitossa, mutta kaippa noihin saa patentoitua ihan pitkätkin kiinni.

marmar
30.12.2014, 00.43
Itse ottaisin Radonin mm. johdotuksen...

Tuota noin, eikös tuossa radonissa mm. mene takavaihtajan vaijeri keskiön alta? Paholaisen keksintö esim etelän lähipäivien keleille. Kun eturengas uittaa niitä aikansa alijäähtyneessä vedessä, loskassa ja kurassa ilman lämpötilan ollessa kuitenkin pakkasella niin voidaankin kysyä kuinka herkästi vaihteet vaihtuu. Canyonissa taas vaijerit menee vaakaputken alta suojassa ja kuivassa helposti huollettavassa paikassa. Ja jos tuohon takavaihtajan kuoreen saa vaurion, niin jokainen sisään päässyt vesipisara jää sisälle vaakasuorassa osuudelle ja jäädyttää vaijerin. Yläviistoon lähtevästä vesi yrittää valua pois.

En sano etteikö radonillakin pärjäisi, pärjäsin minäkin vastaavalla rakenteella 20 vuotta, mutta kun on päässyt paremman makuun kerran, niin tuollaista alakautta vaijeroitua ei ihan helpolla tule.

orc biker
30.12.2014, 00.56
Tuota noin, eikös tuossa radonissa mm. mene takavaihtajan vaijeri keskiön alta? Paholaisen keksintö esim etelän lähipäivien keleille.

Voi olla. En itse ole kokenut ratkaisusta ongelmia, mutta selvästikin jotkut ovat. Toisaalta taas Canyonissa etuvaihtajan vaijeri tulee ylhäältä, mikä tekee kunnon lokareiden mahduttamisesta vaikeaa (tärkeää käyttöpyörässä, niin pysyy pusakka ja lahkeet puhtaina).

orc biker
30.12.2014, 01.03
Okei, kiitos! Jos radonia nyt ei löydy koeajoon, niin varmaan jostain liikkeestä löytyy 29er jota voi testata, ei kai nuo aivan hirveästi voi erota geometrioiltaan? Unohtui se vielä sanoa että lokarit olisi hyvä olla ettei selkä ole aina koulussa ihan paskan peitossa, mutta kaippa noihin saa patentoitua ihan pitkätkin kiinni.
Eivät eroa paljon. Senhän näkee jo kuvista aika hyvin. Lisäksi voi vertailla geometriataulukoiden lukuja, jos haluaa olla tarkka. Lokareita on olemassa pitkiäkin. C:llä alkoivat... Cascadiahan se olikin.

http://www.mec.ca/product/5028-458/planet-bike-cascadia-ii-29er-fenders/

Nuo tietysti ovat kiinteät. Pikairrotettavat ovat kevyempiä, mutta niitä joutunee askartelemaan. Tarjonta on aika... lyhyttä.

marmar
30.12.2014, 01.13
Voi olla. En itse ole kokenut ratkaisusta ongelmia, mutta selvästikin jotkut ovat. Toisaalta taas Canyonissa etuvaihtajan vaijeri tulee ylhäältä, mikä tekee kunnon lokareiden mahduttamisesta vaikeaa (tärkeää käyttöpyörässä, niin pysyy pusakka ja lahkeet puhtaina).
Lokareiden mahtumisen kannalta kokonaisväljyys merkkaa eniten ja vaijeri vie kriittisestä paikasta millejä, jos haluaa täyspitkät. Radon näytti taas siinä suhteessa muutenkin paremmalta. Renkailla on toki iso merkitys myös.

Suo siellä vetelä täällä. Hankkii sen minkä saa helpommin käsiinsä tai tuntuu paremmalta. Molemmilla konstruktioilla pärjää.

nure
30.12.2014, 09.14
Radonille pointsit. Kulkee vaijerit sitten ylhäältä tai alhaalta niin aina jotkut lokasuojat saa paikalleen.

TERU
30.12.2014, 09.30
Kuvassa vaijerit kuoritettu koko matkaltaan, noinhan voivat olla jatkossakin, sama tosiaan mistä kulkevat.

Saman pituisena valitsisin pienimmän, mutta tuon tyyppisellä olen ajanut vain hyvin vähän. Mitä kokeneemmat sanovat koosta?

nure
30.12.2014, 14.42
16" ilman muuta, itse 180cm ja pyörät välillä 18-19".

noniinno
30.12.2014, 17.58
18" ilman muuta, itse 173cm ja pyörät (kaksysit) välillä 17"-18". Stemmin pituudella sitten säätelet ohjaamon pituutta jos tarvetta. Radonin ohje (http://www.radon-bikes.de/en/radon-life/news/news-detail/news/welche-rahmengroesse-benoetige-ich/).

yyri
30.12.2014, 18.15
Inseam mulla on noin 81 cm eli radonin ohjeen mukaan 18,03"->18" olisi sopiva koko. Pitää tosiaan jossain tuon kokoista 29er:ää käydä testaamassa miltä tuntuu.

V-P.V
30.12.2014, 18.23
Ota ehdottomasti 18"! Se on just passeli sulle. Mulla (178cm, normaalit raajamitat) on 2014 ZR Race 6.0 18" 100mm stemmillä ja oon ihan ylärajoilla tuolle rungolle. Alkuperäinen satulatolppakin piti vaihtaa setbackilliseen jotta sain tarpeeksi tilaa ohjaamoon.
Vaimo on 168cm eikä pyörä näytä, eikä kuulemma tunnu, hänenkään alla liian isolta.
Tosin jos nyt hänelle saman pyörän tilaisin niin ottaisin 16". Mutta Radonin koot on aika pieniä verrattuna moniin muihin.

Greycap
30.12.2014, 18.29
Ja kannattaa nyt taas muistaa se että rungossa lukeva hihasta ravistettu "koko" ei kerro muuta kuin satulaputken pituuden, jos kunnolla sitäkään. Minulla on pituutta 173 cm, inseam 80 cm ja pyöränä 17,5" joka on käytännössä samaa kokoa kuin useimmat saksalaisten 19" tekeleet. Niiden 17,5" on samaa sarjaa kuin tuon 15,5" versio eli ei herranen aika jos pitäisi ottaa siitäkin vielä reilusti pienempi. Saman tien ajaa sitten lasten kolmipyörällä, pysyy hitaissa vauhdeissa paremmin pystyssäkin.

Oikea koko löytyy sieltä liikkeestä. Ei foorumilta. Täältä saa paljon neuvoja, jonkun verran kokemuksia ja ihan käsittämättömän määrän herra ties mihin perustuvia uskomuksia.

orc biker
30.12.2014, 19.17
18" Radonia. Se ei minusta ole ihan optimaalinen koko tyypilliselle 173-senttiselle (harva ei osu yhtään kokojen väliin), mutta 16" on jo liian pieni. Etenkin Team-sarjassa, joka on aika lyhyt. Pitäisi olla alle 170 cm, että 16" olisi sopiva.

orc biker
30.12.2014, 19.43
Oikea koko löytyy sieltä liikkeestä. Ei foorumilta. Täältä saa paljon neuvoja, jonkun verran kokemuksia ja ihan käsittämättömän määrän herra ties mihin perustuvia uskomuksia.
Löytyy ihan hyvin netistäkin. Sinä ajat aika sporttisen makaavasti verrattuna nykymuotiin. Niin minäkin ennen, mutta kun ei enää se nopeus niin kiinnosta, niin olen sitten ihan suosiolla alkanut ajaa pystymmässä, mistä alaosastokin kiittää, kun ei tarvitse nojata satulan nokan päällä (ja käsien päällä niin paljon). Tuo 18":n Team on sopiva pyörä n. 180 senttimetriin asti. Tiedän sen hyvin, kun ajan sellaisella itse (eri vuoden malli tosin kyseessä). Se vaatinee setback-tolpan laittamista pidemmille kuskeille, koska vakiona tuo meinaa viedä hyvin, hyvin eteen. Vähintäänkin satulan kiinnityskohta tulee huonoksi, joten vaihtaisin joka tapauksessa. Mutta tämä siis ihan jalkojen oikean sijoittelun takia, mutta samalla asento tietysti vähän pitenee.

Kokomitoista puhuessa ei näissä voi oikein yleensä isompaa ottaa, jos haluaa päästä pyörän päälle ilman tikapuitakin. Se on vain niin, että nykypyörät ovat lyhyehköjä, paitsi ehkä Trek. Vaihtaa sitten tilalle roiman mittaisen stemmin, niin asia korjaantuu, ellei ole liian herkkä ohjaustuntuman muutoksille. Mutta 16" on jo naisten koko. Se on selvä. En tarkoita tätä pahalla ketään kohtaan, vaan viittaan tyypilliseen ei-erityisen-pitkään naiseen. On ihan selvää, että sama pyörä on liian pieni selvästi yli 170-senttiselle miehelle.

Eli minusta tällainen netissä tapahtuva mitoitus on ihan helppoa näissä pienissä koossa, joíssa 2" on iso muutos.

yyri
30.12.2014, 23.55
Tyhmä kysymys loppuun vielä, mutta mitenkähän nuo smart samit rullaa asfaltilla vrt esim big appleihin?

orc biker
31.12.2014, 00.23
Tyhmä kysymys loppuun vielä, mutta mitenkähän nuo smart samit rullaa asfaltilla vrt esim big appleihin?
Vähän huonommin, mutta aika hyvin silti. Kuvio ei ole mitenkään raskas, eikä siten pitoakaan ole parhaiden maastorenkaiden malliin. Se on erinomainen yleisrengas. Tai olisi, mutta nykyisin siitä ihan perus Smart Samista ei ole versiota paremmilla seoksilla ja pistosuojauksilla, kuten ennen (DD-versio), niin se ei kokonaisuutena ole niin ihmeellinen. Tosin kyllähän se DD maksoikin aikoinaan moninkertaisesti halvimpiin versioihin verrattuna. Kuvio on kuitenkin monen hyväksi havaitsema tuollaisessa yleiskäytössä ja hinta on hyvin edullinen, jonka takia tuo ensiasennusrenkaana monissa onkin. Kyllä sillä ainakin huoletta alkuun pääsee. Renkaitahan saa myöhemmin ja postikulutkin ovat vain korkeintaan kympin, niin sinä voit ihan hyvin tunnustella ensin noilla, millaista ajoa haluat. On vähän sitten vertailukohtaa maastorenkaasta, jos laitat sen Big Applen alle myöhemmin, kun jo tiedät paremmin, mihin ajosi pääosin suuntautuvat.

Lyhyt vastaus: ihan hyvin rullaa.

stumpe
02.01.2015, 18.04
Mutta 16" on jo naisten koko. Se on selvä. En tarkoita tätä pahalla ketään kohtaan, vaan viittaan tyypilliseen ei-erityisen-pitkään naiseen. On ihan selvää, että sama pyörä on liian pieni selvästi yli 170-senttiselle miehelle.

Mulla on 16 radoni, 45mm stemi, 173cm on pituutta, mun veljellä 16 inbred, ja on n. 178cm pitkä... Väitän että foorumilla on muitakin yli 170cm miehiä jotka vetelee esim. 16 raadol : )

Greycap
02.01.2015, 18.41
Kokomitoista puhuessa ei näissä voi oikein yleensä isompaa ottaa, jos haluaa päästä pyörän päälle ilman tikapuitakin. Se on vain niin, että nykypyörät ovat lyhyehköjä, paitsi ehkä Trek. Vaihtaa sitten tilalle roiman mittaisen stemmin, niin asia korjaantuu, ellei ole liian herkkä ohjaustuntuman muutoksille. Mutta 16" on jo naisten koko. Se on selvä. En tarkoita tätä pahalla ketään kohtaan, vaan viittaan tyypilliseen ei-erityisen-pitkään naiseen. On ihan selvää, että sama pyörä on liian pieni selvästi yli 170-senttiselle miehelle.

Eli minusta tällainen netissä tapahtuva mitoitus on ihan helppoa näissä pienissä koossa, joíssa 2" on iso muutos.

Pääosin olen kanssasi ihan samaa mieltä eikä tämä ole enää tarkoitettu vastaväitteeksi, kunhan vain vedän oman vanhan kirjoituksen kehiin koska, no koska ei se ihan helppoa kuitenkaan ole.

Minulla on oma pituus 173 cm, pyörä 17,5" Specialized Carve ja kas kummaa, siinä on stackia vaivaiset 4 mm vähemmän ja reachia 3 mm enemmän kuin 19" Cube LTD:ssä. Cuben 17" runko on lyhyempi kuin Carven 15,5" koko. Kukaan hullu ei suosittelisi minulle 15,5" runkoa "koska se on ihan liian pieni" mutta epäilemättä 17" olisi foorumilta kysyttynä juuri sopiva. Paitsi että jälkimmäinen olisi todellisuudessa pienempi. Samoin pidettäisiin hulluna jos ostaisin 19" rungon "koska se on ihan liian iso" mutta tuo 17,5" saisi aplodit, vaikka taas tässä tapauksessa jälkimmäinen olisi isompi.

Syvältä ja poikittain ettei runkokoosta pysty päättelemään juuri mitään järkevää siitä minkäkokoinen se pyörä loppujen lopuksi on.

Koko juttu on pahasti "mitä *piip* häh?" sarjassa, toisen merkin 15,5" on vain muutamia millejä pienempi kuin toisen 19" eli täytyy tietää aika tarkkaan millaisia vehkeitä vertaillaan koska muuten voi tulla iso huti. Saman merkin sisällä 2" onkin paljon mutta merkkien välillä se ei välttämättä ole ero ollenkaan ja saattaa tosiaan mennä jopa "väärään suuntaan" satulaputken korkeutta lukuunottamatta. Siihen vielä päälle kuskin mieltymykset niin hankalaa tulee.

Ulkorengas
03.01.2015, 08.41
Eli kuntoiluun ja koulu/ tulevien työmatkojen ajamiseen fillaria hakusessa. Ajoasento saisi olla kohtuu pysty, mutta sporttinen (lol). Eniweis, eka ajattelin konan dew plussaa mutta toisella foorumilla suositeltiin suoraan 29er maasturia. Ja nyt mitä siitä olen lukenut niin kiinnostus heräsi, mahdollisuus käydä poluilla ja hiekkateillä kuulostaa kieltämättä houkuttavalta. Tietty asvaltillakin pitää pystyä ajamaan, mutta mitään katupyörävauhteja ei ole haussa. Suositus tuli tälle fillarille, harmi vaan että sitä saa vaan tilaamalla eikä pääse testaamaan. Itse olen 173cm ja aina on ollut vaan peruspyörää käytössä.

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/mountainbike/hardtail/zr-team-29/zr-team-29-70/

Hintaluokka siinä 700e pintaan, mieluiten alle.

Oletko päättänyt, että 29er on sopivampi pyörätyyppi kuin hybridi? Jäi sellainen kuva keskustelusta, että tarpeidesi asettamien vaatimusten haarukointi jäi vähemmälle ja teknisten tietojen perusteella valitun pyörämallin etsintä nousi pääosaan.

yyri
03.01.2015, 11.14
Aluksi mietin hybridiä, esim konan dewiä mutta nyt hieman lueksellessa alkoi kiinnostamaan tuo hiekkatiellä ja metsien polkuja pitkin ajelu. Mökillä kun on tuota metsämaastoa ja tiestöä niin siellähän sitä voisi sotkea. Pitää käydä kaverin maastopyörää testaamassa ja katsoa sitten uudestaan. Asfalttiajelut sitten periaatteessa voin suorittaa tuolla hondan hornetilla.

sampsaa
03.01.2015, 14.05
Terve! kaipaisin vähän apua ja mielipiteitä seuraavista pyöristä: http://www.bike-discount.de/en/buy/cube-curve-black-white-anthrazit-244115

http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-qx-60-232273

http://www.bike-discount.de/en/buy/merida-crossway-20-v-253146

Elikkäs mikäs noista kolmesta ois osiltaan ja tekniikaltaan mikä kannattais hommata?

Tuume
03.01.2015, 15.29
Sinuna miettisin, onko joustohaarukasta mitään hyötyä käytössäni. Kaikkien haarukat joustaa vain hieman yli 5cm eikä se huonolaatuisen haarukan kohdalla juurikaan menoa pehmennä. Minkään pyörän osat eivät kovinkaan kummoisia ole, muuta ehkä niillä kaupungissa pärjää. Itse kuitenkin valitsisin jomman kumman seuraavista. Etenkin jos joustoa haluat niin Radon mielestäni selkeästi ehdokkaitasi parempi:

Esimerkiksi feltin saa samaan hintaan myös muuten samoin osin pl. renkaat vaihtuvat sileämpiin ja haarukka jäykkään teräksiseen, jolloin paino putoaa kilon verran, 12kg: Felt QX65 (http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-qx-65-232947/wg_id-29)

Tällainen Radon (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-scart-5.0-239166/wg_id-6672) on sen sijaan itsestäni mielestäni jo selkeästi paremmin osin varustettu satasen panostuksella. mm. Shimanon hydrauliset levyjarrut, deore tason osia voimansiirrossa, lukittava haarukka, vanteet, 13kg

sampsaa
03.01.2015, 19.51
Sinuna miettisin, onko joustohaarukasta mitään hyötyä käytössäni. Kaikkien haarukat joustaa vain hieman yli 5cm eikä se huonolaatuisen haarukan kohdalla juurikaan menoa pehmennä. Minkään pyörän osat eivät kovinkaan kummoisia ole, muuta ehkä niillä kaupungissa pärjää. Itse kuitenkin valitsisin jomman kumman seuraavista. Etenkin jos joustoa haluat niin Radon mielestäni selkeästi ehdokkaitasi parempi:

Esimerkiksi feltin saa samaan hintaan myös muuten samoin osin pl. renkaat vaihtuvat sileämpiin ja haarukka jäykkään teräksiseen, jolloin paino putoaa kilon verran, 12kg: Felt QX65 (http://www.bike-discount.de/en/buy/felt-qx-65-232947/wg_id-29)

Tällainen Radon (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-scart-5.0-239166/wg_id-6672) on sen sijaan itsestäni mielestäni jo selkeästi paremmin osin varustettu satasen panostuksella. mm. Shimanon hydrauliset levyjarrut, deore tason osia voimansiirrossa, lukittava haarukka, vanteet, 13kg

Eli Tuumen suosittelemaan radon ostoon taidan päätyä. Ilmeisesti tuo 52 cm runko olisi minulle 175 cm pituiselle jätkälle sopiva? Asfaltti tiellä tulee pääsääntöisesti matkaa käytyä ja tämän tyyppinen pyörä hakusessa.

izmo
03.01.2015, 20.42
Toi Feltti on ehkä kesällä hyvä lyhyisiin kauppamatkoihin kuivalla kelillä mutta ei siittä tuu talvipyörää kun on noi kehvelit vannejarrut

SiriuS79
04.01.2015, 23.55
Olen ostamassa ensimmäistä kunnon pyörää ja foorumeita on luettu silmät pyöreinä.
Eli olisin päätymässä Radon zr team 29 8.0 pyörään.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621/wg_id-117
Mikä on pyörän heikoin kohta jotta tietää varautua?
Olisko parempaa pyörää tuohon tonnin hintaan?
Ajo tulisi olemaan työmatkaa 7km sekä sekalaista ajelua hiekkaisilla kävelu/kuntoilureiteillä.
Olisko 20tuumaa sopiva koko 186/85 100kg äijän köriläälle?
Kiitos paljon vastauksista.

stumpe
05.01.2015, 00.13
Olen ostamassa ensimmäistä kunnon pyörää ja foorumeita on luettu silmät pyöreinä.
Eli olisin päätymässä Radon zr team 29 8.0 pyörään.
http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-8.0-237621/wg_id-117
Mikä on pyörän heikoin kohta jotta tietää varautua?
Olisko parempaa pyörää tuohon tonnin hintaan?
Ajo tulisi olemaan työmatkaa 7km sekä sekalaista ajelua hiekkaisilla kävelu/kuntoilureiteillä.
Olisko 20tuumaa sopiva koko 186/85 100kg äijän köriläälle?
Kiitos paljon vastauksista.

Toi on tosi hyvä pyörä ekaksi kunnon pyöräksi, osat kaikki perushyviä, joilla pärjää pitkälle. Jos jotain huonoa pitäisi keksiä, niin vanteet on kiinni pikalinkuilla.

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-7.0-237701 <-- Tuossa olisi vanteet kiinni läpiakseleilla, jotka tukevoittavat menoa ja ovat turvallisemmat.

20 tuumainen passeli, stemmin pituudella voi säätää loput ajoasennosta.

orc biker
05.01.2015, 00.30
Jos ei älyttömästi rymistele, niin tuskin noista pikalinkuista tulee ongelmia. Onhan se kuitenkin vuosikymmenet koeteltu tekniikka.

Ei löydy parempaa tuohon hintaan. Löytyy vain hieman erilaisia pyöriä samaan hintaan. Erot ovat yleensä pieniä, ja osissa ei käytännössä eroja ole ollenkaan.

20" on oikea koko tuon mittaiselle.

Munarello
05.01.2015, 01.10
Eli Tuumen suosittelemaan radon ostoon taidan päätyä. Ilmeisesti tuo 52 cm runko olisi minulle 175 cm pituiselle jätkälle sopiva? Asfaltti tiellä tulee pääsääntöisesti matkaa käytyä ja tämän tyyppinen pyörä hakusessa.

Päällystetyillä teillä ajelu 29:llä on vähän kuin lähtisi ralliautolla formularadalle. Renkaita vaihtamalla voi saada lisää vauhtia, mutta kaiken kaikkiaan koko idea on pikkuisen pielessä. Eihän se haittaa, jos ei ole kiirettä eikä erityisemmin edes kiinnosta. Maantiepyörä olisi toisaalta vaihtoehto...

marmar
05.01.2015, 07.36
Päällystetyillä teillä ajelu 29:llä on vähän kuin lähtisi ralliautolla formularadalle. Renkaita vaihtamalla voi saada lisää vauhtia, mutta kaiken kaikkiaan koko idea on pikkuisen pielessä. Eihän se haittaa, jos ei ole kiirettä eikä erityisemmin edes kiinnosta. Maantiepyörä olisi toisaalta vaihtoehto...

Mut kun moni asfalttitiekin vastaa lähinnä sitä että lähtis formulan kanssa mökkiteitä veivaan. Siitä itkun määrästä mitä täällä foorumiltakin löytyy, niin ei se maatiepyöräkään autuaaksi tee ...

greenman
05.01.2015, 08.58
Samaa mieltä marmarin kanssa, jos on vaan 7 km työmatka, niin ei siinä maantienpyörää tarvita. Ei tule monta minuuttia takkiin maasturilla. 29 on huomattavasti monikäyttöisempi mm. talvella.

orc biker
05.01.2015, 09.09
Ei se maantiepyöräkään ilmaiseksi mitään anna. Matala ajoasento ei ole kaikkien mieleen. Jos taas geometria on harvinaisen pysty ja ajelee vain yläotteella, niin eipä se sitten taas mitään oikein annakaan. Ja tuossa muuten oli hybridistä oli kyse, eikä 29eristä.

izmo
05.01.2015, 09.29
kyllä samaa mieltä että työmatka koulumatka ei oo maantiepyörän heiniä... täällä Suomessa kun on syksy talvi ja kevät.....

Munarello
05.01.2015, 12.41
Tämä on toisinaan aika vekkuli foorumi. Yhdelle kun ehdottaa soratieajoon kaksysiä niin väärin meni sillä maantiepyörä olisi parempi. Sitten kun toiselle ehdottaa maantiepyörää päällystetyille teille niin taas meni pieleen joidenkin muiden mielestä. :D Noh, toivon että kysyjät löytävät lopulta itselleen sopivan vaihtoehdon.

sampsaa
05.01.2015, 13.35
Niin kyse oli siis tosta radon hybridistä.. Päällystettyä ja hiekkatietä sekä satunnaisia polkuja tulee ajettua. Ainut mietityttää toi radon koko kun tilasin 52:sen niin kai se jotenkin 174 senttiselle jätkälle menee :D

Ulkorengas
05.01.2015, 15.59
Älä välitä Munarello. Erilaisten ajatusten suuri määrä on rikkaus, joka joskus onnistuu avaamaan omatkin silmät.

Samaa mieltä marmarin kanssa, jos on vaan 7 km työmatka, niin ei siinä maantienpyörää tarvita.

Ei tarvita ei, kun jopollakin pärjää. Maantiepyörästä en tiedä, mutta ainakaan cyclo ei minusta ole huono valinta 7 km:n työmatkalle, joten käyttäjän mieltymyksistä riippuen täysin kelpo vaihtoehto. Kunhan ei tarvitse umpihankeen tai huonokuntoisilla poluilla ajella. Hyvillä poluilla ajeleekin jo ihan mielikseen. Toki hybridi ja 29 ovat myös hyviä vaihtoehtoja.

syklopaatti
05.01.2015, 17.02
Ei kai maantiepyörää nyt kukaan alle 50km matkan takia ala ulos raahaamaan.?Häh???

Munarello
05.01.2015, 17.07
Tässä menee näköjään muutkin kuin vain minä sekaisin kun pari jamppaa kyselee ristiin samassa ketjussa pyöräsuosituksia. :) En minä sitä maantiepyörää siihen seitsemän kilometrin työmatka-ajoon tarkoittanutkaan vaan "Asfaltti tiellä tulee pääsääntöisesti matkaa käytyä" kommenttiin. Eiköhän se Radon ole silti maantiepyörää sopivampi vaihtoehto kun jäsen sampsaa tuossa yllä lisäsi hiekkatiet ja satunnaiset polut mukaan kuvioon. Krossarikin voisi sopia, mutta samat kippurasarvien ominaisuudet siinä kuin maantiepyörissä. Tosin jos oikein ymmärsin, niin pyörä on jo tilattu joten ei muuta kuin onnentoivotuksia uuden pyörän johdosta!

rjrm
05.01.2015, 17.28
Ja sopiva pyörien määrä on noin neljä, viisi. Vasta sen jälkeen saa oikeutetusti kysyä kannattaisko ostaa esim maasturi. Kannattaa, jos sitä ei vielä ole.

izmo
05.01.2015, 18.09
Ja sopiva pyörien määrä on noin neljä, viisi. Vasta sen jälkeen saa oikeutetusti kysyä kannattaisko ostaa esim maasturi. Kannattaa, jos sitä ei vielä ole.

ainoo ongelma alkaa ittellä oleen luukun pieni koko... nyt on saunan laiteilla ottamassa löylyä neljä hiilikuitua... ulkona pakkasessa viisi pyörää säilyy pilttuussa kun ne ei pakkasesta halkee

yyri
06.01.2015, 17.27
Taas tyhmiä kysymyksiä ja vielä etukäteen. Mitenkäs tuo maksaminen tuonne bike-discountiin, visan electronilla vai pankkisiirrolla? Mitä suosittelette.

TERU
06.01.2015, 18.13
Visalla kun maksaa, niin lähetys nopeampaa, pankkisiirto vie paripäivää ennenkuin saavat tiedon rahankulusta ja ennen rahan saannin varmuutta eivät toimi.

arctic biker
06.01.2015, 19.24
Taas tyhmiä kysymyksiä ja vielä etukäteen. Mitenkäs tuo maksaminen tuonne bike-discountiin, visan electronilla vai pankkisiirrolla? Mitä suosittelette.
Eipä taida -discountin maksu Visa Electronilla onnistua, ihan normaali pankkisiirto joka ei toiseen EU-maahan nykyään sen kummoisempaa ole kuin vaikka vuokran maksu. Yleensä kaksi ns. pankkipäivää piisaa, ei aina. Muista tallentaa tilinumero niin seuraavalla kerralla vielä helpompaa.

TERU
06.01.2015, 21.35
Eipä taida -discountin maksu Visa Electronilla onnistua, ihan normaali pankkisiirto joka ei toiseen EU-maahan nykyään sen kummoisempaa ole kuin vaikka vuokran maksu. Yleensä kaksi ns. pankkipäivää piisaa, ei aina. Muista tallentaa tilinumero niin seuraavalla kerralla vielä helpompaa.

Näiltä täysin luotettavilta, tällä palstalla esiintulleilta nettikaupoilta tilatessa riskit minimaalisia. Oma tilausvirhe, toimitusketjun virhe, kuljetuksessa rikkoutuminen tietenkin pieniä riskejä, joista saattaa tulla jälkihommia. Maksun uskaltaa suorittaa etukäteenkin, vaikka sitä usein pidetään kohtalaisena riskinä nettikaupassa.

IncBuff
06.01.2015, 21.38
Eipä taida -discountin maksu Visa Electronilla onnistua
Onnistuu.

arctic biker
06.01.2015, 21.39
Onnistuu.
Katoppa, häätyy testata.

TERU
07.01.2015, 06.29

Eipä tyhmää kysymystä ole. Olen tilannut ulkomaisista nettikaupoista pian parikymmentä kertaa ja enimmät pankkisiirrolla. Kerran pankissa kysyin mitä tälle luotottomalle visalle pitäis tehdä että vois tilailla ulkomailta. Otti kortin pyöräytti ympäri ja sanoi ettei mitään, kortilla voi tilata kuin luottokortilla ikään, vaikka ei luotollinen olekaan. Näinpä sitten viimeaikoina on homma toiminut. Taas olis jotain mielessä.

Teukkal
08.01.2015, 21.58
Samoilla linjoilla aloittajan kanssa. Ensimmäinen pyörä ympärivuotiseen yleiskäyttöön haussa. Hinta saa todennäköisesti jäädä 500 euroon. Olen katsellut näitä:

http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-le-237318 (https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-237549)

(Brakes: Shimano Altus BR-M355, Shimano SM-RT20 160/160mm, Center-Lock)

http://www.nishiki.fi/mallisto/2014/mtb/bigfoot-h29 (Sais hintaan 629e)

Jäädäänkö näillä paljon jälkeen 7.0:sta?

E: Löytyi myös tällainen http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-ms-236078/wg_id-117
Hieman leveämmät renkaat ja jarrut erit.

Brakes: Shimano A-M395 schwarz 160mm/160mm

orc biker
09.01.2015, 00.38
Jäädäänkö näillä paljon jälkeen 7.0:sta?

Suntourin haarukka on arvoitus, luultavasti ei kovin positiivinen sellainen. Muutenhan noissa ei kovin olennaista eroa synny. Mutta noissa huonoissakin haarukoissa tulee muistaa se, että nehän ovat korkeintaan hidaste. Ja kun sinäkin ympärivuotiseen käyttöön ostat, etkä ilmeisesti varsinaisesti maastoajoon, niin eipä se niin paljon merkitse. Tottumus auttaa myös. Minä olen ajanut romukeulilla ihan tyytyväisenä. Sovittaa vain vauhdin välineisiin. Tosin nykyinenkin on joidenkin mittapuulla romu, vaikka minusta se on tosi hyvä. Mielipiteeni on kuitenkin, että 7.0 on ensimmäinen hyvä pyörä. Jos itse ostaisin yleispyörän, niin ostaisin kuitenkin 500 €:n pyörän, koska se kuitenkin varastetaan tai ainakin se halvempi säilyy todennäköisemmin varastamatta. Jos sellaisesta ei tarvitse huolehtia, niin ehdottomasti laittaisin sen 200 € lisää, koska se ei pyörän käyttöiässä tunnu yhtään mitään.

E: Löytyi myös tällainen http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-29-5.0-ms-236078/wg_id-117
Hieman leveämmät renkaat ja jarrut erit.

Ja runko. Huomaa esim. kaapeleiden vienti. Ja tuo Nishiki on ylihinnoiteltu tarjouksessakin.

Teukkal
09.01.2015, 01.30
Ja runko. Huomaa esim. kaapeleiden vienti. Ja tuo Nishiki on ylihinnoiteltu tarjouksessakin.

Kiitos vastauksestasi. Näköjään siis kolme Radonin mallia samassa hintaluokassa; 5.0, 5.0 LE ja 5.0 MS. Mainitsemasi erot näköjään löytyy, mutta tuskin suurta merkitystä omassa käytössäni? 5.0:ssa oma koko toistaiseksi loppunut joten kallistunen LE:een tai MS:een.

oem
09.01.2015, 14.38
Päädyin itse Radonin ZR team 5 viime keväänä samoista lähtökohdista. 29x2.25.
Mielestäni ei kannata käyttää rahaa ensimmäiseen pyörään liikaa. Vuoden päästä ehkä tietää mitä haluaa kun kertyy kokemusta.
Lisäksi ostanut Brooksin satulan, tarakan, mittarin...

orc biker
09.01.2015, 18.02
Kiitos vastauksestasi. Näköjään siis kolme Radonin mallia samassa hintaluokassa; 5.0, 5.0 LE ja 5.0 MS. Mainitsemasi erot näköjään löytyy, mutta tuskin suurta merkitystä omassa käytössäni? 5.0:ssa oma koko toistaiseksi loppunut joten kallistunen LE:een tai MS:een.
Tuskinpa tuossa käytössä huonompi keula niin paljon vaikuttaa. Ja sen voi vaihtaa myöhemmin helpohkosti itsekin. < 100 € jäykkä, < 170 € hyvä jousikeula. Että ei sen kanssa ole ikuisesti jumissa, jos alkaa harmittaa, että enpäs ottanut paremmalla keulalla.

Teukkal
11.01.2015, 17.37
Tuskinpa tuossa käytössä huonompi keula niin paljon vaikuttaa. Ja sen voi vaihtaa myöhemmin helpohkosti itsekin. < 100 € jäykkä, < 170 € hyvä jousikeula. Että ei sen kanssa ole ikuisesti jumissa, jos alkaa harmittaa, että enpäs ottanut paremmalla keulalla.

Ok. Oli hieman kiire saada pyörä käyttöön, joten tilasin MS:än. Katsotaan ja kokeillaan miltä keula tuntuu.

MardukFIN
14.01.2015, 06.13
Hei!

Kumpi ekaksi yleispyöräksi? Trek Marlin 6 vai joku Radon 5.0:sta? Enimmäkseen työmatkaa, mutta myös metsäpolkuja, ei mitään juuraikkoja eikä pomppuja. 184cm/82kg.

Kiitos!

yyri
03.06.2015, 13.56
Palkka alkoi juoksemaan niin luultavasti tulee nyt tilattua tässä alkukesästä tuo 29er team 7.0. 18" koossa, pääsin kaverin 16" race versiota testaamaan ja oli vähän ahdas.

Polkimiksi dmr v8:t?

stumpe
03.06.2015, 22.10
Palkka alkoi juoksemaan niin luultavasti tulee nyt tilattua tässä alkukesästä tuo 29er team 7.0. 18" koossa, pääsin kaverin 16" race versiota testaamaan ja oli vähän ahdas.

Polkimiksi dmr v8:t?

Mielummin shimano pd-m520, on halavemmatki, 18 eemeliä.