PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörämerkkien imago

1972
22.11.2014, 19.56
Eri pyörämerkeillä ja niiden kuskeilla lienee erilaisia imagoja. Siis juuri niitä ominaisuuksia mitä usein eri automerkeilläkin ajaviin yhdistetään. Brändi on osa identiteettiä ja kuski viestii tietoisesti tai tiedostamattaan muille tielläliikkujille kuuluvansa johonkin ryhmään ja tuo näin "arvojaan" muiden tietoisuuteen. Kerro mitä eri pyörämerkit sinusta edustavat ja minkälaisesta imagosta nautit/kärsit hankkimalla tietyn merkkisen ajopelin?;)

Munarello
22.11.2014, 21.33
Ei väliä millä ajat, kunhan ajat.

LJL
22.11.2014, 21.39
Canyon = persaukinen

Takahikiän Törttö
22.11.2014, 21.49
Yosemite = aktiiviharrastaja
Kona = Honda-kuski

stumpe
22.11.2014, 21.54
Radon = vähän niinku Skoda, homma toimii mut ei täl pinsee saa..

Jos on spessu tai trekki high end-osilla nii on masseis.

LJL
22.11.2014, 21.56
Finnpower = olen kastraattilaulaja, tai vaihtoehtoisesti en välitä kivesteni terveydestä

CTMP
22.11.2014, 22.39
Uusi Jopo = hipsteri
Vanha Jopo = hippi

Southpaw
22.11.2014, 22.57
Fättimaailmasta:

Kona, Trek, Spessu, White jne. = Skoda (Ei meillä mitään uutta tai innovatiivista, mutta markkinointiosaston puppelit päätti kopsata ja ottaa osansa skenen myynnistä).

izmo
22.11.2014, 23.03
Gary Fisher ... takinkääntäjä

Ulkorengas
22.11.2014, 23.48
Periaatteessa pyörien imagoa en juurikaan ole sen jälkeen miettinyt, kun tajusin muitakin vaihtoehtoja olevan kuin Tunturin. Hankalaahan se olisikin, kun ns. laatumerkkien mallisarjojen haarukka on huikean laaja ja menee ristiin markettimallien kanssa. Tämä on asia, josta en ole pahoillani, koska mielikuvien tasolla tietämättömyys on todennäköisesti enemmän etu kuin haitta. Näin siksi, että markkinointi perustuu pitkälti mielikuviin, jolloin etäisyys imagoasioihin parantaa uhrin vastustuskykyä. Se, että esim. Cannondalea joku pitää premiumina, ei merkkaa minulle mitään. Korkeintaan se antaa viestin tarkastella merkkiä tarkemmin, jottei tule maksettua turhasta.

Kuskien imagoon en halua ottaa kantaa, kun kyse voi olla ns. käyttöpyörästä kauppa- tai työmatkoilla. Sama kaveri voi pukea yllensä trikoot illalla 100 km:n lenkkiä varten 7 kg:n hiilikuitupyörällä valmistautuessaan triahtloniin. Lisäksi olen aika varma siitä, että läheskään kaikki eivät tee rationaalisia valintoja kaupassa. Silloin kyse ei ole välttämättä imagosta, vaan pikemminkin tarveharkinnasta, jolle löysä budjetti aiheuttaa vakavaa uhkaa. Oma lukunsa on myös mieltymykset jonkin pyörän ulkonäköön. Esim. Rove 2013 (jossa on monien, myös minun mielestä upea vihreä väri) on hyvä esimerkki tästä.

Imagon ja laadukkuuden arvioinnin raja voi kaikesta huolimatta olla kuin veteen piirretty viiva. Täysin ennakkoluulottomasti en kaikkien merkkien tuotteisiin suhtaudu, koska Deoren pulttaaminen edulliseen pyörään ei indikoi mitään kokonaisuudesta. Laatukaan ei ole mikään yhteismitallinen asia, vaan liittyy jokaisen henkilökohtaisiin tarpeisiin, joten melkoisen sopan tästä aiheesta saa, jos aletaan tosissaan vääntää.

very heavy
23.11.2014, 00.21
surly=viemäriputki

pöökke
23.11.2014, 01.36
Kona on meikäläisen Chevy ja Bianchi Alfa Romeo.

viivi
23.11.2014, 02.00
Mä oon oikea miesten mies, varsinainen hurmuri. Ei mulla rahaa ole mutta mullapa on Il Pompino.

El-Carpaso
23.11.2014, 02.36
Spessu on tehny mulle kivoja pyöriä. Mitä nyt olivat sramilla varustettuja mutta eiköhän nekin vaihdun masterrace shimppaan tossa ens kesänä.

spessu on ehkä vähän kuin mersu. Alapään mallitkin on mietitty hyvin loppuun asti ja loppupeleissä tärkeät kilkkeet eli kontaktipisteet on hemmetin hyviä. Siinä missä muut merkit iskee maasturin tangonpäihin kumitattia on spessun entry level maasturissa ergon kopiot. Satulat on myös alkuun hyviä.

Bianchi on kans kiva ku naisella on semmonen. Merida jättää vähän kylmäks ku naisella on semmonen. (Jarrut ja pikkujutut speksauksessa)

Surlyä mulla ei ole, mutta arvostan niiden innovaatiokykyä. En arvosta joidenki tuotteiden hintoja enkä cromon käyttöä.

syklopaatti
23.11.2014, 08.14
Ah. Spessu....Mieleen tulee jättimäinen riistoyritys joka huvin vuoksi haastaa pikkufirmoja oikeuteen säännollisin väliajoin ja jonka
täysjoustoihin ,et voi tilata haluamastasi kaupasta uutta iskaria koska siihen ei käy kun spessun kaupasta ostetut kalliit spessuiskarit.

Totuuden nimissä täytyy sanoa ,että tekeehän ne hyviä pyöriä ja myyvät niitä paljon. Itsellä ollut 2 eikä kolmatta tule.

asb
23.11.2014, 09.12
Olmo = miehellä on keski-iän kriisi.

syklopaatti
23.11.2014, 09.21
Olmo = miehellä on keski-iän kriisi.
LOL...:D Minä möin jo omani pois viime keväänä.

Iglumies
23.11.2014, 10.53
Santa Cruz - keski-käiselle plösölle pako karusta todellisuudesta.
Halvemmallakin varmaan pääsis, mutta olisko se enää niin kivaa :seko:

Tank Driver
23.11.2014, 10.59
Surly - Traktori
Borealis - Metsätraktori

jarit
23.11.2014, 11.08
LOL...:D Minä möin jo omani pois viime keväänä.

Just. Mä olen katsellut kasari-Olmoja viime aikoina. Silloin kun aikanaan ei ollut opiskelijalla saumaa ja nyt tulee nuoruus uudestaan &vauhdilla.

Nyt on alla Trek Madone 5 ja se on ameriiikan laite kuten wanhat Chevyt: ruma, luotettava, pehmeä -miellyttävä kyyti, pääsee lujaa jos haluaa, ei herätä suuria tunteita ja viri-osia on tarjolla ihan rajattomasti.

Iglumiehen näkemys Cruzista on koettu ja pitää myös paikkansa.

Kemizti
23.11.2014, 11.16
INTENSE, vähä niinku SC, mutta hianommissa väreissä ;)
9:ZERO:7, Läskiä alaskasta, onko tämä nyt sitten niitä "alkuperäisiä" vai kopiobulkkia, en ota kantaa mutta kivaa on!!

syklopaatti
23.11.2014, 11.20
Just. Mä olen katsellut kasari-Olmoja viime aikoina. Silloin kun aikanaan ei ollut opiskelijalla saumaa ja nyt tulee nuoruus uudestaan &vauhdilla.

Nyt on alla Trek Madone 5 ja se on ameriiikan laite kuten wanhat Chevyt: ruma, luotettava, pehmeä -miellyttävä kyyti, pääsee lujaa jos haluaa, ei herätä suuria tunteita ja viri-osia on tarjolla ihan rajattomasti.

Iglumiehen näkemys Cruzista on koettu ja pitää myös paikkansa.
Njuu. itse ajelen Madone 4,5 mallilla vm 2009. Kun vanha Chevy. Ei petä.

Southpaw
23.11.2014, 11.36
Näitä assosiaatiota onkin koukuttava miettiä:seko:.

Bianchi on kuin Bemari; Varmasti teknisesti huippu, mutta miksi kuskeissa suhteettoman suuri osuus mulkkuja (vrt. keski-ikäinen läski bianchi kuski -konsepti)?

Cervelo on kuin Volvo. Loistelias innovatiivinen menneisyys, mutta uudet omistajat pohjasakkaa.

Spessu on epäeettinen, rikollinen, vastenmielinen lähinnä ostajaa kusettavien kaupantekorajoitteiden takia (kuten yllä jo mainittiin).

Trek kyllä Lancen kautta samaistuu dopingin rahoittamiseen ja ylläpitoon.

Canyon on järkivalinta, joka vaatii kohdallaan olevan itsetunnon. Vrt. pakko saada Pivotti ekaksi zygeksi, kun kovilla palstapyöräilijöillä on vaan Pivotti.

syklopaatti
23.11.2014, 11.37
INTENSE, vähä niinku SC, mutta hianommissa väreissä ;)

Yeti-kuin intense ja SC vieläkin härskimmin hinnoiteltuna.

maalinni
23.11.2014, 11.55
Itse diggailen Konan cromo runkoisia fillareita, pääosin ehkä klassisten linjojen vuoksi. Mihinkähän lie automerkkiin ne ovat verrattavissa, kun en autoista mitään tiedä? Oisko Toyota Corolla, vaikka onkin vähän eri mantereelta.

El-Carpaso
23.11.2014, 12.20
Canyon taitaa olla vähän kuin automerkkien nissan. Yhtä luotettava kuin toyota mutta huomattavasti matalemmalla hinnalla

Moby
23.11.2014, 12.26
Vitus on kuin Kia; kun haluat uuden käytetyn hinnalla ja luulet tekeväsi hyvät kaupat.

jarit
23.11.2014, 13.25
Bianchi on Italian Tunturi ;)

tapna
23.11.2014, 13.41
Mikäs vitun autofiilien kokoontumisajo tämä topic on?

miku80
23.11.2014, 13.54
jonka täysjoustoihin ,et voi tilata haluamastasi kaupasta uutta iskaria koska siihen ei käy kun spessun kaupasta ostetut kalliit spessuiskarit.

Keväällä ostin enduroon ccdb:n paikallisesta kivijalkaliikkeestä ja kuukausi takaperin tilasin Monarch plussan saksasta..

mikkopoika
23.11.2014, 14.24
Olen puolivahingossa siirtynyt teknisesti hyvistä, mutta sieluttomista pyöristä (mm. nishiki, focus) "merkikkäämpiin" pyöriin (nyt cannondale ja tommasini). Rahallisesta panostuksesta ei juurikaan ole kyse, molemmat nykyiset pyörät on käytettynä hommattu. Laadukkaissa pyörissä on mukavia ja toimivia yksityiskohtia ja pidempi käyttöikä. Noista saa hieman ylimääräisiä kiksejä vastaavasti kuin laadukkaasta rannekellosta.

Madone 4.9
23.11.2014, 16.42
Njuu. itse ajelen Madone 4,5 mallilla vm 2009. Kun vanha Chevy. Ei petä.

Itseltä löytyy kanssa erillaisia trekkejä tallista, tällä hetkellä: Madone 7 P1 vm-14, Superfly 9.8 vm-13, trek 3900 vm-14 ja tulossa kai superflyn täysjousto hiilarirungolla vm-15...

Ja muutama muukin pyörä löytyy.

Grandi66
23.11.2014, 16.57
Miulla on Trek Emonda SL6 -14, Salsa Fargo -13, Surly Krampus -13 ja sitten vielä tandemi mikä saa päivityksen di2 järjestelmään. Et en tiedä mihin autoihi pitäs verrata.

tommi2
23.11.2014, 17.54
Olen puolivahingossa siirtynyt teknisesti hyvistä, mutta sieluttomista pyöristä (mm. nishiki, focus) "merkikkäämpiin" pyöriin (nyt cannondale ja tommasini). Rahallisesta panostuksesta ei juurikaan ole kyse, molemmat nykyiset pyörät on käytettynä hommattu. Laadukkaissa pyörissä on mukavia ja toimivia yksityiskohtia ja pidempi käyttöikä. Noista saa hieman ylimääräisiä kiksejä vastaavasti kuin laadukkaasta rannekellosta.

itsellä toimii tämä kello/fillari-analogia kanssa... lähti kellohankinnat vähän jo merkkikelloihin päin, mutta nyt keikkuu ranteessa taas Casio. sama fillareissa, perushyvää halpista, niinkuin On-Onea ja Vitusta tallissa... en tarvi parempaa. vain toiminta ratkaisee.

syklopaatti
23.11.2014, 18.36
Keväällä ostin enduroon ccdb:n paikallisesta kivijalkaliikkeestä ja kuukausi takaperin tilasin Monarch plussan saksasta..
Siellähän on tapahtunut kehitystä.
Vieläkö niillä on se 142+ systeemi ?

miku80
23.11.2014, 18.39
Siitä eivät ole luopuneet, mutta onko sillä niin väliä kun kuitenkin kaikki normi 142mm navat käy spessuun..

Mika A
23.11.2014, 19.33
Bianchi on Italian Tunturi ;)

Joo. Tunturi ei ole enää suomalainen eikä Bianchi italialainen.

http://www.cycleurope.com/
http://www.accell-group.com/en/about-us/profile/profile.htm (http://www.accell-group.com/en/about-us/profile/profile.htm)

Joksus 1990-luvun alussa tuli vielä köyhänä opiskelijana kuolattua Bianchien perään...

Omista pyöristä selvä brändimielikuva minulla on lähinnä Giantista: sieluton ja konservatiivinen kaukoidän massatuote. Niille, joiden mielestä miljoona kärpästä on oikeassa: paska on hyvää. Kyllä Giantkin vielä julkaisee läskipyörän... joskus parin kolmen vuoden päästä.

Miyata teki aikoinaan hinosti viimeisteltyjä runkoja edullisen pään pyöriinkin - tai eivät ne kalliin jenin aikaan niin edullisia osia; paskat osat kompensoivat hienot rungot. Breezerillä oli 1990-luvulla muutama kiva innovaatio runkojen detaljeissa. Avanti oli aikoinan Hallmanin talonmerkki, joten imago lienee tuolloin ollut vastaava kuin tämän päivän saksalaisilla postimyyntipajoilla.

Mondrakerilla taas kokeillaan edelleen innokkaasti (olematta sikakallis), mutta espanajalainen laatuajattelu detaljien suhteen ei taida olla kovin perinpohjaista.
Chebicillä taas sain jännitystä elämään, kun mestari Rauttu tilaili alihankkijaltaan italialaista käsityöosaamista faksatun viivapiirroksen ja kyökki-italialla halpapuhelinliittymän kautta. Ja runko vaati normaalimaantiepyöristä tai cc:stä poikkavaa detaljointia...

Muista merkeistä tulevaat mieleen Trek ja Spessu siinä mielessä, että aikoinaan Trekiä ja nyttemmin Spessua kaupataan suunnilleen 13:ssa kivijalkaliikkeessä tusinasta. Vaikkei minulla sinällään ole mitään massavalmistajia vastaan (sieltä luulisi saavan koeteltuja ratkaisuja tuotannon mittakaavaedun subventoimaan hintaan), niin liika on sentään liikaa.

Kai minä olen vähän konservatiivi fillarihankintojen suhteen: en halua olla eturintamassa maksamassa innovaatioiden kehittämisen kustannuksia, vaan arvostan jo vakiintuneita ja lastentaudit ohittaneita ratkaisuja. Toisaalta eivät ne saisi olla vanhentuneitakaan. Pidän kuitenkin yhtä fillaria useita vuosia.

Anok
23.11.2014, 19.45
Ei oikein ole muita mielikuvia kun, että insera, yosemite ym. ovat halpoja ja halvalla yleensä ei saa hyvää. Bianchi, colnago, cervelo ovat mielestäni kalliita, vähän kun mersulla ajaisi. Canyon varmaan vähän niinkuin skoda, eli edulliseen hintaan toimiva laite, vähän kun ostaisi skodan audin sijaan ja saisi siis ~saman laitteen paljon halvemmalla.

Itse juuri odottelen, että Canyon saisi tilaamani pyörän lähetettyä.

syklopaatti
23.11.2014, 19.52
Ei kai tuolla väliä ja tekee ne hyviä renkaita ja kenkiä.
Kävin kattelee niiden mallistoo. Kyllähän tollasen enduron 650b vois kelpuuttaa,
mutta kyllä ne muuttuu hitaasti. Varsinkin stumpyt. Evossa on 150mm joustoa ja pike keulilla
agressiivinen alamäkisuuntautunut trailipyörä. Jess.
Mut sit huomasin et keulakulma oli 68. Täysin sama kun minun 2011 stumpy compissa.

Mitä hel. ...Camberia ei saa kun 29:nä
Juu. Eihän tää spessun parjausketju ollu joten over and out.

Aakoo
23.11.2014, 20.20
Mitäköhän mielikuvia noista nyt tulisi? Tässä nyt muutama:
BMC = Olevinaan jotenkin "hienompi" merkki. Ei muuta spesiaalia, kuin että Sveitsistä "kotoisin", pyörät tehdään Taiwanissa.
Bianchi = Näillä ei aja kuin 80-luvulle jämähtäneet. Se vihreä väri, yök.
Cannondale = Kanukkikamaa, ihan peruspositiiviset vibat.
Canyon = insinööriperteille "parasta vähällä rahalla". Ihan siistejä pyöriä.
Cervelo = kiinankuitua merkkistatuksella. Teknisiä hienouksia, joista en ymmärrä muuta kuin että pitäisi olla vähän eri tason kuski jotta niistä pystyisi nauttimaan.
Cube = bulkkikamaa "eurooppalaisella" statuksella. Halpa.
Focus = Skoda. Mielikuvitukseton, voittaa kuitenkin TM:n testit.
Giant = kiinalaista bulkkikamaa. Rumia pyöriä.
Radon = kuin Cube, mutta typerämpi nimi. Myydään vain yhdessä lafkassa. Ajoittain aika rumia värejä rungoissa.
Rose = Pyöreää putkea saksalaisesta postimyynnistä. Dorkat logot.
Jamis = Intersportin hybridit.
Scott = Sama kuin edellinen.
Look = Ranskalainen fillari Afrikasta. Eipä herätä noilla perusteilla juurikaan omistamishalua, hintoja kun katselee niin eipä olisi varaakaan.
Trek = Amerikkalainen markettimerkki. Ei ihan yhtä rumia pyöriä kuin Giantilla, mutta melkein.
Specialized = Jatkuvasti eri oikeusasteita koluava juristifirma. M*lkkuja, kiristävät jälleenmyyjiä tms. Sivubisneksenä tekee ilmeisesti pyöriä.

Omat pyörät on Cube, Jamis ja BMC. Mitäkö tuo kertoo? En minä tiedä, ei noilla nyt mitään statusta kohoteta.

LJL
23.11.2014, 21.20
Rose = Pyöreää putkea saksalaisesta postimyynnistä. Dorkat logot.

Myös todella typerät mallinimet jotka ei ainakaan paranna imagoa

JackOja
23.11.2014, 21.28
Kuwahara = hirveetä antiikkista paskaa
Specialized = hirveetä riistäjäkapitalistipaskaa
Niner = hirveetä pseudoihkua paskaa
Charge = hirveetä wannabehipsteripaskaa

Muista en osaa tänäpänä sanoa.

IncBuff
23.11.2014, 21.28
Charge = hirveetä wannabehipsteripaskaa

Entä jos on vaihteet?

JackOja
23.11.2014, 21.30
Sit ei oo...

crcm
23.11.2014, 21.35
Heh. Itsellä löytyy Goldsprint, Transtion ja Nineri. Pistäkääs niistäkin mielikuvaa!

ahma
23.11.2014, 21.43
Heh. Itsellä löytyy ...Transtion...
Transtion = hirveetä kirjoitusvirhepaskaa.

tomibert
23.11.2014, 21.53
Et en tiedä mihin autoihi pitäs verrata.

Ylipäätään miksi pitäisi verrata autoihin? Vai verrataanko autojakin pyöriin? Hieman mielikuvitusta kehiin nyt, pystytte kyllä parempaan! :)

- Tomi

jml
23.11.2014, 22.01
Juupa vaikea muuttaa pyörämerkkiä autoksi.
Itsellä useita merkkejä eli kaikki vertaukset menee metsään :(
Tuntuma on ainut joka ratkaisee ja merkkiä tarvii vain kun etsii omaansa pyörätelineestä.

mutanaama
23.11.2014, 22.03
Nicolai, vähän kuin leka tai alasin. Ei niin kestävä, mutta se keveys ja muotoilu.
Surly, Hipsterit osaa hommansa
Salsa, Surlyn markkinavoimia tunteva kaveri
Cube, Tylsä mutta toimii kuin maamiina.
Nishiki, sukupuolitauti, jota ensin luulee fraiduksi.
Monark, ratakiskon painoinen maantiepyörä, haluttava kuin paise perseeseen.
Jopo. Huorille, varkaille, vangeille ja muulle paskasakille
Strada, Huippufillari, trendikäs kovan jätkän menopeli.

Muita mulla ei oo tainnu olla.

Grandi66
23.11.2014, 22.03
No kaikki miulla toimii just siinä mihin ne on hankittu. Fargo tosin laaja alaisesti.

Grandi66
23.11.2014, 22.08
Trekki, kevyt, kaunis, vaikkakin ameeriikan markettipyörä
Surly Krampus, ei niin hipteri
Salsa Fargo, monitoimikulkine viemeriputkesta.

sunny
23.11.2014, 22.36
Ensin ei tämä tehtävänanto tahtonut oikein avautua. Avataan nyt kuitenkin pakkaa.

Colnago ei ole epäröinyt tehdä asioita omista näkökulmistaan. Ideologia on aina ollut, että pyörä on sopiva, kuskissa voi olla viilattavaa. Alkuperäinen Tecnos-runko sisälsi jopa tiukan kuskin painorajoituksen. Pitkät ohjainkannattimet siirsivät painopisteen oikeaksi. Teräksestäkin viilattiin runkoja, jotka kesti juuri ja juuri yhden ennätysyrityksen. Sanomattakin tämä on pyörien Ferrari kliseenomaisesti. Master-sarja on rakastetuimpia ja hyvin edustettuna retrotapahtumissa. Uudemmat Colnagot on hiilikuitua, olihan Colnago tässäkin uranuurtaja. Valmistaja on ollut vaitonainen yhteistyöstä massavalmistajien kanssa, mutta samoilta tehtailtahan useimmat mallit nykyään tulee, kuin massavalmistajiltakin.

Samaten Spessu nykyään vain speksaa pyöränsä itse ja yhteistyökumppaneita on mm. Merida. Ei vuotta ilman jonkin mallin takaisinvetoja. Ongelmia on ollut mm. hiilikuituhaarukoissa. Jos tämä ei ole pyörien VAG/Volkswagen-konserni lootavikoineen, niin ei sitten mikään.

Max Commencal haali ympärilleen pienen joukon asiantuntijoita ja pyörien runkogeometria kloonattiin Joe Murrayn speksaamista Konan rungoista. Lopputuloksena syntyi Sunnin kisakuskeille tuunattuja kevyitä teräsrunkoisia XC-kisapelejä Tangen ja Fujin putkista. Moratin titaanirungot jäi nekin historiaan. Sunn klaarasi myös alamäkipyörät suvereenisti. Kaikki hyvä päättyi kuitenkin aikanaan ja uudestaan on aloitettu erilaisilla liikeideoilla jo lukuisia kertoja. Tiukaksi mitoitetut kisarungot toi mieleen Peugoetin pienet ralliohjukset.

Pyörien Lada on tietenkin vanhat Peugeotin maantiepyörät retkipyöriä unohtamatta. Ei retrotapahtumaa Suomessa ilman pösöjen yliedustusta. Yleensä Reynoldsin putkista hitsatut teräsrungot onkin niitä kuuluisia ikiliikkujia. Kaiken ne kestää, kaiken ne kärsii, sitten ne myydään. Viime aikoina ituhippien sinkulabuumi on kuitenkin tappanut näitä, kun Hitler juutalaisia.

Kun pyöräbisnes alkoi olla käymistilassa, niin jenkkiläinen Jamis iski valuuttakramppiin ja alkoi sekoittaa massamyynnin pakkaa tarjoamalla sitä ennen kuriositeetteina olleita rengaskokoja. Turvassa ei ollut edes reilut 30 vuotta XC-kisajyrien de factoa edustanut Jamis Dragon. Runko säilyi ennallaan, mutta vannekoko kasvoi. Edustettuna oli niin 650B, kun buumituote 29er. Pyörien lantsikka tarjoaa nykyään edelleen maantielle teräsrunkoja. Malliston huipulla on Eclipse, joka on kevyt elämäntapahipsteripyörä. Tavalliselle rahvaalle on sitten hinnat-alkaen-malleja myös kehitysmaamyynnissä täällä Suomessa.

Made In USA Cannondalet ja Kleinit maksaa nykyään nettihuudoissa reilusti enemmän, kuin uutena. Jos tällaisen Rollssin omistaa, niin vanha motto pätee: never sell anything.

Nakamura ja Nishki on kuten KIA (=köyhien ihmisten auto). Brändit on vähän hämäriä ja pyöriä myydään eri nimillä eri maissa, mutta väistämättä nämä on niitä tosimiesten kulkineita. Tosimies ei puhu, eikä pussaa, kun se on polkemassa. Akat sitten kaakattaa, mutta karavaani kulkee.

Onhan näitä.

higgins
23.11.2014, 22.46
Cicli B ja Rossano, ei minullakaan hyvin mene...

Gibsy
23.11.2014, 23.11
Voihan sitä kaikennäköistä tilailla, mutta jäi epäselväksi sopivatko runkoon.

CamoN
23.11.2014, 23.42
Kieltämättä, aina kun nousen Spessun satulaan ääni päässäni toteaa "You cannot resist the Dark Side of the force." Onko se sitten Keisarin Imperiumi, vai mikä se on.

On-One ei sen sijaan virka mitään. Jotenkin todella hajuton ja mauton työjuhta.

De Rosaa en omista, mutta sellaisen tavatessaan voi jo kaukaa haistaa sen italialaisen herrasmiehen oliiviöljyiset kämmenet jotka on hitsailleet rungon kasaan.

Jabbar
23.11.2014, 23.56
Il prezzo della vittoria "Colnago come Ferrari". Itse pyöräilen maantietä Colnagolla, mutta autoilen siellä Volkkarilla. Minusta Colnagolla ajaessa voi viestiä, että kuski ei ole todennäköisesti kisakuski, Italia saattaa olla lähellä kuskin sydäntä ja polkupyörää ei vaihdeta joka vuosi uusiksi.

miku80
24.11.2014, 00.10
Voihan sitä kaikennäköistä tilailla, mutta jäi epäselväksi sopivatko runkoon.
Kyllähän enduroon ja stumpyyn on saatavilla fox evo/factory/float x, rs monarch/monarch plus/vivid air, cane creekin kumpikin ilmamalli.. Kumma jos noista ei mieleistä löydä.. Ja jotain vieterimallejakin oli esim öhlins ja cane creek ainakin enduro evoon..

Juha Jokila
24.11.2014, 00.21
Santa Cruz = ylihypetettyä amerikkalisää ja hajoo siinä missä muutkin.
9:zero:7 = väliinputoaja, niin kuin Toyotan pickup, ei jaksa edes pestä.
Nicolai = rynnäkkökivääri, melkein kotimainen ja päihittää amerikkalaiset 6-1.
Canyon = kun haluat varmanpäälle ja helpolla kokeilla uutta pyöräilyn alalajia.

ilmora
24.11.2014, 01.02
Tunnustan. Olen Skoda-kuski Focukseni kanssa, mutta ajattelen myös niin, että fillarit tulee ansaita. Focus on sellainen uusi tekijä kuten minäkin, kova tarve todistaa itsensä vanhojen konkareiden kentällä ja siitä on hyvä aloittaa.

Bianchi on puolestaan kuin ne kaikki sirot, pienet vaaleat, ponihäntäiset pyöräilijämimmit, jotka pukeutuvat pinkkiin ja valkoiseen, ja jollaista minusta ei koskaan tule. Meridat ja Spessut ovat parisuhdepyöriä kun halutaan hankkia matsaavat tuulipuvut. Colnago? Hiukan porvarillinen ja keski-ikäistyvä. Pinarello - se rintataskun nenäliinan taitosta myöten puunattu italialainen herrasmies, joka huikkaa "Ciao, bella!" ohikävellessäsi.

CTMP
24.11.2014, 01.49
Nishiki on niin perus ok käyttöpyörä, että se on kuin Toyota.

tempokisu
24.11.2014, 02.39
:D kyllä Ferrarikuski voi olla kisakuskikin, kisoissa on kisamenopeli alla ja pyhämenopeli on erikseen.

Colnago ON Ferrari, siittähän ei tarvi edes miettiä.
Mun kesäkurapyörä, musta, on isomazda. Luotettava, hyvä ajaa. ( en tiedä minkä merkkinen kesäkurapyörä oikeasti on, siinä ei lue mitään paitti carbon)
Ja cyclo on pikkumazda, luotettava, joka kelille, hyvä ajaa. ( cyclo on joku Ciöcc-merkkinen)
Maalattu pyörä ( en tiedä minkä merkkinen, joku) on sellainen custom-kesäauto. Ajellaan joskus muodon vuoksi, vähän heppoinen käsissä kun on niin kevyt.
Sitten on vanha tempo-Isaac, josta on tehty maantiemalli. Tällä tulee aina ajettua reippaammin,kevyt, rullaavat kevyet vanteet ja hyvä ajaa, että varmaan bemari.

OJ
24.11.2014, 02.44
Spessu yrittää kovasti korjata imagoaan. Lahjoittivat Cafe Roubaixin kautta $15,000.00 sotaveteraanien kuntoutukseen, mutta olivat ilmeisesti aika hissukseen siitä. On spessu kyllä hjyvä ajaa vaikka onkin valmistettu tiivistetystä pahuudesta. Jos olisi tarvetta ja rahaa, niin Epicci tulisi mun talouteen.

Mä ajan millä vaan mikä toimii suunnitellussa käyttötarkoituksessa ja jonka saan edukkaaseen hintaan. Seuraava hankinta saattaa olla Giant tai kaksi nykyisten Cervelon, 3 x Cannondalen, Surlyn, Cicli B, Gazelle, 2 x Norco, Specialized, 2 x Giant fillarin seuraksi, jotka taloudesta löytyy tällä hetkellä. Fillarin imagolla mitään väliä kun kuski ainakin allekirjoittaneen kohdalla vetää imagon kuin imagon lokaan.

Juha Jokila
24.11.2014, 03.51
Spessu yrittää kovasti korjata imagoaan. Lahjoittivat Cafe Roubaixin kautta $15,000.00 sotaveteraanien kuntoutukseen, mutta olivat ilmeisesti aika hissukseen siitä.
Saattaa tuo summa nippa nappa riittää yhteen pienehköön leikkaukseen. Ihmettelen vaan miksi siellä on sotaveteraaneja, vaikka ei sinne ole kukaan hyökännyt miesmuistiin.

Liikuttava
24.11.2014, 09.30
- Focus on järkevän ihmisen järkevä pyörä. He, jotka etsivät alle 800€ hybridiä tai alle 1000€ crossaria, ostavat Focuksen. Automerkkinä tämä olisi ehkä Toyota.
- Meridasta tulee mieleen hammastahnamerkki Meridol.
- Cervelo, Bianchi jne. ovat kalliita ja hienoja pyöriä.
- Cannondalesta tulee mieleen 90-luvun maastopyörät.
- Giant = hmv
- Ridley = Cycle centeristä ostettu

pturunen
24.11.2014, 09.39
Kieltämättä, aina kun nousen Spessun satulaan ääni päässäni toteaa "You cannot resist the Dark Side of the force." Onko se sitten Keisarin Imperiumi, vai mikä se on.

Dark side on paljon mielenkiintoisempi noista kahdesta, meidät on vaan aivopesty ajattelemaan hyvisten kannalta asioita^^ Tosin Spessun kohdalla tämä ei ole edes totta, se on sellainen paremman luokan peruspyörä. Allekirjoitan täysin tuon parisuhdepyörän ja volkswagen -vertauksen: rouvalta löytyy myös Stumppi ja ajelen volkkarilla. What can I say, kyllä kansa tietää.

JackOja
24.11.2014, 09.48
...rouvalta löytyy myös Stumppi ja ajelen volkkarilla. ...kyllä kansa tietää.

Katsotko, että edustatte kansaa?

pturunen
24.11.2014, 10.04
Viittasin siihen kommentoijaan, joka ensimmäisenä heitti näitä (palsta)totuuksia ilmaan. Toisaalta, viimeksi kun tarkistin, niin kansaan taisin kuulua...

syklopaatti
24.11.2014, 10.28
Viittasin siihen kommentoijaan, joka ensimmäisenä heitti näitä (palsta)totuuksia ilmaan. Toisaalta, viimeksi kun tarkistin, niin kansaan taisin kuulua...
Hmmm... Vähän outo asenne pitää jonkun mielipiteitä totuuksina. Edes palsta sellaisina.
Eikös internetin keskustelupalstoilla ilmaista ennemminkin mielipiteitä. Niitä voi myös ilmaista silleen ,ettei jokaista mielipidettä tartte pyydellä anteeksi ,ettei joku loukkaannu. Vai voiko? noh ollaan tokiSuomessa?

Ohiampuja
24.11.2014, 10.32
Jotenkin tuntuu että pyörä-brändien on vaikeampi erottua näin nettikaupan yleistyessä. Kivijalkakaupassa sitä imagoa voi rakentaa erilaisilla ständeillä ja hienoilla esitteillä. Mutta netissä se on hiukan vaikeampaa.

Ehkä joku DH / Red Bull Rampage sektori saa hienosti some-näkyvyyttä, mutta en minä pyörämerkkejä sieltä takaa oikein erota toisistaan. :)

pturunen
24.11.2014, 10.32
? Aamuäreyttä ilmassa vai verilettuja aamiaiseksi? Tuo hauska spessukommenttihan osui lähes täysin ja sitä komppailen, kun satun olemaan samaa mieltä.

Ketjureaktio
24.11.2014, 10.43
Giant – se nyt vaan on tyhmä maksaa liikaa. Aasian Skoda eli Nissan – hajuton ja mauton järkipeli kohtuuhintaan. Kestää ajaa ja pestää, mutta herättää tuhahduksia ajokavereissa. Halvimmat versiot aneemisia mutta kalliimmilla viedään voitto kotiin sarjassa kuin sarjassa.
Specialized – Jenkkien Volkkari eli Chevy. Kaikki kohdallaan mutta esiintyy runsaissa määrissä joten ei hivele statushakuisia.
Santa Cruz – Jenkkien Audi eli ??? Vähintäänkin henkistä etumatkaa ja statusta joka juontaa juurensa kermankuorintahinnoittelusta ja innovatiivisesta R&D-imagosta
Pivot – Sama juttu
Kona – Vaikea löytää automaailman vastinetta. Perinteinen pulju joka on valmis ajoittain ravistamaan perustuksensa ja tulemaan täysin uusituilla ja onnistuneilla malleilla. Kärsii huonosta hinta-laatusuhteesta. Oisko tää joku Cadillac?
Canyon – Seat. Se VAG-konsernin merkki jonka muotoiluun ja imagoon ollaan valmiita satsaamaan, halpa mutta urheilullinen
Radon – Patarautaa = Ford

syklopaatti
24.11.2014, 11.03
? Aamuäreyttä ilmassa vai verilettuja aamiaiseksi? Tuo hauska spessukommenttihan osui lähes täysin ja sitä komppailen, kun satun olemaan samaa mieltä.
Vasta 1 kuppi kahvia ja herneitä nenässä.;)

stumpe
24.11.2014, 11.10
Kona – Vaikea löytää automaailman vastinetta. Perinteinen pulju joka on valmis ajoittain ravistamaan perustuksensa ja tulemaan täysin uusituilla ja onnistuneilla malleilla. Kärsii huonosta hinta-laatusuhteesta.

Komppaan. Mukavan näköisiä pyöriä ja kokeilee rohkeesti uusia geometrioita. Mut silti hei, 4000e pyörässä deoren jarrut?!

ilmora
24.11.2014, 11.11
- Focus on järkevän ihmisen järkevä pyörä. He, jotka etsivät alle 800€ hybridiä tai alle 1000€ crossaria, ostavat Focuksen. Automerkkinä tämä olisi ehkä Toyota.

Tosin vaikka minulla olisi rajaton budjetti niin hankkisin ensimmäiseksi maantiefillariksikin Focuksen... Ne ovat jotenkin sellaisia helposti lähestyttäviä, luottamusta herättäviä fillareita, joissa on pieni piilevä punkjuonne. Se kun nuoruuden Dr. Martensit on vaihdettu kravattiin. Bianchi vaatii piirun verran enemmän viileää eleganttisuutta, joten tulisi tunne siitä että pyörä ja ajaja ovat ristiriidassa keskenään. Cervelo näyttää saksalaiselta tai sveitsiläiseltä pankkiirilta.

Mutta evoluutio pätee pyöräilijänkin kohdalla. Tiedä millaiseen fillariin sitä samaistuu kymmenen vuoden kuluttua.

IncBuff
24.11.2014, 11.24
Mitäs mulla on..

On-One = halpaa paskaa kun ei ole kunnolliseen varaa
White = sama kun edellinen
Charge = Brittiläinen wannabeteräsrunkopyörä
Kona = Se toijjota corolla jolla pääsee luotettavasti paikasta toiseen.

Ketjureaktio
24.11.2014, 11.43
Lisää:
Mondraker - Citroen. Vähän omalaatuinen, mutta silti ideaa. Tosin Citroen pyrkii olemaan edullisempi vaihtoehto ja Mondraker on kallis.
Commencal - Seat. Kirkkaita värejä ja urheilullinen imago. Espanjan Alfa Romeo
Bianchi - tietenkin Alfa Romeo. Joku sen jo taisi mainita, 80-lukuinen mutta elää vahvasti myös ajassa
Cervelo - Ferrari. Ei tarvinne selityksiä

Täsmennän vielä Konaa, ehkä se vertautuu Jeeppiin ennemmin kuin Cadillaciin. Maineikas maasturimenneisyys, nykyinen imago maastokelpoinen, haluttava & haluttu mutta teknisesti nojaa halpaan ja koettuun komponenttiin

ellmeri
24.11.2014, 12.10
Mitä on porukat mieltä Ellsworthista? Ite oon tykänny,vieläköhän Tarmo-lähikauppias toimittaisi YLÄ-femmaan niitä.

bici74
24.11.2014, 13.32
Meridat ja Spessut ovat parisuhdepyöriä kun halutaan hankkia matsaavat tuulipuvut.

[emoji23] [emoji23] [emoji23]

Juuri nyt mietin sitä että lähteekö mun vai emännän Spessu vaihtoon...

JackOja
24.11.2014, 13.36
...Meridat ja Spessut ovat parisuhdepyöriä kun halutaan hankkia matsaavat tuulipuvut.....

Noin sanoo ihminen, joka toisaalta on sitä mieltä, että:

...Focuksen... ... luottamusta herättäviä fillareita, joissa on pieni piilevä punkjuonne...

Mitä punkkia Focuksessa on? Focushan on kuuntelukelvottominta kuviteltavissa olevaa AOR:a :D

Hääppönen
24.11.2014, 14.02
Oma tylsyys kuvastuu pyöristä:
Maantiekonkeli Spessu - tuunattuna sielua enemmän, kuin makaronien tekeleissä yhteensä.
Cyclo CicliB - perus bulkkikamaa. Pääsee tolla. Tuunattuna siinäkin sieluntynkää.
Hybridi Rossano - luottopeli, jonka ylläpitokustannukset minimaaliset ajettuihin kilometreihin/vuosiin nähden. Se on niin sieluton, että siinä on jo omalla tavalla munaa.
Maastossa Gary Fisher 29" täpäri - jaksaa kerta toisensa jälkeen ilahduttaa. Luotettavuus ollut kanssa huippuluokkaa.
90-luvun Crescent maasturi hassulla runkoratkaisulla. Kokee todennäköisesti sinkuloinnin jatkossa.
Häpeäpilkkuna makaronien tekele maantielle, jonka ostin persaukisena (käytettynä) ja ymmärtämättömänä. Nuoruuden hairahdus, jota ei kehtaa edes myydä. Eiköhän se varastossa ruostu metallin kierrätyskuntoon. :)
Haavepyörä: mittatilaus Orbea...
Pyörämerkkien imagoista itseen purrut Salsa ja One-One. Ei mahdotonta, että noita ilmaantuu käyttö-/luottopyöräksi.

E-Cruiser
24.11.2014, 14.10
Motobecane? Mercier?
Kuolleen naapurin perikunta lahjoitti minulle vanhan 10-vaihteisen Mercierin. Erittäin hyvä kunto mutta ei sillä taida paljoa arvoa olla.
En tiedä mitä sillä tekisin. Arviolta 70-luvun malli.

asb
24.11.2014, 14.11
Noin sanoo ihminen, joka toisaalta on sirtä mieltä, että:

Mitä punkkia Focuksessa on? Focushan on kuuntelukelvottominta kuviteltavissa olevaa AOR:a :D

Juu, tuota, kyllä Focus on se tuulipukujen kivijalka. Tai kivijalkojen tuulipuku. Spessuakin luotettavampi indikaattori. Markettipyörästä seuraava askel kohti vakavasti otettavaa maan tie pyöräilyä. Vaimolle samanlainen, koska on tarjouksessa.

Cannondale Lefty: Tolle tyypille vois helposti myydä sillan San Franciscosta tai teräksisen tornin Pariisista.

Mistähän brändistä sitä keksisi jotain positiivista sanottavaa?

No joo, kun joku tulee vastaan violetilla 00-luvun alkupuolen Gary Fisherillä, niin voi sanoa jo kaukaa että siinä on kuski, joka tietää mitä haluaa pyöristä, eikä sorru turhiin humputuksiin.

Alumiininen Cannondale maantiepyörä on samanlainen kapine. Sillä ajetaan ajamisen takia.

On yksi ainoa pyörä, jonka ostaminen pelkästään imagosyin on täysin perusteltua:

http://bilder.t-online.de/b/62/11/81/38/id_62118138/tid_da/mario-cipollini-am-rande-des-giro-di-italia-2009-auf-seinem-rad-.jpg

Mara I
24.11.2014, 15.24
Ei ole oikein sattunut omien pyörien luonnehdintoja joukkoon, joten nostetaan kissa itse pöydälle.
Look = ”Ranskalainen fillari Afrikasta” olisiko siis Holland-Car Etiopiasta (www.holland-car.com)? Valmistuksen kuuden auton päivävauhdilla ei myöskään varmasti tule ihan heti vastaan matkanvarrella – kuten ei Lookiakaan.
Peugeot = ”Pyörien Lada on tietenkin vanhat Peugeotin maantiepyörät … Ei retrotapahtumaa Suomessa ilman pösöjen yliedustusta”. Hmm, jotenkin Volvo Amazon tai Mosse tuntuisivat sympaattisemmilta vaihtoehdoilta – tai sitten jos ranskalaisissa pysytään niin Rättisitikka...

titaani
24.11.2014, 15.54
Mitä maantiepyöriin tulee, tärkein keino imagon luonnissa on ammattilaistallien kalustona esiintyminen. Tästä hyvänä esimerkkinä DeRosa, eipä tässä viestiketjussa enää kukaan mainitse....

T_2
24.11.2014, 18.03
Mitä on porukat mieltä Ellsworthista? Ite oon tykänny,vieläköhän Tarmo-lähikauppias toimittaisi YLÄ-femmaan niitä.
Amissit ajaa sunnuntaisin kirkkoon näillä.

ilmora
24.11.2014, 18.09
Noin sanoo ihminen, joka toisaalta on sitä mieltä, että:

:D Unohdit sen lisäyksen, että ne Dr Martensit on jo vaihdettu siihen kravattiin... Tänään justiinsa ihailin vuoden 2014 Izalco Team SL-pyörien värimaailmaa, joka ei sievistele, mutta tuo AOR -vertauskin on ihan pätevä. Focus on niin kansanläheinen, että siitä löytyy se tuulipukuosasto että se teknisten vaatteiden osastokin.

Lisäys: Ja S-Works on Spessujen poikamiesosasto.

Pyry
24.11.2014, 19.06
Pyörämerkkien imagoista itseen purrut Salsa ja One-One. Ei mahdotonta, että noita ilmaantuu käyttö-/luottopyöräksi.

perushyvää halpista, niinkuin On-Onea ja Vitusta tallissa... en tarvi parempaa. vain toiminta ratkaisee.

On-One ei sen sijaan virka mitään. Jotenkin todella hajuton ja mauton työjuhta.

On-One = halpaa paskaa kun ei ole kunnolliseen varaa

Tuo On-One on kyllä jännä. Sellainen tosi halpismielikuva periaatteessa siitä. Mutta sitten toisaalta se on nimenomaan jotenkin tosi fillaristin pyörä. Tai siis ei sitä kukaan tavis osta ja aja, vaikka kokonaisena huonoilla osilla halvalla saisi - mutta itsekasaajilta niitä löytyy aika paljon ja ne yleensä sitten selvästi kaupan pyöriä paremmiksi ja yksilöllisemmin kasattuja. Itselläkin maantiellä Planet-X:n (materiaaliin nähden halpa) titaanirunko, joka sitten itse kasattu sopivaksi (...ja hyvä on).

No seuraavaksi himottaisi Soma. Se taas on pelkkää erikoisuuden tavoittelua...

Harryupp
24.11.2014, 23.03
Pyörämerkkien imagot vaihtelee eri aikakausina.
Itselläni on ollut karmea kirjo merkkejä:

Raleigh - sekä huippulaatua että peruslaatua
Conti - Ciöcc Pelizolli laadukkaita teräsrunkoja
Visom/Daccordi - keskikastia teräsrunkoisia
Gitane - halpa Aero teräsputki kilpuri kovin pehmeää laatua
Cannondale R900 ja V1000 - Erittäin kevyitä alumiinirunkoja. rungot hyvät osat aika huonot.
Contini - halpa teräsrunkokilpuri
Peugeot - halpa teräsrunkokilpuri
Battaglin - keskikastia teräsrunkoisia ja hyvänlaatuisia alurunkoja
Bianchi - Keskikastia oleva alumiini cyclocross ja sekä halpaa teräsputkirunkoa että kalliimpia hiilikuitu/alumiinirunkoja
Fuji - Erittäin kevyt teräsmaasturi
Dahon - Keskikastia oleva alumiinimaasturi
Nishiki - Keskikastia oleva raskas alumiinimaasturi
Eddy Merckx - keskikastia teräsrunkoisia
Cyclepro - Erittäin raskas teräsmaasturi
Thorn - laadukas teräsrunkomatkapyörä
Avanti - Keskikastia oleva alumiinikilpuri
Trek - Keskikastia oleva alumiinikilpuri
Crescent - keskikastia teräsrunkoisia ja peruslaatuisia alurunkoja
Monark - keskikastia teräsrunkoisia
Tunturi Poni - Erittäin raskas teräspyörä
DBS Intruder - Keskikastia oleva raskas teräsmaasturi
DBS Combi - Erittäin raskas teräspyörä
Schwinn - Erittäin raskas teräspyörä
S.C.O - perus teräsrunko
Basso - laadukas teräsrunko
Bottecchia - laadukas teräsrunko
Cicli B - hyvä perusalurunko
Pinarello - laadukas perusalurunko
Scott - Keskikastia oleva raskas alumiinimaasturi
Colnago - laadukas teräsrunko

Parasta laatua jota olen nähnyt on ollut Serotta titaanikilpuri, Basso Zer, Conti Designer 84, Battaglin Ghost sekä Raleigh Nottinghamin kilpuriosaston teräskilpuri vm 1984.

Jabbar
24.11.2014, 23.12
Ennen oli pyörät vain rautaa...

ajelee
25.11.2014, 11.48
:)
Cannondale = liian pitkä nimi
Cervelo = sikakallis
Giant = rumin pyörän nimi ikinä
Focus = hajuton, mauton, toimii
Van Nicholas = täyttä titaania
Scott = mikä tää on
Look = sirkusklovnien värejä
Vitus = en kehtaa sanoa
Rossano = lausutaan ryssänö ?
italialaiset = hinta ja maine ylittää todellisuuden
kisakuskin nimiset = säälittävää
Trek = Lance = doping
On-One = läski
Nishiki = todella epämääräistä
jne.
:)
Lisään yhden. SUP = suppo

Oatmeal Stout
25.11.2014, 13.05
http://cycleexifcom.c.presscdn.com/wp-content/uploads/2011/10/masi-3-volumetrica-9.jpg
tai sitten
http://milano3v.com/images/products/cptplus.jpg
ihan vain imagon takia.
http://milano3v.com/images/inventory/v107_sloping.jpg

sunny
25.11.2014, 14.08
Jahas, kun nyt on jo olutmerkit ja Milano-rakettispaghetit käsitelty, niin pitäähän se kaikista miehekkäin äijäpyöräkin tuoda näytille. Mitäs sitä mieluummin polkisi. Kuskikin lie ties missä. http://vitusbikes.com/wp-content/uploads/2014/09/TOP-BANNER_ENERGIE.jpg

sledgehammer
25.11.2014, 19.17
Jaa-a, mitäs sitä omista lausuisi.

Cannondale cx-9 cyclo: Ihan kelpo vastinetta rahalle. Kestävän oloisia ja jämäköitä pelejä joissa ei mitään kovin eksklusiivista ole, mutta laatu kuitenkin kohdallaan. Olisko pyörien BMW 300srj neloskoneella :D

Storck scentron: Kovasti noissa tuodaan esiin tarkkaan harkittuja yksityiskohtia, laadukkuutta, ehkä jotenkin "erilaisia" vaihtoehtoja. Olisko autopuolen Alpina?

Fuji team: maantiepyörien Toyota mr2. Omaa kaikki urheiluauton epäkäytännölliset puolet, mutta kulkupuoli puuttuu. Ei missään nimessä huono, mutta jotenkin valju. Työkalusalkkujen oranssikantinen kiina-bahco.

Ceepo stinger ja venom: Nää on ihan anime settiä. Tiettyyn tarkoitukseen tehtyjä työkaluja, joihin ei juuri törmää. Jotkut yksityiskohdat tehty ehkä enemmän silmää miellyttämään, kuin palvelemaan jotain tiettyä tarkoitusta. Autopuolelta tulee mieleen saman maan pajat HKS ja Nismo. Kalliita spoilereita ja hiilaria...

asb
25.11.2014, 21.32
Dorkat kommentoi omia pyöriään.

Pate@
25.11.2014, 22.03
kuten jokaisessa foorumin ketjussa, asb kettuilee tai valittaa.

Gir's: wannabe maantiepyöräilijän "eksoottinen" valinta. Hyvä se silti on.

arctic biker
25.11.2014, 22.41
Tai oikeastaan asb vittuilee, mitä hänestä. Sääli sillai että hällä on noin synkeätä.

Omiani en mahda kehua, täälläpäin merkkaa vain 160kilowattinen Jon Deere. Toisaalta joko sattumaa tahi loistavaa pyörätietämystäni niin halvemman pään Poisonit ja Feltit on mulle sitä jotain. Vaikea kuvitella jotta kovin merkittävää ajotuntuman parantumista saisin jos runkojeni hintalapussa ois tonni enempi per kipale.

Minulle omani ovat S-mersuja.

cuppis
26.11.2014, 12.43
Mistähän brändistä sitä keksisi jotain positiivista sanottavaa?
No joo, kun joku tulee vastaan violetilla 00-luvun alkupuolen Gary Fisherillä, niin voi sanoa jo kaukaa että siinä on kuski, joka tietää mitä haluaa pyöristä, eikä sorru turhiin humputuksiin.

Dorkat kommentoi omia pyöriään.

Jotain ristiriitaa lausunnoissa vai muistanko aivan väärin?

asb
26.11.2014, 13.15
Jotain ristiriitaa lausunnoissa vai muistanko aivan väärin?

Muistat oikein mikäli ymmärrän oikein sen, mihin viittaat, mutta en ymmärrä minkä ristiriidan siinä näet. Ellet sitten ole arcticin ja paten kaltainen tylsimys, joka ottaa itsensä (ja nämä Fillarifoorumin huumoritopicit) aivan liian vakavasti.

MTBVespa
26.11.2014, 13.27
^ot. Minä taas muistan jonkun joka otti kovasti itseensä humoristisissa pyöräilykilpailuissa. Sen jonkun fooruminikki tais olla bsa, abs tai jotain sinnepäin...

cuppis
26.11.2014, 13.29
^^pyydän anteeksi väärinymmärrystäni. Tarkemmin ajateltuna ei tuossa mitään ristiriitaa olekaan :p

Verska-Vesa
26.11.2014, 13.42
^^pyydän anteeksi väärinymmärrystäni. Tarkemmin ajateltuna ei tuossa mitään ristiriitaa olekaan :p
Erittäin hyvin sanottu :D

kuovipolku
26.11.2014, 14.00
Mutta jos pyörämerkeillä on olemassa imago, niin niitä on samalla (vähintään) kaksi: se jonka näkee sellainen pyöräilijä joka ajaa/haluaa ajaa tietyllä pyörämerkillä (suurelti tai osin) sen imagon takia ja se jonka näkevät sellaiset pyöräilijät jotka eivät suin surminkaan ajaisi sillä sen imagon takia.

PS Poikkeuksen tähän tekee ehkä edellä jo viitattu Cipollini: jotkut varmaan haluavat ajaa sillä nimenomaan saman imagon takia kuin jotkut jättäisivät tarttumatta siihen poikkeuksellisen edullisena hintalöytönäkään. (<Venyttää housunkaulustaan ja vilkaisee> "Ei, ei ehkä sittenkään <syvä huokaus>.)

Esuli
26.11.2014, 15.55
Oikea pyöräilijä, kuten minä. Luo imagonsa hyvillä putkiosilla ja asiallisella pyöränsäädöllä sekä ajoasennolla.

asb
26.11.2014, 16.26
Erittäin hyvin sanottu :D

Se vitsi oli kato just siinä, että sanoin omia pyöriään kehuvia dorkiksi hetikohta kehuttuani omia pyöriäni. Mä aattelin että tää olis ollu jo selvä tää vitsi, mutta kai sitä pitää sitten kerta vielä selittää.

cuppis
26.11.2014, 16.32
^Ironia on vaikea laji ja itseironia vielä vaikeampi. Toisinaan saattaa onnistua (jopa vahingossa).

Isä nitro
26.11.2014, 17.39
Vihdoinkin merkittävä keskustelunavaus! Tämä topiikki nimittäin. Suurin osa meistä lienee kaltaisiani: osaa duunata pyöriä ja ajelee paljon, mutta silti ei erottaisi sikaa satelliitista tositilanteessa. Eli tuskinpa kykenisin päättelemään esimerkiksi maantiellä onko allani De Rosa vai Nishiki, jos perustaisin näkemykseni puhtaasti ajotuntumaan. Siksi menen minäkin aika pitkälti mielikuvilla ja ne ovat aivan äärimmäisen tärkeitä. Silti niitä ei kannata ottaa liika vakavasti eikä varsinkaan niistä käytyä keskustelua.

Autofiilikin olen kuten joku edellä viittasi. Nimittäin: auto = itse ja fiili = ystävä. Mutta esimerkiksi Surlyn Moonlander (pyörien Humvee?) puhkuu tiettyä fiilistä ja antaa tunteen, että on muita ylempänä ja mennään melkein mistä vain ja että parran voi jättää ajamatta. Osa tästä perustuu ihan koettuun, osa mielikuvaan.

Oatmeal Stout
26.11.2014, 18.08
Se vitsi oli kato just siinä, että sanoin omia pyöriään kehuvia dorkiksi hetikohta kehuttuani omia pyöriäni. Mä aattelin että tää olis ollu jo selvä tää vitsi, mutta kai sitä pitää sitten kerta vielä selittää.
Kyse on tarpeesta selittää, ei suinkaan pakosta, mutta joskus kenties pakkomielteestä.

Mankeli Apina
27.11.2014, 11.08
Ai helkutti, luulin että pyörä piti valita sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Tuli sitten aivan väärä pyörä kun se pitääkin valita sen mukaan mitä mielikuvia se tuo.

Jabbar
27.11.2014, 14.34
Minusta jos valitsee yleisesti tunnetun ja arvostetun merkin pyörän, jonka raami on valmistettu joko hiilikuidusta tai teräksestä ja jossa on kohtuullisen laadukkaat kiekot ja muut osat, tuntuu yleensä myös hyvältä ajaa. Kun pyörä tuntuu hyvältä, usein kuskikin näyttää hyvältä. Helppoa, eikö vain?��

very heavy
27.11.2014, 14.57
Minusta jos valitsee yleisesti tunnetun ja arvostetun merkin pyörän, jonka raami on valmistettu joko hiilikuidusta tai teräksestä ja jossa on kohtuullisen laadukkaat kiekot ja muut osat, tuntuu yleensä myös hyvältä ajaa. Kun pyörä tuntuu hyvältä, usein kuskikin näyttää hyvältä. Helppoa, eikö vain?��
niin kauan on kaikki lajiin liittyvä helppoa kun ei lue/sotkeudu tämän palstan hifistelyihin..vähemmästäkin on ihmismieliä nyrjähtäny:eek:

JackOja
27.11.2014, 14.59
Minusta jos valitsee yleisesti tunnetun ja arvostetun merkin...

Miksi pitäisi olla yleisesti tunnettu?

J.F
27.11.2014, 15.03
Vaikka mulla onkin isojen valmistajien fillareita itselläni niin jotenkin pienempien pajojen värkit on mielestäni imagomielessä kaikkein korkeimalle yltävät. Se että imago luodaan massiivisella markkinointikoneistolla saa mut helposti menemään "takalukkoon" ja lopputulos on mun kohdalla päinvastainen. Toisaalta kun katselee millä surin osa porukasta ajaa niin todettavahan se on että se toimii.

J.F
27.11.2014, 15.10
Miksi pitäisi olla yleisesti tunnettu?

+1

Yleisesti tunnettu ei minun silmissäni nosta imagoa positiivisessa mielessä! (kun nyt täällä puhutaan imagosta)

Jabbar
27.11.2014, 15.39
Hyviä pointteja foorumilaisilta! Yleisesti tunnetulla pyörämerkillä tarkoitan sitä, että parhaimmillaan tai huonoimmillaan voi merkkiin liittyä pitkät perinteet pyöränvalmistuksesta tai tuotekehityksestä, mikä voi olla myönteinen signaali pyörämerkin valinnassa. Itse ajan uudella hiilikuitu-Colnagolla (Zerolla) ja ennen ostopäätöstä pähkäilin pyörän merkkiä ja sen mahdollista imagoa. Nyt ajetun kesän jälkeen sanon: " Ei huono valinta"

sledgehammer
27.11.2014, 15.45
Kyllä mäkin tykkään, että fillarissa on jotain semmoista vähän massasta poikkeavaa särmää. Isot jenkkimerkit eivät ole oikein koskaan puhutelleet, eikä sen puoleen italialaisetkaan. No Kuotan voisin kyllä ottaa. Hieno italialainen ilman sitä "sielumeininkiä".

brilleaux
27.11.2014, 16.16
Muhun imago vaikuttaa senverran, että Spessu vaihtuu Surlyyn.
Sitten joskus kun jonkinmoinen onnellinen sattuma asian sallii tapahtuvaksi.

Ja tää imagoasia on vain omassa päässä. Ulkopuolisilla imagoseikoilla ei ole mulle painoarvoa. :D

WetWillie
27.11.2014, 20.06
Wilier = Spagettimaan kummajainen, Lancia ehkä ?

hannupulkkinen
27.11.2014, 20.19
Oikeita maantiepyöriä ovat vain italialaiset riippumatta siitä missäpäin maailmaa ne on valmistettu tai minkämaalaiset omistajat niitä valmistavalla firmalla on. Forza Italia!

JackOja
27.11.2014, 20.25
Just noin. Koska maantiepyöräily keksittiin Italiassa. Samasta syystä maastopyörän pitää olla amerikkalainen. Riippumatta siitä missä se on tehty.

sledgehammer
27.11.2014, 20.29
Mä pidän enemmän sellaisesta insinööri/aeropornosta. Cerveloa, Storckia, BMC:tä jne. En edes tiedä, mistä se johtuu, mutta en kuuna päivänä haluaisi, campan komponentteja pyörääni, saati sitten italialaista perinteistä merkkiä olevaa runkoa. Bianchia, Pinarelloa, Colnagoa ja mitä näitä nyt on. En yhtään tiedä, mistä se johtuu, mutta eivät vain ole mun juttu. Loppuun pikku kevennys ;) ; Joku sanoi joskus, että alppien eteläpuolelta ei tule muita hyviä kulkupelejä, kuin nahkakenkiä :D

Jake_Kona
27.11.2014, 22.15
Voisi yleistää, että mitä enemmän kys. pyörän valmistajamaan kulttuurissa huidotaan käsillä...sitä enemmän huhujen mukaan pyörissä on sielua ja imagollista nostearvolisää.

Hääppönen
27.11.2014, 22.33
Sledgehammerin kanssa sama näkemys Alppien eteläpuolelta tulevista tuotteista. Fillaripuolella Pyrenit on eri juttu. Perustelujakin löytyisi, mutta ei kannattane luetella. :cool: Campa sucks. Eivät ole tajunneet jenkkien synenergiajuttua myydä tuotteita, joita pystyy huoltamaan/korjaamaan shimpan työkaluilla. Pitäkää campat hyvänänne, ei päädy ostoslistalle täällä.

J.F
27.11.2014, 22.53
Maantiepyörissä olen minäkin Italianojen kannalla. Se vaan jotenkin on just niin oikein! Maastopyörissä olen suvaitsevaisempi! :) Löytyy pitkäjoustoinen teräsjäykkäperä ja täpäri kahdelta eri Jenkkimerkiltä. Toinen pienempi valmistaja ja toinen iso.

Kompura
27.11.2014, 22.55
Cubella aloitettiin maantiepyörïly,se on vähä niinku joku Ford tai volkkari,ihan jees.Cube luovutti elimensä Supille se taas on jokin japanilainen urheiluauto Toyota tai Subaru.

alteregoni
28.11.2014, 01.57
Mä olen ihastunut "pienten" ja persoonallisten merkkien tuotteisiin, kuten Transition, Orange, Yt Industries, Pole yms. Niin oli se persoonallisuus sitten imagossa tai tuotteissa, poikkeuden tässä tekee Santa Cruz. Ja nyt siihen ironia osuuteen...ja karsastan "isoja massa merkkejä" ja itse ajelen Radonilla! :p.
Mutta siis mitä imagoon tulee, niin mulle merkitsee, ne ihmiset siellä merkin takana, jotka hommaa pyörittää. Esim Transitionilla homma erittäin hyvin hanskassa.

tempokisu
28.11.2014, 03.51
:) kun ostin ensimmäisen ( sittemmin varastetun ja kertoman mukaan huumeista myydyn..) Colnagon, en tiennyt pyörämerkeistä mitään. Kallion Ari tätä suositteli, ja kun oli niin nätti niin kaupat tuli. Oli hyvä ajaa.
Colnago Ferrarin ostin ihan Ferrari-asian takia, no ehkä olisin ostanu Colnagon muutenkin ihan ajomukavuuden takia. Colnago Ferrarilla oli niin hyvä ajaa, että pitkien lenkkien harrastus alkoi siitä.
Italialla ei ole tässä mitään merkitystä. Mutta ostin sitten Italia-ajohousutkin, ne sopii tähän.

Laitan myös kuvaa ( 2008 pikkukameralla otettu):

http://personal.inet.fi/cool/kristiina.iisu1/images/fkuva1k.jpg

Näköjään joihinkin merkkeihin vaan tykästyy. Tietysti on hyvä jos on sekä hyvä ajaa, että nätti.

TuH
28.11.2014, 04.01
Pitäkää campat hyvänänne, ei päädy ostoslistalle täällä.

Valitettavasti hyvää makua ei voi ostaa.

maalinni
28.11.2014, 08.19
Fiatin onnellisena ex-omistajana en myöskään haluaisi italialaista tuotetta... Tosin olihan siinä fiudessa luonnetta ja sielua tai ehkä se oli joku räyhän henki tai riivaaja.

Mites onko Pelagoa jo ruodittu. Vaekkei rungot olekaan Suomessa hitsattu, niin oma mielikuva merkistä on aika yksilöllinen. Vertautuu mielestäni citröenin ds -sarjaan tai johonkin Brittiläiseen urheiluautoon Morgan tms.

J.F
28.11.2014, 08.46
^ Samalla logiikalla Riva veneen ex-omistaja voisi sanoa että ei muuta ostakkaan kuin Italialaista! ;)

sledgehammer
28.11.2014, 08.48
Mun mielestä pelago on vaan semmonen retrokusetushomma. Kiinalaista putkea lasten hitsaamana ja täällä se sitten myydään tyylikkään ja muotitietoisen keikarin katu-uskottavana ekologisena kulkupelinä. Tämä siis vailla mitään oikeaa tietoa asiasta.

Sielumiesten säälittävä viimeinen kortti :D Mulle tulee aina noista Campyistä mieleen just nää 80-luvun reynolds-runkoiset maantiepyörät ja muu retroilu. Siitä tulee semmonen mielleyhtymä, että en moisia museokomponentteja moderniin fillariini halua vaikka olisivat kuinka hyviä. Halua moderniin runkooni jotain, joka on varmasti yhtä modernia, uutta ja huolella suunniteltua kuin runko itse. Varmasti joku Super record sarja olis valtavan hieno ja hyvä, mutta olisko se millään tavalla vaikka dura-acea parempi. Tuskin. Shimano ja Sram ovat enemmän kiinni ajan hermossa ja kun se aika ne komponentit jättää, ei niitä muistella suu vaahdossa. Silloin katsellaan jo uudempia ja hienompia ;) Mun fillarissa ei oo tilaa sielulle. Sen on korvannut suunnittelu :D

campan markkinointi on kyllä aika jännää, tai siis olematonta. Montaa ulkomaista lehteä tulee luettua ja noiden mainoksia niissä ei juuri näy. Kyllä esimerkiksi jokaisessa Triathlete lehdessä aina yks Shimpan ja Sramin mainos löytyy, mutta campan mainoksia saa etsiä suurennuslasilla. Onkohan Italiassa heitetty pyyhe jo puoliksi kehään, kun eivät edes satsaa tuotteensa markkinointiin.

very heavy
28.11.2014, 09.34
campa on paras tufo rullaa parhaiten,nostalgista "rummutusta" vuosien takaa:)

WetWillie
28.11.2014, 09.57
Mun mielestä pelago on vaan semmonen retrokusetushomma. Kiinalaista putkea lasten hitsaamana ja täällä se sitten myydään tyylikkään ja muotitietoisen keikarin katu-uskottavana ekologisena kulkupelinä. Tämä siis vailla mitään oikeaa tietoa asiasta.

Sielumiesten säälittävä viimeinen kortti :D Mulle tulee aina noista Campyistä mieleen just nää 80-luvun reynolds-runkoiset maantiepyörät ja muu retroilu. Siitä tulee semmonen mielleyhtymä, että en moisia museokomponentteja moderniin fillariini halua vaikka olisivat kuinka hyviä. Halua moderniin runkooni jotain, joka on varmasti yhtä modernia, uutta ja huolella suunniteltua kuin runko itse. Varmasti joku Super record sarja olis valtavan hieno ja hyvä, mutta olisko se millään tavalla vaikka dura-acea parempi. Tuskin. Shimano ja Sram ovat enemmän kiinni ajan hermossa ja kun se aika ne komponentit jättää, ei niitä muistella suu vaahdossa. Silloin katsellaan jo uudempia ja hienompia ;) Mun fillarissa ei oo tilaa sielulle. Sen on korvannut suunnittelu :D

campan markkinointi on kyllä aika jännää, tai siis olematonta. Montaa ulkomaista lehteä tulee luettua ja noiden mainoksia niissä ei juuri näy. Kyllä esimerkiksi jokaisessa Triathlete lehdessä aina yks Shimpan ja Sramin mainos löytyy, mutta campan mainoksia saa etsiä suurennuslasilla. Onkohan Italiassa heitetty pyyhe jo puoliksi kehään, kun eivät edes satsaa tuotteensa markkinointiin.
Campaa ei tarvitse mainostaa, kaikkea muuta paskaa pitää mainostaa että asiaan vihkiytymättömät menevät halpaan ja ostavat shimanoa ja sramia. Shimano kuuluu kalastukseen, ei Italialaiseen maantiepyörään.

sledgehammer
28.11.2014, 10.01
Edit:
emmä jaksa veivata

TuH
28.11.2014, 10.24

Q.E.D.

J.F
28.11.2014, 10.40

Tässä keskustelussa jyllää isot tunteet mutta se että jotain tuotetta paljon mainostetaan ei tarkoita että olisi parempi! Ainakaan minun arvomaailmassani!

Pienillä valmistajilla ei ole sellaista budjettia jolla mainonnan avulla voisi luoda mielikuvia. Mainitsin tuossa aikaisemmin että pienemmistä merkeistä löytyy fillareita joilla on minun näkökulmastani parempi imago (kuten joku aikaisemmin totesi niin nämähän ovat hyvin henkilökohtaisia asioita). Pienet valmistajat kuen Production Privee, Cotic, Chromag, Vassago jne jne ovat minun päässäni paljon makeempia kuin isot. Tämän lisäksi on näitä "keskisuuria" (ainakin onman mielikuvani mukan) jotka ovat myös imagollisesti siistejä kuten Transition, Orange ja mitä niitä nyt on.

Mitä tulee Italialaisiin niin vaikka tallissa seisoo kaksi Cinelliä niin ei niissä kummassakaan ole Campaa. Ei johdu siitä ettenkö arvostaisi k.o brändiä vaan ihan siitä että vaan sattui menemään niin. Toisessa Sramia ja toisessa Shimanoa. :)

St0neyNut1
28.11.2014, 10.59
Tässä on omia mielipiteitä tullut vuosien varrella :)

Corratec: SPPT:n pilaama halpis hyihyi merkki.
Commencal: Menet sen nettisivuille katot et onpa halvan hintasia. Tajuat että ainii noihin tulee viel tullaus ja petyt.
Orange: Ylipitkä metallimiehen kuolaus.
Spessu: Yliylistetty kaikki on spessua pyörä.
Trek: rahalla saat sellasilla osilla olevan pyörän kuin laittaa rahaa kiinni.
Ellsworth: Kitaran näkönen kokeneiden miesten menopeli

Jabbar
28.11.2014, 11.05
Vaikka pidän italialaisista pyöristä, en minä ole niin puritanisti, ettenkö kelpuuttaisi Colnagooni japanilaisia komponentteja. Tein kompromissin, kun valitsin Dura Ace 9000 osasarjan ja kiekot sekä putkiosat 3 T:stä. No, ajokuteet taas ovat italokamaa, Cantellit ja kengät Sidit.

Jabbar
28.11.2014, 11.06
...siis Castellit

cuppis
28.11.2014, 11.09
Jos varat riittäisi niin rakentaisin pyöräilijäimagoni pienten puljujen varaan kuten Firefly, Serotta, Moots, Pegoretti, Speedvagen, Independent, Sach, Konga... Maantielle kelpuuttaisin vain Campaa, crossariin Campaa ja Paulia ja maasturiin Shimanoa. Ohjainlaakerit tulisi Kingiltä ja putkiosat Thomsonilta.
Periaatteet on kovat mutta valitettavasti tallista löytyy Canyon, Trek, Salsa ja Haro.

Plus
28.11.2014, 11.41
^ On se hyvä että on jengiä jolle markkaa fillarin hankinnassa muukin kuin Tourin testitulokset.

Mutta siis mitä imagoon tulee, niin mulle merkitsee, ne ihmiset siellä merkin takana, jotka hommaa pyörittää.

Juuri näin. Paljon tärkeämpää kuin se, että onko joku toinen fillari 10% kevyempi tai 10% jäykempi. Jos fiilikset kyseistä merkkiä kohtaan eivät ole kohdallaan niin kauppoja ei synny.

Tosin itsekin tuli sorruttua jälleen Spessuun kun speksit oli OK ja helposti saatavilla. Nolo fiilis vähän kun raahaisi kassalle lavallisen Pirkka-olutta...

JackOja
28.11.2014, 12.01
...ihmiset siellä merkin takana..

Milläs noista ihmisistä ottaa selvää? Minkälaisia ne Transitionin pojat oikein on? Onko ne sellaisia, minkä kuvan itsestään antavat somessa ja netissä ja übercooleilla sinäputki-videoilla. Luovatko ne itsestään ainoastaan jonkinlaisen imagon?

Kyllä määkin haluan ajatella, että esimerkiksi Chris Sugai on viilee hemmo... mutta en mä siitä mitään tiedä oikeasti. Mitäs jos se onkin oikeasti joku vaimonhakkaaja, narkki tai muuten ihan pelle?

JackOja
28.11.2014, 12.16
Onko muuten Genesiksellä jotain imagoa? Mää en oikein keksi, muuta kuin että tyhmä nimi... pelottaa ajatella onko otettu raamatusta vai siitä bändistä. Jos bändistä niin toivottavasti edes Peter Gabrielin aikaisesta eikä siitä viihdeprogeversiosta :)

brilleaux
28.11.2014, 15.26
Onko muuten Genesiksellä jotain imagoa?

On sillä. :D
http://www.genesisloudspeakers.com/images/prod_1p202.jpg
http://www.genesisloudspeakers.com/

ilmora
28.11.2014, 15.47
Milläs noista ihmisistä ottaa selvää? Minkälaisia ne Transitionin pojat oikein on? Onko ne sellaisia, minkä kuvan itsestään antavat somessa ja netissä ja übercooleilla sinäputki-videoilla. Luovatko ne itsestään ainoastaan jonkinlaisen imagon?

Niinpä. Itseäni ihastuttivat aiemmin esim. Ritten pyörät, mutta kyse taisi olla enemmänkin heidän luomastaan imagosta kuin varsinaisesta teknisestä tasosta. Pirun nättejä pyöriä silti, mutta eivät ehkä kuitenkaan minua varten.

Robert Pennin kirja Rakkaudesta polkupyörään sai kyllä aikaan haaveen omistaa joskus mittatilaus-Rourke.

velosipedisti
28.11.2014, 16.45
Katos vaan löytyi tämmöinenkin viestiketju.

Täytyypä kehua että ajelen eniten inseran cyclocrossarilla ja olen siihen todella tyytyväinen. Hyvää on myös se ettei samanlaisia tule koko ajan vastaan. Jotkut haukkuu pp-tukun pyöriä mutta itsellä on vain hyviä kokemuksia.

Maasturina on saksalainen tusinatuote eli toimiva ja järkevän hintainen kuten hyvän työkalun pitääkin olla.

Maantiekiituri taas italialainen teräsrunkoinen 80-luvulta ja osat käytettynä hankittua shimanoa.

Jos imagomielessä miettii niin teräsrunko on kyllä aina hieno ja haaveissa täälläkin Brian Rourken tekemä pyörä.

adelaine
28.11.2014, 16.52
Onko muuten Genesiksellä jotain imagoa? Mää en oikein keksi, muuta kuin että tyhmä nimi... pelottaa ajatella onko otettu raamatusta vai siitä bändistä. Jos bändistä niin toivottavasti edes Peter Gabrielin aikaisesta eikä siitä viihdeprogeversiosta :)
Mulle Genesis tarkoittaa yhtä kuin pyörällä 50km päähän kaljalle ja takaisin.

alteregoni
28.11.2014, 17.50

Hyvä pointti. Mutta itse lähden siitä, että lähtökohtaisesti ajattelen ihmisen olevan hyvä ja inhimillinen. En pyri ajattelemaan että ihminen on lähtökohtaisesti jotenkin paha. Meni OT:ksi. Mutta totta imagon kysymys ja tietenkin harkittukin. Mutta jos joku pystyy hassuttelemaan omalla kustanuksellaan ei voi ihan mätä olla.

Pate@
28.11.2014, 17.57
:) kun ostin ensimmäisen ( sittemmin varastetun ja kertoman mukaan huumeista myydyn..) Colnagon, en tiennyt pyörämerkeistä mitään. Kallion Ari tätä suositteli, ja kun oli niin nätti niin kaupat tuli. Oli hyvä ajaa.
Colnago Ferrarin ostin ihan Ferrari-asian takia, no ehkä olisin ostanu Colnagon muutenkin ihan ajomukavuuden takia. Colnago Ferrarilla oli niin hyvä ajaa, että pitkien lenkkien harrastus alkoi siitä.
Italialla ei ole tässä mitään merkitystä..

Anteksi vaan kisu, mutta mulle toi Ferrari -tekstin esittely pyörässä tökkii. Tulee mieleen toinen tyylikäs yhdistelmä, hopeanharmaa McLaren-Mercedes takki ja suorat housut.

Möhgis
28.11.2014, 18.21
Tosin itsekin tuli sorruttua jälleen Spessuun kun speksit oli OK ja helposti saatavilla. Nolo fiilis vähän kun raahaisi kassalle lavallisen Pirkka-olutta...

Mitäs. Pirkka on parasta bulkkia ja monesti halvinta.

Jottei ihan offtopicoinniksi niin pistetään pari

Onone: Halpaa ja vähemmän kiiltoa kun monessa muussa. Rungot rumia mutta yleensä toimivat kuin junan vessa. Löytyy pääosin tyypeiltä jotka haluaa itse kasailla pyöränsä.
Kona: Ei mikään jättisuuri ja persoonallisempi kun moni. Ehkä hiukan tylsä valinta mutta piilevää hyvyyttä löytyy ainakin maasto ja hybridipyöristä.
Charge: Hipstereiden ja muiden muotitietoisten valinta. Ei tosin juuri koskaan se paras laadun suhteen.
Yosemite: "ostin kauppareissulla kun ajattelin että tarviin maastopyörän"
Jopo: Ajetaan kävelymatkat koska ei jaksa kävellä. Hyvin brändätty.

Peräjää
28.11.2014, 23.30
Pyöristä ja pyöräilystä en paljon tiedä, mutta maantiepyörän pitää olla italialainen italialaisilla (campa) osilla ja lookin tms. polkimilla. Maastopyörä pitäisi varmaan olla jenkki.

Itse ajelen Wilierillä Centaurin osilla ja maastopyörät ovat sielutonta saksalaista Cubea molemmat. Lähinnä rahapoliittisista syistä. Julianan haluaisin ja jonkun hiilikuitujäykkäperän, mutta olen köyhä :D

Jabbar
29.11.2014, 00.31
Hyvä Kisu ja Ferrari-Colnago. Se ja ne punaiseksi anodisoidut Fulcrumin kiekot näyttävät minusta yhtä hyviltä kuin hyvä medium kypsä pihvi ja laatuviini. Offtopic: Kävin lukemassa sun verkkosivuja ja kyynel tuli silmään, kun herkistyin siitä kaikesta. Perusasiat ovat ne tärkeimmät asiat meidän elämässämme! Pyöräilykin on tietty osa sitä.

Juze
29.11.2014, 09.12
Merkkien imagoja lueskellessa ja felttiä odotellessa tulee miettineeksi että tuliko tilattua täysin sieluton, hajuton ja mauton pyörä kun ei ko.merkistä ole sanallakaan mainittu.
Tokikaan vanha ratsuni Carat, ei ole ymmärrettävästi mainintaa saanut, onhan se jonkin pyörätukun halvin tusina fillari, ainaki silloin 15vuotta sitten kun se on ostettu.

ellmeri
29.11.2014, 12.06
Vaikea löytää sielukas ja sopiva fillari,monet keulat ja vanteet ja iskarit piti käydä läpi ennenkuin meistä tuli kawerit.:cool:

Vuosia yhdessä kuljettu ja pohjoismaita kierretty,lapissa rymytty jne..:rolleyes: Voi sitä aikaa kun aika hänestä jättää.

Ellmeri ja Ellsworth.

Kuparinen
29.11.2014, 13.06
Pyörämerkkikeskustelua voisi vähän kouhia seuraavalla kommentilla, jonka kuulin kesällä metsälenkille lähtevässä porukassa: " Ai sulla on toi XXX (sensuroitu merkki), mulla on ihan sama kiinarunko ilman teippejä".

Vain ihan pienillä custom-pajoilla on "omaa" tuotantoa.

Jake_Kona
29.11.2014, 14.00
Chebici siinäpä imagollisesti mahtava pyörä. Ikinä en ole sellaista edes nähnyt, mutta ostan jos joskus riittävästi rikastun tai rakastun. Jos intohimo voittaa valuuttahallinnallisen älyn.

Jabbar
30.11.2014, 01.19
Pyöräilyharrastukseni alkoi vuonna 1995 saadessani edesmenneeltä mummoltani Husqvarna-merkkisen naisten pyörän, jonka hän oli ostanut muistinsa mukaan 1940- luvun alkupuolelta (oma arvioni vuoden -44 jälkeen). Hussen runko oli tietty aivan liian pieni minulle. Samaan aikaan olin kesätöissä Wihurilla, joka maahantoi ja myi jyhkeitä Caterpillarin työkoneita. Eräs asentaja sieltä teki mulle umpirautaisen satulaputken, koska pyörän alkuperäinen oli liian lyhyt ja se halkaisija oli nykystandardeihin verrattuna merkittävän kapea. Jotta satulaputki olisi kestänyt, sen piti olla riittävän tukeva. Tässä vaiheessa huomaan, että tämä viestini kai kuuluisi pyöräprojekti-osioon. Joka tapauksessa Husqvarna Caterpillarin jättipulttisatulaputkella tuunattuna oli opiskelijapojalle hyvä ja kestävä kulkine. Ajoin sillä jopa HKI:stä Porvooseen silloisen tyttöystäväni ja nykyisen vaimoni kanssa. Minulla oli Husqvarnalla ajaessa koko ajan semmoinen metsuriseksuaaliolo. Jos joku muu on kokenut jotain samankaltaista kuin minä, tulkoon kaapista ulos nyt.

TERU
30.11.2014, 06.58
Ei ole kaupunkia ilman puluja eikä pyörää ilman Shimanon osia.

hkultala
30.11.2014, 07.54
(tähdellä merkitty ne merkit, mitä omistan, suluissa olevalla tähdellä mitä joskus omistanut)

Cannondale == rahastetaan edelleen nimellä kun joskus 20 vuotta sitten oltiin hyvä merkki. Muut menneet ohi jo kauan sitten

Cervelo == ei tehdä mitään halpaa tai huonoa, ne hyvät rungot mitä tehdään, on törkeän ylihintaista rahastusta. Ihmiset silti ostavat näitä, kun luulevat näitä parhaiksi, vaikkeivät ole(hyviä ovat toki, mutta samaa tasoa saa paljon halvemmallakin)

* Focus == Täysin persoonaton massatuote, mutta hoitaa homman melko hyvin. Melko hyvä hinta-laatu-suhde.

Canyon == Sama, ostettuna postimyynnistä

Rose == Sama, mutta ehkä hiukan halpiksempi vaikutelma

Univega == Miksi persoonatonta massatuotetta(Focus) pitää myydä toisellakin nimellä joka on ihan yhtä persoonaton? Tosin ehkä siksi, että samaan runkoon voidaan vaihtaa hiukan erilaisia(enemmän "epätasapainossa" olevia) osia ilman että malliston paremmuusjärjestys sekoaa. Pitää vähän varoa ja katsoa osalista hyvin läpi; Vaikka mainostetaan ultegra-vaihtajaa, joku muu osa saattaa olla paljon heikompaa tasoa, etuhaarukka alumiinia hiilikuidun sijaan tms.

* Ridley == Ylpeä belgialaisuudestaan, ja ilmeisesti belgialaisten kropan mittasuhteet eroavat muunmaalaisten ihmisten kropan mittasuhteista. Ridleylle kokonumero tarkoittaa ihan eri asiaa kuin muulle maailmalle, ja lisäksi tuntuu myös että kaikilla erimittaisillakin belgialaisilla on samanmittainen torso. Ihan hyviä pyöriä, JOS jotenkin onnistuu löytämään oikeankokoisen/omiin mittasuhteisiin sopivan.

Bianchi == Näillä kusetetaan ihmisiä, jotka haluavat italialaisen "merkkipyörän." Huonoilla osilla olevia pyöriä, jotka maksavat liikaa tasoonsa nähden, ja ovat rumanvärisiä.

* Felt == Tekee erinomaisia pyöriä, joihin on kuitenkin vakiona tungettu liian halvat vanteet. Hintakin on kohdallaan, ei rahastusta kuten muilla saman tason merkeillä, vaan joissain malleissa erinomainen hinta-laatu-suhde.(tosin vanteiden päivitykseen käytetty raha hiukan huonontaa sitä muuten erinomaista hinta-laatu-suhdetta, mutta senkin jälkeen hyvä hinta-laatu-suhde..)

* Trek == Pitää itseään muita parempana merkkinä. Huippumallit onkin oikeasti hyviä pyöriä, mutta kaikki on ylihinnoiteltuja, tässä maksetaan merkistä, vaikka se merkki ei ole edes italialainen. Imagoa pilaa hiukan perushybridit ja halpismaasturit. Sivistymätön ihminen joka haluaa ostaa "laatuhybridin" eikä tajua ostaa parempaa pyörätyyppiä, ostaa Trekin.

Spezialized == Malliston yläpäässä oikeasti melko samanlainen kuin Trek, mutta tätä ei yhdistä samalla tavalla perushybrideihin ja halpismaastureihin.

Helkama == Eikö nämä olisi voinut jättää viime vuosituhannelle, miten tietämättömiä/sivistymättömiä ihmiset voi olla että suostuu ajamaan tällaisella kuralla

(*) Nopsa == Oikeasti samaa kuraa kuin Helkama, mutta koska ei tee jopoja, ei herätä ihan samanlaista antipatiaa

(*) Tunturi == Ei ihan yhtä paha kuin Helkama, tekee jopa yhtä kelvollista pyörämallia.

Peugeot == Olisi vaan pysynyt niissä polkupyörissä. Ihan asiallisia viime vuosituhannen maantiepyöriä, mutta ne moottoroidut nelipyöräiset olisi voinut jättää tekemättä

Insera, Merida == Kuulostaa liian samalta, ei näitä erota toisistaan. Tekee jotain perushybridejä ja melko edullisia alumiini-cyclocrossareita.

Nishiki == Ei erota inserasta ja Meridasta, vaikka nimi kuulostaakin erilaiselta.

(ja liittyen noihin kommentteihini noista omistamistani pyöristä: Ridleyni tosiaan odottaa lyhemmän stemmin vaihtamista(vakiona melko pitkä ja koeajolla totesin, että 2cm lyhentäminen riittää), Felttiini olen hankkinut erikseen paremmat kisavanteet, ja Trekin ostin todella kovasta alennuksesta, jolla hinta muuttui jopa edulliseksi. Focuksesta ei kommentoitavaa, se on juuri niin persoonaton)

zipo
30.11.2014, 11.21
Imago?Ei tuolla mettässä kukaan kiinnittä mitään huomiota ja vasta pimpmybike virityksillä niistä tulee persoonallisia,ei ehkä hienoja mutta kuskin näköisiä.
Arvostan eniten DIY sekä ennakkoluulottomia ratkaisuja.Pelkille hipo tingeltangel bolt-on värikoodauksille ei meitsiltä rispektiä heru oli materiaali tai merkki mikä tahansa.( ei tartte kuin paksun lompakon)
Tällänen lista omista fillareista kertyi.Hyviä pelejä olleet ajaa mutta muutamien valmistajien kanssa takuuasiat vievät luoton ko merkiin=never again
Kona King Kikapu
Giant AC 2
Banshee Scream
Ellsworth ID
Ellsworth Moment
Ellsworth Thruth
Ellsworth Distance
Ellsworth Rogue
Nicolai Helius FR
Santa Cruz Heckler L
Solid Flair
Rocky Mountain Altitude 29
Trek 69er L
Santa Cruz Heckler M
Gary FisherRumblefish
Niner EMD 2011 M
Trek 69er M
On One Dirty Harry
Niner EMD 2013 S
Salsa Mukluk 3 2013
Trek Farley L
Trek Farley S

Sotanorsu666
30.11.2014, 12.08
* Ridley == Ylpeä belgialaisuudestaan, ja ilmeisesti belgialaisten kropan mittasuhteet eroavat muunmaalaisten ihmisten kropan mittasuhteista. Ridleylle kokonumero tarkoittaa ihan eri asiaa kuin muulle maailmalle, ja lisäksi tuntuu myös että kaikilla erimittaisillakin belgialaisilla on samanmittainen torso. Ihan hyviä pyöriä, JOS jotenkin onnistuu löytämään oikeankokoisen/omiin mittasuhteisiin sopivan.

Itse olen perus-suomalaisella ruumiinrakenteella varustettu, eli lyhyt ja lihava. On ollut 3 Ridleyn pyörää ja ei ole ollut kyllä mitään ongelmia noiden runkojen kanssa. Rohkeasti vaan kokeilemaan, mutta muihin pyörämerkkeihin nähden kannattaa aloittaa kokeilut ainakin yhtä kokoa pienemmästä.

grep
30.11.2014, 19.08
Imagoasioista niin tiedä, itsellä kilometrit oikeasti kertyvät kovin arkisilla sitkuttimilla.

Korvan takana toki silti on muutama päiväuni-brändi pidempien matkojen vahvoiksi, mukavuuspainotteisiksi kippurasarviksi:

Ellis
Enigma
Holland
Konga (http://kongabicycles.com)
Moots
Seven
Surly

velosipedisti
30.11.2014, 21.42
Chebici siinäpä imagollisesti mahtava pyörä. Ikinä en ole sellaista edes nähnyt, mutta ostan jos joskus riittävästi rikastun tai rakastun. Jos intohimo voittaa valuuttahallinnallisen älyn.
Chebicit on kyllä hienoja. Ensimmäinen maantiekiiturini oli chebici, ostin sen riihimäeltä joltain pikkupojalta nimeltään Jussi Veikkanen ;)
Tyhmyyksissäni myin hienon sinivalkoisen pyörän pois parin vuoden jälkeen.