PDA

Näytä tavallinen näkymä : PF30/BB30 - etuja/haittoja - kommentteja???

*vallu*
14.10.2014, 20.36
Moro.

On hankinnassa uus 29 täpäri. SC tallboy tai Yeti ASRC.
Yetissä on PF30 - cruzissa perinteinen.
Olen lukenut systeemin eduista. Suuremmat putket, jäykempi, helpompi valmistaa jne... Useammat taitaa käyttää. ml spessu.
Lisää löytyy täältä: http://www.speedonebike.com/_en/technology_detail.php?id=13

=> Onko PF jotain, mitä kannattaisi jopa välttää?
=> Entä kannattaako PF30:een laittaa sitten PF30 kammet, että saa paksumman (jäykemmän?) akselin?

Toivottavasti kokemuksia löytyy. Kiitti jo näin etukäteen!

mehukatti
14.10.2014, 21.11
En nyt jaksa tarkastaa faktoja, vaan heitän nämä päästä. Korjatkaa, jos meni väärin. BB30:ssa laakerit tulee suoraan runkoa vasten, kun taas PF30:ssa laakerit on muovikupeissa, jotka painetaan runkoon. PF30 pitäis olla parempi, kun muovikupit antaa pieniä toleranssiheittoja anteeksi. Mitään erillisiä "PF30"-kampia ei ole, vaan samat kammet käy sekä BB30:een että PF30:een. Kampiakselin halkaisija on tälloin 30mm. Yleinen käsitys on, että perinteinen kierteellinen keskiömuhvi on parempi siinä mielessä, ettei tule yhtä helposti narinoita tms. Santa Cruzilla on ihan hyvät perustelut saitillaan, että miksi eivät ole siirtyneet PF30:een toisin kuin vaikka Specialized monissa maastopyörissään. Sinänsä en kuitenkaan pitäisi keskiön tyyppiä hirveän isona kriteerinä esim. Santa Cruzin ja Yetin välillä valintaa tehdessä. Mieluummin kannattaa katella rungon geometrian sopivuutta itselle jne.

CamoN
15.10.2014, 11.10
Sinänsä en kuitenkaan pitäisi keskiön tyyppiä hirveän isona kriteerinä esim. Santa Cruzin ja Yetin välillä valintaa tehdessä. Mieluummin kannattaa katella rungon geometrian sopivuutta itselle jne.

Sama. Keskiötyyppien erot syntyy asentamisessa ja huoltamisessa. Eivät ole vaikeampia tai helpompia toisiinsa verrattuna, lähinnä vaan erilaisia. Kierteellinen keskiö on periaatteessa vähän jämptimpti toiminnaltaan, se joko toimii täysin tai sitten naksuu ja väljääntyy. Prässätyssä on suurempi mahdollisuus sille välivaiheelle, kun laakerit ja/tai kupit narisevat tai naksuvat vaikka laakerit ovat vielä ihan ajokuntoiset. Prässätyt laakerit kuitenkin tarjoavat niitä jäykkyysetuja yms. jotka ovat varmaan ihan todellisia.

Arkipyörään haluaisin ehdottomasti kierteellisen keskiön mutta nykyisessä arkipyörässä on kuitenkin BB92-keskiössä GXP-kammet adapterilla. Ne on toimineet toistaiseksi ilman mitään erityistä huolenpitoa. Harraste/kisapelissä prässätyt laakerit ovat mielestäni perustellumpi valinta, kun pyörän kuntoa tulee ylläpidettyä tarkemmin.

Teppo
15.10.2014, 12.49
Mulla oli BB30 rungossa FSA:n kampisetti. Tuli naksumiset, rutinat, uudelleen rasvaukset ja asennukset niin tutuiksi, että se setti lähti lopulta metallinkeräykseen ja tilalle pistin adapterin ja Shimanon kammet. Rutinat loppu siihen ja kammet on pyörineet jouheesti.

JackOja
15.10.2014, 13.27
^tuossahan syy saattoi olla FSA eikä BB30...

El-Carpaso
15.10.2014, 13.30
BB30 pari suurinta ongelmaa mun mielestä on
1) järkyttävän kalliit kampisetit. Schaissea saa huntilla ja vähän parempaa alkaa saada 250e hintaluokassa. Hollowtech 2 shimano tiagraa saa 60e. Vituttaa ku tarttis uudet kammet joissa vähän kivempi välitys mut ei oo fyffeä
2) Porukka ei vieläkään hallitse sitä asennustoimenpidettä. Siihen rungon ja laakerin väliin ei saa laittaa rasvaa vaan loctite 609 laakerilukitetta. Rasvalla ei ole mikään ihme, että narisee ja naksuu. Loctite ottaa liikkeen pois siitä laakerista.
Toinen naksuntaa ja narinaa aiheuttava ongelma on kammen likaantuminen. Maantiepyörässä pitää kampi ottaa irti kerran vuoteen ja putsata/rasvata. Maastofillarissa joutuu ehkä tekemään useammin. Ei sinänsä kauhean paha nakki kun koko operaatiossa menee harjaantuneella 5min.

*vallu*
15.10.2014, 23.29
Ok. Kiitti vastauksista.
jos nyt sitten lähden tohon PF30:een, niin kannattaako siihen laittaa myös vastaavat paksun akselin kammet vai ottaa joku esim hopen adapteri-keskiö et voi käyttää standardi-kampia, jotka sitten jatkossa vois sopia johonkin muuhunkin...? Onko siis paksumman akselin kammista jotain hyötyä? Esim jäykkyys.

El-Carpaso
16.10.2014, 08.07
Adapterit välissä ei ainakaan paranna sitä toimintaa tai vähennä naksuntaa/narinaa. Lisää liikkuvia osia.

*vallu*
16.10.2014, 13.57
Tässä keskiössä, mitä ajattelin ei olis mun käsityksen mukaan varsinaista adapteria vaan itse keskiö on tehty niin, että ulkokuoret PF30 ja sisältä 24mm.
http://www.treefortbikes.com/product/333222394540/1209/Hope-PF30-Bottom-Bracket.html

Tctic
16.10.2014, 14.14
Jos pyörä on BB30 ja mtb, niin helpoin vaihtoehto siihen on tuollainen:
http://www.cannondalespares.com/Cannondale-BB30-Adapter-Insert,-MTB-73mm,-KP010/product_detail/3-40157
Tuo vain kunnon lukitteella esim: http://www.loctite.fi/Loctite-4087.htm?nodeid=8802627682305 kiinni niin luulisi pysyvän.

JackOja
16.10.2014, 14.54
Mun mielestä asiaa on ihan turha tehdä hankalammaksi kuin se oikeasti on. Jos runko on PF30/BB30 niin asianmukaiset kammet siihen. Ellei sitten satu ennestään omistamaan jotain hipoja ehjiä laatukampia, jotka haluaa asentaa uutenkin fillariin.

En näe yhtään muuta syytä miksi PF30/BB30-runkoon pitäisi väen vängällä saada vaikkapa HTII-kammet ylimääräisellä virittelyllä. Kertokaa?

El-Carpaso
16.10.2014, 15.10
Adapterilla hävittää BB30 painoedun ja jäykkyysedun ja vielä lisäksi mahdollistaa potentiaaliset narinaongelmat.
Jos kaikki tähän "ratkaisuun" laitettavat rahat suunnataan kampiin saa jo ihan kivaa rautaa alle

mehukatti
16.10.2014, 15.35
BB30 pari suurinta ongelmaa mun mielestä on
1) järkyttävän kalliit kampisetit.

----------------------------------------------------------
Products Ordered:
----------------------------------------------------------
1 FSA K-Force Light BB30 Compact 10sp Chainset - 172.5mm - 50.34t - Black
ID: 121291
Unit Price: 245.93 EUR

Postage: 0.00 EUR (Finland Standard Delivery)

THE TOTAL COST OF THE ORDER INCLUDING POSTAGE IS: 245.93 EUR

Ite ostin reilu vuos sitten tollaset CRC:stä tarjouksesta, kun kasasin Salsa Warbirdiä. Ei nyt mun mielestä kovin paha hinta hiilarikammista? Vastaavat FSA Energyt ois ollu 129e.

El-Carpaso
16.10.2014, 16.13
Mä sain energyt tarjouksessa ~100e ko gossamerit meni paskaks eli ei mikään huikean paha hinta. Toisaalta en silloin vielä tajunnut, että compactin ja standardin välillä on aika massiivinen ero. Nyt ajelen siis 53 piikkisellä isorattaalla. No, sen nyt saa vielä vaihdettua pienemmäks mutta 39 piikkinen pikkuratas on vähän *hnnggghh* täällä pohjoisen mäkiseuduilla.

Oon kattellu kampisettejä omilla spekseillä eli väh 175mm kampi ja 50/34 ni sramin alinta sysipaskaa saa abaut huntilla mut sit seuraavat on jo 200e tienoilla. Jos olisi hollowtech olis tiagran kampisetti ~70e

mehukatti
16.10.2014, 20.38
Mutta eiks Tiagra taas oo Shimanon alinta sysipaskaa? :)

El-Carpaso
17.10.2014, 22.04
Eihän tiagra mitään sysipaskaa ole. Joku alivio tai joku pelkällä numerolla merkattu (ei 105 :D )
Tiagrahan on vielä ihan pätevää tavaraa.

Sramilta ei toisaalta ole tullut kuin pettymyksiä keskivertokamankin kanssa. Katkennutta etuvaihtajaa, vuotavaa jarrua, ketju joka kului tuhannessa kilsassa, vaihteet jotka ei itseasiassa vaihda kunnolla koska double tap ja "fiilispohjainen meediovaijeriveto" sekä naurettavan lyhyt cable pull jarrutoiminnossa.