PDA

Näytä tavallinen näkymä : Ensimmäistä oikeaa maastopyörää poluille/ulkoilureiteille ja maastotriathloniin 1000€

Tirkkala
24.10.2014, 21.31
Nykyisenä pyöränä Insera X-cross -hybridi ja nyt pitäisi saada oikea maastopyörä. Käyttötarkoitus olisi Kuopion alueen polut/ulkoilureitit ja kesällä olisi myös tarkoitus osallistua maastotriathloniin. Insera jää itselle arkiliikenteeseen, eli maastopyörä tulee pelkästään harrastekäyttöön. Olen rajannut vaihtoehdot 27,5" tai 29" jäykkäperään ja hintaa saisi tulla max ~1000€. Pituutta löytyy 176 cm ja inseam 82 cm, eli koko olisi 18". Kun vaan en ole maastopyörää ennen omistanut, niin muutamia kysymyksiä olisi... :seko:

Riittääkö jäykkäperä hieman kivikoisemmallekkin polulle vai olisiko sittenkin syytä miettiä täysjoustoa? Hintaa tulisi toki lisää, mutta käytettynä?
Paljonko täysjousto vie poljentatehoa?
Jäykkäperästä puhuttaessa onko miten huomattava ero ajossa etujoustoilla 80/100/120mm?

Bike-discountista olen löytänyt ensi vuoden malleista pari kiinnostavaa vaihtoehtoa, eli 29" (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-race-29-le-237663/wg_id-117) tai 27.5" (http://www.bike-discount.de/en/buy/radon-zr-team-27.5-8.0-le-237431/wg_id-6198)? Cubella olisi myös hintaluokkaan hyviä vaihtoehtoja, mutta ainakin viime vuoden LTD:tä on moitittu kovaksi...:eek:

nure
24.10.2014, 22.15
Parempi kuski pärjää jäykkäperällä, täysjousto korjaa helpommin virheitä... Toisaaltaan en tunne moista lajia joten pyörän tarvetta vaikea määrittää. Maastosta riippuen noin pätkänä voi olla geometriasta riippuen 16":kin ok...

Jami2003
24.10.2014, 22.22
Melkein pitää budjetti tuplata jos täysjoustoa haluaa. Hyvin vähän on käytettynäkään myynnissä laadukkaita isopyöräisiä täpäreitä tonnin hinnalla.

FillaRilla
28.10.2014, 21.32
Kun laji on triathlon, pitäisi ymmärtääkseni säästää energiaa viimeistä lajia eli juoksua varten.(Kokemusta ei itsellä ole kuin kerran suoritetusta Terässika kilpailusta) Tätä silmälläpitäen täpäri olisi parempi etenkin teknisillä poluilla, jos ei energiaa halua säästää ajamalla hiljempaa. Tuntematta lajissa käytettävien polkujen vaikeusastetta, suosittaisin täpäriä. Kangaspoluilla pelaa jäykkäperäkin, saattaa olla toisinaan jopa nopeampi.

J.Kottenberg
30.10.2014, 23.04
Melkein pitää budjetti tuplata jos täysjoustoa haluaa. Hyvin vähän on käytettynäkään myynnissä laadukkaita isopyöräisiä täpäreitä tonnin hinnalla.

Samaa mieltä. Kakskutosia kyllä saa. Kun tuossa alussa puhutaan ulkoilureiteistä ja poluista eli vähän yleiskäytön suuntaan ja jos ne polut ei huomattavissa osin ole vaativia kivikkoita ja juurikoita ja tonnilla pitäisi selvitä niin Canyonin Grand Canyon AL 6.9 jonka itse syksyllä tilasin ei varmaan huono olisi yhtenä vaihtoehtona. Itse olen ollut ihan tyytyväinen. Varmaan muitakin vastaavia on.
Uuden hankkimalla pääsisi nopeammin ajamaan eikä tarvi kuluttaa aikaa hyvän tonnin täpärän etsintään. Siinä hommassa voi helposti mennä niin paljon tunteja ja bensaa että palkoille ei pääse.

mhelander
31.10.2014, 00.25
Tämä vain vähän aihetta sivuava ja varmasti tyhmä kysymys mutta missä näitä maastotriathlon kisoja on tarkoitus käydä ajamassa ?

Mitä yhtä X-sarjan kisan videota kattelin niin valtaosa kärkipäästä ajoi jäykkäperäisiä. Meno muuten oli aika verkkaista noin muuten maastokisailuihin verrattuna mistä on kokemuksia.

Alkoi kiinnostaan taas Tri-treenaus...

J.Kottenberg
31.10.2014, 14.29
Tämä vain vähän aihetta sivuava ja varmasti tyhmä kysymys mutta missä näitä maastotriathlon kisoja on tarkoitus käydä ajamassa ?...

Jos jonkin kulkineen aikoo hankkia niin kyllähän tuo esittämäsi kysymys, joka pitäisi ensin ratkaista ja jonka vastaus ohjaa pitkälti hankintaa, on ainakin minusta melko oleellinen. Toinen juttu sitten jos voi hankkia vaikka muutaman tonnin mieleisen kuitutäysjouston mutta tässähän oli tonnilla aikomus selvitä.