PDA

Näytä tavallinen näkymä : Pyörän myynti ja siihen liittyvä valitus..

felt66
10.09.2014, 21.00
Tälläistä ajattelin laittaa tänne,koska ei aiemmin ole eteeni tullut moista.. Siis laitoin eräänä viikkona toriin ilmoituksen,jossa myin maastopyörääni ja vaihtoehtona oli myös vaihto päikseen cycloon tai vastaavaan. meni tovi ja eräs kaveri tarjosi vaihdossa hybridiään,pyysin kuvia ja ne tsekattuani totesin homman olevan selvä,vaihtoa tehtiin seuraavaksi. Kaveri lähetti omansa edeltäpäin ja jäi odottamaan,että sain sen ja viat tsekattuani lähetin omani paluuna. Maasturi oli tikissä,kolmet renkaat,uudet jarrulevyt ja satulat sun muut kulutusosat vaihdettuna,ainoa vain etten ehtinyt etuvaihtajaa säätää ja todeta toimiiko kaikki pykälät. Tästä alkaa tarinan ns kusinen osa, kaveri vaatimalla vaatii,että minä korjaisin tai maksaisin etuvaihtajan säädön. huomautettakoon tässä vaiheessa,että lähetti minulle pyörän,jossa oli säätöä niin vanteissa,renkaissa,vaihteissa,kuin jarruissakin. Pyörä jonka kaveri sai oli taasen täysin tikissä lukuunottamatta etuvaihtajan takertelua. Ilmoituksessani mainittiin pyörän olevan tuunattu ja ajokuntoinen,ei puhuttu vaihtajista mitään,ja nyt pyörän saanut valittaa kusetetun linssiin... Tiedän toki,että yksityiskaupoissa takuu ja vastuu raukeaa heti,kun peli häviää silmistä. Kaverin puheista kuitenkin saa käsityksen,että häntä huijattiin,vaikka näki kuvat,ennen vaihtopäätöstä.. Argumenttinään vielä hybridinsä olleen uutena kalliimpi kuin omani,omassani tosin ei alkuperäistä enää ollut kuin runko ja satulatolppa...:)kaikki muut vaihdoin alkuperäistä parempaan. Syyllistyinkö siis petokseen,kun en kertonut vaihtajan säätötarpeesta,:seko:

LJL
10.09.2014, 21.05
Tälläistä ajattelin laittaa tänne,koska ei aiemmin ole eteeni tullut moista..

Mjoo-o

Siis laitoin eräänä viikkona toriin ilmoituksen,jossa myin maastopyörääni ja vaihtoehtona oli myös vaihto päikseen cycloon tai vastaavaan. meni tovi ja eräs kaveri tarjosi vaihdossa hybridiään,pyysin kuvia ja ne tsekattuani totesin homman olevan selvä,vaihtoa tehtiin seuraavaksi. Kaveri lähetti omansa edeltäpäin ja jäi odottamaan,että sain sen ja viat tsekattuani lähetin omani paluuna. Maasturi oli tikissä,kolmet renkaat,uudet jarrulevyt ja satulat sun muut kulutusosat vaihdettuna,ainoa vain etten ehtinyt etuvaihtajaa säätää ja todeta toimiiko kaikki pykälät.

Mjoo-o

Tästä alkaa tarinan ns kusinen osa

No niin!

kaveri vaatimalla vaatii,että minä korjaisin tai maksaisin etuvaihtajan säädön. huomautettakoon tässä vaiheessa,että lähetti minulle pyörän,jossa oli säätöä niin vanteissa,renkaissa,vaihteissa,kuin jarruissakin. Pyörä jonka kaveri sai oli taasen täysin tikissä lukuunottamatta etuvaihtajan takertelua. Ilmoituksessani mainittiin pyörän olevan tuunattu ja ajokuntoinen,ei puhuttu vaihtajista mitään,ja nyt pyörän saanut valittaa kusetetun linssiin... Tiedän toki,että yksityiskaupoissa takuu ja vastuu raukeaa heti,kun peli häviää silmistä. Kaverin puheista kuitenkin saa käsityksen,että häntä huijattiin,vaikka näki kuvat,ennen vaihtopäätöstä.. Argumenttinään vielä hybridinsä olleen uutena kalliimpi kuin omani,omassani tosin ei alkuperäistä enää ollut kuin runko ja satulatolppa...:)kaikki muut vaihdoin alkuperäistä parempaan. Syyllistyinkö siis petokseen,kun en kertonut vaihtajan säätötarpeesta,:seko:

Et syyllistynyt. Vastaat muutaman kerran ystävällisesti, että katsot tavaran vastanneen sitä mitä on sovittu ja kohtuullista olettaa kauppahinta tai muu vastike huomioiden, kiistät kaikki vaatimukset perusteettomina, ja sen jälkeen annat asian olla.

toripolliisi
10.09.2014, 22.26
Toiseksi.. Et varmaan missään vaiheessa ollut myymässä uutta tuotetta. Toisaalta, eipä tuokaan ole tae siitä, että kaikki toimii täydellisesti. Toisaalta2, mikään ei ole rikki, vaan tuohan korjaantuu vaijeria kiristämällä tai löysäämällä..

Ps, miks vit.. menit vaihtaa laadukkaan(tekstistä päätellen) hybridiin? Pitäis olla kyllä huikeaa palikkaa ja priimakuntoinen, että kaupasta saa mitenkään järkevän?!? Cyclocrossit ovatkin sit eriasia

Sent from my iPhone using Tapatalk

CamoN
10.09.2014, 23.04
Mitähän sen etuvaihtajan säätäminen kustantaa? Pari kymppiä jossain pyöräliikkeessä, jos kaikki osat on ehjiä ja vastaavat säätöihin? Pyörän lähettäminen Matkahuollolla maksoi jo 45 euroa tms., tekeekö tuo pari kymppiä nyt sitten henkilökohtaisen konkurssin?

Polkupyörä on kulutushyödyke, johon tulee enemmän tai vähemmän vakavampia vikoja kun sitä käytetään ja se kuluu. Osa vioista on käyttäjän tiedossa ja osa ei, joko sen takia ettei niitä ole havaittu tai niihin on totuttu tai ei ole ymmärretty että kyseessä on vika eikä ominaisuus.

Jos tuotteita ja niiden kuntoa määrittelevää kauppakirjaa ei ole tehty (en tiedä mitä Tori.fi on mieltä kauppakirjan tarpeellisuudesta tai mikä arvo myynti-ilmoituksen tiedoilla on), kummankin osapuolen tulisi tässä tapauksessa olettaa ettei ostettava kulutushyödyke ole uusi ja siitä voi löytyä kunnostettavaa. Toisaalta olisi hyvän kauppatavan mukaista "seisoa tuotteensa takana" ja korvata akuutteja korjauskustannuksia järkevään rajaan asti.

Ennen kaikkea näkisin melko typeränä käytetyn polkupyörän ostamisen tai vaihtamisen tarkastamatta/koeajamatta pyörää ennen kaupantekoa.

big4man
10.09.2014, 23.22
Ennen kaikkea näkisin melko typeränä käytetyn polkupyörän ostamisen tai vaihtamisen tarkastamatta/koeajamatta pyörää ennen kaupantekoa.

Hyviä pointteja kaikilta. Ei tuossa sokkona ostamisessa välttämättä ole mitään vikaa jos tiedostaa ottavansa riskin ja hinta on hyvä. Tällä on tietysti vaikutus siihen, että kovin pienistä vioista ei sopisi ruikuttaa myyjälle.

Itse lähetin aikanaan pari vuotta käyttämäni sykemittarin toiselle puolelle Suomea. Hinta oli edullinen. Ostaja kehtasi jälkikäteen valittaa siinä olleista mitättömistä käytön jäljistä tyyliin "olen näissä hyvin tarkka". Jäi tosi paska maku molemmille.

felt66
11.09.2014, 06.32
No minä kyllä lupasin kustantaa kaverin lähetyskulut jo ennen kuin aloitti valituksen takertelevasta vaihtajasta.. Kaverin puheista vielä ymmärsin,ettei paljoakaan tiedä pyöristä tai vaihdepyöristä..;) Ystävällisesti laitoin sähköpostilla selkeät ohjeet vielä miten vaihtaja säädetään. Olisin voinut myös lähettää palautetta hänenkin suuntaansa siitä,että ilmoitti oman pyöränsä lopuista ns vioista vasta pyörän jo ollessa matkalla. Tiesin kuitenkin,että tulossa on käytetty pyörä,seikka mitä vastapuoli ilmeisesti ei oikein käsitä..

pöökke
11.09.2014, 21.14
Itse varmaan vastaavassa tilanteessa tarjoaisin mahdollisuutta purkaa koko diili. Tappiolle menee, mutta eipähän jää niin paha mieli kummallekkaan.

maalinni
12.09.2014, 07.03
Itse varmaan vastaavassa tilanteessa tarjoaisin mahdollisuutta purkaa koko diili. Tappiolle menee, mutta eipähän jää niin paha mieli kummallekkaan.

Paitsi että matkahuolto edestakaisin maksaa lähemmäs 100€ pyörältä. Sillä hinnalla säätää sen etuvaihtajan viisi kertaa kohdilleen.

IncBuff
12.09.2014, 08.24
Itselle on jäänyt huuto.neteistä ja toreista yms. yleisistä kaatopaikoista sellainen maku, että siellä liikkuu kaikenmaailman pipipäitä. Jos jotain vaivaudun myymään niin myyn vain harrastefoorumeilla ja sielläkin yleensä vain face2face-kaupoin. Ei ole muutamien kymppien väärti, että saa jonkun sekopään sähköposti tai tekstiviestikaveriksi...

LJL
12.09.2014, 08.31
Kyllä niitä kaupan purkamisen kärttäjiä ja sähköpostikavereita on löytynyt ihan harrastajistakin facetoface-kaupoista huolimatta. Ei onneksi kuin kerran. Veikkaisin, että yleisesti kahden yksityishenkilön välisen irtaimen kaupan sääntöjen tuntemus ei ole kovin korkealla tasolla

felt66
12.09.2014, 13.12
Minulla kyllä on yksityiskauppa hallussa,vuosia sitten tapahtuneen kämmin takia. Selvitin silloin ihan lakimieheltä käytännön..;) Eli jo kauppakirjaa tai muuta ei ole sovittu,myydään tavara siinä kunnossa kuin se on myyntihetkellä. Ei jälkivalituksia tarvitse esittää.. Tästä hommasta vain jäi paskat suuhun,koska toinen osapuoli kehtasi vielä väittää,että olin sanonut pelin olevan kunnossa,,kyllä olinkin,mutten täydellisessä,vaan ajokunnossa. Kun kasattuaan huomasi etuvaihtajan takertelevan,alkoi pommitus,että olin kusettanut....

IncBuff
12.09.2014, 13.21
No miksi sitä ei voinut kertoa ettei etuvaihtaja ole säädöissään? Olisi taas kerran kaikilla helpompaa.