PDA

Näytä tavallinen näkymä : Whiten läskipyörät

Sivut : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23

rjrm
30.09.2014, 12.30
Kaikki tiedot on haalittu lähinnä tämän keskusteluketjun viesteistä. Tarkoitus on helpottaa pyörän ylläpitoa ja osahankintoja. Vastuu lukijalla, en ota vastuuta mahdollisesti yhteensopimattomia osia ostaneiden varalta.

Teknisiä tietoja 2fat lite (2014 vuonna myyty pyörä):
etupyörä alkuperäisenä 3770g
sisuri 525g
rengas 1550g
vannenauha 110g
kiekko, linkku, jarrulevy 1565g
fillari 19" rungolla alkuperäiskuosissa 15,5kg
Eräs sopiva jarrupala http://www.bike-discount.de/en/buy/kool-stop-disc-brake-pads-deore-515-525-26785/wg_id-282
satulatolppa: rungossa soviteholkki satulaputkelle ja siinä merkintä 30, 6-27, 2 (liekö sitten putki 27,2mm?)
sama keskiö kuin Pro-mallissa

Teknisiä tietoja 2fat pro (2014 myyty pyörä)
runko 19" 2250g (mukana laakerikupit)
keula 19" 930g
Bulldozer-rengas 1399g
vannenauha 104g (niitä on kaksi kpl)
Leveys mulefut-kehällä noin 105mm
sisurin massa 606g/583g
laakerit etu-ja takanavassa 6001RSC2
laakerit vapaarattaassa 6001RU.
keskiö BSA kierteellinen FSA BB-7100/100mm (BB-7000 sopii kuulemma myös) tai
Race Face X-Type Team DH keskiö, 100mm
http://www.chainreactioncycles.com/f...3/rp-prod26325 (http://www.chainreactioncycles.com/fi/en/sun-ringle-pawl-spring-kit-disc-jockey-2013/rp-prod26325) markkinoilta löytyneet sopivat vapaarattaan kynnet (Sun Ringle Pawl & Spring Kitd Disc Jockey 2013)
Tubeless-konversiovideo (https://www.youtube.com/watch?v=aVgiEYmD8Zk)
satulatolppa 31,6mm
kampien pulttijako 64BCD ja 104BCD
Vaihtajan korvake gh-011

1x10-vaihteistoon siirryttessä tarvittavaa tietoa:
eturatas: esim. Raceface 30t NW tai Absolute Black 64BCD 28t
taakse tarvittaessa joku OneUp tms hirviö
,
Teknisiä tietoja Interceptor:
näitä ei ole paljon kertynyt

Interceptoriin tehty napojen vaihto:
Etunapa: Hope Pro 2 Evo Fatsno 15x150
Takanapa: Hope Pro 2 Evo Fatsno 12x197

Uusien napojen mitat olivat täysin samat kuin alkuperäisten Choseneiden joten samat pinnat kävi.
Takanavan spacereistä täytyy ottaa levyn puolelta 3mm pois ja vetopuolelta 2mm niin on saman mittainen kuin alkuperäinen

Muuta tärkeää (2014 pyörää koskevaa)http://www.fillarifoorumi.fi/forum/images/smilies/wink.png
pakkauslaatikon koko 1480x280x780
jarrupalojen tyyppi Shimano B01S, ei tietoa mihin pyörämalliin (Lite /Pro/interceptor)
Schwalbe SV13F on kevyehkö sisuri, jos haluaa niitä käyttää.
Bilteman kympin tarakan saa askarreltua Whiteen kiinni
vaihtoehtoisia kampia tuhottujen tilalle: Race Face Ride XC fatbike kammet 190mm perälle tai Race Face Turbine fatbike kammet 190mm perälle

2015 myytävät pyörät

3 Fat lite
etupyörä kokonaisena noin 3.7kg
satula ja tolppa (ilman heijastinta) 650g
vannenauhat (2kpl) 210g yhteensä
sisäkumi 556g
rengas 1455g
etukiekko (+jarrulevy yms) + akseli 1514g
snowshoe "4.5" nappulasta nappulaan noin 9cm (verrokki Jumbo Jim 4" on noin 10cm) - noin 0.55bar
etuvaihtaja tosiaan SRAM X5

3 Fat Pro
Paino 13.62 M-koon runko, renkaat litkutettu, edessä 15g vannenauha, takana vielä varmaan 150g gorillaan ja alkuperäistä vannenauhaa. Litkuakin on pari sataa grammaa

IncBuff
30.09.2014, 12.32
Velttohan se tuo runko on alumiiniseksi. Saa nähdä ratkeaako jossain välissä jostain kohtaa. Vanne+rengas yhdistelmä on ainakin tuossa Prossa hankala rengastöiden kannalta. Kampileekeri oli uutena vähän nihkeän tuntuinen, täytyy tarkkailla josko tuo olisi tuosta vetristynyt.

Läskilada on kyllä nimityksenä perseestä.

LJL
30.09.2014, 12.34
Whiten omistajana paheksun julkeutta nimittää pyörääni Ladaksi. En kerro aiheesta sen takia tässä mitään.

Kävisikö Wartburg? W:llä alkaa molemmat

Nufan
30.09.2014, 12.40
Oman Lite-läskin toimitusvahvistusta odottelen kuumeisesti. Whiten nimeäminen lada-läskiksi tai pirkkaläskiksi muuten niin suvaitsevaisten läskipyöräilijöiden parissa kuulostaa oudolta. Pari vuotta sitten kelpasi mikä tahansa vekotin, kunhan siinä oli minimissään 3.8" renkaat.

brilleaux
30.09.2014, 12.43
Älkää ny niuhottako. Mun Spessukin nimettiin jo Fap-boyksi täällä.
Suvaitsevainen läskipyöräilijähän ei myöskään juuri muiden nimittelyistä hätkähdä. ;)

IncBuff
30.09.2014, 12.44
Heti on joku porvari mersuineen huutelemassa, että pitäisi sietää kaikki.

brilleaux
30.09.2014, 12.47
Onneksi ei ollu kahvit suussa. :D

Two-Shoes
30.09.2014, 12.50
Kävisikö Wartburg? W:llä alkaa molemmat
Wartburgille yksi ääni täältä!

Tyytyväinen olen omaani. Hinta ja laatu kohdillaan. Tanko,stemmi ja jarrut tulee varmaan päivitettyä lähiaikoina. Renkaat virittelin tubeleksiksi.

Mika K
30.09.2014, 12.52
Rakkaalla lapsella on monta nimeä. Paksuksi omaa kutsun, kun muistan. :)

Oma L/19" White 2Fat Pro on ollut nyt ajossa 3-4 viikkoa ja fiilikset on edelleen aika hyvät. Toisaalla on jo tarkemmin kerrattu mitä tuohon on vaihdettu ja tehty, jotta se on saatu sopimaan omaan 189cm ruhoon 94cm inseamilla. Hieman kompakti se kooltaan on, mutta erittäin toimiva tapaus varsinkin noiden isojen kumiensa vuoksi eli ei ole ns. vajaamittainen läski ;) Teknisellä puolella omassa yksilössä toimii kaikki ok, vaikka toki hieman tubelessin kanssa sai ährätä, ja yhden oman ajovirheen takia katkenneen pinnan takia takakiekon tuossa rihtasin uusiksi. Jokatapauksessa paljon olen tuolla ajanu ja paljon hyvää uutta polkua on tullut omiin valikoimiin eli sellaista paikkaa mihin 29erilla ei ole tarvinnut lähteä edes yrittämään - hiekkaharjuja, soiden laitapolkuja jne mönkimistä. Myös yksi 103km lenkki on ajettuna ja ihan hyvin tuolla sen jaksoi kohtuullisella vauhdilla rullailla, kunhan ei mahdotonta kiirettä pitänyt.

https://farm3.staticflickr.com/2949/15400007335_c48225dc75_c.jpg

Ajatus tuon Whiten ostossa oli itsellä kokeilla miten läskeily alkaa kiinnostamaan ilman suurta rahallista panostusta. Pärjäisikö tälläisellä halpiksella oman 29erin kaverina talviajokkina? Kuitenkaan kahta arvokkaampaa fillaria en omilla maastokilsoilla oikein kykene perustelemaan pääosan ajokilometreistä kun tulee nykyään fiksillä, randolla ja krossarilla. Noh, ensimmäisten viikkojen perusteella voi olla, että 29er joutuu antautumaan ja Whiten tilalle tulee jossain vaiheessa parempi läski, jolla tulee ajettua kaikki maastoajot. Ensi vkl olisi myös tarkoitus ajella hieman Hossa-Kylmäluomaa alueella, sillä ajatus retkeilystä maastossakin on taas vuosien jälkeen nostanut päätään. Alla kokoonpano Carradicen laukkujen ja lainassa olevan Revelaten runkolaukun kanssa.

https://farm4.staticflickr.com/3838/15396821531_8b455bda74_z.jpg

Jos tuota mun yksilöä haluaa hypistellä, niin täällä Oulun alueella se on mahdollista.

BONK
30.09.2014, 13.08
Itse ainakin ajelen Ladallani/Warrellani/... (jahka sellaisen saan hankittua...) ihan pää pystyssä vaikka hinta jääkin alle tonnin ja Spessumiehet ei moikkaa :D

Alumiinirunko. Onko se nyt todellakin niiiiin löysä, että ihan oikeasti olisi riski?

Tank Driver
30.09.2014, 13.13
Miten ois Kansanläski?

kolistelija
30.09.2014, 13.16
Mun mielestä halpaläski, prolefät, sääliläski tai ehkä talonpoikaisläski?

Nythän Fatty saa ylennyksen ja voi olla Alemman keskiluokan läski!

IncBuff
30.09.2014, 13.16
Alumiinirunko. Onko se nyt todellakin niiiiin löysä, että ihan oikeasti olisi riski?
On se IMO löysä. Sitä en osaa sanoa onko se oikeasti riski joskin vahva epäilys on ettei ole. Toki en osaa sanoa kuinka löysä se on muihin verrattuna kun en ole muita läskejä omistanut.

Nufan
30.09.2014, 13.16
Markettiläski ois myös aika jees.

Anaxagore
30.09.2014, 13.17
Itse ainakin ajelen Ladallani/Warrellani/... (jahka sellaisen saan hankittua...) ihan pää pystyssä vaikka hinta jääkin alle tonnin ja Spessumiehet ei moikkaa :D

Mun 17" valkoläskin runko ei oo löysä. Mutta mulla ei ole massaa kuin 76kg + varusteet. Kaikki toimii ja kuski ajaa hymyssä suin. Tubelekset laitettu mutta siinä meinasi palaa hermo renkaitten irroituksessa ekaa kertaa.

Nufan
30.09.2014, 13.20
Mun 17" valkoläskin runko ei oo löysä. Mutta mulla ei ole massaa kuin 76kg + varusteet.

Mikä on sun pituus ja inseam? Mulla on pieni pelko, että toi 17" on liian pieni mulle. Tosin mittojen mukaan Toptube on samaa luokkaa, kuin Anthemissa ja se on passelin kokoinen.

Anaxagore
30.09.2014, 13.27
Mikä on sun pituus ja inseam? Mulla on pieni pelko, että toi 17" on liian pieni mulle. Tosin mittojen mukaan Toptube on samaa luokkaa, kuin Anthemissa ja se on passelin kokoinen.
Pituus 176cm ja inseam 84cm. Tolppaa olisi varaa nostaa muistaakseni joku 4cm vielä ja orkkistolppa on 400mm.

Mika K
30.09.2014, 13.29
Ei tuo raami minusta mitenkään erityisen löysä ole, vaikka toki alumiinista jäsympiäkin runkoja saadaan aikaiseksi. Itsellä massaa aataminasussa 105kg ja reisissä muista harrasteista jonkinverran vääntöä ja ihan hyvältä tuo on ajossa tuntunut. Sanoisin, notta jos tuo mulla kestää ajoa, niin eiköhän se kestä ihan hyvin muillakin. Ilmoittelen toki täällä oitis jos jostain ratkeaa :)

Uninen
30.09.2014, 13.34
Minä en aio häpeillä omaani, ja nimestä en niin välitä. Kuvissahan se näyttää rumalta kuin Yosemiten täysjoustot, mutta luonnossa voittaa ainakin mustat Muklukit (imho).

Ajokokemusta ei ole tuolla kuin muutaman kympin verran, mutta ihan hyvän tuntuisestihan tuo on toiminut. Mitä nyt hitusen oudolta tuntuu polkea niin leveän keskiön kanssa. Nyt sain lopulta tubeless-virityksen tehtyä taakse, niin pääsee kokeilemaan vaikuttaako se mihinkään. Omasta Bulldozeri kyllä lähti irti ihan sormilla vääntämällä ja huoltsikan kompura auttoi hitusen vanteelle nostossa, mutta ainakin vuorokauden on nyt paineet aika muuttumattomina sisässä pysyneet, joten aika kivuttoman tuntuisesti tähän saakka on mennyt tuokin.

Ehkä tuon toisen eturattaan voisi joskus mäkeen tuosta heittää kunhan jaksaa harrastaa. Sinänsä olisi mielenkiinoista tietää, että mitä tuossa runko ja keula painaa, koska jos niiden painot eivät mitään aivan hillitöntä ole, niin enpä keksi oikein mitään syytä aihiotakaan päivittää, koska koko on itselle sopiva, pidän geometriasta ja tällaisena kepukkana en ole huomannut tämän 17" mitenkäään erityisesti notkuvan.

Navat taitavat olla arvoitus, mutta eipä tuo napojen ja vapaarattaiden laatu taida aivan huippu- ja tasalaatuista olla tuolla originaalimerkkien puolellakaan. Muuten kiekkosettikin ajanee asiansa; ei tuo Mulefutti taida genren paskin vanne olla.

brilleaux
30.09.2014, 13.44

Vai niin... Kyllä mä ainakin itse ajan Spessulla niska kyyryssä ja tuijottelen lattiaan. Kun ei oo sitä ICT:ia, tai Salsan karpoonikarhunrasvaa.

Edit: että ei tässä ole ylpeäksi käyty. Vielä.

Nappulakenka
30.09.2014, 13.49
Miten ois Kansanläski?

+1

wekkuli
30.09.2014, 14.12
Mitäs vikaa Ladassa on? Sillähän suuri osa suomalaisista liikkui minun lapsuudessani. Paljon lämpimiä(kin) muistoja.

Tank Driver
30.09.2014, 14.32
Eikös Ladaa markkinoitu Kansanautona?

Ite tykkään Ladoista ja Whiteistä. Tämä selvennyksenä jos luulette koppavaksi.

Kuntoilija
30.09.2014, 14.36
Kansanläski ja White yhdessä saattaa viitata hiukan arveluttavaan suuntaan. No onneksi näitä halpiksia pukkaa lisää, niin ei Fatty-kuski enää yksin ole Fatscenen sylkykuppi. :p

Tank Driver
30.09.2014, 14.40
Whitenhän pitäisi ehdottomasti lanseerata seuraavaksi täysvalkoinen malli ja nimetä se Poweriksi.

lansive
30.09.2014, 14.42
Whitenhän pitäisi ehdottomasti lanseerata seuraavaksi täysvalkoinen malli ja nimetä se Poweriksi.

Ei ne voi kun se on Helkaman tuotemerkki.

vuohi
30.09.2014, 14.43
Täältä löytyy kanssa 17'' pro malli. Ostin käytettynä ja edellinen omistaja oli parannellut vähän vaijerien vientejä, laittanut chainstayhyn suojan ja litkuttanut kumit. Itse vaihdoin vielä ohjaustangon ja stemmin mieleisiksi jämä osistani ja ainakin yhden lenkin perusteella ihan kelpo pyörä.

Jarruissa saisi olla vähän enemmän ruutia, ei riitä yhdellä sormella kevyt puristelu lukkojarrutuksiin. En tiedä riittääkö tosin esim. moonlanderin mekaanisillajarruillakaan... Mitään erityistä rungon vetelyyttä en osannut havainnoida vaikka painoa on 90kg ja kyykkyhäkissä on vietetty vähintään riittävästi aikaa. Toki voi olla, että pyörä oli niin erikoinen ajaa oudokseltaan etten vaan osannut kiinnittää huomiota.

Itse en ymmärrä miksi jousittamattomasta pyörästä pitäisi maksaa yhtä paljon kuin hyvästä täysjoustosta? Tai minkätakia sen pitäisi olla jotain tiettyä pikku merkkiä mikä on sattunut keksimään koko jutun? Juttelin tuossa erään pyöräkaupan pitäjän kanssa aiheesta ja ensi kaudelle on tulossa muitakin alle 1000€ fatbikeja ns. halpamerkeiltä. Veikkaan, että tulevat myymään melko hyvin. Monelle fatbike on kuitenkin lähinnä talvea varten ja kevyet ja nopeat kesäpyörät on ostettu erikseen isolla rahalla. Lisäksi onko 1000€ edes kovin vähän polkupyörästä, itsellä ainakin vähän joskus hämärtyy se mitä pidetään halpana pyöränä. Monelle jo 500 euroakin on kallis pyörä :D

Loppukevennykseksi kuva
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-xap1/t31.0-8/10655170_10205481800703536_7935515323868699611_o.j pg

pekoni
30.09.2014, 14.49
tai Finnpoweriksi.

Tank Driver
30.09.2014, 14.55
Ei ne voi kun se on Helkaman tuotemerkki.

Mallinimenä, mutta mites jos merkki on White ja malli Power?

Esuli
30.09.2014, 14.57
Toi white on halpa pyörä noin laadukkaaksi. Saman ne siellä tehtaalla maksaa oli merkki mikä tahansa. Tietenkin merkki on sen verran tärkeä jottas vaihdan omaan Whiteeni spezialized rungon. Tuli noi liikkuvat osat jo vaihdettua.

vuohi
30.09.2014, 14.58
Itse tykkään pirkkaläski nimestä. Järkevästi hinnoiteltu ja asiansa ajava tuote. White powerista tuli mieleen moottoripyörä puolella vaikuttava iskunvaimennin merkki WP, vai tekeekö pyöriinkin vietereitä? No kuitenkin tuo lyhenne tulee juurikin sanoista White Power, joka on tosin jäänyt tehokkaasti pois käytöstä viime vuosina :D

Ski
30.09.2014, 15.20
Ja kokoontumisajot nimellä White Brothers...
Ei mullakaan koeajolla tuo mitenkään vetelä runko oo. Renkaat nyt antaa periksi pakostakin.

IncBuff
30.09.2014, 15.29
Kai se on siitä kiinni mihin on tottunut. Tuon kaverina oleva hiilikuituinen jäykkäperä on ainakin riittävän jäykkä. En kyllä väittänytkään, että tuo White häiritsevän löysä olisi. Jos tuo jostain ratkeaa niin todennäköisesti chainstayn hitsauksesta.

Anaxagore
30.09.2014, 15.32
Jos ratkeilee niin pääsee testailemaan elinikäisen takuun toimivuutta.

BONK
30.09.2014, 15.38
Ei näytä olevan vankkumatonta yksimielisyyttä (pirkka/kansan/...)-läski-(lada/warre/...) nimittelystä joten jos Liitiä sattuu lukemaan tätä ketjua niin vaihtakoon nimeksi geneerisesti "Läski-White" niin myös herkkäsieluisimmat pystyvät nukkumaan yönsä paremmin... Toisaalta, tuo läskikin on hirvittävää rienausta joten olisiko Roteva Valkoinen sittenkin parempi? :D

Alumiini totta kai "joustaa", mutta "löysä" ei alurunkokaan voi olla sillä silloin kyllä jostain kohdin paukkuu ja nopeasti. Saakeli kun saisivat tänne Tampereelle avattua tuon XXL:n niin pääsisi vähän edes hypistelemään... Vaikea sanoa, mitä päivityksiä itse alkaisi tekemään, jos mitään, poislukien tietenkin satula Brooksiksi, mutta ainakin minun silmääni tuo on ihan ookoo ulkonäöltäänkin. Varsinkin tuo Mika K:n kuva reissuvarustuksessa oli ihan näyttävä.

MJH
30.09.2014, 17.21
Oman Lite-läskin toimitusvahvistusta odottelen kuumeisesti. Whiten nimeäminen lada-läskiksi tai pirkkaläskiksi muuten niin suvaitsevaisten läskipyöräilijöiden parissa kuulostaa oudolta. Pari vuotta sitten kelpasi mikä tahansa vekotin, kunhan siinä oli minimissään 3.8" renkaat.

Läskipyöräily on kasvanut ulos marginaalista. Pikkuporukka pitää yhtä, valtavirta ei.

HC Andersen
30.09.2014, 18.02
Mitä minä olen noita katsonut kaupassa, siis Proota ja Interceptoria niin ne vaikuttaa päällisin puolin ihan kelpo peleiltä, ajettavuudesta ja jäykkyydestä en osaa sanoa mitään.

Ainoa joka hieman mietitytti oli navat, kenen tekemät ne on ja onko varaosia saatavilla ja millä aikataululla vai joutuuko vaihtamaan koko navan. Verrokiksi voin todeta että mun 3 vuotiaaseen Muklukiin Salsan omilla navoilla sai vapaarattaan kynnet ja jouset suoraan hyllystä 4€ hintaan, kait ne sitten kestää seuraavat 7tkm :)

Leewi
30.09.2014, 19.41
Markettiläski ois myös aika jees.

Prismassa oli joku läski kaupan, nopeasti vilkaisten en nähnyt rungossa merkkiä eikä hintalappuakkaan ollut, takavaihtaja oli shimpan acera vai ehkä sittenkin alvio.

wekkuli
30.09.2014, 20.06

Hei kamoon nyt, relax!
:)
Itekkin tulevan kevytvalkoisen polkijana olen kyllä vahvasti kieli poskessa ollut näitä nimityksiä hymistelemässä ja keksimässä. Me läskiladailijat ollaan rentoa ja itseironiaan kykenevää porukkaa, eiks je?

Solaris_83
30.09.2014, 20.09
mulla on karvalakkikin jo valmiina kun "latuska eli LADA" huomenna saapuu Ouluun, itse otin sen lite mallin ja sillä tarkoitus aloittaa "läskeily" .. toivottavasti huomenna pääsen kirjoittamaan jotain kommentteja testireissusta oulun metsistä
paketoituna paketin paino 20,45kg niin katsotaan mitä painaa kun saa sisällä kasattua .. (jos muistaa kiireessä punnita)

Nufan
30.09.2014, 21.01
Hei kamoon nyt, relax!
Itekkin tulevan kevytvalkoisen polkijana olen kyllä vahvasti kieli poskessa ollut näitä nimityksiä hymistelemässä ja keksimässä. Me läskiladailijat ollaan rentoa ja itseironiaan kykenevää porukkaa, eiks je?

Multa näköjään unohtui hymiö taas viestin perästä... :-\

Ande749
30.09.2014, 21.13
Minä en omasta prostani nyt juuri huomautettavaa keksi. 19"-runko. Pituutta 193, sisämitta 92, paino ajokamoissa ehkä pari kolme alle sadan. Juurakoissa yms. kunnon paikoissa painetta edessä 0.35bar, takana 0.45, voisi kokeilla vähän alempiakin vielä. Noillakin paineilla uskaltaa surutta ajella kiviin ja juuriin, ei lipsu eikä lyö läpi. 1 barin paineilla rullaa siirtymät oikein herkästi. Jarrukahvat kun säädin mieleiseeni asentoon, niin yhdellä sormella saa täysin riittävän tehon. Vaihdevipuja pitää hieman siirtää, sillä etusormivipu, eli se, joka vaihtaa pienemmälle rattaalle, toimii näemmä myös peukalolla painamalla ja siitä aiheutuu ajoittain tahattomia vaihtoja. Ohjaustangon kannatinta tekisi mieleni kokeilla hieman vakiota pidempää.

BONK
30.09.2014, 21.19
Minä en omasta prostani nyt juuri huomautettavaa keksi. 19"-runko. Pituutta 193, sisämitta 92, paino ajokamoissa ehkä pari kolme alle sadan. Juurakoissa yms. kunnon paikoissa painetta edessä 0.35bar, takana 0.45, voisi kokeilla vähän alempiakin vielä. Noillakin paineilla uskaltaa surutta ajella kiviin ja juuriin, ei lipsu eikä lyö läpi. 1 barin paineilla rullaa siirtymät oikein herkästi. Jarrukahvat kun säädin mieleiseeni asentoon, niin yhdellä sormella saa täysin riittävän tehon. Vaihdevipuja pitää hieman siirtää, sillä etusormivipu, eli se, joka vaihtaa pienemmälle rattaalle, toimii näemmä myös peukalolla painamalla ja siitä aiheutuu ajoittain tahattomia vaihtoja. Ohjaustangon kannatinta tekisi mieleni kokeilla hieman vakiota pidempää.

Aikalailla samoissa mitoissa ollaan... Ei mitään erityisiä tuntemuksia rungon jäykkyydestä/löysyydestä?

IncBuff
30.09.2014, 21.28
Osta pois. Hyvä se on.

Esuli
30.09.2014, 21.52
Whiten rungon löysyys on urpaanilegenda, kun ei muuta keksitty. Whiten sivuilla sanotaan jotta sen on peksannut Norjalainen ja grafiikkoihin ei ole paneuduttu. Joten White korporeissön antaa vapaat kädet peksailuun. Itse tein siitä välittömästi valkoisenneekerin.
White on fiksuti läjätty, ei ole esim.kolmea eturatasta! Jos vertaa 3tonnin läskiin, niin jäterahoilla saa, cyklon ja kelpo maantiepyörän. Tai käy puolimaailman naisen luona 20kertaa.

BONK
30.09.2014, 22.17
Osta pois. Hyvä se on.

Olisin jo ostanut, mutta kun ei ollut myynnissä...

vuohi
30.09.2014, 22.21
Soitin viikonloppuna tammiston liikkeeseen ja kyselin noista halvemmista malleista. Pro mallia ei ole kuulema enään tälle kaudelle tulossa ja sitä halvinta on keskiviikkona todennäköisesti jokusia kappaleita tulossa tarjolle. Tämä sitten vaan puhelimessa joltain rivimyyjältä eli ei mitään 100% tietoa. Itse tosin löysin sitten käytetyn mutta niitä tuskin myöskään juuri tulee tyrkylle.

Jenkka
30.09.2014, 22.34
Löysäläski?

huotah
30.09.2014, 22.53
Mallinimenä, mutta mites jos merkki on White ja malli Power?

Jotenkin voisin kuvitella että norjalaisilta tuo nimi luonnistuisi helposti.

Mika K
30.09.2014, 23.03
Hm, tarttisko tuo oma maalata kunnianosoituksena tälle jo aiemmin mainitulle kotimaiselle hengentuotteelle? :D

http://ep1.pinkbike.org/p4pb1140727/p4pb1140727.jpg

Bulkkaaja
30.09.2014, 23.09
Vaadin tämän langan nimen välitöntä muutosta!
Ei noin laadukas pyörä ole mikään lada vaikka oma olis hiilaria ja siitä maksanu ihan liikaa. Korkeintaan Bulkkiläski vai onko tää white muka joku merkki???
Edit: Ei vaan, osathan ovat hyviä ja merkillisiä, vaikka listalla sekaisin ovatkin. Miten olis Seitiläski, Läskiturska tai vaikka Oslotaxi?

Läskilada tulee lännestä (wtf) ja sitä myy ameriikanprisma http://www.walmart.com/ip/26-Mongoose-Dolomite-Men-s-7-speed-Fat-Tire-Mountain-Bike-Navy-Blue-Red/29741123
Oma lada (goose) tuli tossa tilattua jo ennen xxl polkumyyntiä nythän siinä ei olis enää mitään järkeä. En yllättyis yhtään vaikka ens vuon näitä sais paikallisestakin prismasta vai oliko jo myynnissä?

Ande749
01.10.2014, 00.02
Aikalailla samoissa mitoissa ollaan... Ei mitään erityisiä tuntemuksia rungon jäykkyydestä/löysyydestä?

Vertailukohta paksupyöristä puuttuu mutta en minä kyllä ainakaan huomaa mitään ei-toivottua joustoa missään. Ajotyylini on ehkä enemmänkin voimalla ja väännöllä polkemista kuin kevyesti suurella kadenssilla. Silti en osaa huomata mitään kummallista esimerkiksi ohjauksen tarkkuudessa tai missä tuollainen spekuloitu rungon ylimääräinen jousto sitten näkyisikään. Ja joustoja mietittäessä on mielestäni hyvä muistaa, että renkaathan tuollaisessa eniten joustavat, kun maastopaineilla mennään. Varmaankin joku, joka oikeasti menee kivikkorinteet kovaa alas kolmen tonnin pyörällä, huomaisi eron omaansa mutta se ei ole sellainen asia, josta minun pitäisi juurikaan olla kiinnostunut. Kaiken kaikkiaan, pyörä vaikuttaa kelpo peliltä ja ostaisin uuden samanlaisen jos jostain syystä sellainen tilanne eteen tulisi.

marmar
01.10.2014, 04.25
Fillaritorilla noita näyttää jo jonkin verran pyörivän. Veikkaisin, että talven jälkeen vielä enemmän. Osa on varmaan ostanut kokeillakseen miltä tuntuu. Hätäisimmät myi jo. Osa odottaa talven yli, ja päättää vasta keväällä oliko mun juttu. Ainakin yksi 17" pro näytti olevan vielä kaupan. Itse odottelen rauhassa mihin markkinat kehittyy. Eiköhän tuo alle 1000€ hintataso ole tullut jäädäkseen. Kiinasta saa 20 kpl tukkupakkauksia muutamalla sadalla. Sähköavusteisiakin alle $400 dollarin hintaan. On vain ajan kysymys, kun Tokmanni tai vastaava päättää tuoda kokeeksi maahan kontillisen alle 1000€ sähköavusteisia läskiä ja muutaman satasen sähkötöntä. Myyntihintahan noissa on tyypillisesti kiina x2 Pikkuhiljaa näissäkin alkaa koko hintahaitari täyttyä. Läskillä jos jossain saa itse rakentamalla vaikutettua ominaisuuksiin, joten omalta osalta saattaa mennä rakenteluksikin. Pikkasen kiinnostaisi talvi työmatkakulkineeksi Sähköavusteinen rohloffin napavaihteilla, mutta ei tämä 600 € Whiten läskikään välttämättä olis huono sähköistysprojektin pohjaksi. Ajelisi ensin talven ja kun tietäis onko mun juttu, niin joko jatkaisi ajoa, myis pois tai sähköistäisi[emoji2]. Vaikeaksi menee, kun 29 jäykkäperä 2 kiekoilla riittää niin pitkälle. Onneksi odottamalla tulee vain lisää vaihtoehtoja, kun joka kuukausi menee vakiosumma säästöön. Kun rahamäärä kasvaa ja markkinamiehet keksii uusia kujeita niiden rahojen saamiseksi, niin joskus tiet kohtaavat ja tili tyhjenee.

wekkuli
01.10.2014, 07.14
Ittelläkin käynyt mielessä, että sähköläski olisi kyllä parhautta... tosin vieläkin on se sähkötönkin kokeilematta, joten katellaan. Mutta joo, ei varmasti ole alan toimijoilta jäänyt huomaamatta, millä vauhdilla halvat läskit katosi xxlstä. Jokainen jolla on vähänkään järkeä päässä hiffaa jo, että tuosta on tulossa hitti. Ei mene kauaa, kun halpaa läskiä löytyy Biltemasta, Tokmannilta, Prismasta jne.

JackOja
01.10.2014, 08.16
Osta pois. Hyvä se on.

IncBuffillahan tuollainen on(?) torilla tarjolla. Vai jokohan tuli katumapäälle, mitenhän tuota tulisi tulkita :)

harmis
01.10.2014, 08.16
Ei tuota pro:ta voi kyllä ladaksi kutsua. Olen joskus ajanut ladalla, sillä neliskanttisilla etulampuilla varustetulla. Ja ollut muutaman kerran vielä vanhemman pyöreälamppuisen kyydissä. Niissähän ei ole ajo-ominaisuuksia ollenkaan. Sen sijaan whiten pyörässä tuntuu olevan erinomaiset ajo-ominaisuudet. Kyllä mä sanoisin että voisi verrata VW-konsernin skodaan ihan huoletta. Samat ajo-ominaisuudet ja tekniset hienoudet kuin emoyhtiön kulkineissa mutta halvempi hinta.

marmar
01.10.2014, 08.35
IncBuffillahan tuollainen on(?) torilla tarjolla. Vai jokohan tuli katumapäälle, mitenhän tuota tulisi tulkita :)

Tais olla tilanne, että meni jo. Niinkuin jokunen muukin sai nopsaan kaupaksi, jonka juttu ei ollut läskeily ja pisti tori.fi:lle myyntiin ostoksensa.
Aika riskitöntä kokeilua, kun käytetytkin viedään käsistä. l

Veikkaisin, että näin nopealla myyntipäätöksellä vika ei ole pyörässä, vaan siinä mitä ilmoituksessakin sanottiin. Ei vaan napannut läskipyöräily. Vaatii oman luonteensa ja ei ole kaikkien juttu.

Itse olen koeajanut läskiä ja tiedän hyvät ja huonot puolet, joten mulle mahdollisesti tai jopa todennäköisesti aikanaan saapuva jää taloon. Halpojen läskien loppuminen XXL:stä sai toistaiseksi säästymään rahat. Paikallisesta kettukaupasta olen katsellut myös runkojen hintoja. Netistä hiilikuituisia tubeleskäyttöön alunperin suunniteltuja kiekkoja jne...

Ei mulla varsinaista kuumetta ole, mutta pieniä flunssan oireita kuitenkin. Tulipahan lisää mietintäaikaa, kun loppui tavara :)

Pertsa78
01.10.2014, 08.47
Prismassa oli joku läski kaupan, nopeasti vilkaisten en nähnyt rungossa merkkiä eikä hintalappuakkaan ollut, takavaihtaja oli shimpan acera vai ehkä sittenkin alvio.
Olikohan missä prismassa? Voisin käydä potkimassa renkaita jos sattuu olemaan lähistöllä.

makton
01.10.2014, 09.13
Komppaan muita ja Mika-K, en voi mitenkään sanoa runkoa löysäksi. Tokikaan mitään vertailukohtaa muihin läskeihin tai maastopyöriin ei ole, mutta tällä 103kg ruholla ei ole kyllä ollut mitään ihmeellisempiä tuntemuksia rungon osalta.

Pyörään vaihtuu slx:n jarrut ja on one og tanko, kunhan dpd joskus löytäisi perille, useamman kerran jo yrittänyt.

Halpis tai ei, itse ainakin ollut tyytyväinen.

IncBuff
01.10.2014, 09.40
Tais olla tilanne, että meni jo. Niinkuin jokunen muukin sai nopsaan kaupaksi, jonka juttu ei ollut läskeily ja pisti tori.fi:lle myyntiin ostoksensa.
Aika riskitöntä kokeilua, kun käytetytkin viedään käsistä. l

Ei se mihinkään mennyt ole. Mulla se on varastossa edelleen. Ei sitä kukaan tosissaan ollut ostamassa. Kaikenlaisia hupailutarjouksia ja muuta vittuilua sen sijaan piisasi niin otin pois myynnistä.

Mitä tuohon Prisman läskiin tulee niin sellainen oli Linnanmaalla Oulussa näytillä ja en kyllä koskisi pitkällä tikullakaan. Se ei ole pyörän oloinen niin yhtään.

Pertsa78
01.10.2014, 09.54
Ok.
On vähän turhan kaukana lähteä potkimaan kumeja, Vaikka tortaina siirrytään Suomussalmelle viikoksi ulkoilemaan.

BONK
01.10.2014, 10.29
Eilen kun kävin Tampereella Sportia Pekassa (Lielahti) niin siellä näytti olevan 799,- alehintaan joku "Monster(?)"-läski. En tosin ehtinyt jäädä ällistelemään ja liian pieni olisi runko ollut muutenkin...

Aiheeseen palatakseni, varsin positiivissävyistä kommenttia on kuitenkin tullut. Mikä ei sinänsä yllätä, sillä 700-1000 euroa on pyörästä *paljon* rahaa ja siihen hintaan pitää tietysti kaiken jo toimiakin. Vaikka olen noin yleisesti ottaen enemmän kuin tyytyväinen 29" Spessuuni niin kyllähän se on karu fakta, että sillä ei möngitä sohjoisessa/lumisessa metsässä eikä muutenkaan niitä reittejä joita nelijalkaiset haluaisivat kulkea ja joita itsekin jalan tallaan. Kyllä sellaiseen tarvitaan Läski(lada).

IncBuff
01.10.2014, 10.31
Kerran Whiteä ei enää saa niin mää lähtisin kysymään tästä (http://www.fun-corner.de/index.php/de/Felt-Double-Double-30-2015/c-WG001009/a-A018476) tarjousta. Ei se varmaan kovin paljoa yli tonnin mene kotiin tuotuna.

CycloJorma
01.10.2014, 10.41
paketoituna paketin paino 20,45kg niin katsotaan mitä painaa kun saa sisällä kasattua .. (jos muistaa kiireessä punnita)

Perkules sama fillari matkalla Espooseen ja paketin paino on 21,95kg, joten minkäköhänlainen extraläski sieltä on tulossa!? ;-)

marmar
01.10.2014, 10.56
Vaikka olen noin yleisesti ottaen enemmän kuin tyytyväinen 29" Spessuuni niin kyllähän se on karu fakta, että sillä ei möngitä sohjoisessa/lumisessa metsässä eikä muutenkaan niitä reittejä joita nelijalkaiset haluaisivat kulkea ja joita itsekin jalan tallaan. Kyllä sellaiseen tarvitaan Läski(lada).

Ei se läskikään kesää tee ja siksi epäilenkin, että noita käytettyjä saattaa ilmaantua keväällä taas fillaritorille. Jos keran ekat tuli jo kuukauden sisään ja aika moni varmaan osti talvipyöräksi. Se hyvähän noissa läskiladoissa on/oli, että niissä taisi kaikissa olla kunnon kumit, eikä mitään alle 4 tuumaisia. Mutta varmasti suurin osa on tyytyväisiä hankintaansa.

Ski
01.10.2014, 11.02
Ei se läskikään kesää tee ja siksi epäilenkin, että noita käytettyjä saattaa ilmaantua keväällä taas fillaritorille. Jos keran ekat tuli jo kuukauden sisään ja aika moni varmaan osti talvipyöräksi. Se hyvähän noissa läskiladoissa on/oli, että niissä taisi kaikissa olla kunnon kumit, eikä mitään alle 4 tuumaisia. Mutta varmasti suurin osa on tyytyväisiä hankintaansa.
Niin siis sulla ei ollu vielä omaa 4 tuuman kunnon läskiä?

vuohi
01.10.2014, 11.14
Joo tuskin sillä läskillä kesää tulee mutta uskon, että on loistopeli niihin aikoihin vuodesta kun sitä lunta tulee ja normaali pyörällä pystyy juuri ja juuri ajamaan lumisateiden välissä suosituimmilla poluilla. Itse olen sitkeästi ajanut 26x2,4'' kumeilla tähän asti kaikki talvet ja kyllä on välillä tunkattukkin kun ei vaan etene. Ainakin testilenkin hiekkakuoppa osion perusteella siinä missä 2,4 leveä kumi menee juuri ja juuri 4,7 menee kevyesti, uskon että lumessa ero on samaa luokkaa.

Itsellä ostopäätökseen vaikutti paljon se, että tuossa pro-mallissa on ne 4,7 leveät kumit ja haarukoissa on tilaa vieläkin jonkin verran. Melkein kaikki muut "halpaläskit" ovat vain 4'' renkailla ja ahtaammilla haarukoillla. Ja kun itsellä ja monella muulla nämä halpaläskit menevät juuri talviajoon niin isompi on varmasti parempi rengaskoossa :D

Mait
01.10.2014, 11.51
Mites tuon laiha-läskin, eli Liten kanssa mahtaa olla meneekö siihenkin mennä isommat kumit? Vakiona siinä siis 4.0 levyset. Sama runkohan noissa varmaan on ( pro/lite), vai onko?

Eipä sen puolesta tuskin noita tulee enää saamaan tuohon 599 € hintaan, jolloin olisi voinut jopa harkita.

marmar
01.10.2014, 11.59
Niin siis sulla ei ollu vielä omaa 4 tuuman kunnon läskiä?

Ei mutta koeajopyörässä, jolla ajelin reittejä, jotka käsitti kaikki maastotyypit, joissa tulisin ajelemaan, niin en kyllä lähtis tuon koeajon perusteella kaventamaan.
Eron 29 tuumaiseen täpäriin 2,4 leveillä kumeillä pitää olla merkittävä, että edes harkitsen läskin ostoa.

BONK
01.10.2014, 12.07

Ei toki tee kesää, tosin sitä odotakaan näin talven kynnyksellä, mutta aivan taatusti on vähemmän tunkkaamista.

vuohi
01.10.2014, 12.28
Mites tuon laiha-läskin, eli Liten kanssa mahtaa olla meneekö siihenkin mennä isommat kumit? Vakiona siinä siis 4.0 levyset. Sama runkohan noissa varmaan on ( pro/lite), vai onko?

Eipä sen puolesta tuskin noita tulee enää saamaan tuohon 599 € hintaan, jolloin olisi voinut jopa harkita.

XXL:stä sanoivat puhelimessa, että sama runko ja yhtä leveät vanteet eli menee samat kumit kuin tuohon pro:hon.

lansive
01.10.2014, 13.00

Näyttää samalta ja ainakin mittanauhan mukaan sopii kaikki markkinoilla olevat kumit. Aivan hulvattomasti on tilaa.

CycloJorma
01.10.2014, 13.44
Kyllä täysin sama runko (2FAT Pro Alloy) Whiten 2FAT PRO ja 2FAT LITE malleissa. Lähde: http://whitebikes.fi/white2014/fat/

Mait
01.10.2014, 14.15
Näkyisi olevan taas 2Fat Pro XXL nettikaupassa saatavilla 999€ hintaan. M ja L kokoa 15kpl kumpaakin.

bici74
01.10.2014, 14.48
Perkules sama fillari matkalla Espooseen ja paketin paino on 21,95kg

Stadilaisille toi vois olla vaikka "dumariläski"..."ei se tonnii paina, se bungas sen" :p

JackOja
01.10.2014, 15.02
Näkyisi olevan taas 2Fat Pro XXL nettikaupassa saatavilla 999€ hintaan. M ja L kokoa 15kpl kumpaakin.

Ne lukee tätä ja ovat teettäneet lisää!

hartsa24
01.10.2014, 15.10
Läski tilattu, ny vaan sit orotellaan :)

Bansku81
01.10.2014, 16.18
Terve foorumille! Laittelin tänään itsekkin 2FAT PRO mallin tilaukseen, kun oli tullut lisää XXL :ään. Viikon pari näitä foorumeita selaillut ja edelleen laji/sanasto aika hepreaa :) mutta eiköhän se tästä ala selkeytymään.

Mulle oli kyllä tuo 999€ ihan maksimi kipuraja, kun tämä ei ole mikään ykkös harrastus. Enempi tullut vietettyä aikaa kameroiden ja mönkijöiden parissa, mutta eilen testasin kaverin 2FAT lite mallia ja oli sen verran mukavaa menoa, että tässä voisi olla niin hyvä tapa kuntoilla ettei tarvitse itseään edes kauheasti potkia lenkille.

wekkuli
01.10.2014, 16.38
No joko se BONK kerkisi tilata? Nyt ei enää selityksiä, vaan lompakko auki.

Bansku81
01.10.2014, 17.08
Hiukan jouduin arpomaan ton koon välillä ku pituutta on 182cm ja jalan sisämitta about 85cm. Päädyin M kokoon. Ajattelin että tossa mettässä möyrimisessä mieluummin karvan pieni ku liian iso.

Nufan
01.10.2014, 17.10
Nyt on oma lite-läski toimitettu. Kerkeääköhän viikonlopuksi.

Jakke81
01.10.2014, 18.01
No niin laski "Lada" white 2fat pro tilattu parisen tuntia sitte, koossa M.
Piti laittaa jo kalustoa myyntiin että talliin sopisi uusia tulokkaita.
Cyclorossikin ois tarpeessa vaan saanee odottaa kevättä ;)

vuohi
01.10.2014, 18.03
Hiukan jouduin arpomaan ton koon välillä ku pituutta on 182cm ja jalan sisämitta about 85cm. Päädyin M kokoon. Ajattelin että tossa mettässä möyrimisessä mieluummin karvan pieni ku liian iso.

Voi olla vakiostemmillä vähän lyhyt ohjaamo, sitä on tosin varaa pidentää. Itse nakkasin 176cm pitkänä pari senttiä pidemmän stemmin ja tuntuu paljon paremmalta.

BONK
01.10.2014, 18.50
No joko se BONK kerkisi tilata? Nyt ei enää selityksiä, vaan lompakko auki.

Tuli tilaisuus päästä lauantaina ottamaan pikatyypit lada-prolla joten täytyy nyt sen verran yrittää vielä malttaa :D

Soitin muuten XXL:lle ja joku jannu sieltä vakuutteli kiihkeästi, että kyllä noita vielä tulee...

marmar
01.10.2014, 19.29
Soitin muuten XXL:lle ja joku jannu sieltä vakuutteli kiihkeästi, että kyllä noita vielä tulee...

Tuota minäkin arvelin, minkä takia en hosu asian kanssa. Ei nuo kuitenkaan mitään epänormaalin halpoja ole. Pikemminkin terveesti hinnoiteltuja. Tonni täysjäykästä on kuitenkin kohtuu iso summa. Sinänsä positiivista, että harvinaisuus alkaa olla historiaa ja noita alkaa olla asialliseen hintaan

harmis
01.10.2014, 21.57
Tuota minäkin arvelin, minkä takia en hosu asian kanssa. Ei nuo kuitenkaan mitään epänormaalin halpoja ole. Pikemminkin terveesti hinnoiteltuja. Tonni täysjäykästä on kuitenkin kohtuu iso summa. Sinänsä positiivista, että harvinaisuus alkaa olla historiaa ja noita alkaa olla asialliseen hintaan
Just näin. Ei noissa mitään niin ihmeellistä ole että kannattaisi 2000e maksaa jäykästä alurunkoisesta pyörästä. En maksaisi edes hiilikuituisesta. Nyt kun isot valmistajatkin on heränneet läskibuumiin niin hinnat tulee varmaan vielä tippumaan lisää.

Ski
01.10.2014, 22.58
Ne maksaa jotka haluaa ajaa :)

marmar
01.10.2014, 23.20
Ja joilla on rahaa....[emoji57]
Eiköhän se hankintapäätös ole käytettävissä olevan rahasumman ja haluamisen tason yhdistelmä. Tärkeintähän meille jotka jaksaa odottaa on, että noita kalliimman ostajia on mahdollisimman paljon. Missä liikkuu raha, siellä tuotekehitys, joka taas poikii normaalihintaisempaa ja parempaa tavaraa maailmalle. [emoji3]

brilleaux
02.10.2014, 07.16

+1

Odottamisella jää monet nautinnot nauttimatta. Itseä kaduttaa etten ostanut läskiä jo vuosia sitten. :)

BONK
02.10.2014, 08.03
Omalla kohdalla hankintapäätöstä on rajoittanut kaikista eniten se fakta, että tallissa on jo viisi fillaria. Ihan rehellisyyden nimissä, täytyy jo niiden kohdalla miettiä onko kaikille ihan oikeasti tarvetta. No, ans kattoo ny, mille lauantaina tuntuu...

marmar
02.10.2014, 08.46
+1

Odottamisella jää monet nautinnot nauttimatta. Itseä kaduttaa etten ostanut läskiä jo vuosia sitten. :)

Asialla on monta puolta. Nyt on ollut 2 kesää niin kuivaa, että 29 jäykkäperällä on pärjäillyt oikein mukavasti. Niin loistava yleispyörä, että jarruttaa muita hankintoja.

Jos olisi rahaa, niin hakkisin varmaan samantien kevyen lyhytjoustoisen 29 hiilaritäpärin, pidempojoustoisen 29 täpärin, konvertoisin nykyisen 29 jäykkäperän monstercross henkiseksi työmatkapeliksi, hiilikuituläski hiilarikieoilla ja vielä maantiepyörä kaveriksi. Ai niin, johonkin nuo pitäisi mahduttaa nykyisten lisäksi, päälle tietenkin vielä talli. Kai tuohon settiin 100 k€ riittäisi, mutta kun ei ole sitä löysänä :D

Nastat näytti olevan aika arvokkaita läskiin, joten puolet talviajoista jäisi ehkä kuitenkin 29:lle. Toki tietyillä keleillä olisi aika juhlaa ajella ihan kelveilläkin läskillä. 3 viimeisestä vuodesta 2 on sellaisia, että läski olisi ollut loistava kulkupeli. Viimetalvi oli taas että 29 oli miltei joka käyttöön optimi. Toisaalta lämpimäna ja vähälumisena läskillä pääsisi hyvin metsässä, mutta aika hyvin viime talvena meni 29:lläkin. Sit jos tulee märempää, niin läskiä tarvittaisiin talvenkin mutiin. Kaikella on puolensa.

Tän läskiladan osalta saatan odotella siihen, että XXL aukeaa naapuriin. Pääsee potkiin renkaita, mutta paperilla näyttää ainakin asialliselta kokonaisuudelta.

Liikuva shikaani
02.10.2014, 09.03
Asialla on monta puolta. Nyt on ollut 2 kesää niin kuivaa, että 29 jäykkäperällä on pärjäillyt oikein mukavasti. Niin loistava yleispyörä, että jarruttaa muita hankintoja.

Jos olisi rahaa, niin hakkisin varmaan samantien kevyen lyhytjoustoisen 29 hiilaritäpärin, pidempojoustoisen 29 täpärin, konvertoisin nykyisen 29 jäykkäperän monstercross henkiseksi työmatkapeliksi, hiilikuituläski hiilarikieoilla ja vielä maantiepyörä kaveriksi. Ai niin, johonkin nuo pitäisi mahduttaa nykyisten lisäksi, päälle tietenkin vielä talli. Kai tuohon settiin 100 k€ riittäisi, mutta kun ei ole sitä löysänä :D

Nastat näytti olevan aika arvokkaita läskiin, joten puolet talviajoista jäisi ehkä kuitenkin 29:lle. Toki tietyillä keleillä olisi aika juhlaa ajella ihan kelveilläkin läskillä. 3 viimeisestä vuodesta 2 on sellaisia, että läski olisi ollut loistava kulkupeli. Viimetalvi oli taas että 29 oli miltei joka käyttöön optimi. Toisaalta lämpimäna ja vähälumisena läskillä pääsisi hyvin metsässä, mutta aika hyvin viime talvena meni 29:lläkin. Sit jos tulee märempää, niin läskiä tarvittaisiin talvenkin mutiin. Kaikella on puolensa.

Tän läskiladan osalta saatan odotella siihen, että XXL aukeaa naapuriin. Pääsee potkiin renkaita, mutta paperilla näyttää ainakin asialliselta kokonaisuudelta.
Toki jos pelkästään teoreettista sopivuutta ja sitä mikä on absoluuttisesti nopein peli millekin kelille niin tuskin läski paras vaihtoehto on mutta kun sillä on niin kiva ajaa!

wekkuli
02.10.2014, 09.11
Mulle läski on vasta neljäs fillari jäykkäperämaasturin, maantiepyörän ja vanhasta maasturista säädetyn "kaupassakäyntipyörän" rinnalle. Sen verran piti askarrella, että tein telineen seinälle, johon maantiefillari nostetaan. Kävi väliin mielessä sen pois myyminenkin, kun kyllä se vaan on maasto ja huonommat tiet mikä maistuu, mutta kun ei siitä juuri mitään kuitenkaan saisi ja kyllä nyt pari kertaa kesässä tulee pidempi asfalttilenkki, niin roikkukoon tallin seinällä ja käytetään tarvittaessa. Mutta neljä on kyllä max. Jos jotain pitää päivittää, niin entistä lähtee alta pois.

Nufan
02.10.2014, 09.33
Vaikea vielä sanoa millaisen siivun ladaläski omissa ajoissa saa, kun tallista löytyy jo pari maantiepyörää, tempopyörä, crossari, 26" täyjousto, hybridi ja jopo. Tallissa on jo melkoisen täyttä, kun laskee vielä puolison pyörät mukaan, niin 18kpl on tällähetkellä talliin sullottuna.
Uskoisin, että läski lisännee talviajoa ennemmän, kuin syö maastolenkkeilyä.

brilleaux
02.10.2014, 09.51

Asialla on monta puolta, ja monenlaisia on mieltymyksiä. Läskillä ajamiseen ei tarvita märkää keliä. :D
Omat mieltymykset puoltaa läskin käyttöä kaikessa ajossa+kaikenlaisessa säässä.
Niin on loistava kulkupeli ja omaa hyvin korkean hauskuus-/nautintokertoimen!

Jos mulla olisi rahaa, tallissa olisi muutama laatuläski. Ei muita rimpuloita. :)

BONK
02.10.2014, 09.55
Vaikea vielä sanoa millaisen siivun ladaläski omissa ajoissa saa, kun tallista löytyy jo pari maantiepyörää, tempopyörä, crossari, 26" täyjousto, hybridi ja jopo. Tallissa on jo melkoisen täyttä, kun laskee vielä puolison pyörät mukaan, niin 18kpl on tällähetkellä talliin sullottuna.
Uskoisin, että läski lisännee talviajoa ennemmän, kuin syö maastolenkkeilyä.

18 kpl on jo kunnioitettava saavutus. Meillä talleissa on yhteensä "vain" 11 joka kuulemma sekin on ihan liikaa... Vaimo kilahti ihan totaalisesti tänään aamulla kun kuuli, että olen lauantaina menossa "ihan vaan kokeilemaan..." läskipyörää. Kokemuksen tuomalla varmuudella ymmärsi, että nyt ollaan hyvin lähellä ostopäätöstä... Antoi erittäin kuuluvasti ymmärtää, että jos läskiä haluan niin alan vaan syömään paketin voita päivässä eikä kuulemma tähän talouteen tule ENÄÄ YHTÄÄN polkupyörää jos jotain ei tallista lähde pois. Ihan normaalit rituaalit :)

Jos tässä nyt lada tulee ostettua, niin sen verran perää noissa vaimon sanoissa oli jotta esimerkiksi cyclo on ihan joutava, koska mielummin hyppään 29" täpärin selkään ja näin on käynytkin. Sen verran tässä on nyt kuitenkin pahimman kiiman lakipiste laskenut, kiitos vaan foorumitoverit, että kyllähän se on ihan totta, että tonnin hintaluokassa tulee olemaan varmasti keväällä runsaasti. Toisaalta, se on myös aivan totta, että optimaalista ostohetkeä punnittaessa asioille täytyy antaa myös käyttöarvo. Pyörällä ajetaan, ei netissä speksaamalla.

Grandi66
02.10.2014, 10.21
Itse ajattelin odotella sitä halvempaa ku yks osasarja on tuol laatikossa odottamassa pyörää. Taitaa vaan meitillä olla sellai et pyörät lisääntyy vaan. Ja jos/kun joku naiseläjä ilmestyy taloon ni sit lisääntyy taas pyörät. Toisinaan kuka tällaisen huolii, joka viettää aikaa pyörien kanssa aamista iltaan.

vuohi
02.10.2014, 11.15
Sopiva pyörien lukumäärähän on tunnetusti n+1, missä n=tämän hetkinen pyörien lukumäärä. Meidän taloudesta löytyy 9 pyörää joista nyt 5 omia ja 4 vaimon. Tosin vaimokin taitaa ostaa pirkkaläskin eli sit ollaan taas tasoissa :D En tiedä onko tuo hyvä vai huono, että vaimokin harrastaa... Ei hermostu niin helpolla mutta toisaalta kaikkea pitää olla aina 2kpl. Meillä kaikki maasturit on 26'' renkailla, ja kun pitää olla molemmille se normaali 5 sarjaa kun pistää kuivan-, kostean-, talvi yms. kelin renkaat niin niitä renkaita on se 20kpl mikä on jo ihan komea kasa :D

Ainahan pyörät vähän syövät aikaa toisiltaa mutta tällöin onneksi myös yksittäisten pyörien huollon tarve vähenee kun ajoa tulee maltillisempia määriä. Itsellä ainakin pyöräily on mukavampaa kun vaihtelua tarjolla ja siihen käytetty kokonaisaika on nousussa kun pyöriä tulee lisää.

hartsa24
02.10.2014, 11.41
Onks näillä ollu kuinka pitkä toimitusaika?

Uninen
02.10.2014, 13.25
Minulle taisi oma tulla reilussa viikossa. Norjasta taisi paketti tulla.

Pari kolme päivää meni rakentamiseen ja loppuaika postin kulkemiseen.

Tctic
02.10.2014, 13.54
Ruotsissa on kuulemma XXL:n varasto eli sieltä mahtavat tulla.

CycloJorma
02.10.2014, 14.16
Viime viikon lauantaina tilasin, ennen puolta päivää ja heti tuli tilausvahvistus. Maanantai-aamuna tuli toimitusvahvistus ja samalla seurantakoodi. Eilen Whiten lite-läski saapui lähimpään postiin puolen päivän jälkeen. Nopea oli ison paketin toimitus. Ruotsista Örebron varastolta lähti paketti.

Nufan
02.10.2014, 14.38
Mä tilasin sunnuntaina ja eilen sain seurantakoodin. Toimitus taitaa venyä maanantaille, kun ei Turkuun ole vielä saapunut.

wekkuli
02.10.2014, 14.39
Paketin nro ja lähetystunnus päättyi mulla 'no', josta päättelisin, että mun tulee Norjasta. Viime lauantaina tilattu, tänään saapunut Suomeen ja jos oikein haaveet kävis toteen, niin huomenna pe pääsisi jo hypistelemään.

Jukkis
02.10.2014, 14.39
Whiten omistajana paheksun julkeutta nimittää pyörääni Ladaksi. En kerro aiheesta sen takia tässä mitään.

Minä ykkössarjaisen FatPro:n omistaja tuon ja Pirkka-läski nimen taisin lanseerata tai ainakin ekan postaukseni jälkeen tuo nimi jäi elämään foorumilla.
Edelleen tyytyväinen nimivalintaani, vaikkei mulla koskaan Ladaa eikä muutakaan itäautoa (edes sellaisen jälkeläistä Octaviaa) ole ollut :)

Jukkis
02.10.2014, 14.47
Pitäiskö laittaa oikein galluppi pystyyn siitä, missä näitä Walkosia oikein on ? Jos vaikka perustettais merkkikerho :)
Minä siis vaikutan Lohjalla (kaupungista 25 kilsaa korpeen eli Koisjärven kupeessa lähellä Saukkolaa)

hartsa24
02.10.2014, 14.52
Vaasaan odottelen omaa M koon PRO:ta.

petev
02.10.2014, 15.38
Raisiossa yks PRO

Mepi
02.10.2014, 15.40

Porissa sama homma

vuohi
02.10.2014, 16.05
Tampereelta löytyy yksi kappale, ennen pitkään varmaan kaksi saman katon alta jos vaimokin hommaa oman.

Uninen
02.10.2014, 17.39
Kuten noista profiilitiedoista näkyykin, niin oma Proni liikkuu aina silloin tällöin Joensuun suunnilla. Muita Whiteja ei ole näkynyt, mutta muita paksukaisia on jokunen täälläkin liikenteessä.

Grandi66
02.10.2014, 17.42
Saattaa hyvinkin olla todennäköistä, että sellainen rantautuu etelä-karjalaankin.

slow
02.10.2014, 18.54
Pro bongattu tänään aamusella Meilahden sairaala-alueella. Liekö foorumilaisia?

wekkuli
02.10.2014, 20.01
Onks mikään muu pyörä aiheuttanut tämmöistä ever fillarifoorumin historiassa? Pakonomaista päivitystä postin seurannasta jne...
:D
Mun on jo Vantaan logistiikkakeskuksessa, vkonloppua kohden olen toiveikas...

Laerppi
02.10.2014, 20.44
Minkäkokoinen Euroshopperläski soveltuu 180cm, inseam 83cm? M-koko vissiin?

Tank Driver
02.10.2014, 21.00
Muistelisin, että Haro Meöri aiheutti jotain liikehdintää taannoin.

Jarkou
02.10.2014, 21.17
Näin on oma läski tilattu, nyt on hymy herkässä, varsinki ku kuvittelin että opiskelijalla ei mitään saumaa saada tämmöstä mutta yllättäen vanhemmat suostuki hiukan avittaan ;)

Minkähän aikaa pyörän toimituksessa kestää? Ei mitään hajua mitä luokkaa toimitusajat on..

Bulkkaaja
02.10.2014, 21.18
Raumalle näit on tullut/tulossa 5kpl...

Puuhis
02.10.2014, 21.22
Pari kuvaa neitsytmatkalta Raumalle vast´ikään eksyneestä Litestä:
http://i6.aijaa.com/b/00014/13499047.jpg?1facfa185a6c423a9a00a64778720c4e6dcf3 86391a36a7b6dff7647284be3b2adb88e9749bab6f66c6a6eb 9f375b2df
http://i3.aijaa.com/b/00892/13499046.jpg?89f40b7810a04ebb7be6caa217fd314a55936 13805a9daac91a7daae1cd4d726e942c064bfc2509ea3b52d1 acad6978b

kuusto
02.10.2014, 21.28
Täällä jo onkin 2 ämmää ja yks ällä. :cool:

Mvu
02.10.2014, 22.21
Toimitus otti itselle viikon arkipäivät, lauantaina tilaus saunaoluen jälkeisenä vahvana hetkenä ja seuraavana perjantaina oli postissa.

wekkuli
03.10.2014, 08.55
Meni just samoihin mullakin. Viime la tilasin ja nyt pe tuli tekstari, että on postista noudettavissa.
Joutuu ehkä lähtemään tänään töistä vähän aikaisemmin...

Lates
03.10.2014, 09.47
Sama viikko meni täälläkin. Pyörä on postissa.

Nufan
03.10.2014, 09.49
Mulla oli pyörä eilen lajittelussa. Saa nähdä saavatko sen siirtymään tänään paikalliseen asiamiespostiin.

makton
03.10.2014, 13.17
Tampereella PRO 2:a on ainakin jokunen. Toimitus kesti tilauksesta hitusen alle viikon, jos nyt oikein muistan, siitä kun on jo ikuisuus...

Millainenhan operaatio tuon maalaaminen olisi, Etuhaarukka saisi ainakin olla ihan musta, samoin pystyputki.

Nufan
03.10.2014, 14.09
Minkä kokoinen toi laatikko on missä ladat tulee?

Bansku81
03.10.2014, 14.28
Tänään tuli ilmoitus että mun M koon PRO on aloittanut matkansa Raumalle. Ou jee... 8)

Two-Shoes
03.10.2014, 14.31
Minkä kokoinen toi laatikko on missä ladat tulee?
Aika lähellä normaalin pyörälaatikon kokoa. Vähän leveämpi vaan.

marmar
03.10.2014, 14.41
Millainenhan operaatio tuon maalaaminen olisi, Etuhaarukka saisi ainakin olla ihan musta, samoin pystyputki.

Teippaa se. Saa poiskin, jos joskus haluaa. Niin niitä uusien autojenkin värejä vaihdetaan...

petev
03.10.2014, 14.47
Aika lähellä normaalin pyörälaatikon kokoa. Vähän leveämpi vaan.

Sanoisin, että aika lähellä 180x100x30, ei mahtunut autoon penkit kaadettuna ihan, joutu avaamaan laatikkoa ja purkamaan että sai sen menemään siitä penkkien selkänojan takana olevasta luukusta.

Nufan
03.10.2014, 15.31
Kohta selviää mahtuuko autoon. Paketti on saapunut.

Edit: heittämällä farmariautoon.

Anaxagore
03.10.2014, 16.54
Joku totesi että navat ovat arvoitus. Avasin vapaarattaan ja rasvasin sen. Otin muutaman kuvan putsatuista osista samalla. Pehmeää tavaraa on tuo vapaaratasrunko, täytyy joskus tapella pakka irti. Laakerit ovat navassa tyyppiä 6001RSC2 ja vapaarattaassa 6001RU.

https://dl.dropboxusercontent.com/u/17823733/Fat/Navat/levyn_puolen_laakeri.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/17823733/Fat/Navat/vetopuolen_navan_laakeri.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17823733/Fat/Navat/vapaarattaan_laakeri.jpg https://dl.dropboxusercontent.com/u/17823733/Fat/Navat/vapaaratas_ilman_jousta_ja_kynsia.jpg
https://dl.dropboxusercontent.com/u/17823733/Fat/Navat/jousi_ja_kynnet.jpg

arctic biker
03.10.2014, 17.52
Saattaa kovemmilla pakkasilla vaseliini kohmettua...

reappear
03.10.2014, 18.11
Tuli Fatty myytyä ja Panzerista tuli huonoja uutisia niin päätin tehdä järkiratkaisun, kun loistopelihän tuo 2Fat Pro on, niin laitoin pyörän tilaukseen. Tänään tilattua toimituksen pyörälle ja ensi viikolla sit nautiskellaan. Sen verran tuohon on tuupattu hyvää osaa ettei kyllä lähelläkään tuota rahaa pääse samanlaiseen settiin.

Välirahalla sai suoraan tilattua Answerin tangon ja jäi silti paljon rahaa käteen.

Oliko vapaarattaan tehdasrasvat mistään kotoisin vai kannattaako saman tien vähän huoltaa?

Anaxagore
03.10.2014, 18.15
Saattaa kovemmilla pakkasilla vaseliini kohmettua...
Kieltämättä rasvaa näkyy noissa kuvissa reilu määrä. Mutta toisessa pyörässä olen käyttänyt samaa wurthin rasvaa eikä parin viime talven kovemmillakaan pakkasilla ole ongelmia ollut.

Nufan
03.10.2014, 18.16
Nyt on White kasattu ja säädetty. Kamat päälle ja lenkille.

arctic biker
03.10.2014, 18.18
Sitten olet löytänyt hyvän vaseliinin, linkkaappa mikä rasva on kyseessä.

Anaxagore
03.10.2014, 18.19
Oliko vapaarattaan tehdasrasvat mistään kotoisin vai kannattaako saman tien vähän huoltaa?
Kolmen mutalenkin ja vesijohtoverkon paineella pesun jälkeen vapaarattaan ääni oli aika karu joten siksi avasin. Rasvaa oli tehtaan jäljiltä reilu määrä. Mutta oli melkoisen ruosteen ja paskan sekaista väriltään. Suosittelen huoltamaan.

Puuhis
03.10.2014, 18.39
Tarviiko hommata jotain erikoistyökaluja takanavan avaamista varten? Oli itsellä mielessä purkaa pyörä osiin silloin kun sen sain, mutta ajokiima oli sen verran kova, että äkkiä läjäsin kapineen ---> baanalle!

Anaxagore
03.10.2014, 19.04
Tarviiko hommata jotain erikoistyökaluja takanavan avaamista varten? Oli itsellä mielessä purkaa pyörä osiin silloin kun sen sain, mutta ajokiima oli sen verran kova, että äkkiä läjäsin kapineen ---> baanalle!
15mm litteä kiintoavain ja 5mm kuusiokoloavain riittää.

brilleaux
03.10.2014, 19.17
Kieltämättä rasvaa näkyy noissa kuvissa reilu määrä. Mutta toisessa pyörässä olen käyttänyt samaa wurthin rasvaa eikä parin viime talven kovemmillakaan pakkasilla ole ongelmia ollut.

Siis vapaarattaassa? Ihmettelen suuresti jos ei ole ongelmia ollut.
Vielä kun kyseessä on Wurthin tuote. En ole tähän mennessä hyvään Wurthin tuotteeseen törmännyt.

Mutta mainiota jos toimii. Itse en vapaarattaisiin ole vaseliinia koskaan laittanut.

wekkuli
03.10.2014, 19.20
Oma mielipiteeni ensipuraisun jälkeen ja lyhyestä virsi kaunis, kun en viitsi toistaa samoja juttuja, jotka on jo monesti sanottu: Fatti on kaikkien saamiensa kehujen arvoinen ja vähän vielä päälle. Osta se, jos voit. Osta se, kun fätti on vielä erikoinen ja kertoo polkijansa olevan tosiharrastaja. Väitän nimittäin, että 10v se ei sitä enää ole, vaan fättejä myydään enemmän kuin tavismaastureita.

Puuhis
03.10.2014, 19.44
Tänään tuli ilmoitus että mun M koon PRO on aloittanut matkansa Raumalle. Ou jee... 8)
Torstaina tuon saa sitten noutaa!

Puuhis
03.10.2014, 19.46
15mm litteä kiintoavain ja 5mm kuusiokoloavain riittää.
Oishan tuon voinu itsekkin tarkistaa. Fillarit on vaan vähän pois mun mukavuusalueelta..

PMoi
03.10.2014, 20.02
Nyt on White kasattu ja säädetty. Kamat päälle ja lenkille.
Mitä mitä... pyörä ajokunnossa vielä foorumilla haahuillaan???

nimimerkki: alle 45min postissa asioinnista pitkoksille.;)

wekkuli
03.10.2014, 21.09
Ainii, sen verran, että ittellä lyhyyttä 173cm, kropan malli pitkäselkäinen/lyhytjalkainen ja M-koon White Lite tuntui oikein passelilta.

Anaxagore
03.10.2014, 21.58
Siis vapaarattaassa? Ihmettelen suuresti jos ei ole ongelmia ollut.
Vielä kun kyseessä on Wurthin tuote. En ole tähän mennessä hyvään Wurthin tuotteeseen törmännyt.

Mutta mainiota jos toimii. Itse en vapaarattaisiin ole vaseliinia koskaan laittanut.

Sen verran alkoi sydäntä riipimään tämä kommentti että oli pakko käydä paskartelemassa varastossa vapaarattaan parissa uudemman kerran. Putsasin rasvat pois ja voitelin notkealla öljyllä. Nyt lienee hyvä. 29:n vapaarattaassa puolestaan on niin olematon kerros tuota rasvaa että ei ihmekään että ei mitään ongelmia ole ollut.

Wurtin purnukka on jo leikattu kahtia joten tarkkaa tuotenimikettä en tiedä. Käyttölämpötila mitä tuossa lukee on -45C ja siitä ylöspäin.

Nufan
03.10.2014, 22.43
Mitä mitä... pyörä ajokunnossa vielä foorumilla haahuillaan???

nimimerkki: alle 45min postissa asioinnista pitkoksille.;)

Mulla ei ollut niin hirveä kiire, kun lamppulenkille olin samalla menossa, niin tähtäsin lähtöajan kello seitsemäksi.
Omasta pyörästä joutui molemmat jarrut keskittämään ja etukiekon jarrulevy oli vaseliinia täynnä, joten puhdistin vielä levytkin.
Niin ja ohjauslaakerinkin joutui kiristämään.

Mutta jotain pientä voisi testilenkistä kirjoittaa. Kyseessä on siis Lite malli.

Heti ensipolkaisusta yllätti ohjauksen outo kampeaminen, varsinkin asfaltilla ajaessa. Asfaltin kaltevuuden mukaan se pyrki kääntämään aina ylämäen puolelle.
En osaa sanoa johtuuko renkaista, (veerubber v8, 4") rengaspaineista, geometriasta vai onko tämä yleinen ominaisuus läskipyörissä. No, tähän tottui ja maastossa vetely väheni, mutta oli kuitenkin olemassa.

Lite mallin Alivio 4000 takavaihtaja, Sram x5 etuvaihtaja ja acera liipasimet toimivat ihan hyvin ja ei omalla kohdalla aiheuta päivitystarvetta välittömästi. Välityksissä on hiukan sanomista, eturattaat 36/24 ja takarattaat 32-12(tai 11) aiheutti hiukan arpomista ja pienelle etulehdelle ei juuri käyttöä tullut. Testimielessä käytin, kun halusin kokeilla ylämäen ryömimistä mahdollisimman hitaasti. Pitänee siirtyä yhden eturattaan käyttäjiin jossain vaiheessa.

Jarruista en näin lyhyen testilenkin perusteella oikein voi vielä sanoa mitään, kun ei niitä tullut käytettyä tarpeeksi, että olisi saanut ajettua ne edes sisään.

Ajoasento täytyy vielä viilata, kokeilla pidempää stemmiä ja laskea tankoa hiukan. Tangon taivutus ei tainnut olla itselle sopiva, kun kyynärvarsi tuli hiukan kipeäksi. Runkokoko tuntui hyvältä (17" M) ja omilla mitoilla 181/87 Satulatolppaan jäi muutama sentti varaa vielä nostaa. Satula on noin 77cm korkeudella keskiöstä. Hirveän paljon pidemmille en voi M kokoa suositella, ellei omaa lyhyitä jalkoja.

Renkaissa pitoa riitti, mutta sisureista hommaudun mahdollisimman nopeasti eroon. Paineita en pahemmin testaillut ja nyt tornipumpu mittarin mukaan 0,5bar takana ja edessä vähän vähemmän. Jonkinverran se pompotti, mutta takarengas löi muutaman kerran vanteille, joten en arvannut lähteä paineita tiputtelemaan.

Mitään uskomatonta wau-efektiä ei nyt kuitenkaan tullut, osittain johtuen helposta maastosta ja väsyneistä jaloista. Vaikea näin lyhyellä testaamisella vielä verrata muihin pyöriin, mutta ei läskipyörä omalla kohdalla ainoaksi maastokulkuväleeksi muodostu.

600€ pyöräksi kuitenkin erittäin asiallinen ja pienellä komponenttiviilaamisella tästä tulee vielä ihan asiallien peli.

Mvu
03.10.2014, 23.19
Ohjauksen kampeamiseen auttaa paineen lisäys, pienikin määrä tekee ison eron. Itsellä kampesi 0.4 barin paineella ja lisäys 0.5 bariin lopetti kampeamisen kokonaan.

Ande749
04.10.2014, 07.28
Tuohon vetelyyn kommentoin, että se oli seikka, johon omakin huomio pyörässä ensimmäisenä kiinnittyi, samoin tuttavien, jotka tuota omaani ovat kokeilleet. Maastossa ajan jonkun verran alla puolen barin paineilla ja asfaltilla nuo paineet kyllä vetelevät. Tilanteen mukaan ja edessä olevan asfalttisiirtymän pituuden perusteella joko pumpaan tai en pumppaa lisää. Pienellä, runkoon kiinnitettävällä käsipumpulla helposti nostaa paineet 0.8 barin tuntumaan, jolloin vetely lakkaa jo koko lailla täysin. Mainitsen tuon pumpun koon siksi, että moni vaikuttaa aikovan hankkia repussa kuljetettavan isomman pumpun. Paineen nosto 0.3 => 0.8bar vaatii omalla pikkupumpullani reilun 100 pumppausta mutta ei ole temppu eikä mikään, sillä pumpun vastus noilla paineilla on mielestäni olematon. En ole tullut kokeilleeksi, miltä tuntuisi pumpata cyclon renkaisiin 7bar, ne paineet laittelen kotona kompuralla eikä ole vielä tarvinnut tien päällä pumpata, vaikka samainen pumppu matkassa aina olikin. Mittarina minulla on pieni Schwalben sininen mittari. En osaa sanoa, kuinka oikein se noin matalia paineita näyttää mutta eihän se lopulta merkitsevää ole. Riittää, että tiedän, mikä sen mittarin näyttämä paine toimii missäkin tarkoituksessa, olkoon todellinen paine mitä hyvänsä.

arctic biker
04.10.2014, 08.36
Sen verran alkoi sydäntä riipimään tämä kommentti että oli pakko käydä paskartelemassa varastossa vapaarattaan parissa uudemman kerran. Putsasin rasvat pois ja voitelin notkealla öljyllä. Nyt lienee hyvä. 29:n vapaarattaassa puolestaan on niin olematon kerros tuota rasvaa että ei ihmekään että ei mitään ongelmia ole ollut.

Wurtin purnukka on jo leikattu kahtia joten tarkkaa tuotenimikettä en tiedä. Käyttölämpötila mitä tuossa lukee on -45C ja siitä ylöspäin.
Näissä järkevästi rakennetuissa navoissa on vapaarattaan huollon helppous oikein hyvä asia, talveksi kynsille ohkasempaa voitelua jota sitten kannattaa lisätä ainakin siinä vaiheessa kun ääni alkaa koventua. Kesäkeleille sitten keposasti rasvaa.

wekkuli
04.10.2014, 09.03
Mistä ylipäätään löytyisi painemittari, tai parempaa vielä mittarillinen pumppu, joka näyttäisi kelvollisesti alhaiset fättipaineetkin?

arctic biker
04.10.2014, 09.29
Uteliaisuuttani testasin Schwalben sinisen mittarin 0.35-0,5 barin paineilla vaikkei ny läskirengasta olekaan. Toistuvissa mittauksissa antoi aina saman lukeman ja painetta lisätessä reagoi hyvin. Luottaisin itse, normijalkapumpun näyttö on sitten enempi suuntaa-antava.

Tank Driver
04.10.2014, 09.34
SKS Airchecker näyttää 0,05 bar tarkkuudella.

IncBuff
04.10.2014, 09.41
Schwalben sininen on ihan susi. Ei kannata tuhlata rahojaan.

brilleaux
04.10.2014, 09.54
Tilanteen mukaan ja edessä olevan asfalttisiirtymän pituuden perusteella joko pumpaan tai en pumppaa lisää. Pienellä, runkoon kiinnitettävällä käsipumpulla helposti nostaa paineet 0.8 barin tuntumaan, jolloin vetely lakkaa jo koko lailla täysin. Mainitsen tuon pumpun koon siksi, että moni vaikuttaa aikovan hankkia repussa kuljetettavan isomman pumpun. Paineen nosto 0.3 => 0.8bar vaatii omalla pikkupumpullani reilun 100 pumppausta mutta ei ole temppu eikä mikään, sillä pumpun vastus noilla paineilla on mielestäni olematon.
Itse en kyllä moista viitsi tehdä, paineet on aina metsäpaineissa(0,26/0,36) ja hyvin etenee siirtymätkin. Miksi noiden kanssa heilumaan, senkin ajan voi käyttää ajamiseen. ;)

P.S. Motonetistä löytyvä Pron digitaalinen ilmanpainemittari on osoittautunut hintansa arvoiseksi.

vuohi
04.10.2014, 10.13
Itse tilasin tuollaisen http://www.ebay.com/itm/Meiser-Presta-Valve-Dial-Gauge-Low-Pressure-Bicycle-Tire-Gauge-15psi-PR15BX-/301124466186?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item461c6ab60a kamppeen. 15 psi on noin yksi bar ja tuossa on kätevä ilmanpäästönappi mittarissa itsessään niin luulisi onnistuvan hienosäädön.

edit: en tilannutkaan kun olis ollut niin kalliit postit... Täytyy etsiä joku vastaava.

edit2: taidan hakea xxl:stä kun keskiviikkona aukeaa digitaalisen 18,90€ ja on tyhjennyspainike. Vaikka olishan toi analooginen ollut hienompi...

arctic biker
04.10.2014, 11.07
Schwalben sininen on ihan susi. Ei kannata tuhlata rahojaan.
Montaako olet koestanut? Itse yhden ainokaisen kokemuksella huutelen.

IncBuff
04.10.2014, 12.02
Uskoin kyllä ihan kerrasta.

arctic biker
04.10.2014, 12.15
Kauas, sitten molemmat kokemuksen syvällä rinta-äänellä kommentoimme.

markkinn
04.10.2014, 12.33
Sunnuntaina tilasin pyörän (Lite -malli) heräteostoksena, tuli perjantaina postiin.
Tyttären maastopyörästä irrottelin flätit siihen. Nyt kävin 20km kokeilemassa miltä se ajo läskillä maistuu.
Maistuihan se. Yllättävän kevyt ajella, mäetkin nousi aika vaivattomasti, ei suurta eroa 26" täpäriin pehmoisella metsätiellä.
Juurakoihin ei tietenkään mitään asiaa jos ei halua pompottaa itseään.
Asfaltilla vähän veteli, paineet jotain 0.9bar, ei haitaksi asti. Lisäksi tuntui mutkissa kuin olisi sellaista gyrosalkkua (heurekassako semmonen oli?) koittanut pitää käsien välissä.
M/17" koko tuntuu olevan 181cm kuskille sopiva ainakin näin äkkiä testattuna.

Miinuksia:
-heittää normimaastorengasta enemmän shaissea suuhun
-ei saa kiinni thulen kattotelineisiin (alkuperäisillä remmeillä)
-maalipinta vaikuttaa ohuelta
-vähempi määrä white-logoja olisi riittänyt
-ei mahdu kaupan pyörätelineisiin
-ketjut keräsi kaiken mahdollisen hiekan itseensä

Plussia en sen enempää ala keksimään. Jarrut oli ok ja vaihteetkin meni käskystä paikoilleen. 2-way vipuihin tottuneena kyllä tuli paineltua välillä väärältä puolelta.
Aika näyttää miten vaihteet pelaa kunhan vähän kuluuvat. Lukkopolkimet pitää hommata, ei noilla fläteillä pysy penkissä (cyclostahan ne joutaa kohta kun sillä ei talvella ajeta).

Kyllä tälle pyörälle käyttöä tulee olemaan. Talvella näppärä ajella salille kun on lunta ja sohjoa pyöräteillä. Nastat tulee melko varmasti hankittua tähänkin.

Hub
04.10.2014, 13.15

Sininen itselläkin, eikä ole mitään moitittavaa.

IncBuff
04.10.2014, 13.37
Juurakoihin ei tietenkään mitään asiaa jos ei halua pompottaa itseään.
Sulla on liikaa painetta renkaissa tai väärä ajotekniikka. Tuo on just hyvä juurakoissa.

rjrm
04.10.2014, 13.46
Sama havainto. Koko ajan paranee kun paineita olen vähennellyt.

markkinn
04.10.2014, 14.09
Sulla on liikaa painetta renkaissa tai väärä ajotekniikka. Tuo on just hyvä juurakoissa.

Varmasti on, molemmat. Ja kuukin väärässä asennossa.
Eipä ne juurakot niin kiinnosta täpärilläkään, miksi menisin jäykällä sinne itseäni kiduttamaan.
Toiset tykkää, toiset ei.

vuohi
04.10.2014, 14.13
Itsellä on paineita joku 0.4bar luokkaa tai jotain sinne päin, hankala katsoa 0-12bar pumpun mittarista, pro mallin 4,7 renkaissa ja ilman sisureita. Maantiellä tosiaan gyrosalkku efekti on melkovoimakas mutta rullaa yllättävän hyvin, vaimo ei päässyt nobbynickeillä karkuun. Metsässä pomputtaa kovassa vauhdissa ja epätasaisella alustalla jonkin verran mutta tuohonkin voi itse vaikuttaa paljon ajotyylillä, jos istuu satulassa ja antaa mennä tönkkönä samalla tyylillä kun täpärillä niin varmaan pomppii. Pienet 1-2cm korkeat töyssyt tuo poimii hyvin pois varsinkin hitaassa vauhdissa jopa paremmin kuin oma täpäri, joka on säädetty suht jämäkäksi. Isommat töyssyt toki tulevat läpi ja vauhdin kiihtyessä vaimmennuksen puute tulee esiin enemmän, mutta täysjäykkäksi pyöräksi todella mukava.

Etuja omaan 170/160mm joustavaan täpäriin verrattuna, millä yleensä ajan lenkit, oli parempi pito ja tuo "jousituksen alkuherkkyys" hitaassa vauhdissa. karkeasti voisi sanoa, että juurakossa läski on parempi 0-5km/h ja täpäri siittä eteenpäin. Eli ajan kyllä jatkossakin täpärillä kesällä suurimman osan ajoista. Täytyy tosin testata mitenkä tuo menee märällä kelillä juurakossa mikä alkaa täpärillä olemaan vähän epämukavuus alueella. Kuivallakin kiipeää teknisempiä nousuja paremmin, itse pääsin ekalla yrittämällä erään teknisen mäenpätkän, mitä en ole ikinä päässyt täpärillä tai jäykkäperällä kummallakaan.

Kesällä tuolla ihan hauska käydä kaupassa jos tykkää huomiosta ja lähteä lenkille silloin kun ei ole niin vakava fiilis :)

wekkuli
04.10.2014, 14.31
SKS Airchecker näyttää 0,05 bar tarkkuudella.

No toi olis ehkä lähdössä, kun sopivasti löytyy bdstä ja sieltä pitää lähiaikoina varmaan muutakin...

IncBuff
04.10.2014, 14.34
Varmasti on, molemmat. Ja kuukin väärässä asennossa.
Eipä ne juurakot niin kiinnosta täpärilläkään, miksi menisin jäykällä sinne itseäni kiduttamaan.
Toiset tykkää, toiset ei.
Olisit heti sanonut olevasi maantiepyöräilijä.

Kyynerpäät lukkoon ja perse penkkiin niin ihmekö tuo jos vähän pompottaa.

markkinn
04.10.2014, 14.45
Olisit heti sanonut olevasi maantiepyöräilijä.

Kyynerpäät lukkoon ja perse penkkiin niin ihmekö tuo jos vähän pompottaa.

Juu, en ole sanonut olevani. Kaukana siitä.
Ei vaan se juurakko kiinnosta millään vehkeellä niin paljoa kuten ammattilaisia.
Kyllä tuollakin ajaa mutta jos ei pakko ole niin en aja. Jaksa alkaa joka-säikeessä-jankuttajan kanssa tästä nyt kinaamaan.

Jenkka
04.10.2014, 15.26
Oma mielipiteeni ensipuraisun jälkeen ja lyhyestä virsi kaunis, kun en viitsi toistaa samoja juttuja, jotka on jo monesti sanottu: Fatti on kaikkien saamiensa kehujen arvoinen ja vähän vielä päälle. Osta se, jos voit. Osta se, kun fätti on vielä erikoinen ja kertoo polkijansa olevan tosiharrastaja. Väitän nimittäin, että 10v se ei sitä enää ole, vaan fättejä myydään enemmän kuin tavismaastureita.

voi veljet, kun pystyisi vielä innostumaan kivoista jutuista juuri näinkin täysillä, mutta minkäs teet, kun'itse olet jo vanha väsynyt ja kyynistynyt...

BONK
04.10.2014, 15.56
No niin... Nyt on pikatyypit otettu tuttavan Lada Pro:lla (L) ja täytyy nyt heti tunnustaa, että päällimmäisenä on nyt itsellä jonkinmoinen pettymys. Samaan hengenvetoon täytyy todeta, että ainoa säätö mitä tuli tehtyä oli satulan korkeussäätö, joten JOS tämä olisi ollut oma pyörä niin ihan tällaisella setupilla en olisi lähtenyt edes liikkeelle. Semmoista ajoasentoa ei nimittäin minulle löytynyt, joka olisi ollut mieleinen.

- olisi pitänyt vaihtaa satula ja säätää paikka pituussuunnassa oikein
- vakiostemmi on meikäläiselle auttamatta liian lyhyt tai runko tuuman liian pieni, ehkä tuo fiilis olisi pidemmällä stemmillä korjautunut
- ohjaustangon olisin vaihtanut myös
- paineita oli kuulemma 0.7, mielestäni selkeästi vähempikin olisi riittänyt, kampesi tosiaan ihan tuntuvasti
- harkitsisin varmaan eturattaiden määrän tiputtamista yhteen
- alumiinirunko on ihan ookoo, ei mitään erityistä huomautettavaa
- noin päällisin puolin, ihan kivan näköinen ja vaihteet sekä jarrut toimivat moitteetta, ei tuo rungon maalit noin pikasilmäilyllä näyttänyt mitenkään huonolle

Ei tässä tullut ajettua kuin reilu varttitunti, mutta näillä keleillä hyväkuntoisia polkuja ajelen paljon mielummin 29":lla, puhumattakaan päällystetyistä osuuksista. Vaan kun siirtyy polulta vaikkapa kangasmaastoon niin siinä alkaa 4,7" kumitassut jylläämään. Tästä vedin sen päätelmän, että lumessa ja sohjossa tuolla pelillä pääsee varmasti vielä pitkään sen jälkeen kun normimaasturin kanssa on alettu tunkkaamaan.

Semmoiseen hitaaseen metsämönkimiseen ja ajeluun paikkoihin, joissa et ole ajatellut (uskaltanut, halunnut, ...) käydä normimaasturilla tämä on varmasti ihan oiva peli. Eli niiltä osin se varmaan täyttäisi omat kriteerini aivan mainiosti. Kuitenkin, tuo ajokokemus oli sen verran miinusmerkkinen, että taidanpa kuitenkin odottaa mitä muilla valmistajilla on tarjota samaan hintaluokkaan. Siitä tuli nyt kuitenkin varmuus, että jossain vaiheessa läskikumi tulee talouteen.

Toisaalta, kun illalla käy saunassa ja parin saunakaljan jälkeen on taas se yltiöpositiivinen olo, saattaa käydä vahingossa painamassa enteriä XXL:n sivuilla :)

arctic biker
04.10.2014, 17.19
No toi olis ehkä lähdössä, kun sopivasti löytyy bdstä ja sieltä pitää lähiaikoina varmaan muutakin...
Muistanko oikein että Aircheckerissä on venttiili jolla voi päästellä renkaasta ylimääräisiä ilmoja muttei se painemittari siihen reagoi. Joutuu käyttämään mittaria irti.

Pasi Ahopelto
04.10.2014, 17.27
^ Muistat oikein. Eikä tunnu aina reagoivan irrotukseen ja uuteen mittaukseen, joten aika usein laitan mittausten välillä virran pois. Muuten olen tyytyväinen tuohon.

harmis
04.10.2014, 17.28
Muistanko oikein että Aircheckerissä on venttiili jolla voi päästellä renkaasta ylimääräisiä ilmoja muttei se painemittari siihen reagoi. Joutuu käyttämään mittaria irti.
Muistat oikein. Ja paineen lasku käy nopeammin suoraan venttiilistä kuin mittarin kautta. Toisaalta jos pitää laske vaan jotain 0,01bar niin sitten ehkä mittarin avulla :-)

arctic biker
04.10.2014, 18.22
Kuitenkin, tuo ajokokemus oli sen verran miinusmerkkinen, että taidanpa kuitenkin odottaa mitä muilla valmistajilla on tarjota samaan hintaluokkaan. Siitä tuli nyt kuitenkin varmuus, että jossain vaiheessa läskikumi tulee talouteen.

Toisaalta, kun illalla käy saunassa ja parin saunakaljan jälkeen on taas se yltiöpositiivinen olo, saattaa käydä vahingossa painamassa enteriä XXL:n sivuilla :)Bonk

Offarina sulla on justiinsa sama ensikokemus kun minulla pojan 29-täysjoustosta. Pyörän koko on aivan oikea ja jousto 110 mm per pää mun ajoon passeli. Vaan kun ei vehje taivu mun alla näihin syheröihin ja töppyrämäkiin. Asiaan vaikuttaa että koko kokemusvarastoni ja osan eläkerahastoani laitoin oman 26jäykkäperän speksaukseen joka korvasi edeltäjänsä GT-täysjouston. Parina kesän nyt ajanut Canyonin Nerve AL 29 pyörää ilmeisesti liian vähän ja miettinyt mikä mättää. Omistajana tanko putoaisi reilusti alemmaksi muttei se sittenkään mutkissa käänny eikä ylämäkeen lähde niinkuin haluan, siis niin kuin jaloillani pystyn...

Olen tieten vuosien mittaan foorumilla kaukaa katseella seurannut , ensin cyclocrossarihuumaa, sitten tuli ainoona oikeena 29. Ja nyt tää fatboomi. Vaikuttaa siltä että tämän uusimman uskontosuunnan kannattajat ovat niitä kiihkeimpiä sanomansa levittäjiä:rolleyes:

hartsa24
04.10.2014, 18.49
Paketti nyt Turussa joten ehkä maanantaina saa hakee ja lenkille.. En kyllä ennen oon toivonu vloppuna et ois maanantai :)

Esuli
04.10.2014, 22.27
50vuotta olen polkupyörillä suhannut, koskaan ei ole se homma tympinyt. Ei whiteTimolla eikä muilla pyörillä. Jotenostappa Bonkki ihelle läski lada ja aja sillä munapystyssä kohti auringonlaskua.

BONK
04.10.2014, 22.37
50vuotta olen polkupyörillä suhannut, koskaan ei ole se homma tympinyt. Ei whiteTimolla eikä muilla pyörillä. Jotenostappa Bonkki ihelle läski lada ja aja sillä munapystyssä kohti auringonlaskua.

Ei se nyt ihan noin hauskaa ole koskaan ollut vaikka jotakuinkin saman verran ajovuosia on takana :)

Solaris_83
05.10.2014, 07.40
Moi,

eilen 3 lenkki Lite Ladalla, ja vähän sai paikalliselta vinkkejä rengaspaineisiin kun alussa tuntui raaskaalta kun ajoin 0,25 paineilla ;-)
laitoin 0,55 eteen ja taakse ja meni kyllä hyvin, laskettiin 0,4 niin alkoi humpaamaan ja vetelemään , sitten psitettiin keulaan 0,5 ja taakse jäi sen 0,4 niin tuli hyvä.

keulan vetely oli ainoa asia mikä tuntui asfaltilla ja muutaman kerran pitkospuilla, mutta kyllä pitä kaverille sanoa ettei turhaan mene ostamaan kalliimpaa pyörää kun harrastamiseen varmasti tuo ihan riittävä.
Kaveri ajoi puolet matkasta Ladalla ja sanoi että kyllä ostaa samanlaiset.

Itse olen todella tyytyväinen sijoitukseen, jos joskus tarvii parantaa pyörää niin päivittää osaa tai hakee ns.paremman kaupasta.

meni kyllä hitaissa juuri/kivikko paikoissa läski paremmin kuin täpäri, aino ongelma että ladalla ei ollut oikeita polkimia vielä (ei ollut lukkopolkimia)

I like LADA vai miten se sanotaan!

HC Andersen
05.10.2014, 07.56
Joko BONK sai juotua itsensä eilen tilauskuntoon?

BONK
05.10.2014, 09.37
Joko BONK sai juotua itsensä eilen tilauskuntoon?

Oli varmaan huonoa kaljaa, kun en toipunut kunnolla. Pari kertaa mietin ihan vakavasti jotta jos vaan ostaa pätkäyttäisi ja sitten virittelisi niin kyllä siitä varmasti ihan hyvä tulisi. Täytyy varmaan joko a) lisätä kaljan määrää tai b) katsoa jotain toista vaihtoehtoa. Enmäperkeletiedä... Haluaa, muttei kuitenkaan halua. Lähdenpä tästä ulkoilmaan niin ei tarvitse pohtia hetkeen moista.

Jarkou
05.10.2014, 11.38
Minkähän kokosessa rasiassa tämä lada tulee? Mahtuuko helposti henkilöautoon? :D

hartsa24
05.10.2014, 11.42
Minkähän kokosessa rasiassa tämä lada tulee? Mahtuuko helposti henkilöautoon? :D

On mainittu tuolla ennemmin, oliko se ny 180x100x30

Nufan
05.10.2014, 11.46
On paljon pienempi laatikko. Voin kohta heittää tarkat mitat.

IncBuff
05.10.2014, 11.51
Pieni farmariauto imaisi laatikon kevyesti. Siinä 150cm tuo on pitkä. Ei lähellekään 180cm. Ei ole myöskään metriä korkea.

Nufan
05.10.2014, 12.19
148*28*78 lukee laatikon kyljessä.

Jarkou
05.10.2014, 12.48
eiköhän tuo sitten näppärästi peräluukkuun mene, kiitos lukemista.

reappear
06.10.2014, 14.12
Milloinkohan uskaltais toivoa toimitusta kun aamupäivällä on tilanne ollut seuraava:

Lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi.
Rekisteröinti:6.10.2014 klo 09:43:04
Paikka:ITELLA VOTTO Vantaa ja Turku
01010

Tuohan on kuitenkin Helsingin pääkallopaikalla ja Helsingin sisälle pitäisi saada.

Mepi
06.10.2014, 15.01
Milloinkohan uskaltais toivoa toimitusta kun aamupäivällä on tilanne ollut seuraava:

Lähetys on vastaanotettu kuljetettavaksi.
Rekisteröinti:6.10.2014 klo 09:43:04
Paikka:ITELLA VOTTO Vantaa ja Turku
01010

Tuohan on kuitenkin Helsingin pääkallopaikalla ja Helsingin sisälle pitäisi saada.
mulla kesti kaksi arkipäivää tosta eli pyörä sulla ehkä jopa huomenna, viimeistään keskiviikkona

Mvu
06.10.2014, 17.22
Eilisellä lenkillä alkoi vapaaratas rutisemaan aina kun rullailun jälkeen alkoi polkemaan, yhdestä vapaarattaan kynnestä on lohjennus harja pois. Pyörällä ajettu noin 100 km...
XXL:n verkkokaupassa ei tietysti ole mitään varaosia listattuna :( huomenna soittelemaan asiakaspalveluun.

Onko kellään tietoa sopiiko sinne jotkin muut kynnet?

marmar
06.10.2014, 17.55
Eilisellä lenkillä alkoi vapaaratas rutisemaan aina kun rullailun jälkeen alkoi polkemaan, yhdestä vapaarattaan kynnestä on lohjennus harja pois. Pyörällä ajettu noin 100 km...
XXL:n verkkokaupassa ei tietysti ole mitään varaosia listattuna :( huomenna soittelemaan asiakaspalveluun.

Onko kellään tietoa sopiiko sinne jotkin muut kynnet?
Jos kyseessä läskilada, niin eikös se kannata takuuseen kiikuttaa.

hartsa24
06.10.2014, 19.36
Nyt on fillari saatu ja olihan se erilaista menoa sillä ku vertaa täpäriin.. Nyt tarvii kyl hommata mittari et saa tarkemmin laiteltua oikeat paineet..

very heavy
06.10.2014, 20.42
jos haluaa tarkan rengaspainemittarin kannattaa koluta karting kauppoja,niissä härveleissä pelataan alueelle 0.4-1.0bar ja on tarkempaa hommaa ku pärekaton kulotus

Jarkou
06.10.2014, 21.14
Tuleekos nämä muuten valmiiksi säädettyinä? Ja miten paljon näitä pitää ite värkätä? :D
Ei hirveemmin kokemusta joten joutuu varmaan ite opetteleen pyörän huollot ja säädöt.

wekkuli
06.10.2014, 21.37
No riippuu mitä pitää säätää, vaihteet vaihtui ihan hyvin, mutta kaikki muu säätäminenhän on henkkoht juttuja; satulan korkeus, asento, tanko paikalleen ja sen asento, rengaspaineet sekä jarrukahvojen etäisyys. Noitten passailu hiljalleen omaan optimiinhan on puoli ruokaa...

Nufan
06.10.2014, 22.00
Mun piti kiristää ohjauslaakeri ja keskittää jarrut. Jarrulevyt putsasin myös, kun käsiin jäi niistä isot kontit jotain harmaata rasvaa. Vaihteisiin ei tarvinnut koskea.

wekkuli
06.10.2014, 22.04
Joo, ohjauslaakeri oli mullakin löysä.

IncBuff
06.10.2014, 22.07
Ohjauslaakeri oli joo aivan miten sattuu kiristetty. Takavaihtaja oli vähän sinne päin, mutta säätää sekin piti.

Jarkou
06.10.2014, 22.14
Kuulostaa huolestuttavalta :D
Ohjauslaakerin kiristäminen vissiin ihan simppeli homma?
Ja takavaihtajan säätö onneksi onnnistuu hitaasti, eikä varmasti mutta onnistuu kuitenkin.

BONK
07.10.2014, 08.37
^ ohjauslaakerin kiristäminen = käännät vaan avaimella kireämmälle, jos keula tuntuu löysältä. Jos käsite "ohjauslaakeri" ei ole tuttu niin esim. tuosta löytyy kivoja kuvia...

http://www.fillari-lehti.fi/jutut/2007/Tekniikkanurkka307.pdf

Tänään Aamulehden välissä tullut XXL:n (melkein sanomalehden paksuinen) avajaisliite kertoi, että 20 kpl 599,- läskejä on huomenna myynnissä Tampereen Kalevassa.

Lates
07.10.2014, 08.56
Mun piti kiristää ohjauslaakeri ja keskittää jarrut. Jarrulevyt putsasin myös, kun käsiin jäi niistä isot kontit jotain harmaata rasvaa. Vaihteisiin ei tarvinnut koskea.

Mites tuo jarrujen keskittäminen käytännössä tehdään ja miten tarkistetaan?

IncBuff
07.10.2014, 10.10
Mites tuo jarrujen keskittäminen käytännössä tehdään ja miten tarkistetaan?Satulan pultit auki. Katsotaan että levy on palojen keskellä ja pultit rauhallisesti kiinni. Tarkistetaan rengasta pyöräyttäen että ei hinkkaa. http://www.youtube.com/watch?v=XAUTCZ3gIyU

Poy
07.10.2014, 10.16
Oliko kahta halvempaa white läskiä tulossa vielä myyntiin XXL:n? Jäi itseltä huomaamatta tarjoukset silloin kun niitä vielä oli myynnissä.
Näköjään vielä Ruotsin xxl:n sivuilla vielä mynnissä, mutta pikkasen korkeampi hinta, jos muuttaa euroiksi.

Mait
07.10.2014, 12.10
Oliko kahta halvempaa white läskiä tulossa vielä myyntiin XXL:n? Jäi itseltä huomaamatta tarjoukset silloin kun niitä vielä oli myynnissä.
Näköjään vielä Ruotsin xxl:n sivuilla vielä mynnissä, mutta pikkasen korkeampi hinta, jos muuttaa euroiksi.
Pistin kyselyä Lite mallin saatavuudesta sähköpostilla viime keskiviikkona mutta eipä ole mitään kuulunut. Voipi olla ettei enään tuohon 599 € hintaan tule kuin pieniä tarjouseriä. Kun vertaa juuri Ruotsin tai Norjan nettikauppojen hintoihin oli huomattavasti halvempi. Nyttenkin näkyy Liteä olevan S koossa 799 € ihan Suomenkin nettikaupassa.

Poy
07.10.2014, 12.25
Pistin kyselyä Lite mallin saatavuudesta sähköpostilla viime keskiviikkona mutta eipä ole mitään kuulunut. Voipi olla ettei enään tuohon 599 € hintaan tule kuin pieniä tarjouseriä. Kun vertaa juuri Ruotsin tai Norjan nettikauppojen hintoihin oli huomattavasti halvempi. Nyttenkin näkyy Liteä olevan S koossa 799 € ihan Suomenkin nettikaupassa.
No hyvä tietää, että siellä on jotain mynnissä, kun tuon sivun mukaan ei ole kuin >2k€ white läski:
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/fatbikes/c/100220

Kemizti
07.10.2014, 12.28
Jos ny ihan tarkkaan tätä ketjua lukee tuosta pari kommenttia ylempää BONK:n toimesta, niin Tampereelle tulee 599€ läskiä parikytäkappaletta.. Sinne vaan jonoon..;)

reappear
07.10.2014, 16.52
Meinasi kuljetus mennä huomiselle niin pistin pelin poikki ja kävin hakemassa Petikosta mun 2Fat Pron. Nyt matkalla kotiin fillaria kokoamaan!

Sit ajelemaan ja illalla tubeless.

Jarkou
07.10.2014, 19.21
Ah, en vois tyytyväisempi olla.
Pyörä tulo kesti 3 arkipäivää, todella nopeasti siis tuli.
Pienistä logistisia ongelmia ilmeni, jouduin avaamaan paketin ja laittaa parissa osassa pyörän autoon, no roblemos.
Kasaamisohjeet hyvät.
Pyörä itsessään tuntuu aivan uskomattomalta ajaa, näin kun aloittelija olen :D

Mitä kaikkea ensihuollon tulisi sisältää? Onko helppo toteuttaa ite?
Ei kiinnostais alkaa lähetteeleen tota huoltoihin.

reappear
07.10.2014, 21.24
jo lenki heitetty white proolla :huomioita, hyvä et se pienin vaihde on niin pieni. on näemmä polkemiskunto nollilla. renkaat rullaa aika hyvn asfaltilla frööööööm :) suan laitaa pääsee kuivana missä kävellen kenkä kastuis ja olo on aika jees 12 km lenkin jälkeen. ja jos huomenna koittais lohjan harjulla poluilla jos sais adrealiinit pintaan. kilikello positiivinen yllätys varustelussa sekä selkeet kasaamis ohjeet sekä vaihteiden levyjarrujen ynm. säätöohjeet

Mulla tuli just toisenlaiset fiilikset kun aiemmin ollut Fattyssä 30 hampainen ainoana edessä. Mutta toi isompi ratas on aika möhkö tollasena 38 rattaisena, eikös tässä ollutkaan 36 rattainen isompana tuossa edessä?

Anyway, matkanopeudet kyllä pysyy kivoina tolla isolla mutta teknisimmät paikat kyllä menee vähän nihkeästi tolla isolla, ja taas pieni on niin pieni ettei sillä pääse kiihdyttelemään.

Saattaa olla että etuvaihtaja katoaa ja tulee 32 hampainen ainoaksi eteen, tai sit vaan laitan 34 isommaksi rattaaksi eteen.

reappear
07.10.2014, 22.14
Tuli muuten kokeiltua myös Bilteman tarakkaa, ja se tuntuu menevän hyvin tuohon levitettynä. Renkaillakin on tilaa pyöriä normaalisti!

CycloJorma
08.10.2014, 09.36
Olipas Wille kasannut netistä ostetun läski liten hienosti. Ohjauslaakeri oli todella löysällä, ei siinä mitään, kun sen huomasi ohjaustankoa asentaessa. Eilen työmatkalla alkoi pyörästä kuulua aika-ajoin pientä helinää. Selvisihän se helinä, kun koko kiekko irtosi rungosta ylämäessä, kun nousin putkelta ajamaan. Perusvirhe itseltä ettei tullut tarkistettua takarenkaan pikalinkun kireyttä. Vaiheet ja jarrut tuli tsekattua ennen ekaa ajoa.

reappear
08.10.2014, 10.22
Olipas Wille kasannut netistä ostetun läski liten hienosti. Ohjauslaakeri oli todella löysällä, ei siinä mitään, kun sen huomasi ohjaustankoa asentaessa. Eilen työmatkalla alkoi pyörästä kuulua aika-ajoin pientä helinää. Selvisihän se helinä, kun koko kiekko irtosi rungosta ylämäessä, kun nousin putkelta ajamaan. Perusvirhe itseltä ettei tullut tarkistettua takarenkaan pikalinkun kireyttä. Vaiheet ja jarrut tuli tsekattua ennen ekaa ajoa.

Tuotanoin... siinä takarenkaan pikalinkun välissä on asennusprikka (muovinen, takavaihtajan puolella), joka pitää poistaa ennen ajamista :)

Omassa fillarissa ainakin noin oli, ja kaikissa muissakin mitkä olen tilannut kotiin.

Toivottavasti ei käynyt pahasti.

CycloJorma
08.10.2014, 10.36
Joo sen muovisen prikan poistin. Eli siinä vaiheessa olisi pitänyt itse huomata kiristää pikalinkkua, kun poistin muoviprikan. Pienet pannut lähes paikaltaan tuli siinä, kun säikähdin ja ihmettelin kengät lukkopolkimissa mitä tapahtui. En saanut kenkiä irti ajoissa lukoista ja kyljelleen kaaduin. Pienet kosmeettiset naarmut tuli takarenkaan pikalinkkuun. Sitten takarengat rupesi pitämään ihme ääntä tietyssä kohtaa kierrosta, kun kiekko pyörii ympäri. Ei ollut illalla aikaa ja tapahtumapaikalla ei pystynyt pimeällä katsoa vääntyikö jarrulevy tai jarrusatulan asento pieleen. Pikalinkun kiristäminen eikä löystäminen ei ääneen vaikuttanut. Pitää tänään tutkailla asiaa tarkemmin valoisalla.

Mepi
09.10.2014, 16.41
Tuossa on edessä 180mm ja takana 160mm jarrulevy. Mitä vaatisi että saisi taakse myös suuremman levyn?

Nufan
09.10.2014, 16.44
Adapterin ja isomman levyn. Tarvetta isommalle levylle ei omasta mielestä ole.

Hissitolppa
09.10.2014, 17.21
Joo sen muovisen prikan poistin. Eli siinä vaiheessa olisi pitänyt itse huomata kiristää pikalinkkua, kun poistin muoviprikan.

Ei tuo muoviprikka takarenkaan kiinnitykseen vaikuta mitenkään. Se on vaan suoja sille pikalinkun päälle.

Laita viestiä XXL:n aspaan asiasta. Jonkinlainen hyvitys olisi ihan paikallaan, sen verta kriittisen osan kireydestä kyse ja lapuissa lukee, että pyörä on ajokunnossa.

wekkuli
09.10.2014, 18.00
Mitä se "ajokunnossa" oleminen tarkoittaa ja lukiko lapuissa niin? Pitihän se kumminkin kasata, eturengas ja tanko irti ja sitten vielä ilmaakin pistää renkaisiin. Ei se nyt suoraan boxista ajoon lähtenyt.

Mepi
09.10.2014, 18.00
Adapterin ja isomman levyn. Tarvetta isommalle levylle ei omasta mielestä ole.
Minkälainen adapteri siihen sopisi? Linkki olisi kiva kun olen täysin aloittelija näissä jutuissa. Mulla tuntuu takajarru paljon tehottomammalta kuin atujarru. Ei jaksa oikein puristaa niin paljon että saisi edes renkaan lukkoon

Nufan
09.10.2014, 18.03
No mulla menee yhdellä sormella asfaltilla lukkoon, että oisko sulla levy rasvainen tai jotain. Adapteriin en tähän hätään pysty linkkiä antamaan, mut ehkä joku toinen kerkeää kaivaa.

Mepi
09.10.2014, 18.15
Putsasin sen kyllä jarrukleanerilla ennen käyttöönottoa

wekkuli
09.10.2014, 18.26
Jos ei takajarru mee lukkoon melko kevyelläkin puristuksella, niin jotain vikaa on. Ilmaa jarruissa? Joku kokeneempi tsekkaamaan tai sitten xxlään yhteys, jos ei osaavaa henkilöä lähipiiristä löydy. Mulla on hyvin herkät jarrut tuossa LiteWhitessä, olen positiivisesti yllättynyt, hyvin toimivat.

very heavy
09.10.2014, 18.38
menikö tampereen xxl:än whitet käsistä??

wekkuli
09.10.2014, 19.22
Ohjauksen vetelemättömyyden ja renkaiden pehmeän mukavuuden kompromissin etsinnän olen muuten todennut ainakin vee8sien kanssa jo täysin turhaksi ja tuloksettomaksi. Sitä ei ole, voit ottaa joko tai ja jos yrität kompromissia, niin et saa kumpaakaan. Eipä lopun kaiken tässä pyörätyypissä sitten ollut vaikea valita, kumpi on tärkeämpää, eli vedelkööt, sen kanssa eletään.

Solaris_83
09.10.2014, 19.29
0.55-0.65 etupaineilla menee jo aika kivasti. . Ja itsekkin pehmeelle yritän aina päästä ajamaan ;-)

wekkuli
09.10.2014, 19.43
Ei oo kyllä miun makkuun, jos mittariin on luottamista. Alle puolen baarin pitää olla, nyt noin 0.4, että on maastossa mukavaa! Kovemmilla paineilla menee mielestäni hommasta pointti. Ja päälle 0.55 se vielä mielestäni vetelee, joten ihan turha yrittää sitä saada pois, menee vaan maastoajot päin p-settä (pun int).

Solaris_83
09.10.2014, 19.57
Renkaan muoto sellanen lättänä kuin autossa, siksi helposti vetelee kun iso "otsa"-kosketus.. eilen verrattiin farleyn renkaaseen niin se paljon pyöreämpi päältä.. .. onneksi eilen satii muutama piisara jo räntää niin saadaan kohta lunta maahan ;-)

Mepi
09.10.2014, 19.57
Paljonko Wekkulilla on massaa? Itse painan 115kg nakuna ja alle 0,7 paineilla tuntui takarengas olevan liian löysä. Takana 0,7 ja edessä 0,55 niin tuntuu myötäilevän samanlailla etu ja takarengas

wekkuli
09.10.2014, 20.45
82 oli viimeisin punnitus. Suunnilleen nollaneljä on nyt paineet olleet ja ovat tuntuneet hyvältä sekalaisessa maastossa, juurakkoa, mutamönjää, löysää hiekkaa, polutonta sammalikkoa ja sitten vähän kovapohjaisempaa ja on tuota päässyt jo pitkospuillakin kokeilemaan. Tulipa tänään kokeiltua tuota jonkun leuhkimaa kynnöspeltoakin ja kyllähän se perskule sielläkin pysyi liikkeessä. Maantiesiirtymien vetelyt olen tyytynyt sietämään.

Kokemustahan fatbaikkeilusta onkin jo aika mittavasti, kun viime perjantaina tuli fillari. Sen jälkeen kahtena päivänä en ole päässyt lenkille kaikenmaailman kiireiden vuoksi, mutta hinku on kyllä joka päivä. Kyllä se koukuttaa, en tiedä onko se vaan läskistä johtuvaa, vai innostaisiko samaan mikä vain uusi pyörä. Ehkä ihan läskiydestä, sillä ennen vaikeaksi kokemani paikat menevät nyt niiiin paljon mukavammin. Erityisesti tietty löysät pinnat, mutta myös pitoa vaativat jyrkät nousut. Sitten menossa on vielä mukana aimo annos lapsellisuutta, ei siinä paljon kilometrejä kerry, kun vähän väliä tulee joku paikka missä pitää kokeilla "mitenköhän se tuossa kulkee?"...
Semmoinen jännä havainto, että kädet kyllä joutuvat tekemään enemmän töitä kuin normimaasturissa juuri siksi, kun ohjaus vetelee ja toispuoleisesti eturenkaaseen sattuvat kivet ja juurakot tuppaavat vääntelemään myös tankoa ihan eri tavalla. Pitää viedä vähän ronskimmalla otteella kuin kapearenkaista ja se mulla vähän käsissä tuntuukin ainakin näin alkuun. Liekö muille tuttu fiilis? Jonkinlainen dejavu mopoajoilta tulee ohjaustuntumasta. Ikäänkuin pappatunturi, johon ei ihan hetkeen ole laitettu ilmaa renkaisiin.
:D

Rautaperse
09.10.2014, 21.09
Hyvältä näyttivät luonnoissa sekä Pro että hiilikuituversio, kun kävin ensimmäisen kerran Tammiston myymälässä.

rjrm
09.10.2014, 22.15
Iskareitten lukumäärän lisääntyessä pyörän vauhti kasvaa --》lyö taas käsille

reappear
09.10.2014, 23.00
Ei tuo muoviprikka takarenkaan kiinnitykseen vaikuta mitenkään. Se on vaan suoja sille pikalinkun päälle.

Laita viestiä XXL:n aspaan asiasta. Jonkinlainen hyvitys olisi ihan paikallaan, sen verta kriittisen osan kireydestä kyse ja lapuissa lukee, että pyörä on ajokunnossa.

Ömm... se muovihärpäke on takakiekon akselin ja rungon dropoutin välissä, ja suojaa myös pikalinkkua. U-muotoinen profiili. Niin kyllä se vaikuttaa kireyteen :D

Toi hyvitys nyt on ihan potaskaa kun ohjeissakin viitataan että pitää kaikki tarkistaa että on kiinni kunnolla. Mutta se käsiteltiin jo.

Hissitolppa
09.10.2014, 23.13
Ömm... se muovihärpäke on takakiekon akselin ja rungon dropoutin välissä, ja suojaa myös pikalinkkua. U-muotoinen profiili. Niin kyllä se vaikuttaa kireyteen :D

Toi hyvitys nyt on ihan potaskaa kun ohjeissakin viitataan että pitää kaikki tarkistaa että on kiinni kunnolla. Mutta se käsiteltiin jo.

Katsohan uudestaan sinne rungon ja dropoutin väliin, siellä on rako johon se muovi luiskahtaa. Eihän se pienin rataskaan rungossa kiinni ole ja se tulee sen rattaan ja rungon väliin. Tiedä sitten onko asentaja onnistunut sen johonkin väliin laittamaan sulla, mutta mihinkään takarenkaan kireyteen se ei vaikuta oikein asennettuna.

reappear
09.10.2014, 23.42
Katsohan uudestaan sinne rungon ja dropoutin väliin, siellä on rako johon se muovi luiskahtaa. Eihän se pienin rataskaan rungossa kiinni ole ja se tulee sen rattaan ja rungon väliin. Tiedä sitten onko asentaja onnistunut sen johonkin väliin laittamaan sulla, mutta mihinkään takarenkaan kireyteen se ei vaikuta oikein asennettuna.

Tossa on sit ilmeisesti asentajakohtaisia eroja, CC pyörissä jotka tuli saksanmaalta, oli mainitsemassani välissä ja piti pikalinkku aukaista että lähti tuo kappale irti. Samoin nyt tuossa 2Fat Prossa. En kyllä keksi sille mitään suurempaa funktiota, kun takavaihtajahan enemmän vaatisi suojausta, kuin pikalinkkun mutteripää. Varsinkin kun se on kovin piilossa siinä, ettei niin tarkkaavainen pyörän ostaja huomaa irroittaa sitä.

Täytynee vähän totutella noihin Bulldozereihin, kun etusessa tarttis olla todella matalat paineet että tuntuu samalta kuin esim. normi-Larry 70mm vanteilla.

hartsa24
10.10.2014, 07.32
Kyllä tällä ajaminen on kyl nautinto ja voi vedellä ihan umpi mettää kans ja hyvin menöö.. Tällä ei tosiaan tuu kauheesti kilometrejä ku hiljaa polkee ja koittaa ettiä mitä ihmeellisempi paikkoja.. Paineista huomasin ainakin itellä et jos laittaa niin ettei vetele niin maastoajoon se on liikaa, alkaa ikävästi juuret ja töyssyt tuntuu liikaa.. Joten taidan tiputtaa niin et maastossa hyvä ja sit saa vedellä minne tahtoo.. Kosteella kelillä kyllä kuski kastuu kyllä hyvin ;)

Ski
10.10.2014, 08.04
Kilometrit ei merkkaa naatiskellessa vaan enempikin aika. Ja renkaita on monenlaisia. Pyörän ajotuntumaan vaikuttaa helpostikin renkaat, paineet ja sitten vielä geometriakin.

Relax and ride :)

Tctic
10.10.2014, 10.33
Ja taas sitä saa:
http://www.xxl.fi/pyoraily/pyorat/fatbikes/white-2fat-pro/p/1103794_1_style

sipula
10.10.2014, 16.21
Heti ku alkoi lämpeämään ajatukselle ne oli jo loppu... Ei muuta, kun odottelemaan turun avajaisia ensi kesänä.

Solaris_83
10.10.2014, 17.13
Näyttäähän niitä vielä olevan tilattavissa linkin takaa

Marsusram
10.10.2014, 19.46
Ennen wanhaan jokaisen läskipyöräilijän tunsi kustomiläskistä, mutta nyt pitää ihmetellä kun White kuski tulee kolmatta kertaa samalla lenkillä vastaan. :)

reappear
10.10.2014, 21.32
Tuli tehtyä itselle pakolliset tuunaukset Prohon, eli vaihdoin satulan mieleisempään ja jarrut päivitin ihan vain pykälää parempiin. Satulaksi tuli entuudestaan erittäin tuttu SDG Bel Air RT, orkkissatula on kyllä sen verran oudon muotoinen itselle ettei sovi ollenkaan. Jarruiksi laitoin Shimanon M395 jarrut (orkkikset M355), näissä kahdessakin oli jo huomattava ero tuntumassa ja jarrutehossa, mutta myös kolmisormiset kahvat vaihtuivat kaksisormisiksi. Kai noi jarrut ois parempiinkin voinut vaihtaa mutta 50e/setti muun tavaran seassa saksanmaalta toi sen verran hyvällä hinta-laatusuhteella paremmat jarrut ettei nyt jaksanut enempää laittaa tuohon.

sipula
11.10.2014, 09.37
Mulle olisi riittänyt se lite versio... Siit olis tullu vain lelu mitä ulkoilutetaan kerran viikossa. Sellanen kyl te tiiätte et pyöräilijällä pitää löytyä tallista.

twentyniner
11.10.2014, 09.52
Pro tuli sitten tilattua.

sipula
11.10.2014, 13.25
Toi koko kannattaako 177cm pitkä kaveri ottaa kumpi niistä meinaan se koko taulukko mene jotenki iha hölmösti..http://whitebikes.fi/white2014/fat/2fat-pro/#
Melkein ainut mitta ero on et se 19 on 2cm pidempi

Ghostrider
11.10.2014, 13.34
Moon 178/81 ja mulla on M-koko. Se tuntuu ihan sopivalta.

sipula
11.10.2014, 14.58
Mä en osta koko paskaa, koska aina ku olen ostopäätöksen tehnyt ni joko ei ole kokoa tai sitten ei ole koko pyörää.

vuohi
11.10.2014, 16.14
Itse olen 176 ja m vakio stemmillä oli vähän ahtaan oloinen eli jos tykkää ajaa lyhyellä.stemmillä niin L kokokin varmaan menee

twentyniner
11.10.2014, 18.10
Mä en osta koko paskaa, koska aina ku olen ostopäätöksen tehnyt ni joko ei ole kokoa tai sitten ei ole koko pyörää.

Klo 05:30 paskahuussissa puhelimella tsekkasin saatavuuden, yksi vääntö ja ostopäätös oli tehty klo 05:35. Hyvin onnistui siitä posliinilta tilaus puhelimella :)

Nopeat syövät hitaat vai miten se nyt oli :)

arctic biker
11.10.2014, 20.19
No jo on kauhia läskikiima täällä. Kiva sillain seurata, muistan kun cyclot oli päivän teemana. Elämä ilman crossaria ei tuntunut elämisen arvoiselta. Jos vanhat merkit paikkansa pitää niin mulla on läski, siis pyörä jotain 2018.

twentyniner
11.10.2014, 20.23
Eläminen ilman CC- fillaria olisi syvältä :)

Jakke81
11.10.2014, 21.06
Tänään ehditty toista kertaa whiteä polkemaan-> muksu sairastanut.
paineita hieman säädettiin eka parin kympin jälkeen, etsin sellaista optimia kun ei jaksa säädellä reissussa.
tänään painettiin kolmen tunnin reissu Pilpajärvellä mutkin vajaa 43 km tuli mittariin paineen säätö onnistui tosin tarkoista paineista ei tietoa pumpattu tornipumpulla noin 0,6 keulaan ja taakse. Whiten alkuperäisten sisurien venttiilit näimmä valskaakin ilmaa kun edellisen reissun jälkeen oli kumit miltei tyhjät.

no nuo nyt lähtee mäkeen kunhan ehtii.
kokonaisuutena toinen reissu antoi aivan erilaisen kuvan laitteesta ja polkeminen oli mukaa vaativammassakin maastossa.