PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kona blast 2003

Rottaroope
29.12.2014, 18.50
Palasin juuri muutaman kuukaden Etelä-Amerikan pyöräretkeltä. Mieleen jäi vahvasti Perun syrjäiset hiekkatiet, joita en valitettavasti tällä kertaa kerennyt koluamaan. Suunnitelmissa on palata pelikentille maastopyörän kanssa.

Nurkista löytyy vuoden 2003 Kona blast. Kannattaako näin vanhan pyörän osia päivittää, vai onko parempi ostaa kokonaan uusi pyörä? Vanteet ainakin vaikuttavat niin soikeilta että lähtisi vaihtoon. Keskiökin tuntuu jämähtäneen melko lujaa kiinni. Lisäksi minua häiritsee se että pyörässä on hydrauliset levyjarrut, joita on ongelmien sattues hyvin vaikea kehitysmaissa huoltaa. Joten mitäs sitä oikein tekisi? Sinäänsä ei viitsisi pyörää hukkaan heittää...

Marsusram
29.12.2014, 20.41
Tuon ikäluokan fillareita ja osia on monilla jäänyt nurkkiin romuksi tai odottamaan vintagevuosia.
Eli 26" fillarin kasaa ajokuntoon osista melko halvalla, vaivaahan siitä on ja iloa jos onnistuu.
Toisaalta lentoyhtiöiden ottama korvaus/kg pistää miettimään, millaista fillaria kannattaa sinne asti raahata ja vielä takaisinkin?
Hyvä tosiaan ottaa huomioon huollettavuus, jarrupaloja luulisi kuluvan nopeasti.

sunny
29.12.2014, 23.10
No, mitä Dougin kokemuksia muistelee, niin jarrut ei ollut lähellekään suurin ongelma, vaikka jarrupalat kertaalleen öljyttiinkin! Keskiö kannattaa vaihtaa. Dougilla taisi olla Alivio-tasoa, joka kesti sitten rääkkiä. Pyörähän oli 2007 Jamis Dragon. http://amazonpilgrim.com/jamis-dragon-will-be-my-ride-across-the-amazon/

Itse olen tähän päivään pärjännyt v-jarruilla, mutta oma ajotapa onkin ennakoiva. Pyöräkin on aitoa retroa sieltä 90-luvun puolelta. Näihin löytyy hyvin palikoita maailmalta syrjäisistäkin paikoista, mutta omavaraisuus toki kannattaa. Keski-Euroopan reissulla oli nyt viimeksi vuokrapyörä. Kaverilla oli oma Klein, joka sitten pöllittiin Europarlamentin edustalla. Pyöriähän saa aina uusia ja halvemman pyörän voi myydäkin reissun lopussa. Toinen optio on ostaa pyörä kohdemaasta, mutta kannattaa sopia etukäteen. Itse en toista kertaa ota vuokrapyörää. Tarkoitushan on viihtyä ja oma pyörä on siihen helpoin keino. Jos kaikki pitää mitata rahassa, niin parempi pysyä kotinurkilla. Tässä nyt puhtaasti omia näkemyksiä.

Rottaroope
30.12.2014, 12.05
Joo no kaipa alan tota kunnostamaan. Mitkä kiekot toho nyt sitten ostaisi? Jotkut todella kestävät (enduro/dh), jotka ei ihan heti mene mutkalle olisi hakusessa. En tiedä millä rahalla laatua saa, mutta sanotaan budjetiksi 300 euroa. Halvempaakin saa ehdotella. Kannattaako noita kiekkoja tilata ulkomailta? Meinaan ettei tule vääränä kotiovelle?

nure
30.12.2014, 14.39
300€ aika minimi jos kiekotkin hankit, helposti menee koko budjetti renkaineen jos varsinkin tuollaista tukevampaa settiä himoaa...

supertele
30.12.2014, 14.43
Paljonkos fillarin kuljettaminen tuonne maksaa (yhteen suuntaan)?

Rottaroope
30.12.2014, 17.50
Niin siis budjetti kiekoille kolmensadan hujakoilla. Pyörän vieminen maksaa 50-100 euroa yhtiöstä riippuen

nure
30.12.2014, 21.24
Tuskin mitään DH kiekkoja kannata alkaa hankkimaan, paino vain kasvaa ja kyllä hyvin tehdyt normikiekotkin kestää... Muuta osat toinen mokoma päälle ilman yllätyksiä ja menee jo alkuperäisen pyörän hintoihin jos tästä kyse http://www.bikepedia.com/quickbike/BikeSpecs.aspx?year=2003&brand=Kona&model=Blast . Itse en kyllä viitsisi muuta kuin huvin vuoksi nurkista kierivistä osista jotain duunata koska hintaluokkaan 600-700€ saa uuden ja paremman. Ja tuo keula on todennäkisesti mennyttä aikaa 80 millin joustolla ja muistaakseni vielä elastomeereilla.

Rottaroope
30.12.2014, 23.07
Rungon geometria on kyllä erinlainen, mutta väreiltä sama pyörä. Yksittäisissä osissa on eroja ja keulakin tuntuu toimivan. Noh, jokatapauksessa taidan keskittyä tähän pyörään. En ole hifistelijä, tärkeintä on että osat eivät hajoa. Haluan perus maastopyörän jonka kovan rasituksen alla olevat osat on vaihdettu parempaan. Epäilen uuden 600-700 euron pyörän kiekkojen kestävyyttä rymisteltäessä tuhansia korkeusmetrejä alas kivisiä teitä pitkin. Voi toki olla että olen väärässä, mutta olisi mukava kuulla mitä hyötyisin uuden alemman hintaluokan maastopyörän ostamisesta. Minulla kuitenkin on jo sellainen.

Lisäksi ehdotuksia endurokiekoista olisi mukava kuulla. Kiitos!

nure
31.12.2014, 10.16
Rungon koko vaikuttaa näöltä geometriaan... Ennen tuo keula leviää kuin halvimmat kiekot, tuota ei ole edes todelliseen maastoajoon tehty, nimim."Kokemusta on". Katsele noita kiekkoja vaikka BD:n tai CRC:n sivuilta, valikoimaa riittää.
Ps. Tuossa Jamiksessa oli sentään oikea keula, Kyllä halvimmatkin komponentit kestää, joskus jopa paremmin kuin viimeisen päälle kevennetyt kisaosat.

Rottaroope
31.12.2014, 16.59
Pyörässä on Marzocchi Bomber 03 keula, eli eri kuin linkissä. Kyseisen mallin kestävyydestä en sitten tiedä. Kiekkoja olen selaillut, mutta merkkejä on niin perhanasti että paha sanoa. Mavicin crossride ja crossoneja olen lähinnä katsellut.

nure
01.01.2015, 13.55
Katsele mielummin kiekkoja 32-36 puolaisina...

Rottaroope
01.01.2015, 19.15
Oon näitä kiekkoja katsellut tässä. Miltä tämä vaikuttaisi? http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/pro-lite-alcazaba-mtb-wheelset/rp-prod68417

Ainut ongelma on että en löydä vanteen leveyden mittaa mistään. Pitää varmaankin viestillä kysyä...

Rottaroope
03.01.2015, 17.49
Purin äsken keulan osiin, putsasin ja rasvasin kaiken. Yllätyksekseni se on täysin mekaaninen, ja juurikin tuon linkin takaa löytyvä Marzocchi exr comp keula. Osat vaikuttavat olevan hyvässä kunnossa, ja pumppaa ihan kiitettävän liukkaasti.

Nure, puhuit että on kokemusta halvan keulan leviämisestä. Mikä siinä oikein meni rikki? Olin oikeastaan ihan mielissäni huomatessani jouston toimivan jousilla ilmanpaineen sijasta, tai millä noi nyt nykyään toimivatkaan. Rakenne on niin yksinkertainen etten oikein näe mikä sieltä hajoaisi.

Haluaisin vielä muistuttaa että vaikka tiet joita tulen andeilla polkemaan ovat muhkuraisia, en ole sinne siis mitään hc-mäkiajoa menossa harrastamaan. Vähän syrjäisempää pitkän matkan pyöräilyä, jonne suurin osa ihmisistä valitsee jäykän keulan jouston sijasta. Minulla vain sattuu olemaan jo tuo keula, niin ajattelin lähteä sillä liikkeelle. Tosin taas tulee yksi osa lisää joka voi mennä rikki...