PDA

Näytä tavallinen näkymä : Kiinakuitua



ealex
05.11.2014, 14.36
Yhdellä lenkillä Hylix-merkkinen kiinakuituinen satulatolppa sitten katkesi juuresta (omapaino tällä hetkellä 82kg), vaikka sitä ennen olin vakuuttunut, että kyseinen tolppa on hyvinkin tukeva. Sinänsä tämä ei ole ihmeellistä, vaan se, miltä katkennut kohta näyttää, se ei olekaan tehty kuitumatosta, vaan enimmäkseen epämääräisestä "töhnästä" (jätteistä?):
https://lh4.googleusercontent.com/-4vBPlG25ZOo/VFOyynYCkNI/AAAAAAAAAdc/fg9AkCl_ZrQ/s912/20141031_180240.jpg

On siinä ehkä yksi kerros normaalinäköistä UD-mattoa, mutta sekin on kierretty ”väärään” suuntaan, kuidut poikittain.

Myös huomattavasti kalliimman Taiwan-kuidun kanssa on huonoja kokemuksia, Funworks satulatolppa on pettänyt kolme kerta, tosin ei sentään katkennut, vaan kuitu on alkanut murenemaan satulan kiinnityksen päästä. Kaksi kerta olen saanut uuden putken takuuseen BD:n kautta, vaikka olen pyytänyt palauttamaan rahat, ja kolmannella kerralla Funworks-merkin omistaja ja valmistuttaja ActionSport on kieltäytynyt hoitamasta tapausta, kun satulatolppa oli niiden mielestä joko ylikuormitettu tai ylikiristetty.

Tällä kerta se petti hiilikuitusatulan kanssa, joten se ei ollut ainakaan ylikiristetty. Uskallan kiristää satulan hiilikuitukiskoja vain niin kevyesti, kuin vaan on mahdollista. Eli se oli selkeästi ylikuormitettu, 82kg henkilö (+ vaatteet) on tälle satulatolpalle aivan liika. :rolleyes:

LJL
05.11.2014, 14.48
Paskaa laatua näköjään, onneksi ei ilmeisesti sattunut henkilövahinkoja. Hylix meni hylyx. Ei varmaan paljon maksanut..?

ealex
05.11.2014, 14.56
Ei sattunut mitään, kun kauniisti juuresta katkesi. Ei se montakaan kymppiä maksanut, mutta on kuitenkin selkeästi kalliimpi, kuin ”merkitön” kiinakuitu. 120€ Funworks taas harmittaa rahallisestikin…

JohannesP
05.11.2014, 15.05
Kattelin joku aika sit kuitusia levyjarrukeuloja ja arvostelujen perusteella ei kannata sekaantua Hylixiin. Ainakaan noin tärkeässä osassa kuin keula.

CTMP
05.11.2014, 23.30
Se on helpompaa tehdä katkokuitulujitettu kappale kuin laminoida kuitumatoista vastaava. Kuitupätkät sekoitetaan suoraan matriisimateriaaliin, ja esimerkiksi valetaan kappale. Vähän pintakäsittelyä, jotta törröttävät kuidut saadaan piiloon, ja homma on valmis.

Huomattavasti heikompiahan noi on verrattuna kuitumaton kestävimmissä suunnissa, joten niiden pitäisi olla myös huomattavasti järeämpiä, jotta ne kestäisivät.

Kiitos että jaoit kokemuksesi Aasian tavaroista. Muistaa taas hetken, ettei kaikki ole ihan sitä miltä näyttää ja annetaan ymmärtää olevan.

nure
06.11.2014, 06.00
CTMP, puhutkohan kokemuksesta?

ealex
06.11.2014, 09.28
Nämä Funworks ja Hylix tolpat maksoivat yhteensä n. 160€, miksi ei olisi voinut ostaa heti alkuun kestävän 160€ laatutolpan? Nyt sen joutuu ostaa joka tapauksessa. Köyhällä ei ole varaa kiinakuituun. :rolleyes:

nure
06.11.2014, 09.51
Niinpä, säästö saattaa tulla kalliiksi, tuohon hintaan olis jo saanut pari hienoa alumiinitolppaa.

Kiovan Dynamo
06.11.2014, 10.46
Niinpä, säästö saattaa tulla kalliiksi, tuohon hintaan olis jo saanut pari hienoa alumiinitolppaa.

Tai yhden hyvän. ;)

Eikös se ole jo vanha viisaus, että pyhästä kolminaisuudesta Kevyt - Kestävä - Halpa, voi aina valita vain kaksi kerrallaan samaan tuotteeseen?

CTMP
06.11.2014, 15.30
CTMP, puhutkohan kokemuksesta?
Periaatteessa kyllä. Aikoinaan opintoihini kuului mm. muovimateriaalien lujittamista. Jos maailma ei ole muuttunut noista ajoista paljoa ja muistini toimii, väittäisin asian olevan aiemmin esittämälläni tavalla.

Kuinka niin? Löysitkö jo korjattavaa? [emoji12]

kauris
06.11.2014, 17.33
Mulla on maasturissa ja maantiepyörässä USE Alien mtb kuitutolpat ja ne ovat kestäneet hyvin. Niiden cyclop kiinnityssysteemi ei ole toki suinkaan kätevin. Olisiko reilun satasen tarjouksessa maksaneet per kpl. mutta ostosta on kyllä vuosia.

nure
06.11.2014, 18.54
CTMP, siis puhut vain mitä on opetettu sillä käytännössä tuollainen hakemateriaalin sekoitus esim. hartsiin ei saavuta kuin äärinmäisen raskaan kappaleen, kyseistä tekniikkaa käytetään korkeintaan täytteenä, nykyinen valmistaminen perustuu suunnattujen ja multiaksiaalien materiaalien käyttöön.

CTMP
06.11.2014, 20.44
CTMP, siis puhut vain mitä on opetettu sillä käytännössä tuollainen hakemateriaalin sekoitus esim. hartsiin ei saavuta kuin äärinmäisen raskaan kappaleen, kyseistä tekniikkaa käytetään korkeintaan täytteenä, nykyinen valmistaminen perustuu suunnattujen ja multiaksiaalien materiaalien käyttöön.
No niinhän mä sanoinkin että kappaleen täytyy olla järeä (=painava ja iso), jotta se ylipäätään kestäisi.

ealex
06.11.2014, 21.30
... nykyinen valmistaminen perustuu suunnattujen ja multiaksiaalien materiaalien käyttöön.
Ei selvästikään kiinakuidussa...

nure
07.11.2014, 06.13
CTMP, insinöörijuttua... Oletus että kappale kestää niin sen on oltava järeä... Olisi se huvittavaa jos esim. purjeveneiden mastot tuolla metodilla rakennettaisiin... Ealax, kyllähän ne Kiinalaisetkin, suuri osa nykyisistä hiilariosista ja rungoista tulee sieltä, jopa itse kuitumatto Kiinasta... Tuo satulatolppa tehty std. putkitavarasta ja laadunvalvonta tod.näk. pettänyt mutta onneksi ei pettänyt allasi.

CTMP
07.11.2014, 15.13
CTMP, insinöörijuttua... Oletus että kappale kestää niin sen on oltava järeä... Olisi se huvittavaa jos esim. purjeveneiden mastot tuolla metodilla rakennettaisiin... Ealax, kyllähän ne Kiinalaisetkin, suuri osa nykyisistä hiilariosista ja rungoista tulee sieltä, jopa itse kuitumatto Kiinasta... Tuo satulatolppa tehty std. putkitavarasta ja laadunvalvonta tod.näk. pettänyt mutta onneksi ei pettänyt allasi.
Mutta enhän minä nyt taas noin sanonut vaan: Huonosta ja vääränlaisesta materiaalista (tai esim. väärin tehty komposiitti) tehdyn kappaleen tulee olla järeä, jotta se olisi mahdollisimman lähellä hyvästä ja oikeanlaisesta materiaalista tehtyä kappaletta lujuusominaisuuksilta(yleensä).

Uretaanivaahdosta tehty purjeveneen masto saa olla aika järeä, jotta se kestäisi edes vähän...

LJL
07.11.2014, 16.11
Itsehän rakensin urtsista lähimettään iglun ja asun nykyään siellä. Lämmintä ja viihtyisää

nure
07.11.2014, 16.59
Uretaanivaahdosta tehdyssä mastossa se hyvä puoli ettei tarvi purjetta. Kuka tieten tahtoen tekee "Huonosta ja vääränlaisesta" materiaalista mitään? Typerää kompensoida yleensäkään laatua volyymilla, tuo juttu alkaa kuulostaa lähinnä rakennusinsinööriltä.

arctic biker
07.11.2014, 18.33
Itsehän rakensin urtsista lähimettään iglun ja asun nykyään siellä. Lämmintä ja viihtyisää
Ulkoruokintakausi?

CTMP
07.11.2014, 19.05
Uretaanivaahdosta tehdyssä mastossa se hyvä puoli ettei tarvi purjetta. Kuka tieten tahtoen tekee "Huonosta ja vääränlaisesta" materiaalista mitään? Typerää kompensoida yleensäkään laatua volyymilla, tuo juttu alkaa kuulostaa lähinnä rakennusinsinööriltä.

Vastaus on niinkin yksinkertainen että, huonoilla ja vääränlaisilla materiaaleilla saadaan usein tehtyä halvalla parempilaatuisten kaltaisia tavaroita, joita myydään kovalla katteella, joskus jopa harhaanjohtavilla tiedoilla. Aasian suunnalta löytyy hyvin paljon tällaista tavaraa ja "halvalla". Tuo juttu että kieltää heikkolaatuisten tavaroiden olemassaolon, alkaa kuulostaa lähinnä huijarilta.

LJL
07.11.2014, 19.26
Ulkoruokintakausi?

Jope Ruonansuun patologinen valehtelija toteaisi tässä kohtaa että "helekatti, vaimo laittoi ulos, mutta kyllä mie pärjään"

nure
08.11.2014, 08.11
Aasiasta tulee tuota komposiittikamaa niin paljon että sama tehdas tuottaa "merkkitavaraa" ja noita halpisversioita samalla linjalla. Samoin kuin Taiwan ehkä suurin alumiinirunkojen valmistaja ja kaikessa kyse lähinnä laadunvalvonnasta. Noiden komposiittirakentamisen referenssien mukaan täytyy rakentaa äärettömän jykevä ja painava kappale jos noudatetaan CTMP:n metodeja kilpaillakseen esim. kevyen kuitutolpan kanssa.
Ei kukaan kiellä että huonoakin tulee, sitä tulee kaikkialta,myös Suomesta.

kolistelija
08.11.2014, 08.52
Aasiasta tulee tuota komposiittikamaa niin paljon että sama tehdas tuottaa "merkkitavaraa" ja noita halpisversioita samalla linjalla. Samoin kuin Taiwan ehkä suurin alumiinirunkojen valmistaja ja kaikessa kyse lähinnä laadunvalvonnasta. Noiden komposiittirakentamisen referenssien mukaan täytyy rakentaa äärettömän jykevä ja painava kappale jos noudatetaan CTMP:n metodeja kilpaillakseen esim. kevyen kuitutolpan kanssa.
Ei kukaan kiellä että huonoakin tulee, sitä tulee kaikkialta,myös Suomesta.
Juu, minulla on yks tanko jossa laadunvalvonta on pettänyt. Siinä on laitetty kuitumatto kevyen alumiinitangon päälle ja myyty kuitutankona. Ei siinä mitään, 68cm suora tanko 160g. On aika kevyt hintaansa nähden, mutta en taida ajaa sillä.

En yhtään ihmettelisi jos kiinasta saa vaikka mitä, varsinkin jos tilaa vähemmän tunnetuilta toimittajilta.

nure
08.11.2014, 10.08
^Noitahan oli yhdessä vaiheessa kaupan, pelkkää ulkonäöllä kikkailua mutta tuskin tuo mitenkään heikko tarvi olla. Itsellä 125 grammainen suora tanko eikä vielä alkanut peloittaa...

ealex
08.11.2014, 10.29
Aasiasta tulee tuota komposiittikamaa niin paljon että sama tehdas tuottaa "merkkitavaraa" ja noita halpisversioita samalla linjalla.
Ja sitten sinä heräsit. Koko tämä keskustelu on siitä, että näin ei ole. Jos pari huippumerkkiä mainostaa high tech valmistusmenetelmiä, niin se ei todellakaan tarkoita, että kaikki kiinakuitu tehdään samoin. Jos vaivautuisit tutustumaan kiinakuitu- ”viralliseen” termiin (mikä ei ole synonyymi Kiinassa valmistetuille kuidulle), näkisit, että jo ulkonäöllisesti kiinakuidulla ja merkkitavaralla ei ole yleensä mitään yhteistä (pois lukien muutamat kopiot). Rungoissa aika usein brändätään kiinakuitua Funworksin tapaan, mutta ei sekään välttämättä tarkoita huippulaatua.

Esuli
08.11.2014, 11.10
Kiinalaiset tekee hyviä markkinapalloja, niihin kun vaihtaa kuminauhat jo vain pelittää.
Muuten toi kiinanpaska on tehnyt meidän elämästä helvetin.

Bansku81
08.11.2014, 12.53
Aika rajua yleistämistä. Kiinassa niin kuin muissakin maissa tehdään sekä hyvää että huonoa laatua. Parhaimmillaan tai pahimmillaan katsojasta riippuen tehdas tekee alihankintana kalliin brandin tavaraa vastaavista materiaaleista ja vastaavalla prosessilla kuin lännessäkin. Ja ko. tehdas myy omaan pussiin samalta linjalta tulevaa tavaraa jollain omalla merkillä halvalla. Sitten taas osa on näitä puhtaasti kiinalaisia kopio tuotteita mitä tehdään miten sattuu ja mistä sattuu, ilman mitään ymmärrystä tuotteesta. Siksi osa tavarasta saattaa olla todella laadukasta ja osa täyttä kuraa.

LJL
08.11.2014, 13.18
En tiedä, mutta olen antanut itselleni kertoa että Kiinassa on massiivista tuoteväärennösteollisuutta. Piraattituotteet ovat mielestäni vaarallisimpia kaikista koska laadunvalvonta on todennäköisesti hanurista tai sitä ei ole. Alibabasta voi katsoa hienoja Pinarellon runkoja

pohjola
08.11.2014, 13.35
ktm :ää tehdään kiinassa ja esim audia

LJL
08.11.2014, 13.59
http://www.ranker.com/list/the-craziest-chinese-counterfeit-goods/robert-wabash?format=SLIDESHOW&page=29

substitute
08.11.2014, 21.14
Heh, mulla taitaa olla sama tolppa maasturissa :) Kauanko jäsen ealex kerkesi nauttia omastaan?

ealex
08.11.2014, 21.52
Puoli vuotta on kestänyt ja katkesi varoittamatta. Oikea hiilikuitu yleensä katkea ”hitaammin”, ensin taipuu reilusti tai pehmenee, lisäksi natisee, ennen kuin kokonaan katkea.

CTMP
09.11.2014, 00.52
Aasiasta tulee tuota komposiittikamaa niin paljon että sama tehdas tuottaa "merkkitavaraa" ja noita halpisversioita samalla linjalla. Samoin kuin Taiwan ehkä suurin alumiinirunkojen valmistaja ja kaikessa kyse lähinnä laadunvalvonnasta. Noiden komposiittirakentamisen referenssien mukaan täytyy rakentaa äärettömän jykevä ja painava kappale jos noudatetaan CTMP:n metodeja kilpaillakseen esim. kevyen kuitutolpan kanssa.
Ei kukaan kiellä että huonoakin tulee, sitä tulee kaikkialta,myös Suomesta.


Ihan kuin täällä olisi jollain suurempikin omaisuus kiinni Kiinan tuotteissa. Jännästi siellä menee laadunvalvonnasta läpi pätkäkuitukomposiittia (töhnää) kun pitäs tulla pitkästä kuidusta tehtyä komposiittia. Mä en ymmärrä kuinka esimerkiksi kuitukelalta saadaan vahingossa kuidut pätkittyä sinne lopputuotteeseen, eikä laadunvalvonta tätä huomaa, varsinkin kun valmistusmetodi on vielä eri.

On totta että sama tehdas voi tuottaa merkkituotteita ja nimetöntä tavaraa, mutta miksi se on niin vaikeaa myöntää myös niiden tehtaiden olemassaolo, joissa tehdään tuoteväärennöksiä ja muuta "kuraa"?

Missä kohtaa olen puhunut äärettömän jykevästä kappaleesta? Missä olen puhunut että tuotteen pitää olla äärettömän jykevä, kilpaillakseen kevyen kuitutolpan kanssa? Olen todennut, ettei epäaidot, väärin tehdyt ja huonoista materiaaleista tehdyt tuotteet, jotka ulkoisilta ominaisuuksiltaan ja painoltaan saattaa olla lähellä hyvän ja oikein tehdyn tuotteen ominaisuuksia, tule olemaan kestävyydeltään lähelläkään hyvää tuotetta. Ne eivät edes yksinkertaisesti kilpaile keskenään, koska toinen on huijaus. Niitä myydään harhaanjohtavilla tiedoilla ja halpaan hintaan. Koska mm. Suomessa olemme tottuneet, ettei ihan mitä tahansa laatua ja millä mainoslauseilla tahansa voi myydä, emme sitä aina muista esimerkiksi netissä. Itsekin olen erehtynyt ostamaan "kuraa". Olen todennut aiemmin, että näiden tuotteiden täytyisi olla jykeviä, jotta ne kestäisivät. Käytännössä se siis tarkoittaa sitä että, esimerkiksi kevyen kuitutolpan korvikkeeksi tehdyn "kuratolpan" seinämän vahvuutta täytyisi vahvistaa, jotta se kestäisi normaalisti. Tällöin se tosin olisi painavampi kuin kunnon tuote. Mutta sähän rakennat kevyen alumiinitolpan kierroksesta alumiinifoliota, eli koskee vain tavallisia ihmisiä. Ei itsekeskeskeisiä ja muiden sanomisia muuttavia insinöörin alkuja.

PS.
Mikä ihmeen fetissi sulla on joka postaukseen väittää mun sanoneen jotain muuta kuin olen sanonut? Opettelisit edes lainaamaan viestiäni, johon viittaat. Ai niin, eihän se onnistu, koska sut huomattaisiin heti valehtelijaksi.

PPS.
Pahoittelut kaikille muille osittain asiattomasta tekstistä, mutta joskus joku tarvitsee hieman ravistelua hereille.

Mazza
09.11.2014, 04.21
+1. Ei alkuunkaan mitään hajua, mitä nure hakee vääntämisellään. Jäiköhän ensimmäinen CTMP:n viesti lukematta kunnolla?

No, asiaan. Itseä on myös kiinnostanut kiinakuidun tilaaminen, mutta taitaa jäädä tilaamatta, kun niin paljon näkyy tulevan kelvotonta. Yksi kaverinäytti vastikään tankoa, joka oli ohutta alumiinia, ja päällä ohut kerros hiilaria. Kevyt se oli, ja mahdollisesti meikäläisen käyttöä kestäväkin, mutta toisaalta ajatus stemminkuvasta rinnassa vie ostohalut melko vähiin.

Jami2003
09.11.2014, 09.07
Itse kun työni puolesta olen jonkin verran Aasiassa käynyt niin tavanomaistahan on se että joku tietty alue keskittyy tiettyyn teollisuuteen. Eli kopiointi menestyy myös maan sisällä. Kun naapuri firma on alkanut menestyksekkäästi tekemään jotain, aletaan samaa kopioimaan. Tästä seuraa että alueella on helposti parikymmentäkin samaa tuotetta tekevää yritystä. Voi olla yksi tai kaksi jotka oikeasti tekee laadukasta kamaa mutta lisäksi on lukematon määrä pikku puljuja jotka yrittävät tehdä samaa tuotetta huomattavasti vaatimattomammin resurssein. Monesti kopioidaan lähintä mallia eli sitä saman kylän ison firman tuotetta ja olen itsekin ollut tapauksissa jossa edes ison firman edustaja ei pysty suoriltaan sanomaan onko tullut heiltä ennen tuotteen rikkomista.

Eli on täysin mahdoton sanoa ostaessa jotain nimetöntä tuotetta, onko se tehty laadukkaasti vai ei. Tilastollisesti löisin itse vetoa että jos ostat hiilikuitu osan ebaysta samalta alueelta mistä tulee myös brändien komponentteja, todennäköisesti et saa samalta tuotelinjalta tehtyä samanlaatuista tavaraa. Et edes samassa tehtaassa vaan todennäköisesti jossain pikku autotallipajassa tehtyä tavaraa. Pitää myös ymmärtää että lainsäädännön (tai paremminkin sen puutteen) yms takia yhden ebay myyjän on helppo koota vaikka kymmenen autotallipajaa jotka alkeellisissa olosuhteissa tekee komponentteja. On itsensä kusettamista ja teknologian ymmärtämättömyyttä jos kuvittelee että nämä "hikipajat" pystyy samaan laatuun kuin kilometrin päässä oleva jonku Ritcheyn alihankkija. Jonka tuotantoa, laaduntarkastusta ja itse komponentteja valvoo vielä Ritchey tai joku vastaava päältä.

zipo
09.11.2014, 09.31
Eka kuiturunko 29"dirty harry joka kesti muutaman lenkin sen jälkeen ei ole kuiturunkoja ostettu.Speksattu kylläkin.....
Onko kuiturunkojen valmistaminen ja materiaali todellakin monta kertaa kalliimpaa kuin alsa?Suurempi raakki määrä?Hitaampia tehdä vai joku muu syy?
Kuitustongiin luotan .Easton,Syntace Vector,Answer,3T on ollut käytössä eikä moitteen sijaa noissa 130-200€ hintaluokassa olevissa.Hankittu aina tunnetuista kaupoista,ei e-pai tai alipappa tms.
Kuva:bad desing
http://ep1.pinkbike.org/p4pb9572537/p4pb9572537.jpg

Aakoo
09.11.2014, 09.36
"Chinese carbon asplode" -on ilmiö, jota sivutaan tuolla kansainvälisilläkin foorumeilla usein. Kaikesta tästä huolimatta, olen jäänyt käsitykseen ettei se kiinankuitu sen kummemmin käytössä hajoa kuin muukaan kuitutavara. Onhan noita runkoja, keuloja, kiekkoja, putkiosia myyty niin maan p**keleesti. Luulisi, että jos laatu on niin surkeaa kuin tästä keskustelusta voi päätellä, niin foorumit tulvisivat kuvia hajonneista osista?

Takuuasiat on tietenkin vähän hankalampi hoitaa jonkun no-name ebay -osan kanssa, mutta eikö toi Hylix ole kuitenkin jonkinsortin brändi? Luulisi asian hoituvan, kun ottaa sinne päin yhteyttä.

makimies
24.03.2015, 09.15
Eipä ole itsellä (vielä) rapsahtanut maantierunko, kiekot ja ohjaustanko. Täys kiina-carpon setti siis alla, kuskillakin painoa yli 90kg.

Tekisipä mieleni tilata carpon täpärirunko kevään kunniaksi...

frp
24.03.2015, 10.16
Puoltoista vuotta on oma kiinakuitu täysjäykkä 29" kestänyt ja siinä on kiinakuitua kaikki: runko, putkiosat, stemmi ja vanteet.

Kyllä vahvasti noiden hankinnassa suosittelen perehtymistä ulkomaisten foorumien keskusteluihin ja tilaamista vain hyviksi todetuista paikoista ja niistäkin mallia, jota muut ovat jo pidempään tilailleet.

J.Kottenberg
24.03.2015, 11.23
On itsensä kusettamista ja teknologian ymmärtämättömyyttä jos kuvittelee että nämä "hikipajat" pystyy samaan laatuun kuin kilometrin päässä oleva jonku Ritcheyn alihankkija. Jonka tuotantoa, laaduntarkastusta ja itse komponentteja valvoo vielä Ritchey tai joku vastaava päältä.

Eli meinaaks toi sun viesti sitä että se jo jonkun aikaa tunnettu väite:"Hyvää ei saa halvalla", siis taitaisikin pitää paikkansa??

ps. Asiallisesti ottaen kirjoituksessasi oli hyvää tietoa itämaisesta liiketoimesta ja vähän erilaisesta ajattelutavasta ja näiden huomioonottamisesta kun tavaraa hankkii. Itse en paljoa ole ulkomailla liikkunut ja tuo idän suunta on jostain syystä jäänyt täysin kokematta.

ps2. Tosta idän ajattelutavasta muistuu mieleen muutaman vuoden vanha vauvanruokaskandaali jossa oli kätevät liikemiehet sotkeneet melamiinia muonien sekaan. Siitä seurasi kuolemantapauksia ja varsin kovia, jopa "lopullisia" rangaistuksia. Tämän jutun jälkeen paljastui jonkun kuukauden jälkeen samanlainen tapaus. Ei paljoa ollut moraalia ja rangaistuskaan ei pelottanut. Eipä tosiaan taida Kiinan suunnalla olla kovin korkeaa kynnystä kuituosilla öögaan strittaamiseen.

jame1967
25.03.2015, 10.49
Kyllä siitä hinnasta tai merkistä näköjään laadun näkee .
Täällä 2007 ostettu ostettu scott spark putkiosat rithney , rungossa ja putkiosissa hankaumia ym. käytön jälkiä .
Itsellä tosin ollut vasta viimekesästä , säälimätöntä ajoa eikä mitään rikki "vielä" .
Ennen ostoa tosin vähän mietitytti kuiturungon kestävyys , ei enää .
Laadusta pitää vissiin olla valmis pulittamaan enemmän kuin halpisosista .

sohvapottu
25.03.2015, 14.46
Kaksi kiinalaista on tullut kasattua ja mitään en ole saanut rikki. Putkiosat pääasiassa Hylixiä ja pari merkitöntä runkoa. Yhdet fattyn kuitukiekot myös käytössä. Kaikkiin olen ollut tyytyväinen ja jos esim. kolmen vuoden jälkeen menee jotain rikki niin väitän että ei harmita läheskään niin paljon kun että olisin ostanut kalliita merkkiosia. Ehkä se on vähän käyttäjästäkin sitten kiinni miten niitä fillareita viskelee...

frp
26.03.2015, 09.11
Kyllähän osa "länsimerkeistä" on ihan selvästi noiden kiinatoimittajien tavaraa maalattuna ja standardihyväksynnätkin ovat kiinalaisten puolesta valmiiksi hoidettu. Osa kiinapajoista tekee ihan tuotekehitystäkin ja sitten myy tuloksia tuotteiksi länsimerkeille. Enpä usko, että nämä läntiset kermankuorijat näissä tapauksissa edes tekevät mitään kummempaa laadunvalvontaa vaan luottavat niihin toimittajiin.

Nyt esimerkiksi noita hiilikuitukiekkoja tulee jatkuvasti uusia merkkejä markkinoille, kun homman aloittaminen on niin helppoa, että tilaa kasan kehiä Kiinasta ja ne siellä maalaavat ne halutulla tavalla. Kiinastahan saa yksittäiskappaleitakin halutulla tavalla maalattuna.

makimies
27.03.2015, 15.25
Jep, aika moni myy kiinassa tehtyjä, omilla teipeillä tilattuna. Mutta eipä noissa niin kovat katteetkaan ole, taalan kurssi on noussut aika kivasti, samalla yaunin. Tuossahan myös myyjä antaa takuut tuotteelleen.

Rox
28.03.2015, 09.41
Ite oon ajellut nyt muutaman vuoden kiinakuidulla. Ihan hyvin on pelittänyt, mutta eihän siitä mitään voi päätellä. Toinen runko oli ensimmäistä kevyempi ja jäykempi eli jotain kehitystä on vuosien saatossa tapahtunut. Mun ymmärryksen mukaan on vaikeampaa juottaa terästä tai hitsata titaania kuin laminoida hiilikuitua. Erot tulee suunnittelusta ja se on sitten aika monesta asiasta (kuskin paino, mitat, ajotyyli jne.) kiinni miten joku tietty raami sattuu sopimaan kullekin ajajalle.

PS. Jos ajelet kiinakuidulla niin liity strava-klubiin: https://www.strava.com/clubs/chinarello (https://www.strava.com/clubs/cc-chinarello-103985)

2cka
28.03.2015, 09.59
Itse olen tässä pohtinut maantiepyörää / cycloa paksukaiset kaveriksi ja selannut paljon ebayta. Voisko sellaiset joilla on kokemuksia mainita merkkejä jotta ois vähän pohjaa etsiskelyyn? [emoji106]


iLuurilla tapatalkista

deee
28.03.2015, 10.35
Ei ole järkeä enää kiinakuitua tilata kun pitkällä takuuajalla olevaa saksakuitua saa jo niin halvalla.

LJL
28.03.2015, 10.42
Kiinankuitua kai ne saksankuiturungotkin on

deee
28.03.2015, 11.26
Kiinankuitua kai ne saksankuiturungotkin on

On, mutta laatu ja pitkä takuu eroina.

Oz
28.03.2015, 12.31
Kerran tämä tuli jo jonnekin laitettua, soom not.

Uusi keula, 5 metriä ajoa ja eka jarrutus:
http://i493.photobucket.com/albums/rr298/ozzPics/kuitu_zpsbbb2f144.jpg

LJL
28.03.2015, 13.06
On, mutta laatu ja pitkä takuu eroina.

Totta på totta

Toi Ozin kuva on murheellisuudessaan omaa luokkaansa.. Teitkö reklamaatiota jonnekin, saitko uutta tilalle?

Oz
28.03.2015, 14.48
Naapurin isännän tapaus.
Rekkula meni sujuvasti ja rahat palautuivat. Sijoitti ne sitten aluhaarukkaan.

TPe
28.03.2015, 18.23
Kas kas, moni kiinakuidusta puhuu, jotkut saksakuituunkin viittaavat.

Vaan onko foorumilaisilla heittää peliin (runkofirmojen) nettiosoitteita, joiden perusteella voi itse tehdä arvioita ,kannattaako valmitajaan ottaa yhteyttä?

Rox
28.03.2015, 18.44
tuolla muutama linksu:

https://chinarello.wordpress.com/vendors/

eipä noi webbisaitit kovin edustavia ole, mutta moni kakku päältä kaunis...

duris
28.03.2015, 19.33
Itse olen tässä pohtinut maantiepyörää / cycloa paksukaiset kaveriksi ja selannut paljon ebayta. Voisko sellaiset joilla on kokemuksia mainita merkkejä jotta ois vähän pohjaa etsiskelyyn? [emoji106]

iLuurilla tapatalkista

Itse ostin Ebaystä kuituisen cx rungon. Hintaa tullien ja alvien jälkeen runkosetille tuli n. 540€. Ohjainlaakeri tuli kaupan päälle.

Vielä on pyörä kasaamatta, niin kestävyydestä ei pysty mitään sanomaan. Viimeistely kuitenkin yllätti postiivisesti ja kevythän se on ~1500g runko+haarukka


http://duris.kuvat.fi/kuvat/cx/cyclocross-6337.jpg/_small.jpg

Malli tämä: http://www.icanbikes.com/html/Cross_Country/257.html#bk_desc_tab

Plus
28.03.2015, 21.24
Samaan hintaan olis saanut jo SURLYn Cross-checkin, mikä on sentään moneksi muuntuva ajaton klassikko ja hyväksi todettu vehje ;)

duris
28.03.2015, 21.36
Tallista löytyy jo 2.5kg painava On Onen teräsankkuri ;)

Täytyy varmaan pitää se nurkissa niin voi palikat siirtää takaisin kun kiinakuitu räjähtää

duris
04.04.2015, 17.04
http://duris.kuvat.fi/kuvat/cx/cx-6350.jpg/_small.jpg

Kiinarunko sai palikat kiinni. Painoa pyörälle tuli polkimien kanssa 8.5kg.

Lupaan raportoida kestävyydestä kunhan tuo saa kilsoja alle.

janne kuivakangas
04.04.2015, 17.37
Noniin hieno ☺👍Hyviä kilsoja

frp
04.04.2015, 18.09
Hieno. Raportoi sitten kun pari tonnia ajettu.

pätkä
04.04.2015, 18.44
http://duris.kuvat.fi/kuvat/cx/cx-6350.jpg/_small.jpg

Kiinarunko sai palikat kiinni. Painoa pyörälle tuli polkimien kanssa 8.5kg.

Lupaan raportoida kestävyydestä kunhan tuo saa kilsoja alle.

Runko näyttää aivan samalta kuin tämä. Ainakin emäputkessa on samoja muotoja. http://www.vpace.de/c2cx-disc-cyclocross-carbon-rahmen/

http://www.vpace.de/wp-content/uploads/2014/08/vpace_c2cx_disc_cyclocross_01-660x412.jpg

duris
04.04.2015, 21.21
Joo, sama on. Onpas siinä kalliit tarrat :)

Jaakom
08.04.2015, 16.39
Tälläinen flyxii kiinankuitu crossari löytyy. Ollut ennenkin foorumilla esillä carbondale teipeillä varustettuna, eri käyttäjän toimesta. Kammet vielä vaihtuu hiilikuituun.

http://tapatalk.imageshack.com/v2/15/04/08/d4dc7cfb416cda20d36eda5efdc75819.jpg

JaniM
01.07.2015, 05.56
Aito vastaan Feikki: http://velonews.competitor.com/not-all-frames-are-created-equal-a-look-deep-inside-the-carbon-in-counterfeit-bikes

raparperi1
18.07.2015, 02.53
Aito vastaan Feikki: http://velonews.competitor.com/not-all-frames-are-created-equal-a-look-deep-inside-the-carbon-in-counterfeit-bikes

Oujee. On tainnut sällillä mennä pullat ja vellit sekaisin asiassa, tai no samalla periaatteella pirkka, euroshopper yms. muut feikkejä. Topikin pointti vissii käsitellä "kiina" (eli kaikkea) kuitua, tai siis sen kestoa yms.yms.
Itellä ainakin kiina täpärirunko kestänyt ja toiminut moitteettomasti, voi olla spekseissä löysä tai muuta mitälie "oikean" rungon myyjä kertoo tässä viaksi. Eli jos ei ko. kikkareista kokemusta niin aika dorka pitää olla niitä dissaamaan...

frp
18.07.2015, 20.01
Olisi kiva nähdä joskus vastaavia testejä, jossa jo alkujaan epärehellisen väärennös tuotteen sijaan verrattaisiin noista "luotettavaksi todetuista" paikoista ostettua kiinarunkoa länsituotteisiin. Siis sellaista joka myydään ihan rehellisesti kiinamerkkinä tai ilman merkkiä. Mutta ei taida länsimerkkejä huvittaa kustantaa sellaisia testejä.

Oma kiinakuitu kestänyt nyt 2v moitteetta. Keskiön naksuminenkin korjaantui vihdoinkin ja syypää oli länsimerkin keskiölaakeri.

Rox
25.07.2015, 00.57
Velonewsin juttu oli ihan vitsi. Sitä saa mitä tilaa jos ostaa kauppiaalta joka on valmis maalaamaan rungon Spessun väreihin saadakseen kauppaa. Joskus Cycling Plussassa tai Cyclistissä oli juttu jostain halpis-rungosta, mutta eihän ne sitä voinut kehua. Lähtökohtaisesti lehdissä kehutaan kaikki mainosten ostajien pyörät vuoron perään plus jotain custom-pyöriä mihin normiduunarilla ei ole varaa.

rhubarb
25.07.2015, 02.38
“Lue ulkomaisia sivuja” …*voisko ihan vaikka tänne keräillä jotain linkkejä luotettavista kauppiaista?

Yishun (http://www.asiancyclexpress.com/) on kuulemieni tarinoiden mukaan varsin hyvä. Onko jollakulla kiistävää tietoa omakohtaisesti tai linkin muodossa?

MacGyver
25.07.2015, 12.40
“Lue ulkomaisia sivuja” …*voisko ihan vaikka tänne keräillä jotain linkkejä luotettavista kauppiaista?

Tämä linkki oli edellisellä sivulla:
https://chinarello.wordpress.com/vendors/

Kasasin itse pojalle pyörän Flyxiin FR-201 26" runkoon ja ei ole valittamista. Paljon tukevampi runko kuin mikään itsellä olleista alurungoista. Ja paino oli muistaakseni 15" rungolle alle 1100 g.

Kestänytkin on, vaikkakin ei se junnun käsittelyssä joudukaan kovin koville.

frp
25.07.2015, 17.32
Pelkästään kauppojenkana listaus ei riitä. Varminta on vielä ostaa niitä kamoja mitä on testattu. Jos ei jaksa perehtyä ulkomana foorumien pitkiin ketjuihin niin sitten kannattaa ehkä maksaa se länsihinta.

Rox
12.08.2015, 10.07
Pelkästään kauppojenkana listaus ei riitä. Varminta on vielä ostaa niitä kamoja mitä on testattu. Jos ei jaksa perehtyä ulkomana foorumien pitkiin ketjuihin niin sitten kannattaa ehkä maksaa se länsihinta.

Perusongelma on, että sellaista mediaa joka puolueettomasti kertoisi kiinakuidun laadusta suhteessa brändituotteisiin ei ole olemassa. Itsellä toistaiseksi kokemusta vasta Flyxiin, Deng-Fun ja Hong-Fun tuotteista. Mielelläni voin tulla koeajaa ja lisätä kommentteja listaan jos on PK-seudulla mahkuja päästä n. 55cm malleja tyyppaamaan. Testaan toki mielelläni myös brändituotteita jos joku vendori haluaa niitä vertailuksi koeajoon tarjota. Stongat on oikeastaan ainoat tuotteet, jota en fleksaamisen takia voi varauksetta suositella. Oman kokemuksen mukaan rohkea kuitenkin rokan syö.

Judgment
16.12.2015, 16.50
Vähän tuntuu olevan hit and miss vielä nuo noname kiinakuitutuotteet. ~75kg omamassa lienee liikaa noille satulatolpille, vaikka ei mikään superkevyt tolppa ollutkaan (178g kiinnikkeineen).

Tällainen hajosi ekalla maastolenkillä: http://www.ebay.co.uk/itm/321752320851?_trksid=p2057872.m2749.l2649&var=510694398575&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Ei sentäs pelkkää massaa ole:

http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0263_zpsznicya2e.jpg (http://s125.photobucket.com/user/Judgment89/media/IMG_0263_zpsznicya2e.jpg.html)

http://i125.photobucket.com/albums/p51/Judgment89/IMG_0262_zpsucfph0bo.jpg (http://s125.photobucket.com/user/Judgment89/media/IMG_0262_zpsucfph0bo.jpg.html)

JayRay
16.12.2015, 22.38
No tuossa päässy kovin suurta lovea lompakkoon syntymään...

Kerrotko vähän lisää tapahtuneesta, niin voi arvella että miten olisi laatumerkin tolpalla käynyt.

paaton
16.12.2015, 22.44
Ei kyllä kovin laadukkaalta tekeleeltä vaikuta. Ei kai noiden hillarisäikeiden kuuluisi tuollaiselta näyttää? Tuonnehan on jäänyt käsittelemätöntä mattoa sisään?

noniinno
16.12.2015, 22.46
^^Eihän tuossa ole ollut tarpeeksi epoksia kun kuitusäikeet ovat noin irrallaan eivätkä ole kastuneet ollenkaan. Tuomittu hajoamaan. Paino on hilattu alas aika kyseenalaisin keinoin. Kevyt, halpa, kestävä...mitenkäs se menikään.

edit: paaton olikin nopeampi...

Judgment
16.12.2015, 22.51
Kerrotko vähän lisää tapahtuneesta, niin voi arvella että miten olisi laatumerkin tolpalla käynyt.

Hmm, laskin alas metsäkoneen ajouraa pitkin ja kuului vaan äkkiä naps satulan alta.

zander
16.12.2015, 23.26
No tuossa päässy kovin suurta lovea lompakkoon syntymään...

Kerrotko vähän lisää tapahtuneesta, niin voi arvella että miten olisi laatumerkin tolpalla käynyt.
Ei lompakkoon ja toivottavasti ei hanuriinkaan.

Rox
12.01.2016, 13.29
Laitoitko reklamaation myyjälle? Kuin kävi?

mutanaama
12.01.2016, 13.37
Toleranssien kanssa kannattaa olla tarkkana, useampikin runko rikkoutunut väljän satulaputken takia. Huomasin sen kun pyörittelin tolppaa käsissä ja huomasin sen pyöreyden olevan lähinnä vitsi. Tönärilläkin näki, että mitta oli noin mm liian pieni, jolloin tolppa pääsee heilumaan putkessaan ja tukee vain clampin kohdalta.

J.Kottenberg
12.01.2016, 15.22
^Toi on hyvä huomio. Pyörätehtaan takuuasioita hoitavat kaveritkin noi epämääräisten tolppien ongelmat mitä luultavimmatusti tietää, ja voi sitten olla rungon leviäminen ihan oma päänsärky.
Eipä ole ylimääräiset tuuletusaukot istumaosastossa ainoa sivuvaikutus joka saattaa esiintyä noilla noname-tolpilla.

buhvalo
06.03.2016, 06.40
http://i.ebayimg.com/images/g/Uz0AAOSwwPhWi~LK/s-l500.jpg

Ebay löydös, myyvä kuva.

OneTen
07.03.2016, 18.14
Avantgardistinen

Lähetetty minun SM-T555 laitteesta Tapatalkilla

ealex
19.10.2016, 15.04
Olen pitkään ihmetellyt, mitä ainetta (töhnää) kiinakuidussa on käytetty, kun hiilikuitua siellä ei ole kuin yksi UD-kerros sisällä ja yksi 3K kerros päällimmäisenä koristeeksi, nyt se sitten minulle selvisi: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001923466.html

Eli kiinalaiset näppärästi skippasivat hiilikuidun valmistusmenetelmän ja käyttävät turvetta täytteenä sellaisenaan... :D

JackOja
19.10.2016, 15.14
Suo(mi) nousuun!

paaton
19.10.2016, 16.44
http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001923466.html

Julkaistu: 1.4. 14:48

Olin aivan varma, että artikkelin alussa olisi lukenut näin, mutta ei.
Kuulostaa miltei liian hyvältä ollakseen totta.

VitaliT
19.10.2016, 17.08
Osako kukan sanoa kenen tä on, onko se ican tai joku moinen valmistaja?

http://www.vpace.de/produkt/cfat-carbon-fatbike-rahmen/

Blackborow
19.10.2016, 18.29
Osako kukan sanoa kenen tä on, onko se ican tai joku moinen valmistaja?

http://www.vpace.de/produkt/cfat-carbon-fatbike-rahmen/Valmistajasta ei käsitystä, mutta vaikuttaa samalta keksinnöltä kuin tämä https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-vir-fortis-frame-and-fork

VitaliT
19.10.2016, 19.06
Valmistajasta ei käsitystä, mutta vaikuttaa samalta keksinnöltä kuin tämä https://www.alpkit.com/sonder/bikes/sonder-vir-fortis-frame-and-fork

pako olla joku oem nin kuin white inerceptor, koska löytyi jo kolmas saman lainen ylihintainen runko.http://blackjackbikes.net/gallery/gallery

Rox
25.10.2016, 15.01
Olen pitkään ihmetellyt, mitä ainetta (töhnää) kiinakuidussa on käytetty, kun hiilikuitua siellä ei ole kuin yksi UD-kerros sisällä ja yksi 3K kerros päällimmäisenä koristeeksi, nyt se sitten minulle selvisi: http://www.iltasanomat.fi/taloussanomat/art-2000001923466.html


Katkenneesta lätkämailasta just bongasin lasikuitua sisältä. Ei nyt semmosta oo sentään tullut kiinapyörissä vastaan.


Toivottavasti Vapo rupeaa samantien tekemään jotain hipoa nano-fullereeni/dyneema-kuitua eikä sitä perushuttua. Ei kai se peruskuitulevy edes ole kallista vaan se epoksi ja työ.

Timojm
10.12.2016, 21.20
Pakko laittaa muutama kuva kun tuossa aikaisemmin on tähän runkoon viitattu. Runko on kestänyt nyt ensimmäisen viikon, jatkoa seuraa kunhan aikaa kuluu. Se, että tuo on vielä ehjä meikäläisen alla, on jo sinällään meriitti kun ei minulla mikään ikinä kestä :rolleyes: Mutta laittelenpa vaikka keväämmällä infoa kuinka tuon kanssa käy. Yleensä ottaen tuosta tuli oikein mukava pyörä ajaa. Hieman vaatii totuttelua täpäriläskistä siirtyminen ja onhan tuo geometriakin vähän erilainen mihin on tottunut. Ehkäpä tuo vaatii vielä kuitukiekkoa alla, keveyttä ennen kaikkea... vaikka en tähän uskonutkaan ikinä sortuvani ;)

http://i1077.photobucket.com/albums/w472/Timo_Massinen/IMG_1447%201_zpshl3ro18b.jpg

http://i1077.photobucket.com/albums/w472/Timo_Massinen/IMG_1445%201_zpsmcq53kbo.jpg

caic
03.02.2017, 21.44
Kerran tämä tuli jo jonnekin laitettua, soom not.

Uusi keula, 5 metriä ajoa ja eka jarrutus:
http://i493.photobucket.com/albums/rr298/ozzPics/kuitu_zpsbbb2f144.jpg


Lähetetty minun ONEPLUS A3003 laitteesta Tapatalkilla

jarit
04.02.2017, 07.32
^ Mistä löytyi noin tehokkaat jarrut ? :)

noniinno
04.02.2017, 09.52
Aina kuvia voi postailla. Ne, jotka saavat amerikkalaisen high end - kuidun rapsahtamaan, eivät juuri repostele kuvillaan somessa - ehkä mielikuvien rikkoontumisen ja statusarvon putoamisen pelossa. Mitäs jos naapuri ei enää olekaan kateellinen 😱?

CamoN
04.02.2017, 10.37
Aina kuvia voi postailla. Ne, jotka saavat amerikkalaisen high end - kuidun rapsahtamaan, eivät juuri repostele kuvillaan somessa - ehkä mielikuvien rikkoontumisen ja statusarvon putoamisen pelossa. Mitäs jos naapuri ei enää olekaan kateellinen [emoji33]?

Mikä merkki käyttää "amerikkalaista high end -kuitua"? Veikkaisin että ihan samaa geneeristä taiwanilaista kuitua käyttää melkein kaikki valmistajat, pois lukien ainoastaan ne terävimmän kärjen boutique-merkit jotka pystyy pyytämään tuotteistaan sikahintaa ja siten tekemään myös valmistuksen melkein alkutekijöistään oman katon alla. Brändiarvohan se on, jonka takia isojen valmistajien täytyy sijoittaa suunnittelutyöhön ja ylläpitää laadunvalvontaa. Se kasvattaa kustannuksia joka siirtyy tuotteen hintaan. Jos brändi on vahva niin totta kai sille voidaan lisätä vielä oma katteensa tuotteen hintaan.

Tyypillisesti "kiinalaisissa" on varmaan aina lähtökohtana jonkin tasoinen "kopioiminen", jolloin suunnittelukustannukset on minimaaliset. Brändiä ei ole käsitteen varsinaisessa merkityksessä, joten ei ole tarpeen huolehtia siitä. Välillä kopiointi tehdään varmasti 1:1 suhteessa kopioinnin kohteeseen, jolloin ominaisuudetkin on melkein 1:1. Välillä tehdään näköjään pelkkä näköiskappale, jonka ominaisuudet ei ole lähelläkään vastaavaa merkkituotetta.

Kokonaisuutena ajatellen tuo tuotantoketju on mielenkiintoinen, jos tehdään tuote joka arvioidaan jo lähtökohtaisesti sopimattomaksi siihen käyttöön johon sitä markkinoidaan, tai johon se mielikuvatasolla sopii. Sellaisesta ei voi pyytää kovin kovaa hintaa, eikä siitä silloin ole kotiutettavissa erikoisempaa myyntivoittoa. Kuitenkin jollain keinolla valmistus ilmeisesti pysyy kannattavana. Vai onko esim. Aliexpressillä vaan niin paljon hankintakanavia, että aina löytyy joku uusi nyrkkipaja joka suoltaa jotain höttöä oman aikansa.

noniinno
04.02.2017, 10.56
Mikä merkki käyttää "amerikkalaista high end -kuitua"? Veikkaisin että ihan samaa geneeristä taiwanilaista kuitua käyttää melkein kaikki valmistajat, pois lukien ainoastaan ne terävimmän kärjen boutique-merkit jotka pystyy pyytämään tuotteistaan sikahintaa ja siten tekemään myös valmistuksen melkein alkutekijöistään oman katon alla. Brändiarvohan se on, jonka takia isojen valmistajien täytyy sijoittaa suunnittelutyöhön ja ylläpitää laadunvalvontaa. Se kasvattaa kustannuksia joka siirtyy tuotteen hintaan. Jos brändi on vahva niin totta kai sille voidaan lisätä vielä oma katteensa tuotteen hintaan.

No en nyt tarkoittanut kirjaimellisesti kuidun valmistusmaata. Tämän siitä saa kun yrittää olla hauska itseään älykkäämmässä porukassa. Mukava kuitenkin kun jaksat asioiden faktat kerrata.

CamoN
04.02.2017, 13.01
Enkä ajatellut muistuttavani sinua henkilökohtaisesti niistä faktoista, yritän vaan pitää keskusteluketjun suunnilleen faktapohjaisena. Monilla, itseni mukaan lukien, on tapana lukea tällaisista ketjuista tietoa etsiessään vain ne viimeiset viisi viestiä tai viimeinen sivu. Jos ne on vähän kieli poskessa kirjoitettu, johtopäätökset voi muodostua erikoisiksi.

crcm
04.02.2017, 13.03
^ Mistä löytyi noin tehokkaat jarrut ? :)
Formulathan noi on. Pieksee Shimanot ja Avidin romut koska vaan. ;)

JohannesP
04.02.2017, 14.36
Ja muistetaan vielä tuotetestais ja laadunvalvonta. Tätä ei varmasti suoriteta hinnat-alkaen 10$ satulatolpille vaan kaikki menee myyntiin.

0802905
16.06.2017, 22.21
https://www.solereview.com/wp-content/uploads/2016/05/Cost_split_adidas_shoe.jpghttps://www.solereview.com/wp-content/uploads/2016/05/Cost_split_adidas_shoe.jpg

Ei tullut nopeella googlella pyöränosista vastaavaa. Aika monta välikättä jää pois kiinakuidussa. Tuotekehityskin on ulkoistettu=)

jarmo62
28.08.2017, 11.34
Ajattelin hankkia hiilikuiturungon Kiinanmarkkinoilta,onko kokemuksia näistä rungoista?entä muista osista?

frp
28.08.2017, 12.39
Ulkomaiden foorumeilta löytyy pitkiä keskusteluja, joista on syytä katsoa kokemuksia ennen tilaamista.

Gibsy
28.08.2017, 16.43
Tilasin just alumiinisia venttiilin hattuja sekä alumiiniset tangonpäätytulpat. Kerron kokemukseni kunhan tavara saapuu ;)

oppes
28.08.2017, 17.01
Vastaus ei liity pyöriin, mutta jonkin verran eri harrastuksiin olen tuolta tilannut. Tekisi mieleni sanoa, jotta "se on sitten herrassa". Voi saada ihan kelpo kamaa edullisella hinnalla tai hirveää halpis-scheissea. Kannattaa varautua tuohon jälkimmäiseenkin...

nure
28.08.2017, 17.07
Toivottavasti ei ole ollut maanantai... Kokemukset olleet hieman vaihtelevia, vaikka "merkkivalmistajien" rungot saattaa tulla samoista pajoista niin lähinnä laadunvalvonta saattaa olla poikkeavaa. Toisaaltaan osa noista pajoista harrastaa suoranaista tuoteväärennystä jolloin kyllä olen sitä mieltä että vahvasti mennään omalla vastuulla.

Sambolo
28.08.2017, 17.07
Kiinan kuiturungoista on oma lankakin. Taiwanista oon tilannut shimanoa ebayn kautta(kammet ja jarrut), ei pahaa sanottavaa. Taitaa mun ovaaliratas olla kiinakamaa, hyvin sekin pelaa.

nure
28.08.2017, 19.13
Rungot saattaa olla yllättävän painavia siinä vaiheessa kun Suomeen rantautuvat, kaverin runko oli yli 400g. ilmoitettua raskaampi.

0802905
28.08.2017, 19.56
Aloitin maantiepyöräilyn kiinakuidulla. Ostin kun kiinnosti kokeilla maantiepyöräilyä ja hinta oli kohdillaan. '

Vertailu kohtana pidän canyon enduracea johon siirryin levyjarrujen vuoksi.
Kiinarunko oli lähes yhtä jäykkä. BB alueelta jäykkyyden eron huomasin eniten. Tosin kiinarunko oli bsa ja canyoni on bb86. Kiinarunkokin suodattaa tarinöitä, mutta tuntui hieman pintakovalta. Omalla kohdalla canyoni ja kiinalevyjarrurungosta kasattu filo olivat niin lähellä hinnoissa, että päädyin canyoniin. Ja alkoi hieman jännittää kiinakuidun kestävyyys, vaikkei siitä ollutkaan mitään merkkejä tai havaintoja.

Omistan myös kiinakuitu jäykkäperän, jonka kasasin haluamakseni. Menee täydestä saksalaisesta postimyyntipyörästä - vain teippaukset puuttuu. Joustaa sieltä mistä pitää ja on jäykkä mistä kuuluu. Rungon paino oli tasan sama mitä ilmoitettiin. Aliexpressissä on paljon käyttäjäkokemuksia, joista voit lukea painojen - ja markkinapuheiden todenperäisyyttä.

Ja kirsikkana: Mulla oli kiinakuitudroppitanko fixissä. Muutaman kerran olen onnistanut kaatamaan pyörän kyljelleen. Vähitellen alkoi tuntua että vasen droppi joustaa enemmän kuin toinen. Otin tangon irti ja vääntelin. Huomasin, että jousto ei ollut luonnollista. Lopulta tanko meni katki muttei räjähtänyt - vaan jäi säikeistä kiinni kahteen osaan. Oman kokemukseni perusteella kuidut näyttivät menevän ihan oikea oppisesti ja luultavasti sama olisi käynyt merkkikuidullekin.


Runkoa ostaessa kannattaa kyllä harkita tarkkaan bike-discountin cube sale ja on-onen tarjonta. Hinnat ovat lähes samoja - muista laskea tullit. Itse maksoin kiina masturin rungosta n. 300€ ja n. 90€ tullia.

Slimi
28.08.2017, 20.04
Itsellä takana 4000 km ja puolitoista vuotta ympäri vuoden ajelua Flyxiin http://www.flyxii.com/en/products/flx-fr-603.html cx-pyörällä. Kaikki toiminut hienosti, vaikka aluksi pelotti.

STN
28.08.2017, 21.11
Toivottavasti ei ole ollut maanantai... Kokemukset olleet hieman vaihtelevia, vaikka "merkkivalmistajien" rungot saattaa tulla samoista pajoista niin lähinnä laadunvalvonta saattaa olla poikkeavaa. Toisaaltaan osa noista pajoista harrastaa suoranaista tuoteväärennystä jolloin kyllä olen sitä mieltä että vahvasti mennään omalla vastuulla.

Suomessa on tapana saada parempi tuote jos kyseinen tuote loppunut. Esim. jos on vuokrannut auton tietystä luokasta ja kun noutaa, ne on lopussa, saa paremman luokan auton alle. Tähän samaan mielikuvaan perustuu mainokset Kiinan tehtaista "nämä tuotteet tehdään samalla tehtalla, missä senjasen merkkinen tuote tehdään". Mutta Kiinasta sä saat juuri siitä mistä sä maksat. Vaikka samassa tehtaassa valmistettaisiin Audin ja Volvon kojelaudat, se ei merkitse yhtään siihen minkä laatuista tuotetta itse saat sieltä tehtaasta. Sen vuoksi Kiinan poika tekeekin hirveät varastot, jotta ei tarvitse myydä eioota (ja ne myy ei oota, jos tuote on loppunut eikä anna parempaa). Tietysti se, että samalta tuotteelta tulee laatumerkin tavarat, kertoo vain sen mihin se tehdas pystyy ei mitä sä saat. Saat vain sen laatuista kuin olet maksanut.

Mikolapiz
29.08.2017, 17.40
Kiinasta tilasin täyskuitu etuhaarukan ja ollut käytössä nyt reilut 2v,viime vuonna paris-rubaix reitti fillaroitu läpi ja ei ollut mtn ongelmaa:-)Kyseessä siis maantiepyörä,yksi mainitsematon fillari liike nekalassa totesi vuosia sitten kun näki haarukan että ei tolla aja ees hämeenkatua kertaalteen;-)

paaton
29.08.2017, 18.13
Kiinasta tilasin täyskuitu etuhaarukan ja ollut käytössä nyt reilut 2v,viime vuonna paris-rubaix reitti fillaroitu läpi ja ei ollut mtn ongelmaa:-)Kyseessä siis maantiepyörä,yksi mainitsematon fillari liike nekalassa totesi vuosia sitten kun näki haarukan että ei tolla aja ees hämeenkatua kertaalteen;-)

No sittenhän kiinalaiset haarukat ovat hyviä.

nure
29.08.2017, 20.06
STN, onneksi sentään pystyy vielä hankkimaan takuulla laadukasta, säästö loppupeleissä aika olematonta... Toisaaltaan nuo hiilipintaiset palikat ja rungot alkaa olla aika passee eikä muutenkaan omaan makuuni vaikkakin maalattua löytyy.

frp
29.08.2017, 21.06
Suomessa on tapana saada parempi tuote jos kyseinen tuote loppunut. Esim. jos on vuokrannut auton tietystä luokasta ja kun noutaa, ne on lopussa, saa paremman luokan auton alle. Tähän samaan mielikuvaan perustuu mainokset Kiinan tehtaista "nämä tuotteet tehdään samalla tehtalla, missä senjasen merkkinen tuote tehdään". Mutta Kiinasta sä saat juuri siitä mistä sä maksat. Vaikka samassa tehtaassa valmistettaisiin Audin ja Volvon kojelaudat, se ei merkitse yhtään siihen minkä laatuista tuotetta itse saat sieltä tehtaasta. Sen vuoksi Kiinan poika tekeekin hirveät varastot, jotta ei tarvitse myydä eioota (ja ne myy ei oota, jos tuote on loppunut eikä anna parempaa). Tietysti se, että samalta tuotteelta tulee laatumerkin tavarat, kertoo vain sen mihin se tehdas pystyy ei mitä sä saat. Saat vain sen laatuista kuin olet maksanut.

En yleistäisi, että kiinakuitua olisi varastoissa kauheat määrät. Ainakin omalla kohdalla havainnot ovat päinvastaiset eli monet paikat tilaavat tehtaalta tavaran vasta tilauksen jälkeen. Sen vuoksi onnistuukin hyvin kaikenlaiset pienet muutokset, kuten ylimääräiset pullotelineet, kehät ilman jarrupintoja, keskiöstandardin saa valita, hiilikuitupinnan voi valita perinteisen tai ud, maalauksen saa lisähinnasta haluamalla tavalla jne.

paaton
29.08.2017, 21.40
On muuten hämärän näköinen runko tuossa flyxiin 29plussassa.
Onko tuossa haettu tilaa eturattaalle?

http://www.flyxii.com/en/products/flx-fr-701.html

JackOja
29.08.2017, 21.42
Eikö tuo ole selvä Stache-kopio. Ei mitään hämärää.

paaton
29.08.2017, 21.56
Eikö tuo ole selvä Stache-kopio. Ei mitään hämärää.

No niinpäs onkin. Ensin kirjoitinkin viestiin, että onko tuo käytössä jossain merkkipyörässä.
Näyttää vaan taas sellaiselta keksinnöltä, etten ihan heti luottaisi kiinankuituun tuossa kohtaa.

Petteri Ellilä
29.08.2017, 22.34
Kiinankuitu on vähän kuin uhkapeli. Kumpaakaan en harrasta eikä kumpaankaan kannata sijoittaa enempää kuin on vara hävitä.

Mikolapiz
30.08.2017, 00.31
Samalta tehtaaltahan kaikki kuitu tulee nykyään,yli 6000e vehkeissä voi vielä lukea että handmade in italy tai usa..tarrat ja viimeistely maksaa sen extra 1000-3000e suomessa liikkeissä

STN
30.08.2017, 04.33
En yleistäisi, että kiinakuitua olisi varastoissa kauheat määrät. Ainakin omalla kohdalla havainnot ovat päinvastaiset eli monet paikat tilaavat tehtaalta tavaran vasta tilauksen jälkeen. Sen vuoksi onnistuukin hyvin kaikenlaiset pienet muutokset, kuten ylimääräiset pullotelineet, kehät ilman jarrupintoja, keskiöstandardin saa valita, hiilikuitupinnan voi valita perinteisen tai ud, maalauksen saa lisähinnasta haluamalla tavalla jne.

Joo, viestini olikin yleisesti Kiinan tavasta toimia.

ealex
30.08.2017, 11.04
Samalta tehtaaltahan kaikki kuitu tulee nykyään,yli 6000e vehkeissä voi vielä lukea että handmade in italy tai usa..tarrat ja viimeistely maksaa sen extra 1000-3000e suomessa liikkeissä
Huomasitko kuvia ylempänä katkenneesta kiinakuiduista? Tuossa haarukan kuvassa näkee valkoista kuitua, mutta hiilikuituhan on aina musta.
http://i493.photobucket.com/albums/rr298/ozzPics/kuitu_zpsbbb2f144.jpg

Muissakin kiinakututuotteissa, mitä itse olen käyttänyt, vaikka vaivautuivat värjäämään kuitua mustaksi, hiilikuitua ei ole kuin koristekerroksena.

frp
30.08.2017, 13.20
^Olen siis ajellut jo 3 vuotta pyörällä, jossa runko, kiekot ja kaikki putkiosat ovatkin värjättyä lasikuitua...

Fat Boy
30.08.2017, 14.17
^Olen siis ajellut jo 3 vuotta pyörällä, jossa runko, kiekot ja kaikki putkiosat ovatkin värjättyä lasikuitua...
Juu ja kyseessä on kiistaton fakta. Perustuu varmoihin lähteisiin.

nih..

rhubarb
30.08.2017, 14.56
Muissakin = joissakin. Caveat emptor.

ealex
30.08.2017, 15.04
^Olen siis ajellut jo 3 vuotta pyörällä, jossa runko, kiekot ja kaikki putkiosat ovatkin värjättyä lasikuitua...
Minäkin olen ajanut värjätyllä lasi- tms. kuidulla aika kauan tyytyväisenä, kunnes ajan kanssa kaikki ovat katkenneet ja olen tutustunut myös materiaalin sisältöön. Nuo kiinakuitu putkiosat muuten joustavat huomattavasti enemmän kuin vastaavat ja kevyemmät merkkikuituosat, enkä ihmettele enää miksi.

On toinenkin helposti todettava ero merkkikuidun ja kiinakuidun välillä, kiinakuitu haisee sisältä ja merkkikuitu on hajuton. Eli niissä on käytetty myös erilaista hartsia, halpa polyesteri-tyyppinen (haiseva) vs. kunnon epoksi (hajuton). Näin ainakin kaikissa kiinakuitutuotteissa, mitä itse olen kokeillut.

oem
30.08.2017, 15.27
Sitten vaan yleistämään,"Kaikki Ne".

paaton
30.08.2017, 15.32
Sitten vaan yleistämään,"Kaikki Ne".

Just de.

Ei vaan tajua, miksi puhutaan kiinankuidusta.

Tilasin satulatolpan, joka on kestänyt 5v kovaa ajoa => Kiinalaiset satulatolpat ovat laadukkaita. Haloo...

Koko ketju on aivan turha, jos puhutaan vain ebayn rihkamasta. Mutta tämä kai se ongelma onkin. Joku flyxii yrittää tehdä brändiä, mutta mitä väliä, jos voit ostaa myös Bontragerin satulatolppaa vitosella. Jos tilaat ebaysta satunnaiselta myyjältä, niin et millään voi tietää mitä saat tilatessa.

missile
30.08.2017, 15.32
Mustasta lasikuidusta tehty satulatolppahan pitäsi olla kaiken järjen mukaan mukavampi ajaa kuin oikeasta hiilestä tehty, ja high-modulus tolppa kaikista ikävin. Siis materiaalin kimmomodulin perusteella ainakin.

Edit, siis olettaen että ei räksähdä poikki :)

paaton
30.08.2017, 15.38
Mustasta lasikuidusta tehty satulatolppahan pitäsi olla kaiken järjen mukaan mukavampi ajaa kuin oikeasta hiilestä tehty, ja high-modulus tolppa kaikista ikävin. Siis materiaalin kimmomodulin perusteella ainakin.

Edit, siis olettaen että ei räksähdä poikki :)

On häviävän pieni ero, joustaako tolppa nätisti alla, vai uppoako se ahteriin :)

frp
30.08.2017, 15.43
Koko ketju on aivan turha, jos puhutaan vain ebayn rihkamasta. Mutta tämä kai se ongelma onkin. Joku flyxii yrittää tehdä brändiä, mutta mitä väliä, jos voit ostaa myös Bontragerin satulatolppaa vitosella. Jos tilaat ebaysta satunnaiselta myyjältä, niin et millään voi tietää mitä saat tilatessa.

Tuossa se asian ydin on tiivistettynä.

Jos "kiinakuitua" hankkii niin pitää ensin perehtyä ulkomaan foorumeiden pitkiin keskusteluihin niin tietää aika hyvin mitä mistäkin saa ja se hyvä tavara on vähintään yhtä hyvää kuin ne länsibrändätytkin.

jeijei
30.08.2017, 16.26
Samalta tehtaaltahan kaikki kuitu tulee nykyään,yli 6000e vehkeissä voi vielä lukea että handmade in italy tai usa..tarrat ja viimeistely maksaa sen extra 1000-3000e suomessa liikkeissä
Sen verran tiukat sopparit, etten usko valmistajan uhkapelaavan valmistuksen lopetuksella.
Siis jos myy samasta muotista tavaraa omaan laskuun ulos.

Osahan noista kiinakuituisista toimii hyvin, osassa jopa paremmat toleranssit bb:ssä kuin cannondalella.
Riski on vain aina olemassa, koska ei siellä ole laadunvarmennus samalla tasolla kuin isolla valmistajalla.

hitlike
24.04.2018, 10.21
Miten on porukan kiinakuidut kestänyt käyttöä? Erityisesti eBay satuloiden joissa myös kuituiset reilit kestävyys kiinnostaa.

Vivve
22.12.2018, 21.30
Tässä jonkin verran heräsi kiinnostus itsellänikin kiinakuitua kohtaan yhden toisen keskustelun pohjalta. Mikähän mahtaisi olla luotettava firma jolta voisi tilata kiekkosetin levyjarrulliseen maantiepyörään?

Jenkka
22.12.2018, 22.49
https://tulli.fi/artikkeli/-/asset_publisher/tulli-vinkkaa-verkosta-tilattu-polkupyora-tai-sen-osat-voivat-tulla-kalliiksi

polkumyyntitulli voi tulla yllätyksenä sitten tätä nykyä ja hyvä niin.... osta 350 eur runko ja maksa valtiolle toinen 350 eur että siinä mielessä hyvinvointivaltioteko...

Vivve
22.12.2018, 22.52
No juu! Tuota juuri katselinkin. Ei välttämättä omaan käyttöön soveltuvat kiekot tulisi yhtään sen halvemmiksi kuin esim. DT Swissin alukiekot saksalaisilta.

Laroute
23.12.2018, 00.53
Itse suosittelen merkkituotteita ja saat silloin haluamasi tarrat kuituun. Ei tarvitse olla maksamatta väliportaille! Eikun, nythän meni oikein. Mehän oikeasti maksetaan väliportaalle, jotta me saisimme heiltä ostaa jotain!

Tässä on hauskinta se, että jos ostat jotain halvalla, niin se on epäilyttävää. Jos kumminkin erehdyt ostamaan jotain hiton kalliilla, niin siinä ei ole mitään epäilyttävää. Tämä on kiistämättömän helppoa matematiikkaa ja siten vääjämätön totuus?

Meikäläistä on vuosien ajan huijattu kiinan suunnasta, koska eivät ole suostuneet lähettämään minulle kakkelsbergeri laatua, vaan ilkeyksissään priimaa, vaikka pashturaabista olen maksanut!

Kärsin siis hyvästä palvelusta ja hyvästä laadusta, mutta jätän ne mainitsematta, jotta minua ei luokitella tyhmäksi!

kuovipolku
23.12.2018, 10.22
Mutta jos nyt hetkeksi unohtetaan kaikkinainen hintavertailu, sillä kuten joskus on sanottu hinta ei ole tuotteen ominaisuus. Tai hieman kärjistäen ja leikkimielisestikin: eihän kukaan lenkille lähtiessään tai kilpailun starttialueella omaa fillariaan katsellessaan ajattele että sainpa sen halvemmalla kuin nuo muut tai onpa minulla kalliimpi ja sen vuoksi parempi pyörä kuin noilla muilla.

Unohdetaan seuraavaksi myös kaikkinainen eettinen pohdiskelu immateriaalioikeuksista, ympäristönsuojelusta tai työntekijöiden oikeuksista, jolloin kysymys voidaan pelkistää hieman yksinkertaisempaan muotoon: eikö kiinankuiturungolla ja Kiinassa valmistetulla merkkirungolla (josta tarrat on tätä keskustelua varten poistettu) ole merkittäviä eroja? Ja jos on tai joissain tapauksissa voi olla, pitääkö olla muita kokeneempi tai viisaampi välttääksen ostamasta vahingokseen niitä kiinankuiturunkoja joissa eroja on?


PS Meillä tiettyyn ikään ehtineillä miehillä on se ongelma - tai joskus hyväkin puoli - että meille on ehtinyt muodostua vankkumaton käsitys itsestämme ja horjumattoman vahvat mielipiteet joistain asioista. Sen vuoksi jos esimerkiksi pidämme itseämme kohtuullisen viisaina, meitä ei paljon hetkauta että joku tai jotkut luokittelevat meidät tyhmäksi.

PPS Joskus hinta todella on tuotteen ominaisuus. Pääsin kerran seuraamaan sivusta kun suhteellisen nuoressa yrityksessä haettiin oikeaa hintaa sen kehittämälle tuotteelle. Teorian ja konsulttien neuvojen mukaan oli periaatteessa olemassa kaksi mahdollisuutta: hieman alempi hinta ja suurempi myyntivolyymi ja hieman korkeampi hinta ja pienempi myynti. Kumpikin vaihtoehto toisi yhtä paljon rahaa taloon. Valituksi tuli korkeampi hinta, koska katsottiin että alempi hinta antaisi väärän kuvan tuotteen laadusta ja yrityksestä. Sen välttämiseksi oli jopa syytä ottaa pieni riski siitä että tuotto jäisikin odotettua vähäisemmäksi...

metusala
23.12.2018, 10.37
Tässä jonkin verran heräsi kiinnostus itsellänikin kiinakuitua kohtaan yhden toisen keskustelun pohjalta. Mikähän mahtaisi olla luotettava firma jolta voisi tilata kiekkosetin levyjarrulliseen maantiepyörään?

Viimeisimmän kiekkosetin joilla olen nyt ongelmitta ajanut 3k km tilasin täältä: https://www.aliexpress.com/store/608490 . He kasasivat kiekot juuri sellaisista komponenteista kun halusin, lisäsivät erikoisemman toimitustavan ja tekivät Aliexpressiin minun kiekoille yksityisen tuotenimityksen jonka mukaan maksoin tilauksen.

Laroute
23.12.2018, 13.10
^ Kannattaa myös lähestyä toimittajaa sähköpostille ja pyytää heiltä ehdotusta luovasta hinnoittelusta ja toimitustavasta, jos tuotteen hinta on yli 150 euroa.

Jenkka
23.12.2018, 14.58
^ Kannattaa myös lähestyä toimittajaa sähköpostille ja pyytää heiltä ehdotusta luovasta hinnoittelusta ja toimitustavasta, jos tuotteen hinta on yli 150 euroa.


Nyt varmaan kannattaa jättää ko. Suositus omaan arvoonsa, jos ’luovalla hinnoittelulla’ tarkoitetaan ns.alihintaista laskua, jonka voi esittää suomen viranomaisille tullia/alvia välttääkseen.

Ennen ko. toimeen ryhtymistä kannattaa avata ns. Vihreä kirja rikoslain kohdalta ja etsiä sieltä (järjestyksessä) luvut: 16, 29 ja 46 ja pohtia asiaa tai löytyisikö ko.mluvuista joku rangaistussäännös, jonka tunnusmerkistötekijät osuisi kohdalleen...

MRe
23.12.2018, 15.04
Vanha totuushan on ollut, että varastamalla saa halvempaa.

JohannesP
23.12.2018, 15.19
Ei vaan pysty ymmärtämään. Jos haluaa halpaa niin miksei voi sitä rehellistä halpaa sit ostaa? Tai sit tilaa Kiinasta ja maksaa kulut mitkä siitä tulee. Wigglestä saa 550-650€ Prime merkkisiä kiekkoja monella eri profiililla. Planet x myy samoiten halpaa kuitua omilla tarroilla. Ei ne suoraan kiinasta tulevat kiekot tule nykyisin enään halvemmaksi kuin eurooppalaiset kauppojen omat brändäämät kiekot ellei sit välttämättä halua veroja kiertää pyytämällä kuittia pienemmällä summalla ja toivomalla ettei tulli huomaa tätä ja pyydä lisäselvitystä.

Miksei nämä kelpaa vai pitääkö olla erilainen ja erottua verojakin kiertämällä? Odotellessa seuraavia tuloudellisia vinkkejä (veroihin liittyviä) kasvattaa varallisuutta.

Laroute
23.12.2018, 15.52
Hassua miten vinkkini liitettiin veronkiertoon. Tarkoitin tietenkin sitä, että kiekkoparin voi toimittaa erillisinä paketteina, eikä tilatun tuotteen hinta silloin ehkä ylitä 150 euron rajaa. Onko jotenkin arveluttavaa tilata etu- ja takakiekko eri aikaa? Mitkähän rikoksen tunnusmerkit tämä toiminta täyttää?

Joillekin taisi olla melkoinen pettymys, kun luovuus vinkissäni olikin pelkkää talonpoikaisjärkeä, eikä rikollista veronkiertoa!

kauris
23.12.2018, 15.59
Tuossa ei ole mitään pahaa. Edellisestä viestistäsi mielestäni kuitenkin sai selkeästi sen käsityksen, että vinkkasit myös ehdottamaan myyjälle muun hinnan käyttämistä kuin oikeaa. Ellet tarkoittanut sitä , että ehdottaisi alennusta sen verran, että raja ei juuri täyttyisi. Kahteen pakettiin jakamisen lisäksi.

JohannesP
23.12.2018, 16.04
Kertoisitko sit tarkemmin mitä tämä "luova hinnoittelu" sit mahtaa tarkoittaa? Varsinkin kun kaikki tietävät kuinka kiinalaiset tämän luovan hinnoittelun toteuttaa.

Postittamisessa ei tietenkään ole mitään laitonta jos siihen ryhtyvät.

Laroute
23.12.2018, 16.08
^ Hyvä kauris! Äläpäs nyt laita sanoja suuhuni. Kirjoitin "^ Kannattaa myös lähestyä toimittajaa sähköpostille ja pyytää heiltä ehdotusta luovasta hinnoittelusta ja toimitustavasta, jos tuotteen hinta on yli 150 euroa."

Huomaathan viestissäni ^ merkin, jolla viittaan edelliseen viestiin ja keikkojen hankintaan. Tuotteella tarkoitan kiekkosettiä, koska nimenomaan viittasin viestiin missä puhutaan kiekkosetin ostamisesta. Kirjoitan tuossa luovasta hinnoittelusta ja toimitustavasta. Ylempänä sitten tarkensin sitä kiekkojen eri aikaisesta toimittamisesta, koska joidenkin lukijoiden mielikuvitus ei riittänyt ajattelemaan kuin pahaa asiasta.

JohannesP. Itselläni se on toiminut kuten juuri kuvasin. Kinkkikaupassa on annettu kiekkoparille hinta joka on esim. 250 euroa ja free shipping. Olen sanonut että ostan kiekkoparin sillä ehdolla, että saan ostaa ne erillisinä ja eriaikaan toimitettuna. Eivät ole kieltäytyneet myymästä.

Jenkka
23.12.2018, 16.19
Hassua miten vinkkini liitettiin veronkiertoon. Tarkoitin tietenkin sitä, että kiekkoparin voi toimittaa erillisinä paketteina, eikä tilatun tuotteen hinta silloin ehkä ylitä 150 euron rajaa. Onko jotenkin arveluttavaa tilata etu- ja takakiekko eri aikaa? Mitkähän rikoksen tunnusmerkit tämä toiminta täyttää?

Joillekin taisi olla melkoinen pettymys, kun luovuus vinkissäni olikin pelkkää talonpoikaisjärkeä, eikä rikollista veronkiertoa!

Niin asia ei ole aivan näin yksinkertainen....

Jos myyjä myy vain kiekkopareja ja tarkoituksesi on nimenomaan ostaa kielkopari ja teet kuotenkin itse aloitteen myyjälle (veronvälttämistarkoituksessa) kahdesta eri kauppalaskusta ja lähetyksen/kaupan jakamisesta kahteen eri toimitukseen, on lievän veropetoksen tunnusmerkistö täyttynyt.

Uskon *Laroute*, että et usko ko. asiaa, niin voit heti pyhien jälkeen soittaa tullineuvontaan ja kertoa millaisen ystävällisen vastauksen sieltä saat kun kuvailet asian rehellisesti....

Laroute
23.12.2018, 16.28
^Kyllä Jenkalla mielikuvitusta riittää, kun väittää kyseistä toimintaa veronkierroksi. Hupaisaa huomata, että asiakas ei saa ostaa tuotteita eri aikaan ja myyjän pitäisi kieltäytyä niitä toimittamasta, kun yhdellä foorumilla niin sanotaan.

Tässä on vahvasti fiilis, että kun yksi äijä ajaa tyytyväisenä kiinankuidulla, niin hänen on pakko olla muutenkin läpeensä mätä esim. veronkiertäjä! Pidän tätä hyvänä viihteenä, kiitos siitä!

Jami2003
23.12.2018, 16.37
Ai että tilauksien splittaaminen olisi veronkiertoa. No voi hohhoijaa. Yrityspuolella b-to-b busineksessa on erilaisia lähetyksien arvoja eri maihin jotka vaativat sitten erilaisia asiakirjoja/tullikäytäntöjä (esim Sveitsillä on n 7 keur raja erilaiselle tullauskäytännölle). On ihan yleistä ja läpinäkyvää että toimituksissa katsotaan ettei tietyt rajat ylity mikäli mahdollista. Ei siinä ole mitään ihmeellistä tai rikollista. Yhtä rikollista kuin se että yhdellä kuormalla kyseessä on ylikuorma ja kahdella ei.

Mitä tulee "kiinan kuidun" laatuun niin kyseinen alue ei ole mikään homogeeninen yritysten massa vaan siellä on monenlaisia toimijoita. Jos valmistaja täyttää länsimaiset laatustandardit rungoissa niin ei ne standardit mihinkään unohdu kun tehdään omia no-name runkoja (joille pyritään yleensä saamaan pikku hiljaa joku brändi). Toisin kuin aluetta tuntemattomat kuvittelee niin myös sieltä löytyy yrityksiä joilla on pitkän aikavälin tavoitteita ja kunnianhimoa. Tosin (yleensä) tällaiset yritykset eivät riskeeraa länsimaisia suhteitaan tekemällä kopioita.

Jenkka
23.12.2018, 16.44
Jami...voit sinäkin halutessasi soittaa tullineuvontaan ja avaaman asian kokonaisuutena (= olet itse tehnyt aloitteen kahdesta kauppalaskusta ja lähetyksen jakamiesesta pelkästään veronvälttämistarkoituksessa).

Tilanne on aivan sama kuin ostat sieltä sveitsistä rouvalle timanttikorvikset. Pyydät kaksi laskua ja tuot ne maahan (toisen omassa kassissa ja toisen rouvan kassissa matkustajatuomisena). Muista mennä punaista linjaa ja kertoa asia..... niin varmistuu asia (kun matkustajatuomisen raja ylittyy...)

Laroute
23.12.2018, 16.50
Jenkka, olen ostanut tänä vuonna kaksi kiekkoparia kiinasta ja kiekot on toimitettu yksittäin. Toisen setin keväällä ja toisen syksyllä. Olisiko minun pitänyt ne tilata yhtäaikaa tai toinen kiekkopari vasta ensivuoden puolella, jotta välttyisin veronkiertoepäilyiltä?

Hyvä, että saadaan tätä veroneuvontaa näinkin päin, eikä ainoastaan kiinankuitumiehen arveluttavia ja vähintäänkin puolirikollisia ohjeita. Kiinankuitumies kun sanoo, että aurinko paistaa, niin kirkasotsaiset ovat varmoja, että sataa!

Jenkka
23.12.2018, 17.07
Vaikka tämä onkin viihdyttävä keskustelu, täytyy nyt jatkaa jouluvalmisteluja.

En pelkästään *Laroute* ole kirjoittanut sinulle, vaan laajemminkin, ettei kukaan noudattaisi ohjeitasi, joita annoit ns. Luovan hinnoittelun kauppalaskujärjestelyistä aiemmin keskustelussa.

Pitkästä aikaa on ollut kiva kirjoitella, jätän tällä kertaa tämän(kin) foorumilangan sinulle. Levollista joulua.

Laroute
23.12.2018, 17.11
Hyvää Joulua myös sinulle, kuten muillekin.

Jami2003
23.12.2018, 17.47
Jami...voit sinäkin halutessasi soittaa tullineuvontaan ja avaaman asian kokonaisuutena (= olet itse tehnyt aloitteen kahdesta kauppalaskusta ja lähetyksen jakamiesesta pelkästään veronvälttämistarkoituksessa).

Tilanne on aivan sama kuin ostat sieltä sveitsistä rouvalle timanttikorvikset. Pyydät kaksi laskua ja tuot ne maahan (toisen omassa kassissa ja toisen rouvan kassissa matkustajatuomisena). Muista mennä punaista linjaa ja kertoa asia..... niin varmistuu asia (kun matkustajatuomisen raja ylittyy...)Kysyin tullilta kun kävin jenkeissä ja oli mukana paljon elektroniikkaa että mites kun kuitteja ei ole että kirjoittaisko tulli maastavienti todistuksen että voin ne ilman tullia myös tuoda maahan. Vastaus oli että elektroniikkaa kuule liikkuu eu rajan yli niin paljon että ketään ei kiinnosta matkustajatuonti. Että vastaukset riippuu myös paljon siitä miten kysymykset muotoilee ja kenelle esittää.

Kysymuksessä on vero/tulli suunnittelu, ei kierto jos tilauksia alkaa pilppomaan. Vaikka agressiivinenkin mutta niin kauan kuin kuiteissa on oikeat arvot, ei ole syyllistynyt mihinkään laittomuuteen sama mitä väität (tai neuvova puhelin. Verottajakin antaa vain korvausta vastaan sitovan ennakkopäätöksen kirjallisesti, puhelimessa annetut ei merkkaa mitään...)

Hyvät joulut vaan [emoji2]

Jenkka
23.12.2018, 18.38
Kysyin tullilta kun kävin jenkeissä ja oli mukana paljon elektroniikkaa että mites kun kuitteja ei ole että kirjoittaisko tulli maastavienti todistuksen että voin ne ilman tullia myös tuoda maahan. Vastaus oli että elektroniikkaa kuule liikkuu eu rajan yli niin paljon että ketään ei kiinnosta matkustajatuonti. Että vastaukset riippuu myös paljon siitä miten kysymykset muotoilee ja kenelle esittää.

Kysymuksessä on vero/tulli suunnittelu, ei kierto jos tilauksia alkaa pilppomaan. Vaikka agressiivinenkin mutta niin kauan kuin kuiteissa on oikeat arvot, ei ole syyllistynyt mihinkään laittomuuteen sama mitä väität (tai neuvova puhelin. Verottajakin antaa vain korvausta vastaan sitovan ennakkopäätöksen kirjallisesti, puhelimessa annetut ei merkkaa mitään...)

Hyvät joulut vaan [emoji2]

Juu...mitäpä minä näistä lakiasioista tietäisin, kun en ole insinööri.

Vivve
23.12.2018, 20.13
Aika vähän tuli suosituksia :D hyvin te vedätte.

JohannesP
23.12.2018, 20.41
Aika vähän tuli suosituksia :D hyvin te vedätte.
https://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=113&t=103936&start=2070

Siitä voi ainakin aloittaa tutkailemalla mitä tuolla on ihmiset tilaillu. Light bicycle on varmaan suosituin, mutta sillä on brändi muodostettu ja maksat siitä. Toinen ääripää mennä alibabaan ja tilata sieltä mieluisat ja katsoa jälkeenpäin mitä saat.

Vivve
23.12.2018, 20.47
No joo... Kuten jo sanoin niin mieluisat kiekot olis samanhintaiset kuin Dt Swissin valmistamat alukiekot. Taidan kallistua tunnettuun brändiin.

Laroute
23.12.2018, 20.52
Itse annan peukun Light Bicyclelle. 5 kiekkoa sieltä tilannut eikä moitteen sanaa! Näyttää olevan alennuksia nyt. https://www.lightbicycle.com/newsletter/Christmas-Sale-Enjoy-up-to-30--discount.html

JohannesP
23.12.2018, 21.20
Fairsport kans toinen tunnettu vaihtoehto. LB ihan eri tasoa kun perus bulkki mikä näkyy hinnassakin.

Itse annan peukun Light Bicyclelle. 5 kiekkoa sieltä tilannut eikä moitteen sanaa! Näyttää olevan alennuksia nyt. https://www.lightbicycle.com/newsletter/Christmas-Sale-Enjoy-up-to-30--discount.html
Jos kiekkosetti maksaa esim 700 USD niin paljonko tästä on tullut todelliset kustannukset vaikka olisivat myyneet erikseen etu- ja takakiekon? Tuntuu vain ettei polkumyyntitullinkaan lisäksi paljoa kannata tämä homma elleivät sit todellakin kirjaa 150€ arvoiseksi kuitille. Eikä itselleni ole tällä hetkellä tarvetta, mutta joskus näitä laskeskelin ja huomasin olevan kannattamatonta, kun samaan rahaan saa fillaritorilta vaikka mitä uudenveroista ja uutenakin melko vapaat vaihtoehdot.

plr
24.12.2018, 00.59
Eikö tuossa ylempänä linkatussa tekstissä sanottu, että polkumyyntitulli voi tulla vain, jos ei esitä allekirjoitettua kauppalaskua? Voiko yksittäisen pyörän tilaaja Aliexpressistä (kauppalasku siis mukana) edes teoriassa joutua maksamaan polkumyyntitullia?

MRe
24.12.2018, 09.12
Itse annan peukun Light Bicyclelle. 5 kiekkoa sieltä tilannut eikä moitteen sanaa! Näyttää olevan alennuksia nyt. https://www.lightbicycle.com/newsletter/Christmas-Sale-Enjoy-up-to-30--discount.html
Mitä nyt nopeasti katsoin, niin fatin kuitukiekot DT Swiss-navoilla USD 1043 ja painoa 2018g (pari). DT Swiss-kiekot BR 710-kehillä ja samoilla navoilla kuin kiinanihme 597€ @ 2228g (+ n. 100€ 54-hampaisella takanavalla). Kiinantuotteeseen kun laittaa ALVin päälle, niin ollaan tuplahinnassa aluversioon nähden. Toki 200g vähemmän painoa, mutta ehkä fätissä tuo nyt sitten ei ole ihan niin gramman päälle. Tai ei tuo nyt itselle ole tuon hinnan väärti.

Mutta siis jos Larouten kiekot ja "kiinankuitu" on tuota Light Bicyclen kamaa, niin tuskin noissa nyt isommin laatuongelmia on. Yleensä itse kun puhun jostain "kiinankuidusta", niin tarkoitan näitä no-name hikipajoja, joita tulee ja menee. Samaa kiinankuitua kuin tuo LB, niin ovat nämä brändätytkin. Tekeekö edes ENVE itse noita kuituosiaan länsimaissa? Ja vaikka tekisikin, niin onko se mikään laadun tae? Enemmän laatua takaa se, että ENVE on lyönyt siihen leimansa päälle. On sitten tehty vaikka Suomessa.

JohannesP
24.12.2018, 09.37
LB on aivan eri laatua kuin nämä alibaban. Onhan tuokin tavallaan rakennettu brändi vaikka open mould kamaa onkin. Jos brändittömästä kiinankuidusta puhutaan niin itselläni ensimmäisenä tulee mieleen random alibaban myyjät.

Ainakin pari vuotta sitten Enve valmisti vain kiekot jenkeissä.

frp
24.12.2018, 10.30
Erään kaverin kokemus parilta kertaa ollut, että se todellisuutta pienempi lasku on laitettu, vaikka olisi pyytänyt laskua oikeilla summilla.

MRe
24.12.2018, 11.08
Erään kaverin kokemus parilta kertaa ollut, että se todellisuutta pienempi lasku on laitettu, vaikka olisi pyytänyt laskua oikeilla summilla.
Yllättävän hyvin tulli on kuitenkin perillä markkinahinnoista. Varsinkin yleisempien juttujen kanssa. En minä, mutta kaverit kertoi. En ole jaksanut varmaan viiteen-kuuteen vuoteen puljata tullin kanssa satasen tai kahden vuoksi. Mieluummin tilaa Euroopasta.

Lisäksi jos joku DHL tekee tullauksen, siitäkin pitää maksaa 50 EUR lisää.

Tosin onhan näitä varsinkin kamerapuolella: viiden tonnin kamera ilmestyy kotiovelle ilman tulleja. En tiedä miten uittavat EU-alueelle sisään, ilmeisesti jotenkin Kanaalin saarten kautta.

BB Holland
24.12.2018, 11.54
Tullijututhan on jossain määrin muuttuneet sen jälkeen, kun tuli nettipostitullaus. Amerikasta tulevat paketit juuttuvat aina tullipostiin. Toisin on Kiinasta tulevat, pienemmät paketit tulee jokseenkin aina läpi ainakin jos nuo ebay-myyjät laittaa kuoreen päälle pienemmän summan niin kuin ne yleensä tekee. Noita pieniä Kiinan-paketteja on niin paljon, ettei tulli kerkiä niihin puuttua vaikka kuluttaja tekee tullauksenkin itse.

Kiekkojen osalta tulee mieleen, että kannattaa ehkä tilata navat erikseen. Ne tulee tod.näk. vapaasti, kehät eivät. Kameroiden osalta Kanaalista on tilattu objektiiveja, valokuvausfoorumissa on siitä säie. Näillä näkymin brexithän sitten viimeistään muuttaa tuonkin, kuten kaikki muutkin tilaukset briteistä.

Malamuutti
24.12.2018, 12.09
Kiekkojen osalta tulee mieleen, että kannattaa ehkä tilata navat erikseen. Ne tulee tod.näk. vapaasti, kehät eivät. Kameroiden osalta SimplyElectronics toimii Kanaalissa, sieltä tilasin objektiivit aikoinaan. Näillä näkymin brexithän sitten viimeistään muuttaa tuonkin, kuten kaikki muutkin tilaukset briteistä.

Eikös noilta Kanaalin saarilta pitäisi kuitenkin läpsäistä alvit EU:n puolelle tulevaan tilaukseen? Niiden statushan on käsittääkseni enempi vähempi sama kuin Oolannin: tulliliitto kyllä, veroalue ei.

BB Holland
24.12.2018, 12.12
Eikös noilta Kanaalin saarilta pitäisi kuitenkin läpsäistä alvit EU:n puolelle tulevaan tilaukseen? Niiden statushan on käsittääkseni enempi vähempi sama kuin Oolannin: tulliliitto kyllä, veroalue ei.
Niinhän pitäisi olla, mutta ei se niin ollut. Nykyisin en tiedä.

arctic biker
24.12.2018, 12.44
Kiinankuitua on mullakin, tosin Planet X:n myymänä Battaglin Faster runkosetin muodossa, aattelin jotta jos jotain murhetta niin takuusta saattaa olla toivoa. Sekä myyjä että "tehdas" toivoakseni jotain vastuuta tuntevat. Kolmatta vuotta ajossa ja olen tyytyväinen, varsinkaan kunnen paremmasta tiedä, kuiten riittävän hyvä mulle.

Viimeisessä Tourin testissä oli kuituisia satulatolppia testissä, osa merkkituotteista ei läpäissyt, kuuna kullan valkeana en hirviäisi tilata ebaysta tolppaa.

Kiekkoja en tilaa mistään misten tiedä, Poison-Bikes saksanmaalla väsää ny vannejarrukelpoista levarinapaista etusta DtSwissin vanteella/pinnoilla ja nippeleillä mitä ny napa on Novatec. Mulle hyvinkin tuttu napa kahdeksan vuoden kokemuksella.

Googol
24.12.2018, 14.20
Eikö tuossa ylempänä linkatussa tekstissä sanottu, että polkumyyntitulli voi tulla vain, jos ei esitä allekirjoitettua kauppalaskua? Voiko yksittäisen pyörän tilaaja Aliexpressistä (kauppalasku siis mukana) edes teoriassa joutua maksamaan polkumyyntitullia?

Minä kyllä ymmärtäisin sen niin, että 48,5 % polkumyyntitulli tulee ainakin, jos ei ole kauppalaskuilmoitusta. Jos on, voi tulla sittenkin, riippuen yrityksestä, jolta on ostettu.

plr
24.12.2018, 23.42
Suurin huoli nähdäkseni näissä kiinakuituosissa on sen varmistaminen, että ne täyttävät riittävät tuoteturvallisuusvaatimukset.

Katselin yhtä runkoa, joka on ilmeisesti ok-laatua tuottavan valmistajan tekemä. Aliexpressissä oli lyhyt maininta jostakin sertifioinnista. No pyysin valmistajalta testitulokset ja kysyin onko rungolla CE-hyväksyntä. Tähän ei tullut vastausta. Oletan, että sertifioinnit eivät ole kunnossa ja en lähde sen vuoksi asiaa enempää ihmettelemään. Rungoille on olemassa hyvin määritellyt kestävyystestit ja haluan nähdä omassa pyörässäni, että runko on kunnossa.

MRe
25.12.2018, 10.43
Sähkölaitteiden osalta oli juttua tässä taannoin jossain lehdessä tms. Siinä oli tilattu latureita Kiinasta ja kun mallikappaleet oli tulleet, niissä ei ollut mitään sertifiointileimoja. Oli kysytty, että saako teitä CE-leimattuja vehkaitä. Kiinanmies oli vastannut, että kyllä saa, voisitteko laittaa malliksi CE-leiman kuvan...

No, voi olla legendaakin, mutta en tiedä kuka noita Kiinassa sertifioi ja kuka varmistaa, että ne on tosiaan sertifioitu. Suomessa voi aina olla Inspektaan yhteydessä.

Jami2003
25.12.2018, 11.21
Sähkölaitteiden osalta varmaan ei pidä paikkaansa mutta pyörän runkojen CE -merkintä ei kyllä tuota leiman printtaamista kummempi prosessi ole eurooppalaisillakaan valmistajilla. Riittää että lujuuslaskelmat on tehty tavalla tai toisella ja tokihan ne on tehty ainakin sillä toisella tavalla kun runko on suunniteltu. Suurimmalla osalla (pieniä valmistajia) ei ole olemassa mitään CE -testiä tai laskelmia saati että ne olisi ulkopuolisilla teetetty.

plr
25.12.2018, 12.05
Jos eurooppalaiset valmistajat laittavat CE-merkinnän pyörään ilman kattavia testauksia, esim. ISO 4210, niin he asettavat itsensä alttiiksi melkoiselle liiketoimintariskille.

EU-alueelle jonkin tavaran maahantuoja käsittääkseni vastaa tavaran vaatimustenmukaisuudesta. Jos vaikkapa myy itse maahantuomansa kiinapyörän edelleen, niin sen maahantuojana vastuu saattaa yllättää, jos jotakin sattuu.

Jami2003
25.12.2018, 14.16
CE sertin laittaminen ei vaadi että testi tai vaatimusten todentaminen olisi tehty ulkopuolisella taholla. Tottakai kun lätkän laittaa kannattaa yrittää varmistaa että vaatimukset täyttyvät, ainakin jos tähtää pitkäaikaiseen liiketoimintaan. Ettei nyt ihan yksinkertaisimmasta mitta-asiasta tai heijastin vaatimuksesta kärähdä. Siitä että runko täyttäisi jotku lujuus vaatimukset jotka on testattu tieteellisesti jossain, siitä se ei kerro mitään. Pahimmassa tapauksessa on ostettu kiinan runkoa jolle valmistaja on antanut CE sertin. Ja millä perusteilla, sitä ei taas kukaan voi tietää.

Toki isoilla merkeillä nämä asiat ovat (kai) kunnossa kun menetettävääkin on vähän liikaa. Ja siitä huolimatta jännästi jotku Trekin rungot repeää juuresta ja tais Canyonillakin olla joku aika sitten ongelmia runkojen kestävyyden kanssa.

MRe
25.12.2018, 21.02
Tässähän niitä nyt syntyy. En tiedä onko kiinankuitua, vai "kiinankuitua", mutta kuitua ja Kiinasta.


https://www.youtube.com/watch?v=QzzxGEHc1N0

frp
25.12.2018, 22.02
Olipas upea video kun oli noin hienosti kaikki vaiheet kuvattu. Eikä edes hiilikuitua porannut kiinalaislapsi ilman suojaimia. Hyvin oli mietitty prosessi kun paineilmapussin poistoonkin vanteen sisältä oli kone. Hetken tuo yksi kohta ihmetytti, mutta siinä taisi olla läskipyörän vanne työn alla.

plr
25.12.2018, 23.10
CE sertin laittaminen ei vaadi että testi tai vaatimusten todentaminen olisi tehty ulkopuolisella taholla.

Osassa caseista vaatii, osassa ei. Joitakin testejä saa tehdä vain hyväksytty labra, valmistaja ei näitä testejä saa tehdä itse, jos ei ole mainittu hyväksytty labra. Osassa valmistajan vakuutus riittää.

Yritin löytää aukottoman listan polkupyörän vaatimuksenmukaisuustestauksesta, mutta homma menee monimutkaiseksi. On standardeja, tyyppihyväksyntöjä, poikkeuksia ja erittäin hankalasti selvitettävää dokumenttia, paljon.

Joka tapauksessa teollisesti valmistettavissa ja myytävissä polkupyörissä usei(mmi)ssa EU-maissa ilmeisesti noudatetaan ISO 4210 -standardia ja se speksaa tarkkaan polkupyörän osien testauksen. Valmistaja ei saa laittaa pyörään CE-merkintää tekemättä noita testejä.

En nyt saanut varmasti selville voiko yksittäisen polkupyörän tehdä ja ottaa laillisesti liikennekäyttöön EU-alueella, jos sen kokoaa vaikka itse hitsaamalla vesijohtoputkesta tai kiinarungosta. Ah tätä direktiivien ihanuutta!

Jami2003
26.12.2018, 09.45
Luulisin että jos tulee omaan käyttöön niin voi. Pyöräähän ei rekisteröidä ja esim veneitä saa rakennella vaikka minkälaisia omaan käyttöön. Vaikka ne pitää monessa tapauksessa rekisteröidäkin.

YocceT
26.12.2018, 10.32
CE sertin laittaminen ei vaadi että testi tai vaatimusten todentaminen olisi tehty ulkopuolisella taholla.


Tietyissä tuoteryhmissä CE-merkin käyttöön vaaditaan ulkopuolisen tarkastuslaitoksen arvio (kaasulla toimivat kotitalouslaitteet, tietyt koneet (esim autonostimet ja moottorisahat), henkilösuojaimet (pyöräilykypäräkin), hissit, mittauslaitteet ja osa rakennustuotteista). Muiden osalta kyse on vain valmistajan vakuutuksesta, ja CE-merkintä on enemmän tai vähemmän viitteellinen.

JK-
26.12.2018, 13.42
Turhan paljon kiristystä, ilmaa, elopainoa ja juurakkorytkytystä oli sitten lopulta liikaa tuolle tolpalle. Puolitoista vuotta kesti melko huoletonta käyttöä, mihinkään halpaan kiinalaiseen ei voi nykyään enää luottaa [emoji28]

Alkoi aluksi valumaan jota kiriessä huomasin halkeaman: lopulta katkesi melko hallitusti pitkospuilla, loppulenkki meni hyvin matalalla satulalla [emoji16]

Uuden laitoin jo tilaten, jos edes saman kestää kuin vanha olen hyvinkin tyytyväinenhttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/8f0f74c6e3a47929e75e04d508ea7c15.jpghttps://uploads.tapatalk-cdn.com/20181226/24d6e45753f06522852a15282414d6cb.jpg

Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

MRe
26.12.2018, 14.15
No, kuka mitäkin kriteereitä käyttää. Mun mielestä niin yksinkertaisen vehkeen kuin satulatolpan pitäisi kestää pidempään kuin puolitoista vuotta. Jos muuten speksit on kohdallaan. Olen itse yhden laatukuitutolpan tyhmyyksissäni rikkonut, kun se oli a) maastopyörässä maantielle tarkoitettu tolppa ja b) 80kg limiitillä 100kg kuskin alla. Sen myötä meinasi mennää runkokin, kun osa tolpasta jäi satulaputken sisään, eivät saaneet sitä poie edes yläfemmassa. Onneksi se pätkä jäi niin syvälle, että sinne sai kuitenkin vielä uuden tolpan laitettua vaikkakin lyhennettynä.

JK-
26.12.2018, 15.22
No, kuka mitäkin kriteereitä käyttää. Mun mielestä niin yksinkertaisen vehkeen kuin satulatolpan pitäisi kestää pidempään kuin puolitoista vuotta.

Alkuperäinen Whiten alumiiniputki, jossa satulan kulma ja kiristys on yhdellä pultilla porsi hampaansa kolmessa kuukaudessa, siihen nähden kiinaputki selvisi varsin ok.

Toki kauemminkin olisi voinut kestää, joskus nuo vaan tuppaa hajoamaan mikä mun mielestä pitää varsinkin kiinakuituosien kohdalla hyväksyä.


Lähetetty minun Mi A1 laitteesta Tapatalkilla

Pyhä Risti
31.12.2018, 18.38
Minä kyllä ymmärtäisin sen niin, että 48,5 % polkumyyntitulli tulee ainakin, jos ei ole kauppalaskuilmoitusta. Jos on, voi tulla sittenkin, riippuen yrityksestä, jolta on ostettu.


Minä kyllä ymmärtäisin sen niin, että 48,5 % polkumyyntitulli tulee ainakin, jos ei ole kauppalaskuilmoitusta. Jos on, voi tulla sittenkin, riippuen yrityksestä, jolta on ostettu.


Päivän Fingerporit. Koskeeko polkumyyntitulli myös maantievehkeitä vai pelkästään esim. maastolenkkareita, cyclocross- ja maastopyöriä?:)

Leikki leikkinä, mutta minulle meinasi käydä kalpaten tuon polkumyyntitullin kanssa.

Taannoin tilasin suoraan tehtaalta USA:sta tarjouksesta maastopyörän, josta otettiin osia pois kun en halunnut maksaa koko pyörän tullia. Luulin selviäväni rungon tullimaksulla joka ei ole niin suolainen.
Paketti oli suomeen saapuessaan joutunut tullin avaamaksi ja sain tullilta todella kovan laskun jossa oli kokonaisen pyörän tullimaksu + POLKUMYYNTITULLI lisäksi!
Jossakin vaiheessa tullin papereihin oli ilmestynyt rungon valmistajaksi kiinalainen valmistaja tietyllä numero- ja kirjainsarjalla.
Kyseessä oli kuitenkin peruspyörää laadukkaampi setti eikä mikään ns. kiinankuituharakirirunko. Jos pelkästään katsotaan valmistusmaata niin iso osahan kaikista rungoista tehdään tehdään Taiwanissa tai emäkiinassa.
Monella premium valmistajalla on kiinassa (esim Santa Cruz) tehtaita, joissa tehdään huippulaatuista jälkeä.

Loppujen lopuksi Tullin kanssa käytiin oikein hyvällä hengellä keskustelu ja polkumyyntitulli poistettiin koska kyseessä ei ollut halpamyyntituote. Tullille kyllä täydet pisteet asioiden hoidosta!
Tämän jälkeen ei ollenkaan niin paljon hatuttanut tullimaksu täydestä pyörästä. Olisi ollut todella ikävää lähetellä pyörää takaisin ja ruveta tappelemaan valmistajan kanssa palautuksesta.
Kaikkine maksuinensa pyörä olisi tullut niin kalliiksi että sarvi olisi kasvanut otsaan joka kerta pyörän nähdessä...

Opetus. Olisin kyllä tilannut koko pyörän jos olisin arvannut lopputuloksen, eli kannattaa tarkistaa tullilta mitä rungossa saa olla kiinni/mukana että lasketaan pelkäksi rungoksi.

Vähän off topic. Toisella kerralla tilasin kaksi runkosettiä myös USA:sta. muistaakseni tulivat yhtä aikaa tuplapakettina. Kuljetusfirma hoiti verotuksen niin että että toisessa oli minusta riippumattomista syistä laitettu väärin tullausarvoksi koko pyörän vero. Itse olin ilmoittanut oikein rungoiksi molemmat.
Tästä alkoi sitten aika ikävä episodi, jossa erittäin ikävä naishenkilö joka hoiti asioitani (liekö sitten itse syypää), hoiti sitten asioita äärimmäisen hitaasti ja töykeästi eikä vastannut kyselyihini.
Lopulta tuo meni esimiesasiaksi ja asia hoitui kuntoon sen jälkeen.

Kivijalkamyymälästä ostetuilla tuotteilla on hyvinkin paikkansa jos haluaa välttyä stressiltä ja harmailta hiuksilta.
Jos kaukaa tilaa täytyy tietää mitä tekee ja jos joku asia menee pieleen niin hoitaminen voi olla hyvinkin hankalaa.
Joskus käy hyvä tuuri tai sitten ei...

Pexxi
31.12.2018, 19.14
Kivijalkamyymälästä ostetuilla tuotteilla on hyvinkin paikkansa jos haluaa välttyä stressiltä ja harmailta hiuksilta.
Jos kaukaa tilaa täytyy tietää mitä tekee ja jos joku asia menee pieleen niin hoitaminen voi olla hyvinkin hankalaa.
Joskus käy hyvä tuuri tai sitten ei...Oleellisin.

Veivaaja
20.01.2022, 15.07
Sattuipa tällainen vastaan:

https://www.youtube.com/watch?v=cnH1KhS6ypg

Aika perusteellinen arvio (murskaava) yhdestä kiina -pyörästä, jota vielä suunniteltiin maahantuotavaksi Ausseihin. Hyvä esimerkki siitä, kun laadunvarmistusta ei ole(?).

0802905
20.08.2023, 11.03
Onko kukaan viime aikoina rakentanut kiinakuituista pyörää. Kiinnostaisi tietää, että pitääkö sosiaalisen media hypetys paikkansa esim yoeleon rungoissa.