PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suosituksia DH-pyöräksi

_JPK_
28.12.2014, 20.32
Elikkä olen taas saanut pienen kipinän pyöräilyn aloitukseen. Olen joskus teinivuosina ajellut Bmx:llä mutta nyt on alkanut DH touhu himottaa. Elikkäs tiedustelisin että mihin/millaiseen pyörään kannattaisi rahansa laittaa? Kannattaako pyörä kasata itse ostaa valmis vai mitä pitäisi tehdä? Ja olisi mukava kuulla että miten olette itse aloittaneet harrastuksen.

Ps. Rauhallista Uuttavuotta 2015

Sotanorsu666
28.12.2014, 20.51
www.fillaritori.com ja sieltä kiikaroit jonkun käytetyn sopuhinnalla. Valikoimaa on aika reilusti. Päivittelet sitten kalliimpaan uuteen, jos ja kun kipinä syttyy. Kaikki rahat menee pyöräilyssä siinä missä muissakin harrastuksissa, kun muistaa "harrastaa tosissaan".

CamoN
28.12.2014, 21.12
Fillaritorilta minäkin lähtisin ensihätään hakemaan kohtuuhintaista pyörää, mutta käytettyä hankkiessa täytyy tietysti olla aika vahva ymmärrys runkokoon sopivuudesta, pyörästä erityisesti kuntotarkastettavista kohteista ja siitä järkevästä hintatasosta joka käytetystä kannattaa maksaa. Jos tuntuu siltä ettei valintaa pysty tekemään, suosiolla lähialueen jälleenmyyjän luo kysymään suosituksia. Jos tuntuu siltä että valinnan pystyy tekemään ilman asiantuntijan neuvontaa mutta haluaa uuden ja kiinnostaa erityisesti hyvä hinta/laatusuhde, kannattaa tilata saksalainen Canyon/Cube/Radon -postimyyntipyörä.

Jatkossa kannattaa muotoilla ketjun otsikko vähän kuvaavammin. Ja tämän tyyppinen keskustelu saattaisi sopia paremmin tuonne Fillarisuosituksiin vrt. Yleiset jorinat.

LJL
28.12.2014, 22.21
Höh. Mä luulin että tämä oli yleiskysely, että mitä tehdä, jos ei ole tekemistä.

Santerius
28.12.2014, 22.25
Ajattelin aluksi vastata ihan fiilispohjalta, mutta sitten googletin, mitä DH voisi tarkoittaa.

Vastaus on sen jälkeen ihan sama. Jos kyseessä on niin sanotusti aavistus, osta keskiluokan kampe ja kokeile miltä tuntuu. Jos ei kiinnosta, myy tai heitä seinään. Kuten ketjun otsikon henkeen käy, tämä pätee lähes mihin tahansa elämän osa-alueeseen.

kauris
28.12.2014, 22.39
Höh. Mä luulin että tämä oli yleiskysely, että mitä tehdä, jos ei ole tekemistä.

Tätä minäkin luulin.

Pyry
28.12.2014, 23.05
Kannattaa hommata pyörä, jolla arvelee tykkäävänsä ajaa. Itse aloitin jäykkäperäisellä 29:llä. Se oli monipuolinen ja sikäli itselle sopiva ratkaisu.
Täysin ummikkona lähdin liikkeelle, mutta tuota alkuperäistä päivitellessä ja nyt jo yhden pyörän kasanneena (ja muita pyöriä välissä pyöritelleenä) on paljon oppinut ja rahat menneet. Mutta mukavaa on ollut.

Enemmän aloitusfilosofinen kysymys ehkä olisi, että kannattaako hommata heti DH-tykki ja hurahtaa pyöräilyyn sitä kautta vai hommata monipuolisempi kulkine jolla voi harrastaa monipuolisemmin eri alalajeja. Lopputulos on todennäköisesti, että tarvitset kuitenkin n+1 pyörää (n=sen hetkinen pyörien määrä).

Nufan
28.12.2014, 23.29
Mä katselisin tossa tilanteessa enduro-tyyppisiä pyöriä jos painovoimapyöräily kiinnostaa. Niillä pärjää alamäessä ja peruspoluillakin pystyy ajamaan vallan mainiosti. Täysverinen Dh-pyörä on aika rajoittunut.

Jopoman
28.12.2014, 23.44

On veitsenterävästi nimetty topikki.

Nufan
29.12.2014, 10.31
Topicci on nimetty uudestaan.

mehukatti
29.12.2014, 10.45
Santa Cruzilta tuli just uus V10 ja tällä kertaa tarjolla on myös budjettimalli ~5.5kE hintaan:

http://brimages.bikeboardmedia.netdna-cdn.com/wp-content/uploads/2014/12/New-Santa-Cruz-v10-down-hill-mountain-bike-27-3.png

supertele
29.12.2014, 10.58
Pari järkevää neuvoa tässä on jo tullutkin:
- et halua DH-pyörää, haluat enduro-pyörän. Jos kahden vuoden päästä tuntuu, että hissipyöräilyssä ei joustomatka riitä, katsele DH-pyörää uudelleen.
- jos rahalla on väliä, katsele käytettyjä: tarjontaa on hyvin, jälleenmyyntihinta tippuu vähemmän kuin uudessa
- älä osta väärän kokoista pyörää

(jos asut hissikeskuksessa ja rahaa on kuin roskaa, niin sitten ehkä mehukatin ehdotus)

syklopaatti
29.12.2014, 11.51
Kantsii selvittää onko asuinpaikkakunnallasi jonkinlaista
painnovoimapyöräily seuraa tai skeneä.
Jos on niin eikun yhteyttä ottamaan paikallisiin kuskeihin.
Saat arvokkaita neuvoja ja opastusta. Luultavasti pääset testaamaan vielä erilaisia pyöriä yms. ...

Monessa paikassa ajetaan talvellakin ja talvi-dh on ihan pirun hauskaa puuhaa.:)

nure
29.12.2014, 14.11
Supertele puhuu asiaa, jos on jo tallissa useampi pyörä niin DH pyörä oiva jatke sinne mutta ainoana pyöränä aika surkea kapistus.

mehukatti
29.12.2014, 14.50
Tässä halvempi vaihtoehto:

http://www.yt-industries.com/shop/de/Bikes/Gravity/Tues2.0-Comp-2014

Tosin oon kyllä samaa mieltä, että uudet enskapyörät 160-165mm joustolla on niin hyviä alamäessä ja toisaalta mäet varsinkin eteläsuomessa sen verran pieniä ja loivia, että DH-pyörän hankintaa on vaikea perustella järkisyillä. Tästä syystä itsekin hankkiuduin eroon DH-pyörästä ja laitoin rahat enskapyörään, jolla sujuu kaikki ajot. Lähinnä jos vetää isoimmista hyppyreistä mitä Suomesta löytyy, niin DH-pyörä tuo lisää luottoa ja varmuutta. Tai jos meinaa osallistua DH-kisoihin, niin DH-pyörällä saattaa saada hiukan nopeampia aikoja radasta ja kuskista riippuen.

Verska-Vesa
29.12.2014, 18.47
Entäs jos onkin vaikka niin ettei ketjun aloittajaa kiinnostaisikaan lenkin polkeminen tms. enduropyörän mahdollistama monipuolisuus? Eikö silloinkaan saa ostaa oikeaa DH-pyörää?
Ja tuo Mehukatin V10-ehdotus oli toivottavasti vitsi, aloittelijan ei ehkä ole fiksua ostaa heti henkilöauton hintaista "budjetti"-mallia.

Hiukan vanhempia DH-pyöriä on tosiaan fillaritorilla ja mountainbike.fi:n palstalla usein todella sopuhintaan, sellaisella lähtisin itse liikkeelle. Kunhan koko on suunnilleen oikea ja muut perusasiat kunnossa, niin sellaisella pötkii hyvinkin pitkälle.
Jos taas kiinnostaa myös polkea omin voimin mäen päälle tai ajaa lenkkiä mäenlaskun ohella, niin sitten joku enduropyörä tosiaan on poikaa. Niistä vaan saa nykyään usein pulittaa enemmän kuin DH-pyöristä.

marko.k
29.12.2014, 19.27
Sportaxissa oli kasa trekin dh pyöriä mistä saa pienellä osahankinnalla ajettavia laitteita. Kokojakin oli useampaa muistaakseni. Kannattaa vaikka soitella ja kysellä tai mahdollisuuksien mukaan poiketa.

T_2
29.12.2014, 19.47
Noista halvoista käytetyistä saa aikalailla omat pois, jos ei kiinnostakaan. Tuolla torilla on jo etusivulla kiinnostavan näköinen Stinky ja M6, s- ja m-koot. Vuokra- tai lainapyörällä saa kai kuitenkin helpoiten selville haluaako dh-pyörän vai jotain monikäyttöisempää.

_JPK_
30.12.2014, 01.24
Kiitoksia jo nyt aktiivisuudesta tällä palstalla. Juu olen melko keltanokka näissä Maastofillari aioissa niin olen nyt siis ymmärtänyt että nuo Enduro mallit olisi varmaan enempi sitä mitä hajen. Eli tarkoitus on polkea ehkä hieman lenkkiäkin mutta pieni loikkiminen ja kikkailu kuuluisi tietty asiaan. Minulla on vanhastaan tuollainen joku Konan etujouska millä olen ajellut. Se vaan on jotenkin sohlon tuntuinen. En tiedä mitkä kaikki osat siihen tulisi vaihtaa että saisi miellyttävämmän ajaa. Tanko on minun käteeni hivenen kaukana ja kiekot rullaa saatanan huonosti.

AK-87
30.12.2014, 23.08
Juuh, etenkin jos ei ole hirveesti kokemusta/tietämystä, niin paras olisi hankkiutua paikallisen (missä päin asut?) harrastajaporukan juttusille. Jollei tämä ole mahdollista, niin sitten täytyy luottaa myyntimiehiin ;) Kuulostaa siltä, että joku trail/endurofillari olisi varmaankin se mitä haet. Siis sekalaiseen maastoajoon, kikkailuun ja hyppimiseen. Käytännössä siis puhutaan noin 140-160 milliä notkuvista täysjoustoista. Näitä onkin markkinoilla melkein loputon määrä eri malleja, uusia ja käytettyjä. Uudet kohtuulliset mallit maksaa alkaen noin 2500 euroa ja hyvän käytetyn saa jollain 1300-1800 eurolla.

PS. Jos "kiekot rullaa huonosti", niin älä rakenna itse... [kiekot = kansankielellä vanne = napa, pinnat, kehä -> kaipa ne on renkaat, jotka rullaa huonosti?] :)

Verska-Vesa
30.12.2014, 23.52
PS. Jos "kiekot rullaa huonosti", niin älä rakenna itse... [kiekot = kansankielellä vanne = napa, pinnat, kehä -> kaipa ne on renkaat, jotka rullaa huonosti?] :)

Ei välttämättä, voihan navan laakerit olla huonossa kunnossa ja sen takia kiekko rullaa huonosti. Tai jos vanne/rengas/koko hoito on niin painava että sen kiihdyttely syö kohtuuttomasti energiaa, joka johtaa siihen että tulee tunne että ei rullaa mihinkään silloin kun mennään edes hienoiseen ylämäkeen.
Renkaista se tosin yleensä johtuu :)