PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kysyn foorumilaisten mielipidettä runkovikaisen Inserapyörän korvausehdotuksesta

Harri J.
03.12.2014, 00.14
Tervehdys. Minulla on 3V vanha Insera reflex evo pyörä 60cm rungolla, jossa 10V runkotakuu (ostettu 1.11.2011) ja nyt tässä huomasin rungossa murtuman eli keskiöstä istuimelle päin lähtevä putki irvistää hitsaus-sauman vierestä aika ilkeän näköisesti.
Pyörä maksoi tarjouksessa 299€ ja ostosta seuraavalla viikolla hinta oli jo 499€. Itse pyörä on yllättänyt positiivisesti kun siinä on ollut yllättävän vähän vikaa.

Maahantuojalla ei ole uutta runkoa tuohon, joten joko joutuvat uuden pyörän purkamaan josta ottavat vaihtorungon tai ehdottivat minulle että lähettäisivät uuden vastaavan pyörän 235€ välirahalla, joka on ilmeisesti hieman paremmilla osilla (esim shimanon kammet ja levyjarrut) kun tuossa minun pyörässä on Tektron mekaaniset levyjarrut ja muistaakseni suntourin kammet, tosin hyvin ne ovat kestäneet. Vuonna 2015 pyörän hinnaksi olisi tulossa 599€ maahantuojan mukaan.

Mitä käyttäjät ovat tuosta mieltä kun äkkiseltään väliraha tuntuu aika korkealta, toki tulisihan siinä sitten uudet jarrut ja koko voimansiirto ja uuden pyörän takuu. (minun tuurilla varmaan siitä uudestakin tulee runko pettämään tms... :) )

vauhtikorjaavirheet
03.12.2014, 00.33
Jos nykypyörän osat on huonossa kunnossa, toi voi olla ihan kätevä diilikin. Sitä välirahaa voi ehkä hiukan pystyä tinkimään, siinä kun on himpun työtä, kun purkvat uudesta rungon ja vanhasta romppeet ja asentavat.

orc biker
03.12.2014, 00.33
Mitä käyttäjät ovat tuosta mieltä kun äkkiseltään väliraha tuntuu aika korkealta, toki tulisihan siinä sitten uudet jarrut ja koko voimansiirto ja uuden pyörän takuu. (minun tuurilla varmaan siitä uudestakin tulee runko pettämään tms... :) )
Se on aivan liian korkea, jos koet, että nykyinen pyörä toimii ihan hyvin. Tuohon vaihtamisen järkevyyteen vaikuttaa aika paljon se, miten paljon nykyisellä on ajettu ja vaihdatko itse kuluneet osat (halpaa) vai vietkö liikkeeseen (kallista). Jos pyörällä ei ole paljon ajettu, niin en maksaisi mitään.

Harri J.
03.12.2014, 00.37
Toki esim ketju ja pakka alkavat olemaan jo vaihtokunnossa (kolmas ketju menossa tuolla pakalla) Myös istuin ja kädensija tupit ovat jo huonot. Takaratas on suhteellisen uusi, sillä tehtaan/liikkeen jäljiltä oli takavaihtajan rajoitin säätö väärin tai itsestään muuttunut niin ketju meni takanavan ja 1-rattaan väliin niin hyvin että murtui navasta palasia pinnareikiä pitkin...

Harri J.
03.12.2014, 00.40
Se on aivan liian korkea, jos koet, että nykyinen pyörä toimii ihan hyvin. Tuohon vaihtamisen järkevyyteen vaikuttaa aika paljon se, miten paljon nykyisellä on ajettu ja vaihdatko itse kuluneet osat (halpaa) vai vietkö liikkeeseen (kallista). Jos pyörällä ei ole paljon ajettu, niin en maksaisi mitään.
Ilmeisesti vaihtopyörä olisi tämä, joten ymmärtääkseni siinä olisi Shimano mekaaniset levyjarrut
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=3215

HC Andersen
03.12.2014, 00.46
Itse ehdottaisin jotain 150€ välirahaa, se että joutuisit maksamaan melkein täyden ostohinnan välirahan on väärin. Jos eivät suostu niin pyytäisin heitä siirtämään osat uuteen runkoon.

orc biker
03.12.2014, 00.52
Ilmeisesti vaihtopyörä olisi tämä, joten ymmärtääkseni siinä olisi Shimano mekaaniset levyjarrut
http://www.suomenpolkupyoratukku.fi/index.php?main_page=product_info&cPath=42_45&products_id=3215
Okei. En kyllä osaa pitää tuota olennaisesti edellistä parempana (vaikka en edes tiedä, mikä se edellinen tarkalleen on). Minä sinun tapauksessasi tekisin niin, että antaisin heidän korjata vanhan ja sitten myisin sen. Sijoittaisin sen 235 + vanhasta saatu ja ostaisin Saksasta uuden hybridin hintaluokasta 500-700 €.

Esim. tuossa pari suuntaa antavasti:

http://www.radon-bikes.de/en/bikes/urban/cross/scart-cross/scart-50/
http://www.radon-bikes.de/en/bikes/urban/cross/scart-cross/scart-70/

Jos löytää hyviä tarjouksia, kuten esim. viime kesänä Bikesterin Seriousin hybridit, niin voi lähteä halvemmallakin paljon noita Inseroita asiallisempi kulkuväline. Tämä on tietysti taas tätä (kun kerran pyöräfoorumilla ollaan), mutta jos kerran jo kolmessa vuodessa olet kerännyt noin monen ketjun verran kilometrejä, niin ehkä kannattaisi panostaa vähän parempaan pyörään.

marmar
03.12.2014, 00.54
Toki esim ketju ja pakka alkavat olemaan jo vaihtokunnossa (kolmas ketju menossa tuolla pakalla) Myös istuin ja kädensija tupit ovat jo huonot. Takaratas on suhteellisen uusi, sillä tehtaan/liikkeen jäljiltä oli takavaihtajan rajoitin säätö väärin tai itsestään muuttunut niin ketju meni takanavan ja 1-rattaan väliin niin hyvin että murtui navasta palasia pinnareikiä pitkin...
Lähtisin tinkaamaan välirahaa. Jos kolme ketjua ajettu, niin sulla on jossain vaiheesssa menossa vaihtoon takapakka, ketju, eturatas/rattaat, takavaihtaja, ehkä keskiölaakeri, polkimet, satula, tupit,. ..

Eihän noi tietysti kaikki kerralla ja itse vaihtaen ihan noin paljoa maksa, mutta uusi on aina uusi, uuden takuulla.

Harri J.
03.12.2014, 01.18
Katselin tuossa huoltohistoriaa mitä olen merkinnyt ylös ja ihan tarkkaa kilometri määrä en pysty sanomaan kun pitäisi lukea tietokoneella näyttövammainen sigman mittari mutta ehkä reilu 5000km on siinä mittarissa ja nykyisessä mittarissa 3544km eli ehkä 9000km tai hieman alle on ajettu tuolla pyörällä. 3708km kohdalla olen ketjun vaihtanut kun se katkesi ja seuraava ketju on 671km uudessa mittarissa samalla kun olen takakiekon vaihtanut. Pyrin vaihtamaan ketjun 2000-3000km välein ettei se venyneenä söisi hammasrattaita.

Juha Jokila
03.12.2014, 02.07
Mä ottaisin epäröimättä uuden pyörän, koska vanha on jo noin paljon ajettu ja pikku remonttia olisi tiedossa varmasti. Tingi muutama kymppi pois välirahasta jos pystyt. Tollasen bulkkirungon hinta irrallaan on alle satasen. Tietysti voithan kysyä saatko pitää vanhan romun varaosina. Kätevää jos on vaihtokiekot esim. nastarenkaille.

nure
03.12.2014, 07.02
^Ja kyseisen kaupan jälkeen en olisi missään tekemisissä tuon puodin kanssa.

marmar
03.12.2014, 09.14
Mä ottaisin epäröimättä uuden pyörän, koska vanha on jo noin paljon ajettu ja pikku remonttia olisi tiedossa varmasti. Tingi muutama kymppi pois välirahasta jos pystyt. Tollasen bulkkirungon hinta irrallaan on alle satasen. Tietysti voithan kysyä saatko pitää vanhan romun varaosina. Kätevää jos on vaihtokiekot esim. nastarenkaille.

Jos tosiaan saisi pitää vanhan, niin tämä olisi paras diili. Koita tingata että saat pidettyä vanhan varaosina.

Tuollaisesta 10 000 km ajetusta inserasta uudella rungolla voi ehkä kuvitella saavansa maksimissaan 150€. 100€ on varmaan realistisempi summa, Jos haluu lähteä paremman pyörän tielle, niin pitää olla valmis panostamaan myös rahaa. Pelkällä välirahalla + vanhan myynillä ei rahoita lähellekkään tuota 500€ radonia (joka ei ole edes merkittävästi parempi).

orc biker
03.12.2014, 10.12
Pelkällä välirahalla + vanhan myynillä ei rahoita lähellekkään tuota 500€ radonia (joka ei ole edes merkittävästi parempi).
Aika lähelle pääsee, jos sellaiset 150+ € jää ylimääräistä maksettavaa. Onhan se selvästi paremmilla osilla.

nure
03.12.2014, 10.54
399€ näyttää olevan hinta. Toisaaltaan juttu niin että jos takuu niin heidän pitää toimittaa korvaava runko, varastossa tai ei... Itse myös harkitsisin muun pyörän hankintaa, ei Inseraa eikä pomppukeppiä mutta se taas on makuasia pitkälti.

Juha Jokila
03.12.2014, 11.52
Tarkemmin kun ajattelin, niin vanhan pyörän osat kuuluvat ilman muuta nykyiselle omistajalle. Juuri siksihän ne pyytää välirahaa, että saisivat uudet osat myytyä.

izmo
03.12.2014, 12.25
onhan se hassua että jos uusi runko jostain saadaan niin noi vanhat kehvelit osat pultataan runkoon... parempi heittää koko roska mereen

tai maksaa se "iso" väliraha.....

vauhtikorjaavirheet
03.12.2014, 12.50
Voi myös olla, että myyjälle on halvempaa antaa kokonaan uus pyörä ilman välirahoja kuin säätää. Siitä välirahasta kannattanee neuvotella, sillä vaikka se listahinnoista olisikin noin, käytännön kuluissa se voi olla jopa toisinpäin.

asb
03.12.2014, 14.15

Mitäs sanot siihen, että Suomen Polkupyörätukun mekaanikot purkavat täysin hyvin toimivat osat pyörästä ja laittavat ne kiinni toiseen runkoon? Tuleeko toimiva?

Gibsy
03.12.2014, 15.12
Ehdottaisin, että viet Inseran Romu Keinäselle ja sijoitat eurosi johonkin oikeaan merkkiin.

scf_
03.12.2014, 15.24
Tuntuu takuuasiat ja kuluttajan oikeudet olevan hieman hakusessa kun monessa viestissä puhutaan aivan selvän takuuasian yhteydessä välirahan maksamisesta, siitä tinkimisestä tai minkä tahansa kulujen maksamisesta takuunantajalle. Kuluttajalle ei tule kuluja takuujutuissa, varsinkaan mitään välirahoja maksettavaksi että saa takuuaikana hajoneen tuotteen tilalle virheettömän. Välirahoja maksellaan vaihtokaupoissa, ei takuuasioiden yhteydessä.

Olkoon tarjottu "väliraha" mikä tahansa niin maahantuoja/liike yrittää sen avulla luistaa vastuustaan (antamastaan takuusta) ja myydä uuden pyörän (tuotteen x) eikä siihen pidä suostua. Maahantuoja/liike vaihtaa takuuaikana hajonneen rungon uuteen (ja siihen vanhan pyörän osat) omaan piikkiinsä tai jos/kun runkoa ei ole niin uusi vastaava (tai parempi) pyörä tilalle.

crcm
03.12.2014, 15.45
^ Tämä. ^ Tämä

Harri J.
03.12.2014, 15.53
Ymmärsin niin että vanha pyörä vietäisiin pois samalla, toki ajattelin kyllä kysyä että jos esim. etukiekon saisi pitää itselläni. Taakse todennäköisesti tulen vaihtamaan pyörän alkuperäisen rikkoontuneen kiekon, sillä ei ole järkeä jättää tuohon lähes uutta kiekkoa paikoilleen. Itse pyörästä olen kyllä tykännyt että hintaansa nähden ihan hyvä pyörä harmi vain että Oulusta on loppunut polkupyörätukun myymälä joka nyt tietenkin hankaloittaa myös rungon takuuvaihtoa jos siihen vaihtoehtoon päädyn. Pitää yrittää tingata tuota uuteen vaihto hintaa hieman edullisemmasi.

rjrm
03.12.2014, 15.53
Scf sanoi kuten asia on. Väliraha on vaan uuden myymistä. SPPT ei oikein ota pisteitä kotiin.

villho
03.12.2014, 15.54
[...] Kuluttajalle ei tule kuluja takuujutuissa, varsinkaan mitään välirahoja maksettavaksi että saa takuuaikana hajoneen tuotteen tilalle virheettömän. Välirahoja maksellaan vaihtokaupoissa, ei takuuasioiden yhteydessä.

[...] Maahantuoja/liike vaihtaa takuuaikana hajonneen rungon uuteen (ja siihen vanhan pyörän osat) omaan piikkiinsä tai jos/kun runkoa ei ole niin uusi vastaava (tai parempi) pyörä tilalle.
Ei kai tässä kukaan tuota ole kiistänytkään. Tässähän myyjä yrittää 235 eurolla myydä uudessa, takuun kautta korvattavassa rungossa jo kiinni olevia kilkkeitä kuluttajalle, jonka fillarin runko on hajonnut. Myyjää ei taatusti hirveästi kiinnosta ottaa näitä osia irti kokonaisesta pyörästä, jotta saisi kuluttajalle toimitettua vain uuden rungon takuun puitteissa.

Jos kuluttaja sanoo suoraan "en maksa mitään", niin kyllä myyjä kuluttajalle sen uuden rungon toimittaa ja asentaa vanhasta pyörästä vanhat ja kuluneet kilkkeet tilalle. Voidaan kuitenkin miettiä, että onko tuo sitten kenenkään kannalta se paras ratkaisu...

EDIT: Tosin se kannattaa muistaa, ettei kuluttaja ota itselleen mitään kuluja mistään takuuvaihdoista tai siihen liittyvistä asioista.

vauhtikorjaavirheet
03.12.2014, 16.03
Tarkemmin kun ajattelin, niin vanhan pyörän osat kuuluvat ilman muuta nykyiselle omistajalle. Juuri siksihän ne pyytää välirahaa, että saisivat uudet osat myytyä.

Hyvä tarkennus.

vauhtikorjaavirheet
03.12.2014, 16.09
EDIT: Tosin se kannattaa muistaa, ettei kuluttaja ota itselleen mitään kuluja mistään takuuvaihdoista tai siihen liittyvistä asioista.

Toimituksesta taisi saada aiheutua kuluja kuluttajalle, ainakin joissain tilanteissa. Eihän siinä olis edes järkeä, että myyjä vastais asiakkaan kaupan jälkeisistä muutoista tms. Jos kulut johtuvat liikkeen muutosta tai loppumisesta homma voi olla toinen, mut silloin takuukysymysten toisena osapuolena lie tukkuri, ketju tai maahantuoja, jolle pitäis olla suht helppoa osoittaa, minkä toisen jälleenmyyjän kautta homma hoituu.

OJ
03.12.2014, 16.39
100€ olisi mun mielestä sopiva väliraha. Toisaalta, en kyllä ottaisi pp-tukun kasaamaa uutta runkoa vanhoilla osilla.

orc biker
03.12.2014, 17.22
Mitäs sanot siihen, että Suomen Polkupyörätukun mekaanikot purkavat täysin hyvin toimivat osat pyörästä ja laittavat ne kiinni toiseen runkoon? Tuleeko toimiva?
Jos tekevät kunnolla, niin miksei. Jos ei onnistu, niin yrittävät niin pitkään, että onnistuu, tai antavat uuden fillarin tai rahat tilalle. Eihän tuossa ole kuluttajalla mitään riskiä, kun takuuseenhan se menee. Tuntuu tosin hyvin turhalta työltä tuollainen, siirrellä nyt vanhoja osia tuon hintaluokan vehkeissä. Ei luulisi maksavan aikaa tai ainakaan vaivaa.

orc biker
03.12.2014, 17.25
Tuntuu takuuasiat ja kuluttajan oikeudet olevan hieman hakusessa kun monessa viestissä puhutaan aivan selvän takuuasian yhteydessä välirahan maksamisesta, siitä tinkimisestä tai minkä tahansa kulujen maksamisesta takuunantajalle.

Missä viesteissä? Takuuhan oli selvä ekasta viestistä lähtien. Jos haluaa, niin korjaavat sen pyörän vaihtamalla rungon, eikä maksa mitään. Eihän siinä ole mitään sen kummempaa. Haluavat vain säästää vaivaa ja tarjoavat siksi uutta tilalle, mutta sehän on vain ylimääräinen optio kuluttajalle. Ei siihen ole pakko suostua.

Herkko6
03.12.2014, 17.47
150e väliä ja uusi pyörä.

Harryupp
03.12.2014, 20.19
En tiedä mitä tällainen runkotakuu kattaa? Aika usein tehtaat toimittavat pelkän uuden rungon sen särkyneen rungon tilalle. Silloin osien siirto jää rikkoutuneen pyörän omistajan nappiin.

Ja osien siirto rungosta toiseen saattaa olla aika kallis operaatio. Ensin riisua vanha pyörä käyttökelpoisista osista ja sitten asentaa ne uuteen runkoon voi olla sellainen 3 - 5 työtuntia ja esim keskiöpatruuna, ohjainlaakeri, vaijerit kuorineen olisi kätevintä vaihtaa uusiin joka tapauksessa.

Jos Pyörätukku suostuu sellaiseen vaihtoon että 150 € välirahalla saat uuden pyörän, ja että pelkästään rikkoutunut runko palautetaan liikkeeseen se saattais olla OK tarjous

nure
04.12.2014, 07.02
SPPT ole koskaan loistanut muulla kuin huonolla palvelulla. Hyvin toimiva korvaus toimii niin kuin itselleni kävi, Sonera antoi huonosti toimivan puhelimen tilalle 200€ kalliimman tilalle, oikein kysyivät että kelpaako eikä puhettakaan välirahasta.

marmar
04.12.2014, 07.33
SPPT ole koskaan loistanut muulla kuin huonolla palvelulla. Hyvin toimiva korvaus toimii niin kuin itselleni kävi, Sonera antoi huonosti toimivan puhelimen tilalle 200€ kalliimman tilalle, oikein kysyivät että kelpaako eikä puhettakaan välirahasta.
Runkotakuu on vapaaehtoinen laajennus normaaliin 2 vuoden virhevastuuseen. Silloin myyjä saa päättää ehdot, joka voi olla pelkkä uuden rungon toimitus. Tässä tapauksessa takuu on laajempi, runko ajokuntoon asennettuna. Mielestäni ei mikään erityisen huono. Tämän lisäksi on tarjottu optiota, joka on molemmille osapuolille kohtuu fiksu, mutta aina kannattaa koittaa parempaa.

Soneralta sen verran, että olen ollut melkein oikeudessa perusteettomien laskujen takia. Onneksi antoivat lopulta periksi. Myöskään ostettujen lankaliittymien muutto tuosta vain 7 kertaa kalliimmaksi vuokraliittymiksi ei ollut kovin fiksua jne. En ole vuosiin maksanut ko. puljuun senttiäkään ja paljon saa tapahtua että maksaisin.

Sonera on mun listoilla siellä kaikkein mustimmassa päässä.

orc biker
04.12.2014, 09.05
Runkotakuu on vapaaehtoinen laajennus normaaliin 2 vuoden virhevastuuseen.

Kyse on tosiaan vapaaehtoisesta takuusta, mutta toki asiaan vaikuttaa myös, miten sitä on markkinoitu. Jos pyörää myydään 10 vuoden runkotakuulla, niin kyllä se vahvasti vihjaa tavallisen käyttöpyörän tapauksessa, että sieltä ei nyt vain tule uutta alumiiniputkistoa kouraan ja että kokoapa siitä sitten itsellesi pyörä. Jossain kalliissa harrastepyörässä voisi ehkä ollakin toisin, kun siinä maailmassa enemmän nähdään pyörät yhteen liitettyjen osien kautta, eikä kokonaisuutena. Ja mitä virhevastuuseen tulee, niin pyörän kohtuullinen odotettavissa oleva käyttöikä on paljon suurempi, joten varmasti myös virhevastuun pituuskin. Jos jokin nopeasti teknisesti vanheneva elektroniikkalaitekin nauttii esim. 3 vuoden virhevastuun suojaa, niin varmasti polkupyörällä se on vähintään saman verran.

nure
04.12.2014, 10.34
Marmar, meni mullakin Soneran kanssa tovi mutta pohjimmiltaan tuossakin käytäntö että valmistaja antaa luvan vaihtoon. Toisaaltaan kannattaa taas kerran mennä tuonne kuluttajaviranomaisten jutuille SPPT:n kanssa, tuskin olet ainoa...

lansive
04.12.2014, 10.43
Kyse on tosiaan vapaaehtoisesta takuusta, mutta toki asiaan vaikuttaa myös, miten sitä on markkinoitu.

Pyörän rungon ollessa kyseessä (varsinkin hybridissä) on valmistajan virhevastuu vielä tuossa vaiheessa määräävä tekijä. Rungon kuuluu kestää kauemman kuin kolme vuotta. Jos valmistaja on sitä mieltä, ettei kuulukaan kestää, niin lausunto kannattaa pyytää kirjallisena ja julkaista. Kyllä Siperia opettaa... tuolla menetelmällä on autotehtaatkin laitettu ruotuun.

Ja tähän kyseiseen tapaukseen toteaisin, että SPPT koittaa myydä uuden pyörän ja väittää sitä takuukorjaukseksi. Tuolla hinnalla myyvät noita kampanjoissa, joissa saa tuoda vanhan ritsan vaihdossa (jotka sitten menevät kilohinnalla romikselle). Eli tuohon välirahaan ei kannata suostua.

VesaP
04.12.2014, 10.49
Aikamoista kusetusta yrittää tarjota kokonaista pyörää runkovikaisen runkotakuun tilalle. Siis rahalla. Ilmaiseksi jos antavat niin mikäs siinä sit. Tuo tapa tarkoittaa että ko myyjäliike/ketju ei edes kuvittele että tuota runkotakuuta käytettäisiin hyväkseen, jos kerta ei ainuttakaan vaihtorunkoa ole eikä saa, vaan joutuisi purkaa jonkun myynnissä olevan pyörän ensin. Naurettavaa.

Itse siis vaatisin saada rungon tilalle, ja jos ko runkotakuuseen kuuluu että ne myös asentavat sen vanhoihin osiin, niin vaatisin senkin. Ihan periaatteen vuoksi. Jos kuulostaa liian vaativalta myyjäliikkeelle tuo, niin sitten antakoot uuden pyörän kokonaan.

orc biker
04.12.2014, 11.30
Antaapa muuten arvio työajasta, että montako tuntia menee, kun purkaa yhden pyörän ja lyö osat uuteen ja säätää kohdalleen.

JackOja
04.12.2014, 11.37
Antaapa muuten arvio työajasta, että montako tuntia menee, kun purkaa yhden pyörän ja lyö osat uuteen ja säätää kohdalleen.

...riisua vanha pyörä käyttökelpoisista osista ja sitten asentaa ne uuteen runkoon voi olla sellainen 3 - 5 työtuntia ja...

Komppaan Harrya.

ArtoR
04.12.2014, 12.20
^Ja kyseisen kaupan jälkeen en olisi missään tekemisissä tuon puodin kanssa.

OT: Miksi? Itse ainakin olen pääkaupunkiseudulla saanut Polkupyörätukun liikkeistä ystävällistä ja reipasta palvelua. Mm. viikonloppuna kävin sieltä ostamassa uuden kypärän.

orc biker
04.12.2014, 12.25
Komppaan Harrya.
Eli jos työntekijän aika maksaa n. 50 € / h, niin se on 150 - 250 € koko homma. Hyvässä tapauksessa. Voihan siinä operaatiossa tulla joitain ongelmiakin. Tältä kannalta ehkä yrityksen kannattaisi vain antaa uusi pyörä tilalle, koska tuskinpa tuollaisen sisäänostohinta paljoa tuosta korkeampi on.

Harri J.
04.12.2014, 18.28
Tein vastaehdotuksen ja tarjosin että maksaisin 135€ välirahaa, mutta eivät pysty siihen vaan 220€ olisi vielä järjestettävissä. Mietin tässä että jos tarjoaisi 150€ välirahaa. Saapa nähdä joko kohta hermostuvat...

Harryupp
04.12.2014, 18.32
Osien siirto rungosta toiseen saattaa olla työlästä jopa vaikka on kaksi identistä runkoa ja jo muutaman vuoden käytössä ollut pyörä saattaa olla hankalampi purkaa kuin uusi varastolta.
Olen kyllä vahvasti sitä mieltä että Pyörätukun maineelle olisi tehnyt enemmän hyvää mukisematta korvata se rikkoutunut uudella pyörällä kun ei oikeaa vaihtorunkoa löytynyt varastosta.

nure
04.12.2014, 18.55
ArtoR, kaipa sieltä kypärän uskaltaa ostaa...

stumpe
04.12.2014, 19.01
Aikamoista kusetusta yrittää tarjota kokonaista pyörää runkovikaisen runkotakuun tilalle. Siis rahalla. Ilmaiseksi jos antavat niin mikäs siinä sit. Tuo tapa tarkoittaa että ko myyjäliike/ketju ei edes kuvittele että tuota runkotakuuta käytettäisiin hyväkseen, jos kerta ei ainuttakaan vaihtorunkoa ole eikä saa, vaan joutuisi purkaa jonkun myynnissä olevan pyörän ensin. Naurettavaa.

Juurikin näin. Mainoksissa luvataan paljon, mutta kun tosipaikka tulee niin ruvetaan luikertelemaan... Ite laittaisin vittuillakseni ne pulttaamaan osat pois uudesta pyörästä jotta saavat vaihtorungon, ja jos kuuluu takuuseen niin tietenkin laittamaan vanhat osat kiinni. On muuten paskaa palvelua jos ite pitäis laittaa osat kii uuteen runkoon, kaikki ei kuitenkaan ole perillä pyörän tekniikasta.

220e korjaa jo pyörää pitkälle, jos vähänkin pysyy työkalut hanskassa.

scf_
05.12.2014, 18.10
Tein vastaehdotuksen ja tarjosin että maksaisin 135€ välirahaa, mutta eivät pysty siihen vaan 220€ olisi vielä järjestettävissä. Mietin tässä että jos tarjoaisi 150€ välirahaa. Saapa nähdä joko kohta hermostuvat...
Toistetaan, takuuasioissa kuluttajalta ei liiku rahaa takuunantajan/liikeen suuntaan senttiäkään. Jos hylkäät oikeutesi takuuseen, annat liikkeen luistaa vastuustaan sekä vedättää itseäsi ja suostut ratkaisuun joka on liikkeen ehdottama ja sen edun mukainen. Olet myös käytännössä ostanut 2 pyörää, joista sulla on vain toinen. Miksi olet suostumassa välirahaan kun saman tuloksen saa maksamatta senttiäkään?

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Ostaminen-myyminen-ja-sopimukset/takuu/ :
Takuunantajan pitää oikaista virhe kuluttajansuojalaissa määriteltyjä periaatteita noudattaen (korjaus, vaihto, hinnanalennus, kaupan purkaminen), jos takuu ei sisällä ostajalle lakia edullisempaa oikaisukeinoa. Hinnanalennus ei tarkoita uuden pyörän myymistä alennettuun hintaan kuten sulle on ehdotettu.

Virheen oikaisu tehdään ensisijaisesti korjaamalla tai vaihtamalla tavara kohtuullisessa ajassa, eikä siitä saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia tai olennaista haittaa.
(...)
Takuunantaja vastaa korjauksesta syntyneistä kustannuksista. Kustannuksiin luetaan muun muassa kuluttajalle tavaran toimittamisesta korjattavaksi aiheutuneet kulut, varaosat sekä korjaajan työ- ja matkakulut.

http://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Viat-viivastykset/tavaran-vika-tai-puute/korjaaminen/ :
Virheen ensisijainen oikaisukeino on korjaus. Jos korjaaminen on mahdotonta tai se aiheuttaa kohtuuttomia kustannuksia, tavaran voi vaihtaa virheettömään.

noniinno
05.12.2014, 19.04
Nyt meni kyllä ko. liike boikottiin... ai niin, eipä mennytkään, sehän oli jo.

sledgehammer
05.12.2014, 21.02
Ostat muualta uuden pyörän ja ajat inseran "huoltoon" :D Sitten käytät sitä siellä kymmenen kertaa säädettävänä ja fiksattavana, kun ei pykälät mee nätisti silmään. Koeajatat vielä fillarin ennen sen huoltoon jättämistä niin, että saat paperille pyörän olevan kunnossa. veikkaan, että jossain kohtaa sulla on kaks uutta pyörää :D

PK1
05.12.2014, 21.55
Mä olen varmaan vähän päissäni, mutta mikäli oikein ymmärsin, alkuperäinen kirjoittaja on ostanut 299 eurolla pyörän kolme vuotta sitten johon on tullut runkovika jonka tulisi mennä takuuseen. Nyt myyjä on tarjonnut 599 hintaista parempaa polkupyörää 235 euron välirahalla, joka taisi vielä hieman alentua keskustelun edetessä.
Mielestäni myyjäliikkeen vastine on ihan varteenotettava varsinkin hieman alennettuun hintaan. Alkuperäisellä ostajalla on mahdollisuus saada pienellä välirahalla uusi, kallimpi, paremmilla varusteilla varustettu uuden takuun alainen fillari jonka jälleenmyyntiarvokin lienee uutena viidensadan kantturoissa, ehkä.
Kolme vuotta ajetun pyörän, vaikkakin uudella rungolla, arvo lienee satasen luokkaa?
Mielestäni jos vaan lompakosta toi tarvittava parinsadan väliraha löytyy, kannattaisi ehdottomasti päivittää tuliterään polkupyörään eikä vaatia myyjäliikettä korjaamaan vanhaa, koska käsitykseni mukaan uuden ostaessa myös käyttäjä hyötyy taloudellisesti takuukäsittelyn lopputuloksesta.
Tai en mä ainakaan kauaa miettisi jos pitäisi valita vanha fillari uudella rungolla tai pikkurahalla tuliterä parempi.

maalinni
05.12.2014, 21.58
599 maksava Insera ei välttämättä ole 599 arvoinen...

Hyötypolkija
05.12.2014, 22.15

No niinpä. Oikea myyntihinta tuollehan on selvästi se 299, missä varmasti myös on jo katteet paikallaan.

Mutta kyllähän Polkupyörätukku ihan lain mukaan toimii. Sehän tarjosi myös tuota uuden rungon vaihtoehtoa. Mä nyt näkisin, että arvioit itse, paljonko olisit valmis maksamaan, että saisit siihen vanhaan pyörään uudet osat, jos kuvitellaan sen tällä hetkellä olevan rungoltaan kunnossa. Sen enempää tosta ei missään nimessä pidä mennä maksamaan. Äkkiseltään kuulosti, että joku 100-150 vois olla hyvä summa, jos et mikään halvoilla ulkomailta tilatuilla osilla rassaileva diy-jamppa ole. Jos arvioit, että 150, ehdota satasta. Ei niille liikaa pidä tarjota, kun puhuvat jostain uuden halpis-Inseran ovh:sta, joka on ihan paperia reaalimaailmassa.

Tuo sledgehammerin juttu kannattaa pitää mielessä. Niin toimien et joudu olemaan edes niin pitkään ilman fillaria. Ja kyllä ne kauppiaatkin tuon tietää, joten varmasti suostuvat ihan muuhun hintaan kuin tuohon 235:een. Itse ainakin myyjänä ottaisin innosta vinkuen ennemmin sen satasenkin.

Kannattaa se sanoa niille ihan suoraan, että pyörähän oli niiiin ehana, ja varmasti satasella olis tullu tiptop, niin en sen enempää halua maksaa. Ja lapsille pitäis saada jouluksi ruokaakin ja... :D

PK1
05.12.2014, 22.42
Joo ei, mutta äkkiseltään voisi kuvitella että jos kaupassa Inseran ovh on 599, ja kaupan vieressä joku kaupittelee laillista identtistä pyörää satasen halvemmalla, se menisi kaupaksi?
Kysehän ei nyt ole siitä mitä asianharrastajat pyörän arvoksi sanoo, vaan se millä hinnalla sitä myydään ja mikä olisi käypä väliraha vanhan viallisen vs. uuden takuunalaisen välillä.
Jos ei kaupan kanssa pysty pääsemään riittävän alhaiseen välirahaan joka käyttäjää miellyttää, on sitten vaan vaihdatutteva runko uuteen takuuna.
Joka ainakin mun mielestä on hölmöyttä noista summista puhuttaessa varsinkin kun mahdollisuus olisi saada uusi uuden takuun sisältävä fillari alle, hieman paremmilla osilla.

Aakoo
05.12.2014, 23.24
Joo ei, mutta äkkiseltään voisi kuvitella että jos kaupassa Inseran ovh on 599, ja kaupan vieressä joku kaupittelee laillista identtistä pyörää satasen halvemmalla, se menisi kaupaksi?
Kysehän ei nyt ole siitä mitä asianharrastajat pyörän arvoksi sanoo, vaan se millä hinnalla sitä myydään ja mikä olisi käypä väliraha vanhan viallisen vs. uuden takuunalaisen välillä.
Jos ei kaupan kanssa pysty pääsemään riittävän alhaiseen välirahaan joka käyttäjää miellyttää, on sitten vaan vaihdatutteva runko uuteen takuuna.
Joka ainakin mun mielestä on hölmöyttä noista summista puhuttaessa varsinkin kun mahdollisuus olisi saada uusi uuden takuun sisältävä fillari alle, hieman paremmilla osilla.
Kuten tässäkin viestiketjussa käy ilmi, niin vaihtopyörän "ovh" on kyllä 599€, mutta sitä myydään tälläkin hetkellä hintaan 399€. Sen mitä kyseisen lafkan mainontaa olen seurannut, niin veikkaan että kyseisestä fillarista ei kukaan ole 599€ maksanut. Tuohon 399€ hintaan nähden takuuta vasten "vaihtotarjous" 220€ on aika kova. Koittavat siis käytännössä myydä fillarin takuun sijasta.

Harri J.
05.12.2014, 23.42
Yritin vielä tinkiä lisää mutta eivät suostu pudottamaan tuosta 220€ hinnasta.
Mietin tässä että mitä minun pitäisi kunnostaa tuohon vanhaan runkovikaiseen pyörään, niin istuin on huono samoin kädensijat. Pakka+ketju on varmaan vaihtokunnossa, polkimissa on aika iso välys laakereissa. Keskiö+kammet ja vaihdevaltsimet+siirtäjät ja vaijerit ovat alkuperäisiä joten varmaan pikkuhiljaa korjattavaa tulisi, toki eihän noihin niin paljoa menisi rahaa.

PK1
05.12.2014, 23.44
Kuten tässäkin viestiketjussa käy ilmi, niin vaihtopyörän "ovh" on kyllä 599€, mutta sitä myydään tälläkin hetkellä hintaan 399€. Sen mitä kyseisen lafkan mainontaa olen seurannut, niin veikkaan että kyseisestä fillarista ei kukaan ole 599€ maksanut. Tuohon 399€ hintaan nähden takuuta vasten "vaihtotarjous" 220€ on aika kova. Koittavat siis käytännössä myydä fillarin takuun sijasta.

Seison korjattuna.
Eli väliraha selkeästi pienempi tai sitten vaan rungon vaihto vanhaan. Itse ottaisin uuden vanhan sijaan pienellä investoinnilla, mutta jokainen makunsa mukaan.

Juha Jokila
06.12.2014, 00.25
^Toi 220 € on varmaan niitten sisäänostohinta, eivätkä aio ottaa tappiota. Tässä keskustelussa esitettyjen tietojen pohjalta minäkin olen kallistunut sille kannalle, että välirahaan ei enää kannata suostua. Vaatisin vain takuun mukaista ajokuntoista pyörää ilman kustannuksia. Jääköön sitten kauppiaan mietittäväksi mitä hän oikeasti lopulta tekee.

Huomattava on, että kauppias menettää siinäkin tapauksessa pyörän hinnan, jos purkaa ehjän pyörän + työ.

marmar
06.12.2014, 11.58
Yritin vielä tinkiä lisää mutta eivät suostu pudottamaan tuosta 220€ hinnasta.
Mietin tässä että mitä minun pitäisi kunnostaa tuohon vanhaan runkovikaiseen pyörään, niin istuin on huono samoin kädensijat. Pakka+ketju on varmaan vaihtokunnossa, polkimissa on aika iso välys laakereissa. Keskiö+kammet ja vaihdevaltsimet+siirtäjät ja vaijerit ovat alkuperäisiä joten varmaan pikkuhiljaa korjattavaa tulisi, toki eihän noihin niin paljoa menisi rahaa.
Rahaa voi mennä kunnostukseen enemmänkin, mun siinä sitten myös parempi pyörä. Itte tekisin viimeisen tarjouksen 150€ tai tuon pyörän rungonvaihtoon. Saavat valita. Oliko pyörä 8-pakalla? Jos on, niin osat saa aika halvalla ja kun pala kerrallaan vaihtaa, niin ei tarvi isoa summaa kerralla. Polkimissa kannattaa satsata hyvin jalkaa tukeviin, jos ei innostu lukkoihin, joten niille ei kannata arvoa laskea uudessa pyörässä.

Kulkuri
06.12.2014, 13.28
Halvimmalla pääset, jos vaihdatat rungon takuuseen ja vaihdat osia sitä mukaa kun ne kuluvat.

Jos taas haluat uuden pyörän ja haluamasi pyörä on nimenomaan Insera, niin kysymys on siitä onko kauppiaan pyytämä väliraha 220€ oikea. Tällöin sulla on itse asiassa kaksi tapaa hankkia se uusi Insera: 1) maksat sen 220€ kauppiaalle tai 2) korjautat vanhan, myyt sen torilla hinnalla X ja ostat uuden hintaan 399€. Jos sun korjatun pyörän markkina-arvo X on suurempi kuin 399-220=179€ niin kauppiaan välirahatarjous on kannaltasi huono.

vauhtikorjaavirheet
06.12.2014, 13.29
Onnea vaan yritykseen myydä käytetty Insera tuolla hinnalla. Ei lie ostajia jonoksi saakka.

marmar
06.12.2014, 14.07
Onnea vaan yritykseen myydä käytetty Insera tuolla hinnalla. Ei lie ostajia jonoksi saakka.
Jos pyörä olisi sisällä säilytetty ja miltei ajamaton siitä voisi saada 180€. Kuluneesta inserasta saa tuskin satasta, vaikka olisi uusi runko.

Jos päätät korjauttaa takuuna muista laittaa se risa takakiekko siltä varalta, että kuitenkin päätyvät vaihtamaan koko fillarin.

Harri J.
06.12.2014, 15.59
Jos pyörä olisi sisällä säilytetty ja miltei ajamaton siitä voisi saada 180€. Kuluneesta inserasta saa tuskin satasta, vaikka olisi uusi runko.

Jos päätät korjauttaa takuuna muista laittaa se risa takakiekko siltä varalta, että kuitenkin päätyvät vaihtamaan koko fillarin.
Toki varalta laitan sen risan, sillä enhän minä siihen jätä hyvää kiekkoa. Itse asiassa pyörää on säilytetty lämpimässä pyörävarastossa ja on siinä vaha pinnassa :)

Harri J.
08.12.2014, 03.32
Laitan pari linkkiä pienennettyihin kuviin siitä runkovauriosta että miten on mennyt. Murtuma irvistää keskiöstä "istuinputken" etupuolelta ja hammasrattaan puolelta.

http://aijaa.com/YCQ4O9
http://aijaa.com/z6Fddh