PDA

Näytä tavallinen näkymä : Maantiellä kuolemaa halveksuen

Aapo Jäykkäperä
08.10.2014, 20.21
Miksi joukko pyöräilijöitä ajaa raskaan liikenteen seassa, vaikka vieressä olisi kevyenliikenteenväylä käytettävissä ?

Itse liikun fillarilla aina niille merkityillä väylillä, kun sellainen on käytettävissä.

Useimmiten nämä HARDCORE-KAMIKAZE-KIPPURASARVI-sankarit harrastaa tätä ajoratahörhöilyä myös kaupungissa. HUOM! Te tosikot :D . Onko ne trikoot niin tiukalla, ettei veri kierrä päähän ja salli järkevää/turvallista ajattelua. Vai onko niin, ettei pullistunut EGO salli ajelua siellä muiden kuolevaisten seassa kevyenliikenteen väylillä ?

Itselläni meinaa tärähtää maantiellä ruikulihätäpaska bib-pöksyihin, kun täysperävaunu ohittaa 20 sentin päästä. Kuinkas teillä muilla ?

Turvallista pyöräilysyksyä kaikille !

hannupulkkinen
08.10.2014, 20.26
Trollausta.

maudicel
08.10.2014, 20.34
Trollausta.

Todellakin!

FillaRilla
08.10.2014, 20.40
Itselläni meinaa tärähtää maantiellä ruikulihätäpaska bib-pöksyihin, kun täysperävaunu ohittaa 20 sentin päästä. Kuinkas teillä muilla ?
17,5cm

IncBuff
08.10.2014, 20.50
Niillä on oikeus ajaa siellä muiden liikkumista häiritsemässä koska urheilu vaikka laki määrääkin toista.

mk
08.10.2014, 20.50
Miksi ,,, Itselläni meinaa tärähtää maantiellä ruikulihätäpaska bib-pöksyihin, kun täysperävaunu ohittaa 20 sentin päästä. Kuinkas teillä muilla ?
Turvallista pyöräilysyksyä kaikille !
^ei tunnu missään vaikka ohittelevatkin liki .... Jos joku haluaa ajaa yli niin ajakoon

YT
08.10.2014, 20.52
Koskaan en ole jäänyt auton alle maantiellä, toisin kuin kelvillä.

FillaRilla
08.10.2014, 21.09
Odottelinkin jo trikoovihaaja Buffin saapumista.

haedon
08.10.2014, 21.11
Tänäänkin oli enemmän autoja kelvillä kuin mitä pyöräilijöitä ajoradalla. Jopa tyhjä poliisiauto ja parkkiruutuja alle kymmenen metrin päässä. En ajanut päälle ja väliäkin jätin yli 20cm näitä ohittaessa.

pätkä
08.10.2014, 21.27
Tiet on tehty tienkäyttäjille, ei autoille. Teitä oli jo ennen autoja. Ensimmäinen nopeampi kulkuneuvo oli hevonen. Hevoselle laitettiin sitten kärry perään matkustajia varten. Teitä alkoi syntyä. Sitten tuli polkupyörä. Keksittiin auto ja nyt voidaan vetää
hevosta siellä peräkärryssä:D. Jep, pyörät pois maantieltä myös:D.

IncBuff
08.10.2014, 21.28
Tänään joku ajoi ajoradalla samaa kaistaa vastaan fillarilla. Ne ei tiedä edes kummalla puolen kuuluu ajaa.

StantheMan
08.10.2014, 21.38
Minä saan aina valituksia maastopyöräilijöistä, jotka kuolemaa halveksien sujahtavat metsässä ohi siellä kaikessa rauhassa kävelevien. Joku on kuulemma meinannut saada ripulipaskat housuunsa säihkähdyksestä ja on varmaan joku päästäisraukka kuollutkin. Tiellä ajamisesta en ole saanut valituksia. Minusta maastopyöräily pitäisi vaarallisena lopettaa.

FillaRilla
08.10.2014, 22.13
Pikakenttäoikeus antoi nopean tuomion vastaamatta siihen ensimmäiseen riviin.

Miksi joukko pyöräilijöitä ajaa raskaan liikenteen seassa, vaikka vieressä olisi kevyenliikenteenväylä käytettävissä ?
Tässä yksi syy, saapi hyvät kyyvit: http://www.youtube.com/watch?v=iO7_Fq56g2c
Toi on ehkä turvatonta ajattelua. Ei kylläkään ole KLV:iä vieressä.

Jopoman
08.10.2014, 22.13
Kyl succis vaan on niin ihq, että kehtaa ajoradankin puolella esitellä. Paitsi nyrpeillä narujaloilla, joilta ei edes kysytty.

litku
08.10.2014, 22.19
Incbuff dissaa taas maantiepyöräilijöitä..Mihinkäs ne popparit ja limun pistinkään..

ilmora
08.10.2014, 22.40
Minusta maastopyöräily pitäisi vaarallisena lopettaa.

Minusta palstapyöräily pitäisi lopettaa maailmanrauhan nimissä.

_ava_
08.10.2014, 22.49
Keltainen paita - lupa ajaa maantiellä :)

Ulkorengas
09.10.2014, 05.52

Ei ole koskaan mennyt noin läheltä, vaikka toki liian läheltä moni ohittaakin. Olen kuitenkin ollut huomaavinani, että siellä missä on pyörätie, ajorata on yleensä suht leveä ja pientareelle mahtuu kohtuullisesti ajamaan tai sitten kapealla tiellä ei ole raskasta liikennettä. Vaan kun pyörätietä ei ole, usein pientareetkin puuttuvat ja ajaminen muuttuu ikäväksi vilkkaamman liikenteen aikaan. Se on paljon isompi ongelma kuin muutamien trikoosankarien pyöräteiden välttely. Ongelman voi ratkaista ajamalla lenkit sopivaan aikaan, kuten itseläni viime viikonloppuna, jolloin saldo oli seuraava 50 km:n matkalla: Autoja n. 10 kpl, pyöräilijöitä 2 kpl, jalankulkijoita 2, peuroja 6 kpl ja jotain harmaanruskeita puskasta tielle eteeni lennähtäviä lintuja 2 kpl, kissoja 1 kpl ja muutama talon pihassa louskuttava koira. Ainoa läheltä piti-tilanne tuli linnun kanssa.

Aina ei tietenkään ole mahdollisuutta valita ajankohtaa, jolloin matkaa tekee.

kervelo
09.10.2014, 09.04
...panen soimaan E. Kriekin Vuorenpeikkojen tanssin ja soitan sukulaisille Trollhättaniin. ANTEEKSI

En tiedä kuinka paljon kriekiä (http://en.wikipedia.org/wiki/Kriek_lambic) pitää juoda, että se alkaa soimaan; itse en ole koskaan saanut tuota aikaiseksi. Siinä sivussa voi kuitenkin kuunnella Griegiä (http://fi.wikipedia.org/wiki/Edvard_Grieg).

ontopic: En muista lähiseudulta kovinkaan montaa paikkaa, jossa maantielenkin varressa olisi pyörätietä tarjolla. Kaupungissa tuskin kilpurilla treenilenkkejä ajellaan.

izmo
09.10.2014, 09.12
itte yritän käyttää kelviä mahdollisuuden mukaan eikä Birkalassa oo järkevä edes yrittää mennä autokaistalle vaikka siellä välillä näkee jonkun yrittävän.... Kurun tiellä yhden kerran olin maantiellä kapeessa reunassa rekkojen seassa ja silloin pelotti... rekka ohitti kyllä reilun metrin päästä ja muutamn sekunnin päästä paukahti ja ilmassa oli kumin käryä ja kumin riekaleita

TuH
09.10.2014, 09.16

Nyt kun asia tuli puheeksi, niin voisitko sinä vastaavasti selittää, että millä oikeudella te kajaanilaiset varastatte meidän ruuhka-Suomessa asuvien työllä ja tuskalla ansaitsemat veroeurot sinne susirajan taakse? Valtionosuusjärjestelmä ryövää etelästä reilut viisi tuhatta euroa per kajaanilainen joka vuosi.

Toivottavasti osaat edes hävetä.

Ja turvallista pyöräilysyksyä myös Kajjaaniin!

E-Cruiser
09.10.2014, 09.25
Ohjaustangon leveys 73cm.
Ei hypi rekat nenille.

CTMP
09.10.2014, 09.29
Eskolla on tähän liittyen hyvä vastaus. http://www.iltalehti.fi/autot/200707126337116_ae.shtml
Ajorata vaan on sopivampi paikka.

The flying Chocobo
09.10.2014, 09.30
Jos jätetään pois rekkojen suosimat reitit, tunnen maantiellä olevani paremmin turvassa kuin kevyen liikenteen väylällä. Autoilijat noin keskimäärin osaavat liikennesäännöt kelvin käyttäjiä paremmin ja omat kolarikokemukset ovat kelviltä. Yhden kerran autoilija ja toisen kerran vastaantuleva pyöräilijä, joka päätti ennen tunnelia hiukan oikasta kulmasta vasenta kaistaa (siis minun oikeaani) ja lisäksi sitten väisti vasemmalle ja minä oikealle (siis omalle puolelleni), joten siinä oltiin.

VesaP
09.10.2014, 09.40
Onko Campagnolo osasarjaisella pyörällä turvallisempaa ajaa maantiellä rekkojen seassa kuin Shimanolla?

En ole koskaan ajanut kolaria autotiellä auton kanssa. Pyörätiellä olen.

En ole koskaan ajanut toisen pyöräilijän kanssa nokkakolaria autotiellä. Pyörätiellä olen.

Siksi ajankin Campagnololla autotien reunassa.

Ketjureaktio
09.10.2014, 09.58
Itse olen selvinnyt niin monta kertaa törmäyksestä regga-auton kanssa ilman kypärää etten pelkää enää mitään! Uskallan jopa näyttäytyä tiukoissa bibzeissä Eltsun Nesteellä taxikuskien pöydän vieressä!! Aito Kazmikatse-pöräilijä ei pelkää mitään, ei edes kuolemaa. Jii-haadia huutaen reippaina käymme rekkain alle, koska parasiitissa odottaa lastillinen neitseellisiä kukkasia!

zander
09.10.2014, 10.34
Aihe on kyllä mielenkiintoinen, kun iso osa itsekin pyöräilyä harrastavista tuntuu olevana sitä vastaan että maantiellä pyöräillään. Tuskin on heillä kokemusta ajaa pyöräteillä 30km/h tai jopa 40km/h. Se se vasta vaarallista on. Pyörätien käyttäjät eivät pääsääntöisesti noudata siellä voimassa olevia säännöksiä, vaan kelviä käytetään kuin jotain epämääräistä oleskelutilaa. Täysin arpapeliä siellä on puikkelehtia.

Monella autoilijalla on ilmeisesti käsitys, että maantiet kuuluvat pelkästään heille. Harvassa on lenkki, jolla ei kuule äänimerkkiä, tai näe keskarit pystyssä ohittavia autoilijoita kun maantien laitaa mennään. Tämä siis teillä, joiden vieressä ei edes ole pyörätietä. Yleensä näillä maantien omistajilla on vielä elämässään niin kiire, että ohi on mentävä samantien yhtään hiljentämättä, vaikka olisi keltaista viivaa ja ylämäkeä eikä näkyvyyttä montaa metriä eteenpäin. Ei ole kuolonkolarit kaukana olleet pahimmillaan.

Tulipa kerran ei-harrastajien kesken kahvipöydässä aihe esille ja monella tuntui olevan asenne, että siinä ku pyöräilette, minulla on 1000kg rautaa ympärillä, sinulla ei mitään. Halu opettaa noita kummajaisia -pyöräilijöitä- tuntui olevan kova. Vaikka keskustelu muka huumorin puolelle kääntyi, niin kertoi se mielestäni oleellisen syvimmistä tuntemuksista. HUH, paljon on sarkaa kynnettävänä pyöräily-ystävällisen liikenteen eteen.

Kumpa ylempänä linkattu Riihelän Eskon kommentti pitäisikin paikkaansa: "Vaikka lainsäädännössä ei ole erikseen kilpapyöräilyn harrastajille erivapauksia, kaikkien turvallisuuden kannalta on parempi, että he ajavat siellä missä se on turvallisinta. Eiköhän meiltä suomalaisilta autoilijoilta löydy sen verran urheiluhenkeä,että tehdään tilaa ajoradalla harjoitteleville kilpapyöräilijöille."

mkpaa
09.10.2014, 11.19
Harvassa on lenkki, jolla ei kuule äänimerkkiä, tai näe keskarit pystyssä ohittavia autoilijoita kun maantien laitaa mennään.

Jännä. Tänä vuonna Suomessa ainoat keskisormet tulleet vastaan ajaneilta karavaanarilta ja mopoilijalta. Tööttejä on kuulunut ehkä kymmenkunta. Sen verran harvinaisia, että voi hyvällä syyllä sanoa poikkeukseksi.
Paskoja ohituksia näkee vähän useammin, mutta niiden kohdalla on yhdentekevää onko alla auto vai pyörä, koska samat kuskit ohittavat myös muita autoja samalla tavalla.

Oatmeal Stout
09.10.2014, 11.20
Elämä on väärin, jos muut uskaltavat tehdä asioita, joita minä en, jotkut jopa uskaltavat ajaa lujempaa jopa ilman bibsejä!
Tosi kammottavaa, jos puoli- tai täysperävaunut ohittelevat ihan missä vain, minusta vetovaunun pitäisi ohittaa minut ensin.

izmo
09.10.2014, 11.22
Jos jätetään pois rekkojen suosimat reitit, tunnen maantiellä olevani paremmin turvassa kuin kevyen liikenteen väylällä. Autoilijat noin keskimäärin osaavat liikennesäännöt kelvin käyttäjiä paremmin ja omat kolarikokemukset ovat kelviltä. Yhden kerran autoilija ja toisen kerran vastaantuleva pyöräilijä, joka päätti ennen tunnelia hiukan oikasta kulmasta vasenta kaistaa (siis minun oikeaani) ja lisäksi sitten väisti vasemmalle ja minä oikealle (siis omalle puolelleni), joten siinä oltiin.

kyllä pikkasen eri mieltä kun joka toinen täti navigoi puhelimella ja sama pätee onko onko auto mopoauto tai paremman luokan mersu ja kun navigoidaan niin siinä alkaa omat varpaat kiinnostaan eniten eikä liikenne...

...http://www.huuto.net/kohteet/jabra-bt2010-bluetooth-headset/333688162

tämmösen vois huutaa ittelleen niin ei tarvis kännykkä kädessä ajaa....

klemola
09.10.2014, 11.29
Riskinotossa on olennaista, riskeeraako itsensä, vai muita. Autoilija, joka "opettaa" pyöräilijää, riskeeraa vain ulkopuolisia. Maantiepyöräilijä puolestaan riskeeraa itsensä lisäksi ulkopuolisia pyörätiellä, mutta vain itsensä maantiellä.

Esuli
09.10.2014, 11.37
Losottelin viimekesän keskiviikkona mm. Nurmes-Suomussalmi välin. (250km) yks auto siellä näky, liekkö äitisä luona käyny helssinkkiläinen. Hyvän tien olivat tehneet veromarkoilla kainuulaisille. Hermo lepäs ja tuuli suhisi korvissain. Lidlin rikoot ja bilteman kypärä. Oli mulla.

Oatmeal Stout
09.10.2014, 11.51
Maantiepyöräilijä puolestaan riskeeraa itsensä lisäksi ulkopuolisia pyörätiellä, mutta vain itsensä maantiellä.
Siis onnettomuuksissa tarjottava kriisiapu on turhaa ajoneuvojen kuljettajille saati matkustajille - junakiskoilla maatessaankin riskeeraa vain itseään?

haedon
09.10.2014, 12.37
Tänään nähty vain yksi trikoomaantiepyöräilijä ja sekin kelvillä *kele. Autojakin ollut tänään vähempi parkissa pyöräteillä: saldo tähän mennessä neljä. Vissiin kainuulainen erikoisuus tämä kelvin sijaan ajoradalla maantiepyöräily, kun paikallisen otannan mukaan en pysty suhteuttamaan vakavuutta ja suuremmat ongelmat näyttäisivät olevan ihan jossain muualla.

Jukkis
10.10.2014, 09.34
Tässä yksi syy, saapi hyvät kyyvit: http://www.youtube.com/watch?v=iO7_Fq56g2c
Toi on ehkä turvatonta ajattelua. Ei kylläkään ole KLV:iä vieressä.

Joo-o; "terve sielu terveessä ruumiissa" sanotaan, mutta näin 10.10 Mielenterveyspäivää vietettäessä kannattaisi oikeesti ymmärtää, että mielensairaudet eivät näy päälle päin näidenkään kavereiden tapauksessa. Varhainen hoitoonohjaus ja olisi tämäkin klippi jäänyt filmaamatta :rolleyes:

Takamisakari
10.10.2014, 10.10
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/10/10/b62d27324aee98c3a5de76f30e637211.jpg

Niin ja täällä ranskanmaalla asiassa ei tunnu olevan mitään ongelmaa.

Gaastra
10.10.2014, 15.06

Itse suosin maantiepyörällä ajaessani maantielaitaa klv:n sijaan lähinnä siitä syystä, että maantie on lähes poikkeuksetta tasaisempi kuin kelvi ja pyöräily siten miellyttävämpää.

Mitä tulee näihin autoilijoiden pyöräiljöistä tekemiin ohituksiin, niin mielestäni ainakin täällä Hämeenlinnassa autoilijat kyllä aika hyvin osaavat ohittaa pyöräilijän jättäen reilun turvavälin. Ainakaan omalle kohdalle ei vaaranpaikkoja ole toistaiseksi tullut mitä tässä nyt olen kolmatta vuotta pyöräilyä harrastanut (tässä kohtaa koputan virtuaalipuuta).

izmo
11.10.2014, 19.14
Tänään vedin pitkää tikkua otetaanko Porin valtatien reuna vai Ponssen tekemä ura... Ponssen ura voitti vaikka ei ihan puhtaana selvitty

Santerius
11.10.2014, 20.02
Kyllä olen sitä mieltä, että pyöräilijöiden tulisi estää vaaralliset ohitukset ajamalla ihan keskellä ajokaistaa!

2cka
11.10.2014, 20.26
Kyllä olen sitä mieltä, että pyöräilijöiden tulisi estää vaaralliset ohitukset ajamalla ihan keskellä ajokaistaa!

Haistan trollin

Santerius
11.10.2014, 20.27
Haistan trollin

Ei se ollut mikään trolli, vaan vitsi. Eikö tämän koko ketjun idea ole olla vitsi?

IncBuff
11.10.2014, 20.29
Tänään vedin pitkää tikkua otetaanko Porin valtatien reuna vai Ponssen tekemä ura... Ponssen ura voitti vaikka ei ihan puhtaana selvitty
Oliko minkälainen Ponsse?

Aapo Jäykkäperä
11.10.2014, 21.18
Ei se ollut mikään trolli, vaan vitsi. Eikö tämän koko ketjun idea ole olla vitsi?

Juurikin näin ! Vakavaa asiaa voi käsitellä joskus huumorilla höystäen ainakin Suomessa vai voiko ?

Jenkeissähän pitää ennen läpänheittoa ilmoittaa tulevasta vitsistä, ettei vastapuoli loukkaannu, kun luulee hänen kustannuksellaan pilailtavan.

fob
12.10.2014, 16.22
Tänään oli pari pyöräilijää henkensä kaupalla liikenteessä kapealla maantiellä: pilvinen, hämärä päivä ja ajoasuina mustaa ja harmaata.

Väriä päälle!!!

arctic biker
12.10.2014, 19.06
Itse laitan tommosessa kelissä pyörän valot päälle, ens viikolla pääsee taas nettikaupoille niin suatampa tehdä semmoisen että kattelen vilkkuvan takalampun itselleni.

Ulkorengas
13.10.2014, 06.01
Tavallinen ledilamppu antaa niin läpitunkevan punaisen valon, etten vilkkua kaipaa. Jopa dynamoversion takavalo näkyy todella hyvin. Mutta tosiaan, tähän vuodenaikaan harmaana päivänä valoisaankin aikaan pyörässä on täysin perusteltua käyttää valoja. Auton ratissa voi tehdä mielikuvaharjoituksia siitä, missä vaiheessa pyöräilijän avaitsisi, jos sellainen ilman valoja ja värikästä vaatetusta olisi liikkeellä. Auttaa kummasti ymmärtämään valojen merkityksen.

pöökke
13.10.2014, 18.12
Kyllä minua huomattavasti enemmän pelottaa kelveillä ajelu kuin maantiellä. Onneksi viime aikoina olen saanut ajella enimmäkseen maanteillä. Ja mitä tulee vilkkuviin ledivaloihin, niin miksi ihmeessä pyörässä pitäisi valojen vilkkua kun ei ne sitä tee missään muussakaan ajoneuvossa?

Munarello
13.10.2014, 18.28
Ajaahan monet mersullakin valoitta, koska nuuka setämies säästää.

ilmora
13.10.2014, 20.37
Tunnustan. Halveksuin kuolemaa liki koko viikonlopun ajamalla maanteillä kelvien sijaan, mutta eihän tuolla landella edes ole muuta vaihtoehtoa kuin laatia testamenttinsa ja lähteä tien päälle sekä tehdä ristinmerkki.

Kysymys tosin kuuluu että mikäli maantiellä ajaminen on kuolemanvaarallista niin onko se sen pyöräilijän syy vai muiden tienkäyttäjien?

fob
13.10.2014, 21.34
Jos henki tai lievemmässä tapauksessa terveys lähtee, syyllisellä ei minun mielestäni ole enää merkitystä. Eläväksi tai terveeksi ei palaa tuomioistuimen päätöksellä.

Jos löhden maantielle pyöräilemään, päällä on näkyvät ja erottuvat vaatteet, pyörässä pimeänä aikana riittävästi valoja (myös vilkkuvia) ja paljon heijastimia.

Aapo Jäykkäperä
14.10.2014, 11.46
Jos lähden maantielle pyöräilemään, päällä on näkyvät ja erottuvat vaatteet, pyörässä pimeänä aikana riittävästi valoja (myös vilkkuvia) ja paljon heijastimia.[/QUOTE]

Tuossa on koko turvallisuusasia niin hienosti tiivistetty, ettei tähän ketjuun tarvi enää palata. KIITOS fob !

Highlander
14.10.2014, 12.27
Ajaahan monet mersullakin valoitta, koska nuuka setämies säästää.
Ja suurin osa skoda kuskeista ajelee sumuvalot päällä koska cool:cool:

izmo
14.10.2014, 12.33
Oliko minkälainen Ponsse?

en mä niitä tunne mutta oisko ollut kuusi pyörää ja aika leveen jäljen jätti.... edessä oli joku tukkinostin

http://www.ponsse.com/fi/tuotteet/harvesterit/ergo

CwA
14.10.2014, 14.42
Kyllä minua huomattavasti enemmän pelottaa kelveillä ajelu kuin maantiellä. Onneksi viime aikoina olen saanut ajella enimmäkseen maanteillä. Ja mitä tulee vilkkuviin ledivaloihin, niin miksi ihmeessä pyörässä pitäisi valojen vilkkua kun ei ne sitä tee missään muussakaan ajoneuvossa?

Eipä niiden vilkkua tarvitse, keskimääräisen autoilijan käytös muuttuu ihan kiinteälläkin takavalolla, ohittavat kauempaa.

Hämärässä huomiokeltainen näkyy valoa paremmin, joten pelkkään valoon ei kannata jättää, vaan liivi päälle tai muu sellainen huomiokeltainen asuste.

Pyöräilijän turvallisuus on monen osatekijäin summa, josta tulee se kokonaisuus, itse voi vaikuttaa siihen miten muut toimii, maantiellä jos ajaa ihan laidassa niin ohittavat lähempää kuin jos ajaa keskemmällä ja siirtyy siihen laitaan kun joku lähestyy takaa, jolloin ohittavat kauempaa.

Takavaloa käyttäen päivälläkin ohittavat kauempaa.

Samoin se miltä etäisyydeltä havaitaan kasvaa huomiovärisin vaattein ja valoin, jolloin humalainenkin saattaa huomata ajoissa, rattijuoppojahan tässä maassa riittää.

Vaikka loppukädessä ne muut ovat pyöräilijälle suurin uhka, niin pyöräilijä itse voi pienentää niiden muiden muodostumista uhaksi omilla valinnoillaan.

Täytyy pitää mielessä sekin, että ihmiset tekevät virheitä ja myös huomioinnissa niitä tapahtuu, mitä pisemmältä matkalta on havaittavissa sitä useampi virhe on mahdollista tehdä havainnoinnissa ilman että siitä tulee se lopullinen virhe, eli tilanteen voi paikata uudella havainnolla.

Jos on tummat vaatteet tummassa ympäristössä niin havainnoinnin pitäisi osua aika tuurilla nappiin, jotta huomaisi ajoissa, aina ei sekään edes riitä.

Eli kyse ei ole aivan suoraan siitä, että kyllähän mut näkee, vaan enemmänkin siitä, että jos havainnoitsija mokaa niin kerkeääkö tilannetta havainnoitsija paikkaamaan uudella havainnolla.