PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyöräily ja kivekset jäätyy/eturauhastulehdus

Control
12.10.2014, 19.12
Tässä ois tarkotus puida kahta asiaa.

1. Painelin pyörällä tossa muutama viikko sitten ja rupes tuntuu, että viima puskee kiveksiin. No eihän se aluks haitannut yhtään, mutta nyt särkee kiveksiä vaikka ei ole moneen päivään ajanut pyörällä ja kävin sitten lekurissa ja lekuri vaan päätti oireista, että ois eturauhastulehdus? Oon kiltisti vetänyt lääkkeitä ilman, että oireet helpottuneet. Mietin vaan, että kun se eturauhanen on tuolla anaalin lähettyvillä ja siellä näin ulkoisesti tuntuu olevan kaikki hyvin niin onko tää ennemmin joku "ammattitauti" joka liittyy tohon pyöräilyyn? Ei oikein jaksa uskoa tohon eturauhastulehdukseen.

2. Ja se toinen asia. Kuinka te ootte nuo genitaalialueen suojanneet kylmältä viimalta? Ollut tässä kahdet tykit jalassa josta toiset on vähän niin kuin tyttöjen leggingsit eli tiukat ja ohut ja niitten päällä perus tykit. Silti puskee viima läpi. Jesarilla teippaa kaluston muovipussiin...

Lekuri kyllä käski välttää pyöräilyä, mutta kun en omista autoa ja paikasta A paikkaan B menee ihan älyttömän kauan kävellä.

Aakoo
12.10.2014, 19.22
Tohon sun kasseja vaivaavaan asiaan en osaa ottaa kantaa lääketieteen kannalta, mutta oletko harkinnut jotain windstopper materiaalista tehtyjä pukineita? Ei käy viima. Esim. Craftilla on tuohon takoitukseen tehtyjä alusasuja.

ViliA
12.10.2014, 19.45
Tutkiko se tohtori sen eturauhasen, eli sormi sinne minne aurinko ei paista. Itseltä on kerran tutkittu ja lääkäri sano, että jos on tulehtunut niin pitäisi tutkimuksen sattua aika lailla. Eihän se mukavalta tuntunut mutta sillon ei ollut kyse tulehduksesta. Onko tarvetta käydä kusella jatkuvasti?

VeeVee
12.10.2014, 19.51
Windstopper voi toimia tai sitten osta pieni ikkunanpesuliina joka maksaa n. 3 euroa ja saa isommista kaupoista ja taittele pari kertaa ja laita vaikka alushousujen päälle tai alle. Pitää viiman poissa ja pitää paikat lämpimänä eikä haittaa pyöräilyä ja saa paikat näyttämään isommalta :)

Vispe
12.10.2014, 20.18
Windstopper boxerit pehmusteella avuksi kun tilanne on rauhoittunut http://www.bikeshop.fi/Gore_Bike_Wear_Baselayer_ws_Bo/ekauppa/pUWBOXO/&listpos=3

maalinni
12.10.2014, 20.20
Minulla on Craftin windstopper boxerit. Omat pallit ei niitä kylläkään kaipaa vasta kuin pakkasilla.

JiiPee
12.10.2014, 20.23
Windstopper voi toimia tai sitten osta pieni ikkunanpesuliina joka maksaa n. 3 euroa ja saa isommista kaupoista ja taittele pari kertaa ja laita vaikka alushousujen päälle tai alle. Pitää viiman poissa ja pitää paikat lämpimänä eikä haittaa pyöräilyä ja saa paikat näyttämään isommalta :)

http://media.tumblr.com/9a923e4a17e6a1fe3c20e5d0a1362898/tumblr_inline_n36nj3KCjg1qzjix8.gif

Ju$$i
12.10.2014, 21.02
Otsikko on muuten aivan huikee. Kivet jäätyy pyöräillessä :)

Mikähän se semmonen lääkäri on, joka ei tuota Vilin mainitsemaa tutkimusta suorita, vaan määrää korvakuulolta lääkityksen? Itse sain armeijassa aikanaan eturauhastulehduksen, kun jouduin tarkka-ampujana makoileen pitkiä aikoja mahallaan kylmässä maassa. Jossain vaiheessa puhuttiin jo kroonisesta tulehduksesta, kun se ei millään parantunut. Kierre kesti useita vuosia. Tulehduksen tyypillisiä oireita ovat nuo mainitsemasi jomotukset kulkusissa. Samoin alavatsan polttelu sekä hylkyaukon jomotus. Lisäksi jatkuvasti kusettaa. Lääkitys voi kestää todella kauan. Ainoa tapa varmistaa lääkityksen tehoaminen on tuo "hanskat käteen" menetelmä. Jos tulehdus on päällä tulee lekurilla kiire väistää lyöntiä. Sen verta se sattuu. Ja kannattaa naureskelijoidenkin pukee alakertaan senverta kerrosta ettei napsahda omalle kohdalle. Vanhemmiten hymy hyytynee joka tapauksessa. Windstopperia suosittelen, mutta hylkyaukon lämpimänä pitäminen on enemmän kuin suositeltavaa. Jopa lämmitettäviä geelipehmusteita on satulaan myytävänä, mutta itse en semmosella pysty ajamaan. Mutta mulla nyt ei ajoo niin kauheesti tulekkaan. Tsemppiä ja pidä ittes lämpösenä.

izmo
12.10.2014, 21.18
eipä tässä ajoo tuu ittelle myös paljoo niin en osaa kommentoida mitään muuta että toisilla jäätyy kivet herkemmin ja toisilla näpit... nyt on ollut vielä lyhkäset ajohousut mutta pakkasella täytyy tehdä jotain

V-P.V
12.10.2014, 21.31
Kerran nämä jäädyttäneenä olen luopunut lähes kokonaan talvipyöräilystä. Sen verran säikytti kaikkine tutkimuksineen että jo 10asteessa alan kevyesti suojaamaan kalustoa /alavatsaa viimalta.
Pakkasilla lähinnä juoksen jos haluan jotain aerobista harrastaa.

Fuuga
12.10.2014, 21.42
1. Painelin pyörällä tossa muutama viikko sitten ja rupes tuntuu, että viima puskee kiveksiin. No eihän se aluks haitannut yhtään, mutta nyt särkee kiveksiä vaikka ei ole moneen päivään ajanut pyörällä ja kävin sitten lekurissa ja lekuri vaan päätti oireista, että ois eturauhastulehdus? Oon kiltisti vetänyt lääkkeitä ilman, että oireet helpottuneet. Mietin vaan, että kun se eturauhanen on tuolla anaalin lähettyvillä ja siellä näin ulkoisesti tuntuu olevan kaikki hyvin niin onko tää ennemmin joku "ammattitauti" joka liittyy tohon pyöräilyyn? Ei oikein jaksa uskoa tohon eturauhastulehdukseen.

Jos kivekset särkevät, uskaltaisin veikata kivestulehdusta vaikken lääkäri olekaan. Olen kuitenkin itse sairastanut teininä toispuoleisen sellaisen ja muistan ainoan oireen olleen särky kiveksessä. Kivestulehdus on käsittääkseni siitä ikävä, että sillä saattaa menettää isänilot kokonaan - kelle se sitten on helpotus ja kelle ikävyys.
Juuri kesällä munuaisaltaan tulehduksesta ja 3 päivän tipassa olosta selvinneenä en suhtaudu aivan olankohautuksella haarovälin suojaukseen erityisesti maantieajossa, jossa viima on pahimmillaan pitkäkestoista ja kovaa.
Virtsatietulehdus saattaa olla täysin oireeton potilaan asenteesta ja kipukynnyksestä riippuen. Kuitenkin se saattaa omakohtaisen kokemuksen perusteella aiheuttaa vakavamman sairauden ja pahimmillaan elinikäisen vaivan.

Erityistä suojausta en pidä, mutta olen huomannyt että jo pelkät shortsit ajohousujen päällä vähentää haarovälille tulevaa viimaa ja kylmää tuntuvasti - toivottavasti myös riittävästi.

Marsusram
12.10.2014, 23.03
Ei pelkkä viima, mutta myös kylmästä jakkarasta johtuva kylmyys on talvipyöräilyssä tullut selätettyä pyöräilyhousuilla, joissa riitävän iso eristävä säämiskä ja päälle tuulenpitävät pitkät housut. Väliin sitten jalkojen suojaksi eristekerros sään mukaan. Jaloissa jäähtynyt veri saattaa immeisestä tuntua kylmältä kun ei jalat toimi kuin linnun jalat, yleensä tosin tällöin jalkaterät palelevat pahiten.

Markku Liitiä
13.10.2014, 09.06
Pysykää prkl asiassa! Tämä on vakava aihe.

Jopoman
13.10.2014, 10.02
Kuinka te ootte nuo genitaalialueen suojanneet kylmältä viimalta?

Goretex shortsit tarpeen vaatiessa succisten päälle. Ei käy viima, ei.

hannupulkkinen
13.10.2014, 11.33
Itsellä on ollut krooninen eturauhastulehdus 25 vuotta. Alkoi hirvimetsällä kylmällä kivellä passaamisessa. Kesälläkin piti kylmemmillä keleillä pyöräillessä laittaa gore tuulisuojahousut bibsien alle. Semmosta mallia, jossa oli ohuet säämiskät. Tuli siis kahdet pehmustehousut päällekkäin. Nyt ei tulehdus enää haittaa kun koko rauhanen napsastiin pois. Olen lukenut amerikkailaisia tutkimuksia, joiden mukaan pyöräily ja eturauhastulehdus edistävät eturauhassyöpää. Siispä kehotan jokaista yli 40 vuotiasta käymään PSA-testeissä vuosittain. Syöpä ei ole naurun asia vaikka nyt naurattaakin kun se ei kuitenkaan minua tappanut.(Ainakaan vielä)

okahkonen
13.10.2014, 11.40
Henkilökohtainen juttu, joten vaikea yhden kertoa mikä toisella toimii. Mutta välineissäkin on eroja. Ratkaisu ei ole aivan halpa, mutta mitäpä sitä ei tekisi kaikkein kalleimpiensa eteen: Kaikki lähtee hyvistä shortseista http://www.assos.com/en/19/singleProduct.aspx?cat=6,19,22&prod=548
=> ja päälle sitten säämiskättömät trikoot (tarvittaessa ws), ja oikein kylmällä siihen päälle vielä gore-texia. Assokselta löytyy hyviä ja kalliita ratkaisuja tähän kaikkeen.

jussi 163
13.10.2014, 12.08
Sama ongelma täällä vaikka vasta -1c.
Pitää ruveta jotain kaulaliinaa/villasukkaa virittelee pöksyihin.

marmar
13.10.2014, 19.12
Goretex shortsit tarpeen vaatiessa succisten päälle. Ei käy viima, ei.
Juuri näin. Tuulenpitävä kerros uloimmaksi, niin siitä lämmittävästä kerroksesta on hyötyäkin. Kunhan tuuli on katkaistu, niin ei tarvi yhtä paksua kerrosta alle. Tuulen katkaisevat kerroksen alle sitten kylmällä säällä sopivasti lämmintä. Tällä reseptillä pärjää ainakin -30 saakka. Itse säädiän yläpäässä lämpötilan ja alapään osalta pukeudun varman päälle

Oulunjulli
14.10.2014, 07.43
Tämähän oli ennakkoluuloista huolimatta ajankohtainen säije ihan paikallaan. Ainakin itse tullut eristettyä lähinnä sormet&varpaat, sillä niissä kylmyys tuntuu.
Kivissä sen sijaan lähinnä naureskellut talvilenkkien jälkeen poikkeukselliseen voimakkaalle hissiefektille (vrt. Lapin purot+uinti), ilman mitään varsinaisia vilunväristyksiä.

Tänä talvena, ja jatkossakin, villoitan myös kellarin. Kiitokset muistutuksesta, kukaties tällä välttyi ketjussa mainituilta harmeilta!

Halloo halloo
14.10.2014, 08.18
Omalla kohdallani olen pohtinut kummasta oikein johtuu, kun vermeet vetäytyvät "suojaan", kylmästä vai pelkästään urheilusta. Tuntuu, että jokaisen urheilulajin kohdalla vetäytyvät, jotta eivät ole ottamassa mahdollisia vastustajan iskuja vastaan. Onko kenelläkään muulla samaa?

Fuuga
14.10.2014, 09.22
Urbaanin legendan mukaan kamppailulajien edustajat oppisivat nostamaan kiveksensä ylös lantioluiden suojaan Cremaster-lihasten avulla. Kivesten lämpötilansäätelyyn Cremaster-lihaksilla on olennainen merkitys.

Viime talvena tein pässinpökkimistä villahousuista shortsi-version ja siihen loppui niin takapuolen jäätyminen kuin toivottavasti myös huolet etupuolesta.

Velogi
14.10.2014, 09.45
Totta vie vakava aihe. Pyöräilyssä olen tältä vielä säästynyt, mutta nuorempana sairastin varmaan tuota kroonista sorttia kun vaivoja oli vuosikaudet. Alkoi harrasteauton alla makoilusta kylmässä tallissa. Nimenomaan kivesten särky se pahin oire mulla oli. Nykyään kun on noita alaselkävaivojakin niin olen ensimmäisenä vetämässä pitkät kalsarit jalkaan. Kovilla pakkasilla en juuri pyöräile, ja muutaman asteen pakkasella pystyy ajamaan kunnon edestä viimasuojatuilla talviajokamoissa ilman ongelmia. Hiihtäessä pidän ylimääräisiä WS boksereita.

okahkonen
14.10.2014, 10.04
Niille joille mikään ei riitä, suosittelen todella kylmällä päälimmäiseksi alppihiihtäjien lämmittelyshortseja, esim. tällaiset http://www.spyder.com/products/mens/pant/short/1610-softshell-training - Lohjalta JK Shopista, Mankkaan Suksihuollosta tai Pitäjänmäen Ski Servicestä varmaankin löytyy.

puffe
14.10.2014, 10.51
http://www.spencersonline.com/product/bm-willie-warmer/

Tai jos esim. anoppi on näppärä käsistään, niin äkkiäkös tommoiset virkkaa...

arkkimedes
13.07.2015, 10.47
No niin, tässä taidetaan olla melko liemessä. Minulla on krooninen eturauhastulehdus ja nyt näyttäis että alkaa taas vaivata. Ääliö kun olen niin lyhyillä housuilla ja liian vähällä vaatetuksella olen nyt käynyt pyöräilemässä. Onko täällä yleensäkään ketään joka sairastais tätä ja olis löytänyt keinon millä hallita tätä tulehdusta. Olisi mukavaa saada pidettyä tämä hieno harrastus vielä voimissaan, eli olisiko joku tietyntyyppinen satula hyvä. Minulla muuten hyvin mennyt tämän kanssa ja talvella hiihtänytkin paljon eikä ongelmia sen suhteen ole ollut.

sledgehammer
13.07.2015, 10.55
Mä lopetin talvipyöräilyn ulkona em. syistä. Widstopperit jalassa, jos on vilposta. Jos lenkin alussa tuntuu, että käypä munissa viileä tuuli, käyn vaihtamassa housut lämpimämpiin. Näissä asioissa ei kannata seurata mitä muut tekee, vaan tehdä niin kuin tuntuu hyvältä.

arkkimedes
13.07.2015, 11.56
Joo, Vähän on ollut puutteelliset nämä ajovarusteet kun niin vähän aikaa pyöräillyt. Nythän oppi tuli kantapään kautta. Pitää vaan toivoa ettei lopu kokonaan nämä ajohommat. Tiesin pyörää ostaessa että saattaa tulla ongelmia, mutta kun halu oli niin kova saada uusi harrastus tuon ainaisen juoksemisen kaveriksi.

Farina
13.07.2015, 12.08
No niin, tässä taidetaan olla melko liemessä. Minulla on krooninen eturauhastulehdus ja nyt näyttäis että alkaa taas vaivata. Ääliö kun olen niin lyhyillä housuilla ja liian vähällä vaatetuksella olen nyt käynyt pyöräilemässä. Onko täällä yleensäkään ketään joka sairastais tätä ja olis löytänyt keinon millä hallita tätä tulehdusta. Olisi mukavaa saada pidettyä tämä hieno harrastus vielä voimissaan, eli olisiko joku tietyntyyppinen satula hyvä. Minulla muuten hyvin mennyt tämän kanssa ja talvella hiihtänytkin paljon eikä ongelmia sen suhteen ole ollut.Jos tulehdus on akuutti, niin vaikea suositella lisää kylmää viimaa kyseisellä alueelle. Jos on vain pieniä tuntemuksia, niin silloinkin kannattaa pitää taukoa siihen asti, että olo on oireeton. WS-bibsejä ja -alushousuja kannattaa ostaa ja käyttää aina jos ilma tuntuu vähänkin viileämmältä. Palstalla viisastelijat tyrmäävät tietysti WS-boxerien käytön bibsien alla, mutta kannattaa miettiä kumpi on tärkeämpää terveys vai pyöräilyetiketti. Saumattomat, hyvin istuvat, pitkälahkeiset boxerit eivät ainakaan henkilökohtaisesti häiritse tai hierrä, mutta en ajakaan normaalisti paljon yli 100 km lenkkejä.

Itse tulehduksen oireiden hoitoon ei liene yhtään varmaa hoitoa. Jollekin auttaa joku, joillekin ei mikään. Henk. koht. olen saanut apua oireisiin sinkkitableteista. Niiden syöminen vähensi oireita viikon sisään, ja olen jatkanut niiden syömistä siitä lähtien.

On pirullinen kesä tämmöisestä vaivasta kärsijöille, kun lenkin aikana saattaa kastua (säätiedotteesta huolimatta) ja seuraavaksi puhaltaa jäinen pohjoistuuli. Vaatetta saa pistää päälle/pitää mukana ihan kiitettävästi ja silti on riski vaivan uusiutumiseen.

arkkimedes
13.07.2015, 12.28
Mukavasti tulee vastauksia ja on näköjään muitakin tästä vaivasta kärsijöitä. Nyt vähän jo toivon kipinää alkaa löytymään kun huomaa että monet ovat pystyneet jatkamaan pyöräilyä:) Minulla siinä tuuria ettei ole ollut kovia kipuja koskaan vaikka tulehdus päällä.

V-P.V
13.07.2015, 12.29
Joo, Vähän on ollut puutteelliset nämä ajovarusteet kun niin vähän aikaa pyöräillyt. Nythän oppi tuli kantapään kautta. Pitää vaan toivoa ettei lopu kokonaan nämä ajohommat. Tiesin pyörää ostaessa että saattaa tulla ongelmia, mutta kun halu oli niin kova saada uusi harrastus tuon ainaisen juoksemisen kaveriksi.
Itse vaiva lähtee 2vk. reippaalla B 600 kuurilla. Loppu on ihan itsestäsi kiinni kuinka hyvin haluat viimalta suojautua. Yksi hyvä keino on siirtyä maantienlaidasta maastoon.

sledgehammer
13.07.2015, 13.46
Mäkään en oo koskaan onneksi kokenut oikeaa tulehdusta. Pahimillaan jomotteli "jorman" yläpuolelta alavatsasta. Silloin päätin, että tää saa riittää, enempää en halua kokemuksia tältä saralta. Mulla ongelma oli kova hikoilu, joka sitten vaatteiden kastuttua johti kylmettymiseen. Keskieurooppalaiset "talvikamppeet" on ihan ok +10c keleihin. DHB:llä taisi olla halvimmat ws-bib shortsit jos haluaa kokeilla. Jos ne pelaa, niin sitten voi ostaa vähän parempaa vastaavaa tuotetta tilalle. Mullakin on noita craftin ws-boksereita, mutta en mä niitäkovin mielelläni alle laita. Sellaisia ajohousuja on kyllä saatavilla joka keliin, ettei niitä tartte.

Farina
13.07.2015, 14.39
DHB:llä taisi olla halvimmat ws-bib shortsit jos haluaa kokeilla. Jos ne pelaa, niin sitten voi ostaa vähän parempaa vastaavaa tuotetta tilalle. Mullakin on noita craftin ws-boksereita, mutta en mä niitäkovin mielelläni alle laita. Sellaisia ajohousuja on kyllä saatavilla joka keliin, ettei niitä tartte. Pitääpä tsekata nämä. On meinaan yllättävän vaikea löytää WS-bib shorteja, koska Keski-Euroopassa näille ei liene käyttöä. Sumujen saarilla luulisi olevan kelejä jolloin näitäkin voisi tarvita. Pitkiä WS-bibsejä löytyykin paljon helpommin, mutta nämä on liian kuumia, jopa tämän kesän ajoille.

sledgehammer
13.07.2015, 14.41
Löfflerillä tais olla, mutta hinta oli sitten ihan jotain muuta kuin DHB:llä.

Sent from my SM-T315 using Tapatalk

Läskimasa
13.07.2015, 18.31
eli olisiko joku tietyntyyppinen satula hyväAsiasta mitään tiedä kun ei ole omakohtaista kokemusta (onneks), mut luulis että jos veri kiertää sielläpäin kunnolla niin paikat pysysivät paremmin lämpöisenä. Spessu kehuu uutta Power-satulaansa että veri kiertää 50% paremmin tjsp, kannattanee perehtyä asiaan...

sledgehammer
13.07.2015, 21.27
Vois olla hyvä, mulla on nyt spessun sitero maantiepyörässä testissä ja on kyllä hemmetin hyvä satula. Ei paina pätkääkään jalkoväliin vaikka ajais alaotteelta. Lisäksi ko satulassa on ihan hillitön liikkumavara pituussuunnassa.

arkkimedes
14.07.2015, 11.44
Pitää käydä pyöräliikkeessä koeistumassa noita spessun satuloita, tais saada oikein lainaan pariksi päivää.

latuman
14.07.2015, 18.28
Täytyykö olla todellinen kuivan kesän muurahainen että tämä muodostuu ongelmaks, vai vaatiiko se massiiviset pallit? Itellä kyllä aina sekä pen0r että kassit tunkeutuu läskiin runkoon syvälle suojaan, että ei tuu kyllä mitään ongelmia, vaikka toki tästä paljon varoitellaan.

arkkimedes
14.07.2015, 18.42
Täytyykö olla todellinen kuivan kesän muurahainen että tämä muodostuu ongelmaks, vai vaatiiko se massiiviset pallit? Itellä kyllä aina sekä pen0r että kassit tunkeutuu läskiin runkoon syvälle suojaan, että ei tuu kyllä mitään ongelmia, vaikka toki tästä paljon varoitellaan.

Tohon vähän vaikea vastata. Krooninen muoto kun on, jopa kesällä pitää olla tarkkana ettei istuskele kylmän päällä. Tiedän jos ei ole koskaan ollut ongelmia eturauhastulehduksen kanssa niin voi tuntua jokseenkin oudolta olla asian kans varovainen. Muistelen nuorempana kun asfaltillakin kylminä iltoina istuskeltiin niin ei ongelmia ollut. Minullekkin tuli vasta tämä juttu noin nelikymppisenä kun kalassa kylmän kiven päällä istuskeli.

sledgehammer
14.07.2015, 20.39
Nää on myös niitä asioita, joissa nuoruuden hölmöilystä sakotetaan ankatasti myöhemmällä iällä. Vaikkei oireita tule, ei niitä sukukalleuksia kannata tieten tahtoen palelluttaa ja jos tulee, ne kannattaa ottaa vakavasti. Näin ovat vanhemmat kaverit neuvoneet. Tuttu lääkäri juuri nauroi, että ei oo ihan yksi eikä kaksikaan +45v pyöräilijää, jotka ovat hänenkin pakeilla käyneet perseen porauksessa. No ei se vaiva kaikkia koske, mutta hyvä se on riskit tiedostaa.

arkkimedes
15.07.2015, 18.30
Kävin ostaa Spessun power satulan ja laitoin paikoilleen. Pikkukoeajon tekaisin, kylläpä tuntui hyvältä ja toivo alkoi heräilemään. Huomenna jatkuu testailu pitemmällä lenkillä. Myyjän mukaan tämän hetken ostetuin satula, tiiä sitten.

Superkompensaatio
16.07.2015, 08.10
Mistäs muuten ostit ja paljonko maksoit?

arkkimedes
16.07.2015, 12.38
Mistäs muuten ostit ja paljonko maksoit?

Oulun Specialbikestä ja maksoi 85 ekeä.

orc biker
16.07.2015, 13.38
Kävin ostaa Spessun power satulan ja laitoin paikoilleen. Pikkukoeajon tekaisin, kylläpä tuntui hyvältä ja toivo alkoi heräilemään. Huomenna jatkuu testailu pitemmällä lenkillä. Myyjän mukaan tämän hetken ostetuin satula, tiiä sitten.
Olisi kannattanut ensin lukea satulaketjua tältä foorumilta. En jaksa etsiä ja linkittää samoja tutkimuksia tuosta reiän huonoudesta tänne. Mutta tuo pelkkä reikä on huono verenkierron kannalta, koska se vain painaa sitten sitäkin enemmän välilihan sivuosista, koska sama voimahan siihen kohdistuu, mutta vain pienemmälle pinta-alalle. Siten se vain siirtää ongelmakohtaa. Homman juju olisi saada nokka mahdollisimman kauas ja valitettavasti sen tajuaa vain oikeastaan yksi satulavalmistaja: SQlab. Ei tuo Specialized näytä muutenkaan oikein hyvältä, kun vaikuttaisi kaareutuvan aika jyrkästi sivuille, mikä tarkoittaa istuinluiden osumista vinossa jne. Ihme juttu. Vuosi on 2015, mutta vain yksi valmistaja tajuaa tehdä tuotteita, jotka huomioivat sen, minkä suurin osa kuitenkin tietää: paino pitää saada mahdollisimman paljon pois nokalta eli istuinluille. Toivottavasti tuo kuitenkin jotain apua sinulle tuo, mutta ei tuo konseptiltaan ole todellakaan mikään ideaalinen ratkaisu.

Laitan tähän kuitenkin yhden viittauksen antamaan vähän osviittaa.

"On bivariate analysis, use of traditional saddles was associated with lower mean perineal saddle pressures (MPSP) than riding on cut-out saddles. Peak perineal saddle pressures (PPSP) were also lower; however, the difference did not reach statistical significance."

"Consistent with the findings of previous, smaller studies, our findings suggest that cut-out saddles confer a negative impact on saddle pressures."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4343541/

IncBuff
16.07.2015, 13.51
Ei tätä samaa paskaa tännekin.

orc biker
16.07.2015, 13.57
Ei tätä samaa paskaa tännekin.
Älä tunge noita one-linereitasi joka paikkaan, niin paskan määrä foorumilla vähenee dramaattisesti. On se kumma, että muut saavat puhua satuloista ja verenkierrosta, mutta jos minä laitan perustellun viestin asiasta, niin sinä koet avautumisen tarvetta. Oletko koskaan kuullut edes argumentista? Jos et sellaista kykene kirjalliseen muotoon pukemaan, niin ole hiljaa. Mitä merkitystä on sillä, mitä sinä pidät paskana? Ei yhtään mitään. Ei tuota roskaamista tännekin. Puhu sitten, kun sinulla on jotain asiaa itse asiasta.

mpk
16.07.2015, 14.03
Mä en nyytteihinne puutu, mutta pitäkää alapää lämpimänä.

Toisille riittää eturauhastulehduksen syntyyn istuminen saunan jälkeen laiturilla tai rantakivellä. Itselläni vaivaan on yleensä auttanut tulehduskipulääke- ja askorbiinihappokuuri ja kerran tai kaksi olen syönyt siihen vahvan laajakirjoisen antibioottikuurin.

kuovipolku
16.07.2015, 14.45
"On bivariate analysis, use of traditional saddles was associated with lower mean perineal saddle pressures (MPSP) than riding on cut-out saddles. Peak perineal saddle pressures (PPSP) were also lower; however, the difference did not reach statistical significance."
"Consistent with the findings of previous, smaller studies, our findings suggest that cut-out saddles confer a negative impact on saddle pressures."

I posit the idea that all cut-out saddles may not be created equal.

Joskus taannoin harmittelin että näissä tutkimuksissa esiintyy yleensä valmistajan/tutkimuksen teettäjän satula ja yleensä muutama muu jollain perusteella valikoitunut satulamalli jälkimmäisten jäädessä nimettömiksi. Tässä tutkimuksessa 48 naispyöräilijää (jotka ajoivat keskimäärin 8.31 ± 5.97 h viikossa) toivat mukanaan käyttämänsä satulat, jotka tutkimuksessa jaettiin perinteisiin (22) ja reikäsatuloihin (19). Satuloiden merkkejä saatikka malleja ei kerrota, mutta koska elämme vuotta 2015 - kuten hyvin osuvasti huomautit - ja tutkimuksen tämä osuus suoritettiin vuonna 2003, kovin moni nykyisistä satulamalleista ei ollut edustettuna.

Tutkimuksen liitteenä on sentään esimerkkikuva: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4343541/figure/F1/

Ei tietenkään ole mahdotonta että tutkimuksen tulokset ja niistä tehdyt johtopäätökset eivät voisi olla varteenotettavia ja että tutkimuksessa mukana olleiden reikäsatulatyyppien epäkohdat eivät olisi kaikkien ja kaikkein uusimpienkin reikäsatulatyyppien ongelma. Maallikko joka ajaa hieman erilaisella reikäsatulalla eikä ole tajunnut vain lisäävänsä painetta tosin ei ensimmäiseksi sellaista tulkintaa tekisi.

Warlord
16.07.2015, 14.50
Mulla auttoi normisatuloiden jälkeen puutumiseen ISM:n satula. Vaikea säädettävä ja ottaa aikaa tottua, myös ulkonäköön. Mut ei puudu.

Farina
16.07.2015, 15.34
Mä en nyytteihinne puutu, mutta pitäkää alapää lämpimänä. Juuri näin. Sanoisin että satulan muodolla ei ole juuri merkitystä kassien jäätymiseen/eturauhastulehdukseen, vaan ensisijaisesti pitää suojata tavalla tai toisella sukukalleudet viimalta ja kylmältä. Sopivien varusteiden löytyminen on vaan yllättävän haastavaa, koska suurin osa bibseistä on suunniteltu lämpimiin keleihin. Edellä mainittuja dhb:n bibsi-shortsejakaan ei näytä olevan varastossa. Lämpimiä kelejä odotellessa...

Nana
16.07.2015, 17.48
Minulla ei kassien jäätymisestä kokemusta, kun en niitä omista, mutta uskoisin että, kunnes sopivat lämpimät housut löytyy jonkun pienen pyyhkeen/rätin taittelu strategisiin kohtiin voi tuoda riittävän helpotuksen. Pyöräilyhousuissa on muutenkin pehmusteita, eikä sitä kukaan huomaa onko siellä lisäksi ektstralämmikkeet.
Meillä naisilla näitä eturauhastulehduksia vastaa varmaan virtsatietulehdus, joka myös tuppaa kerran tultuaan uusimaan herkästi pienemmästäkin vedosta, kun sille päälle sattuu ja hoitamattomana voi molemmilla sukupuolilla edetä munuaisiin asti, mikä on yleensä sairaalakeikka. Siksi näihin kannattaa suhtautua vakavasti.
Kerran ollessani sairaalassa minun vieressäni oli vanhempi rouva, jolla ilm. munuaisiin edennyt vt.tulehdus. Hän sai suonensisäistä antibioottia ja varmaan kipulääkkeitä ja hänellä katetri, jottei tarvitse ravata vessassa. Silti hän huusi kivusta. Itsekin muutaman vt-tulehduksen kärsineenä tiedän, että ne on todella kivuliaita, vaikkeivat olisikaan nousseet munuaisaltaaseen asti.

arkkimedes
16.07.2015, 17.52
No niin, Osu ja uppos. En tajunnut lukea satulaketjua kun huolen aiheena oli eturauhashommat eikä satula. Satulasta tuli hyvä vinkki täältä ja sitten aloin miettiä sitä asiaa:) kyseisen satulan otin kokeeksi ja lunastin omaksi. Tänään 100 km pyöräilin kyseisellä satulalla ja kotiin tullessa huomasin kuinka hyvä ostos oli, ainakin minulle ja se riittää. En ole ammattipyöräilijä niin en varmaan osaa vaatiakaan parempaa. Taidankin etsiä sen satulaketjun ihan mielenkiinnon vuoksi.

kuovipolku
16.07.2015, 19.12
Juuri näin. Sanoisin että satulan muodolla ei ole juuri merkitystä kassien jäätymiseen/eturauhastulehdukseen, vaan ensisijaisesti pitää suojata tavalla tai toisella sukukalleudet viimalta ja kylmältä. Sopivien varusteiden löytyminen on vaan yllättävän haastavaa, koska suurin osa bibseistä on suunniteltu lämpimiin keleihin. Edellä mainittuja dhb:n bibsi-shortsejakaan ei näytä olevan varastossa. Lämpimiä kelejä odotellessa...

Huvikseni googlasin "super roubaix bib shorts". Löytyi muutamia joita ei enää valmisteta (esim. Bobteam) tai joita myydään vain ei-oona (esim Vermarc), mutta hintahaitarin toisesta päästä löytyi minulle aikaisemmin tuntematon englantilainen http://godfrey.co.uk/product/cycling-bib-shorts-beseen ja toisesta yhtä tuntematon sveitsiläinen http://cervorosso.com/shop/performance-wear/bibshorts/corsa-sr01-thermal tai osana "bundlea" http://cervorosso.com/shop/bundles/corsa-thermal-bundle tai http://cervorosso.com/shop/bundles/corsa-fall-spring-bundle

Herkko6
16.07.2015, 20.51
Tuollainen satulanpäällinenkin auttaa eristämään kylmältä satulalta talvella tai tänä kesänä :) : http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Polkupyorat/Varaosat/Satulat/Satulanpaallinen-2000020054/ .