PDA

Näytä tavallinen näkymä : Mistä tietää että pyörä on liian pieni?

Sanna04
10.09.2014, 09.18
Tilasin pyörän, joka tuli sivuilla olevan virheen vuoksi pienempänä kuin oli tarkoitus. Vanhaan pyörään verrattuna vaakaputki on pari senttiä lyhyempi ja muutenkin sen verran pienempi mitoiltaan. Stemmi on kuitenkin pitempi, eli periaatteessa saan kyllä saman ajoasennon. Kampi vaakatasossa etupyörää kääntäen varvas ottaa kiinni hieman.

Mistä nyt tiedän onko runko liian pieni vai oliko vanha ehkä vain liian iso, sekin ostettu ns. sokkona netistä. Polvet ei kolise putkelta tankoon ellen sitä oikein erikseen yritä.

LJL
10.09.2014, 09.35
Toe overlap kai ei välttämättä suoraan tarkoita liian pientä runkoa, ja sen kanssa voi opetella elämään (tietysti mielummin ei toe overlappia). Geometria tuntuu paperilla ahdistavan, mutta onko ajoasento tosiasiassa ahdistava? Liian lyhyt on mun mielestä sellainen, että ajoasento on liian pysty ja siten pidemmän päälle ahdistava. Eli fiilisasia. Mutta olenkin turismo enkä bike-fittan.

via
10.09.2014, 09.45
tässä muutama päivänä katsonut kun pyöräilijät sujuvasti nousevat polkemaan "seisten" - itseltäni se ei onnistu, fillari muuttuu heti pieneksi, kysymyskin on lähinnä akateeminen eli tuolla mennään mutta mikä mitta minussa / fillarissa ei kohtaa - pitkät kädet ja jalat, kokonaismitta 198, rungon korkeus 63 cm, pituus muistin mukaan siinä 60

ikimuistoisista ajoista olenkin polkenut kaikki mäet satulasta - seisominen ei tuo lisäarvoa vaan päinvastoin

VesaP
10.09.2014, 10.20
Jos pyörässä kiinniolevalla stemmillä ajoasento on mittanauhan mukaan sama kuin aikaisemmassa rungossa oli, eikä stemmi ole 20 senttinen tms, sanoisin että sinulla on ihan käyvänkokoinen runko. Varpaat nyt voi ottaa kiinni eturenkaaseen vaikka olis oikeen kokoinenkin runko. Minä olisin vain tyytyväinen kun ei tarvii turhaa painoa roudata mukana vaan voi ajaa napakankokoisella rungolla!

Kovaa ajoa vaan!

LJL
10.09.2014, 10.23
^ Komposti-komps VesaP:n toteamuksiin.

conard
10.09.2014, 10.37
Itselläni myös pitkä selkä ja kädet ja seisten runtatessa pyörä kuin pyörä tuntuu helposti pieneltä. Voisiko olla, että maantiepyörää ei vaan ole pitkäselkäiselle tohon tarpeeseen luotu?

kmw
10.09.2014, 11.12
^Apu ja helpotus löytyy Mikkelin läheltä. Konga (http://www.kongabicycles.com/)tekee conardille ihan just sopivan rungon :)

Jami2003
10.09.2014, 11.47
Mulla menee niin että jos sopivalla stemmillä sopiva niin mikään paikka ei kipeenny edes yli neljän tunnin lenkeillä. Liian iso (pitkä) runko, kädet kipeentyy. Liian pieni (lyhyt), alaselkä kipeentyy.

Nykyään on löytynyt omasta mielestä täydellinen runkokoko (ajo asento) ja olen mitannut sentit satulan keskeltä ohjaustangolle ja polkimille jottei tarvitse arpoa pyöriä vaihtaessa.

via
10.09.2014, 20.26
^Apu ja helpotus löytyy Mikkelin läheltä. Konga (http://www.kongabicycles.com/)tekee conardille ihan just sopivan rungon :)

kiitos linkistä - ollapa tullut vastaan muutama vuosi sitten, nyt tarvetta tyydyttää Pelagon Stavanger Rohloffilla

arctic biker
10.09.2014, 21.05
http://www.cyclingnews.com/features/pro-bike-mark-cavendishs-omega-pharma-quickstep-specialized-s-works-venge Noin nää pro-kuskit. Mikään harvinaisuus tuolla tasolla ei ole 130-140mm kannattimetkaan.

Frosty
10.09.2014, 21.23
http://www.cyclingnews.com/features/pro-bike-mark-cavendishs-omega-pharma-quickstep-specialized-s-works-venge Noin nää pro-kuskit. Mikään harvinaisuus tuolla tasolla ei ole 130-140mm kannattimetkaan.
Ihan vaan kehon mittasuhteista, olen Cavendishia sentin pidempi, mutta satula on minulla 6 cm ylempänä. Eli ei mikään ihme, että Cav tarvitsee pitkän stemmin ja matalan rungon saadakseen riittävästi handle bar droppia.

van damme
11.09.2014, 04.12
Jos ei tunnu hyvälle niin on liian pieni.

Reippailija
11.09.2014, 06.27
Kokeile kaveroiden pyöriä aina kun tilaisuus. Mittanauha mukaan.
Kauppiaat yleensä kasaavat pienet rungot 100mm ja isoimmat 120mm stemmillä.
Vaakaputken vaikuttava pituus on olennaisempi kuin satulaputki.
Kokeile kahta esim 10mm erolla olevaa stemmiä.
Referenssinä voisi kokokeilla säädettävää stemmiä vaikka ovatkin veteliä.

TERU
11.09.2014, 07.26
Saisko kysyä alkuperäisen kysyjän mitat, kokopituus ja haaramitta, sekä pyörän koko ja mikä pyörä?

Ihan mukavaahan näitä pohdiskella ja oli myös erittäin mukavaa lukea Cavendishin pyörän analyysi.

Samuli
11.09.2014, 09.36
Tuolta löytyy muidenkin kuin Cavendishin pyörä: https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=pro+bike:+site:www.cyclingnews.com%2 Ffeatures

sledgehammer
11.09.2014, 09.56
Liian isosta ei saa ajettavaa tekemälläkään, mutta kyllä pienellä pärjää. Olen ajellut emännän S(52)-kokoisella maantiepyörällä (olen 178cm) ja kyllä sillä ihan hyvin pärjää. Alkuun tuli kuroteltua vähän liian kauas eteen seisten ajaessa ja se ei tuntunut hyvältä. Äkkiä se sopiva asento seisten ajamiseenkin löytyi. Toe overlappia on, mutta se ei oikeastaan haittaa kuin ihan hitaissa vauhdeissa, jos ajo menee vähän tekniseksi. Normaalivauhdeissa ihan harmiton juttu. Mun maantiepyörä on tehty vanhan tri-pyörän runkoon, jonka vaakaputki ei ole kovin pitkä, mutta ihan ok silläkin on ajella. Vaihdoin riittävän pitkän stemmin ja taidan vaihtaa sarvet vielä perinteisellä taivutuksella olevaan, niin hyvin menee.

Harryupp
11.09.2014, 09.59
Jos ei tahdo löytyä tarpeeksi pitkää stemmiä. Jos satulan paikkaa pitää säädellä paljon istuinputkesta taaksepäin jotta poljenta olis mukava, Jos täytyy valiita erikoispitkä tolppa jotta satulan saa sopivaan korkeuteen ja jos tulee vaikeuksia saada ohjaintanko sopivalle korkeudelle. Ja jos pyörän painojakauma on omituinen. Eli joko nojaat liialla painolla t
ohjaintankoon tai sitten tulee sellainen fiilis että etupää nousee jopa lievissä nousuissa koska on 75 - 80 % painosta takapyörällä.

VesaP
11.09.2014, 10.05
Olen ajellut emännän S(52)-kokoisella maantiepyörällä (olen 178cm) ja kyllä sillä ihan hyvin pärjää.

Riippuu TÄYSIN ajajan mittasuhteista, pituus ei kerro yhtään mitään. Meikä 179cm ja ajan ihan omilla S kokoisilla pyörillä ja ovat ihan oikean kokoisia silti. Ei pärjää siis ihan hyviin vaan just niinqu pitääkin.

Edit: No kertoo kuskin pituus tietenkin jotain, mutta rungon koot voi heittää paljonkin sen suhteen miten persjalkanen on tai onko sikapitkä selkä jne.

via
11.09.2014, 11.20
olen tottunut melko pystyyn asentoon - talvella ostin kauppakassiksi Tunturin Equillarin mallia runsaan kymmenen vuoden takaa ilmeisesti ns kisakireänä mallina - ajoasento oli aivan liian matala ja pitkä mulle, myyjä oli suunnilleen samaa mittaa mun kanssa, nyt se on päivitetty mukavammaksi neljällä spacerilla.

Mikha
11.09.2014, 14.23
Tuolta löytyy muidenkin kuin Cavendishin pyörä: https://www.google.fi/?gws_rd=ssl#q=pro+bike:+site:www.cyclingnews.com%2 Ffeatures

Mielenkiintoisia eroja pro- kuskien geometriassa. Esim:

Nibali 1,80m; Cannodale SuperSix Evo, 56cm; Top Tube 560mm; Stem 120mm
Wiggins 1,90m; Pinarello Dogma K, 55cm;Top Tube 560mm; Stem 142mm
Sagan 1,84,; Cannondale Synapse Hi-Mod custom; Top Tube 581mm; Stem 120mm

Eli Nibali ja Wiggins ajaa saman kokoisella rungolla vaikka pituuseroa miesten välillä 10cm. Ja moniko taviskuski, jonka pituuskasvu pysähtynyt mittaan 1.84, valitsee rungon jossa 581mm Top Tube? Siis horisontaalista.

arctic biker
11.09.2014, 15.55
Joo, ja täällä ekaa kippuratankoista hankkivat itkevät jonkun millin perään jotta kumpi koko mulle passaa.

pätkä
11.09.2014, 16.32
Tilasin pyörän, joka tuli sivuilla olevan virheen vuoksi pienempänä kuin oli tarkoitus. Vanhaan pyörään verrattuna vaakaputki on pari senttiä lyhyempi ja muutenkin sen verran pienempi mitoiltaan. Stemmi on kuitenkin pitempi, eli periaatteessa saan kyllä saman ajoasennon. Kampi vaakatasossa etupyörää kääntäen varvas ottaa kiinni hieman.

Mistä nyt tiedän onko runko liian pieni vai oliko vanha ehkä vain liian iso, sekin ostettu ns. sokkona netistä. Polvet ei kolise putkelta tankoon ellen sitä oikein erikseen yritä.

Kannattaa verrata stack ja reach mittoja, todellinen kokoero selviää paremmin. Mitat sinänsä ei tietysti kerro onko uusi pyörä liian pieni, mutta selviää erot vanhaan pyörään nähden. Pelkät putkien mitat voi hämätä.

arctic biker
11.09.2014, 16.57
Reach-mitan oivaltaminen on itse asiassa tärkeämpää kuin vaakaputken eff-pituus. Tuossa Cavin Vengessähän on sama Reach kuin isommassa.

Foorumilla on konsensus maastopyörien suhteen jotta kokoa arvuuttaessa aina se pienempi. Empä samaa pidä aivan huonona ideana maantiepuolella. Joten ollos Sanna huoletta. Satulan kun laitat keskiöön nähden oikein niin loppusäätö on mallia helppoa.

Frosty
11.09.2014, 19.31
Reach-mitan oivaltaminen on itse asiassa tärkeämpää kuin vaakaputken eff-pituus. Tuossa Cavin Vengessähän on sama Reach kuin isommassa.

Foorumilla on konsensus maastopyörien suhteen jotta kokoa arvuuttaessa aina se pienempi. Empä samaa pidä aivan huonona ideana maantiepuolella. Joten ollos Sanna huoletta. Satulan kun laitat keskiöön nähden oikein niin loppusäätö on mallia helppoa.
Komppaan tuon reach-mitan suhteen. Puolittain ehkä haluaisin olla samaa mieltä tuon pieni-iso-yhtälön suhteen. On vain hieman vaarallista yleistää, että pienempi oli oikea. Pohdinta voi myös tapahtua sopivan ja liian pienen välillä. Mutta liian iso on katastrofi.

Jalan sisämitan ja kokonaispituuden suhdehan on siinä mielessä herkkä, että satulan nostaminen vie samalla myös kauemmas stongasta ja sama toisinpäin. Lisäksi, jos samalla kokonaismitalla inseamissa on eroa merkittävästi, niin sama merkittävä ero kompensoituu vastaavasti muualla kehossa. Saman pituiset henkiöt voivat siis kamppailla samojen runkokokojen kanssa aivan eri ongelmista. Pitkäselkäsillä on siinä mielessä helpompaa, että pitkän stemmin kanssa on maantiellä jokseenkin helppo elää.

Pohje
11.09.2014, 20.02
Eikös pyörä ole silloin liian pieni kun polvet ottaa kiinni tankoon poljettaessa?

CwA
11.09.2014, 20.39
Eikös pyörä ole silloin liian pieni kun polvet ottaa kiinni tankoon poljettaessa?

Juu ja satulatolppa voi käydä liian lyhyeksi, tosin saahan niitä pisempiä, mutta sitten on vipuvartta enemmän ja rungolle kovempi rasitus kuin alkuperäisellä, sitä en osaa sanoa onko tuolla sitten merkitystä.

Satulatolppia saa toki eteen tai taakse satulaa siirtävinä, niin että lonkan ja polven välisen mitan saa erikokoisessa rungossakin sopivaksi suhteessa keskiön paikkaan, eli jalan kulmat kohtuullisiksi.

Polven ja lonkan väli mun mielestä on jotenkin tärkeä, mulla on oikea rungon koko pituusmitan mukaan, mutta polven ja lantion väliin on tullut vähemmän materiaalia ja se taas tekee sen, että pienempi runko voisi olla mulle jopa parempi, nykyisessä pitkän hieromisen jälkeen satulan siirsin radikaalisti ihan eteen piittaamatta luotilangoista ja muista humpuukeista, johan alkoi tuntumaan oikealta, mutta vähän vielä saisi olla eteenpäin.

Hommaan ehkä sellaisen tolpan jolla saa satulaa tuotua vielä vähän eteen.

Pienemmällä runkokoolla mieltäisin pyörän hallinan olevan jotenkin myös helpompaa, tosin maastopuolella tälläinen näkemys tullut.

Sanna04
13.09.2014, 20.47
Saisko kysyä alkuperäisen kysyjän mitat, kokopituus ja haaramitta, sekä pyörän koko ja mikä pyörä?

Olen 173 cm, inseam noin 80 cm. Pyörä on Battaglin Pro Team 2013 kokoa S, käsittääkseni täältä (http://www.wiggle.co.uk/battaglin-pro-team-105/) sivulta löytyy oikea geometriataulukko.

Stemmi tuossa on 100 mm, ja yhden arvion mukaan runko on muuten sopiva, mutta sentin pari pitempi stemmi olisi parempi. Ostin pyörän saldenilta, jonka nettisivuilla (http://www.salden.nl/nl/fietsen-en-frames/race/racefietsen/battaglin-pro-team-ultegra-11s.html) oli väärä kokotaulukko. Kysyin jo heiltä, voinko vaihtaa pyörän, mutta päädyin koeajon jälkeen siihen, että runko on kuitenkin ajettavissa mutta tarvitsen pitemmän stemmin. He myönsivät, että nettisivuilla on väärä kokotaulukko ja lupasivat lähettää minulle pitemmän stemmin ilmaiseksi. Asiakaspalvelusta kyllä pisteet, no hard feelings saldenia kohtaan.

Tässä vielä kuva ajoaennosta. Ei ole ihan täysin sivulta otettu, mutta antaa osviittaa.

http://i6.aijaa.com/b/00251/13490794.jpg

TERU
13.09.2014, 21.59
Hmm, mielenkiitoista, hmm, tosen kerran. Liikutaan tosiaan ihan rajoilla, kuten itsekin arvioit. Satulakulman perusteella saat satulan helposti oikeaan paikkaan, siitähän hienosäädöt alkavat. Sentin tai ehkäpä kaksikin pidemmällä stemmillä kokonaisajopituus asettunee kohdilleen. Jos tunnet ohjaustangon korkeuden itsellesi sopivaksi jo alkuvaiheessa, niin hyvä tuosta syntyy. Oikeastaan aina tankoa halutaan laskea alemmas ensimmäisten tuhansien jälkeen ja siihenhän tuossa jää säätövaraa. Varpaiden sattuminen etukiekkoon hitaassa nopeudessa jyrkästi kääntäen ei merkitse mitään. Pienempi runko on näppärämpi käsitellä, saatat olla vielä hyvin tyytyväinen virheeseen...

Vuosi vuodelta myös ammattilaispyöräilijöiden ajokkien rungot käyvät pienemmiksi. Oli ilo seurata kun Paolo Bettiini tuli MM-maaliin 2006 ja kuvaajat seurasivat häntä hänen pyörähdellessään rennoin liikkein pienelle kuskille sovitetulla pyörällä. Tänä vuonna Quintana on saanut pyörän joka näyttää silmämääräisesti sopivan kokoiselta. Isompikokoisten kuskien pyörissä on ihan sama suuntaus - rungot pienenevät ja sovitus haetaan putkiosilla.

Minä en näe tuossa kuvassa mitään hälyyttävää!

Zen65
14.09.2014, 16.07
Runkokoothan on miehille mitoitettu ja naisille suositellaan vähän pienempää. Pyörähän ei itsessään ole mikään pro, ajoasento sen sijaan näyttää kuvassa pro matalalta. Ok, jos notkeus sallii.. Stemmin normipituushan vaihtelee välillä 70mm-130mm riippuen ajajan mittasuhteista. Sitä en ihmettele, jos tuota ei täällä sanota liian pieneksi, kun pienuus on täällä hyve. Itselläkin vaakaputken päälle jää seistessä 10cm väliä (liian vähän palstan vakiokommentoijien mukaan). Normisuositus on kuitenkin 2,5-5cm. No ajaahan tuolla, kun ei paljon ympärille katsele :)

LJL
14.09.2014, 16.18
Ei tuo nyt kovin paha, jos ei asennon mataluus haittaa.. Kaffoilta tietty korkeampi kuin kuvassa. Ehkä tosiaan pidempää stemmiä näyttäisi kaipaavan

Frosty
14.09.2014, 21.53
Runkokoothan on miehille mitoitettu ja naisille suositellaan vähän pienempää. Pyörähän ei itsessään ole mikään pro, ajoasento sen sijaan näyttää kuvassa pro matalalta. Ok, jos notkeus sallii.. Stemmin normipituushan vaihtelee välillä 70mm-130mm riippuen ajajan mittasuhteista. Sitä en ihmettele, jos tuota ei täällä sanota liian pieneksi, kun pienuus on täällä hyve. Itselläkin vaakaputken päälle jää seistessä 10cm väliä (liian vähän palstan vakiokommentoijien mukaan). Normisuositus on kuitenkin 2,5-5cm. No ajaahan tuolla, kun ei paljon ympärille katsele :)
Ei kai sitä tällaisiakaan kommentteja voi bannata, kun maassamme on ilmaisunvapaus. Mutta hyvä, Zen65: älä yritä johtaa ihmisiä harhaan, jotkut oikeasti ottavat kommentteja täällä tosissaan päättäessään aika isoja hankintoja.

Ja todettakoon, että kommentoin itse omien kokemuksieni pohjalta. Erilaisissa mitoitussuosituksissa on aika paljon eroja, ehkä competivecyclistin (http://www.competitivecyclist.com/Store/catalog/fitCalculatorBike.jsp) fit calculator osuu aika lähelle omia mieltymyksiäni.

Ilmeisesti muutama spaceri siellä kyynärvarren takana kuvassa on. Hieman lyhyen näköinen asento, 120 mm olisi veikkaukseni sopivasta stemmin mitasta. Muutenkin 100 mm on jo aika lyhyt maantieajoon, varsinkin, jos stonga on yhtään sieltä kapeammasta päästä. Handle bar droppia on aika sopivasti, jos tykkää melko urheilullisesta asennosta. Toe overlap ei ole vika vaan pienempien runkojen ominaisuus. Pääasia on, miltä pyörä tuntuu ajossa, kun ajoasento on säädetty sopivaksi.

Jeppekoira
14.09.2014, 22.15
Ei kai sitä tällaisiakaan kommentteja voi bannata, kun maassamme on ilmaisunvapaus. Mutta hyvä, Zen65: älä yritä johtaa ihmisiä harhaan, jotkut oikeasti ottavat kommentteja täällä tosissaan päättäessään aika isoja hankintoja.

Ainakin kannattaa lukaista läpi ketju, jossa zen65:lle hankittiin pyörää, niin osaa suhteuttaa erityisesti pyörän kokoon liittyvät kommentit...

LJL
14.09.2014, 22.18
Ai niin tää oli tää kaveri :D Joo tosiaan pienellä suodattimella ottaisin ko. kaverin asiantuntijalausunnot

Zen65
14.09.2014, 22.36
Juu varauksella pitää aina suhtautua, niinkuin aina kun ollaan mielipidepalstalla. Nämä kommentithan on lähinnä viihdettä. jos haluaa oppiakin jotain, kannattaa lukea mielummin ulkomaisia alan ihmisten bike fitting juttuja. Nitähän minäkin tänne vähän jo kopsasin :)

Jeppekoira
14.09.2014, 22.43
Nämä kommentithan on lähinnä viihdettä.

Eiköhän suurin osa täällä kyselevistä ihmisistä halua ihan tosissaan isoa hankintaa varten neuvoja "kokeneemmilta". Kukin tyylillään, mutta mielestäni ei ehkä kaikkein jalointa toimintaa johtaa ihmisiä harhaan ja sitten kuitata asia vain sanomalla että kommentit on lähinnä viihdettä.

Zen65
14.09.2014, 22.57
Kuka johtaa harhaan ? Jos itse olen jotain lukuja esittänyt, niin niille on olemassa alkuperäinen lähdekin ja huom. Ei mielipidepalstalta otettu. Akateemisessa maailmassa lähteet on toki aina mainittava.

Sipuliitta
14.09.2014, 23.18
Työnnä sinä zeni,se akateemisuus perseeseesi. Alkaa vituttamaan sun ja sen toisen professorin jankuttaminen. Saatana.

LJL
14.09.2014, 23.21
Kun omassa maantiepyörässä on sopiva ajoasento 80mm/30 asteen stemmillä hiottu kohdilleen, on hyvä alkaa opastaa myös muita. Viihdettä kerrassaan :)

Zen65
14.09.2014, 23.39
6 asteen stemmi muuten tällä hetkellä plus sentin spaceri sen päällä vielä :) yksi asia, missä näkemyseroja selvästi täällä tulee täälläkin, niin onko kyseessä kuntoilija vai kilpailija. Kuntoilijat on toki fiksumpia, mikä tulee jo mieleen katsoessa ammattilaiskisoja kaatumisineen. Viihteestä hyvin sinänsä käyvät varsinkin sadekisoja katsottaessa...

CamoN
15.09.2014, 08.30
Näin tuon Sannan pyörän eilen livenä porukkalenkillä ja yllättävän sopusuhtaiselta se näytti ajajansa kanssa. Yläotteen asento näytti hyvältä ja jos alaotteelle taipuu, niin tuskinpa tuo vaihtoon menee pienuutensa takia. Kun tuosta edellisestä sivukuvasta vetää suoran linjan silmistä stemmin etupäätä viistäen kohti etunapaa, vaikuttaa siltä että yksi vanhan liiton sääntö etunavan näkymisestä hieman yläotteelta ja enemmän alaotteelta ohjaustangon etupuolella näyttää toteutuvan. Se pidempi stemmi antanee vielä lisää tilaa ohjaamoon.

Kuntoilijat on toki fiksumpia, mikä tulee jo mieleen katsoessa ammattilaiskisoja kaatumisineen. Viihteestä hyvin sinänsä käyvät varsinkin sadekisoja katsottaessa...

Suorastaan nerokas havainto. Harvemminhan sitä kuntoilija tosiaan kaatuu, esimerkiksi unohtaessaan että jalat onkin kiinni lukkopolkimissa. Sellaisenkin katsominen käy viihteestä. No, onneksi meitä on moneen junaan ja muutamat jäi jo edelliselle asemalle.

Keskiäkäinen lohjalainen
15.09.2014, 09.49
Näin tuon Sannan pyörän eilen livenä porukkalenkillä ja yllättävän sopusuhtaiselta se näytti ajajansa kanssa. Yläotteen asento näytti hyvältä ja jos alaotteelle taipuu, niin tuskinpa tuo vaihtoon menee pienuutensa takia. Kun tuosta edellisestä sivukuvasta vetää suoran linjan silmistä stemmin etupäätä viistäen kohti etunapaa, vaikuttaa siltä että yksi vanhan liiton sääntö etunavan näkymisestä hieman yläotteelta ja enemmän alaotteelta ohjaustangon etupuolella näyttää toteutuvan. Se pidempi stemmi antanee vielä lisää tilaa ohjaamoon.

Juu. 20 milliä lisää stemmiin niin se on siinä. Varsinkin jos putkelta ajettaessa ajoasento tuntuu kaatuvan eteenpäin.

Takamisakari
15.09.2014, 10.00
Taas on viihdettä kerrakseen. Mun mielestä noita ammattilaisten geoja ja kuvia ei kannata katsoa liikaa ja verrata omiin, nämä kaverit ajavat kuitenkin useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ja se kyllä vaikuttaa asennon muokkautumiseen ihan toisella lailla kuin harrastajilla. Mä ajoin itse muutaman vuoden liian pienellä rungolla ja alaselkä oli kyllä kovilla. Kunpa vaan olis tajunnut aikaisemmin hakea "ammattiapua".

Jeppekoira
15.09.2014, 13.50
Taas on viihdettä kerrakseen. Mun mielestä noita ammattilaisten geoja ja kuvia ei kannata katsoa liikaa ja verrata omiin, nämä kaverit ajavat kuitenkin useita kymmeniä tuhansia kilometrejä vuodessa ja se kyllä vaikuttaa asennon muokkautumiseen ihan toisella lailla kuin harrastajilla.

Tämä on erittäin hyvä pointti. Ammattilaisten(kin) joukossa on tyylejä/geoja moneen lähtöön, joten varmasti sieltä löytyy aina tarvittaessa jokin yksittäinen esimerkki vahvistamaan tai kumoamaan täällä esitetyn näkemyksen. Tuo on tosiaan tärkeä muistaa, että ammattilaisilla kilsoja tulee vuosittain kymmeniä tuhansia, joten oman maun tietää ehkä vähän paremmin kuin ekaa maantiepyörää ostava.. Lisäksi ammattilaiset voivat suht rajattomasti kokeilla kaikkia erilaisia variaatioita, joilla se oma setuppi löytyy, mikä ei tietenkään päde normiharrastajaan.

Zen65 näyttäisi olevan (ilmeisen vilpittömästi?) sitä mieltä, että "kokeneempien" pyöräilijöiden keskuudessa käsitys sopivasta pyörän koosta on virheellinen, eli että usein ajettaisiin liian pienellä pyörällä. Perusteluiksi ei juuri ole tullut muuta kuin hassutteluja ja sitten kun vielä on tuoreessa muistissa ketju, jossa zenille hommattiin pyöriä, niin ... kai tämä on sitten sitä viihdettä.

LJL
15.09.2014, 14.45
Työnnä sinä zeni,se akateemisuus perseeseesi. Alkaa vituttamaan sun ja sen toisen professorin jankuttaminen. Saatana.

Jos fillarifoorumilla olisi joku Oscar-gaala tai vastaava vuoden parhaille postauksille (pitäisikö avata oma ketju vai oliko sellainen jo?), äänestäisin "Avautumiset"-sarjassa ehdottomasti tätä Sipuliitta-nimimerkin erittäin ansiokasta avautumista. Postauksessa on tavanomaista huomattavasti enemmän ruutia, eikä mitään ylimääräistä. Napakkaa ja tehokasta ilmaisua. Intertekstuaalisuudesta lisäpisteitä.

Zen65
15.09.2014, 20.52
Aika kovaa tekstiä juu ja saattoi kyllä joku muukin asia samalla painaa. Jaksamisia...

Hauska veikko tämä Frostykin, puhuu omista kokemuksista, mutta onko hän itse nainen :)
Ei kaikki miehet käytä yli 10 cm droppia ja naiset vielä vähemmän.
Varsinaiseen kysymykseen ei sinänsä ollut edes tarkoitus ottaa kantaa, vaan kyseenalaistaa vastaukset, minkä kai jokainen fiksu ihminen tekee jokatapauksessa.

Sininen Aasi
15.09.2014, 22.46
Täytyy sanoa että mukava kun tuli ostettua oikean kokoinen pyörä. Ainoa hienosäätö jota olen tehnyt on penkin oikean korkeuden hakeminen. Aavistus tuli nostettua viimeksi. Runko on Zenin runkoa pienempi vaikka samankokoisia ollaankin. Stemmi 9cm eli se jonka saksalaisten algoritmi mitoillani siihen valitsi.

Edellinen pitempi lenkki kesti karvan alle 4H ja ainoa paikka joka tuli kipeäksi oli VMO lihas. Kahden kuukauden pyöräilytaustalla ja reippaasti yli 40 kuljettajan mittarissa pitäisin silti huimana saavutuksena mitä tulee pyörän sopivuuteen kuljettajalle. Ja siinä on vielä racing geometria eikä endurance...

Selässä ei tuntunut mitään ja sen puolesta olisi voinut jatkaa toiset neljä tuntia. Niska alkoi väsyä kolmen tunnin jälkeen, mutta hoiti hommansa kunnialla loppuun asti sekin.

IMO OP:n pyörä ei ole liian pieni.

J.Kottenberg
16.09.2014, 10.43
Olen tuumimassa jäykkäperäisen maastopyörän ostoa ja ajattelin tässä keskustelussa kysyä kokeneempien näkemyksiä. Aiempi pyörä on 22,5 runkokoolla ja on aikas korkean tuntuinen. Yläputki on reilulla 86 cm korkeudella keskikohdasta. Mittani on 187/89 ilman kenkiä.
Canyonin laskuri antaisi kooksi Grand Canyonin 29 AL. SL:n kooksi. L eli 20'. Käyttö olisi vähän sekalaista. Kuitenkin enemmän muuta kuin maastoa. SL miellyttää siksi että runko on lyhyempi ja etupäästään korkeampi kuin SLX:ssä ja näin saisi helpommin pystymmän ajoasennosta josta pidän. Osatkin vaikuttaisi 7.9:ssä olevan varsin hyvät hintaan nähden ja itselle hyvin riittävät.(Esim em pyörän hinta/laatusuhteesta johtuen käytetyn pyörän ostossa ei välttämättä ole hirveästi järkeä)
Onko mitoitus ja päätelmät mielestänne oikeita?