PDA

Näytä tavallinen näkymä : Schwalbe Tour Transalp 2015

Punkku
25.11.2014, 12.09
Ensi kesänä olisi tarkoituksena olla lähtöviivalla Sonthofenissa.
Onko aiemmilla kerroilla olleilta antaa vinkkejä? Katsoin kyllä nuo aiempien vuosien ketjut läpi.
Mitä on odotettavissa tällaiselle pullakahvikuskille? Kokemusta on parista Ironmanista, mutta valmistautumisen täytynee olla vähän erilainen kun pitäisi seitsemänä päivänä jaksaa ajaa. Sekin selvinnee varmaan alkumatkasta ajetaanko kilpaa vai ajetaanko vain maaliin.

MTB 50+
25.11.2014, 15.32
Onnea matkaan !

Se sitten yksi päivä mäkeä ylös ja mäkeä alas. Tämä toistetaan 7 kertaa ;)

Vihje: jokaiselle etapille kannattaa ottaa mukaa tuuliliivi tai -takki, irtohihat ja polvenlämmittimet, buffi tms. ja hanskat. Lämpötila voi helposti laskea 1 asteen 100 m nousua kohden ja siihen kun lykkää alamäkeen sateen, niin tulee äkkiä kylmä vaikka startissa olisi +25C.

t.Finischer 2007.

JH3
25.11.2014, 17.50
Kompakti välitykset ehdottomasti.Parhaat nousut lähemmäs 2h ellet ole mikään alppikauris. Lähtöön jätettävään päiväreppuun lämmintä vaatetta,jonka saa maalissa(jos kylmä/sateinen päivä). Hotelleista kannattaa maksaa keskustahinta. Sitä ei ole kiva metsästää 7h ajon jälkeen sateessa jos hotelli sattuu vielä olemaan jonkun serpan varrella. Jos sää ok niin reissu on fantastinen.

töpseli
27.11.2014, 15.58
Kaksi kertaa mukana olleena, niin alla olevasta blogista voisi jotain neuvoa saada reissuun. Tapahtuma on hieno ja hyvin järjestetty, mutta kovaan viikkoon saa varautua ja tietty kelit voivat olla lumisesta helteeseen niin kuin meillä oli viime kesänä. ( nopeasti muutama tärkeä pointti: Compact kammet ja taakse 12/27-29, vaatetus etapeille ja talvella/keväällä hyvät treenit. Etapit ovat pisempiä kun suomalaiset kunto/kilpailutapahtumat, kestoltaan 4-7h ja tosiaan poljettavaa riittää koko viikko. Helppoja päiviä ei ole :-)

http://transalp2014.vuodatus.net/

big4man
01.12.2014, 22.12
Camp-majoitus on huippu! Tunnelmaa piisaa koko rahan edestä, myöskin sijainti on aina kätevästi maali/lähtöalueen välittömässä läheisyydessä. Hotelli on varmaan mukavampi, mutta TransAlp Camp voittaa aitoudellaan.

Kompaktivälitykset on hyvä idea. Omia eväitä ei mielestäni tarvitse kisan ajaksi ellei ole erityisen kranttu maku. Tuuliliiveistä ym. lämpimästä pukeutumisesta onkin jo mainittu usean kirjoittajan toimesta. Tänä kesänä parin sadepäivän laskut tarjosivat sellaisen pakastimen, että etenkin ensimmäisenä ajopäivänä itku oli lähellä.

Toiset jarrupalat ja toinen ulkorengaspari kannattaa ottaa messiin. Ei ole mielestäni liioittelua. Mulla kului pakasta vedetyt GP4000:t viikon mittaan aivan loppuun ja niitä alppilaskuja ei ollut viimeisinä päivinä erityisen mukava tykitellä alas, kun ei ollut enää 100 % luottoa omaan kalustoon.

plr
02.12.2014, 07.43
Mulla kului pakasta vedetyt GP4000:t viikon mittaan aivan loppuun

Oho! Eikös Tour ole noin tuhat kilometriä pituudeltaan? Itse olen ajanut GP4000S-renkailla kilometrejä kymppitonnin molemmin puolin.

JH3
02.12.2014, 09.02
Ainakin tänä vuonna oli erittäin toimiva huolto chwalben ja srammin puolesta. Eli renkaita saa,ja vaihto kuuluu hintaan. myöskin jarrupaloja yms. saa hankittua kattavasti. niissäkin asennus kuuluu hintaan.
Ajoittain voi toki jonoa olla huoltopisteissä,riippuen missä vaiheessa tulee maaliin.

big4man
05.12.2014, 10.24
Oho! Eikös Tour ole noin tuhat kilometriä pituudeltaan? Itse olen ajanut GP4000S-renkailla kilometrejä kymppitonnin molemmin puolin.

Ylämäissä takarengas kuluu aika iloiseen. Noin kolmen etapin jälkeen alkoi näyttää jo entiseltä...

JH3: tosiaan noi huoltoteltat ovat erittäin asiallisia niin palvelultaan kuin hinnoiltaankin, mutta jonot ovat paikoitellen PITKÄT. Itse kävin vaihdattamassa hajonneen Dura-Acen kampisetin viidennen päivän maalissa. Jonotukseen meni 1,5 tuntia, helteessä, etapin päätteeksi. Aijai.. Siispä ainakin nuo jarrupalat ja renkaat kannattaa roudata Suomesta, IMHO.

MTB 50+
05.12.2014, 13.00
Camp-majoituksessa on tunnelmaa ;) Sinne !
Jarrupalat kuvat sateella loppuun päivässä. Kannattaa ottaa parit varapalat mukaan.
Takavaihtajan korvake kannattaa ottaa mukaan. Se katkeaa huonolla tuurilla helposti ja oikeanlaisen löytäminen on arpapeliä.
Kaikki mikä näyttää ruualta ja kiinni saa kannattaa syödä.
Paljon kilometrejä raskaissa olosuhteissa alle, jotta ei tule Alptraum-ajoa.
Rauhallista ajoa. 7 etappia alkaa jossain vaiheessa painaa ja palautumaan ei ehdi.
...

Tämä on kyllä paras ajamani Tapahtuma !

okahkonen
09.12.2014, 16.54
Niinkuin mille tahansa vaativalle reissulle lähtiessä, tärkeää on huolehtia että pyörä on lähtiessä kaikin puolin kunnossa ja myös toimivaksi havaittu ennen matkaa - ettei arvokasta lepoaikaa tarvitse käyttää huoltotoimenpiteisiin. Tai mikä pahinta: joutua fixaamaan tienpäällä.

Takavaihtajan korvakkeen lisäksi varustesäkkiin on hyvä sujauttaa tosiaan pari settiä vaihtojarrupaloja sekä renkaita. Sateen sattuessa etenkin pehmeät hiilaripalat kuluvat päivässä - kahdessa. Ilmeisesti renkaiden kulumisessa on suuria eroja, jos yksi pärjää kymppitonnin siinä missä toinen kaipaa tuoretta jo muutaman satasen jälkeen? Oma kokemus on että takarenkaita tulee vaihdettua parin tonnin välein, mutta tosiaan vuorilla kyllä saattaa olla tarpeen vaihtaa jo aikaisemmin - ei ole kiva jos takarenkaasta irtoaa pito kesken mutkan. Yksi kunnon paniikkijarrutus saattaa pilata tuoreenkin renkaan kerrasta.

Jos sulla on standardista poikkeava satulaputki, myös seat clamp kannattaa olla mukana. Myös juomapulloja saattaa lennellä tienposkeen röpelöistä tietä ajaessa, eikä niitä aina pääse noukkimaan. Ja juomapullotelineitäkin rikkoutuu kun kovaa ajetaan, vaikkei kolaroisikaan.

Vaatteet on hyvä olla mahdollisimman versatiileja ja hyvin pakkautuvia, kun päivä lämpötilat voivat vaihdella jopa sen 40 astetta, ja sadekuuroja tuollapäin tyypillisesti tulee.

Ei, en ole ajanut transalpia, mutta vastaavia tapahtumia kyllä.

JH3
09.12.2014, 22.16
Tänä vuonna toin tuolta repullisen kotiinpäin kaikenmaailman mainospulloja. Ja niitä renkaita saa sieltä erittäin kivuttomasti allelaitettuna. Jarrupaloja saa asennettuna. Spessu/ Sram korvakekin löytyi kivuttomasti. Älkää nyt sekoittako kysyjän päätä mututiedolla,jos olette jonkun "vastaavan" ajanut..

Punkku
10.12.2014, 12.00
Kiitos kaikista vinkeistä. Camp majoitus olisi varmasti kokemus, mutta päädyttiin kuitenkin hotellimajoituksiin.
Jarrupaloja ja sisäkumeja tulee varmaan otettua mukaan, mutta luulen että muut varaosat tulee tarvittaessa hankittua paikanpäältä. Renkaissa ei mulla kyllä koskaan ole viikon mittaisilla reissuilla tullut merkittävää kulumaa. Lähtöön toki uudet kumit alle.
Vaatehommat pitää vielä miettiä, ilmeisesti paljon joutuu raahaamaan mukana, niin pieneen tilaan pakkautuvaa sitten.
Keväällä sitten kilometrejä alle ja Mallorcalle viikoksi...
Millaista energiatarjontaa noilla huoltopisteillä on?

JH3
10.12.2014, 13.59
Banaania,melonia,rusinaa,pähkinää,suolatikkua,sukl aakakkua,vesi,energiajuoma,herbalife patukkaa.. Tämä tänävuonna. Startissa geeliä ja juomaa.Maalissa palautusjuomaa ym syötävää..

Punkku
10.12.2014, 14.05
Banaania,melonia,rusinaa,pähkinää,suolatikkua,sukl aakakkua,vesi,energiajuoma,herbalife patukkaa.. Tämä tänävuonna. Startissa geeliä ja juomaa.Maalissa palautusjuomaa ym syötävää..

Eli triathlontermein ns. rolling buffet...

Jousi
10.12.2014, 14.29
Jarrupaloja ja sisäkumeja tulee varmaan otettua mukaan, mutta luulen että muut varaosat tulee tarvittaessa hankittua paikanpäältä. Renkaissa ei mulla kyllä koskaan ole viikon mittaisilla reissuilla tullut merkittävää kulumaa. Lähtöön toki uudet kumit alle.

Itse ajoin viime kesänä Schwalben ja viikossa kului loppuun niin jarrupalat (kuitukiekot) kuin tuubirenkaatkin. Normaali Suomikeleissähän noilla vetää "ainakin koko kesän", toki merkkikohtaisia eroja on, mutta kuluneisuus voi olla yllättävänkin rajua...

okahkonen
10.12.2014, 15.08
Tänä vuonna toin tuolta repullisen kotiinpäin kaikenmaailman mainospulloja. Ja niitä renkaita saa sieltä erittäin kivuttomasti allelaitettuna. Jarrupaloja saa asennettuna. Spessu/ Sram korvakekin löytyi kivuttomasti. Älkää nyt sekoittako kysyjän päätä mututiedolla,jos olette jonkun "vastaavan" ajanut..

Ei tässä liene tarvettaa ryhtyä dissaamaan ketään, tai vertailla mikä on parempi kisa, tai edes pyörämerkkejä tai osasarjoja. Jos minä olen treenannut koko vuoden ja käyttänyt suuren osan lomabudjetistani yhteen viikkoon, en todellakaan halua riskeerata että ongelmia syntyisi jonkun puoliharvinaisen osan puuttumisesta. Samoin haluan viikon mittaisessa etappikisassa maksimoida levon ja palautumisen heti maaliin päästyäni, ja haluan myös pyhittää aamut päivän ajoon valmistautumiseen, en osien tai huollon etsimiseen.

Mutta minullahan on kotonakin aina varaketjut, -pakka ja -renkaita, ihan vain kaiken varalta. Mutta me ihmisethän olemme erilaisia.

Tsemppiä taas ensi kesän kisaan osallistuville! Se on hieno tapahtuma ja kova suoritus!

JH3
10.12.2014, 19.00
Onhan se tietysti kahkonen niinkin. Ei ollut dissaamista. Renkaita en itse jatkossa tuonne hinasi mukanani,enkä varapulloja. Enkä muutakaan perustarvetta. Rahalla saa jos tarvetta ilmenee..

big4man
13.12.2014, 21.14
Renkaita en itse jatkossa tuonne hinasi mukanani,enkä varapulloja. Enkä muutakaan perustarvetta. Rahalla saa jos tarvetta ilmenee..

Periaatteessa juuri noin. Itse ottaisin mukaan vain ne tarvikkeet joita tiedän varmasti tarvitsevani viikon aikana. On kätevämpää vaihtaa itse ne jarrupalat muutamassa minuutissa, kuin jonottaa huoltoon jne.

Tämän vuoden tapahtumaan rahjasin Suomesta turhaan järkyttävän määrän kaikenlaista suklaapatukkaa, energiageeliä ja palautusjuomaa. Tapahtumajärjestäjän eväillä pärjää hyvin ja etappimaalissa voi käydä ruokakaupassa täydentämässä jos on spesiaalitarpeita. Tänä vuonna jaettiin kisaajille kätevät geelipullot, joita sai käydä täydentämässä ennen seuraavaa etappia.

Ittam
24.12.2014, 00.08
Itse olin myös mukana kesällä 2014. Mulla oli ennen Transalpia kokemusta maantiekisailun osalta ainoastaan kourallisesta suomalaisia kuntoajoja. Mukaan lähdin houkuteltuna ja haastettuna, mutta ei kaduta yhtään. Kelin vaihtelevuuden vuoksi suurinta ihmetystä itselleni tuotti pukeutuminen.

Ekana päivänä sai tosiaan sadetakista ja kengänsuojista huolimatta kalistella alamäessä menemään niin, että koko pyörä tärisi kropan kylmänvärinöistä. On aika veikeä tunne, kun alamäessä vauhdit on välillä aika reippaita ja etukiekko vibrailee. Monena muunakin päivänä sai arpoa ennen lähtöä viimeisiin hetkiin saakka, ottaako lyhyet vai pitkät ajokamat vai sekä että. Muutoinkin alamäkiajoon saa keskittyä huolella, jos ei siitä ole entuudestaan kokemusta. Taitavampien laskijoiden perään on turha lähteä riskeeraamaan, jos tavoitteena on maaliin pääsy ehjänä.

Yhdet jarrupalat ja renkaan vaihdoin kulumisen takia viikon aikana. Parhaita hetkiä oli tietty etappien maaliintulot, varsinkin aurinkoisina päivinä.

Punkku
13.04.2015, 16.28
Eipä tässä ole kuin kymmenen viikkoa reissuun. Onkohan muita foorumilaisia lähdössä mukaan? Tuo järjestäjän kilpailijahaku on niin kökkö, ettei sieltä löydä haulla suomalaisia.
Kilometrejä on ihan hyvin alla, mutta ihan vuorikauriiksi en itseäni peilistä katsoen tunne.

Timo I
28.06.2015, 13.09
Kisa käynnissä!
http://tour-transalp.de/en/news/

Mukana ainakin:
https://www.facebook.com/pages/Midnight-sun-cycling-team/305460292993977

Tsemppiä (ja malttia) kaikille suomalaisille!