PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän varustaminen talvikäyttöön, nastat hybridiin vai maasturiin?

Vicina
24.09.2014, 21.05
Aikomuksena on liittyä ensimmäistä kertaa alkavana talvena talvipyöräilijöiden joukkoon. Kesällä lenkki- ja työmatkapyöränä on cyclo, mutta talvipyöräksi olin ajatellut laittaa 29er maasturin. Mutta nyt lueskelin jostain toisesta ketjusta, miten huonosti nastarenkaat rullaavat ja miten lumella ei nastoja edes tarvitse, ja tuli mieleen, pitäisikö sittenkin laittaa nastat pyöräsuojassa ajamattomana seisovaan kymmenen vuotta vanhaan hybridiin ja jättää maasturi maastorenkaille lumikelejä varten. Tällöin käytössä olisi siis kaksi talvipyörää, toinen nastoilla ja toinen maasturin renkailla.

Kysymys kuuluu: kuinka luotettava maasturi on ilman nastoja? En halua kaatua enkä liukastella. Ja kuinka usein lopulta pääkaupunkiseudulla on niin puhtaan lumisia kelejä, että jossain kohtaa ei olisi jäätä ja/tai sohjoa. Maasturi on muutaman vuoden vanha perustason Trek Mamba, jossa on edessä leveä nappularengas mutta takana kevyemmin kuvioitu ja kapeampi rengas. Alkuperäiset renkaat siis.

Hybridi puolestaan on painava (16 kg), joskaan ei tuo Trek varmaan paljoa kevyempi ole. En osaa arvioida, kuinka leveät nastarenkaat siihen ylipäänsä menisivät. Etuna olisi kunnon lokarit, mutta haittana vannejarrut. Trekissä on mekaaniset levyjarrut.

Vai pitäiskö hommata hybridiin jotkut hyvät ei-nastoitetut renkaat niitä lumikelejä varten, ja laittaa maasturiin ne nastat? Kuinka leveät renkaiden pitäisi olla kummassakin tapauksessa? Mihin renkaisiin ei ainakaan kannata rahojaan sijoittaa, mitkä taas ovat hyvä valinta? Onko niillä nastoilla ylipäätään kauhean raskas ajaa? Meneekö työmatkapyöräilystä ilo ja mieli?

Entä millaiset ilmanpaineet ovat talvipyöräilyssä hyvät?

Jami2003
24.09.2014, 21.19
Maastopyörään saat parhaan talvirenkaan, ice spikerit jotka pitää ja rullaa..

Mutta miksi ihmeessä jätät cyclon pois talviajosta. Mulla se on nimenomaan maasturin kaverina ja nastarenkaat hankein siihenkin.

Halloo halloo
24.09.2014, 21.20
Minä olen pari talvea ajanut cc:llä nastoilla. Meno hidastuu, mutta onpahan varmuus, ettei jääpolanne vedä nurin.

Vicina
24.09.2014, 21.34
Jotenkin tuntuu maasturin ajoasento ja suora tanko turvallisemmalta talvipyöräilyaloittelijasta. Lisäksi mulla on cyclossa vannejarrut, ja maasturissa on ne levyt. Enkä viitsisi monia nastarenkaita hankkia, kun aion rajoittaa ajelun työmatkaan (12--15 km/suunta). Ja vielä: maasturin Sram-vaihtajia on helpompi käyttää vaikka lasketteluhanskat käsissä, mä ja sormeni kun olemme palelevaista sorttia.

Näistä syistä cyclo olisi jäämässä talveksi talliin.

Vicina
24.09.2014, 21.36
Ice spikerit on siis parhaat? Paremmat kuin jotkut Nokian 240-nastaiset? En tiedä talvirenkaista mitään. Minkä levyiset kannattaa hommata, vai onko noita Ice spikereita vain yhtä leveyttä?

higgins
24.09.2014, 23.31
https://www.bike-components.de/en/Tires-Tire-Tubes/Spike-Tire/

Tuolta niitä Schwalbejakin löytyy

Työmatkakäyttöön voisi nämä toimia: https://www.bike-components.de/en/Kenda/Klondike-XT-Draht-Spikereifen-p26649/

Leveys 2.1 ihan ok

Ulkorengas
25.09.2014, 05.36
Minä valitsisin talviajoon sen pyörän, jolla mieluiten ajoni hoidan. Siihen nastat, eikä arvuuttelua kelistä. Lumenkin alla voi olla liukkaaksi kiilloittunutta pintaa, joten nastoilla vähennetään yllättäviä lipsahduksia ja tehdään ajamisesta mukavampaa. Itselläni on cyclossa W106 ja ne ovat mielestäni pidoltaan riittävät ainakin niissä olosuhteissa, joissa itse ajelen.

nure
25.09.2014, 05.49
Pointsit Ice Spikereille, nastojen tarve paljolti kiinni olosuhteista mutta myös ajotavasta.

toripolliisi
25.09.2014, 08.35
29er ja ice spiker pro:t saavat täältä myös äänen. Rullaavat käsittämättömän kevyesti eikä lipsu.

Vicina
25.09.2014, 09.25
Tämähän kuulostaa selvältä hommalta. Unohdan hybridin edelleen pyörävarastoon ja hommaan maasturiin Ice spikerit ja pikalokarin. 2,1 leveys on varmaan sitten tuumakoko. Sopiva ilmanpaine varmaan löytyy kokeilemalla vai kannattaako erilaisille keleille säätää ilmanpainetta erilaiseksi? Esim. jäinen tie, tiukka lumi, pehmeä lumi, sohjo. Kiitos kommenteista.

CwA
25.09.2014, 10.25
Aikomuksena on liittyä ensimmäistä kertaa alkavana talvena talvipyöräilijöiden joukkoon. Kesällä lenkki- ja työmatkapyöränä on cyclo, mutta talvipyöräksi olin ajatellut laittaa 29er maasturin. Mutta nyt lueskelin jostain toisesta ketjusta, miten huonosti nastarenkaat rullaavat ja miten lumella ei nastoja edes tarvitse, ja tuli mieleen, pitäisikö sittenkin laittaa nastat pyöräsuojassa ajamattomana seisovaan kymmenen vuotta vanhaan hybridiin ja jättää maasturi maastorenkaille lumikelejä varten. Tällöin käytössä olisi siis kaksi talvipyörää, toinen nastoilla ja toinen maasturin renkailla.

Kysymys kuuluu: kuinka luotettava maasturi on ilman nastoja? En halua kaatua enkä liukastella. Ja kuinka usein lopulta pääkaupunkiseudulla on niin puhtaan lumisia kelejä, että jossain kohtaa ei olisi jäätä ja/tai sohjoa. Maasturi on muutaman vuoden vanha perustason Trek Mamba, jossa on edessä leveä nappularengas mutta takana kevyemmin kuvioitu ja kapeampi rengas. Alkuperäiset renkaat siis.

Hybridi puolestaan on painava (16 kg), joskaan ei tuo Trek varmaan paljoa kevyempi ole. En osaa arvioida, kuinka leveät nastarenkaat siihen ylipäänsä menisivät. Etuna olisi kunnon lokarit, mutta haittana vannejarrut. Trekissä on mekaaniset levyjarrut.

Vai pitäiskö hommata hybridiin jotkut hyvät ei-nastoitetut renkaat niitä lumikelejä varten, ja laittaa maasturiin ne nastat? Kuinka leveät renkaiden pitäisi olla kummassakin tapauksessa? Mihin renkaisiin ei ainakaan kannata rahojaan sijoittaa, mitkä taas ovat hyvä valinta? Onko niillä nastoilla ylipäätään kauhean raskas ajaa? Meneekö työmatkapyöräilystä ilo ja mieli?

Entä millaiset ilmanpaineet ovat talvipyöräilyssä hyvät?

Raskaat ne hybridinkin nastarenkaat on, jos siis meinaa liukastelematta pärjätä, eikä hybridiin ole oikein kummoista valikoimaa käytännössä. 240 nastaiset W240 ja Continentalin vastaava taitaa aika suurta luottamusta nauttia hybridiin (molemmat on ilmeisesti Suomi-Tyresin ennen Nokia valmistamat), toki ovat saatavissa toisinaan suht edukkaasti, etenkin Continental.

Maasturi vaan on sitten kaikinpuolin parempi, se loskakeli iskee kumminkin, samoin se rypyläinen peilijäätikkö ja jos maksaa itsensä kipeäksi, niin jonkinlaista rullaamistakin voi saada, mutta nastat on aina raskaat verrattuna nopeaan nastattomaan renkaaseen.

Nokian renkaista (nykyään Suomi-Tyres) mulla on kokemusta A10, W106, W288(? 90-luvulla, kuten A-10) ja jokainen on ollut hyvin ennalta arvattava. W288 ei ole valmistettu aikoihin, mutta pito oli järkyttävän hyvä, A10 takarenkaana ei takajarrua juuri tarvinnut, koska etujarruakin sai moduloida alamäkeen jarruttaessa ettei takanen olisi noussut irti maasta.
W106 olen kokeillut vain vähän mummopyörän alle asennettuna ja ei sekään huono ollut, mutta vain rauhalliseen ajoon.

Innova nastarenkaista koossa 38-622 (Bilteman myymä nastarengas, olikohan 140 nastaa), joka toimi 7-8 vuotta, hyvin ennakoitava rengas rauhalliseen ajeluun, mutta nastat alkoivat olla kuluneet viimeisenä talvena ja lipsumista alkoi tapahtumaan. Osalla nastat ovat kuluneet parissa viikossa, nuo eivät siedä asfaltilla ajamista, nastat ovat ihan tavallista metallia, eikä kovametallikärkeä, itse ajelin lähinnä lumella ja jäällä.

Lisäksi kokemusta on Schalben Marathon Winter 208 nastaisesta 50-622 koon rengasparista ja nuo lähtivät jäältä alla täysin arvaamatta jos vähänkin oli kaltevaa pintaa. Vasta kun rengaspaineet laski alle 1bar alkoi pitoa löytymään ja sitten oli jo julman raskaat. Toisilla on parempia kokemuksia, mutta useimmilla kapeampi versio, jossa on enemmän nastoja.
Kulunutta Innovaa hätäisemmin pakeni pyörä alta noilla, muutoin about sama pito.

Monenlaisista renkaista ilman nastoja on myös kokemuksia talvella, 90-luvun alkupuolella ajelin Nokia City-Runner (maasturissa 47/50-559) slikseillä läpi talven ja kesän, lumella ihan ok, jäätikköjä sai kierrellä, niin ja ainoat joilla olen onnistunut ajamaan tiilistä tehtyyn tolppaan, kun tuli vähän enemmän sivuluisua kurviin mitä piti.

Camel 38-622 ensiasennusrenkaat Hybridissä toimivat oikein hyvin, jäälläkin pito oli sellainen nahkeasti luistava.

Nokia Rollspeed 37-622 oli hyvin arvattava, mutta lumessa onnettomampi kuin Camel, koska Camel renkaassa kunnon nappulaa reunassa ja Rollspeed on aikalailla kalju kuvioltaan.

Schwalbe Fat Frank 50-622 ei mitään sivuttaispitoa kun vähänkin lunta ja heikosti jarrutus/vetopitoakin, pisemmältä ajelulta palailemassa alkoi räntää sataa ja se jäi tien pintaankin sitten, meni talutteluksi, että 4% nousun asfalttitiellä pääsi ylös, repesin tuolloin huolella, koska mulla ei koskaan aiemmin ollut noin liukasta rengasta ollut enkä osannut edes arvata että sellainen liukkaus edes on mahdollista. Alamäessäkin piti taluttaa kun vauhtia ei saanut hillittyä, milli/pari valkoista asfaltin päällä.

80-luvulla oli jotain Nokian renkaita, joissa oli monia pitkittäisiä uria kuviona, valkeat kyljet yleensä, 28" 3-vaihteisessa tuollaiset oli enkä niillä kumoon mennyt koskaan talvikelissä ja päivittäin silloinkin tuli ajettua.

Nokia Mount&City (47-559 tai 50-559, ei muista?) renkaat 90-luvun ihan alussa toimi myös ihan hyvin, noi on varmaankin karheimmat nastattomat jota mulla on ollut, eikä muistikuvat ole kovin kirkkaat, mutta niilläkin sen yhden talven ajoin ilman kolhuja.

Bontragerin LT3 2.0x26" koossa oli viime talvella käytössä ja menihän lumella jotenkin, mutta kuvio tukkeutui helposti nuoskaisemmassa lumessa ja jäätiköllä aikamoiset nahkaluistimet, ei ollut sitä nahkeaa pitoa mihin olen noissa Nokian renkaissa niin tottunut, vana lähtivät alta jäällä aika hätäisesti, mutta aika lailla sama pito muutoin Nokian Sliksien kanssa. Ei siis talvirenkaaksi voi suositella etenkään ensimmäistä talvea ajavalle.

Noissa nappulakumeissa talvikäyttöön kuulemma pitää valita sellainen, joka ei kovetu kylmässä niin pahasti, osasta tulee kylmässä kelissä hyvinkin liukasta saippuaa, osasta vähän vähemmän, joten siinä saa arpoa sitten mikä nappulakumi toimisi ja mikä ei.

Itse suosittelisin nastoja maasturiin, taakse kelpaa vähemmän pitävä ja hyvin rullaavaa, eteen taas etenkin sivuttaispitoa paljon omaava, niin voi sitten vaikka driftailla, mutta ei mene kumoon ja pyörä kulkee edes vähän köykäisemmin.

Itse uhrasin tulevalle kaudelle 26" maasturin renkaisiin 120€, Suomi-tyresin Extreme 294 (2.1x26") eteen ja niinikään Suomi-tyresin WXC 300 (2.1x26") taakse. Ehkä ne pitää, ehkä ei, mutta tuskin ajelen kovin paljoa yli 50 nopeuksia kuten nyt kesällä tullut ajeltua alamäkiin, enkat maasturilla vain 74km/h, hybridillä pääsi yli 80km/h.

Budjetti sanelee sitten paljon mikä on se paras vaihtoehto, Prismassa on niitä Contin 240 nastaisia kai ollut alle 40€/kpl mikä on varmasti paras pito/hinta-suhteeltaan, toi hybridiin siis. Maasturiin lähempänä 300 nastaa niin ei tule ylläreitä talvella, mutta jos jostain löytää tosi halvalla W240 niin toimiihan sekin, muttei se taida olla sen kevyempi polkea kuin noi liki 300 nastaiset.

Tuollaiset on omat renkaat:
http://www.bike-discount.de/en/buy/hakka-wxc-300-spikes-skinwall-2%2C1-wire-30301
http://www.bike-discount.de/en/buy/extreme-294-spikes-2%2C1-wire-30297/wg_id-1589

Se W288 on tuolla, ainoa kuva netissä jonka olen nähnyt:
http://www.icebike.org/Equipment/tires.htm

Ice Spiker Prosta en voi sanoa mitään, kun en ole ajanut, porukka kehuu, kuten kehui Mara Wintteriäkin, jos joskus moista pääsee testaamaan niin sitten voi siitä jotain sanoa.

tmile
25.09.2014, 10.34
Olen ajanut monta vuotta läpi vuoden työmatkaa 26" maasturilla ja lenkkiä 29" maasturilla. Ja joskus toisinpäin. Työmatka-maasturissa on 2.25 Racing Ralphit ja 29 maasturissa on ollut kaikkea mahdollista.

Ei kuitenkaan nastoja, lahjoitin nastarenkaat pois neljä vuotta sitten enkä ole kaivannut. En muista että olisin koskaan kaatunut talvella liukkauden takia. Ainakin Tampereella pyörätiet ovat sepelin kyllästämät ja märillä peilijäisillä metsäpoluilla on aina kiviä/juuria joista ottaa tukea.

Työmatkapyöräilyssä paineilla ei mielestäni ole kauheasti väliä, n. 2bar molemmin puolin menen ja pumppaan kerran kuussa lisää. Lenkkipyöräilyssä lumipoluilla tykkään leveästä kumista ja löysästä paineesta. n. 1.5 eteen ja n. 1.7 taakse. Kapea kumi uppoaa herkemmin lumeen ja vauhti stoppaa.

CwA
25.09.2014, 10.37
Tämähän kuulostaa selvältä hommalta. Unohdan hybridin edelleen pyörävarastoon ja hommaan maasturiin Ice spikerit ja pikalokarin. 2,1 leveys on varmaan sitten tuumakoko. Sopiva ilmanpaine varmaan löytyy kokeilemalla vai kannattaako erilaisille keleille säätää ilmanpainetta erilaiseksi? Esim. jäinen tie, tiukka lumi, pehmeä lumi, sohjo. Kiitos kommenteista.

Peilijäälle voi matalemmilla paineilla hakea lisää pitoa, samoin pehmeää sohjoa yms. jos on niin pehmeät paineet toimii paremmin.

Toisaalta jos pitoa riittää, korkeilla paineilla peilijäällä rullaa nastarengas aika kivasti.

Epätasaisella pinnalla pehmeämpi rengaspaine taas rullaa paremmin kuin kova.

Jokaiselle pyörä+pyöräilijä combolle on aina oma painonsa ja se paino vaikuttaa siihen mitkä paineet antaa esim. 15% painuman renkaisiin, joten ne paineet joka ukolle on siksikin vähän erilaiset, mutta jotain samaa suuntaa niissä aina on, kunhan sen toisen ukon eri kelien paineet tietää, niin voi sitten arvailla mihin suuntaan omia paineita säätää.

Esimerkiksi mulla on 26" 55mm leveissä renkaissa noin 2.0bar hiekkateillä (murskemattoa yleensä) ja muualla epätasaisella, asfaltilla nostan paineet taas sinne liki maksimiin, kun painoa on riittävästi pyörän päällä.

Talvella aika harvoin paineita pidän maksimissa, kun pitoa on nastarenkaissa usein vähemmän kovilla paineilla.

Jossain ketjussa tota painon vaikutusta rengaspaineisiin on enemmänkin käsitelty, mutta toki enemmistölle se on aivan liian tylsää ja siinä joutuu jopa laskemaan, mikä ei ilmeisesti ole muodikasta tai jotain ;)

stenu
25.09.2014, 10.39
Paljon riippuu, missä päin Suomea, millaisilla teillä ajelet ja millainen talvi tulee. Minä olen ollut tyytyväinen maastorengasmaasturi/ nastarengaskrossari -yhdistelmään. Maastokumeiksi joku niin leveä kuin runkoon vaan mahtuu. yleensä silloin, kun tarvitsee nastoja, ei renkaan kantavuudella ole merkitystä. Lumisateen jälkeen taas nastoista ei ole mitään hyötyä, mutta leveä rengas helpottaa menoa paljon.

Maasturin Ice Spiker Pro:t ovat maanneet käyttämättöminä varaston hyllyllä vissiin ainakin kolme talvea jo. ICP:t rullaavat hyvin joo, jos vertaa muihin maastonastarenkaisiin, mutta eivät, jos niitä vertaa nastattomiin maastorenkaisiin.

Hesan keskimääräisessä talvessa sellaisia kelejä, jolloin nastoja oikeasti tarvitsee edes maastoajossa, saatika kevyen liikenteen väylillä, on aika harvoin ja minua kypsyttää rouhia menemään nastakumeilla silloin kuin niistä ei ole mitään hyötyä. Asennekysymys tietysti tuokin :)

Dalmore
25.09.2014, 10.41
Täältäkin ääni 29 Ice Spikerille. Viime talvi (sen mitä sitä nyt oli) kovimmillaan reilut 20 pakkasta meni litkutetuilla (Stans) I S:lla loistavasti. Eipä sapelisepeli häirinnyt, nimenomaan kun välillä paljaalla sepelöidyllä asfaltillakin joutui etenemään.

toripolliisi
25.09.2014, 10.43
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/25/00e477e2631a9a6597b89ab6699b888c.jpg

Et vissiin viime vuonna kokenut näitä, jos koet ettei nastoille ole käyttöä. Aika urhoollisesti vedin näitäkin viikon verran ja sit ostin nastat. Eikä oo tarvinut katua.

CWA:lle, että ainakin omien kokemuksien mukaan Ice spiker pro:t 2bar paineilla ovat käytännössä yhtä kevyet kuin ilman nastoja. Jos ei jopa kevyemmät ku pinta-alaa ja kitkaa on vähemmän. Turha pelotella millään kivireki -fiiliksillä. Itselläkin meni tovi ennen kuin uskoin työkaveria.

Sent from my iPhone using Tapatalk

IncBuff
25.09.2014, 10.55
Saako Ice Spikerilla jarrutettua tuollaisella pinnalla takarenkaan ilmaan neljästä kympistä ilman että menee nurin?

lansive
25.09.2014, 11.00
Saako Ice Spikerilla jarrutettua tuollaisella pinnalla takarenkaan ilmaan neljästä kympistä ilman että menee nurin?

Chuck Norris saa. Muut ei.

Mikha
25.09.2014, 11.06

Tuskin, mutta jos välttämättä haluaa takarenkaan ilmaan, niin se onnistunee ohjaamalla kulkuvälineen tuohon hangen puolelle ojaan. Nurinmeno tai -menemättömyys lienee sitten kuskista ja tuurista kiinni.

Ja sitten varsinaiseen asiaan: itse en ole vielä päässyt kokeilemaan parempaa yhdistelmää talviajoon kuin 29 jäykkäperä varustettuna ISP:llä

Arhipoff
25.09.2014, 12.13
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/25/00e477e2631a9a6597b89ab6699b888c.jpg

Et vissiin viime vuonna kokenut näitä, jos koet ettei nastoille ole käyttöä. Aika urhoollisesti vedin näitäkin viikon verran ja sit ostin nastat. Eikä oo tarvinut katua.

CWA:lle, että ainakin omien kokemuksien mukaan Ice spiker pro:t 2bar paineilla ovat käytännössä yhtä kevyet kuin ilman nastoja. Jos ei jopa kevyemmät ku pinta-alaa ja kitkaa on vähemmän. Turha pelotella millään kivireki -fiiliksillä. Itselläkin meni tovi ennen kuin uskoin työkaveria.

Viime talven ja tälläisten kelien vuoksi täksi talveksi hommattu ISP:t.

Smo
25.09.2014, 12.15
WXC:llä pystyy ainakin keulimaan jäällä ihan hyvin :)

.. ajo-olosuhteita ja talvia on monenlaisia, kantakaupungin jääuraisilla teillä autojen välissä ja maastossa kaipaa pitoa, kevlisiirtymillä selviää vähemmällä.. itse olen ihastunut WXN:n pitoon pitkospuilla ja juurakossa, jäljet toki saattaa jäädä

Viimetalvi tais kyllä mennä lopputalven jääkeleille asti tavallisilla 2.4" maastokumeilla

Erkko
25.09.2014, 12.39
Paljon riippuu, missä päin Suomea, millaisilla teillä ajelet ja millainen talvi tulee. Minä olen ollut tyytyväinen maastorengasmaasturi/ nastarengaskrossari -yhdistelmään. Maastokumeiksi joku niin leveä kuin runkoon vaan mahtuu. yleensä silloin, kun tarvitsee nastoja, ei renkaan kantavuudella ole merkitystä. Lumisateen jälkeen taas nastoista ei ole mitään hyötyä, mutta leveä rengas helpottaa menoa paljon.

Hesan keskimääräisessä talvessa sellaisia kelejä, jolloin nastoja oikeasti tarvitsee edes maastoajossa, saatika kevyen liikenteen väylillä, on aika harvoin ja minua kypsyttää rouhia menemään nastakumeilla silloin kuin niistä ei ole mitään hyötyä. Asennekysymys tietysti tuokin :)

Näin minäkin olen viime vuodet ajellut. Nastat rullaa niin nihkeästi, että niillä ei tee mieli turhaan ajella.

Tupe
25.09.2014, 13.57
Niinkuin näkyy: nastoista toiset tykkää ja toiset ei. Parasta kokeillla itse.

Maasturin levempää ohjaustankoa saattaa tarvita ainakin sieltä täältä upottavassa 10 cm sohjossa. Pahimmillaan on saanut kammeta eturengasta ihan työkseen.

Talviajovaatteisiin kannattaa panostaa. Minusta on haastavinta saada pää, kädet ja jalat pysymään lämpiminä. 15 kilsan työmatkaan kuluu hyvinkin yli puoli tuntia. Ja talvella vauhti pakkaa hidastumaan, paitsi Chuck Norrisilla toki, joten liki tuntikin voi hurahtaa. Siinä ajassa voi tulla jo kylmä.

Kypärän alle saa tuulenpitäviä ohuita pipoja. Sormikkaat saa melkeinpä unohtaa kunnon pakkasilla ja vaihtaa rukkasiin.

Talviajokengät on jees. Itse olen käyttänyt lukkopolkimia parina vuonna myös talvisin. Vähänkään upottavalla alustalla (=sohjo taas) niistä on iloa, kun saa tasaista ja tiukkaa väkivahvaa vetoa pyöriin, köh köh.

CwA
25.09.2014, 15.09

Saako sitä jumalaista ISP:ta hybridiin?

Jos nastakumeissa on kitkaa vähemmän, kuin ilman nastoja, niin miten ne voivat olla niin hyvät? Kitka = pito, vierintävastus on sitten toinen juttu, se kertoo kuinka raskaat renkaat on, oli nastoja tai ei.

Hyvin rullaava on tyyliin Furious Fred maastokumeista, Supermoto on sitten jo lähes maantiekumin tasoa, mikä rengas se on jota ajattlet, kun kerrot, että ISP on jopa sitä parempi?

Sen tiedän, että W288 edessä ja A10 takana oli ronskisti raskaampi kuin Nokia City-Runnerit ja Bontragerin LT3 on about sama kuin City-Runnerit tuonne liki 40km/h saakka, mutta onhan noissa Bontragereissa liki 10mm enemmän leveyttäkin ja yleensä leveämmät on nopeammat, muttei aina.

Mara Wintterit on myöskin selvästi raskaammat kuin Bontragerin LT3, huomattavaa on, että LT3 on 26" kun Mara Winter 28", eli samassa koossa ero olisi vielä suurempi, koska 28 ja 29 rullaa paremmin kuin 26, tai ainakin noin väitetään.

Miten ISP sijoittuisi, ei aavistustakaan, ei ennen kuin näen jotain numeroita, jossa on vaikkapa Kojak ja ISP testattu, jolloin voin suhteuttaa sen City-Runneriin, joka on lähellä Kojakia, aavistuksen ehkä jopa nopeampi.

Onhan Hakkapeliitta WXC 300 renkaasta myös mainittu, että se on erittäin nopea, en tiedä vielä, talvella tiedän, mutta kuinka se suhteutuu Ice Spikeriin, on taas suuri kysymysmerkki, joten arvailtavaksi jää, Schwalben toiminta ei saa multa pojoja eli euroja kuitenkaan ihan pelkästään asiakaspalvelun johdosta.

toripolliisi
25.09.2014, 15.35
Eipä saa hybridiin :)

marmar
25.09.2014, 16.27
Mara Wintterit on myöskin selvästi raskaammat kuin Bontragerin LT3, huomattavaa on, että LT3 on 26" kun Mara Winter 28", eli samassa koossa ero olisi vielä suurempi, koska 28 ja 29 rullaa paremmin kuin 26, tai ainakin noin väitetään.

Miten ISP sijoittuisi, ei aavistustakaan, ei ennen kuin näen jotain numeroita, jossa on vaikkapa Kojak ja ISP testattu, jolloin voin suhteuttaa sen City-Runneriin, joka on lähellä Kojakia, aavistuksen ehkä jopa nopeampi.

Onhan Hakkapeliitta WXC 300 renkaasta myös mainittu, että se on erittäin nopea, en tiedä vielä, talvella tiedän, mutta kuinka se suhteutuu Ice Spikeriin, on taas suuri kysymysmerkki, joten arvailtavaksi jää, Schwalben toiminta ei saa multa pojoja eli euroja kuitenkaan ihan pelkästään asiakaspalvelun johdosta.

Alustasta tuo rullaus on myös paljon kiinni. Kuten myös lämpötilasta. Esim Raceking jähmettyy kylmässä, Rocket Ron Evo paperin ohuilla kyljillä ei samalla lailla. Extrmessäkään en ole huomannut isoa eroa lämpötilan suhteen.

Tuollaisella peilijäällä Nokian Extreme rullaa paremmin, kuin Maxxis ignitor, mutta haviää SmartSamille, Racing Ralphille ja Rocket Ronille. Raceking meni tasoihin +10 asteen lämpötilassa asfaltilla.
Kaikki kumit litkutettuja ja 29 tuumaisia. Asfaltilla Extrene häviää kaikille noille edellämainituille kumeille. Maxxiksen Ignitoriin ero ei ole hirvittävän suuri.

Rocket Ron on edellä mainituista ainoa, jotka voisi kelvata talvikumiksi kuvion puolesta. On muuten litkutettuna ja keveimpänä versiona näillä lähellä nollaa olevilla keleillä älyttömän hyvin rullaava kumi. Ei tuota tietenkään mikään nasta pysty haastamaan, mutta ei nuo Icespikerit tai extremet mitään hirveitä kivirekiä ole oikein paineistettuna ja litkutettuna. Sisureilla muuttu kaikki kumit enempi vähempi huonoiksi kylmän tullen. Tietty tuokin on sisurista kiinni.

Mutta otsikon aiheeseen, nastat maasturiin tottakai. Valikoima on laajaa ja rengasta löytyy jokaisen budjetille.

Jami2003
25.09.2014, 18.35
http://img.tapatalk.com/d/14/03/03/thumbnail/9y5aty3e.jpg

Ihan mielikseen tuollaisilla järvenjäillä ice spikereillä kävi lenkillä. Nopeus ennätys 56 km/h myötätuuleen.

Jos nyt jotain negatiivista haluaa ko renkaista sanoa niin jäisessä metsäboorissa ajo missä on kiviä paljaana meinaa nastat hieman huonosti pysyä kiinni. Viime talvena taisi lähteä 12 nastaa kaikkiaan. Normaali tieajossa en ole huomannut että lähtee...

CwA
25.09.2014, 21.37
Alustasta tuo rullaus on myös paljon kiinni. Kuten myös lämpötilasta. Esim Raceking jähmettyy kylmässä, Rocket Ron Evo paperin ohuilla kyljillä ei samalla lailla. Extrmessäkään en ole huomannut isoa eroa lämpötilan suhteen.

Tuollaisella peilijäällä Nokian Extreme rullaa paremmin, kuin Maxxis ignitor, mutta haviää SmartSamille, Racing Ralphille ja Rocket Ronille. Raceking meni tasoihin +10 asteen lämpötilassa asfaltilla.
Kaikki kumit litkutettuja ja 29 tuumaisia. Asfaltilla Extrene häviää kaikille noille edellämainituille kumeille. Maxxiksen Ignitoriin ero ei ole hirvittävän suuri.

Rocket Ron on edellä mainituista ainoa, jotka voisi kelvata talvikumiksi kuvion puolesta. On muuten litkutettuna ja keveimpänä versiona näillä lähellä nollaa olevilla keleillä älyttömän hyvin rullaava kumi. Ei tuota tietenkään mikään nasta pysty haastamaan, mutta ei nuo Icespikerit tai extremet mitään hirveitä kivirekiä ole oikein paineistettuna ja litkutettuna. Sisureilla muuttu kaikki kumit enempi vähempi huonoiksi kylmän tullen. Tietty tuokin on sisurista kiinni.

Mutta otsikon aiheeseen, nastat maasturiin tottakai. Valikoima on laajaa ja rengasta löytyy jokaisen budjetille.

Tämä on hyvin mielenkiintoista, Hakkapeliitta WXC 300 pitäisi olla selvästi tuota 294 Extremeä rullaavampi, taas joidenkin kirjoituksien mukaan, eli kirjoituksestasi päätellen se saattaisi olla nopeampi kuin Race King +10C kelissä asfaltilla?

Kyllä noista nastarenkaista pitäisi Fillarilehden tehdä nykypäivän tarjonnan osalta kattava wattitesti, että paljonko niihin menee tehoa ja verrokiksi Kojakkia ja vähän noita muitakin mainittuja, olisi sellainen kumarruksia tuova artikkeli, lisäksi pidon murtumiseen vaadittava newtonmäärä jäällä standardikuormalla ja 0-15 asteen kallistuskulmilla sivuttaispidon ja jarrutus + vetopidon osalta, niin jokainen voisi tietää mitä on ostamassa :D

Niin toki rengaspaineet pitäisi vakioida esim. siihen 15% painumaan, jos testaajilla intoa olisi niin pari muuta rengaspainetta voisi lisäksi testailla.

Voisi ostaa usemman irtonumeronkin sellaista testinumeroa :)

maalinni
25.09.2014, 21.58
Ei taida fillarilehden kompetenssi moiseen riittää. TM:ltä voisi onnistua, mutta tuskin osuu sen lehden pääkohderyhmään. Rullaustestissä hankaluutena on myös tosiaan vaihtelevat olosuhteet. Testit pitäisi tehdä asfaltilla tai peilijäällä. Loskasohjossa voi sitten ei rullaava rengas olla muilta ominaisuuksiltaan ylivoimainen.

Vicina
25.09.2014, 22.06
En aatellut mitään litkuja ruveta. Jotta minkälaiset niiden sisäkumien pitää sitten olla?

Pitääkö nastarenkaat jotenkin ajaa sisään?

jakkok
25.09.2014, 22.20
Isp:t ajelin itse sisään ajamalla sutimatta ensimmäiset 100km. Sen jälkeen ajelinkin pääasiassa tommosta rypyläistä merenjäätä tuhatta ja sataa. Vähemmänlaisesti ajelin nuita jäisiä metsäpolkuja... Kaksi nastaa irtosi talven aikana. Eli iso ääni ISP:lle :-) Nyt pitäisi läskiin ja cc:hen saada yhtä hyvät nastarenkaat.

Jami2003
25.09.2014, 23.23
Ihan tavalliset sisuskumit riittää. ISP::t toimii tosiaan huonosti litkuilla oman kokemuksen mukaan. Ja tosiaan sisään ajoa kannattaa tehdä joku satku sutimatta ja ajelematta pahimmilla poluilla. Tosin eipä nuo nastat mitään maksa jos haluaa nastoittaa aina kauden jälkeen muutamat puuttuvat.

Halloo halloo
25.09.2014, 23.42
Ihan tavalliset sisuskumit riittää. ISP::t toimii tosiaan huonosti litkuilla oman kokemuksen mukaan. Ja tosiaan sisään ajoa kannattaa tehdä joku satku sutimatta ja ajelematta pahimmilla poluilla. Tosin eipä nuo nastat mitään maksa jos haluaa nastoittaa aina kauden jälkeen muutamat puuttuvat.

Ei maksa, mutta kämmenpohjan saa kipeäksi.

marmar
25.09.2014, 23.59
Tämä on hyvin mielenkiintoista, Hakkapeliitta WXC 300 pitäisi olla selvästi tuota 294 Extremeä rullaavampi, taas joidenkin kirjoituksien mukaan, eli kirjoituksestasi päätellen se saattaisi olla nopeampi kuin Race King +10C kelissä asfaltilla?

Asia ei ole ihan noin suoraviivainen

Extremessä on asfaltilla paineilla iso merkitys. Jos paineita laskee niin, että reunanappulat ottaa kiinni, niin rullaavuus laskee. Lisäksi 26 ja 29 koot ei välttämättä ole vertailukelpoisia. Vanteen leveys vaikuttaa myös. Kapealla 21 mm sisäleveydellä olevalla Extreme rullasi selvästi heikommin. Race Kingin rullaavuus ei kärsi matalista paineista. Edelleen pito asfaltilla on racekingillä ihan eri planeetalta. Lisäksi rullaavuus parani renkaan kuluessa. Hienoinen pettymys oli mulle kyllä Race kingin rullaavuus. Mutta mukava ja hiljainen, sekä kuivalla kalliolla ja asfaltilla ihan hirmu pito. Rocket ronit rullaa paremmin, vaikka on karkeammat ja äänekkäämmät. Edelleen kuskin paino vaikuttaa. Kumi elää eri lailla eri painoisten kuskien alla. Kevyellä kuskilla tilanne voisi olla eri. Samaa rohkenen epäillä ignitorista. Edelleen kun mennään soralle ja neulasränniin, niin racekingin ja ignitorin ero rocket roniin kutistuu rullaavuudessa. Määrässä juurakossa taas pikkunappulaiset häviää pidosta mennen tullen karkeammalle. Yhtä kaikki Rocket Ron on osoittautunut loistavaksi syksyn kompromissirenkaaksi. Meistä tuli ystävät heti ekasta polkaisusta. Kun jäätä alkaa ilmenemään, niin toisille kiekoille menee w106 Renkaat. Kunnon talven koittaessa leveämmät kiekot saa Extremet.

Joka tapauksessa Extremet rullasi sen verran hyvin, että parhaana viikkona ajoin 3 yli 100 km lenkkiä.[emoji2]

CwA
26.09.2014, 00.26
Asia ei ole ihan noin suoraviivainen

Extremessä on asfaltilla paineilla iso merkitys. Jos paineita laskee niin, että reunanappulat ottaa kiinni, niin rullaavuus laskee. Lisäksi 26 ja 29 koot ei välttämättä ole vertailukelpoisia. Vanteen leveys vaikuttaa myös. Kapealla 21 mm sisäleveydellä olevalla Extreme rullasi selvästi heikommin. Race Kingin rullaavuus ei kärsi matalista paineista. Edelleen pito asfaltilla on racekingillä ihan eri planeetalta. Lisäksi rullaavuus parani renkaan kuluessa. Hienoinen pettymys oli mulle kyllä Race kingin rullaavuus. Mutta mukava ja hiljainen, sekä kuivalla kalliolla ja asfaltilla ihan hirmu pito. Rocket ronit rullaa paremmin, vaikka on karkeammat ja äänekkäämmät. Edelleen kuskin paino vaikuttaa. Kumi elää eri lailla eri painoisten kuskien alla. Kevyellä kuskilla tilanne voisi olla eri. Samaa rohkenen epäillä ignitorista. Edelleen kun mennään soralle ja neulasränniin, niin racekingin ja ignitorin ero rocket roniin kutistuu rullaavuudessa. Määrässä juurakossa taas pikkunappulaiset häviää pidosta mennen tullen karkeammalle. Yhtä kaikki Rocket Ron on osoittautunut loistavaksi syksyn kompromissirenkaaksi. Meistä tuli ystävät heti ekasta polkaisusta. Kun jäätä alkaa ilmenemään, niin toisille kiekoille menee w106 Renkaat. Kunnon talven koittaessa leveämmät kiekot saa Extremet.

Joka tapauksessa Extremet rullasi sen verran hyvin, että parhaana viikkona ajoin 3 yli 100 km lenkkiä.[emoji2]

Tuo on ihan hyvin kilsoja nastarenkailla, tosin tohonkin vaikuttaa se kuinka tasaista on ja onko kuinka lunta pinnassa jne. Noita Race Kingejä on hirmuisen montaa erilaista myöskin, markkinointikoneistot tehneet työnsä hyvin, kun pyöräilijäpolon pää on ihan pyörällä siitä mistä tuotteesta on lopulta kyse ja myynti kasvaa kun ostellaan sitten summassa kokeillen mikä aina itselle mahtaisi toimia.

Toi Race Kingin rullautuvuus kun sulle oli pettymys, niin se on vähän yllättävää, kun monessa postauksessa ylistetään kuinka nopea se rengas on.

Kaiken ton takia pitäisi jotenkin poikkitieteellisesti noita renkaita saada testailtua, jotta olisi helpompi kaikkien arvioida minkälainen rengas juuri omaan käyttöön sopii.

Esimerkiksi hybridin nastakumit vs maasturin nastakumit, onko maasturin kumit nopeammat siihen aloittajan aiottuun käyttöön, tosta on yhtä monta mielipidettä kuin on vastaajaa tai ainakin melkein, joten jotain numeroita olisi kiva olla olemassa.

Ehkä joku päivä.

WXC 300 renkaastakin on sanottu, että korkeampi rengaspaine auttaa paljon asfaltilla, mutta toikin on osapuilleen yhden lähteen subjektiivinen arvio, no talvella sen pääsee testaamaan, tosin vain 26" koossa.

marmar
26.09.2014, 01.07
Toi Race Kingin rullautuvuus kun sulle oli pettymys, niin se on vähän yllättävää, kun monessa postauksessa ylistetään kuinka nopea se rengas on.

Ehkä mulla oli odotukset liian korkealla. Rullaavuus parani lämpimässä ja/tai kilsojen karttuessa.
Täyttä varmuutta mallista ei ole (käytettynä ostettu), mutta taittuvakylkiset kevyet ja pitävämpää kumiseosta, kuin halpa rautalanka X-king. Epäilen, että mun iso paino on osatekijä. Tiheät nappulat, pehmeä pitävä kumiseos, kylmä ilma ja painava kuski tuntuu olevan huono yhdistelmä.

No rullasi nuo sentään helteellä sen verran hyvin, että aerotangoilla maatessa ei meinannu keijukaiset pysyä cyclolla peesissä alamäissä. Saivat polkea tosissaan vaikka vain rullailin

CwA
26.09.2014, 02.39
Ehkä mulla oli odotukset liian korkealla. Rullaavuus parani lämpimässä ja/tai kilsojen karttuessa.
Täyttä varmuutta mallista ei ole (käytettynä ostettu), mutta taittuvakylkiset kevyet ja pitävämpää kumiseosta, kuin halpa rautalanka X-king. Epäilen, että mun iso paino on osatekijä. Tiheät nappulat, pehmeä pitävä kumiseos, kylmä ilma ja painava kuski tuntuu olevan huono yhdistelmä.

No rullasi nuo sentään helteellä sen verran hyvin, että aerotangoilla maatessa ei meinannu keijukaiset pysyä cyclolla peesissä alamäissä. Saivat polkea tosissaan vaikka vain rullailin

23,9W olisi jokin Race King eli senhän pitäisi olla varsin nopea? No, riippuu niin kovasti versiosta:
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/tire-test-results-german-bike-magazine-419392.html

Jostain luin, että Maxxis High Roller olisi hyvin rullaava rengas ja tuon testin mukaan yli 45W vastusta, harmillisesti ei talvikumeja tuollakaan.

Tuolla on ainoa testitulos nastarenkaasta jonka olen löytänyt, Nokia Mount & Ground W144 tai W288, 22,5m kun Nokia Mount & City sai 28,2m ja City-Runner oli tota selvästi nopeampi, mutta miten noi vertautuu tuohon Race Kingin tulokseen ja kuinka taas ISP tai WXC300 vertautuu on aika vaikea sanoa.
http://www.helsinki.fi/~tlinden/rolling.html

Se voidaan kuitenkin sanoa, että noi subjektiiviset kokemukset todella usein ovat erilaisia kuin miten rengas rullaa mittauksen mukaan ja mittauksen mukaankin se on usein vain sillä yhdellä alustalla, eli tossa olisi kehittämisenpaikkaa miten saataisiin kaikkia palvelevaa todellista tietoa mielikuvien sijaan tarjolle.

edit: Toisaalta luin, että rullautuvuus heikkenisi noin 1% / 1 aste lämpötilan laskua, tiedä sitten kuinka yleispätevä toikin on, renkaissa on varmasti eroa tuossakin suhteessa.

marmar
26.09.2014, 08.16
23,9W olisi jokin Race King eli senhän pitäisi olla varsin nopea? No, riippuu niin kovasti versiosta:
http://forums.mtbr.com/wheels-tires/tire-test-results-german-bike-magazine-419392.html

Joo, mutta Racing Ralph EVO 19,8 vuodelta 2008. 29 versiossa vissiin ohkasemmat kyljet vielä. Tälle kaipasin äänettömänpää.

Tuo testi on tehty kovemmilla paineilla, kevyemmällä kuormalla ja kaiketi lämpimämmässä. Jos testi tehdään lämoimana kesäpäivänä, niin 19,8W vs 23,9W on munkin saama suuruusluokka ero. Tuon eron allekirjoitan kyllä. Rocket Ron oli vaan yhtä hyvä, kuin Racing Ralph. Suurin ero tuli siinä, että Rocket Ron rullasi vielä nollakelissä yhtä hyvin, kuin lämpöisenä. Ja se kaikkein tärkein Racket Ronilla pysyy pystyssä vielä märässä juurakossa ja lumen sataessa. Sliksiksi ajetulla racekingillä olisi ollut "vähän" haastellisempaa ;)

Ja vielä muistutan, jos kirjoitin huonosti edellisen viestin tai joiltain jäänyt lukematta, että extreme vs Raceking vertailussa Extreme on pelijäällä, Raceking 20 vuotta vanhalla röpölöisellä asfaltilla. Jos pistetään 20 astetta lämmintä ja molempiian 120 kiloiselle kuskille 2 bar painetta, niin Extreme jää kuin täi tervaan verrattuna racekingiin. Mutta 2,5 barilla kylmässä ja jäällä tilanne muuttuu täysin.

Ehkä tärkein viesti on se, että hyvä talvikumi on tehty toimimaan kylmässä ja kun ne todelliset talvikelit on päällä, niin kunnollinen nasta ei einää olekkaan niin huono, että se kannattaisi jättää rullaavuuden takia asentamatta. Mutta kyllä minä tuon sliksin aattelin eteen pistää supermoton tai jonkun muun semislicksin kaveriksi. Josko siinä olisi asfalttikombo

lansive
26.09.2014, 09.19
Ihan tavalliset sisuskumit riittää. ISP::t toimii tosiaan huonosti litkuilla oman kokemuksen mukaan.

Kerrotko tarkemmin. Minulla on toiminut aivat loistavasti Mavicin UST-kehillä.

JackOja
26.09.2014, 09.23
Ihan tavalliset sisuskumit riittää. ISP::t toimii tosiaan huonosti litkuilla oman kokemuksen mukaan.

Kerrotko tarkemmin. Minullakin on toiminut aivan loistavasti Stanilla teipatuilla Crest-kehillä.

mhelander
26.09.2014, 09.39
ISP::t toimii tosiaan huonosti litkuilla oman kokemuksen mukaan.

Jaa-a pelas ne mullakin aivan mainiosti viime talvena sekä WTB LaserDisc että DT-Swiss kehillä... Ja ilmat tarvi tarkistaa parin viikon välein, tosin kuin muilla tubeless asennuksilla samoilla kehillä.

Rullaavuus kylmässä vähintään ralliranen luokkaa eikä hävinny kuin melussa asfaltilla Conti TopContact II Winter kitkoille (50-559 edessä ja 37-622 takana, tubelessina nämäkin).

Ketjureaktio
26.09.2014, 10.45
Nastat & maasturi -ääni. Tosin olen vähän jäävi sanomaan kun ajattelin ajaa nastat + cyclocross +täyspitkät lokasuojat tänä talvena, ja lumisilla pakkaskeleillä sitten 29-peräjäykkä + Ice Spiker Pro & toinen vannesetti Ardenteilla kun näppärään hintaan sellaisen sai...
Viime talvi oli Helsingissä melko persees*ä, ensin jumalattomat pakkaset (mahdollisti työmatkan merta pitkin osin) ja sitten vesipaskaa kunnes kesä alkoi maaliskuussa. Jäi Ice Spikerit melko vähälle käytölle.

7-spoke
26.09.2014, 12.43
Motonetissäkin muutaman renkaan valikoima http://www.motonet.fi/fi/kategoria/1336/839553/Nastarenkaat-PP

Jami2003
26.09.2014, 13.24
Kerrotko tarkemmin. Minulla on toiminut aivat loistavasti Mavicin UST-kehillä.

Renkaan reuna jotenkin liian löysä (vai lämpötila ero) ja ilmat pois useamman kerran teknisessä maastossa. Tiellä ei ongelmaa.

Vika toki voi olla minussa tai vanteissa mutta siirryin laiskana sisureihin ja ongelmat yllättäen katosi.

marmar
26.09.2014, 14.25
Renkaan reuna jotenkin liian löysä (vai lämpötila ero) ja ilmat pois useamman kerran teknisessä maastossa. Tiellä ei ongelmaa.

Vika toki voi olla minussa tai vanteissa mutta siirryin laiskana sisureihin ja ongelmat yllättäen katosi.

Lisää teippiä olisi varmaan kaivannut.

CwA
26.09.2014, 15.23
Joo, mutta Racing Ralph EVO 19,8 vuodelta 2008. 29 versiossa vissiin ohkasemmat kyljet vielä. Tälle kaipasin äänettömänpää.

Tuo testi on tehty kovemmilla paineilla, kevyemmällä kuormalla ja kaiketi lämpimämmässä. Jos testi tehdään lämoimana kesäpäivänä, niin 19,8W vs 23,9W on munkin saama suuruusluokka ero. Tuon eron allekirjoitan kyllä. Rocket Ron oli vaan yhtä hyvä, kuin Racing Ralph. Suurin ero tuli siinä, että Rocket Ron rullasi vielä nollakelissä yhtä hyvin, kuin lämpöisenä. Ja se kaikkein tärkein Racket Ronilla pysyy pystyssä vielä märässä juurakossa ja lumen sataessa. Sliksiksi ajetulla racekingillä olisi ollut "vähän" haastellisempaa ;)

Ja vielä muistutan, jos kirjoitin huonosti edellisen viestin tai joiltain jäänyt lukematta, että extreme vs Raceking vertailussa Extreme on pelijäällä, Raceking 20 vuotta vanhalla röpölöisellä asfaltilla. Jos pistetään 20 astetta lämmintä ja molempiian 120 kiloiselle kuskille 2 bar painetta, niin Extreme jää kuin täi tervaan verrattuna racekingiin. Mutta 2,5 barilla kylmässä ja jäällä tilanne muuttuu täysin.

Ehkä tärkein viesti on se, että hyvä talvikumi on tehty toimimaan kylmässä ja kun ne todelliset talvikelit on päällä, niin kunnollinen nasta ei einää olekkaan niin huono, että se kannattaisi jättää rullaavuuden takia asentamatta. Mutta kyllä minä tuon sliksin aattelin eteen pistää supermoton tai jonkun muun semislicksin kaveriksi. Josko siinä olisi asfalttikombo

Juu, toihan se nimenomaan on, että toiset renkaat hyytyy pahemmin kuin toiset, samoin osasta katoaa kylmässä pitokin, hyvä talvirengas on tosiaan sellainen, että siihen lämpötila vaikuttaa vähemmän kuin sen 1% / 1 aste mikä on ilmeisesti jonkinlainen keskimääräinen vaikutus näille muille kumeille. Toi on muuten syy millä voin perustella miksi tähän aikaan vuodesta pyörä ei tunnut kulkevan kuten kesällä se kulki, lisänä vielä se, että kylmempi ilma on tiheämpää ja tuottaa enemmän ilmanvastusta :D

Ohutkylkinen sliksi talvirenkaan kumiseoksella olisi hauska testailla monessakin mielessä :D

H32i
27.09.2014, 09.11
Itselläni myös on ollut pari vuotta lenkki- ja työmatkapyöränä on cyclocrossari. Kesällä alla on ollut 25mm maantierenkaat, välikaudet 32mm Vittoria ensiasennus- ja talvisin 35mm W106.t. Jo toissa talvena alkoi itää ajatus hankkia erillinen talvipyörä. Vanha, iso ja painava k.al.p.k.-hybridi on jäänyt ainoastaan kauppapyöräksi.

Talvipyörän aihion tyypiksi oli jalostunut täysjäykkä teräskeulainen 29" levyjarruilla. Valikoima kyseisillä spekseillä on melko suppea. Pari viikkoa sitten työssäkäyntialueellani olevasta liikkeestä löytyi sopivalta vaikuttava ehdokas: Marin Muirwoods 29er.

http://www.marinbikes.com/us/bikes/description/2014-muirwoods-29er

Ko pyörä ei ehkä ole keveimmästä päästä ja komponentit on keskitasoa, mutta niitä voi aina vaihtaa.
Kaupat syntyi ja viikkossa on kertynyt sisäänajoa >200 km. Vaikutelmat on aikalailla samoja kuin Bike Radarin jutussa vanhemmasta mallista, tulee helposti provosoituneeksi urheilulliseen ajotapaan:D.

Nyt alla olevat kumit ovat Schwalbe Citizen 29x1.6. Posti on tuomassa talveksi toiset renkaat, eteen tulee 54mm W240 ja taakse Rocket Ron 54mm. Saas nähdä millainen talvi on edessä työmatkojen osalta:seko:.

latuman
27.09.2014, 14.11
Keep it simple. On hyvin vähän huoltokohteita joita viitsii pakkasessa alkaa ratkomaan.