PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ei ne vehkeet, vaan kuinka niitä käyttää.

brilleaux
10.12.2014, 13.40
http://www.ksml.fi/uutiset/kotimaa/kolmivaihteisella-kymppitonni-rikki-juha-minkkinen-on-melkoinen-polkija/1948533

" kaksi 40 kilometrin lenkkiä joka päivä. Parhaimpana päivänä Minkkinen intoutui polkemaan 160 kilometriä ja huonoimpanakin ”vain” 40. Silloin hän tosin oli kipeänä, vatsataudissa."

"Matka taittuu hyvin kolmivaihteisellakin, mutta kyllä kymmenvaihteinen voisi olla parempi, hän heittää."

Ja toiset puhelee että pitäis levätä, palautella. Varsinkin näin meidän vanhempien ukkojen.... :D

LJL
10.12.2014, 13.57
Voi morjens. Hats off!

Farina
10.12.2014, 15.52
Vaikka kyseessä on eläkeläinen, niin tämä juttu vahvistaa käsitystäni, että todellisia pyöräilijöitä ovat juuri ne vanhemmat rouvat (miksei herratkin), jotka veivaavat joka päivä töihin ja takaisin 20 km kelissä kuin kelissä, hyvin vaatimattomalla kalustolla. Ei siinä mietitä voimansiirron komponentteja, etsitä hiilikuitutankoa tai hierota stemmin pituutta illasta toiseen. Siinä vaan pyöräillään :)

brilleaux
10.12.2014, 15.57
^ +1 tälle

Esuli
10.12.2014, 17.13
"Palautuminen" on pullajalka/kermaperse urheilijoiden keksimä termi laiskottelulle. Kuvitteleppa metsuri/maanviljeliä sanomassa "minulla on tänään lihashuoltopäivä".

Liikuttava
10.12.2014, 17.22
"Palautuminen" on pullajalka/kermaperse urheilijoiden keksimä termi laiskottelulle.
Hevonkakkaa. Sopivalla palautumisella optimoidaan harjoituksen teho. Eli pyritään saamaan ns. maksimi irti treenistä.

Riittävällä palautumisella vältytään ylikunnolta, toisin kuin treenaamalla esim. useita kertoja päivässä.

Suffeli
10.12.2014, 18.12
hyvin vaatimattomalla kalustolla. Ei siinä mietitä voimansiirron komponentteja, etsitä hiilikuitutankoa tai hierota stemmin pituutta illasta toiseen. Siinä vaan pyöräillään :)
Juu, voihan juoksulenkillekkin lähteä vaikka kumisaappailla :)

Tank Driver
10.12.2014, 18.40
"Palautuminen" on pullajalka/kermaperse urheilijoiden keksimä termi laiskottelulle. Kuvitteleppa metsuri/maanviljeliä sanomassa "minulla on tänään lihashuoltopäivä".

Onhan meillä sunnuntai. Pyhätöillä ei ole Herran siunausta.

Esuli
10.12.2014, 19.21
Minä luulin , että maanviljelijät rentoutuu pyhäsin ropsimetässä. Ei ole enää ajat entiset.

Tank Driver
10.12.2014, 21.28
Siis sunnuntaihan on paras työpäivä kun on vähemmän häiritsijöitä.

brilleaux
10.12.2014, 21.33

:D
Totta puhuen, onhan se lepo tärkeää. Siinä missä treenikin. Kuulemma.
Mutta ei ne entisajan tosimiehet, kuten metsurit tosiaan palautellu. Olivatko lie ylikunnossa 20 vuoden treenamisen jälkeen? ;)

Lepo taitaa tosiaan olla tärkeää meille pullamössöille; ei cityruoto kestä jos eletään entisajan tyyliin?
Tainnut evoluutio ottaa takapakkia.

Itse olen yhtenä talvena kokeillut puiden kaatoa metsästä omiksi tarpeiksi. Jopa muutamana päivänä ihan tunteja kerrallaan!
Ja mun ruoto ei sitä hommaa kyllä kestä. Luulin olevani ihan hyvässäkin kunnossa.
Mulle on täysin käsittämätöntä entisaikojen oikeiden metsurien ruumiillinen kestävyys.
Superhumans.

Tank Driver
10.12.2014, 21.42
Oletteko kuulleet, että entiset savottamiehet olisivat joskus jääneet eläkkeelle..?

mutanaama
10.12.2014, 22.04
Muistaakseni joku faijan puolesta jäi. Kun ei enää nelikymppisenä veri kiertäny sormissa. Tuli muuten mieleen, että pitäiskö mäkelän peruskoulun entisille siivoojille hakea joku olympiamitali postuumisti. Ne käveli kuulemma joka koulupäivä noin 10km lenkin luudan perässä. Pursiainen jäi kanssa sairaseläkkeelle alta kuudenkympin. Luolamiehilläkin oli se parempi ravinto, jossa ei ollu hiilaria lainkaan. Eliväthän ne useinkin nelikymppisiksi.

JKK
10.12.2014, 22.21
Tai ne äijät jotka rakensivat pyramidit. Ei tainnut saikkupäiviä olla? Jos laiskotti veti pomo ruoskalla selkään. Ruoskiminen on nyky työyhteisöissä ns virtuaalista.

Sent from my iPad using Tapatalk

Aapo Jäykkäperä
10.12.2014, 22.51
Jos laiskotti veti pomo ruoskalla selkään. Ruoskiminen on nyky työyhteisöissä ns virtuaalista.

Kyllä ennen oli paremmin...ei ollu henkistä väkivaltaa :p

marmar
10.12.2014, 23.07
Oletteko kuulleet, että entiset savottamiehet olisivat joskus jääneet eläkkeelle..?
Useimmat ei varmaan ehtineet. Taisi aika moni nukkua nykymittapuun mukaan varsin nuorena ikuiseen uneen. Ihminen ei ole kone...

Tank Driver
10.12.2014, 23.09
Useimmat ei varmaan ehtineet. Taisi aika moni nukkua nykymittapuun mukaan varsin nuorena ikuiseen uneen. Ihminen ei ole kone...

Just näin.

JackOja
10.12.2014, 23.15
Ennen oli miehet rautaa, nyt vaan poljetaan huvikseen ja ajankuluksi jotain tyhmiä pyöriä...

Esuli
11.12.2014, 00.17
Oikeestihan tämmöset minkkiset on kaheleita eli tolloja. Ei niitä pitäs enää yllyttää.

JiiPee
11.12.2014, 00.22

Appiukkovainaa kertoi että tunsi yhden joka jäi, ei kuulema pinoillaan kehuskellut.

Ontopik. ei se hirvikään venyttele:)

mutanaama
11.12.2014, 01.52
Ja muuten venyttelee, ihan kuin kissat, hevoset ja koirat.

Matti S.
11.12.2014, 02.20
Juu, näin on, mielenkiintoisia nuo kissan ja koiran liikkeellelähdöt... Kyllä venyy, naamasta lähtien.

Ulkorengas
11.12.2014, 06.35
Jos kolmivaihteisella Tunturilla ajelee esim. 16 km/h keskinopeudella 80 km/h päivässä, tekee se 5 tuntia. Ei tuosta sellaista rasitusta hyväkuntoiselle tule, että se erityistä lepoa vaatisi. Eri asia on jos nostaa nopeutta. Luonnetta noin pitkään jatkuvana suoritus kyllä vaatii. Aikaahan eläkeläisellä on, kunhan vain osaa priorisoida asiat sopivaan järjestykseen. Itselläni on mielessä muutakin puuhaa eläkepäiville kuin pyöräily tuossa mittakaavassa. Edellä keskustellut metsätyöt ovat hyvä vaihtoehto.

VesaP
11.12.2014, 08.08
tekee se 5 tuntia. Ei tuosta sellaista rasitusta hyväkuntoiselle tule, että se erityistä lepoa vaatisi.

Ai 5 tuntia päivässä satulassa (oli vauhti mikä tahansa, millä pyörällä tahansa) eikä vaatis koskaan lepoa... Just joo.

lansive
11.12.2014, 09.28
Ai 5 tuntia päivässä satulassa (oli vauhti mikä tahansa, millä pyörällä tahansa) eikä vaatis koskaan lepoa... Just joo.

Ihminen pystyy tuollaista matalatehoista suoritusta tekemään lähes ikuisesti. Kannattaa päiväkodissa joskus käydä katsomassa: siellä juostaan ja ollaan muuten aktiivisia koko päivä ja silti koko viikonloppu jaksetaan vetää samaa tahtia kotona. Ongelma on siinä, että 6-60 ikävuoden välillä suurimmalta osalta jää se harjoittelu vähemmälle jolloin kunto rapistuu väistämättä. Sitten eläkkeellä ei enää niin vaan otetakaan takaisin yli 50 vuoden tuolissa möllötystä.

Suffeli
11.12.2014, 09.49
Ja kaikki ei ole totta mitä lehdessä lukee.

El-Carpaso
11.12.2014, 10.38
Mul on ollu kesäduuni johon liitty abaut viis tuntia kävelyä päivässä (lasken tämän näin karkeasti koska jos duunipäivä oli noin 9.5h niin puolet siitä oli liikkeellä ja puolet tekemässä oheisjuttua. Touhuun kuului perus kävely johon oli usein lisätty nopeampaa pikakävelyä ja aika usein kanssa ihan puhdasta juoksusprinttiä joistain sadoista metreistä yli kilometriin. Rankkoina viikkoina oli aika rikki mutta kyllä sitä kesti ja siihen nimenomaan tottui. Kuten sanottu, jos intensiteetti on tarpeeksi matala henkilökohtaiselle tasolle niin periaatteessa pystyy väsäämään koko päivän ilman sen suurempia palautumisia.

Palauttavat lenkit, palauttavat lenkit.

Tosin tohon alkuperäiseen uutiseen et onhan tolla jäbällä peruskunto aika hyvällä tasolla että se saa tommosia matkoja aikaiseksi päivittäin. Tuskin se niitä kovin hiki hatussa on ajellu. Veikkaan että vauhti on hänelle melko rauhallinen, jollekkin toiselle välttämättä ei.

Esuli
11.12.2014, 11.21
Johtavat urheilulääkärit ja liikuntatieteentohtorit ovat tutkineet, että tavalliselle ihmiselle riittää 3*10min liikunta viikossa. Se riittää pitämään ihmisen hyväkuntoisena vanhuuteen saakka. Lenkin jälkeen voikin sitten vetästä hyvällä omalla tunnolla sinisenlenkin ja sixpäkin.Palautuminenkin hoituu asiallisesti.
Venäjän sotilasakatemian mielestä liikuntaa voi olla hiukan enemmän.
Urheilu on pilannut suomalaisen terveyden, yks vetää kuolavaluen ja 10 000 kahtoo. Entiset urheilijat on 150kg (vammautuneita)käntyksiä, valmentajat myös.

Kuntoilija
11.12.2014, 11.26
Toihan on nöösi poika verrattuna noihin kovimpiin eläkeläis Tuusulan järven kiertäjiin. :p Tänä vuonna kovin oli 71 v. nainen, joka kiersi järven 887 kertaa eli n. 18.000 km kuuden kuukauden aikana ja kalustona oli mummis.
http://www.keski-uusimaa.fi/sites/default/files/styles/large/public/doris/processed/images/22266748.jpg?itok=_CfujadM (http://javascript<strong></strong>:;)

Ulkorengas
16.12.2014, 06.57

Just joo. En sanonut, ettei vaatis koskaan lepoa.

kervelo
16.12.2014, 09.41
...tavalliselle ihmiselle riittää 3*10min liikunta viikossa. Se riittää pitämään ihmisen hyväkuntoisena vanhuuteen saakka...

Höpö höpö. Tuollainen määrä liikuntaa pitää ihmistä tuskin edes terveenä, saati sitten hyväkuntoisena.

Valtaosa noista ns.tavallisista ihmisistä on niin huonossa kunnossa, että fyysinen kunto rajoittaa tavallisia päivittäisiä toimia: liikkumista, asioiden hoitamista jne. Eräs kotimainen kuntotestauksen grand old man kertoi vuosia sitten, että testauksessa käy henkilöitä, joiden fyysinen kunto ei kestä normaalia kahdeksan tunnin työpäivää. Ja voisi olettaa, että kaikkein huonokuntoisimmat ihmiset eivät edes käy testeissä.

marmar
17.12.2014, 08.08
Johtavat urheilulääkärit ja liikuntatieteentohtorit ovat tutkineet, että tavalliselle ihmiselle riittää 3*10min liikunta viikossa. Se riittää pitämään ihmisen hyväkuntoisena vanhuuteen saakka.

Kun oikein noin monikossa sekä lääkärit, että tohtorit, niin aiheestä löytyy varmaankin joku vertaisarvioitu tutkimus. Saisko linkin?

Höpö höpö. Tuollainen määrä liikuntaa pitää ihmistä tuskin edes terveenä, saati sitten hyväkuntoisena.

Valtaosa noista ns.tavallisista ihmisistä on niin huonossa kunnossa, että fyysinen kunto rajoittaa tavallisia päivittäisiä toimia: liikkumista, asioiden hoitamista jne. Eräs kotimainen kuntotestauksen grand old man kertoi vuosia sitten, että testauksessa käy henkilöitä, joiden fyysinen kunto ei kestä normaalia kahdeksan tunnin työpäivää. Ja voisi olettaa, että kaikkein huonokuntoisimmat ihmiset eivät edes käy testeissä.

Tuo 3*10 min on suunnattu juuri noille kaikkein huonokuntoisimmille. On tutkittu, että 3*10 min auttaa merkittävästi välttämään vakavimpia sairauksia. Tuo aika on lanseerattu sohvaperunoille, että ne saataisiin ne edes joskus liikkeelle. Minimisuositus on edelleen 5x1h, jossa tunnin voi pätkiä osiin. Erilaiset hyötyliikunnat huomioiden olen nähnyt suosituksen 7x2h. Mutta nuo suositukset voi olla heikkokuntoiselle ylitsepääsemättömän kovia lukuja. siksi yritetään saada 3x10 minuutilla sitä pahinta pohjaa nostettua.

Kaikki tuntemani huppu-urheilijat ovat sanoneet, että urheilija ei tervettä päivää näe. Kun limiittejä haetaan, niin ei se hyvää tee terveydelle. Kohtuus kaikessa.

Tuollainen yli 10 000 km 3-vaihteisella 200 päivässä ei itse asiassa edes tavattomasti ylitä tuota 7x2h suositusta. Silti olen sitä mieltä, että terveyden kannalta olisi fiksumpaa jakaa liikunta monelle lajille. No mistäs minä tiedän vaikka ko henkilö niin tekisikin.

orc biker
17.12.2014, 11.53
Taitaa monelta unohtua, että tuollainenkin suorittaminen on yksilöllistä muutenkin kuin henkisellä puolella. Parhaiten tuollainen onnistuu hyvin palautuvalta "diesel-koneelta". Jotain muuta tuollainen toiminta ei välttämättä kehitä, vaan alkaa hajottaa. Menee ylikuntoon, nivelet alkavat oireilla yms. Kun puhutaan pullamössöistä, niin kannattaisi pitää mielessä, että jokaisella on omat rajansa.

Itse en esim. ole koskaan ollut mikään määräihme urheilussa. Minun valttini on ollut nopea kehittyminen hyvin pienillä määrillä. Minä en usko, että minusta olisi fyysisesti ajamaan 2,5 h kahdesti päivässä. Varmasti se hissukseen liu'utellen onnistuisi pakon edessä, mutta ei se minulla (edes yksipuolisena) treeninä toimisi, koska en pystyisi palautumaan kunnolla tuollaisesta. Ja kuitenkin minulla on ihan selvät todisteet poikkeuksellisista urheilun lahjoista. 200 päivän kisa ei varmasti kuitenkaan olisi minun erikoisalaani.

proileri
05.01.2015, 21.54
Isäukko on kanssa yksi tuota samaa sarjaa. On tehnyt elämänsä fyysistä työtä, niin ei viihdy eläkkeellä sisällä, vaan ulkoilee paljon ja kesät talvet vanhalla halvalla maastopyörällä ajelee ympäri kaupunkia, voi tulla useampi tunti päivässä liikuntaa.

Vanhemmalla polvella tosiaan on vähän ongelma se liikunnan yksipuolisuus. Perusliikunnassa tulevat hyvin tunnit täyteen, mutta varsinkin eläkeiässä pitäisi nykysuositusten mukaan tehdä myös reippaammin lihaksia kuormittavaa liikuntaa, kuten punttien nostelua. Koetappa siinä sitten saada vanhat jäärät kuntosalille, ei tule onnistumaan kovin helpolla :D