PDA

Näytä tavallinen näkymä : Suoratankoinen "maantiepyörä"

noniinno
30.11.2014, 23.04
Käsitapaturman jälkeen on maantiepyöräilystä kadonnut ilo, kun vaihtaminen ja jarruttaminen on hieman konstikasta. Maastopyörällä ei ongelmaa ole, joten ajattelin siirtyä maantiellä suoratankoiseen, ovatko ne nyt fitnespyöriä vai mitä ne nyt ovatkaan. Nykyiseen maantiepyörään voisi vaihtaa tangon ja vivut + jarrut, mutta runko olisi sitten liian lyhyt. Yhtään vannejarrullista pyörää en enää talouteen hanki, joten levarit olisivat se ainoa vaihtoehto.

Onko kenelläkään kokemuksia ko. pyöristä? Onko mitään järkeä? Spessulla on mielenkiintoinen fillari http://www.specialized.com/us/en/bikes/multi-use/sirrus/sirrus-expert-carbon-disc mutta osiin suhteutettuna hinta on kohtuuton ja emäputki kovin korkea. Olisiko muita ideoita? Pyörä kun ei saisi painossa ja ominaisuuksissa juuri hävitä nykyiselle, vähän reilut seitsemän kiloa painavalle maantiepyörälle, vaikka toki levyjarrujen tuoman lisäpainon olisinkin valmis hyväksymään. Välitysten pitäisi olla myös maantielle sopivat.

Olisiko parempi vaihtoehto ostaa torilta käytetty kevyt 26" kuitujäykkäperärunko, laittaa siihen lyhyt jäykkä keula ja kasata sopivat 28" kiekot... Oletteko törmänneet vastaaviin toteutuksiin?

izmo
30.11.2014, 23.14
Helposti varmaan saa 26" maastopyörästä tehtyä maantielle pyörän... ittellä on titaanirunkoinen paksuilla painavilla maastokumeilla 8.2 kg ja kiekoilla kevenis kummasti

Aakoo
30.11.2014, 23.21
Olisko tuossa Canyonissa sitä mitä etsit: http://www.canyon.com/en/roadbikes/bike.html?b=3625

Vispe
01.12.2014, 01.20
Stevens Bikes Strada 1000 sopinee hakuun myös http://www.stevensbikes.de/2015/index.php?bik_id=180&cou=FI&lang=en_US

nure
01.12.2014, 09.57
Izmo, itsellä vastaava titaani, 7.88kg Kojakin slickseillä. On monikäyttöisempi kuin tuollainen maantiemongoloidi, toimii hyvin maastossakin renkaiden vaihdolla.

izmo
01.12.2014, 10.00
Tossa maasturissa mun mielestä hyvä että voi mennä maastoon "varauksella" kun renkaat on läskit Renegay SW 415 g

tirsintarsi
01.12.2014, 12.34
Minulla itselläni oli muutaman vuoden ajossa Konan dr dew, jossa oli Sram:n Force/Rival voimansiirto 2x10 suoratankovivuilla. Levyjarrutkin löytyivät.
Vallan mainiosti ajelin sillä. Isoin ero mielestäni käyrätankoon vaihtaessani oli ilmanvastus, joka oli suoratangolla helpommin havaittavissa.

Vaimolla oli myös hetken aikaa käyrätangosta suoratangoksi viritetty hyvin kevyt maantiepyörä, koska näin pyörään saatiin nimenomaan lyhyempi ajoasento. Ei siinäkään toteutuksessa ollut muuta ongelmaa kuin, että runko oli vieläkin hivenen liian iso...

Joku muu varmaan osanneet sanoa, miten iso merkitys maantie-, fitnes- ja maastopyörien geometrioissa on kyseiseen tarkoitukseen...

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

LJL
01.12.2014, 15.15
Kyllä nuren ja izmon kanssa samoilla linjoilla, että nautintoa ja monikäyttöisyyttä on varmasti enemmän maasturilla kuin jollain fitness-hökötyksellä. Varsinkin jos meinaa ajaa muutenkin kuin kesällä. 26" runkoon en laittaisi 28" kiekkoja...

En oo vieläkään oikein vakuuttunut, kumpi on kivempi työmatkakäytössä, cyclo vai jäykkäperämaasturi. Ehkä jälkimmäinen kuitenkin :)

noniinno
01.12.2014, 16.16
Kiitos hyvistä ehdotuksista. Tuo Canyon on lähimpänä ehkä sitä, mitä olen hakemassa, tosin muovirunko olisi kivempi. 26" muovimaasturi olisi nimenomaan sopiva jäykällä lyhyellä muovikeulalla, 28" kiekoilla ja oikeilla 23-25mm maantierenkailla. Minulla on jo läskipyörä ja täysjousto, joilla maastoon pääsen halutessani joten minkäänlaista monikäyttöpyörää en ole hakemassa. Kaksikutosilla kiekoilla en lähtisi tielle, enkä mihinkään muuallekaan. Toki ajaisin kevyellä maantiepyörälläni kaikista mieluimmin, mutta kuten aloitusviestissä lukee, on se hieman hankalaa.

nure
01.12.2014, 19.22
Makuasia tuo kiekkojen koko, loppupelissähän yleensä polkijasta kiinni.

LJL
01.12.2014, 20.30
Jos kiinnostaa noniinno niin mulla olisi yksi ajamaton Canyonin 26" cuiturunko pölyttymässä, voisi olla aika lähellä noita sun preferenssejä ja tässä vaiheessa kautta lähteä sopuhintaan. Takahaarukassa on tilaa yli 26" kiekolle. Laita yyveetä jos kiinnostaa..

V-P.V
01.12.2014, 21.09
Ihan ei aukea toi miksi pitäisi olla 26" runko ja siihen 28" rengastus.. Noh itsekkin tässä suunnitellut droppitangosta siirtymistä suoraan erinnäisten lievien fyysisten ongelmien takia.
Toisaalta ei ne niin pahoja ole ettenkö dropilta pystyisi ajamaan, mutta viimekesänä ajoin paljon flättitankoisella sinkulalla ja se tuntui oikeastaan aika hyvältä.
Lenkitkin on lyhentyneet max. 1,5h joten senkin puoleen pärjää hyvin suoratanko+ nousukahvat yhdistelmällä.
Ainut mikä mietityttää että onhan siinä droppitangossa kuitenkin se oma fiilis, onko se enää maantiepyörä ilman sitä? Ja ilkeänkö enää porukkalenkeille, nauretaanko mut pihalle letkasta? :)

izmo
01.12.2014, 21.30
varmaan 26 maasturin kumi on saman korkuinen kuin 28 maantiekumi.... ehkä sen takia 26 frame

olen kyllä nähnyt 29 isossa maasturissa maantie kiekot ja silmälle näytti hassulta

Hebe
01.12.2014, 22.15
Spessulla on mielenkiintoinen fillari http://www.specialized.com/us/en/bikes/multi-use/sirrus/sirrus-expert-carbon-disc mutta osiin suhteutettuna hinta on kohtuuton ja emäputki kovin korkea.

Laitoin justiinsa Sirrus elite disc:n arkipyöräksi (alurunko, kuitukeula, sora osat vs kuiturunko ja keula ja 105 osat). On jo jopa 50km kokemusta siittä. Ajoasento on melkosen pysty vrt. Spessu Roubaxiin millä kesän ajelen. Ei (ehkä) tule näillä tuntemuksilla mieleen lähteä kesällä tuolla pitkälle/vauhdikkaalle lenkille, vaikka nousukahvat laitoinkin. Mukana tulleet kiekotkaan ei sitä tue (leveys 21mm euron mauserilla mitattuna). Zertzit imee tärinät viellä pikkupakkasilla ihan mukavasti ja kunhan ajoasentoon pääsee tottumaan niin eikähön tuo ole asiallinen arkipyörä ja ehkä lenkkipyörä talveksi. Muttei tuosta taida maantiepyörän korvaajaksi olla. Vuosia sitten oli scott sporster P5 tms, ja muistikuvien mukaan siinnä olisi ollut urheilullisempi asento.

kmw
01.12.2014, 22.31
Määkin voisin semmosen suoratankomaantievärkin laittaa. Parina kesänä Italiassa huomiota herätti moisten lukuisuus. Vaikka onhan se hipokuitu Kolnaako hybriidiohjaamolla vähän härön oloinen. Kuitenkin uskon että toimisi mulla kunnääs uutterat yritykseni oikeasti oppia tykkäämään kippurasarvista ovat tähän asti epäonnistuneet.

Tietäjät jatkakoot, plz.

noniinno
01.12.2014, 22.43
varmaan 26 maasturin kumi on saman korkuinen kuin 28 maantiekumi.... ehkä sen takia 26 frame

olen kyllä nähnyt 29 isossa maasturissa maantie kiekot ja silmälle näytti hassulta

Tuo on juuri se juttu, miksi 26" runko voisi olla sopivampi. Aikoinaan Mavic möi juuri tuohon tarkoitukseen jopa kiekkoja ja v-jarrutappien siirtopalikkaa... Oma 29er jäykkäperä näytti aneemiselta maantierenkailla kun joskus huvikseni kokeilin.

Laitoin justiinsa Sirrus elite disc:n arkipyöräksi....Muttei tuosta taida maantiepyörän korvaajaksi olla.
Noita geometriatietoja katsomalla tulin samaan lopputulokseen. 165mm emäputki ei varsinaisesti ole kovin sporttinen. Maasturiin saa huomattavasti agressiivisemman ajoasennon.

Jos kiinnostaa noniinno niin mulla olisi yksi ajamaton Canyonin 26" cuiturunko pölyttymässä, voisi olla aika lähellä noita sun preferenssejä ja tässä vaiheessa kautta lähteä sopuhintaan. Takahaarukassa on tilaa yli 26" kiekolle. Laita yyveetä jos kiinnostaa..
On huomattu, siksipä aiheen perustinkin; tulisi asia käänneltyä joka puolelta. Mietin vaan, mahtaako maantiekammet tai edes 48 piikkinen mennä eteen. Tuo maasturirunko ei tosiaan mikään pakkomielle ole.

Onhan noita suoratangollisia maantiepyöriä (http://www.on-one.co.uk/i/q/CBPXSLPFBTIA/planet-x-pro-carbon-shimano-tiagra-flat-bar), mutta levaritoive vähän sekoittaa pakkaa. Toisaalta rungoksi pitäisi ottaa normikokoa isompi, jotta vaakaputki olisi jotenkin järkevissä mitoissa. Sitten taas tuppaa emäputkikin venymään. Yksi vastaus kysymykseen voisi olla levyjarrullinen, matala cyclorunko.

Ehkä jään odottelemaan, että kuiturunkoisia levyjarrullisia maantierunkoja alkaa saamaan järjelliseen hintaan.

LJL
01.12.2014, 23.03
Tossa mun ylimääräisessä rungossa Q-factorin pitää olla 165mm. Voin mä mittailla minkälaista limppua siihen saa.. Tison 42t rieska löytyy 104mm XT-kampiin pultattuna niin voi sillä mallailla

ealex
02.12.2014, 10.16
Surly Straggler soveltuu geometrialtaan erinomaisesti suoraan tankoon (lyhyt emäputki ja pitkä vaakaputki), siihen sopii maantiekammet, mutta se taitaa olla väärässä painoluokassa.

Maantiekammet ja levyjarrut on muuten hassu yhdistelmä, kun ei ole montakaan levyjarrunapaa maantien takapakan offsetilla eikä maantiekampia levyjarrunavan ketjulinjalla. Niinpä kampien ja takapakan ketjulinjat eivät sovi keskenään, koko voimansiirron toiminta ja hyötysuhde kärsivät. Itselläni tosin ei ole tätä ongelmaa enää, kun käytän vain yhtä eturatasta ja se on pultattu ulommaksi, oikealle ketjulinjalle.
http://www.bikerumor.com/2012/11/28/tech-breakdown-how-135mm-rear-hub-spacing-affects-road-bike-chainline-shifting/

izmo
02.12.2014, 10.24
jos en väärin oon mitannut niis mulla Nishikissä 130 mm takanapa....

http://www.nishiki.fi/mallisto/2014/hybrid-sport/hybrid-pro-sld

yritin sovittaa maasturin takakiekkoo sinne ja tuntu väli ahtaalta....

noniinno
02.12.2014, 15.54
Surly Straggler soveltuu geometrialtaan erinomaisesti suoraan tankoon (lyhyt emäputki ja pitkä vaakaputki), siihen sopii maantiekammet, mutta se taitaa olla väärässä painoluokassa.

Maantiekammet ja levyjarrut on muuten hassu yhdistelmä, kun ei ole montakaan levyjarrunapaa maantien takapakan offsetilla eikä maantiekampia levyjarrunavan ketjulinjalla. Niinpä kampien ja takapakan ketjulinjat eivät sovi keskenään, koko voimansiirron toiminta ja hyötysuhde kärsivät. Itselläni tosin ei ole tätä ongelmaa enää, kun käytän vain yhtä eturatasta ja se on pultattu ulommaksi, oikealle ketjulinjalle.
http://www.bikerumor.com/2012/11/28/tech-breakdown-how-135mm-rear-hub-spacing-affects-road-bike-chainline-shifting/

Jos paino ei olisi ongelma, olisin jo iskenyt kaffenbackiin. En pidä ketjulinjan siirtymistä niin suurena ongelmana, että sillä olisi jotain käytännön merkitystä - varsinkaan kun en ketjut ristissä ajele muutenkaan.

nure
02.12.2014, 19.40
Ei tuo ketjulinjan niin millilleen tarvi mennä, aina noin meiningillä ilman insinöörinyherrystä ja homma toiminut.