PDA

Näytä tavallinen näkymä : Cube Cross Race Disc -2015 vs Focus Mares AX 3.0 Disc 2014

Kuke
12.11.2014, 20.43
Morjesta pöytään,

Vanha tuttu tarina: Ekaa kunnon fillaria hankkimassa ja olen päätynyt Cycloon omien käyttötarpeiden tyydyttämiseksi. Muutaman viikon vertailulla on otsikon mukaiset finalistit selvillä. Molemmissa taitaa löytyä hiilari etuhaarukka, 105 vaihtajat ja painoo sen about 10kg. Kuskilla mittaa 175/81 ja Cubesta löytyy 53cm runko ja Focuksesta 54cm. Ilmeisesti kumpikin ihan ok paperilla, testaamalla selviää tarkemmin.

Kysymys kuuluukin, että kumpi on "parempi". Tarkoitan brändiä yms. Saako molempiin lokarit vaivatta ilman kikkailua ? Kummassa on rennompi geometria ? En oikein osaa eritellä kysymyksiä, koska olen täysi amatööri fillaristi, mutta kertokaahan kokemuksia jos ko. pyöriä satutte jo omistamaan.

Kiitos ja kumarrus.

Aakoo
12.11.2014, 21.31
Mulla on itse rakennettu cyclo viimevuotisesta Cube Cross Race disc rungosta kokoa 59. Mun mielestä geo ei ole mitenkään erityisen rento, mutta sopii minulle: kohtalaisen pitkä ja saa matalan ajoasennon. En nyt menisi haukkumaan mitenkään ketteräksi, jos meinaat metsässä ajaa mutta tuollaisessa työmatkaveivauksessa ihan hyvä. Runko + haarukka oli aika painava yhdistelmä, eli ei mitään haitekkiä. Lokarit sai kiinni aivan mainiosti, ja 40mm talvirenkaat mahtuu pyörimään lokarien kanssa. Brändien puolesta en usko asian herättävän intohimoja puoleen tai toiseen, molemmat aika peruskauraa.

J.S
12.11.2014, 21.39
Käy koeajamassa molemmat ja ostat sen kumpi tuntuu paremmalta.. :)

Kuke
12.11.2014, 22.41
Juu se on tarkoitus. Aattelin vaan ensin kysäistä ihmisten mielipiteitä ko fillareista, että onko jommassa kummassa selkeästi joku asia paremmin/huonommin. Täältä foorumilta muistan lukeneeni jotain Focus Mares AX 2.0 etuhaarukan värinöitä, mutta ilmeisesti sekin ongelma poistunut etulaikkaa vaihtamalla ja onkohan tässä AX 3.0 edes samaa haarukkaa / etulaikkaa.

nure
13.11.2014, 10.16
Etulaikka...?

Kuke
13.11.2014, 15.33
Nii etulevyjarru

nure
13.11.2014, 16.23
Jos saivarrellaan niin jarrulevy... Eipä ole teknisesti eroja, itseä kyllä miellytti tuo punainen Cube, hinta/laatuluokassa tasaveroisia toimivia pyöriä kunhan koko on sopiva.

slow
13.11.2014, 16.32
Itse tulin hankkineenksi taannoin tuon AX 2.0 discin jota Pyörätutkassa haukuttiin keulanravistajaksi. Omani ei ravista eikä notku.
Joku maanantaikappale ollut testissä heillä.

vmt
13.11.2014, 17.27
"Kummassa on rennompi geometria?"

Kannattaa vilkaista ko pyörien stack ja reach -lukuja, joiden mukaan Cube on selvästi "kireämpi". Kummasta sitten tykkää, on asia erikseen. Rennompaa ajoasentoa hakevaa päätynee Focukseen, kannattaa koeajaa.

Itselläni on ollut Mares AX kolme kesää ja olen ajellut sillä hyvin tyytyväisenä yli 15 000 km. Ei mainittavia vikoja, ketjun vaihto 5 000 km:n välein. Sen vuoden mallissa geometria oli vielä selvästi kireämpi kuin nykyisissä malleissa, stack 541 ja ajoasento kuin konsanaan maantiepyörässä.

Aakoo
13.11.2014, 22.53
Jos noista muita eroja nyt väkisin pitää hakea, niin Cubessa on uudempi osasarja eli Shimanon 5800 11sp.

Kuke
15.11.2014, 15.34
Noniin, koeajot on suoritettu ja ihan omien fiilisten mukaan päädyin Cubeen. Jos nyt jotain "järki" syitä pitää hakea valintaan niin ehkä juuri se, että Cube on uudempi malli = uudempi osasarja, Cubessa oli lisäjarrukahvat valmiina, ajotuntuma oli ehkä vähän parempi ja miellytti silmää enemmän =) Ei Focuksessakaan mitään vikaa ollut eikä sieltä mitää täydellistä show stopperia löytynyt, mutta intuintolla vedettiin nyt pisteet Cubelle.

Kiitoksia kaikille jotka auttoivat valinnan tekemisessä. Maanantaina saa pyörän hakea alle ja eikun kiukulla baanalle ;)

Aakoo
15.11.2014, 18.19
Onnittelut uudesta fillarista, sitten vaan kilsoja keräämään!

slow
15.11.2014, 19.36
Mainiota. Hyviä kilometrejä.

Kuke
17.11.2014, 22.41
Noniin eka kunnon lenkki alla ja naama pysy virneessä koko matkan vaikka reidet hapotti aika ankarasti :) Ei oo aikasemmin polkeminen tuntunu noin kevyeltä ja fillari suorastaan liisi eteenpäin asfaltilla. 30 km meni nauraen ja nyt harmittaa että joutuu lähtee loppuviikoks työreissuu niin ei pääse ajaan, mutta vkl sitten uus yritys, ehtiipähän palautuun :P Viime kerrasta on aikaa varmaan yli 12 vuotta, kun on samaa soittoo ajanu yli 10 km ja vielä pitäny sitä hauskana touhuna.

Odottakaa
16.02.2015, 01.00
@Kuke, samaa pyörää katsellut ja suunnilleen samoissa mitoissa sun kanssa, otit ilmeisesti tuon 53cm koon ja olet tyytyväinen kokoon?

mursu
24.02.2015, 20.32
Itse olen 174cm ja samanlaisen Cubeni koko 56. Ei mitään valittamista.

Odottakaa
24.02.2015, 22.34
Itse olen 174cm ja samanlaisen Cubeni koko 56. Ei mitään valittamista.

Ok, osaatko arvioida onko kuinka pysty / kyyry selkä asento (joo, vaikeatahan moinen on). 174 mittasena menee juuri valmistajan "ohjeen" mukaan noiden 53 ja 56 kokojen väliin :D